menu

Mijn Updates +
Muziek / Algemeen / Flac streaming abonnement: Tidal

zoeken in:
Neem aan dat iemand die overweegt Tidal te nemen of over te stappen van Spotify naar Tidal vanwege hogere geluidskwaliteit niet met een goedkope hoofdtelefoon luistert...

Ik ben het wel met chevy eens, ik denk dat van de mensen die zo'n goede set hebben dat ze significant verschil horen het grootste deel weinig tot geen interesse heeft in het luisteren naar enigerlei digitale muziek maar zweren bij hun eigen platen of (in het geval ze iets minder verstokt zijn) cds... en dat het grootste deel van de gebruikers mensen zijn die het uiteindelijk toch via laptop en koptelefoon afspeelt (en zichzelf voor de gek houden).

Maakt het in dit geval uberhaupt zoveel uit of het via laptop gaat of via enorme audio-installatie? Ik denk dat in het "interpreteren" van de digitale muziek vrijwel geen verschil zit en dat het verschil in de weergave voornamelijk zit in dingen die voor een mens toch niet hoorbaar zijn. Dat er tussen verschillende koptelefoons en goede boxen wel een enorm verschil zit zal ik nergens betwisten

Hier op Musicmeter zitten wel dan de paar mensen met een high-end installatie en de wil die voor digitale muziek te gebruiken, ik denk dat zij het meest profiteren hiervan, maar of zij de primaire doelgroep zijn betwijfel ik.

tuktak
Ik heb Spotify en Tidal en ook gewoon met een iPhone met iPhonedoppen is het verschil aanzienlijk.
Maar als je het verschil toch niet hoort hoef je uiteraard geen duurder alternatief nemen.

Joshua68 schreef:
Neem aan dat iemand die overweegt Tidal te nemen of over te stappen van Spotify naar Tidal vanwege hogere geluidskwaliteit niet met een goedkope hoofdtelefoon luistert...
Ik zou niet weten waarom niet. Nu is het eerst zinvol om een definitie van "goedkope hoofdtelefoon" te formuleren. Hebben we het dan over een koptelefoon/oortjes van de Action of over koptelefoon/oortjes van Sennheiser (of zoals ik van SoundMAGIC) die een eurootje of 40-50 kosten, maar dus bij lange na nog niet de honderden euro's die de echte audiofiel eraan bestaat.

Die laatste groep lijkt me dusdanig klein dat er amper een verdienmodel achter zit voor een dienst als Tidal (correct me if I'm wrong!). Waarmee je dus de doelgroep zoals ik aan moet spreken: mensen die wel geven om goede geluidskwaliteit, maar daar geen honderden - laat staan duizenden - euro's voor over hebben.

tuktak schreef:
Ik heb Spotify en Tidal en ook gewoon met een iPhone met iPhonedoppen is het verschil aanzienlijk.
Maar als je het verschil toch niet hoort hoef je uiteraard geen duurder alternatief nemen.

Ondervind je geen problemen met streaming-snelheid?

tuktak
Ik heb 4g en geen problemen, maar ik luister meestal binnen een wifinetwerk. Het enige is dat het inladen bij het aantikken van een nummer iets slomer is dan bij Spotify. Let er overigens wel op dat je de instellingen op hifi zet in je app, anders heb je niet de best aanwezige geluidskwaliteit. Overigens kan je ook offline playlists aanmaken voor onderweg oid, dan heb je sowieso geen netwerk nodig.

Op dit moment kan iedereen een maand gratis proberen, dus waarom niet zou ik zo zeggen!

Ik heb ook een proefabonnement genomen en de eerste indruk is dat ik niet heel veel verschil hoor. De bas lijkt iets dieper te zijn en als geheel lijkt tidal net iets meer uitgebalanceerd te klinken. Maar het verschil vind ik erg klein. Ik luister met een Grado SR80 hoofdtelefoon op m'n macbook pro. Of dit €20 in de maand waard is.... ik vrees van niet.
Een groot gemis aan Tidal vind ik dat er geen app voor de laptop/pc is. Muziek afspelen in je browser vind ik erg onhandig.

