MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2016

zoeken in:
Dat valt me dan weer mee inderdaad

Week 8:

#16. Rihanna feat. Drake - Work
Nieuw jaar, nieuwe hits voor Robyn Rihanna Fenty. Die hier weer naar dr urban roots teruggaat.
Zwak dat de (meeste gebruikelijke) radiozenders die normaal Rihanna platdraaien dan meteen afhaken. Het nummer is erg aanstekelijk ondanks dat er niet echt een refrein inzit, of echt liedje.
De input van Drake interesseert mij niet, want dat nasale autotune voegt weinig toe naar mijn mening. Ben wel benieuwd wat er gaat volgen aangezien volgens de meeste fora Work de meest single gerichte track is op Anti.
Cijfer: 7

#33. Coldplay feat. Beyoncé - Hymn for the Weekend
De pop Coldplay trein dendert voort. Wie in 2000 had gezegd dat Coldplay en Destiny's Child een collaboratie zouden aangaan was waarschijnlijk keihard uitgelachen. Maar die Coldplay is al jaren niet meer. Dit nummer begint best gezapig maar wordt steeds uitbundiger naar het einde toe. Leuker dan Everflow maar minder dan Adventures.
Cijfer: 6.5

#34. Lil' Kleine feat. Ronnie Flex - Niet Omdat het Moet
Dit moet inderdaad niet. Kygo-achtige bliepjes en kinderlijke zang, hierbij kan de gemiddelde basisschool uit zijn dak
Cijfer: 4

#37. Charlie Puth - One Call Away
En daar heb je hem ook weer, nog steeds snap ik niet waarom hij zo succesvol is, saaie nummers, fletse uitstraling, produktie is hier een beetje 90's rnb achtig maar die zang is niet echt prettig om te luisteren, gelukkig hebben we whats-app, hoef je hem niet terug te bellen
Cijfer: 3.5

pureshores schreef:
Week 6:#39. Broederliefde feat. KaliBwoy & SBMG - Alaka Grappig dat dit de top 40 haalt, produktioneel vind ik dit weer lekker klinken, maar de teksten interesseren mij nooit bij dit NL urban gebeuren, 1 van de rappers klinkt als Chris Brown op bepaalde momenten Cijfer: 5
LucM schreef:
#39. Broederliefde feat. KaliBwoy & SBMG - Alaka De Nederhiphop in de hitlijsten is even clichématig en van even bedenkelijk allooi als die schlagers destijds: een tekst die nergens op slaat, die afschuwelijk vervormde stem en dat accent ... ik kan er nauwelijks iets muzikaals opmerken. Cijfer: 2
Arrie schreef:
Natuurlijk is het hersenloze party-muziek, maar dan kan het nog wel goed in elkaar zitten en/of lekker klinken. Edit: weer opgezet, en ik vind dit gewoon één van de leukere dingen in de top 40. Dat de gemiddelde kwaliteit van de rappers dan laag zou liggen, dat kan ik wel beamen. Maar de gemiddelde kwaliteit van de producties? Hoezo? Dat vind ik er júíst sterk aan. Alaka is een fijne combinatie van dancehall en hiphop wat mij betreft. En die rappers? Die vind ik toch zeker wel wat toevoegen, maar dat zit hem meer in hoe ze klinken dan in wat ze zeggen.
Alaka is inmiddels net uit de top 40 en staat nog in de mega top 50 en stijgt daar zelfs nog. Deze leek mij wel interessant om te beoordelen want de meningen zijn verdeeld. Ik heb daarbij even de tijd genomen. Ik heb "Alaka" 10 keer beluisterd op verschillende momenten, bij verschillende weertypes (regen, zon, mist) en verschillende humeuren( , , , , , ). Helaas nog niet bij verschillende seizoenen maar dat wil je hier ook niet, dan loop je zo een jaartje achter.
Lucm vergelijkt dit nummer met de schlagers van destijds, maar noemt geen voorbeelden. Zou hij Johnny Hoes bedoelen die in een ander forum een half puntje hoger bij hem scoort? "Alaka" is in ieder geval een nummer met weinig airplay maar wel met veel downloads en views. Ik vermoed dat de tekst een belangrijke reden hiervoor is.
Uiteindelijk vind ik de tekst helemaal niet zo slecht. Het past in het genre puberaal, rebels-macho en met een hoog hormonaal gehalte. In hetzelfde tekstgenre als "Rip it up" van Little Richard "Fool about my money, don't try to save" past "Al het geld in mijn zak moet der uit". En misschien is veel van de rest van Alaka tekstueel wel "Tutti frutti".
Veel dubbelzinnigheden dus die mij soms ook nog bevallen: twee cups in de hand zingt de corpulente rapper Jerr. Grappig vind ik ook het laatste couplet waarin geroepen wordt: Ik heb m'n broek laag, want ik ben van de straat, neem een legging mee, shaked de kont, Kongolo, alsof je Terence heet. Blijkbaar wordt dit door een straatridder (is de straat een excuus of aanbeveling?) in broek met laag kruis (er moet voldoende ruimte zijn) tegen een dame van Kongolese afkomst geroepen die haar achterste moet tonen als ze danst. Maar ik moest direct ook denken aan die Feyenoord-voetballer bij wie zijn broek inderdaad vorig jaar per ongeluk tijdens een wedstrijd veel te ver omlaag ging.
Ik ben het wat de productie betreft met Arrie en pureshores eens. De vervormde stem is niet continu aanwezig zoals in veel andere nummers. Deze mix van R&B en ragga kent een scala aan majeur klanken en daarmee gebruiken de heren een optimistisch notengala: E-E-E-C-C-C-B-B-B-C. De luchtig gebakken raggamuffin met een dikke laag hiphop krijgt een overdreven "wij hebben het allemaal uitstekend in de hand" gehalte waarbij de opschepperige en brutale toasting prima past.
Het accent, ach kan je ze het kwalijk nemen dat ze uit Rotterdam komen? De clip vind ik minder sterk. Zo is het jammer dat rapper Emms er niet bij zit.
Al met al verdient dit nummer in mijn ogen toch minstens een voldoende.
Wat mij betreft, Alaka, twee vingers (van de vijf).

