Muziek / Toplijsten en favorieten / ArthurDZ beluistert Radio Nostalgie's New Wave top 100
zoeken in:
0
Aquila
geplaatst: 31 december 2010, 14:32 uur
ArthurDZ schreef:
93. Secret Service - Flash In The Night (Link)
Deze vind ik eigenlijk niet zo mooi. Het raakt of verrast nergens. Het sfeertje dat het nummer oproept is ook al honderden keren gedaan in het genre. Nee, deze vind ik niks..
93. Secret Service - Flash In The Night (Link)
Deze vind ik eigenlijk niet zo mooi. Het raakt of verrast nergens. Het sfeertje dat het nummer oproept is ook al honderden keren gedaan in het genre. Nee, deze vind ik niks..
Dit is voor mij op en top jeugdsentiment. Werd het ook niet gebruikt in de film Let the Right One In? Toen kwam het gevoel ook al helemaal terug. Verder nu een verwaarloosbaar pop synth deuntje.
0
geplaatst: 31 december 2010, 14:36 uur
This Is Not An Lovesong is een heerlijke plaat. Als ik Musician was zou ik de eerste paar PIL-albums maar helemaal links laten liggen. 
Telex is ook geweldig, LCD Soundsystem heeft die baslijn nog gejat voor het eerste nummer van Sound of Silver. Ghost Town ken ik al een jaar of 15, denk ik, maar eigenlijk ben ik dat nummer pas recent gaan waarderen (zoals wel meer ska, zij het mondjesmaat). Die andere twee ken ik niet, zal ze later eens beluisteren.

Telex is ook geweldig, LCD Soundsystem heeft die baslijn nog gejat voor het eerste nummer van Sound of Silver. Ghost Town ken ik al een jaar of 15, denk ik, maar eigenlijk ben ik dat nummer pas recent gaan waarderen (zoals wel meer ska, zij het mondjesmaat). Die andere twee ken ik niet, zal ze later eens beluisteren.
0
geplaatst: 31 december 2010, 14:44 uur
Dit is idd geen gekke lijst en ik heb ook niet de intentie om die hele discussie over wel of geen wave weer te willen aanzwengelen. De lijst lijkt me uiteraard tot stand gekomen obv airplay op de zender. Een paar dingen vallen op:
* de totale afwezigheid van Talk Talk en Echo & The Bunnymen
* heel weinig tot geen 'funky' wave: geen ACR, Positive Noise, Delta5, Mekons, Gang of Four, Polyrock of Urban Verbs
* wel aandacht voor de Duitse tak, maar geen DAF of Fehlfraben ("Ein Jahr es geht voran"), Spider Murphy.
* relatief weinig ska of ska/punk achtige acts (1 track van The Specials en dan nog een matige ook).
* relatief weinig Franstalig; geen Desireless, geen Lizzy Mercier Descloux
Opvallend: de hoge plaats van Human League (Being Boiled). Al met al een leuke lijst met ene paar persoonlijke faves (A Forest, Being Boiled, Fade to Grey, Enola Gay, I'm in Love with ...)
En PIL is onweerlegbaar de betere band; draai het tweede album maar eens van vinyl op behoorlijk volume en voel de bas van Wobble dat doen met je buik wat zijn naam aangeeft ("wobbling").
* de totale afwezigheid van Talk Talk en Echo & The Bunnymen
* heel weinig tot geen 'funky' wave: geen ACR, Positive Noise, Delta5, Mekons, Gang of Four, Polyrock of Urban Verbs
* wel aandacht voor de Duitse tak, maar geen DAF of Fehlfraben ("Ein Jahr es geht voran"), Spider Murphy.
* relatief weinig ska of ska/punk achtige acts (1 track van The Specials en dan nog een matige ook).
* relatief weinig Franstalig; geen Desireless, geen Lizzy Mercier Descloux
Opvallend: de hoge plaats van Human League (Being Boiled). Al met al een leuke lijst met ene paar persoonlijke faves (A Forest, Being Boiled, Fade to Grey, Enola Gay, I'm in Love with ...)
En PIL is onweerlegbaar de betere band; draai het tweede album maar eens van vinyl op behoorlijk volume en voel de bas van Wobble dat doen met je buik wat zijn naam aangeeft ("wobbling").
0
geplaatst: 31 december 2010, 15:08 uur
herman schreef:
This Is Not An Lovesong is een heerlijke plaat. Als ik Musician was zou ik de eerste paar PIL-albums maar helemaal links laten liggen (...)
This Is Not An Lovesong is een heerlijke plaat. Als ik Musician was zou ik de eerste paar PIL-albums maar helemaal links laten liggen (...)
Had ik al gedaan! De single was meer dan voldoende...

