MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Nieuw in de Top 40: 2016

zoeken in:
Week 6:

#32. twenty one pilots - Stressed Out
Had dit nog nooit gehoord en het klonk in de eerste minuut nog vrij fris, maar dit is zo'n nummer dat snel gaat vervelen, dit zal op 3FM wel dagelijkse plays krijgen, kreeg ook gelijk een flashback naar dat vreselijke nummer van die Mike Shinoda met dat grietje uit 2001 Fort Minor - Where'd You Go (feat. Holly Brook & Jonah Matranga) (Official Video) - YouTube
Cijfer: 5

#34. Ellie Goulding - Something in the Way You Move
Niet zo aanstekelijk als On my mind, maar nog steeds vermakelijk. Ik hoor iets Kylie Minogue achtigs erin (qua lied, niet qua stem). Maar scherpe randjes heeft het niet meer
Cijfer: 6.5

#39. Broederliefde feat. KaliBwoy & SBMG - Alaka
Grappig dat dit de top 40 haalt, produktioneel vind ik dit weer lekker klinken, maar de teksten interesseren mij nooit bij dit NL urban gebeuren, 1 van de rappers klinkt als Chris Brown op bepaalde momenten

tnf
De nieuwste van Adele: haar eerste single die ik qua zeikerigheid over het randje vind gaan.

Ik kon haar muziek altijd goed hebben.

Ik vind de achtergrondvocalen van 'When We Were Young' dan wel weer heel mooi, maar een geslaagd nummer vind ik het verder niet. Ik kan Adele's stem daar ook niet goed hebben.

3 leuke binnenkomers en 1 die ik nog niet ken. Lijkt me een goede week

Week 6:

#32. twenty one pilots - Stressed Out
Dit bevalt mij best, met name het aanstekelijke refrein en het ritme. Prima, heldere en niet te overdadige productie.
Cijfer: 7

#34. Ellie Goulding - Something in the Way You Move
Haar stem is hier te dun en wat dichtgeknepen, verder is het nummer te doorsnee en mist het een aanstekelijke melodielijn, het geheel komt mij flets over.
Cijfer: 4

#39. Broederliefde feat. KaliBwoy & SBMG - Alaka
De Nederhiphop in de hitlijsten is even clichématig en van even bedenkelijk allooi als die schlagers destijds: een tekst die nergens op slaat, die afschuwelijk vervormde stem en dat accent ... ik kan er nauwelijks iets muzikaals opmerken.
Cijfer: 2

tnf
Op dit moment al bijna 4,9 miljoen views voor die van Broederliefde.

De extreem hoge views vallen me bij dit genre uberhaupt op, zeker afgezet tegen de gemiddelde kwaliteit van die producties.

Zie ook deze user op een ander forum, die dat om de haverklap keurig uiteen zet.

Dan ben ik toch niet de enige die dat een lekker pretentieloze en opzwepende feestplaat vindt.

Natuurlijk is het hersenloze party-muziek, maar dan kan het nog wel goed in elkaar zitten en/of lekker klinken.

Edit: weer opgezet, en ik vind dit gewoon één van de leukere dingen in de top 40. Dat de gemiddelde kwaliteit van de rappers dan laag zou liggen, dat kan ik wel beamen. Maar de gemiddelde kwaliteit van de producties? Hoezo? Dat vind ik er júíst sterk aan. Alaka is een fijne combinatie van dancehall en hiphop wat mij betreft. En die rappers? Die vind ik toch zeker wel wat toevoegen, maar dat zit hem meer in hoe ze klinken dan in wat ze zeggen.

Week 4:

#26. Jonas Blue feat. Dakota - Fast Car

Mijn vriendin zei hierover: ze had net zo goed het woordenboek kunnen zingen. En dat vind ik zeer treffend. En dat is misschien wel het meest stuitende hieraan: als je een lekker zorgeloos zomers muziekje wil maken, waarom neem je als basis dan een totaal niet zorgeloos nummer waar best wel emotionele diepgang in zit. Het antwoord: het is een bekend nummer en herkenning scoort.
Verder is net niet per se slecht geproduceerd. Het is vooral enorm doorsnee en identiteitsloos. Zo'n herhalende piano erin heeft ie goed afgekeken van Jack Ü, het tropische riedeltje klinkt precies als Kygo. Volgens mij kwam ie net van de cursus: hoe scoor je zo makkelijk mogelijk een grote hit? Hij heeft zijn certificaat bij deze binnen, maar of ie er trots op moet zijn?
Cijfer: 3,0

#31. Fleur East - Sax

Deze zou best wel van de zelfde cursus kunnen komen, maar de producers hebben zich meer gebaseerd op Uptown Funk ipv Kygo. Er bestaat ook al zoveel dat ongeveer zo klinkt. Maar toch voelt dit nummer met wat oprechter en met wat meer plezier gemaakt. Ik zie hier best een swingende band voor me, ondanks dat het wellicht gewoon op een computer in elkaar is gezet. Ach, wat lees ik nu op haar Wikipedia:
She became the show's first contestant to reach number one on the UK iTunes Store chart during the competition with her performance of "Uptown Funk"

