menu

Genres / Hip-Hop / Nederlandstalige hiphop

zoeken in:
Kos
Wie weet hoe die Molukkers heten die soms op The Box voorbij komen? Vind ze wel geinig. Soort Molukse Paris of P.E.

Ja, is wel lachen. Met zo'n enorm opgepompte Funky Drummer beat

Relax
Relax schreef:
Gewoon een topic over Nederhop, wat je ervan vind etc.
Laatste tijd heb ik me er steeds meer in verdiept en kwam erachter dankzij een vriend dat ik Excellent de beste vind van NL, hij gaf een tip en stuurde een nummer Tuigraps van hem, ik was geschokt hoe sterk hij overkwam met zijn rijms
Zijn albums is wel iets minder dan maar zijn underground shizzle en zijn battles zijn altijd leuk om te horen.
Opgezwolle is de beste Nederlandse rapgroep van Commercieele kanten, ik noem ze niet commercieel maar ik bedoel ermee dat ze op TV zijn etc
Raymzter kan ik op zijn tijd wel waarderen, Rayacties was dan iets minder dankzij de beats, soms gaat het mis was nog wel grappig maar voorderest beetje.... telleurstellend.
Kimo is dan ook de beste battlelaar, hij heeft de BNN Cup gewonnen, maar hij had van die grappige rijms, dat het gewoon geschreven leek, sommige gingen zelfs choken omdat ze niet wiste wat ze moesten zeggen
Voorderest ken ik nog deze rappers, mischien ben ik nogal wat vergeten :
Excellent
Raymzter
Kimo
Typhoon
Blaxtar
Jawat
Opgezwolle
DuvelDuvel
Ali B
Yes-R (ik zeg niets )
VSOP
Kiddo-Cee
CC
Tim
U-Niq
Kempi
Toprak
Spacekees
Terilekst
Extince
Negativ
Lange Frans
Baas B
Brainpower

Ik weet dat ik er nog wat vergeten ben, maar dat was het.

Plus Eazyfan, Swift is niet goed want die heeft sinterklaasrijm, EN DAT IS AMATEUR -_-

Thc, Lsd, Rts, Ftg, Yukkie B., Heistrockah, lil-cute, def rhymz, ... ik noem niet mijn favoriete op voor de duidelijkheid, spookrijders Darryl, Goldie, QF, Nag, Appa, Naffer, K-Liber, Paradize, Klopdokter, Osdorp Posse, Rmxcrw

Relax
Oh ja daar zitten wel een paar bij die ik vergeten ben.
THC, Heistrockah (THC), Def Rhymz, Darryl, Goldie, Appa, Naffer, K-Liber (geen rap), Osdorp Posse

Pff Def Rhymz

Relax
Ja maar het ging erom welke ik ken .... van Nederhop.

Opgezwolle en Extince

Ik vind het een beetje nutteloos om een lijstje van alle Nederlandstalige rappers te maken.
Waar Def P de hele tijd zeurt nederhop te hebben uitgevonden, vond ik er toen niets aan, eigenlijk floreerde dit genre pas bij de opkomst van TopNotch met te beginnen Extince. Binnenlandse Funk is wel zijn beste, op de anderen staan wat leuke nummertjes maar die zijn veel minder constant. Ik vind altijd die smaak-val song leuk, Zure Overval, Zoete Inval en vooral Zoute Uitval.
Ik had laatst dit nog bedacht.

Extince ft Rico, Sticks, Typhoon, Pete Philly en The Flexican (beatmaster) - Bittere Aanval