0
geplaatst: 31 december 2010, 15:26 uur
Waarom? (ik heb eigenlijk een hekel aan een dergelijke beat. Is dat nou dieper op de materie ingaan
)
Nee, ik was juist weer eens bezig met het afspelen van The Compact Snap van The Jam. Daar had die Lydon nog eens wat van kunnen leren!
)Nee, ik was juist weer eens bezig met het afspelen van The Compact Snap van The Jam. Daar had die Lydon nog eens wat van kunnen leren!
0
geplaatst: 31 december 2010, 15:37 uur
Ik lust er zelf wel pap van en het was ook een beetje voor Herman - eerlijk gezegd vind ik die manische zang juist wel een mooie aanvulling op die beat. Echt een nummer om actief van te worden.
Compact Snap! - daar staat ook een van The Jam's meest melancholieke songs op: Bitterest Pill I Had to Swallow. Maar 't is nog even geen Jam-tijd, later pas bij de oliebollen.
Compact Snap! - daar staat ook een van The Jam's meest melancholieke songs op: Bitterest Pill I Had to Swallow. Maar 't is nog even geen Jam-tijd, later pas bij de oliebollen.
0
geplaatst: 31 december 2010, 15:42 uur
ArthurDZ schreef:
89. Die Doraus Und Die Marinas-Fred Vom Jupiter (Link)
Wat een fout nummer! Maar goed is ie wel, lekker catchy en meezingbaar. Ook het clipje is heerlijk fout, maar dat kan je van vele (New Wave) acts uit die periode zeggen, de videoclip stond dan ook nog in zijn kinderschoenen eind jaren '70, begin jaren '80. Nu vinden we bijvoorbeeld stomme films ook lachwekkend. Hoe dan ook, lekker nummer.
89. Die Doraus Und Die Marinas-Fred Vom Jupiter (Link)
Wat een fout nummer! Maar goed is ie wel, lekker catchy en meezingbaar. Ook het clipje is heerlijk fout, maar dat kan je van vele (New Wave) acts uit die periode zeggen, de videoclip stond dan ook nog in zijn kinderschoenen eind jaren '70, begin jaren '80. Nu vinden we bijvoorbeeld stomme films ook lachwekkend. Hoe dan ook, lekker nummer.
Andreas Dorau

Heeft de laatste 15 jaar trouwens erg leuke releases uitgebracht op het snijvlak van (minimal) techno, electropop en house.
0
geplaatst: 31 december 2010, 15:51 uur
Mijn favoriet in de lijst tot nu toe is The Shirts.
Helaas zijn hun albums op CD ontvindbaar.
Helaas zijn hun albums op CD ontvindbaar.
0
geplaatst: 31 december 2010, 15:56 uur
Mjuman schreef:
(...)Maar 't is nog even geen Jam-tijd, later pas bij de oliebollen.
(...)Maar 't is nog even geen Jam-tijd, later pas bij de oliebollen.
Ah! Ik zie overigens The Jam ook niet terug in deze top 100. Begrijp ik het weer niet, wat er wél of juist géén newwave is, of hebben de samenstellers van de lijst het en masse niet begrepen? (of hebben ze niet de juiste smaak?)
Ach toe, nog eenmaal dan een lesje Mjuman met antwoord op deze onverbiddelijke vraag: wat is nog wél en wat is zeker géén newwave?

