menu

Genres / Hip-Hop / No Limit vs. Ca$h Money

zoeken in:
avatar van niels94
Omdat ik op vakantie ben geweest en dit topic weer uit alle updates weggezakt was ontdek ik je stukje nu pas. Net gelezen en dat was weer leuk geschreven

avatar van thomzi50
Bedankt.

avatar van Junkie XXL
Het is wel weer lang geleden dat jullie een album hebben gedaan. Jammer dat het niet verder gaat want volgens mij begon het net interessant worden.

avatar van UmindC
Ze gaan vast wel weer een keer veder (toch?).

bennerd
Ik hoop van wel, maar het is logisch dat ze er hun tijd voor nemen. Ze moeten tenslotte een gehele discografie van een label uitgebreid checken en bespreken.

avatar van thomzi50
Op zich wil ik best verder, alleen Harco heeft aangegeven dat zijn (luister)prioriteiten nu - helaas, helaas - elders liggen. Weet niet hoe dat zich ontwikkelt...

Harco
Klopt, inderdaad. Wat ik luister aan muziek is momenteel eigenlijk alleen nieuw materiaal. De hedendaagse scene is sinds jáááren eindelijk weer eens echt interessant. Vandaar dat ik dit voor nu even op een lager pitje heb staan.

avatar van niels94
Begrijp ik helemaal, doe het maar lekker op jullie eigen tempo, ik hoop natuurlijk wel dat er nog wat stukjes komen ooit, maar dat is geheel aan jullie natuurlijk

Harco
U.N.L.V. – Straight Out tha Gutta (1994):


(afbeelding)

Ik had U.N.L.V. eigenlijk al afgeschreven na 6th and Baronne, maar Straight Out tha Gutta bewees dat wijsheid wel degelijk met de jaren komt. In dit geval zelfs maar één jaar. Vooral Tec-9 en Lil’ Ya klinken volwassener en oefenen hun manier van rappen wat beheerster uit; alsof ze zich niet meer zo nodig hoeven te bewijzen. Hun debuutalbum werd immers 40.000 keer verkocht uit de kofferbak van labeleigenaren – en broers – Bryan “Baby” en Ronald “Suga Slim” Williams. Haar opvolger zou dat aantal overigens ruimschoots passeren: Straight Out tha Gutta verkocht 60.000 stuks. Wederom uit de kofferbak.

Een andere factor in de verbetering ten opzichte van 6th and Baronne is de productie van Mannie Fresh. Zo nu en dan gooit hij er nog even een Triggerman in, maar dan wel op een zodanige manier dat het niet het element is waar de beat hoofdzakelijk om draait. De productie is een stuk funkyer dan we tot dan toe gewend zijn van Mannie Fresh en is soms wel te vergelijken met andere zuidelijke acts uit die tijd. Dat betekent overigens niet dat we geen gangsteranthems meer voorgeschoteld krijgen: een track als Bitch Ain’t Shit klinkt toch wel heel gevaarlijk met haar duistere synths.

Ook met het afmixen zit het op deze U.N.L.V.-plaat wel snor. De vocalen staan een stuk minder hoog afgemixt dan op 6th and Baronne en dat maakt het meteen al een stuk aangenamer. En nu ik toch op de vergelijkende toer ben: tekstueel is het drietal er ook nog eens op vooruit gegaan. Waar het debuutalbum grotendeels over vrouwen ging, is hier veel meer stoerdoenerij te vinden. En wanneer dat verpakt is in vermakelijke punchlines is dat toch hetgeen waar we dergelijke albums deels voor opzetten?

Pluspunt: de verbetering in elk denkbaar opzicht ten opzichte van het debuutalbum.
Minpunt: ik pas ditmaal. De verbetering is daar te groot voor.
Beste line: wellicht niet de beste, maar wel een leuke: “You ask the question on why I like to use the N-word. Well that’s the only way a nigga Is heard.”

bennerd

Harco
Deze harde posse-cut wil ik jullie ook niet onthouden:




Ik moest hem zelf uploaden.

bennerd
Wat een track

Harco
Hallo, ben ik weer. Deze week knal ik PxMxWx - High Life er even in. Deze zomer pikken we dit sowieso weer op. Thomas heeft over een week of twee weer tijd. Hij moet geloof ik nog eén album doen voor 1994 en ik moet er nog twee.

Ik luister trouwens weer even die track hierboven. Heerlijke zanglijn van Pimp Daddy op 2:10, ook al heeft-ie die zo ongeveer zes miljoen keer herhaald op andere nummers. Maar daar gaat het niet om.

avatar van niels94
tot de macht 10. Of 12. Hoe dan ook:

Vond jullie stukken hier altijd geweldig om te lezen, ondanks dat ik verder nauwelijks iets van deze muziek ken en er weinig mee heb. Heel toevallig dacht ik laatst nog aan dit topic. Ben erg benieuwd

bennerd
Cool dat dit weer doorgaat!

avatar van MAS
MAS
Inderdaad dope!

avatar van Ralph.
Heel erg leuk!

Maar als straks Juvenile komt is het over voor No Limit
En anno 2012 is Cash Money wel weer heel hot.

avatar van thomzi50
Er komt ook nog voldoende No Limit-geschut aan. Meer zeg ik niet. De tussenstand is overigens 1-1. In dit tempo zijn er rond 2030 klaar.

avatar van thomzi50
Harco?

avatar van niels94
Zolang Tha Carter maar langskomt.

"Murder one on one, the hottest nigga under the sun"

De manier waarop hij 'sun' uitspreekt is al voldoende om de hele No Limit discografie van kant te maken

avatar van thomzi50
Hoeveel van die NL-albums heb je gehoord, Niels? 2, 3?

avatar van niels94
Vermoedelijk minder. Maar dat neemt niet weg dat ik gewoon gelijk heb en dat weet je

Sowieso is Cash Money veel beter. Wie durft er bij No Limit nou een hele verse op 'nigger' te rijmen? Birdman doet dat gewoon even. En wel hier. Oké, bijna een hele verse.

avatar van Rhythm & Poetry
Bij No Limit durven ze met speelgoedtanks te spelen.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik trek trouwens de stekker uit dit topic.

avatar van thomzi50
Wie nemen er nou albums en nummers op vanuit de cel.

avatar van niels94
Alleen mensen van stomme labels doen dat. Want kom op, dat is ook gewoon niet praktisch.

avatar van Ralph.
Rhythm & Poetry schreef:
Ik trek trouwens de stekker uit dit topic.

Doe normaal .
Laatste update is nog geen jaar geleden.

Harco




Dit weekend, hopelijk. Wil ik aan dit topic beginnen, dropt er ineens allemaal harde shit (Curren$y, K.R.I.T., SGP, Waka, etc). Terwijl er de rest van het jaar amper iets noemenswaardigs uit is gekomen. De leven, jongens, de leven! En het EK komt er ook nog even keihard tussen, dus ik maak geen beloftes.

avatar van thomzi50
Harco?

Gast
geplaatst: vandaag om 00:24 uur

geplaatst: vandaag om 00:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.