menu

Genres / Hip-Hop / Hiphop album van de week

zoeken in:
avatar van ForWhomThePeteTolls
Ja lekker chill enzo, en de productie is niet constant zo dat je denkt dat je naar een blauwdruk-achtig iets zit te luisteren. Ik hoorde wat 'experimenteel' gedoe (heb het album op de achtergrond gespeeld, geen idee welke track), en eigenlijk alleen de 1ste trek met Seba Jun klonk heel vertrouwd en standaard. Ik heb er lekker op gechilled, dit zijn voor mij albums om op te zetten op YT of Spotify op een lome lente- of zomeravond. Ik kan hier wel iets mee, Shing02, Cise Starr en Substantial ook weer (standaardnamen op dergelijke releases) en de acoustic version van Luv (sic) pt2 was echt heel mooi. Ik vind 4 mics te veel maar 3½ te gemiddeld... Toch gaat het die laatste worden, daar 4 overdreven zouden zijn. Een cijfer van 0-10 dan maar: 7.8 (fuck afronden op halve cijfers :-P).

avatar van overmars89
De openingstrack met Nujabes is geweldig. De rest van het album vind ik aardig. De producties storen nergens en zijn allemaal warme paletten aan klanken.

De rappers doen me alleen echt helemaal niks en in combinatie met de pianoklanken ook wel erg zoet allemaal.

bennerd
Eerste track klinkt inderdaad al heel chill, benieuwd naar de rest.

avatar van MJ_DA_MAN
zaaf schreef:
Wat een heerlijk chill album zeg! Zo lekker smooth mijn harige oren in, ik laat ze lekker zo
Check ook vooral het werk van Nujabes, Uyama Hiroto en/of andere acts van Hydeout. Op Spotify staan ook diverse lijsten van deze en vergelijkbare artiesten voor uren luisterplezier (en rust).

avatar van Kos
Kos
Ja, mja. Chill is inderdaad wel het juist woord.

Vind het soms wel lekker, soms ook helemaal niet. Dan wordt het wat kitscherig.
We kennen deze stijl natuurlijk al van de door MJ hierboven genoemde artiesten. En eerlijk gezegd vind ik die albums vaak beter dan deze. Ook de rappers bevallen me hier niet bijzonder goed.
Wel aardig. Hoogtepunten the Sun en Sunset Line.

avatar van Ralph.
Ik loop weer 2 albums achter. Maar ga zeker nog luisteren kinders.

avatar van Nr.4
Relaxt is het wel ja, maar dit is me wel wat te zoet, al kan ik het tijdens het werken prima als achtergrondmuziek gebruiken. Bij een enkele track waande ik me overigens in de Efteling en bij dat laatste nummer vreesde ik in het begin dat Celine Dion d'r Titanic classic ten gehore zou gaan brengen.


avatar van ForWhomThePeteTolls
Dit topic is nu dood?? Wanneer is de ceremonie, wil wel eventjes afscheid nemen!

avatar van Silky & Smooth
Wel heel dramatisch

We lopen één weekje achter. Maandag is Chrisseh aan de beurt (als ik het goed heb).

avatar van -SprayIt-
Voor wie toch deze week een heel tof plaatje wil luisteren wil ik deze graag etaleren: Serengeti & Kenny Segal - Ajai (2020)

Op bijvoorbeeld Pitchfork (8,0) een uitgebreide beschrijving te vinden, de moeite waard om in te duiken denk ik!

Mocht je echt tijd over hebben en nog een heel fijn album willen checken: Supreme Cerebral & D.Mar - Soul Trained (2020)

avatar van Johnny Marr
Ajai is dope, jwz. Dikke 7, lichte 8.

7,7 dus

avatar van Chrisseh
Silky & Smooth schreef:
We lopen één weekje achter. Maandag is Chrisseh aan de beurt (als ik het goed heb).


