menu

Hier kun je zien welke berichten DarkoMarco als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Adil Omar - The Mushroom Cloud Effect (2013)

3,5
Wie is Adil Omar? Een Pakistaanse rapper, die tevens met toch aardig grote artiesten werkt en dat gelijk op zijn debut album? Als ik kijk op wikipedia vind ik dit:

Info:
Adil Omar (born May 17, 1991) is a rapper and singer-songwriter from Islamabad, Pakistan. Having been active in the Pakistan's underground music scene since 2004, Omar also gained popularity by being one of the very few hip-hop artists in the region and collaborating with mainstream acts such as Cypress Hill, Xzibit, Everlast and Kool G Rap among others. He released his debut album, The Mushroom Cloud Effect on March 22, 2013.

Life:
Omar was born on May 17, 1991 in London, England but spent his entire childhood growing up in Islamabad. His mother is a writer and part-time television host and his father was a businessman. He lost his father at 10 to alcoholism and his mother suffered from amnesia, leaving her with epilepsy the same year.[1] His great grandfather, Zafar Omar is credited to be the first Urdu detective novelist for writing the book "Neeli Chathri" (blue umbrella).[2] He left school at 17 to pursue a career in music

Career beginnings
Omar had started writing lyrics at the age of 9 but recorded his first song at 14. Heavily relying on websites such as Soundclick, Myspace, Facebook, YouTube and iLike to promote his music, he eventually found himself gaining a fan-base by releasing songs as free mp3 downloads.
In 2008, Omar was invited by B-Real of Cypress Hill to record a collaboration in Los Angeles. Producer Fredwreck was also present during the recording session but was not a part of the song. Fredwreck has done production work for his debut album


Na dat ik opeens zijn naam op internet zag staan besloot ik maar te luisteren. Ik ben aardig verrast! Zijn bijna accent loze raps zijn interessant. Ook al is hij zelf niet 1 van de aller sterkste rappers, heeft hij zeker potentie.

Wat verwacht ik: Ik verwacht iemand die toch aardig sterk is anders zou hij niet zo ge-puched worden. Ik verwacht dat hij toch wat van zijn cultuur terug brengt in zijn nummers.

Op zijn eerste track die de zelfde naam heeft als het nummer, begint Adil Omar wat matig. Ik was bang dat dit ging instorten, maar vanaf het refrein op het nummer word het alleen maar beter. Zo is hij na elk nummer wel aardig sterk.

Ik verdenk dat nummer 1 een sample is van een jazz jackrabbit 2 nummer klinkt lekker.

Op 50 Feet Tall word net als nummer 1 hip-hop & Rock gecombineerd. In het begin van het album, blijft het zo. Daarna blijft het Hip-Hop.

Op Paki Rambo komt precies wat ik had verwacht, een mengelen van moderne Hip-Hop met zijn 'cultuur'!

Go Outside is ook een nummer van wat ik had verwacht, de problemen in Pakistaan worden in worden gevat (persoonlijke gebeurtenis). Een mooi nummer met de vraag: Should we go outside?

Mama said “baby, don’t go outside”
As the disaster hit us
It turned the city into ash and splinters
I had to differ from the general opinion
I don’t think it was nature, I believe it was man who did it
3am as we heard the explosion
Bomb rockin’ like a comet as it burned through the ozone
The ground shook and the windows imploded
Glass shattered through the living room, the ceiling was opened, yeah
Straight anarchy among the people
Terror groups telling us: “Now we’re your fucking leaders!”
Anthrax in the water supply
Hear the cries of a father as his daughter just dies
On the brink of a post apocalyptic civil war
Survival is a privilege, but what the fuck we living for?
Looking back, it all should have been a lesson
Now it’s stupid when you think how all this could have been prevented



Ook Broken Man is tekstueel zeker goed Vind ik het refrein nou irritant of nou juist cool?

One by One is een wat zwaarder nummer, Sterk nummer met goeie gast artiesten. B-Real ook zeker tof erop. goeie productie

Star Power is een lekkere productie, het nummer heeft kwaliteit, en is zeker goed. In het begin vind ik Omar beetje zwakjes, maar komt na het eerste refrein al sterker. Zeker aan het eind van het nummer word het echt interessant. bij 3:50 komt wel echt een ge-wel-dig heerlijk stukje.

Off The handle met Xzibit ben ik niet zo heel erg van te spreken, het klinkt helaas wat commercieel. Xzibit klinkt zoals hij tegenwoordig klinkt, het refrein vind ik wel aardig. Maar het is meer mister X to the Z wat het nummer maakt. Al zijn de teksten juist erg snor! er worden harde punchlines gegeven

Sugar Low is een aardig nummer, het blijft wel wat constant aardig. Tekstueel ook wel interessant, niet geheel bijzonder.

