MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Flac streaming abonnement: Tidal

zoeken in:
Meer mensen hier die Tidal al geprobeerd hebben? Ik ben normaal vooral van het luisteren van muziek op vinyl, maar wat kan ik genieten van deze nieuwe opzet. Grote catalogus aan muziek in Flac formaat, te streamen voor 20 euro in de maand.

En wat mij vooral opvalt, de kwaliteit van de opgezette playlists. Naar mijn mening erg goed te noemen. Ben benieuwd of er meer gebruikers hier zijn die TIdal gebruiken en wat ze ervan vinden.

Sommigen zeggen dat Flac geen verschil maakt, maar ik hoor het verschil tov de mp3 van Spotify wel degelijk. Genieten van dit programma! (al is het wat prijzig...)

Ben naast fervent muziekliefhebber ook erg gespitst op de weergave kwaliteit. Heb een meer dan behoorlijke set staan en stream met een Linn Akurate DS. Een tijdje met Spotify premium (vooral als achtergrond/jukebox) gedaan tot ik een trial van 2 maanden kreeg aangeboden om Tidal te proberen. Is een aanbieding voor Linn eigenaren en mooi geïntegreerd in de Linn Kazoo app. De aangeboden discografie is vergelijkbaar met Spotify. Ik vind de kwaliteit echter tegenvallen. De cd kwaliteit van Tidal haalt het niet bij de kwaliteit die ik stream vanaf mijn NAS in het flac of wav format. Het verschil met Spotify is te klein. Ik vind daarom de 10 euro extra per maand (20 euro Tidal tov 10 euro voor Spotify) niet de moeite waard. Vraag me oprecht af waarom ze zo'n kritische audiofiele groep als Linn bezitters deze aanbieding hebben gedaan. Is mi een erg kritische categorie luisteraars. Ook de luister ervaringen op audiofiele fora zijn niet geweldig.
Muziek in cd-kwaliteit is terug, maar horen we dat ook echt? | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ik heb verschillende reacties gelezen op internet. Dat gaat inderdaad van 'ik hoor het verschil niet', naar 'haal de roest uit je oren-dit klinkt veel beter' .

Ik hoor voorlopig bij de laatste groep. Het viel me meteen op dat ik nooit eerder zo genoten had van de digitale kwaliteit. Dat heb ik met spotify nooit gehad. Ach, het zal wel een mening blijven en misschien een 'gevoel'. Ik ben er wel van overtuigd dat sommigen gevoeliger zijn voor het aanhoren van deze verschillen dan anderen. Zo'n algemeen onderzoek via nu.nl zegt me daarom niet zoveel. Het gaat erom wat ik hoor... toch? Ik betaal in ieder geval voor de eerste maand 20 euro en zie dan wel verder. Ook gezien de met liefde opgezette playlists (echt goed!) (maar ook weer een mening) stort ik met liefde mijn zuur verdiende euro's richting dit project.

En daar is ook helemaal niks mis mee. Ieder z'n beleving. Ik vind de playlists ook van prima kwaliteit. Ik ben wel benieuwd naar de updates van de playlists. Heb Tidal nu een paar weken draaien en zie nog niet veel vernieuwing. Streaming op deze manier is mi wel de toekomst. Afscheid van fysieke cd's. Oudere muziekfanaten zullen wellicht moeten wennen dat er geen fysiek exemplaar meer in de kast staat. Opvallend is dat het met gemak draait naast mijn nog steeds groeiende vinyl collectie doch geen concurrentie van elkaar is. Verschil in muziekbeleving is er nog steeds. De fastfood van Tidal of Spotify (zapcultuur) vs de beleving van een mooie vinyl uitvoering incl het ritueel er rondom heen. Zou het niet willen missen.

Grappig dat je Tidal en Spotify fastfood noemt. Ik moet zeggen dat ik misschien (al pas 31), toch bij de oudere garde hoor. Waar ik op Spotify snel verdwaald raakte in de kwantiteit vind ik dat bij Tidal de kwaliteit echt voorop staat. Goede playlists vind ik enorm belangrijk voor streaming diensten als Spotify en Tidal. Wat heb je aan een enorm aanbod als je de weg niet een beetje wordt gewezen? En daarin doet Tidal het meer dan behoorlijk. Dat dat een kwestie van smaak is lijkt me duidelijk. Daarin lijk ik gewoon op 1 lijn te liggen met de editors daar en dat zeg ik niet snel.

Ik merk dat ze sowieso elke week een nieuwe lijst maken met 10 nieuwe nummers. Vanuit die nummers kan je dan weer verder op zoek. Ik heb daarmee goede hoop op goede playlists in de toekomst.