Dank S&S! Was een beetje uit mijn routine zowel door lang weekend / Koningsdag; ik stel met alle liefde komende zondag / maandag een album voor. En dank aan -SprayIt- voor het zoethoudertje! Ik kan Serengeti wel waarderen, maar dit album 'klikt' nog niet bij mij helaas.

avatar van Chrisseh
Na het weekje 'rust' waarbij dit topic voortijdig dood werd verklaard durf ik jullie natuurlijk niet langer te laten wachten! Ik vond het nog best wel lastig om een goede kandidaat hiervoor te vinden. Er zijn genoeg artiesten (/ albums) die van mij wat meer aandacht mogen genieten, maar vaak heb ik het idee dat de paar MCs waar ik echt van geniet al aardig heb ge-'promoot' hier op MuMe.

Een paar namen die (naar mijn mening) nooit de MuMe-fame hebben gekregen die ze verdienen, kwamen al snel in me op. Brother Reade zijn bijvoorbeeld een super fijn mid-'00s hiphop duo. Grip Grand's Brokelore heeft wel wat aandacht zijn gekregen, maar zijn latere albums zoals ESAE staan niet eens op de site. Een andere fijn album dat ik een warm hart toedraag is van Dillon & Paten Locke - Studies in Hunger. Dit was tevens mijn eerste recensie voor de hiphop-site HipHopLeeft!

Toch blijft een van de meest 'slept-on' MCs naar mijn mening Deca. Gelukkig al een paar keer voorbij zien komen in bijvoorbeeld zaaf's honourable mentions in het andere 'best of year x'-topic, maar wat meer luisteraars verdient hij wel. Deca rapt en produceert, en over het algemeen gebruikt hij strakke rijmschema's met een wijd vocabulaire en veel symboliek.

Het album wat ik bij deze voordraag; Deca x Neon Brown - The Donner Party (2019), is net iets anders. Geproduceerd door Neon Brown, zijn de producties iets aanweziger (wat hopelijk aanslaat). The Donner Party is natuurlijk geen referentie naar een feestje, en op de eerste track wordt er volop naar gerefereerd.

Links:
Deca x Neon Brown - The Donner Party - full album - YouTube
The Donner Party | Deca x Neon Brown | Deca - deca.bandcamp.com

bennerd
Ah, goede aanleiding om eens wat van Deca op te snorren, na inderdaad de vele mentions in het HHAvhJ-topic.

avatar van zaaf
lekker mannen! dat wordt een goed weekje

avatar van Johnny Marr
Lekker kort ook! Dit ga ik eens checken.

avatar van Ralph.
Ik las Döner party.

avatar van Chrisseh
Ralph. schreef:
Ik las Döner party.
Hier moest ik wel om lachen, beetje donkere humor aangezien de tragedie rondom de verwaalde Donner party (settlers die van oost Amerika naar het onontgonnen westen reisden) is dat ze uiteindelijk tot kannibalisme overgingen om de reis te overleven

avatar van zaaf
Uitstekende EP, goeie collab. Smaakt naar meer, hoop dat de heren de krachten nog eens bundelen.

avatar van Harderwiek
Oef, dit klinkt wel heel tof! Nooit van de beste man gehoord, hij doet mij denken aan een combinatie van Aesop Rock en Shad.

avatar van Nr.4
Op wat losse tracks na nooit veel aandacht gegeven aan Deca, maar deze release bevalt me prima. Aesop Rock hoor ik er ook in, maar qua producties is dit meer in mijn straatje. Met name Zick? beviel me zeer goed bij de eerste twee luisterbeurten.

avatar van -SprayIt-
Deca is een van de leukste ontdekkingen van de laatste tijd. Dit plaatje is lekker, maar zijn solo albums Snakes and Birds en The Way Through liggen mij tot nu toe wat beter, dat voelt allemaal iets authentieker en subtieler. Begin met 3,5* voor deze, weer een goede inzending.

avatar van Chrisseh
-SprayIt- schreef:
Dit plaatje is lekker, maar zijn solo albums Snakes and Birds en The Way Through liggen mij tot nu toe wat beter, dat voelt allemaal iets authentieker en subtieler.
Ik had deze inderdaad juist uitgekozen in de hoop dat de wat aanwezigere producties net iets breder toegankelijk zouden zijn! Ik moet eerlijk zeggen dat ik de productie-stijl van Deca zelf (zoals op The Ocean, Snakes and Birds and The Way Through) ook erg kan waarderen; hooguit vind ik de beats op deze albums wel erg in elkaars verlengde liggen. Ik luister zijn album The Veil (2011), en dat klinkt wel weer heel anders.

