MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Samplen/Beats maken

zoeken in:
Dr.Greenthump schreef:
Ondanks dat ik nog in de beginfase van FL7 zit weet ik toch al welke kant ik op wil. Beetje richting Kanye, 9th Wonder, Dilla, Pete Rock, Primo en vul de rest zelf maar in. Niet dat dit definitief is, maar ik ben nog een beetje aan het zoeken naar een identiteit en werken met veel ''pitched up stemmetjes'' lijkt me dope. Sowieso houd ik wel van die moderen 9th soul producties. Smooth. De vraag is dus welke platen jullie mij aanraden voor samples binnen die stijl. Het liefts niet al te bekende platen (dus geen James Brown of andere bekende Motown artiesten). Ben benieuwt welke Soul stijl het best bij mij past

Oei, dat wordt wel lastig met FL. Smoothbeats klinken vaak pas vet als ze een echt warm vinyl-geluid hebben, en dat lijkt met met FL moeilijk te bereiken.

Dr.Greenthump
Wat ik smooth vind hoef jij nog niet smooth te vinden he

Nee maar niet Jazzy achtig dus. Ben echt meer opzoek naar die moderne 9th Wonder, Hi-Tek en Kanye dingetjes. En ik weet niet of dat zo lastig wordt, maar FL kent meer dan genoeg mogenlijkheden om dat klaar te stomen. Gebruik de FL slicer en Edison veel en daarmee kan ik echte vette samples loopen of in een ander jasje stoppen. Gebruik FL7 ook gewoon als MPC en dat werkt echt dope. Anyway hier een filmpjes wat een beetje op mijn golflengte zit: making a beat with FL7

Dr.Greenthump
Weet iemand hoe ik misschien de zang van de muziek kan scheiden en dan het liefst binnen Fruity Loops?

Dr.Greenthump schreef:
Weet iemand hoe ik misschien de zang van de muziek kan scheiden en dan het liefst binnen Fruity Loops?

Ik weet dat het kan, maar de kwaliteit wordt heel crapy, je kan het beste gewoon opzoek gaan naar acapella's.

Dr.Greenthump
Ik wil namelijk graag met die ''pitched up voices'' werken. Dan zouden acapella's zeker van pas komen. Moet ook echt wat soul samples hebben. Als ik eruit niet uitkom pm ik wel even rond.

raffael77
Dr.Greenthump schreef:
Ik wil namelijk graag met die ''pitched up voices'' werken. Dan zouden acapella's zeker van pas komen. Moet ook echt wat soul samples hebben. Als ik eruit niet uitkom pm ik wel even rond.

Daar heb je eigenlijk al betere programma's of apparatuur voor nodig. Een uitgebreide mengpaneel kan ook die hebben ook zo'n functie.

Dr.Greenthump
Oké, een ''stock'' sample is natuurlijk kenmerkend als een standaart geluidje, maar daar heeft toch elk programma last van. Waarom zou dit bij Reason 3.0 anders werken dan bij FL Studio7? Anyway, daarom gebruik ik ook geen sampes uit Fruity Loops zelf.

Daarnaast vraag ik me af wat die VSTi instrumenten inhouden en toevoegen.

Dan zit ik zelf nog met een probleem. Wanneer ik namelijk een bepaalde sample wil ''loopen'' loop ik tegen het volgende probleem aan, namelijk de wave editor. Ik krijg hem niet geopend en kan hem niet vinden. Ik heb een aantal tutorials doorgenomen (nogmaals warbeats.com is de place to be) en wanneer ik op de ''sample display'' bij het kruisje of willekeurig in het vakje klik en edit, krijg ik de edison geopend, terwijl ik dus de wave editor zou moeten krijgen.

hoe het niet moet

hoe het wel moet

Okej, kan een mod hiervan wat posts verplaatsen, het ging niet over hoe je beats maakt, het ging hier over beatbreathe producties!

Dr.Greenthump
Kan toch makkelijk binnen 1 topic?

We zijn al weer met nieuw werk bezig, en het word een beetje onoverzichtelijk als we door elkaar heen moeten gaan posten met reacties op de beats, en hoe je ook echt een beat maakt...

Ja maar je kan onmogelijk een topic wijden aan iedereen die een tekstje schrijft of een beatje in elkaar draaid. Dan wordt het rommelig op het forum, ik denk dat de crew het met mij eens is dat dit gewoon een soort algemene topic moet blijven.

Dr.Greenthump
Bovendien snap ik echt niet waarom dit topic niet zou lopen en genoeg andere ''algemene topics'' wel kunnen. Door elkaar heen posten? Jij dropt jou pokoe en krijgt die feedback en ondertussen stel ik mijn vragen die (hopelijk) op mijn beurt worden beantwoord. Moet makkelijk kunnen. Ben benieuwt naar jou nieuwe producties, timo. Er mag hier wel wat meer aan ''homemade music'' worden gedropt.

Melle K
Dr.Greenthump schreef:

Kan niet, opzich kan je wel iets weg EQ'en maar dat komt de kwaliteit meestal niet ten goede.

En over wat voor platen je kan gebruiken? Het is toch juist leuk om dat zelf uit te vinden? Anders kan je net zo goed kant en klaar samples gaan downloaden..