Ik geloof dat ik er niet ver naast zat. Dat gezegd hebbende vind ik het wel gewoon een lekker nummer. Overigens zit er wel saxofoon in, maar best wel op de achtergrond. In het laatste stukje van het nummer is het het best hoorbaar.
Cijfer: 6,5

#33. Shawn Mendes & Camilla Cabello - I Know What You Did Last Summer

Kan iemand me uitleggen waarom Camila Cabello The X Factor is doorgekomen? Ze heeft een enorm zwakke stem en bovenal heeft ze totaal geen x-factor. Schattig meisje hoor, maar nul uitstraling. Of ligt dat aan mij? Verder is dit een enorm suf singer-songwriterliedje waarin ik niets positiefs kan ontdekken. Klinkt als een veredeld kampvuurliedje.
Cijfer: 2,0

#36. Adele - When We Were Young

Hello vond ik een schreeuwplaat maar in principe sta ik niet negatief tegenover Adele. Haar debuutplaat heb ik namelijk zelfs vrij veel gedraaid. Het tweede album heb ik nooit echt van kunnen genieten, aan de ene kant doordat de radio het grijsdraaide, maar ook omdat ik veel nummers te senimenteel (Someone Like You) of te zeurderig vond. Hello vind ik dus al helemaal niks, klinkt alsof ze wil zeggen: Hallo! Hier ben ik! Luister naar me!
Maar When We Were Young vind ik egenlijk wel een prima liedje. Wat kleiner gehouden, klinkt oprecht, fraaie achtergrondzang, prima tekst, mooie melodieën. Kan er niet veel op afdingen.

Heet de nieuwe #1 serieus I Took A Pill In Ibiza?

Opvallend trouwens hoeveel ik niet ken uit de lijst (zoals de gehele Top 10). Ik vermoed dat de US en Europa zelden zo slecht op elkaar afgestemd waren als nu.

kaztor schreef:

Jup, maar die titel en de tekst van het nummer zijn cynisch bedoeld. En met een flinke dosis zelfspot.

Overigens is meer dan de helft van de top 10 ook in de Hot 100 te vinden. En dat geldt ook voor meer dan de helft van de gehele Top 40.

Dan ligt het vast aan het feit dat we op het werk onze 'eigen' muziek opzetten. Veelal hardrock, hiphop en vanalleswat (zoals mijn werkplek), geen gebieber.

kaztor schreef:
Opvallend trouwens hoeveel ik niet ken uit de lijst (zoals de gehele Top 10). Ik vermoed dat de US en Europa zelden zo slecht op elkaar afgestemd waren als nu.
Arrie heeft al het nodige gezegd over de huidige afstemming tussen US en Europa. Het voorbeeld van kaztor is ook treffend. Een van oorsprong Amerikaans nummer in een Europese remix van een Amerikaanse zanger die een pil neemt op een Europees eiland die zowel in diverse Europese landen als in de Amerikaanse top 40 staat.
Ik maak mij weinig zorgen over de huidige afstemming tussen US en Europa.

Wat mij anno 2016 wel opvalt is de grote inbreng van Scandinaviërs in de Nederlandse top 40. SeeB, Lukas Graham, Alan Walker, Zara Larsson (2x), Kygo. En dan komt Madcon er nog aan.
Het lijkt wel of de Vikingen terug zijn.

Wederom Lil' Kleine, wat een drama.

Ik vind het wel een lekker nummer

tnf
Lil' Kleine kan al tot 4 tellen. Knap, hoor.

Week 7:

#14. ZAYN - PILLOWTALK
De eerste 1D die solo gaat. Ik hoorde vanmiddag de 2e single It's you en die vind ik een stuk leuker dan deze. Hier hangt teveel een bewijs-sfeer op en dat fucking and fighting is ook nogal geforceerd. Maar verder is het ook niet erg wereldschokkend. Gewoon een OK debuut na een boyband
Cijfer: 6

#24. G-Eazy feat. Bebe Rexha - Me, Myself & I
Ik kan me niet voorstellen dat 538 dit draait. Krijg er een beetje 90's feel van. En Bebe Rexa heeft een echt eigen apart stemgeluid.(waar blijft het solo werk) Verder goed dat dit naast al het dancegebeuren ook chart
Cijfer: 6.5

#26. Anouk - Run Away Together
Leuk nummer van Anouk, ze blijft met allerlei stijlen spelen en de rock gaat steeds verder weg lijkt het. Vind de tekst verder wel bij dr passen Ook een leuke clip

#35. Maan - Perfect World
Vrij saai voortkabbelend nummer met de standaard percussiebreak en dan een niet echt flink doorstampende finale, wel goed gezongen