Leuk toch Verder vind ik dat Opgezwolle op eenzame hoogte staat in Nederland, hoewel Jawat en De Jeugd op gepaste afstand volgen. DuvelDuvel, Raymzter en Kiddo Cee vind ik af en toe goed, maar niet fantastisch. Alle 3 hebben ze hun mankementen. Blaxtar heeft wel een toffe stijl, textueel heel anders dan de anderen, maar over het hele is die Osmozes ook niet werelds. Typhoon is qua flow echt één van mijn favorieten, natuurtalent pur sang (op zijn 13e, geloof ik, op Spuugdingen ). Naar zijn cd ben ik dan ook benieuwd.
Troep zoals Def Rhymz, Brainpower, Goldie, THC, Lange Frans, Ali en yes-R ga ik niet beoordelen, vind ik gewoon allemaal matig tot slecht.
Spacekees en Turrie hadden een tegenvaller met hun cd maar hebben al met al wel heel wat goede nummers. Eens, Wat Wil Je Doen, Niemand, De Overstroming. Allemaal goede nummers.
D.A.C heeft twee min of meer gelijkwaardige cd's. De eerste wat onprofesioneler, maar toch met vette flows + beats. Jiggy was daar wel de beste, ik ben dan ook benieuwd naar zijn solo-cd of zijn punchlineproject (Kohfie Konnect met Terilekst en Tenshun). Wudstik had ook wel een leuk hitje en heeft veel potentie om bijvoorbeeld hoog in de top40 te komen.
Maar het mooist van de Nederlandse hiphopscene vind ik de beatmasters. Die zijn hier zo origineel, afwijkend van de Amerikaanse norm. C-Mon, Delic, Bastian, Flexican, Kubus... Dit is voor mij dé Nederlandse pracht, ik zou door hun geproduceerde cd's nog wel instrumentaal kunnen luisteren, zo sterk en origineel, goede melodiën, nooit vervelen, props voor de producers !

luc011190 schreef:

Troep zoals Def Rhymz, Brainpower, Goldie, THC, Lange Frans, Ali en yes-R ga ik niet beoordelen, vind ik gewoon allemaal matig tot slecht.

Brainpower is geen troep. Ok hij is misschien geen beste rapper, maar qua tekst vind ik hem toch wel goed. Is toch niet te vergelijken met Rhymz (die niet eens serieus is).

Eerste album van Brainpower was wel aardig, maar aan alles wat daarna kwam heb ik me mateloos geërgerd. Pseudo-diepzinnig gerommel in de marge, wat mij betreft.

Brainpower is een van de beste freestylers van NL... zijn cd's vind ik niet zo.... als je tog een lijst wil : http://nederhop.startpagina.nl/

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)

Brainpower is geen troep. Ok hij is misschien geen beste rapper, maar qua tekst vind ik hem toch wel goed. Is toch niet te vergelijken met Rhymz (die niet eens serieus is).

Ik vind ze wel te vergelijken ze, omdat ik ze nog steeds allebei troep vind. Brainpower kan inderdaad goed freestylen, daar heeft Changes een punt. Maar dat kan Def P ook, en daar heb ik ook een hekel aan. Het gaat uiteindelijk om de reguliere cd's toch? Die bepalen het niveau. Jiggy Djé heeft bijvoorbeeld te dope wordplay + punchlines op cd's, maar freestylet/battlet heel matig.
Def Rhymz vind ik soms nog wel grappig. Voorbeeld, De Bom:
Ik ben de bom! als ik ergens binnen kom. Ik ben de bom! binnen en buiten de bebouwde kom
Daar moet ik altijd hard om lachen
Brainpower heeft met Je Moest Waarschijnlijk Gaan een mooi nummer, met Dansplaat een leuk hitje, met Ghostbusters een goede diss en met XXX nog wel een dope nummer, maar al met al behoorlijk matig.

psychonaatje schreef:
Eerste album van Brainpower was wel aardig, maar aan alles wat daarna kwam heb ik me mateloos geërgerd. Pseudo-diepzinnig gerommel in de marge, wat mij betreft.

Sluit ik me bij aan, Brainpower kan het wel. Ma het lijkt wel of hij een dwangneurose hebt om alles te laten rijmen, waardoor er echt gekke dingen worden gezegd die nergens op slaan.