Week 8:

#16. Rihanna feat. Drake - Work
Ik heb een andere link genomen (de vorige kon je niet meer krijgen). Inmiddels (te) vaak gehoord en ik vind er nog steeds weinig aan: nauwelijks een melodie, eentonig ritme en haar geautotunede vlakke nasale stem kan mij nog steeds niet bekoren.
Cijfer: 3,5

#33. Coldplay feat. Beyoncé - Hymn for the Weekend
Coldplay kan mij ook weinig meer bekoren, hun oprechte emoties hebben ze ingeruild voor commerciële zekerheid. Een te simpele melodie bovendien en te glad geproduceerd, geef mij maar hun eerste twee albums en Viva La Vida.
Cijfer: 4,5

#34. Lil' Kleine feat. Ronnie Flex - Niet Omdat het Moet
Dit moet voor mij niet, zwakke productie en matige raps met ook hier irritante vervormde stem.
Cijfer: 3,5

#37. Charlie Puth - One Call Away
Marvin Gaye vond ik nog een prima hit, dit is een stuk minder, met name de melodie en tekst zijn hier erg standaard. Vocaal overstijgt hij wel de gemiddelde top-40-hit.
Cijfer: 5

'Work' is hard. Echt hard. Doei.

Ik vind 'Work' echt een vette plaat.Moest er wel even aan wennen trouwens.