Dr.Greenthump
Adobe Audition does de trick, btw

Wie maakt hier echt beats en wie heeft hier bijvoorbeeld al beats klaarliggen, want ik wil graag met je samenwerken. Bijv. een Musicmeter Homemade Track..

Ben je een dope MC? We hebben al 2 beats klaarliggen, en we willen een mixtape in elkaar gaan zetten. M'n beats staan op de beginpagina.

|Joël|
Waarom is de account van Dr.Greenthump er niet meer? Nieuwe username?
Ik wou namelijk pm sturen om te vragen hoe je nou bijvoorbeeld als je een nummer hebt en je wil een verse van een rapper eruit knippen hoe je dat kan doen, dus zeg maar de andere geluiden "uit zetten" dat je alleen de rapper kan horen. Ik dacht uit de berichten hierboven op te maken dat Dr.Greenthump er namelijk achter is hoe je zang en muziek kan scheiden. Als iemand het antwoord weet dan zou ik het graag willen weten.

|Joël| schreef:
Waarom is de account van Dr.Greenthump er niet meer? Nieuwe username?
Ik wou namelijk pm sturen om te vragen hoe je nou bijvoorbeeld als je een nummer hebt en je wil een verse van een rapper eruit knippen hoe je dat kan doen, dus zeg maar de andere geluiden "uit zetten" dat je alleen de rapper kan horen. Ik dacht uit de berichten hierboven op te maken dat Dr.Greenthump er namelijk achter is hoe je zang en muziek kan scheiden. Als iemand het antwoord weet dan zou ik het graag willen weten.

Hij heeft zich uitgeschreven.

En het is al vaker gevraagd op mume, op een cd zijn vocalen en instrumenten niet twee aparte sporen, en zijn dus niet van elkaar te knippen. In de praktijk is het soms wel bijna te bereiken door gewoon dingen als treble en bass te filteren.

|Joël|
Ok, jammer dat het dus vrijwel onmogelijk is.

|Joël| schreef:
Ok, jammer dat het dus vrijwel onmogelijk is.

Als je goed zoekt zijn er van heel veel hiphopnummers wel instrumentals en acapellas te vinden.

raffael77
luc011190 schreef:
(quote)

Als je goed zoekt zijn er van heel veel hiphopnummers wel instrumentals en acapellas te vinden.

Klopt idd. Het beste is Joël om het nummer zelf te maken en een goede mengpaneel te gebruiken om zo het nummer op verschillende sporen te zetten, want zo doen ze het ook in de Big Studios Ze hebben elk geluidje op elke spoor en zo mixen ze er iets in of uit en halen ze ook op die manier stemmen er uit. Luc heeft ook gelijk wat betreft het filteren van stem en geluid. Zo hoor je dat bijvoorbeel bij scratches want ook daar gebeurt het mee omdat het toch niet klinkt dat je een rustig nr. over een snelle heen zet en dan alles in 1 keer er overheen zet.

luc011190 schreef:

Acapellas valt vies tegen hoor.

Je moet maar net de (het?) juiste forum hebben gevonden.

...het ja, het zou de zijn zonder forum, maar het is dan wel weer het forum. Ik heb Joël ook al gePM'd.

Op singles staan meestal wel accapella's. Rip crews noemen die singles vaak VLS. Vraag me alleen af waarvoor dat staat?

kArIzMa_TuRk
ik heb een aantal beats gemaakt!

|Joël|
waxs en luc011190 nogmaals bedankt voor de linkjes

Zo lang geleden dat hier nog iemand heeft gepost Ikzelf probeer af en toe ook wel eens een beatje in mekaar te knutselen en doe dat zoals nog enkelen hier met FL. FL is niet zo'n superprogramma, vooral wegens een gebrek aan bruikbare samples. Gelukkig vind je op het net wel redelijk wat bruikbare VST plugins. Eén van de beteren vind ik de Edirol HQ Orchestral. Verder heb ik ook wat Saxofoon, viool en piano plugins, die waren nodig, want als je enkel over de FL-samples beschikt wordt het moeilijk om een mooie beat te maken. Ik ben geen uitzonderlijk talent ofzo, maar het lukt me nu toch al een stuk makkelijker om iets degelijks te bekomen dan enkele maanden geleden.

Beat 1

Beat 2

|Joël|
Ik vind om eerlijk te zijn bij "syllabilic bruises (beat 2)" alleen die stem wel leuk gedaan maar voor de rest niet echt mooi eerder irritant.
"blowinup (beat 1)" vind ik te rommelig met dat fluit geluidje de hele tijd erdoorheen en daardoor onluisterbaar. Als je die fluit en viool geluiden daar verwijderd hou je alleen die kale beat over met drums maar dan vind ik 'm wel lekker klinken
Misschien dat die fluit en viool geluiden beter tot hun recht komen met rap eroverheen, of het is gewoon dat ik een andere smaak heb. Wel leuk dat je beats maakt

Improvision
http://www.myspace.com/beatronome

Wees gerust, ik kan kritiek verdragen.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:12 uur

geplaatst: vandaag om 04:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.