Negativ vind ik denk ik een van de betere, eveneens als Typhoon zij hebben skills maar moeten nog wat meer uitbrengen om het voetstuk van Brainpower en Lange frans te ahlen,

platedraaier schreef:
De allerbeste nederlandse hip-hop wordt nog steeds gemaakt door de Osdorp posse. Def P weet waar hij voor staat. In mijn opinie is ie oprecht. de eerste keer dat ik ze live zag (voorprogramma van de Urban dance Squad) was ik zeer onder de indruk. (Zinloos gebeld bv)
Wat een sfeer, wat een expressie en een bruisende set.
maar ook hun laatste cd staat vol met goeie teksten. Veelal iets te heftig voor de Lange Frans, Opgezwolle en Ali B fans.(deze groep is uit op erkenning die de Osdorp Posse al jaren verdient)

Je gooit nu wel veel op 1 hoop....
Maar verder: Respect voor Def P, omdat ie er mee begonnen is. Maar als je het vergelijkt met wat er later allemaal bijgekomen is, dan is de Posse toch een stelletje hulpeloze boertjes. Def P rapt horkerig en gedraagt zich daarbij ook nog eens als een dominee.

Geen inhoudelijke reactie op iemand, maar mijn mening.

Misschien mijn gebrek aan kennis van Nederlandstalige hip-hop, maar ik vind het echt de meest verschrikkelijke vorm van rap die er bestaat.

Qua taal klinkt het niet, freestyles (zijn volgens mij geschreven en) rijmen niet eens een klein beetje, tekstueel vrij brak en over de flow van de meeste maar te zwijgen....

Goed het enige dat ik hoor is wat op tv komt en dat is alsnog heel sporadisch (kijk bijna nooit naar muziekzenders op tv).

Enige positieve uitzondering vind/vond ik Extince back then. Dat was leuk, maar die gasten van tegenwoordig die zichzelf nog serieus als gangsters zien..............

.......Nee sorry, niet aan mij besteed.

Er is idd een gebrek aan kennis bij je, want als je wat meer NL-hiphop luistert zul je zien dat het nog zeker wel meevalt en er nog wel heel aardige dingen bijzitten. Wat je op TV ziet is gewoon het slechtste wat je je kan voorstellen van Nederhop (Ali B, Lange Frans e.d.). Het is ook niet echt mijn favoriete genre, maar er zit toch wel veel aardigs tussen.

Pauper
Whaat, Nalden kun je gewoon Jiggy's Noah's Ark downloaden!

Pauper schreef:
Whaat, Nalden kun je gewoon Jiggy's Noah's Ark downloaden!

Ik snap het niet... Nalden?
is dat een site ofzo?

Conway Twitty schreef:
(quote)

Ik snap het niet... Nalden?
is dat een site ofzo?

Ja, nalden.net

*overigens, het is een mopje *

Opgezwolle!!hun nieuwe album is echt goed.

Pauper
Summerlove schreef:
Opgezwolle!!hun nieuwe album is echt goed.
Stil, zwijg.. Album ligt er al bijna een jaar

Oja, ik hoorde het fantastische nieuws dat Sticks een single heeft opgenomen met Di-rect (ja bekend van de samenwerking met D-Men)... Daar gaat Opgezwolle en hun geloofwaardigheid...

Rapper Sticks in nieuwe single Di-rect'
Bron: Urban-nieuws
Uitgegeven: 28-09-2006

Nederlandstalige rapper Sticks, bekend van de nieuwe Urban sensatie Opgezwolle, heeft een track opgenomen met de Rockband Di-rect. Het nummer, getiteld 'Love me, hate me' zal op het nieuwe album van de band verschijnen en is ook gelijk de eerste single. Sticks is zeer tevreden over het resultaat.

"Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging, weet je. Daarom heb ik gelijk ja gezegd toen de band me voor dit nummer vroeg. Het gaat over de goede en duistere kant die in elk mens vertegenwoordigd is. Ik spit een verse waarin ik de dark side represent. Dat past wel bij me, haha. De samenwerking verliep perfect en het is gewoon een dope track geworden."

Beter is dit gewoon een grapje anders ga ik huilen!

luc011190 schreef:
Ik vind het een beetje nutteloos om een lijstje van alle Nederlandstalige rappers te maken.
Waar Def P de hele tijd zeurt nederhop te hebben uitgevonden, vond ik er toen niets aan, eigenlijk floreerde dit genre pas bij de opkomst van TopNotch met te beginnen Extince. Binnenlandse Funk is wel zijn beste, op de anderen staan wat leuke nummertjes maar die zijn veel minder constant. Ik vind altijd die smaak-val song leuk, Zure Overval, Zoete Inval en vooral Zoute Uitval.
Ik had laatst dit nog bedacht.