Ben met je eens dat vinyl t.o.v. Tidal of Spotify geen concurrentie is. Ik koop alleen de parels in de muziek op vinyl. En de echte parels hang ik aan de muur . Geweldig om zo'n album later nog eens op te pakken en dan weer ouderwets grijs te draaien.

Ik had het idee dat er in 2014 bar weinig goede muziek was uitgekomen. Gelukkig bewijst nu Tidal met de playlist van 2014 me het tegendeel. Misschien ben ik daarom ook extra enthousiast.

Musicdiscover schreef:
Sommigen zeggen dat Flac geen verschil maakt, maar ik hoor het verschil tov de mp3 van Spotify wel degelijk. Genieten van dit programma! (al is het wat prijzig...)
Dan had je waarschijnlijk ook gehoord dat het geen mp3, maar Ogg Vorbis is.

Ik vind 20/maand wel prijzig, da's 240 euro per jaar voor wat.. iets beter geluidskwaliteit? Niettemin heb ik een gratis Spotify-account en dat is ook de reden dat ik het niet heel veel gebruik. De geluidskwaliteit inderdaad (~160 kbps).

Overigens wel mooi dat de streamingdiensten als paddenstoelen uit de grond schieten. En ook met steeds betere kwaliteit.

P.S. Grappig dat de link waarnaar je verwijst het volgende zegt (over de Pono player):
Echt nuttig is dat echter niet, zo blijkt uit onderzoek. In 2007 onderzocht de Boston Audio Society onder zestig experts of zij muziek met een hogere bemonsteringsfrequentie dan cd's konden herkennen.

Het resultaat: in 467 luistersessies werd de muziek in hogere kwaliteit 52,7 procent van de keren juist herkend. Ook op dure geluidssystemen was het verschil niet te horen.

Dat verbaast Pim van Dijk, audioloog in het UMC Groningen, helemaal niets. "Het menselijk oor is in theorie gevoelig tot 20 kHz", zegt hij. "Maar om een 20 KHz-signaal weer te geven heb je een sample rate van 40 KHz nodig."

De cd heeft dus niet een te lage bemonsteringsfrequentie, maar biedt al het maximum dat het menselijk oor kan horen. "Alles wat je daarboven doet is eigenlijk niet zinvol", zegt Van Dijk.

edit: schiet me nu te binnen: wat betekent dit voor je datagebruik?

Geen mp3 nee? Dat is voor mij nieuw... Ben dan ook weer geen techneut.

Als je het zo zegt: 240 euro per jaar... Ja, dat klinkt als duur . Dat is het misschien ook wel.
Maar ik download niet meer en heb het afgelopen jaar Itunes match gehad. Wel aardig, maar op de één of andere manier frustreert I-tunes me enorm, dus heb dat abonnement stopgezet. Dat was maar 25 euro per jaar.

Het gaat mij eigenlijk niet alleen om de iets betere kwaliteit. Het gaat er ook om dat je ziet dat er aandacht gestoken is in het hele geheel. Aandacht die goede muziek ook verdiend. Bijvoorbeeld in de vormgeving van de menu's en de playlists. Dat zie ik in Spotify en Itunes bijvoorbeeld ook wat minder terug.

Bedoel je mobiel datagebruik op je telefoon?

Je kan toch zelf de best denkbare playlists maken in Spotify?

Ik heb daarbij een helpende hand hard nodig gezien het gigantische aanbod van digitale muziek tegenwoordig. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik heb de hiphop uit de lijstjes gegooid van Tidal en kan nu weer een behoorlijk tijd vooruit. Musicmeter was lang mijn graadmeter voor wat ik ga luisteren, maar dan mis je ook heel wat goede muziek. Ik voel me prima bij de lijstjes van Tidal, dus daar lijkt me niet zoveel mis mee .

Musicdiscover schreef:
Bedoel je mobiel datagebruik op je telefoon?
Ja, een van de redenen dat ik geen Spotify Premium heb, is omdat ik ook geen gebruik maak van de mobiele voordelen. Ik luister nooit muziek met mijn telefoon. Ik verwacht dat als je flac gaat streamen, dat het dataverbruik alleen maar hoger wordt.

Ik vind het wel jammer dat je het niet even uit kan proberen zonder dat je gelijk betalingsgegevens op moet geven.

chevy93 schreef:
(quote)
Ja, een van de redenen dat ik geen Spotify Premium heb, is omdat ik ook geen gebruik maak van de mobiele voordelen. Ik luister nooit muziek met mijn telefoon. Ik verwacht dat als je flac gaat streamen, dat het dataverbruik alleen maar hoger wordt.

Ik vind het wel jammer dat je het niet even uit kan proberen zonder dat je gelijk betalingsgegevens op moet geven.

Ik heb gewoon een SD-kaartje gekocht en Spotify-afspeellijsten op mijn mobieltje gedownload. Prima manier van Spotify op je mobieltje gebruiken.

