Fakkelbrigade - Colucci Era (2009)

Label: Top Notch

1. Intro (Niet Normaal) (3:32)
  2. Colucci (4:07)

met Sanders

3. Daar met Ons (3:52)
  4. Kostbaar (3:28)
  5. Gezegd en Geschreven (3:28)
  6. Levensgroot (3:32)
  7. Hitte (3:11)
  8. Groen Gras (3:59)
  9. Kosmos (4:55)
  10. Zo Fris (3:25)
  11. Corazón (4:17)
  12. Karavaan (5:09)
  13. Fakkels en Bananen (3:27)

met DuvelDuvel

14. Medicijn (5:10)
  15. Tot Hier (3:36)
  16. Exclusief (3:25)

met BlaBla

17. Chocolade * (5:12)

met New Cool Collective

18. Intro * (0:50)
  19. Werk in Uitvoering * (4:34)

met Kebapie en Blaxtar

20. Toekomstmuziek * (3:19)
  21. BlokBoy * (3:11)

met Royston Drenthe

22. Wat het Is * (3:09)
  23. Wandelaars * (3:02)
  24. Schouders Ophalen * (2:35)
  25. Praat Tot Je * (3:57)
  26. Ingeschakeld * (3:20)

met Zo Moeilijk

27. Maak Moves * (4:08)
  28. Mijn Leven Is * (3:15)
totale tijdsduur: 1:02:33 (1:43:05)
avatar van Dorstlesser
Heeft het niks mee te maken, ik vind het juist getuigen van de superieure klasse van rico dat hij een meester is in het hanteren van klankrijm boven het rijmwoordenboekje. Pijn rijmen op fijn zal me een zorg zijn. Maar als rico zegt "ik ga naar de Mcdonalds of haal pizza el tonno", verschijnt een lach op mijn gezicht.

Helemaal mee eens.

avatar van Rhythm & Poetry
Dit album weer een keer gecheckt en het valt nog altijd tegen. Eigenlijk wel 'grappig' dat Nederland veel goede beatbakkers heeft en dat juist sterke rappers als Rico, Sticks en Typhoon over producties van (met alle respect) A.R.T. rappen. Overigens vind ik niet dat je dit A.R.T. kunt aanrekenen, hij doet echt wel zijn best maar hij is op dit niveau gewoon niet goed genoeg.

Ach ja: Rico, Sticks en Typhoon hebben het ook wel eens beter gedaan. Het lijkt mij dat ze allemaal hun beste jaren al gehad hebben en dat is met name voor Typhoon - de rapper die het in 2007 zo geweldig heeft gedaan - jammer.

avatar van MAS
MAS
Ik denk dat we van Typhoon nog wel een goed album kunnen verwachten. Al ben ik wel bang dat Sticks zijn nieuwe album niet zo goed gaat worden aangezien ik zijn nieuwe nummers zoals Tijgers en Draken niet zo goed vind.

avatar van Dorstlesser
Rhythm & Poetry, ik vond juist de productie van A.R.T. wel heel vet op deze plaat, maar ik ben niet heel erg thuis in de hiphop, laat staan de nederlandse; wat scheelt er volgens jou aan of wat zijn wél goeie 'beatbakkers'?

avatar van Niek
A.R.T. is een prima beatbakker. Na Delic en Kubus komen er veel producers in aanmerking voor de titel 'Best of the Rest', A.R.T. ook. Hayzee (Zwart Licht) is verder dik in orde en ook onderscheidend. En Dries Bijlsma natuurlijk (van Ty's album Tussen Licht en Lucht), ook al van het Zwolle kamp (alhoewel ik niet weet of hij zelf ook daadwerkelijk uit Zwolle komt).

avatar van MAS
MAS
+ Klaasvaak, Terilekst, Freddy (Ojajoh?!) en Dobbleye.

Ontopic: Ik vind A.R.T. wel goede beats maken maar ik vind de nieuwe weg die Sticks nu met hem is ingeslagen niet zo vet.

avatar van Rhythm & Poetry
Niek schreef:

Ik denk wel dat A.R.T. het in zich heeft. Groen Gras bijvoorbeeld kent een zalige productie. Maar veel van die wat 'hardere' beats trek ik gewoon niet, leuk om live te horen (irritant dat iedereen dan om zich heen gaat slaan en trappen ) maar zo op cd vind ik er weinig aan.