Jelle78 schreef:
Ik heb ook een proefabonnement genomen en de eerste indruk is dat ik niet heel veel verschil hoor. De bas lijkt iets dieper te zijn en als geheel lijkt tidal net iets meer uitgebalanceerd te klinken. Maar het verschil vind ik erg klein. Ik luister met een Grado SR80 hoofdtelefoon op m'n macbook pro. Of dit €20 in de maand waard is.... ik vrees van niet.
Een groot gemis aan Tidal vind ik dat er geen app voor de laptop/pc is. Muziek afspelen in je browser vind ik erg onhandig.

Er is een wel degelijk een app voor de pc! Ik gebruik deze op dit moment. Het vreemde is: ik heb deze een maand geleden gedownload van de website van Tidal en kan hem nu nergens meer op de website van Tidal vinden....

Niet een app trouwens, maar gewoon een programma dat in ieder geval prima draait op windows 8. En ook scrobbelt naar Last FM. Ook wel zo fijn. Maar waar hij is gebleven op de website... geen idee.

De desktop app is momenteel niet beschikbaar staat bij de FAQ op de site van Tidal.

Overigens wordt ik steeds minder enthousiast... Het verschil in kwaliteit hoor ik echt niet of nauwelijks. Of dat aan mijn apparatuur of mijn oren ligt, ik weet het niet. Verder verloopt scrobbelen bepaald niet soepel. Op de laptop heb ik al een paar keer meegemaakt dat de connectie met last.fm wegvalt, bijvoorbeeld nadat ik met spotify een nummer had gescrobbeld of de pagina had herladen. Met de mobiele app voor android is het helemaal een drama want daar worden de meeste nummers dubbel gescrobbeld.

Scrobblen werkt bij mij prima. Zowel met de desktop app als met de iphone app.
Ik luister meerdere keren per week de lijstjes die worden samengesteld, de zogenaamde Tidal Ten. Heerlijk voor de luie persoon die wel kwaliteit muziek wil luisteren. Ik vind het het geld meer dan waard.

Als ik een proefabonnement kan nemen, waarom moet ik dan mijn betalingsgegevens opgeven?

chevy93 schreef:
Als ik een proefabonnement kan nemen, waarom moet ik dan mijn betalingsgegevens opgeven?

Omdat ze ervan uitgaan dat je niet tijdig opzegt...dan ga je per maand betalen. Of is dat te negatief gedacht

Inderdaad;) En ik ben het er inderdaad ook wel mee eens dat een gewone test met een laptop en oordopjes zeer relevant is. Een test met betere apparatuur is dat natuurlijk ook en ze zouden eigenlijk beiden moeten doen. Tidal is niet voor niks opgezet als een high end streaming dienst. Logisch dat zoiets dan zinloos is met low end apparatuur. Leuk voor iemand met een installatie zoals deze hier bij mij thuis staat, maar nutteloos voor de gemiddelde Sony stereoset gebruiker;)

Ooit zal de kwaliteit van Tidal de standaard zijn. En dat gebeurt op het moment dat je met low-end apparatuur het verschil kan merken.

Moet je eens zien hoeveel blu-ray rips er tegenwoordig op het internet circuleren. Dat gebeurde pas, nadat iedereen met z'n gewone laptop en iPod-oortjes een verbetering in de kwaliteit kon waarnemen. En de grootte van de bestanden flink afnam.

Deezer is nu ook goed bezig. Biedt ook (nog beperkt) flac aan en 320kb.
Ik hoor wel verschil met 128 en 320
Vooral die mp3 van U2 die Apple aanbood en ook een soort 128kb is....is het verschil heel duidelijk. De ipad geeft sowieso al een bagger geluid. Vergeleken met de s5 en dezelfde goede hoofdtelefoon hoor je dat verschil heel goed. Voor mij dan hè! !!!! Iedere oor is anders en de verwerking van die prikkels in je hersenen
Dus zowel de hardware en de software in je hoofd....lol....en heb ik het niet eens over de hoorschade en het uitspuiten van je oren

FRIPI
Je moet het zo zien. Als je er nooit naar luistert en sporadisch flac afspeelt is het lastiger te horen. Luister jij elke dag naar flac en dan wel standaard compressie of zelfs geen compressie dan hoor je het zeker wel.

