menu

Genres / Hip-Hop / Hiphop album van de week

zoeken in:
geplaatst:
Eerste luisterbeurt gehad, maar voel nog weinig gebeuren. Een ietwat eentonige flow en het komt op mij ietwat geforceerd over. Sowieso is de UK hiphop minder mijn ding overall. Maar ik geef morgen weer draai!

MAS
geplaatst:
Better.Luck.Next.Life bevalt mij erg goed, als is wel het soort album waar niet altijd zin heb om naar te luisteren.

geplaatst:
zaaf schreef:
Better.Luck.Next.Life - Album by Ed Scissor
Dit klinkt heerlijk. De producties zijn uitstekend en de 'dromende' raps en fijne teksten passen er perfect bij. Moet inmiddels tot de conclusie komen dat ik eigenlijk alles van High Focus gewoon ontzettend goed kan waarderen. Thanks voor deze tip!

geplaatst:
Kan hier prima van genieten. Soms qua producties niet echt m'n ding, maar veel vaker gewoon toffe tracks. En hoewel ik relatief weinig naar Engels rappers luister, bevallen de accenten me altijd wel, zo ook hier. Vanaf Rosegarden zat ik er helemaal in, toffe tip.

geplaatst:
Hallo makkers, volgens mijn informatie is Ralph aan de beurt deze week, ben benieuwd!

geplaatst:
-SprayIt- schreef:
Hallo makkers, volgens mijn informatie is Ralph aan de beurt deze week, ben benieuwd!
nee hoor, je vergist je. Ralph. is aan de beurt.

geplaatst:
Je hebt gelijk!
In de lijst zonder een puntje, dus ik sla niet volledig een flater. Ralph mag als mede hiphophead ook een duit in het zakje doen wat mij betreft, maar hij is al sinds 2013 niet gesignaleerd. Ralph. take it away!

geplaatst:
Hedendaagse UK Hip Hop doet het niet zo voor me, met G-Bag of Gee-Bag, Lewis Parker, Tha 4orce en dergelijke dingen als uitzonderingen. Dit album deed het ook niet voor me, kan wel gaan uitleggen waarom... Maar daar ik een verhuizing aanstaande heb en me alleen op positieve dingen wil richten hou ik me wijselijk stil. Diy was nog voor Edward Scissortongue's album dus...

Ben nu dat Donner Party EP'tje aan het checken. Het begin is best wel heel tof... Later meer, jwz!

Edit: The Donner Party afgeluisterd... Lekkere producties, niet echt helemaal mijn ding maar best lekker. Tekstueel vond ik het wel on point, ik kan dit soort dingen wel waarderen. Dit is een 3½* met uitzicht op 4. Alleen op vinyl verkrijgbaar, hmm...eens gaan kijken wat het kost, vind het wel aanschafwaardig als ik kijk hoeveel plezier ik had de eerste luisterbeurt!

geplaatst:
Ohh damn. Time flies when you're not paying attention.

Verwacht van mij echt niets intellectueels of snobbish.
Ik neem jullie deze week mee naar de krochten van de Bay Area.

Mijn eerste kennismaking als kind was sowieso Westcoast georiënteerd. Eerst Tupac en Snoop Dogg, toen kwam Dre, N.W.A. Als tiener was ik heel actief op een Amerikaans Hip-Hop forum genaamd Holla-front. Daar zaten redelijk wat California gasten en zo kwam ik ook meer in aanraking met E-40 en Too $hort. Ik kende ze al, maar ben me toen meer in hen gaan verdiepen. Maar de Bay Area gasten daar waren vooral fan van Mac Mothafucking Dre. Vooral bekend van zijn Thizzzz face.

https://thumbs.gfycat.com/FluffyEmotionalHawaiianmonkseal-small.gif

The west lijkt sowieso een beetje ondergewaardeerd te zijn op deze site. Als een klassieker als Too $hort - Get in Where You Fit In (1993) - MusicMeter.nl maar vijf stemmen heeft dan klopt er iets niet.

Toch heb ik gekozen voor een album van Mac Dre. Short kent iedereen in ieder geval nog van naam. Of dat bij Mac het geval is weet ik niet.

