MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Nederlandstalige hiphop

zoeken in:
Voor de liefhebbers:

MAS
IP050 schreef:
Voor de liefhebbers:

(embed)

Vette sessie! Benieuwd naar het album.

MAS
https://f4.bcbits.com/img/a4270775272_16.jpg

Nieuwe album van Skav en Sneadr is vandaag uitgekomen!

Tweevieracht - Wij Zijn

Van de nieuwe EP 'De Moderne Renaissance'

MAS
Een leuke ontwikkeling in de NL scene is de opkomst van releases op cassette (deels veroorzaakt door de enige echte Rene1979). Deze twee onlangs verschenen tapes zijn wat mij betreft de moeite waard:

https://www.musicmeter.nl/images/cover/828000/828855.jpg?cb=1633674797
Rauwe underground hiphop van producer Red met de Limburgs rapper $KEER & BOO$. Ook gewoon op Spotify te vinden, maar met een vette bonustrack op de tape.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/835000/835180.jpg?cb=1641982965
Mixtape met exclusieve tracks van het beste wat de Nederlandse undergroundscene te bieden heeft. Mogelijk gemaakt door verzamelaar 'Dutchrapcollector'. Volgens mij is deze atm alleen op tape te beluisteren. Mocht je een cassettedeck of walkmen hebben, dan is deze nog te bestellen.

MAS schreef:
Een leuke ontwikkeling in de NL scene is de opkomst van releases op cassette (deels veroorzaakt door de enige echte Rene1979). Deze twee onlangs verschenen tapes zijn wat mij betreft de moeite waard:

(afbeelding)
Rauwe underground hiphop van producer Red met de Limburgs rapper $KEER & BOO$. Ook gewoon op Spotify te vinden, maar met een vette bonustrack op de tape.

(afbeelding)
Mixtape met exclusieve tracks van het beste wat de Nederlandse undergroundscene te bieden heeft. Mogelijk gemaakt door verzamelaar 'Dutchrapcollector'. Volgens mij is deze atm alleen op tape te beluisteren. Mocht je een cassettedeck of walkmen hebben, dan is deze nog te bestellen.

Met artwork van Grim, grappig... Dope ook. Even Rene aanspreken!

MAS

Mike Tibbert, Dookie, Dion Masé, Hairo, Eijer, James, Roelie Vuitton, Tim Beumers, Tenshun, Nosa, Ntan, Drees en $KEER & BOO$, hebben zich verenigd in het collectief Rafting Goods.

Kan dit zeker waarderen. Hopelijk komt er ook een goei album van dit collectief, want dat ontbreekt er wel nog een beetje aan in NL ondanks dat veel toffe rappers (weer) bezig zijn.

MAS
Nr.4 schreef:
Kan dit zeker waarderen. Hopelijk komt er ook een goei album van dit collectief, want dat ontbreekt er wel nog een beetje aan in NL ondanks dat veel toffe rappers (weer) bezig zijn.

Album is inmiddels uit

I know, thanks.
Zoals je ziet ben ik al fan. Dik album!

MAS
https://www.musicmeter.nl/images/cover/842000/842360.jpg?cb=1650878479

Rapper Pimt heeft een 'nieuwe' EP die zeker de moeite waard is om te checken. Mocht je het echt vinden dan zijn er ook nog tapes te bestellen bij AppleDizzle Records.

MAS
Vorige week is er weer een mooie release uitgekomen uit het Slenteprise van kamp YUNG UMBRO en Eijer:

https://www.hiphopinjesmoel.com/wp-content/uploads/2022/07/eijer222onbfull.png

Dikke aanrader voor iedereen die Rafting Goods tof vindt (en geen moeite heeft met een Limburgs accent)

MAS
https://www.musicmeter.nl/images/cover/849000/849334.jpg?cb=1658126725

Daarnaast ben ik ook altijd fan van alles uit het 0118 Kamp, dus ook heel blij met dit nieuwe project van Vinnie.

MAS
Geen idee of iemand dit leest, maar ik wil toch graag 3 EP's aanraden die deze maand zijn uitgekomen:

https://i.scdn.co/image/ab67616d00001e02523d630bfd95d760e587e060
Dion Masé - RG Pack 1: HEARTBREAK FENO

Supergroep Rafting Goods lijkt van plan te zijn projecten uit te brengen die zich focussen op individuele leden. Voor de eerste van deze releases is er gekozen voor oudgediende Dion Mase. Qua flow, stem en delivery mijn faovrieten RG rapper. Uiteraard zijn de tracks geproduceerd door RG producers en doen er ook een aantal andere RG MC's mee zoals $KEER&BOO$, SKAV en Ijer.

https://www.musicmeter.nl/images/cover/852000/852324.jpg?cb=1661685032
Sor - Bae Doven No. 3

Het derde (en IMO beste) deel van de Bae Doven serie, waarin de eigenzinnige rapper Sor, hiphop combineert met klassieke muziek. Originele shit. Ik ben fan!

https://f4.bcbits.com/img/a1104550185_16.jpg
Amo-Lab - Therapy Sessions

Niet Nederlandstalig, maar Nederlandse hiphop geschiedenis. Dutch Gems is een label dat is toegewijd aan het uitbrengen van unreleased oldschool NL hiphop op vinyl. Op deze EP staan 3 tracks van Amo-Lab, een formatie die bestond uit DJ Precise en Rollarocka (AKA Shyrock van Postmen/ Maikel X). Opgenomen in de 90's en nu pas uitgebracht. Curated by Maikel X and Brainpower.