pureshores schreef:
Week 8:#16. Rihanna feat. Drake - Work
Nieuw jaar, nieuwe hits voor Robyn Rihanna Fenty. Die hier weer naar dr urban roots teruggaat. Zwak dat de (meeste gebruikelijke) radiozenders die normaal Rihanna platdraaien dan meteen afhaken. Het nummer is erg aanstekelijk ondanks dat er niet echt een refrein inzit, of echt liedje. De input van Drake interesseert mij niet, want dat nasale autotune voegt weinig toe naar mijn mening. Ben wel benieuwd wat er gaat volgen aangezien volgens de meeste fora Work de meest single gerichte track is op Anti.Cijfer: 7
LucM schreef:
Week 8: #16. Rihanna feat. Drake - Work Ik heb een andere link genomen (de vorige kon je niet meer krijgen). Inmiddels (te) vaak gehoord en ik vind er nog steeds weinig aan: nauwelijks een melodie, eentonig ritme en haar geautotunede vlakke nasale stem kan mij nog steeds niet bekoren. Cijfer: 3,5
Ik zie binnen dit topic een relatie tussen de leeftijd die de beoordelaar heeft ingevuld bij zijn/haar profiel en het aantal voldoendes dat hij/zij geeft. Arrie en Thomas91 geven tot nog toe meer dan 70% voldoendes weg, pureshores hangt rond de 50% en bij Lucm scoort slechts 20% van de nummers een voldoende. Overigens wil ik Lucm en pureshores complementeren met tot nog toe de meeste beoordelingen binnen dit topic, hou vol ondanks het voor jullie relatief grote aantal -nummers.
Ik lees verder dat men vaak moeite heeft met autotuning en stemvervorming. Dat betekent dan dat de muziek van 2016 sowieso al met een achterstand begint. Maar dat is een kwestie van smaakbeleving. Zo kan elk jaar het lastig krijgen als je ergens niet van houdt. Het wordt lastig om de hitparademuziek van 1976 te beoordelen als je niet houdt van discodreunen, die van 1966 als je niet houdt van elektrische gitaren, die van 1956 als je niet houdt van saxofoon en die van 1946 als je niet houdt van klarinet.
Work van Rihanna heb ik nog niet zo vaak gehoord als Alaka. Maar daar was het dan ook onderdeel van Hard work pays off.
De dancehall beat vind ik bij Rihanna bepaald niet eentonig en het klinkt mij wel degelijk melodieus in de oren.

Even voor de liefhebbers.
Kijk naar het notenschema van "Work" in het niet bepaald alledaagse Gis mineur. Deze kent noten in diverse maten waarbij bovendien de schijnbare eentonigheid qua toonafstanden in de bas wordt doorbroken door meer dan een octaafsprong van fis naar gis. Het is bovendien een stijgende bas, en dat vindt ik hier een goede keuze.
De zang heeft een redelijk melodieus bereik van b tot fis met eveneens verrassende sprongen.
Tot zover voor de liefhebbers.

De tekst bevalt mij ook en zit ingenieus in elkaar waarbij in het snelle eerste deel veel eenlettergrepige woorden deels van Caribische oorsprong gebruikt worden. Het werkt bij mij goed en wat mij betreft scoort dit nummer een ruime voldoende.

Goede uitleg Marzipaintree. Work begint hier zo langzamerhand een van haar fijnste nummers te worden. Terecht een enorme hit.

Gretz schreef:
Goede uitleg Marzipaintree. Work begint hier zo langzamerhand een van haar fijnste nummers te worden. Terecht een enorme hit.

Marzipaintree
Dank u
Dat ga ik wel volhouden hoor, zo erg is het ook weer niet. Maar de top 40 is niet echt een plek om met achten, negens en tienen te strooien, de meerderheid is vergeetbaar en zakt snel weg in het geheugen.
De grote namen zijn meestal goed voor de voldoendes, zoals Rihanna-Work dus ook. Die wel een groeiplaat is gebleken (maar dat had ik met BBHMM en American oxygen ook die helaas nooit de top 40 haalden).
Ik heb nog geen 1 uitgedeeld tot nu toe (dat ligt alleen in het verschiet voor plat Nederlandstalig, ordinair stampwerk of de boring hoedje-op-en gitaar singer songwriters want die 3 categorieen vallen bij mij snel af)

Ga zelf ook zo door

Dat gaan we doen. Ik heb gekozen om indicenteel duimpjes uit te delen.
Daarmee kan je in ruimere marges beoordelen dan met rapportcijfers.
Tenzij je uitsluitend hele cijfers gebruikt, maar die zie ik niet in dit topic.
Ter vergelijk de duimpjes links, de rapportcijfers rechts.
= 9,5 - 10
= 8,5 - 9,5
= 7,5 - 8,5
= 6,5 - 7,5
= 5,5 - 6,5
= 5,0 - 5,5
= 4,5 - 5,0
= 3,5 - 4,5
= 2,5 - 3,5
= 1 - 2,5
Een rapportcijfer 1 valt daarmee in dezelfde categorie als rapportcijfer 2.