Mijn favoriete producers zijn bijvoorbeeld Inf en Nicolay. Maar dat is van een hele andere orde. Er komt sowieso erg veel goeds uit Utrecht.

avatar van JustiFicatioN
(irritant dat iedereen dan om zich heen gaat slaan en trappen )

Gewoon vrolijk meedoen, dan is het heel leuk

JustiFicatioN schreef:

Gewoon vrolijk meedoen, dan is het heel leuk

Zoals m'n tafeltennisleraar ooit zei: 'Naar een concert ga je om te vechten'.

avatar van miintzish?
Heel erg wennen aan de chaotische beats van A.R.T. maar na een paar spins vond ik ze toch wel erg goed, vooral Kostbaar en Kosmos. Live zijn de mannen van FB ongelovelijk gaaf, en A.R.T. veranderd de tent in een oogopslag in een flipperkast als hij er een beatswitch overheen gooit Rico en Sticks zijn weer op het niveau wat we van ze verwachten, Typhoon gaat hard, ik voel de raps van James alleen niet echt. Ook nog leuke gastoptredens van Sanders zoals bij Colucci en Exclusief.

Al met al een goed album, en nog beter gezien de enorme stijlstap die de ex-Opgezwollenaren hebben gemaakt toen ze overstapten op A.R.T. beats. Ik ben benieuwd naar een vervolg!

avatar van dilladawg
Rhythm & Poetry schreef:

Nicolay zeer muzikale gast, verder vind ik SirOJ denk ik de beste producer die hier in NL rondloopt. Die man is zo origineel.

avatar van Outblasty
Heb dit album vanwege het optreden van vrijdag maar weer eens een kans gegeven maar ik vind het nog steeds veel te wisselvallig. Een paar tracks zijn gewoon super sterk (Colucci, groen gras, Karavaan, Levensgroot) een aantal nummers zijn wel goed maar er staan ook een aantal slechte tracks op. (Fakkels en bananen, Medicijn)

Ik blijf dus bij mijn stem van 3*

Rhythm & Poetry schreef:

Naar mijn idee is Typhoon nog nooit goed geweest. Tekstueel mag het dan allemaal in orde zijn maar zijn STEM is niet om aan te horen, het doet de oren piepen. Op de opgezwolle cd's de standaard skip momenten.
Maar blijkbaar ben ik hier de enige in

avatar van dilladawg
Sticks & A.R.T - hindernissen" als het hele album zo word dan word het echt een heel goed album! poeh, wat een harde track.

avatar van vork666
Tsja. De meeste flows zijn dik in orde en de teksten gaan meestal ook ergens over. Het niveau van de raps is niet even constant als op bijvoorbeeld Eigen Wereld, maar goed, het is (natuurlijk) ook zeker niet slecht.
Toch klinkt het allemaal een pak minder dan Opgezwolle, wat voornamelijk te danken is aan A.R.T. Niet dat zijn beats an sich slecht zijn (op de laatste 4 tracks na dan, maar daar lijkt niemand meer zijn best te doen ) maar de drums zijn (vind ik) wel belabberd gekozen: kicks lijken op bordkarton en ook de snares klinken vrijwel altijd beroerd.
Meer een kwestie van de juiste samples aanklikken in je muziekprogramma dan van het neerzetten van een goede beat, en A.R.T. lijkt het vrij bewust zo te hebben gedaan, maar toch is dit voldoende om eigenlijk elke beat op dit album vakkundig om zeep te helpen. Echt heel jammer.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Kosmos

P-DawG

Ik vind dit album juist goed, het concept vind ik vet en de minpuntjes zijn in mijn optiek toch wel de beats ook al is het grootste deel van het album constant als het op de beats aankomt en sommige zijn zelfs heel goed. Tracks als Chocolade en Gezegd en Geschreven zijn echte breinbrekers met harde beats en dat vind ik dan ook het leukste aan deze plaat. Misschien 3 skippers maar daar blijft het voor mij bij.

avatar van KILLERBEE99
Groen Gras

avatar van Jurrien
Ik kan me nog herinneren hoe erg ik hier nog naar uitkeek. Heb zelfs nog ergens de limited edition liggen. Het is geen slechte cd, maar de beats liggen me vaak niet. Colucci is veruit mijn favoriete track. Hoop dat Sticks, Rico en Ty dit nog een keer doen maar dan met een andere producer.

avatar van Murdoc023
Het is allemaal wat minder rauw dan dat we gewend zijn van Opgezwolle. Eigenlijk heeft A.R.T. een nieuw soort beat gemaakt, een beetje rammelig. Toch vind ik het best wel goed gelukt, ik vind dit nog steeds een lekker album. Misschien iets minder dan de Opgezwolle hoogtijdagen, maar vooral anders.

