menu

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
avatar van Timo710
Ik en een maat van me zijn de laatste tijd sirieus bezig met het maken van beats, en dit wou ik toch zeker wel delen met jullie, immers, jullie zijn de muziekliefhebbers.Daarom heb ik een site gemaakt waar je in een flashplayer snippets van onze beats kan luisteren.

http://beatbreathe.agy.nl

Graag opbouwende kritiek, in de vorm van wat beter kan, als je het zwaar kut vind, zeg dan ook wat beter kan, ipv wat er zo kut aan is....

|Joël|
Ja mijn mening weet je natuurlijk inmiddels wel, ga er vooral mee door want het klinkt zeker niet verkeerd
Rain vond ik al mooi toen je 'm voor het eerst naar me stuurde, leuk dat je nu een site hebt gemaakt met alle Beat Breath Productions erop

Social_Mask
Rain is erg mooi idd. Zulke beats zijn mijn favorieten. Die 2de is ook wel goed, maar gek genoeg deed ie in het begin een beetje denken aan Gangsta Paradise Geen idee waarom. Maar erg goed. Ga zo door!

avatar van Timo710
Dankjullie wel, complimentjes kan je nooit te veel krijgen . Ik zelf ben nu meer met een wat ziekere Drum georiënteerde beat bezig, mischien met een klein beetje accoorden er in. Maar de Drum is er al, en die drum is echt sick!

Social_Mask
Gebruik je ook violen? Of Jazz beats?

avatar van Timo710
We doen alles met een keyboard, waar dus ook viool geluiden in zitten.

Bij wijze van toeval speelt mijn mede producer redelijk vaak Jazz achtige beats. Ik ga kijken of we echt er wat van kunnen maken, het moet nou eenmaal niet te-easylistening worden!

Social_Mask
Ben benieuwd

avatar van P Jay
1e beat was niet slecht, tweede vond ik niet echt goed. Gewoon totaal mijn stijl niet, die tweede... Té modern en te flashy en te veel een sound voor in een club.

Maar die eerste vond ik wel mooi.

avatar van FunkyMonk
Ja die eerste vind ik ook vrij goed. Die 2e vind ik een iets te hoog Lil' John gehalte hebben.

Social_Mask
Kon je ook aan de titel zien...Crunk. Vond die best wel redelijk. Maar heeft idd iets van Dirty South-achtig.

avatar van waxs
Welk programma'tje gebruik je?

raffael77
De meeste gasten zijn dom om hun tracks vrij te geven hiero.
Iemand zou je track kunnen opnemen met simpel wave programma en je beat jatten en gebruiken.
Datzelfde geld ook voor topic van eigenteksten shit ofzo
lekker dom is dat ff je tekst copiëren en dankje wel.
Dus zou er niet mee verder gaan. Als je geen ster bent zijn je beats en teksten niet verzekerd tegen dat soort shit.

raffael77
waxs schreef:
Welk programma'tje gebruik je?


Een heel vet programma is Reason met heeeeeeel veeeel samples erin. Fruity Loops sucks want er zitten te veel bling bling beats en geluidjes ook.

Wil je voor pro gaan dan moet je MPC 3000 ofzo.

Maar het ligt wel aan hoe creatief je bent.
DVC(Ik en vrienden) gebruikten eerst gitaar, Yamaha Keybord en Reason, 2 groove Boxen, 2 Draaitafels van Technicks want die slaan niet over als je scratches maakt.
Wave voor het plakken en knippen en dat is omdat het programmatje heel simpel is in gebruik en het werkt goed maar je moet wel heel goed de ritme aanvoelen, want anders gaat het verkeerd vanwege 10e seconde enzo en dat hoor je meteen als je ernaast zit.

avatar van waxs
Ik heb zelf 2x Citronic PD-45MK2, dat is een super OEM bak en daarmee kun je ook prima scratchen en een Battle Mixer Vestax PMC-05 Pro III (doen amper onder aan de Technicks). Alle super OEM bakken zijn op de zelfde manier geconstrueerd, dus maakt niet zoveel uit welk merk je hebt. Volgend jaar wil ik nog een MPC'tje halen, opzich zit ik te denken aan een 2000, maar omdat je daar niet zo gemakkelijk een uitgebreid geheugen voor kan krijgen wellicht toch een wat recentere versie.