Dank, die Dion release had ik nog niks van gehoord, ga ik zeker checken!

Dag allen. Al veel langer actief op de Movie- en Boekmeter site, blijkbaar had ik hier ook ooit een account maar die is niet meer actief als ik inlog.

Misschien een beetje een ambitieuze vraag, maar weet een van jullie of er een lijst of database is van alle Nederlandstalige hiphop ooit uitgebracht? Ik ben vooral op zoek naar een chronologische lijst of een lijst van wat in een bepaald jaartal de populairste releases waren.

Via de Musicmeter geavanceerde zoekfunctie kom ik al best een eind, maar die geeft ook heel veel hits weer van hiphop uitgebracht op Nederlandse labels, maar in een andere taal. Overzichten op Genius of Wikipedia zijn vooral op alfabetische volgorde, met het voordeel dat Genius vanaf een bepaald jaar ook heel veel lyrics voor handen heeft. De oudere artiesten, vanaf 1995 en rond 2000, zijn voor zover ik weet niet echt overzichtelijk in kaart gebracht.

In overzichtsartikelen over de geschiedenis van Nederlandse rap worden vooral de usual suspects genoemd (Osdorp Posse, Extince), maar ik heb het gevoel dat die artikelen vooral veel papegaaien. Ze voelen als een herhaling van zetten.

Zoals ik al zei: misschien een amibitieuze vraag, maar je weet maar nooit of er liefhebbers aanwezig zijn die ergens geheime info hebben!

Ik weet welhaast zeker dat er een archief online heeft bestaan maar ik kan het niet meer vinden...in de jaren dat websites nog fora hadden, ben ik daar meermaals op gestuit. Hopelijk schiet het me nog te binnen.

MAS
Nr.4 schreef:
Ik weet welhaast zeker dat er een archief online heeft bestaan maar ik kan het niet meer vinden...in de jaren dat websites nog fora hadden, ben ik daar meermaals op gestuit. Hopelijk schiet het me nog te binnen.

Bedoel je toevallig Dutchhiphoparchive? In dat geval bestaat die in ieder geval al lang niet meer.

MAS
Bobby_cant_dance schreef:
Dag allen. Al veel langer actief op de Movie- en Boekmeter site, blijkbaar had ik hier ook ooit een account maar die is niet meer actief als ik inlog.

Misschien een beetje een ambitieuze vraag, maar weet een van jullie of er een lijst of database is van alle Nederlandstalige hiphop ooit uitgebracht? Ik ben vooral op zoek naar een chronologische lijst of een lijst van wat in een bepaald jaartal de populairste releases waren.

Dat zal in ieder geval een flinke lijst zijn. Een tip voor oudere releases: In 2002 heeft Saul van Stapele het boek Van Brooklyn Naar Breukelen, 20 jaar hiphop in Nederland. Achter in het boek staat een overzicht van alle releases die tot 2002 waren uitgebracht. Het is misschien niet allesomvattend, maar daar staan wel de belangrijkste/populairste releases in. Dit boek is sowieso een aanrader voor iedereen die geintresseerd is in de geschiedenis van Nederlandse hiphop.

MAS schreef:
(quote)

Bedoel je toevallig Dutchhiphoparchive? In dat geval bestaat die in ieder geval al lang niet meer.

Dat was 'm wel ja. Helaas dan voor de vraagsteller dat die er niet meer is.

Bedankt voor de antwoorden! Het boek van Van Stapele is mij bekend, maar heb het nog nooit in z'n geheel gelezen, toch maar eens doen binnenkort.

Dan ga ik even creatief met de Musicmeter zoekfunctie aan de slag.

MAS
Het Smoelwerk boek is trouwens ook de moeite waard. Mooi overzicht van NL hiphop pioniers en acts die op dat moment (2009) relevant waren.

Hallo iedereen. Mag ik je om advies vragen over radiostations waar je naar hiphopmuziek kunt luisteren. ik zal dankbaar zijn

Wat voor hiphop hou je van?

MAS
Morgen om 12:00 komt Feis - Hard van Buiten, Gebroken van Binnen op vinyl uit!

RomanD schreef:
Hallo iedereen. Mag ik je om advies vragen over radiostations waar je naar hiphopmuziek kunt luisteren. ik zal dankbaar zijn

Google is je vriend, G!

Even wat onvervalste boombap:

Eijer & Sneadr ft. $keer & Boo$ & Ntan - Koude Kermis

Astro ft. Blabbermouf & Ntan - Banger

Ome Guus ft. Nosa & Skav - Kippenvoer en Parels

StropStrikkers - Tantu Hoog

Sjaakspeare schreef:
StropStrikkers - Tantu Hoog
(embed)

Dat is een leuke verrassing, nieuwe Stropstrikkers plaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:02 uur

geplaatst: vandaag om 14:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.