Flac met lage bitrate compressie is te verwaarlozen. Ik doel op 320/256/128.

Sinds vandaag heb ik een USB soundkaart gezet tussen mijn laptop en soundbar / koptelefoon.
Wat een verschil in kwaliteit zeg. Kan ik iedereen hier aanraden!
En ook ten opzichte van HDMI. Geluid klinkt veel natuurlijker.

Haal zo in ieder geval het meeste uit mijn Flac abonnement. Nu nog naar beetje budget alternatief voor mijn soundbar zoeken. Al klinkt die ook na tussenkomst van de USB kaart een stukken beter.

Ik zit te denken aan de Denon D-M39. En dan misschien een ander stel speakers erbij kopen.
Ik heb veel tijd gestoken in het zoeken naar de juiste USB soundkaart, erg leuk om te merken dat het verschil in kwaliteit dat ook echt waard is!

En nu, in combinatie met de camera connection kit, ook meer dan prima geluid via de Iphone 4!

Wanneer komt de functie om tidal links te plaatsten bij albums op de site? Iemand een idee?

Vinden jullie dat dit kan, deze actie van Tidal? Dus nu snel nieuwe abonnee's proberen te trekken met het gegeven dat zij als enige Prince in hun collectie hebben.

Prince Lauded as ‘Genius’ by Jay Z’s Tidal, Which Streams His Full Music Catalog | Variety

Gretz schreef:
Vinden jullie dat dit kan, deze actie van Tidal? Dus nu snel nieuwe abonnee's proberen te trekken met het gegeven dat zij als enige Prince in hun collectie hebben.

Prince Lauded as ‘Genius’ by Jay Z’s Tidal, Which Streams His Full Music Catalog | Variety

Laat ik eens Amsterdams reageren: daar zou een penalty (=boete) op moeten staan

Mjuman schreef:
(quote)

Laat ik eens Amsterdams reageren: daar zou een penalty (=boete) op moeten staan

Hehe. Ik vind het dUs ook wat flauw dat ze dit uitgerekend nu doen. Doe dat dan gewoon op het moment dat je Prince binnenhaalt en hij nog leeft. Vraag me af of Prince dit zelf zo had gewild, riekt toch een beetje naar lijkenpikkerij wel.

Prince' nabestaanden zouden dit kunnen counteren door z'n muziek ook op spotify en youtube toe te staan, maar die hebben natuurlijk wel iets anders aan hun hoofd. En wellicht dat Prince ook specifieke dingen in z'n testament heeft laten opnemen wat betreft zijn copyright-opvattingen.

Ik heb sinds een paar dagen een Tidal proefabonnement en het bevalt prima. Mooi geluid over een niet dure, oude stereo installatie. Andere hobby's (fotograferen o.a.) kosten ook wat en daar besteed ik liever mijn geld aan. Maar muziek is ook een grote hobby, dus je moet wat.

Voordelen: Veel meer ruimte over op harde schijven en in kasten. Heb toch al nauwelijks ruimte voor die dingen.
Hoef niet meer eindeloos te zoeken in kasten en lades. Ben slecht van organisatie.
Geen last meer van de te kleine lettertjes op schijfjes en de hoesjes.
Veel en veel meer muziek tot de onmiddellijke beschikking.
Zoekfunctie: snel je muziek of onbekende artiesten vinden.
De catalogus is nu bijna even goed als Spotify, zeker voor zover het mijn voorkeur betreft.
Betere collectie dan Qobuz. Dat is toch meer voor klassiek/jazz liefhebbers.
Nieuwere en vaak betere uitvoeringen van oude platen. Scheelt eventueel opnieuw kopen van lp of cd.
Zeer goede geluidskwaliteit hifi abonnement. Liever geen 'lossies' meer!
Toch kun je ook downgraden voor lossies op smartphone om eventuele kosten of opslagruimte te besparen.
Mooie app voor computer.
Apps voor op tablet en smartphone plus offline luisteren (kost wel opslagruimte)
Veel goedkoper dan de dichtst bijzijnde platenzaak, die mijn muziek toch nooit op voorraad heeft.
Veel nieuwe cd's zijn duurder en vinyl al helemaal, zeker als je de dragers maar weinig uit de kast trekt.