Musicdiscover schreef:
Ik heb daarbij een helpende hand hard nodig gezien het gigantische aanbod van digitale muziek tegenwoordig. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik heb de hiphop uit de lijstjes gegooid van Tidal en kan nu weer een behoorlijk tijd vooruit. Musicmeter was lang mijn graadmeter voor wat ik ga luisteren, maar dan mis je ook heel wat goede muziek. Ik voel me prima bij de lijstjes van Tidal, dus daar lijkt me niet zoveel mis mee .

Ja, nu mis je alle goede hiphop...

Arrie schreef:
(quote)

Ik heb gewoon een SD-kaartje gekocht en Spotify-afspeellijsten op mijn mobieltje gedownload. Prima manier van Spotify op je mobieltje gebruiken.
En is je mobiel dan niet supersnel leeg?

chevy93 schreef:

Je moet inderdaad minimaal je paypal gegevens doorgeven. Maar het abonnement is vrij makkelijk stop te zetten, zodat je alleen de 7 gratis dagen hebt. Ik stream thuis de muziek gewoon en onderweg naar het werk luister ik de playlists die ik offline gedownload heb via Tidal. Werkt voor mij prima. Streamen van flac via telefoon moet je inderdaad niet aan beginnen.

Arrie schreef:

Ja, nu mis je alle goede hiphop...

Haha, ach ja.. ik ken al genoeg goede hiphop.

chevy93 schreef:
(quote)
En is je mobiel dan niet supersnel leeg?

Ik heb het nooit echt goed vergeleken, zou best kunnen dat dat sneller gaat, maar dat maakt niet veel uit, want ik gooi hem gewoon elke avond aan de lader als ik ga slapen.

Musicdiscover schreef:
(quote)

Haha, ach ja.. ik ken al genoeg goede hiphop.

Huh? Vreemd dat je daar dan niet meer wil in ontdekken.

Zelf doe ik overigens niets met de ontdekfunctie van Spotify dus dan lijkt Tidal me al helemaal niet de moeite waard.

Interessante test: TIDAL · High Fidelity Test - test.tidalhifi.com

3 uit de 5 had ik 'goed', dus dat zou evengoed pure willekeur zijn. In ieder geval hoor ik geen dusdanig groot verschil dat ik overtuigd ben om lossless te moeten streamen/downloaden.

Ben benieuwd hoe goed Broem scoort.

Arrie schreef:
(quote)

Zelf doe ik overigens niets met de ontdekfunctie van Spotify dus dan lijkt Tidal me al helemaal niet de moeite waard.

Ik vind hiphop niet meer zo interessant. Dus dat is meer de reden. Dat je de ontdekfunctie van Spotify niet gebruikt snap ik wel. Ik heb daar toen ik premium was ook nooit iets mee gedaan. Maar de afgelopen dagen luister ik me helemaal scheel aan de playlists van Tidal. Kan komen omdat ik in 2014 erg lui ben geweest wat betreft muziek, maar ik ben bang dat ik een nieuwe hobby heb gevonden .

tuktak
Nou ik zal het eens 2 weekjes proberen, denk niet dat het me zal overtuigen ondanks dat ik 5/5 goed had.

tuktak
Eerste oordeel:
+ Geluid is zeker beter dan met Spotify. Zeker Rhythm&Sound, Thomas Köner, Monolake en andere kwaliteitselectronica is smullen geblazen tov Spotify. Zelfs met iphone en iphonedoppen is het verschil te horen.
+ Mobiele app ziet er goed uit, werkt mooi! Ietsje traag wellicht, maar niet storend.
+ Fabric en FabliveLives vanaf 2014 beschikbaar, als ook andere mooie dingen die niet op Spotify staan.

- Spotify heeft nu nog een grotere muziekdatabase, maar ik neem aan dat daar nog wel verandering in komt.
- Spotify Connect werkt met mijn huidige muziekspulletjes, Tidal niet.
- Interface op pc is wat klein allemaal.
- Tidal is niet gapless, vrij groot minpunt overigens, ook al hebben we het over een kleine seconde.
- Geluidskwaliteit is niet een keer zo goed en de database is kleiner, dus 20 euro is wel wat te veel. 15 euro zou een faire prijs zijn (alhoewel ik in de basis de logica mis achter een hogere bitrate is een hogere prijs, waarom dat nu weer?).

Al met al, ik ga dit nog wel 2 weken intensief gebruiken, Tidal bevalt wel!

Ik verbaasde mezelf door tot 4 te komen (nou kan dat natuurlijk ook prima binnen een statistische foutmarge vallen)... Maar vind het verschil wel ontzettend minimaal... Als ik er echt op ga focussen hoor ik eigenlijk alleen in de drums iets verschil, maar dat is een manier waarop ik eigenlijk zelden naar muziek luister. Voor mij is het dus absoluut het geld niet waard.