Melle K
Fruity Loops is prima als je gewoon voor de lol een beetje aan wil kloten, en als je wil kan je er ook 'professionele' producties mee maken, je moet alleen niet de standaard samples en plug-ins gebruiken.

avatar van waxs
Melle K schreef:
Fruity Loops is prima als je gewoon voor de lol een beetje aan wil kloten, en als je wil kan je er ook 'professionele' producties mee maken, je moet alleen niet de standaard samples en plug-ins gebruiken.

Ik vind het een heel vervelend programma, niet erg gebruiksvriendelijk.

Dr.Greenthump
Ach 9th Wonder en Kubus (om maar wat te noemen) werken ook met Fruity Loops. Helemaal niks mis met dat programma. Uiteraard moet je niet de standaart samples gebruiken, maar er is dan ook genoeg te vinden online. Uiteindelijk is de beste manier natuurlijk zelf de samples maken.

avatar van luc011190
Dr.Greenthump schreef:
Ach 9th Wonder en Kubus (om maar wat te noemen) werken ook met Fruity Loops. Helemaal niks mis met dat programma. Uiteraard moet je niet de standaart samples gebruiken, maar er is dan ook genoeg te vinden online. Uiteindelijk is de beste manier natuurlijk zelf de samples maken.

Precies, ik heb het nooit zo op mensen die afgeven op dat programma. Dat er standaard weinig mee te doen is maakt juist creatief, je moet er wel wat voor doen. Met toffe effecten en gesamplede geluiden + gedownloade plugins kun je de vetste dingen maken.
Raffael is vaak al snel negatief, dus het verbaast me niets dat hij dat hier ook al is. Volgens mij zijn de meesten hier best te vertrouwen en kun je best een beat online gooien

avatar van luc011190
luc011190 schreef:
(quote)

Precies, ik heb het nooit zo op mensen die afgeven op dat programma. Dat er standaard weinig mee te doen is maakt juist creatief, je moet er wel wat voor doen. Met toffe effecten en gesamplede geluiden + gedownloade plugins kun je de vetste dingen maken.
Raffael is vaak al snel negatief, dus het verbaast me niets dat hij dat hier ook al is. Volgens mij zijn de meesten hier best te vertrouwen en kun je best een beat online gooien


to the point, Timo ik vind de melodie op allebei je beats behoorlijk lekker, maar aan de drums moet echt nog heel wat gesleuteld worden, de claps bv. klinken zowel te hard, te schel als te gevoelloos. Ook zou ik meer afwisseling in de drums stoppen. Gewoon doorgaan!

Die Crunk beat is niet helemaal (helemaal niet) mijn stijl, maar heeft absoluut hitpotentie, als dat je doel is.

avatar van Timo710
Antwoord op de vraag wat we allemaal gebruiken?
We gebruiken een Synthesyzer en een Drumcomputer! Zo'n ding :
(afbeelding)

En bedankt voor jullie complimenten en kritiek, we zullen het meenemen naar onze volgende producties!

Dr.Greenthump
Tja ik sta eigenlijk ook erg te popelen om met producties te beginnen, maar omdat ik eigenlijk niet heel bekend ben binnen die scene zou ik graag wat tips willen. Misschien zou iemand met verstand en of ervaring mij wat kunnen aanraden.

Om te beginnen, ben ik natuurlijk niet van plan om nu al geld te inversteren in programma's of apparatuur. Als het aan mij ligt zou ik met Fruity Loops aan de slag gaan, zelfs met de trial. Maar welke versie raden jullie mij aan dan? Verder zoiets van een online tutorial wel handig zijn, aangezien ik niks van maten en ritmes afweet. Maar als er een betere (lees ook: gebruiksvriendelijker) programma is dan hoor ik dat graag.

avatar van Conway Twitty
Als je op zoek bent naar mooi accoorden en melodieen kun je goed inspiratie op doen in de soul en in de jazz, met een mooie bas vaak heel goed te vertalen naar dikke hiphop-beats.

avatar van waxs
Ik wil zelf naast de twee draaitafels ook nog een MPC gaan aanschaffen, dat apparaat is zo veelzijdig, kun je echt stapje verder gaan dan FL Studio.