Ik had wel gehoopt dat Snakehips binnen zou komen.

Die van Sia vind ik wel leuk al hoor ik liever de versie zonder Sean Paul. De rest ken ik volgens mij niet.

Snakehips kan binnenkort best binnenkomen. Staat sinds deze week op de playlist van 3FM en begint steeds beter te lopen in Spotify. De Top 40 wordt altijd samengesteld op basis van de resultaten over 2 weken gezien, vandaar dat er soms nogal wat vertraging in kan zitten (Cheap Trills had ik bijv vorige week al verwacht en Work from Home van Fifth Harmony al deze week)

Ben blij met de binnenkomst van AlunaGeorge. Al is hun stijl ditmaal wel ingewisseld voor een Major Lazer-tje.

Ik doe eerst week 10-de nummers van week 9 heb ik nog niet genoeg gehoord

Week 10:

#34. Duke Dumont - Ocean Drive
80's achtig gevoel, na de 90's singles van een paar jaar terug.
Er zit een herkenbaarheid in, ik twijfel of ze een stukje lenen van een ander nummer.
Ik vind het een enorme verbetering t.o.v. die Whitney rip-off van 2014

#38. Selena Gomez - Hands to Myself
Nou, hier zullen heel veel users happy mee zijn. Opmerkelijk dat na zoveel singles deze dan wel de top 40 inrolt. Het moet even op gang komen, maar dan heb je ook wat, verleidelijk en sensueel, maar zonder geforceerd gedoe. Van de 4 nummers die ik nu ken is dit dan de 2e in de rangorde (1 good for you, 3 the heart wants what it wants 4 same old love (die vond ik niet veel soeps, sorry)

catdog is er hoop voor de comeback single van All Saints?
Ik hoor hem nergens maar hij is ijzersterk (naar mijn mening dan)

pureshores schreef:
catdog is er hoop voor de comeback single van All Saints?
Ik hoor hem nergens maar hij is ijzersterk (naar mijn mening dan)

Ik vrees van niet. Een gevalletje Janet Jackson (die vorig jaar ook een fantastische comeback single afleverde). Zolang de radio er niks mee doet wordt het niet door de huidige generatie opgemerkt.

'Hands to Myself'. Dit soort nummers maken voor mij popmuziek (in de nauwere zin van het woord) meer dan de moeite waard; productie had misschien wat eigenzinniger gemogen, maar is op zich uitstekend (die beat!), en Selena levert een sterke vocale prestatie af. Dat 'I mean, I could but why would I want to?'-stukje is fantastisch.

Slowgaze schreef:
'Hands to Myself'. Dit soort nummers maken voor mij popmuziek (in de nauwere zin van het woord) meer dan de moeite waard; productie had misschien wat eigenzinniger gemogen, maar is op zich uitstekend (die beat!), en Selena levert een sterke vocale prestatie af. Dat 'I mean, I could but why would I want to?'-stukje is fantastisch.

Voor mij maakt het "I want it all, no nothing else" stukje het af.

Ook. Als ik dat nummer in de auto draai is het meezingwaanzin. Meezingwaanzin in mijn eentje weliswaar, maar toch.

Meezingwaanzin in de auto, dat heb ik ook regelmatig bij nummers van Selena. En van Taylor. En bij All My Friends.

Leuk nummer inderdaad van Selena. Vind hem wel behoorlijk vreemd voor in de top 40 maar dat is juist goed.

Ook niet dankzij de radio support dat ie er in staat.

