MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / ArthurDZ beluistert Radio Nostalgie's New Wave top 100

zoeken in:
dazzler schreef:
Bevat de lijst niet enkel singles?
Dan ben je bij Joy Division snel uitgeteld natuurlijk.

Dan vind ik wel dat Atmosphere er absoluut in hoort te staan. Hoger dan Love Will Tear Us Apart, maargoed, dat vind ik dan. Arthur noemt het een hartverscheurend nummer, ik vind het juist géén hartverscheurend nummer (qua klank dan, niet qua tekst), in tegenstelling tot bijna al het andere Joy Divsion-werk. Ik vind het een veel te luchtig nummer, en ik mis de emotie. Het weet me niet te raken, zoals bijna al hun andere nummers wel.

Arrie schreef:
Ik vind het een veel te luchtig nummer, en ik mis de emotie. Het weet me niet te raken, zoals bijna al hun andere nummers wel.

Maar deze versie weet je vast wel te raken, Arrie.

Mooie versie inderdaad, ik kende hem al.

Was dit topic weer even helemaal uit het oog verloren, mijn excuses

4. Grauzone- Eisbär

Vind het wel een leuke verrassing dat deze het zo hoog geschopt heeft. Ik heb wel een soft spot voor dit nummer, ik vind het een hoogst charmant liedje met een fijne instrumentatie en een leuke tekst. "Ich will ein eisbär sein", wat schattig Deze staat misschien net iets te hoog, maar vooruit, het is Grauzone gegund. Volgens mij heeft dit nummer ook een grote status, want mijn oom en vader bijvoorbeeld, lopen weg met dit nummer. De hoge notering zal daaraan liggen.

Arrie schreef:
(quote)

Arthur noemt het een hartverscheurend nummer, ik vind het juist géén hartverscheurend nummer (qua klank dan, niet qua tekst), in tegenstelling tot bijna al het andere Joy Divsion-werk. Ik vind het een veel te luchtig nummer, en ik mis de emotie. Het weet me niet te raken, zoals bijna al hun andere nummers wel.

En nog een late reactie van mijn kant: ik vind dat monotome van de klank en de emotie van de zang/tekst erg goed (hartverscheurend zelfs) werken.

Erg leuk nummer van Grauzone, al vind ik Film 2 nog net wat toffer.

Retevet nummer van Grauzone en onbetwiste klassieker natuurlijk! Zit de tekst vaak woord voor woord op te dreunen als ik in de stoeltjeslift zit op skivakantie

orbit schreef:
Retevet nummer van Grauzone en onbetwiste klassieker natuurlijk! Zit de tekst vaak woord voor woord op te dreunen als ik in de stoeltjeslift zit op skivakantie

Gelukkig - 'k was al even bang dat het was wanneer ze je die jas met dichte mouwen aandeden.

Love Will Tear Us Apart is natuurlijk een bizarre song als je de 'luchtige', ijle melodie afzet tegen de tekst, dan ontstaat al ras het dilemma "ik zit hier wel te luisteren naar iets wat redelijk uptempo klinkt, maar eigenlijk in-triest is" een dichotomie.

3.

Van alle nummers in de lijst is deze, samen met Love Will Tear Us Apart, mijn favoriet. Buitengewoon sterk nummer waar gewoon alles aan klopt. Elke beat, elke tempowissel is geslaagd te noemen. Geen wonder dat deze altijd vrij hoog staat in mijn top 32 uit het finalespel van de MuMeLadder. Grote klasse!

Mjuman schreef:
(quote)

Gelukkig - 'k was al even bang dat het was wanneer ze je die jas met dichte mouwen aandeden.

Love Will Tear Us Apart is natuurlijk een bizarre song als je de 'luchtige', ijle melodie afzet tegen de tekst, dan ontstaat al ras het dilemma "ik zit hier wel te luisteren naar iets wat redelijk uptempo klinkt, maar eigenlijk in-triest is" een dichotomie.

Ik hou daar wel van, zie ook mijn Smiths-liefde

Ah, Blue Monday. Soms heb je wel eens met een favoriete artiest dat je de bekende hit eigenlijk een beetje zat bent en liever de wat onbekendere klassiekers hoort, maar hier heb ik dat niet zo. Blue Monday is echt de perfecte song gewoon. Heb hem al zo verschrikkelijk vaak gehoord, maar het blijft een onverwoestbaar nummer.

Ben benieuwd wat er op 1 en 2 staat. Ik verwacht iig A Forest nog, maar voor die andere plek...?

Sta mij toe even op te merken dat de ijsbeer het ook bijzonder goed heeft gedaan
in het SCHADUWspel dat verbonden werd aan de new wave KO van DjFrankie.

Verrassend goed zelfs.

Ook ik heb deze al vaak gehoord en dit is één van de weinige wave-nummers die ik echt geweldig vind. Soms vind ik hem iets te lang duren, maar meestal gebeurt dat ook pas tegen het einde.

Ik ben ook benieuwd wat er op 1 en 2 staat. Ik heb aan het begin geloof ik een keer gekeken, maar ben het alweer vergeten. A Forest zal wel 1 van die 2 zijn aangezien dat toch wel de grootste wave-klassieker is.

2.

Wie op 1 staat is niet echt een verassing. Deze wel. Erg fijn dat een vrij obscure artiest als Anne Clark zo hoog staat in de lijst. Net als Sleeper In Metropolis (mijn favoriet van haar) wordt Our Darkness gestuwd door een hypnotiserende synthesiserriff, die beelden van regenachtige grootsteden bij nacht oproept, een prachtige poëtische tekst en een stem die het gevoel van dit nummer perfect weet over te brengen naar zelfs de meest gevoelloze luisteraar. Grote klasse, maar net een slagje minder goed dan Sleeper In Metropolis.

Hmm, grote verrassing inderdaad! Heb het altijd een beetje een haat/liefde plaat gevonden.. beetje teveel krampachtig klinkende effecten en ijskoud wijf wat erbij praat. Maar aan de andere kant wel een lekker donkere kraakpand sfeer.

Ik vind het een geweldig nummer, iets beter dan Sleeper in Metropolis ook. Komt vooral door de prachtige tekst en de verbeten voordracht (het ijskoude hoor ik dan ook niet echt, ze zingt echt vol vuur hier). Dat ie zo hoog staat is wel verrassend, al zou ik hem zelf wellicht ook wel in m'n top 10 zetten.

1.

Velen hadden het zien aankomen: niet alleen in onze musicmeter top 2000 maar ook in de new wave top 100 van Nostalgie staat A Forest met stip bovenaan. En waarom ook niet? De geweldig intro zet de toon voor een geweldig nummer die een hele speciale sfeer weet neer te zetten, die mij, en met mij vele anderen, altijd weet te pakken. Zelfs als dit niet bij je favorieten staat, moet je toegeven dat dit best een goed nummer is. En dat is de reden waarom je deze overal zo hoog terugvind in dergelijke lijstjes: niemand kan hier overheen vallen.

Een verdiende nummer 1!

En daarmee is deze lijstbespreking (eindelijk) ten einde. Iedereen die dit topic gevolgt heeft: bedankt voor uw aandacht

Gast
geplaatst: vandaag om 00:18 uur

geplaatst: vandaag om 00:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.