Het is een tering lang album, de geluidskwaliteit is ruk. Mac zat in de gevangenis en sommige verses zijn via de telefoon opgenomen. Audiofielen komen dus zeker niet aan hun trekken. Maar het is totaal anders dan wat er tot nu toe is geweest. In the bay zouden ze zeggen: get dumb and enjoy!

https://25.media.tumblr.com/0194c61ffd4b889856b7a9fabe2bc2ac/tumblr_mk3v7pP0Kl1rmk2tko1_400.gif

ALBUM VAN DE WEEK!
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a4/Mac_dre_ybb_1993.jpg

Mac Dre - Young Black Brotha (1993) - MusicMeter.nl
Young Black Brotha - Album by Mac Dre | Spotify - open.spotify.com

geplaatst:
Had deze toevallig vorige week gedownload op spotify, ben benieuwd!

geplaatst:
Noem me Jomanda, want ik voel die shit aan

geplaatst:
Zin in! Moet al langer wat opsnorren van die man. Andre Nickatina en E-40 liggen me goed, verder nooit echt dieper in de Bay Area hiphop gedoken.

MAS
geplaatst:
Leuke keuze! Ook ik heb me nooit erg verdiept in de Bay Area, dus ben erg benieuwd!

geplaatst:
Ah, zin om deze eens goed op lomp hard volume te gaan luisteren! Is ook wel nodig als ik dat zo lees over de geluidskwaliteit trouwens.

geplaatst:
Ik houd hier toch wel van hoor zo op z'n tijd, lomp is het juiste woord. Duurt wat lang, maar staan toffe tracks zat op. 2 Hard 4 The Fuckin' Radio

geplaatst:
Nieuwe week, nieuw album? Heb deze expres overgeslagen, daar dit sowieso niet mijn sound is op een verdwaald album of incidentele track na...

geplaatst:
Nr.4 schreef:
Ik houd hier toch wel van hoor zo op z'n tijd, lomp is het juiste woord. Duurt wat lang, maar staan toffe tracks zat op. 2 Hard 4 The Fuckin' Radio

Nice! Goed om te horen. Was sowieso benieuwd of iemand nog een mening had muhaha.

MAS
geplaatst:
Lomp is inderdaad het juiste woord voor dit album, maar ik vind het tot nu toe wel tof.

geplaatst:
Tot nu toe op alle albums gestemd, alleen geen tijd gehad even mn mening erover te droppen. Misschien binnenkort. Kon ze bijna allemaal goed waarderen ieder geval, thanks voor de tips!

geplaatst:
Bedankt Ralph. voor de trip down memory lane - vroeger een verwant Bay area liefhebber, maar is al tijden geleden dat ik weer eens een album op repeat had staan en dit is Mac Dre op zijn best.

De beurt is aan shaadiq haynes als het lijstje op pagina 79 nog steeds klopt:

- Shaadiq Haynes
- Flipmode
- Poles Apart
- -marco-
- Nr. 4
- Harderwiek
- Koenr
- jordidj1

geplaatst:
Goede reacties! Voel me helemaal een influencer nu .

geplaatst:
Sorry voor het wachten... Ik koos voor een classic van de imo beste Engelstalige Belgische emcee:

Krewcial - 25/8 (2004) - MusicMeter.nl

Dit is Krewcial's tweede officiële album, na het lekkere 'Live Guy with Glasses' uit 1999. Op '25/8' maakt hij 'the logical next step': een deal versieren met het gerenommeerde Britse BBE-label, en een impressionant handjevol Amerikaanse heads als Chuck D, Phonte, Inkslove, Kazi, Oh No en Murs verzamelen om wat mee te komen spitten. Niet alledaags, dus.
Opener 'The Krewc' is meteen raak: witty braggadocio over een onweerstaanbaar funky beat. 'Live from Rj's Basement' is van hetzelfde laken een broek: onmogelijk om niét als een gek te gaan headnodden - het nummer had gerust dubbel zo lang mogen zijn. 'Sky to Land' is uitstekende boombap, met femcee Inkswel in uitstekende vorm. Op het Dre-esque 'Statement' mag Ugene "We're Gonna Have a Party Tonight" komen meekreunen, en dat doet ie uitstekend. 'On Point' doet qua productie dan weer aan Premier denken, lekkere breaks en gescratcht chorus incluis. Op 'Stupid' krijgen we een heerlijk streepje bossa dat helaas erg onsmakelijk wordt afgesloten.
Ook op meer introspectieve nummers komt Krewcial goed uit de verf: 'Reminisce' en 'Same Tears' zijn prachtig, terwijl 'U.R.U.' - met de uitzonderlijk zwoele tandem Phonte en Tanye Saw - het soort liefdesbrief is waar een vrouw van gaat zwijmelen. "If you and me is the question, love is the answer / girl, you even bought me my first sampler".
We zijn intussen 17 jaar na de release, en ik word nog steeds van m'n sokken geblazen als ik deze plaat vanonder het stof haal. De beats zijn top jazzy funky boombap en Krewc's rhymes staan bol van de intelligentie en humor. Een lijn als "Krewc's becoming mediocre? No, that can't be true. That's like Stevie Wonder having a déjà-vu" still cracks me up. Wat denken jullie?

geplaatst:
Koel, kan me herinneren dat ik dit wel digde. Eens een nieuwe luisterbeurt geven, zag Krewcial gementioned worden vandaag in een Hip Hop-CD groep op FB!