Dr.Greenthump
Maar ik ken amper de basis om een beat in elkaar te flansen. Ik wil echt dat onder de knie hebben wil ik nog verdere apparatuur aanshaffen. Dat is dan ook gelijk mijn tweede vraag. Wat is nu de beste apparatuur? Moet ik voor de MPC (3000?) gaan, een drumcomputer of toch een synth aanschaffen? Nu weet ik ook wel dat ik nog niet zo ver ben, maar als ik weet hoeveel het me gaat kosten en hoeveel het me gaat opleveren dan kan ik alvast een bedrag opzij gaan zetten. En die bij Fruityloops geintegreerde synth dan, is dat handig? Of zijn er nog andere programma's om samples te maken. Uiteraard niet te vergelijken met een échte synthisizer, maar goed.

avatar van waxs
Jah een MPC is wel prijzig, opzich is misschien slimmer om een wat nieuwe model te halen omdat die meer opslag ruimte heeft. De basis van produceren is niet zozeer kennis hebben maar heel veel oefenen en goed onderzoeken hoe andere producers te werk gaan. Op YouTube staan trouwens een heleboel MPC turtorials, hoe beats tot stand komen en dergelijk. Dit vind ik persoonlijk een heel aardig filmpje, alleen beetje jammer dat het weinig informatief is

raffael77 schreef:
De meeste gasten zijn dom om hun tracks vrij te geven hiero.
Iemand zou je track kunnen opnemen met simpel wave programma en je beat jatten en gebruiken.
Datzelfde geld ook voor topic van eigenteksten shit ofzo
lekker dom is dat ff je tekst copiëren en dankje wel.
Dus zou er niet mee verder gaan. Als je geen ster bent zijn je beats en teksten niet verzekerd tegen dat soort shit.

Daar heb je wel een punt eigenlijk... daarom staat er ook maar 1 tekst van mijn op internet en tig in mn map

Dr.Greenthump
Warbeats - Forum

Damn wat een site, zeer uitgebreide en handige tutorials. Dank aan platedraaier

Davez
Hoe zit dat nu eigenlijk. Ik heb niet het hele topic gelezen mss staat het antwoord er al in maar ik vraag het liever.

Neem nu een nummer van pakweg 50 cent is die hele beat gemaakt via een computerprogramma zonder echte instrumenten te gebruiken?

Die beats kunnen toch niet zomaar geprogrammeerd worden. Die moeten toch ingespeeld zijn eerst op een instrument ofzo.

Kan je huidige hiphop of r&b nummers naspelen met behulp van instrumenten?

raffael77
Davez schreef:
Hoe zit dat nu eigenlijk. Ik heb niet het hele topic gelezen mss staat het antwoord er al in maar ik vraag het liever.

Neem nu een nummer van pakweg 50 cent is die hele beat gemaakt via een computerprogramma zonder echte instrumenten te gebruiken?

Die beats kunnen toch niet zomaar geprogrammeerd worden. Die moeten toch ingespeeld zijn eerst op een instrument ofzo.

Kan je huidige hiphop of r&b nummers naspelen met behulp van instrumenten?


Ja dat kan zeker alleen klinkt het anders omdat de meeste computer beats gebruiken en klinken niet naar bv echte drums.
Je moet heel creatief zijn wil je dingen zelf doen. Goed gevoel voor ritme en een eigen sound. Niet een beat pakken van een bekende en een sample sneller of langzamer maken en dan niewe beat erop want dan ben je niet goed bezig. Wij(DVC) gebruikten altijd Reason en een paar grooveboxen, Luxe Yamaha keybord, md recorders en zelfs gitaar. Knippen en plakken deden wij met Wav programma.
Echte instrumenten klinken gewoon anders maar er zijn programma's die zoveel drum sounds hebben en zo echt klinken dat het je verschil niet eens hoort met echt of pc/drumcomputer.

Wees creatief en heb een eigen sound en dan komt alles goed.
Binnenkort weer een nieuw nummer opnemen genaamd Fired en DVC is back for more beats and rhymes.

Dr.Greenthump
Ondanks dat ik nog in de beginfase van FL7 zit weet ik toch al welke kant ik op wil. Beetje richting Kanye, 9th Wonder, Dilla, Pete Rock, Primo en vul de rest zelf maar in. Niet dat dit definitief is, maar ik ben nog een beetje aan het zoeken naar een identiteit en werken met veel ''pitched up stemmetjes'' lijkt me dope. Sowieso houd ik wel van die moderen 9th soul producties. Smooth. De vraag is dus welke platen jullie mij aanraden voor samples binnen die stijl. Het liefts niet al te bekende platen (dus geen James Brown of andere bekende Motown artiesten). Ben benieuwt welke Soul stijl het best bij mij past

Gast
geplaatst: vandaag om 13:55 uur

geplaatst: vandaag om 13:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.