Extince ft Rico, Sticks, Typhoon, Pete Philly en The Flexican (beatmaster) - Bittere Aanval

Leuk toch Verder vind ik dat Opgezwolle op eenzame hoogte staat in Nederland, hoewel Jawat en De Jeugd op gepaste afstand volgen. DuvelDuvel, Raymzter en Kiddo Cee vind ik af en toe goed, maar niet fantastisch. Alle 3 hebben ze hun mankementen. Blaxtar heeft wel een toffe stijl, textueel heel anders dan de anderen, maar over het hele is die Osmozes ook niet werelds. Typhoon is qua flow echt één van mijn favorieten, natuurtalent pur sang (op zijn 13e, geloof ik, op Spuugdingen ). Naar zijn cd ben ik dan ook benieuwd.
Spacekees en Turrie hadden een tegenvaller met hun cd maar hebben al met al wel heel wat goede nummers. Eens, Wat Wil Je Doen, Niemand, De Overstroming. Allemaal goede nummers.
D.A.C heeft twee min of meer gelijkwaardige cd's. De eerste wat onprofesioneler, maar toch met vette flows + beats. Jiggy was daar wel de beste, ik ben dan ook benieuwd naar zijn solo-cd of zijn punchlineproject (Kohfie Konnect met Terilekst en Tenshun). Wudstik had ook wel een leuk hitje en heeft veel potentie om bijvoorbeeld hoog in de top40 te komen.
Maar het mooist van de Nederlandse hiphopscene vind ik de beatmasters. Die zijn hier zo origineel, afwijkend van de Amerikaanse norm. C-Mon, Delic, Bastian, Flexican, Kubus... Dit is voor mij dé Nederlandse pracht, ik zou door hun geproduceerde cd's nog wel instrumentaal kunnen luisteren, zo sterk en origineel, goede melodiën, nooit vervelen, props voor de producers !

Lange Frans kan wel degelijk rappen, tis alleen jammer dat hij een beetje te commercieel is geworden (hij dropt her en der nog zeer vette freestyles en underground nummers), ma luister eens naar het nummer Testament, die is dope en daarin legt hij min of meer ook uit hoe het zit, als je eenmaal ergens aan begint moet je het afmaken. ALs jij 2000 euro salaris verhoging krijgt en harder moet werken ga je toch ook niet na een tijdje na je baas om te zeggen van, HE doe mij maar weer mijn oude salaris dan werk ik wel minder hard.

Dat je Opgezwolle op een apart voetstuk plaatst kan ik inkomen, zij zijn cker de bom.
Ma dat je Jawat lager inschat snap ik niet, Jawat flowt beter weg dan Rico en Sticks in mijn opzicht, net als hun nieuwste protege; Typhoon. Ik zeg niet dat zij slecht zijn, ma ik vind Jawat gewoon heel erg goed.
Jeugd van tegenwoordig mag wat mij betreft naar lijstje met Ali B, die zijn gewoon verleden tijd na twee hits. Was bij een live optreden, damn hun zijn echt slecht ( ze werden ook zwaar uitgejoeld omdat het erg beneden de maat was). Dan doet Ali B het nog heel wat beter.

Ma wat vind je bijvoorbeeld van Negativ,Postmen en Ambush? want hun vind ik ok best aardig rappen.

Verder vind ik dat het Goodlife label van The Partysquad er veelbelovend uitziet, uit die hoek verw8 ik nog meer goeds.

En wat betreft de beats en melodieen, toppertje! dat hebben we hier in NL goed voor elkaar.
Neem nou dat nummer van Feis, de tekst is ronduit kansloos, ma die beat vind ik erg dope.
Ik vind dat we hier in NL tekstueel aggresiever moete worden, wat meer pit en grove woorden erin kan geen kwaad denk ik.

Pauper schreef:
(quote)
Stil, zwijg.. Album ligt er al bijna een jaar

Oja, ik hoorde het fantastische nieuws dat Sticks een single heeft opgenomen met Di-rect (ja bekend van de samenwerking met D-Men)... Daar gaat Opgezwolle en hun geloofwaardigheid...