MAS
geplaatst:
Ik ben heel benieuwd. Ik ken Krewcial wel, maar nooit op het idee gekomen om eens meer werk van hem te checken.

geplaatst:
Destijds wel eens geluisterd, maar in mijn herinnering is Krewcial vooral bekend van enkele featurings. Ga deze week eens rustig naar dat album luisteren.

geplaatst:
shaadiq haynes schreef:
Sorry voor het wachten... Ik koos voor een classic van de imo beste Engelstalige Belgische emcee:

Krewcial - 25/8 (2004) - MusicMeter.nl

Dit is Krewcial's tweede officiële album, na het lekkere 'Live Guy with Glasses' uit 1999. Op '25/8' maakt hij 'the logical next step': een deal versieren met het gerenommeerde Britse BBE-label, en een impressionant handjevol Amerikaanse heads als Chuck D, Phonte, Inkslove, Kazi, Oh No en Murs verzamelen om wat mee te komen spitten. Niet alledaags, dus.
Opener 'The Krewc' is meteen raak: witty braggadocio over een onweerstaanbaar funky beat. 'Live from Rj's Basement' is van hetzelfde laken een broek: onmogelijk om niét als een gek te gaan headnodden - het nummer had gerust dubbel zo lang mogen zijn. 'Sky to Land' is uitstekende boombap, met femcee Inkswel in uitstekende vorm. Op het Dre-esque 'Statement' mag Ugene "We're Gonna Have a Party Tonight" komen meekreunen, en dat doet ie uitstekend. 'On Point' doet qua productie dan weer aan Premier denken, lekkere breaks en gescratcht chorus incluis. Op 'Stupid' krijgen we een heerlijk streepje bossa dat helaas erg onsmakelijk wordt afgesloten.
Ook op meer introspectieve nummers komt Krewcial goed uit de verf: 'Reminisce' en 'Same Tears' zijn prachtig, terwijl 'U.R.U.' - met de uitzonderlijk zwoele tandem Phonte en Tanye Saw - het soort liefdesbrief is waar een vrouw van gaat zwijmelen. "If you and me is the question, love is the answer / girl, you even bought me my first sampler".
We zijn intussen 17 jaar na de release, en ik word nog steeds van m'n sokken geblazen als ik deze plaat vanonder het stof haal. De beats zijn top jazzy funky boombap en Krewc's rhymes staan bol van de intelligentie en humor. Een lijn als "Krewc's becoming mediocre? No, that can't be true. That's like Stevie Wonder having a déjà-vu" still cracks me up. Wat denken jullie?

Ik vind het hele album helaas niet op streamingservices, noch op bandcamp, noch op youtube... Sample clearing issues? Ik heb wat ik terugvond in een youtubeplaylist gestopt, maar wie dat wil kan ik het hele album wel even doorsturen...

Voordat je verdergaat naar YouTube

geplaatst:
Ben hem al van SLSK aan het afrocken!

geplaatst:
ForWhomThePeteTolls schreef:
Ben hem al van SLSK aan het afrocken!

Damn bestaat Soulseek nog steeds joh? Afgelopen 15 jaar niet meer aangeraakt dat programma.

Als je een linkje kan droppen zodat we dit album kunnen checken zou fijn zijn

geplaatst:
Ik zal m even uploaden, maar dan moeten mensen me even een DM sturen! Anders weet ik niet wie en hoe...
Het is wel in VBR. Edit: Eh..192kbs, maar nog geen inboxberichten, ga nu liggen... Dusssssss

geplaatst:
Met dank aan de YouTube samenstelling van shaadiq haynes en de link via ForWhomThePeteTolls het album kunnen luisteren.
Een aantal tracks kwamen we wel bekend voor, die heb ik destijds wel vaker voorbij horen komen. Het geheel klinkt prima en lekker relaxt, maar het klinkt voor mij anno 2021 ook wat pitloos en zonder echt een eigen geluid. Heb wel lekker Zoete inval weer 's opgezet haha.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:05 uur

geplaatst: vandaag om 12:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.