#37. Dua Lipa - Be the One
Nooit gehoord maar het klinkt wel lekker. beetje HAIM achtig, ze lijkt ook op de zusjes. Ook een beetje Love myself achtig, maar zeker catchy
Cijfer: 7.5

#39. The Chainsmokers feat. ROZES - Roses
Selfie was een gimmick nummer dat ik door de belachelijkheid van het onderwerp eigenlijk dan wel leuk vond. Dit is geen gimmicknummer, maar het is ook niet een totale ommezwaai naar houdbaarheid. Vind het een beetje voortkabbelen

Week 7:

#14. ZAYN - PILLOWTALK
Een solosingle van One Direction-bandlid. Wil artistiek verantwoord zijn maar komt eerder clichématig en geforceerd over en boeien doet het tenslotte niet echt.
Cijfer: 4,5

#24. G-Eazy feat. Bebe Rexha - Me, Myself & I
Dit is het ook niet, het ritme is mij te sloom, er zit geen vaart in. De stem van Bebe Rexa is inderdaad vrij apart maar komt mij gemaakt over. De gesproken middenstuk hadden ze beter achterwege gelaten.

#26. Anouk - Run Away Together
Sterk nummer van Anouk met emotie en gepaste tekst en dito elektronische begeleiding. Een topsong is het niet maar ik zie niet in wat er mis aan is.
Cijfer: 7,5

#35. Maan - Perfect World
Goed gezongen maar die percussiebreak is te voorspelbaar en gaat dan over tot een ordinaire stamper. Ik had liever een eenvoudig, sober liedje gehad dat rond emotie draait.

#37. Dua Lipa - Be the One
Dit nummer ken ik al een tijd en heeft tenminste een lange houdbaarheid: vlot ritme, goede zang, aanstekelijke melodie waarbij het refrein blijft hangen en degelijke, transparante productie. Moge alle hits van dat kaliber zijn.
Cijfer: 8

#39. The Chainsmokers feat. ROZES - Roses
Hier vind ik de zang veel minder, het mist ook een sterke melodie en moet het meer hebben van de productie dan de inhoud en dat blijft natuurlijk niet overeind.

Nou, het is eindelijk gelukt hoor! Selena Gomez in de Top 40! *cheerleadersmiley*

Week 10:

#34. Duke Dumont - Ocean Drive
#38. Selena Gomez - Hands to Myself

Selena
Alleen 3 singles te laat helaas (THWWIW, Good for You en Same Old Love hadden het ook verdiend).

Mogelijk dat ik ook nog met beoordelingen kom in 2016. Ik mis in dit topic soms een goede beoordeling van de bijbehorende beelden. Ik wacht de beoordelingen van Selena Gomez af.

Apart dat Work inmiddels al op #3 staat aangezien het straal genegeerd wordt door de radio zenders. Gelukkig staat Today's the Day nog wel steeds op de playlist bij Q.

NewYorkCityLight schreef:
Apart dat Work inmiddels al op #3 staat aangezien het straal genegeerd wordt door de radio zenders. Gelukkig staat Today's the Day nog wel steeds op de playlist bij Q.

en raise your glass kwam ook voorbij vandaag
Die Pink is bij mij in 2 jaar in een totale haat act veranderd, kan dr "hits" niet meer aanhoren

Ocean Drive is een goede plaat. Al wel een half jaar oud trouwens.

van die new entry plaatjes uit week 8 en 9 hoor ik alleen Coldplay op Q

pureshores schreef:
van die new entry plaatjes uit week 8 en 9 hoor ik alleen Coldplay op Q
Die van Charlie Puth kwam gisteren ook voorbij.

In de Mega Top 50 morgen zelfs op 1. Is dat dan puur door streams ofzo? Ik verbaas me er ook over.

Arrie schreef:
(quote)

In de Mega Top 50 morgen zelfs op 1. Is dat dan puur door streams ofzo? Ik verbaas me er ook over.

In de top 100 staat het nu ook voor de 2e week op #1. Downloads en streams is dat volgens mij. Ik heb geen idee hoe de top 50 wordt samengesteld.

pureshores schreef:
(quote)

en raise your glass kwam ook voorbij vandaag
Die Pink is bij mij in 2 jaar in een totale haat act veranderd, kan dr "hits" niet meer aanhoren

In principe ben ik niet zo anti-Pink als de meeste hier maar 'Today's the Day' is voor mij toch wel het boegbeeld geworden van een gigantische flop die toch tot ad neuseam wordt gedraaid.

Arrie schreef:
Work is op 3FM de afgelopen week minstens 15 keer gedraaid. Dat is best vaak. Op heel veel andere zenders wordt ie inderdaad totaal genegeerd maar dankzij 3FM krijgt die toch veel airplay.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:45 uur

geplaatst: vandaag om 07:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.