Nadelen: Andere beleving en daarom koop ik de allermooiste schatten toch op vinyl of cd/dvd.
Geen app voor smartphone e.d. om Tidal op afstand te bedienen indien je Tidal desk-top speler gebruikt???
Geen app op smart tv?
Verkapte 'reclame' (homepage) voor artiesten die je misschien helemaal niet leuk vindt.
Videos. Slaan we over. Dit zijn dikwijls mijn artiesten niet.
Pas in de tweede helft van je menu kun je kiezen wat je zelf aan lijsten en favorieten hebt samengesteld.
Ik kan geen mensen volgen, waardoor je kunt zien wat ze aan afspeellijsten samenstellen.

Dus ben ik nu Tidal aan het overwegen. Is wel duur per maand, maar daar staat tegenover: veel minder aankopen op fysieke dragers en betaalde downloads in flac kwaliteit. We gaan het zien. Ik kan nog drie weken nadenken of toch maar Spotify of Deezer???

Ik heb Tidal ook een tijdje op proef gehad maar vind het in vergelijk met Spotify te duur. Ik heb toch een nette geluidsinstallatie maar vond de geluidskwaliteit van het duurdere Tidal abonnement (20 euro p.m - flac kwaliteit) niet opwegen tegen het premium abonnement van Spotify (10 euro p.m 320kb/s kwaliteit) Uiteraard ook Qobuz geprobeerd wat kwalitatief het beste klinkt van de 3 maar een iets minder aanbod heeft. Ik gebruik Spotify zelden om via mijn huiskamerset te streamen maar erg vaak om de Sonos sets in mijn tuinkamer, tuin en slaapkamer aan te sturen. Verder perfect om off line lekker muziek via mijn smartphone te luisteren. Ik gebruik al jaren geen ipod meer. Kan me haast niet voorstellen dat het verschil op een 'eenvoudige' set te horen is. Of heeft Tidal ook een goedkoper (320kb/s) abonnement? Voordeel van Tidal was wel dat het te integreren is in mijn Linn app waarmee ik mijn streamer bedien. Spotify gaat via airplay (en dan nog geen wereld van verschil) maar is wel geïntegreerd in de Sonos app. Blijf 20 euro veel geld vinden. 10 euro eigenlijk ook

Tidal heeft inderdaad ook een goedkoper abonnement voor 10 euro p.m.
MP3 320 kb/s is dan de bitrate. Ik hoor het verschil wel degelijk tussen mp3 en flac of cd. In mijn tuin geen muziek, dan doen de vogeltjes wel of erger de buren!

Twintig euro is ook veel geld, ook tien euri, dus ik bekijk even wat mijn voordeel is of zou kunnen zijn. Minder muziek kopen is dan een goede optie en welhaast een must. Vind ik niet erg.

Gestopt met Tidal en overgestapt naar een andere populaire streamingdienst met een iets betere catalogus plus een aanbieding die ik niet kon laten liggen.

Welke streamingdienst bedoel je dan ?

Ik schat in Qobuz Betere catalogus Alicia. Ben benieuwd naar je ervaringen. Ben zelf erg tevreden met Tidal, maar nooit helemaal tevreden. Kan altijd beter he

Helaas, geen Qobuz. Deze heeft voor mij een belabberde catalogus. Ik koop zo af en toe een high-res download als zij de goedkoopste blijken te zijn, anders wijk ik uit naar bijvoorbeeld 7digital of beter: Bandcamp. Qobuz is wel prima voor jazz, klassieke muziek en mainstream popmuziek. Bovendien vind ik Tidal én Qobuz te duur als het gaat om het streamen in cd kwaliteit. Dus zit ik voor een aanbieding via mijn provider nog altijd bij Spotify, geen topkwaliteit, maar met heel veel muziek van de meer obscure artiesten. Als een album bevalt koop ik 't trouwens gewoon. Het liefst high-res, want ik heb geen zin meer in overvolle kasten!

Gast
geplaatst: vandaag om 11:29 uur

geplaatst: vandaag om 11:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.