menu

Mijn Updates +
Genres / Hip-Hop / Maak kennis met Rap en beoordeel

zoeken in:
Een beetje een topic a la Reijersen maar dan met Rapmuziek. Ik kon niet zo snel zien of het er al is.

Instructies: De bedoeling is in ieder geval om een ieder kennis te laten maken met een rapnummer, van welke artiest dan ook, uit welke tijd dan ook zet er ook even een jaartal bij. Het mag een audiofile zijn maar ook een video. Vervolgens volgt er een beoordeling aan de hand van een cijfer. Het nummer blijft 1 dag staan en dan kan er een volgend nummer worden geplaatst. Degene die plaatst mag niet stemmen!

Let wel: Alvorens je een cijfer geeft is het de bedoeling dat je een aantal zaken in het oog houdt. Let op:

- de compositie (opbouw van het nummer muzikaal gezien, arrangement met (digitale) instrumenten of samples),
- de combinatie met de tekst (Humorvol, diepgaand, juist oppervlakkig, taalkundig sterk) en let ook op
- de originaliteit (denk hierbij wel aan de tijdsgeest)

Misschien ten overvloede maar nog eens: Gebruik bovenstaande voor je argumentatie en geef dan pas een cijfer!!!

Nogmaals: De bedoeling is dus om pas een cijfer te geven nadat je het goed hebt beargumenteerd!!

Nog eventjes belangrijk: Als je een video plaatst mag een nummer niet op de video worden beoordeeld. Dus puur de song en lyrics, niet de video!!!!!!!

Mijn eerste inbreng:

Roots Manuva 2001

Lees voordat je een cijfer geeft de instructies.

rico-bballer
Goed idee! Ik kom straks met mijn cijfer.

rico-bballer
7 Hij heeft een vette flow maar vind het niet echt boeiend en het pakt me niet zo. Ik vind het niet meer dan een lekkere track met wat humor en zijn stijl is wel origineel maar niet helemaal mijn ding.

Hahahaha. In ieder geval al een supergrappige clip.

Ik ben het voor het grootste deel wel eens met rico-bballer. Roots Manuva is wel een vette rapper maar dit nummer weet me niet heel erg te pakken. Toch wel een 7.5 omdat dit wel een goed nummer is.

Ik ga trouwens niet elk nummer na met zo'n nakijkschema van originaliteit, compositie etc. Zo kijk ik eigenlijk nooit naar muziek en nu dus ook niet.

Kos
7,5

Vind Roots Manuva niet altijd even leuk, maar dit is wel 1 van zijn betere tracks. Qua raps iets minder origineel dan veel van zijn andere nummers, maar de productie is wel erg tof (die geluidjes. ) .

En een leuke clip natuurlijk.

Die van Roots Manuva kende ik al, leuke beat, de raps zijn okey.... 7

Nu ik!

Slum Village

Timo710 schreef:
Die van Roots Manuva kende ik al, leuke beat, de raps zijn okey.... 7

Nu ik!

Slum Village

Je zult toch nog moeten wachten Timo. Nummer blijft drie dagen staan zodat meer mensen de kans krijgen te stemmen. Misschien is drie toch te lang trouwens, ik denk toch gewoon aan twee dan.

Een dikke 9 voor Roots. Dat is gewoon een te dikke beat. Die clip is ook echt geweldig, maar het is denk ik de bedoeling om alleen voor de muziek te stemmen, toch?

Grappig, ik had dit nummer zelf al en toevallig vanochtend al een keer opgezet. De beste Manuva track die ik ken.

Cijfer een 8,5

Magere 6, heb het niet zo op UK-hiphop.

Kos
Ik zou het overigens bij 1 dag of 24 uur houden.

Kos schreef:
Ik zou het overigens bij 1 dag of 24 uur houden.

24 uur? Hm, lijkt me ook wel okay anders duurt het wel lang ja.

edit: 1 dag=24 uur dus!

MJ_DA_MAN schreef:
Magere 6, heb het niet zo op UK-hiphop.

Dat klinkt erg bevooroordeeld. Probeer even goed te beargumenteren waarom je het een 6 geeft. Lees de instructies anders even.
Is het de inhoud? De beat, zijn flow, zijn accent, etc.

BoordAppel schreef:
Een dikke 9 voor Roots. Dat is gewoon een te dikke beat. Die clip is ook echt geweldig, maar het is denk ik de bedoeling om alleen voor de muziek te stemmen, toch?

Muziek(beats, opbouw e.d.), lyrics, uitvoering, etc.