GCITY050
gemiddelde hier eens opkrikken, verdiend ie wel!
een dikke 5,0.
vernieuwende shit, en keihard.

avatar van TheLegacy
Wat is Levensgroot toch een lekker nummer met dit weer

avatar van vork666
Gordels om, riemen vast en rij veilig in mijn oldtimer Rico is hard op dat nummer, vind Sticks en Typhoon niet zo heel denderend, maar de Freak is dan ook zo'n beetje mijn favoriete Nederlandse MC.

avatar van Devoo
Gisteren live gezien in Antwerpen. Ongelooflijk veel positieve energie, echt wel vet om te zien. Ik kende de muziek niet, maar het optreden heeft me wel nieuwsgierig gemaakt naar het album.

GCITY050
Trouwens hoor ik veel mensen klagen over A.R.T.
Check de tracks Hindernissen, Hallo(FTG3) en Kaapstad(FTG2) en alle kritiek is van tafel geveegd.
Dit is gewoon een andere richting, eentje die mij prima ligt:)

A.R.T. is wat mij betreft Top 3 producer van NL

avatar van Mathough
Bij Kaapstad speelt ART op save, dat is overduidelijk. Ik vind het ook een erg vervelend nummer. Juist op Colucci Era heeft ART mij weten te overtuigen. Ik vind hem het best op Gezegd en Geschreven en Karavaan, omdat de beat hier de sfeer van het nummer op magistrale wijze kenschetst.

sxesven
Vanaf Fakkels en Bananen vind ik Colucci Era maar ernstig onmemorabel (om niet te zeggen: miserabel) worden, maar verder ben ik toch aardig aan deze plaat gaan hechten. Al niet in de laatste plaats vanwege A.R.T., die hier w.m.b. enkele fantastische producties neerlegt (het al te briljante Colucci, Hitte, Kosmos, en zo nog wel een zootje). Ik weet dat A.R.T. op nogal wat kritiek mag rekenen maar dat is m.i. in ieder geval volledig onterecht. Uitgekiende, bij vlagen innovatieve producties. Dope!

En verder natuurlijk zoveel memorabele fucking lijntjes dat je ze brabbelt in je slaap

Klokspel chefkok Lex Steele is back / Arnold Schwarzneg Schwarzkopf met de Duitse helm / Flower Tucci pussy oesters, ze roepen / Carlo Colucci! Voulez vous coucher avec moi? / Ik zeg is goed...

Ik ben altijd meer een liefhebber van Sticks geweest, zo geniaal als ik ook Rico vond, maar hier steekt Rico wat mij betreft iedereen naar de kroon. Deze man

Gewoon, dikke plaat, Sanders zegt het goed:

Is het niet goed, geld terug, zet die standaard / Niks kant en klaar, hier wordt alles met de hand gemaakt / [...] Dit is straathoekwerk, voel je me, volksverhalen / Vertolkt door m'n mensen, temperamentvolle Zwollenaren

avatar van Oortrommel
Met terugwerkende kracht vind ik dit echt een prachtige plaat. Destijds kon ik me er moeilijk in verplaatsen, ik wilde meer Opgezwolle muziek en dan kwam dit? Maar A.R.T. levert hiermee gewoon erg puik werk af, en de heren van de Fakkelbrigade komen erg fris uit de hoek. Het lijkt haast of Rico en Sticks blij waren dat ze eindelijk los waren van de Opgezwolle-verwachtingen.

Een nummer als Groen Gras bevat zoveel passie, dat je het als luisteraar niet slecht kunt vinden. En ook tracks als Corazon en de titeltrack Colucci blazen je weg. Helaas staan er ook een klein aantal minder geslaagde experimentjes op, maar al met al heeft dit album de tand des tijds zeker doorstaan.

avatar van ThingMan
Laatst eindelijk de Prelude plaat kunnen bemachtigen van deze plaat. Maak Moves knalt er wel heerlijk uit. Typhoon en Sticks flowen er heerlijk op los. De gewone plaat vond ik al lekker maar de Prelude van een Era geeft het een mooi extraatje.