Rapper Sticks in nieuwe single Di-rect'
Bron: Urban-nieuws
Uitgegeven: 28-09-2006

Nederlandstalige rapper Sticks, bekend van de nieuwe Urban sensatie Opgezwolle, heeft een track opgenomen met de Rockband Di-rect. Het nummer, getiteld 'Love me, hate me' zal op het nieuwe album van de band verschijnen en is ook gelijk de eerste single. Sticks is zeer tevreden over het resultaat.

"Ik ben altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging, weet je. Daarom heb ik gelijk ja gezegd toen de band me voor dit nummer vroeg. Het gaat over de goede en duistere kant die in elk mens vertegenwoordigd is. Ik spit een verse waarin ik de dark side represent. Dat past wel bij me, haha. De samenwerking verliep perfect en het is gewoon een dope track geworden."

Beter is dit gewoon een grapje anders ga ik huilen!

Uiteindelijk kiezen ze allemaal voor het grote geld...

Pauper
Misty44 schreef:
Verder vind ik dat het Goodlife label van The Partysquad er veelbelovend uitziet, uit die hoek verw8 ik nog meer goeds.

Goodlife is de Nederlandse G-Unit, die kunnen niet komen. Simpele rhymes, simpele beats, faute stilo en bijzonder irritant.

Misty44 schreef:
Uiteindelijk kiezen ze allemaal voor het grote geld...

Daar gaat het me niet om, het gaat om hun geloofwaardigheid. Eerst hoor ik Sticks nog praten: "Ik werk alleen met mensen waarmee ik hang, alleen mensen die ook leven voor de muziek" Die 1 liefde, 1 leven shit. Vervolgens praat hij nu over Di-rect "Ze belde me op en ik zei meteen ja". Dan kom je niet echt geloofwaardig over, aangezien Di-rect nou niet de eerste artiest is die voor muziek leeft. Op dit moment bevalt Rico me wel, die een beetje op de achtergrond blijft, Sticks is poppiejopie aan't worden en dat is een triest gebeuren. Dat straks half br33zah Nederland hun optredens bezoekt kan mij aan me reet roesten want dan kom ik niet meer... Dus beter hoop ik voor Sticks dat dit een grapje is want een van de belangrijkste elementen is je geloofwaardigheid, zonder dat spreek je de mensen die wel luisteren niet langer aan!

Melle K
Pauper schreef:

Daar gaat het me niet om, het gaat om hun geloofwaardigheid. Eerst hoor ik Sticks nog praten: "Ik werk alleen met mensen waarmee ik hang, alleen mensen die ook leven voor de muziek" Die 1 liefde, 1 leven shit. Vervolgens praat hij nu over Di-rect "Ze belde me op en ik zei meteen ja". Dan kom je niet echt geloofwaardig over, aangezien Di-rect nou niet de eerste artiest is die voor muziek leeft. Op dit moment bevalt Rico me wel, die een beetje op de achtergrond blijft, Sticks is poppiejopie aan't worden en dat is een triest gebeuren. Dat straks half br33zah Nederland hun optredens bezoekt kan mij aan me reet roesten want dan kom ik niet meer... Dus beter hoop ik voor Sticks dat dit een grapje is want een van de belangrijkste elementen is je geloofwaardigheid, zonder dat spreek je de mensen die wel luisteren niet langer aan!

Was maar een grapje van Strijker hoor.

Kent niemand 0118-Vier hier. Een van de beste NL-acts van de afgelopen jaren. Beter dan Ali B, Yes R, Lange Frans en Baas B en de rest van die D-Men-zooi, Brace, K-Liber, Partysquad, THC en de rest van die losers die je op the Box ziet bij mekaar.

MJ_DA_MAN schreef:
Kent niemand 0118-Vier hier. Een van de beste NL-acts van de afgelopen jaren. Beter dan Ali B, Yes R, Lange Frans en Baas B en de rest van die D-Men-zooi, Brace, K-Liber, Partysquad, THC en de rest van die losers die je op the Box ziet bij mekaar.

Ik kom uit Zeeland en ik vind het helemaal niks. Die harde schijf tape van ze ooit geluisterd , maar nee. Ik snap niet wat iedereen er zo goed aan vind. Beter dan K-Liber ben je overgens al snel hoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:21 uur

geplaatst: vandaag om 09:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.