menu

Genres / Hip-Hop / 50 Cent: Artistiek Genie of Commerciële Geldverdienerij

zoeken in:
Krimsonite
levenvergeten schreef:
G-Unit is niks voor mij, nu kan je zeggen dat 50 Cent slecht is, maar je kan in elk geval dat hij een gigantische invloed heeft. Hij is een erg begaafde populist, om het zo maar te stellen.

Hij weet kinderen/tieners er van te overtuigen dat gangster zijn net zoiets is als bijvoorbeeld Nietsche zijn "übermensch" neerzette(later volledig verkeerd geinterpeteerd door de Nazis, maar dat terzijde). Hij laat, net als Nietsche, zien dat de mens aan bepaalde kwaliteiten moet voldoen om het goed te doen. Waar het bij Nietschze ging om het brein gaat het bij 50 om hoe goed je ben in het "gangsta"-zijn, wat inhoud dat je veel "bitches/ho's" hebt en veel geld hebt en dat al die bitches in hun welgevormde asser moet nemen met jouw magische stok.

Het probleem is dan ook niet dat hij dit denkt, maar dat hij ervoor zorgt dat andere mensen dit geloven. De "Kids" denken dat alles wat 50 Cent doet "dope" en "cool" is, de commerciele, op het grote publiek gerichte media portretteren hem als het rolmodel der rappers, waar 50 Cent goed op inspeeld, en ziedaar, de reden waarom ik hem(en zijn management) een begaafde populist noem.

Nogmaals, het is niet probleem dat hij dit denkt, want ieder dorp heeft zijn dorpsgek. 50 Cent vind ik misschien ook wel de dorpsgek van de hiphop-industrie, in het begin zijn zijn vreemde uitspraken wel leuk, daarna begint het je mateloos te irriteren, maar toch overtuigt het mensen(Wilders is een ander voorbeeld van een omhooggeschoten dorpsgek). Dat stadium heeft 50 Cent, of althans zijn managementteam nu bereikt, en daarmee kan ik ze feliciteren.

Dat er nog veel jongetjes van 10 mogen rondlopen die hun vriendjes 'gangsta's' noemen en hun vriendinnetjes 'ho's'
Sorry man maar dit is gewoon overdreven, je kan hem slecht vinden maar om hem de grond in te boren vind ik te ver gaan. Een beetje respect tonen mag wel sorry.

Ik moest lachen.

Ach ja. Is wel een persoonlijkheid met een verhaal. Dat hij dit to the max heeft uitgemolken is een feit, maar het is geen slechte rapper en heeft vooral op zijn vroege albums aardig wat goede tracks staat. Zeker niet mijn behorend tot mijn lijstje favo rappers, maar hij is niet zo slecht als mensen beweren.

levenvergeten schreef:
G-Unit is niks voor mij, nu kan je zeggen dat 50 Cent slecht is, maar je kan in elk geval dat hij een gigantische invloed heeft. Hij is een erg begaafde populist, om het zo maar te stellen.

Hij weet kinderen/tieners er van te overtuigen dat gangster zijn net zoiets is als bijvoorbeeld Nietsche zijn "übermensch" neerzette(later volledig verkeerd geinterpeteerd door de Nazis, maar dat terzijde). Hij laat, net als Nietsche, zien dat de mens aan bepaalde kwaliteiten moet voldoen om het goed te doen. Waar het bij Nietschze ging om het brein gaat het bij 50 om hoe goed je ben in het "gangsta"-zijn, wat inhoud dat je veel "bitches/ho's" hebt en veel geld hebt en dat al die bitches in hun welgevormde asser moet nemen met jouw magische stok.

Het probleem is dan ook niet dat hij dit denkt, maar dat hij ervoor zorgt dat andere mensen dit geloven. De "Kids" denken dat alles wat 50 Cent doet "dope" en "cool" is, de commerciele, op het grote publiek gerichte media portretteren hem als het rolmodel der rappers, waar 50 Cent goed op inspeeld, en ziedaar, de reden waarom ik hem(en zijn management) een begaafde populist noem.

Nogmaals, het is niet probleem dat hij dit denkt, want ieder dorp heeft zijn dorpsgek. 50 Cent vind ik misschien ook wel de dorpsgek van de hiphop-industrie, in het begin zijn zijn vreemde uitspraken wel leuk, daarna begint het je mateloos te irriteren, maar toch overtuigt het mensen(Wilders is een ander voorbeeld van een omhooggeschoten dorpsgek). Dat stadium heeft 50 Cent, of althans zijn managementteam nu bereikt, en daarmee kan ik ze feliciteren.

Dat er nog veel jongetjes van 10 mogen rondlopen die hun vriendjes 'gangsta's' noemen en hun vriendinnetjes 'ho's'

Wow, toch wel heel knap om 50 cents imago te analyseren aan de hand van Friedrich Nietzsches theorieën over de übermensch. Totale onzin dat wel aangezien Nietzsches theorieën gaan over de volmaakte mens en de voltooide mens met daaraan verwante eigenschappen. 50 heeft het meer over een 'hood mentality': bitches, money chainz en dat soort dingen. Dat je zoiets filosofisch gaat ontcijferen aan de hand van een 19e eeuwse filosoof komt vooral over als pseudo-intellectueel gelul.

Waar 50 over rapt is nou eenmaal de formule tot commercieel succes en dat is de reden waarom hij er over rapt. Het aanverwante machogedrag komt nou eenmaal voort uit de achterbuurten van de VS waar status en mooie spullen belangrijk zijn (omdat ze beide bij de geboorte zeker niet hebben in het racistische en individualistische Amerika).

En wat doen sommige jongens die uit zulke buurten komen? Die rappen daarover. En kopieren jongeren uit de middenstand dat soort gedrag? Over het algemeen niet. Op wat wijde kleding en een ketting na. Er zijn maar weinig Hip-Hoppers uit warme gezinnetjes die gelijk ook een pistool kopen, hun bitch bellen om haar aan het werk te zetten en daarna een hondengevecht organiseren. Het is een bepaald imago dat mee komt met de muziek. De beluisteraars van Cannibal Corpse staan ook niet dagelijks hun messen te slijpen om iemand te onthoofden.

De enige jongens die 50 als rolmodel zullen nemen zijn de jongens in de achterbuurten die niks hebben. En dat komt veel meer door de omgeving waarin zij opgroeien dan door 50 cent.

Ik vind 50 cent overigens niet zo'n beste rapper. Ik hou bij rap vooral van goede teksten en met die van 50 cent heb ik niet zoveel. Enkele nummers zijn daarentegen wel erg lekker om in een club te horen: This is How We Do bijvoorbeeld maar dat is ook een stukje nostalgie.

Get Rich or Die Tryin' is wel een lekker album. Echter kan het qua lyrics wel een stuk beter.
Ik vind 50 een goede artiest, maar een betere zakenman (kijk maar naar zijn vitamine water deal met Coca Cola en zijn SMS Audio deal).

Gast
geplaatst: vandaag om 01:52 uur

geplaatst: vandaag om 01:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.