0
geplaatst: 1 januari 2011, 10:42 uur
Ik wil niet lullig doen, maar ik zie op de site staan dat Yello op nummer 46 en 77 met hetzelfde nummer staat.
0
geplaatst: 1 januari 2011, 10:46 uur
Had ik ook al gemerkt. Bij 46 luister ik wel een ander Yello nummer 

0
geplaatst: 1 januari 2011, 11:28 uur
De volgende 5:
85. Re-Flex - The Politics Of Dancing (Link)
Deze vind ik niet zo goed, maar slecht is ie ook niet. Het gaat wat langs me heen, dit nummer. Is this message understood?
84. Heaven 17- Let Me Go (12" version) (Link)
Ik heb een zwak voor Heaven 17. Temptation(die later volgt) vind ik geweldig en deze is ook enorm leuk. Verder heb ik ook een zwak voor 12'' dus dit nummer kan niet meer stuk
83. Lene Lovich- Lucky Number (Link)
Deze is bekend, maar goed vind ik hem niet, eigenlijk. Die veranderingen in de toon van haar stem bij practisch elke zin die ze zingt vind ik erg irritant. En ook die eh-u-eh-uuu vind ik niks, doet pijn aan mijn oren.
82. New Musik.- World of Water (Link)
De intro alleen al, ik word er helemaal vrolijk van! Jammer dat die hoge robotstem wat roet in het eten gooit, alsof Alvin The Chipmunk meezingt. Leuk nummer voor de rest.
81. Trans-X - Living On Video (Link)
Ook een leuk nummer. Wel een beetje fout qua zang, gedateerd qua tekst(wat is dat ook alweer, een video?
) maar wat een heerlijke instrumentatie. Om op slag vrolijk van de worden.
85. Re-Flex - The Politics Of Dancing (Link)
Deze vind ik niet zo goed, maar slecht is ie ook niet. Het gaat wat langs me heen, dit nummer. Is this message understood?

84. Heaven 17- Let Me Go (12" version) (Link)
Ik heb een zwak voor Heaven 17. Temptation(die later volgt) vind ik geweldig en deze is ook enorm leuk. Verder heb ik ook een zwak voor 12'' dus dit nummer kan niet meer stuk

83. Lene Lovich- Lucky Number (Link)
Deze is bekend, maar goed vind ik hem niet, eigenlijk. Die veranderingen in de toon van haar stem bij practisch elke zin die ze zingt vind ik erg irritant. En ook die eh-u-eh-uuu vind ik niks, doet pijn aan mijn oren.
82. New Musik.- World of Water (Link)
De intro alleen al, ik word er helemaal vrolijk van! Jammer dat die hoge robotstem wat roet in het eten gooit, alsof Alvin The Chipmunk meezingt. Leuk nummer voor de rest.
81. Trans-X - Living On Video (Link)
Ook een leuk nummer. Wel een beetje fout qua zang, gedateerd qua tekst(wat is dat ook alweer, een video?
) maar wat een heerlijke instrumentatie. Om op slag vrolijk van de worden.
0
geplaatst: 1 januari 2011, 13:10 uur
Ik heb wel een zwak voor Lene Lovich, maar ik begrijp wat je bedoelt. Lucky number was haar grootste hit maar niet per se de beste.
New musik vind ik ook prachtig. Ik ben in het jaar van verschijnen (1980) nog geruime tijd fanatiek op jacht geweest naar deze single, het heeft haast een soort van verslavende, neurotische melodie. Als we het dan toch over de Buggles hadden: World of water had volgens mij zo op The Plastic age gekund.
New musik vind ik ook prachtig. Ik ben in het jaar van verschijnen (1980) nog geruime tijd fanatiek op jacht geweest naar deze single, het heeft haast een soort van verslavende, neurotische melodie. Als we het dan toch over de Buggles hadden: World of water had volgens mij zo op The Plastic age gekund.
0
geplaatst: 1 januari 2011, 14:10 uur
Arrie schreef:
Ik zie nog wel een paar nummers staan die twijfelachtig zijn wat betreft het genre, maar ach, het is gewoon een leuk lijstje.
Ik zie nog wel een paar nummers staan die twijfelachtig zijn wat betreft het genre, maar ach, het is gewoon een leuk lijstje.
Ik ben het beide opmerking eens