Revo schreef:
Grappig, ik had dit nummer zelf al en toevallig vanochtend al een keer opgezet. De beste Manuva track die ik ken.

Cijfer een 8,5

Allright, maar waarom geef je het nummer dat cijfer?

9 van mij.

Ik ben niet echt into hiphop (wie weet wat ik nog ontdek via dit topic), maar dit is toch wel een van mijn favoriete hiphopnummers van de laatste jaren. Lekkere stuwende minimal funk (onmogelijk op stil te blijven zitten!), landerige bliepjes en dwingende vocalen die me toch wel bij de les houden. De clip kende ik overigens nog niet.

Het wordt tijd om maar 's een album van deze artiest uit te proberen...

ewalk schreef:
(quote)

Dat klinkt erg bevooroordeeld

Dit slaat nergens op. Iedereen die me hier een beetje kent weet dat ik niet zo ben.

Probeer even goed te beargumenteren waarom je het een 6 geeft. Lees de instructies anders even.
Is het de inhoud? De beat, zijn flow, zijn accent, etc.

De beat vind ik redelijk, maar niet echt mijn stijl, net als Roots zelf. En vooral de clip vind ik verschrikkelijk. Niet slecht, maar gewoon zó niet mijn stijl. Als ik rechts zou gaan, gaat die clip naar links. Zie het zo maar.

Clip mag geen reden zijn, het gaat enkel om het nummer.

Ik geef het nummer zelf 6, denk ik.

Ook mijn stijl niet. Beat die niet goed bij mij in het gehoor ligt; doet me wat denken aan de grime-sound, erg elektronische geluiden uit UK. Not my piece of cake.

Hij heeft wel MC-skills, leuke, duidelijke flow, maar vind zijn accent niet zo vet.

Overal gewoon mijn ding niet, maar zeker niet slecht: hij is er wat mij betreft door met 6 op 10

Ik beoordeel ook alleen het nummer, als het incl. clip zou zijn was het wel lager uitgevallen.

Raekwon the chef
Erg aardige beat, maar zijn techniek spreekt me niet zo aan, toch is het op z'n allerminst wel goed.

7/10

Social_Mask
Ik vind de beat wat irritants hebben. De rapper vind ik eigenlijk wel fijn. Maar die beat is niet helemaal mijn ding.

6

Hoe kan je die clip nou niet grappig vinden?

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)

Dit slaat nergens op. Iedereen die me hier een beetje kent weet dat ik niet zo ben.

Met bevooroordeeld bedoel ik dat je als enige reden voor een magere 6 opgaf dat je Engelse Hiphop niet digt. Leg dan uit waarom. Dat je doe je uiteindelijk wel goed.

BoordAppel schreef:
Hoe kan je die clip nou niet grappig vinden?

Ik vindt de clip juist wel origineel en basic gefilmd. |(geen soft lenses, special effects etc.)maar daar gaat het natuurlijk niet om. Het draait om het nummer zelf. opvallend hoe een clip je van het eigenlijke nummer kan afleiden.

Roots Manuva is zo'n artiest die ik eigenlijk nog wat meer moet checken, maar Witness (1 Hope) ken ik dan weer wel. Die beat vind ik echt ontzettend dik: erg aanstekelijk en ietwat spacey (altijd fijn). De tekst is ook wel goed. Krijgt van mij een 8.

Zal ik voor dit topic ook een stand bijhouden (net zoals het vergelijkbare soul-topic)? Ik heb nu toch al een Excel-bestand gemaakt daarvoor.

raffael77
Lekker nummertje en helaas van die cd ook het beste.
Ik heb wel nog een andere cd van hem en hij klinkt wel relax.
Met zijn UK/jamaican style.

psychonaatje schreef:
Roots Manuva is zo'n artiest die ik eigenlijk nog wat meer moet checken, maar Witness (1 Hope) ken ik dan weer wel. Die beat vind ik echt ontzettend dik: erg aanstekelijk en ietwat spacey (altijd fijn). De tekst is ook wel goed. Krijgt van mij een 8.

Zal ik voor dit topic ook een stand bijhouden (net zoals het vergelijkbare soul-topic)? Ik heb nu toch al een Excel-bestand gemaakt daarvoor.

Hey, Psycho, als je dat zou willen doen ? Zou tof zijn! I.i.g. bedankt!

Morgen 16.00 uur de volgende : Slum Village van Timo

Kos
Ik verhoog toch naar 8. .

Leuk topic trouwens. .

Gast
geplaatst: vandaag om 21:29 uur

geplaatst: vandaag om 21:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.