Ik durf de luisterbeurt niet aan, ben bang dat ik door de mand val Vind je het kwaliteitsverschil tov spotify de dubbele prijs waard tuktak ? Nu nog uiteraard een trial versie maar na afloop! Overigens moet ik de integratie Tidal met de Linn Kazoo app een compliment geven. Dat werkt echt prima. Gelukkig geen Airplay nodig om te bedienen. Komt de stabiliteit zeker ten goede.

Ik denk, als enthousisaste gebruiker van Tidal doe ik gratis promotie hier, maar valt me vies tegen dat je nu nog niet overtuigd bent broem . Hoop dat meer mensen hier de wekelijkse Tidal playlists gaan luisteren, is bijna een wekelijks topic waard naar mijn mening. Als ze deze kwaliteit doorzetten in ieder geval.

Het gaat absoluut de toekomst worden. Ik ben zeker onder de indruk van het aanbod op zowel spotify als Tidal. Wellicht ben ik erg kritisch maar wil (high end) streaming de plaats innemen van mijn nas en cd's moet het echt nog een fikse slag beter. Dat gaat er zeker van komen en is een kwestie van tijd. Ergens komt dan het omslagpunt. Veel duurder zal een abonnement niet worden, de geluidskwaliteit zal voor dat bedrag wel toenemen. Geduld.

Voor maximale penatratie - sorry guys da's echt de marketing term ervoor ook al ist TGIF - zou het misschien handig zijn als de aanbieders van die diensten naar analogie van mobiele telefonie-aanbieders de aanschaf van de devices in totaalpakket verwerken: bel je 2 jaar met ***** dan krijg je een iPhone 5s voor ca 30 euro/mnd. Welnu: stream je via **** dan krijg je een totaalpakket voor *** euro per maand. Net zomin als je bij de telco providers een foon hoeft te kopen, hoef je dan bij de streaming services providers een doos aan te schaffen. De hoogte van de fee bepaalt de omvang en de kwaliteit van de doos

Jawel, een gratis business model

Zou dat een manier zijn om online streaming door te laten breken! Ik schat in dat veel streamers op dit moment worden gekocht om muziek vanaf een nas of computer te laten spelen. Vaak gedownload of geript. Een proefabonnement is vaak bijvangst. De integratie met portable apparaten (off line modus) is wel een interessante ontwikkeling. Spotify in de auto is nu mogelijk. Of een combi abonnement en streamer de markt een boost gaat geven is interessant. Een smartphone met abonnement is een single end product. Geen verdere randapparatuur nodig. De afhankelijkheid van een streamer van de rest van de keten is vrij groot. Zeker voor liefhebbers. All in apparatuur (vaak portable zoals Sonos en Bluesound) wordt kwalitatief steeds beter maar voor echte weergave kwaliteit nog afhankelijk van de rest van de set. Pas als online streaming het downloaden ondergeschikt maakt zou zo'n combinatie kans van slagen hebben. Een koppeling aan je internet abonnement zoals Myprime en Netflix voor films loopt ook moeizaam. Verschil daarmee is dat blockbusters eerst bioscoop tijd nodig hebben. Voor muziek gaat dat niet op. Interessant om de ontwikkelingen te volgen. Lijkt mij dat het niet lang meer gaat duren voor het duidelijk is of dit de toekomst voor de muziekindustrie gaat worden.

Zelf sinds vandaag aan het proefabo begonnen en ik vind het verschil tussen Spotify en Tidal vrij groot. Ik luister via een DAC op mijn B&W 802's en dan is het goed te horen. Via de app (telefoon) en mijn Grado hoofdtelefoon is het verschil dan weer niet zo enorm. Inderdaad een prima webinterface ook en een mooie selectie aan goede playlists. Las zojuist trouwens een review op 3voor12.nl en zij vonden het geluidsverschil nihil, maar luisterde dan ook op een laptop en goedkope hoofdtelefoon..... Wat een test is dat dan?:)

Woutout schreef:
maar luisterde dan ook op een laptop en goedkope hoofdtelefoon..... Wat een test is dat dan?:)
Eerlijk gezegd vind ik dat juist een vrije reële test. Juist wordt er in vergelijkingstest te veel naar het expertoordeel gekeken en te weinig naar de beleving van de daadwerkelijke eindgebruiker. Waarbij de eindgebruiker in het gros van de gevallen inderdaad een laptop met die goedkope(re) hoofdtelefoon heeft.

Je kunt je afvragen of dat de doelgroep is van deze dienst, maar tegelijkertijd kan je dat in ieder geval met zekerheid uitsluiten als er zo'n nihilistisch verschil is.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:02 uur

geplaatst: vandaag om 05:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.