Carry Me Home is prachtig, de productie samen met het refrein is heerlijk. Een opbouwend-afdalend nummer. Hoewel Adil niet al te veel verteld, blijft het toch heerlijk.

Heart of Darkness is een geproduceerd nummer van DJ Lethal, erg lekker. Adil is tekstueel weer sterk. Ook een lekker nummer. Al word het nummer heel raar afgesloten met een totaal andere productie.

Ook summertime is geproduccerd door DJ Lethal. Duidelijk word het wanneer Kool G Rap het nummer opent, een rapper vol ervaring. Verder is het nummer wel aardig, niet zo geweldig. Al hebben de andere gast artiesten toch wat te brengen

Als laatste is Hand Over Your Guns met Everlast. Een echt toffe afsluiter, hier vind Adil wel wat minder helaas. Maar het blijft mijn aandacht erbij houden. Zeker door Everlast met een lekker refrein! It's a long way home


Conclusie: Adil Omar met goed debuut! Eigenlijk kan is zonder echt cliché over te komen zeggen dat elk nummer goed te doen is Er zijn uitschieters als:

- Paki Rambo
- Go Outside
- Broken Man
- One By One
- Star Power
- Carry me Home
- Hand Over Your Guns

Opvallend is dat bij sommige nummer duidelijk op te merken dat Adil Omar te weinig ervaring heeft, en bij andere toch aardig sterk komt Adil kan duidelijk articuleren, maar moet na mijn mening soms duidelijker zijn emoties laten overkomen. De gast artiesten zijn top, ik ben zeker benieuwd wat er voor hem in de toekomst zit, de eerste bekende rapper van pakistaan? Ik las net dat hij nu bij een nummer van 'Slash' komt.
Ik wens hem succes, dit album scoort bij mij al erg goed

*4.0

Adrian Younge & Ghostface Killah - Twelve Reasons to Die (2013)

Alternatieve titel: Adrian Younge Presents Twelve Reasons to Die Starring Ghostface Killah

4,0
Een toch wel speciale mix van Hip-Hop en filmmuziek in een eind 60 jarige en 90 jarige (Italiaanse) sfeer! Hoewel dit album tijd nodig heeft om de 'parel' te ontdekken, is dit het daarom ook zeker waard. Iemand had hier al gezegd dat de eerste keer luisteren niet zo succesvol was, waarbij ik me hier bij aansluit, Blijven luisteren en het word beter, zo kan in het begin het klassieke gedeelte bijna irritant overkomen. Het hele verhaal komt mij allemaal niet erg goed over, bij enkele nummers heb ik juist wel. Vooral The Center of Attraction is hier duidelijk in. Ook de gastartiesten zijn sterk. Toch vind ik enkele nummers wat saai, ik hou zelf erg van nummers met pit. De productie is wel erg top, dit is erg tof. Mijn complimenten. Ook top voor als een overgang naar een ander nummer komt op een track.

De sterke nummers voor mij zijn:

- Beware of the Stare
- I declare War
- The Center of Attrection
- The Rise of the Ghostface Kilah
- Revenge Is Sweet
- Murder Spree
- The Sure Shot

Het album sluit af met een prachtige instrumentale track

*3.5

Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008)

4,5
Het album wat ik bijna verplicht was om te luisteren, na het hoge gemiddelde en de zeer positieve reviews! Ik heb er ook veel langer over gedaan van het luisteren naar het album, dan andere albums in het algemeen. Meestal bij het luisteren van een nummer is het de eerste keer nooit echt geweldig, met de keren daarop wel. Nu is dat fenomeen totaal niet bij dit album, het is toch echt gelijk top. Ik vind het tof dat slug met diepzinnige aankomt, zo denk je 'Your Glasshouse' te snappen, maar het toch een metafoor is. Net als andere tracks hoor. Dat nummer is trouwens echt geweldig, ik heb tegen mijn scherm zitten schreeuwen, met dingen als: whoo dit is zo geweldig, de beat on-ge-lo-ve-lijk!
Eerlijk gezegd, dacht ik dat dat nummer nooit geëvenaard kan worden op het album, tot dat we bij 'Yesterday' kwamen. Ik was rustig aan het fietsen, tot de laatste zin eruit kwam, opeens was ik totaal geconcentreerd naar de muziek toe Ipv de weg

Zo zijn er nog andere vele top nummers hoor, met zeer krachtige beats en absoluut magische lyrics. Wat ook duidelijk allemaal gearticuleerd word. Het enige negatieve van dit album is soms de stukjes waar gezangen worden, niet dat het slecht is, maar ik dig het niet echt.

Het heeft even tijd nodig maar dit album is echt geweldig. geen skips voor mij

*4.5