Weet iemand waarom Sweet Thing van Van Morrison in de Spotify Top 100 staat?

spotify:user:spotify:playlist:7Jus9jsdpexXTXh2RVv8bZ

Dwejkk_ schreef:
Weet iemand waarom Sweet Thing van Van Morrison in de Spotify Top 100 staat?

spotify:user:spotify:playlist:7Jus9jsdpexXTXh2RVv8bZ

Wellicht dit verhaal weer?

catdog schreef:
(quote)

Ik vrees van niet. Een gevalletje Janet Jackson (die vorig jaar ook een fantastische comeback single afleverde). Zolang de radio er niks mee doet wordt het niet door de huidige generatie opgemerkt.

merci.
Tja voorspelbaar. Ben volgende week weer ff 1.5 week in Southampton en zal ff opletten hoe het daar staat. Ik hoorde van mijn neefje al dat daar alleen BBC Radio 2 hem af en toe draait, categorie Duran Duran-Paper gods singles, singles Rebel Heart en idd Janet.
Maar de meevaller is dan dat ook daar Zayn en Ellie Goulding's laatste output weinig radio support hebben, voornamelijk veroordeeld tot de lokalen en Kiss FM. (heb Pillowtalk nog 0x op Nederlandse radio gehoord trouwens)

pureshores schreef:
merci. Tja voorspelbaar.
Het is jammer dat de Nederlandse radio "One strike" totaal niet oppakt.
De Nederlandse radio (3FM, radio 2) draait nog wel vaak "Pure shores". Die wint het zelfs van "Never ever". Dat zal je misschien wel weer bevallen.

pureshores schreef:
(quote)

merci.
Tja voorspelbaar. Ben volgende week weer ff 1.5 week in Southampton en zal ff opletten hoe het daar staat. Ik hoorde van mijn neefje al dat daar alleen BBC Radio 2 hem af en toe draait, categorie Duran Duran-Paper gods singles, singles Rebel Heart en idd Janet.
Maar de meevaller is dan dat ook daar Zayn en Ellie Goulding's laatste output weinig radio support hebben, voornamelijk veroordeeld tot de lokalen en Kiss FM. (heb Pillowtalk nog 0x op Nederlandse radio gehoord trouwens)

Meevaller? Pillowtalk is juist een heerlijk nummer!

Marzipaintree schreef:
(quote)
Het is jammer dat de Nederlandse radio "One strike" totaal niet oppakt.
De Nederlandse radio (3FM, radio 2) draait nog wel vaak "Pure shores". Die wint het zelfs van "Never ever". Dat zal je misschien wel weer bevallen.

ik vraag me uberhaupt af of veel "DJ's" weet hebben van dit soort releases. Zeker bij zenders als Q en 538 denk ik dat de hele playlist door een select gezelschap wordt bepaald en dan een groep nummers van 1/3 gedeelte bevat die 4 maanden gedraaid gaan worden, ongeacht of het echte verkoophits zijn of niet.
De nieuwe binnenkomers elke week in dit topic ken ik 7 van de 10x niet, omdat ik ze nooit hoor (alle NL urban plaatjes vooral) dus het lijkt mij dat veel radio vooral zijn eigen koers vaart en weinig aandacht besteedt aan wat het publiek koopt/streamt/luistert etc, er zal wel veel met de industrie worden gekeken wat men wil pluggen.

Wat All Saints betreft, ja, die 2 nummers hoor ik ook geregeld, daar zullen ze wel altijd mee geassocieerd blijven

pureshores schreef:

Wat All Saints betreft, ja, die 2 nummers hoor ik ook geregeld, daar zullen ze wel altijd mee geassocieerd blijven

En dat terwijl 'Black Coffee' hun beste nummer is .

In Engeland wordt 'One Strike' overigens ook niet gedraaid en is het nog niet verder gekomen dan #198.

pureshores schreef:
Week 7:
#14. ZAYN - PILLOWTALK De eerste 1D die solo gaat. Ik hoorde vanmiddag de 2e single It's you en die vind ik een stuk leuker dan deze. Hier hangt teveel een bewijs-sfeer op en dat fucking and fighting is ook nogal geforceerd. Maar verder is het ook niet erg wereldschokkend. Gewoon een OK debuut na een Boyband Cijfer: 6
pureshores schreef:
Arrie schreef:
Meevaller? Pillowtalk is juist een heerlijk nummer!
Hoe moet ik dit lezen pureshores? Een OK debuut maar ze moeten hem niet gaan draaien?

Gast
geplaatst: vandaag om 23:46 uur

geplaatst: vandaag om 23:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.