avatar van zaaf
Over mijn bijdrage voor dit topic twijfelde ik enige tijd. Deca is gelukkig door Chrisseh in het licht geplaatst, nu moest ik nog kiezen tussen https://www.musicmeter.nl/artist/503453]Conjunto Corona en mijn uiteindelijke voorzet:

klik op cover


[url=https://open.spotify.com/album/5tpPFIe9xojA1Vq8uWYk8x?si=UJyweEg1SRiDDrIY3X9f7A]Better.Luck.Next.Life - Album by Ed Scissor | Spotify - open.spotify.com


Edward Scissortongue (bijna niet serieus te nemen door die naam, maar doe dat toch maar…) is één van de leden van het UK hiphopgezelschap Contact Play. Wie? Tevens bestaande uit: Dirty Dike, Mr Key, Ronnie Bosh en Jam Baxter. Die laatste is ook in dit topic genoemd, en zeker terecht. Deze discografieen zijn dan ook het uitspitten waard.
Terug naar Ed. Voor zijn soloplaten werkte hij samen (jaja dat kan) met de Schotse producer Lamplighter. Dat levert verstilling, fraaie teksten en wat somberheid op. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Voor nadere kennismaking nog even een linkje naar een interview: Introducing: Edward Scissortongue - Bonafide Magazine - bonafidemag.com

Edit - ik vergiste me, Jam Baxter is hier helegaar nog niet genoemd. Dat was in dit draadje: Hip Hop Album Top 10s (nu: 2010)

avatar van MAS
MAS


Deze bevalt me erg goed. Ik zie dat Deca een vrij omvangrijk oeuvre heeft. Welk Deca album zou je me hierna aanraden?

avatar van MAS
MAS
zaaf schreef:
Over mijn bijdrage voor dit topic twijfelde ik enige tijd. Deca is gelukkig door Chrisseh in het licht geplaatst, nu moest ik nog kiezen tussen Conjunto Corona en mijn uiteindelijke voorzet:

klik op cover
(afbeelding)

Better.Luck.Next.Life - Album by Ed Scissor | Spotify - open.spotify.com

Edward Scissortongue (bijna niet serieus te nemen door die naam, maar doe dat toch maar…) is één van de leden van het UK hiphopgezelschap Contact Play. Wie? Tevens bestaande uit: Dirty Dike, Mr Key, Ronnie Bosh en Jam Baxter. Die laatste is ook in dit topic genoemd, en zeker terecht. Deze discografieen zijn dan ook het uitspitten waard.
Terug naar Ed. Voor zijn soloplaten werkte hij samen (jaja dat kan) met de Schotse producer Lamplighter. Dat levert verstilling, fraaie teksten en wat somberheid op. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Voor nadere kennismaking nog even een linkje naar een interview: Introducing: Edward Scissortongue - Bonafide Magazine - bonafidemag.com


Ben benieuwd! Ik weet heel weinig van UK hiphop, dus altijd goed om me daar iets meer in te verdiepen.

avatar van Chrisseh
MAS schreef:
Deze bevalt me erg goed. Ik zie dat Deca een vrij omvangrijk oeuvre heeft. Welk Deca album zou je me hierna aanraden?
Ik zou voor The Ocean of zijn laatste, Snakes & Birds gaan!

En zaaf, ben benieuwd! De naam komt me bekend voor (allicht uit een van jouw top-10 jaarlijstjes?), goede reden dit eens te checken.

avatar van Johnny Marr
The Donner Party is een dope EP'tje, War Games

avatar van Ralph.
Ga morgen of donderdag zeker luisteren naar het album van de week.
Ben al paar weken slecht bezig.
I'm bad!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:24 uur

geplaatst: vandaag om 00:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.