0
geplaatst: 2 januari 2011, 20:10 uur
80. Soft Cell- Torch (Link)
Ik heb een dubbel gevoel bij dit nummer. Aan de ene kant is het erg charmant, zowel qua zang als tekst. Aan de andere kant erger ik me zo nu en dan aan die charmante zang, vooral bij de 'Hold me hold me hold me' stukjes. De synths kunnen soms ook irritant worden, gelukkig is er die hemelse sax. Nee, geef mij maar Tainted Love
79. Tom Robinson Band - 2 4 6 8 Motorway (Link)
Meer gitaargedreven dan de meeste in de nummers in de lijst, het is zelfs een beetje Status Quo-achtig. Na het maken van deze vergelijking vraag ik mij af wat dit nummer eigenlijk staat te doen in een New Wave toplijst. Neemt niet weg dat dit een lekker nummer is.
78. Depeche Mode - People Are People (Link)
Deze had ik echt hoger verwacht, toch één van bekendste van DM. People Are People is een sterke song, op de boysband-achtige backing vocals na dan. Ook is de tekst hier en daar een beetje knullig. Verder denk ik oprecht dat de leden van Depeche Mode vandaag door de grond zouden zakken als ze deze clip te zien krijgen. Ze zagen er toch echt uit als siencefiction-mannequins in die tijd.
77. Yello - Bostich (Link)
De dubbele uit de lijst, maar ik ga ervan uit dat Botisch op 77 is beland. Ik ben hier niet zo kapot van, eerlijk gezegd. Ik vind de zang nogal irritant, hoewel het nummer wel een fijne groove bezit.
76. China Crisis - Wishful Thinking (Link)
Sterk nummer gezegend met een prachtige melodie. Alsof je in de hemel bent beland. Geweldig om bij weg te dromen.
Ik heb een dubbel gevoel bij dit nummer. Aan de ene kant is het erg charmant, zowel qua zang als tekst. Aan de andere kant erger ik me zo nu en dan aan die charmante zang, vooral bij de 'Hold me hold me hold me' stukjes. De synths kunnen soms ook irritant worden, gelukkig is er die hemelse sax. Nee, geef mij maar Tainted Love

79. Tom Robinson Band - 2 4 6 8 Motorway (Link)
Meer gitaargedreven dan de meeste in de nummers in de lijst, het is zelfs een beetje Status Quo-achtig. Na het maken van deze vergelijking vraag ik mij af wat dit nummer eigenlijk staat te doen in een New Wave toplijst. Neemt niet weg dat dit een lekker nummer is.
78. Depeche Mode - People Are People (Link)
Deze had ik echt hoger verwacht, toch één van bekendste van DM. People Are People is een sterke song, op de boysband-achtige backing vocals na dan. Ook is de tekst hier en daar een beetje knullig. Verder denk ik oprecht dat de leden van Depeche Mode vandaag door de grond zouden zakken als ze deze clip te zien krijgen. Ze zagen er toch echt uit als siencefiction-mannequins in die tijd.
77. Yello - Bostich (Link)
De dubbele uit de lijst, maar ik ga ervan uit dat Botisch op 77 is beland. Ik ben hier niet zo kapot van, eerlijk gezegd. Ik vind de zang nogal irritant, hoewel het nummer wel een fijne groove bezit.
76. China Crisis - Wishful Thinking (Link)
Sterk nummer gezegend met een prachtige melodie. Alsof je in de hemel bent beland. Geweldig om bij weg te dromen.
0
geplaatst: 2 januari 2011, 21:06 uur
Die Tom Robinson Band begrijp ik ook helemaal niet.. nog nooit van het nummer resp. band gehoord! En new wave is het zeker niet.
Trans X is een vette klassieker daarentegen!
Trans X is een vette klassieker daarentegen!
0
geplaatst: 2 januari 2011, 21:12 uur
Eens inzake Soft cell en Tainted love. 
En terechte hulde voor China Crisis met Wishfull thinking, het is goed dat door lijstjes als deze de aandacht er weer af en toe op wordt gevestigd, 't kan niet genoeg gebeuren.

En terechte hulde voor China Crisis met Wishfull thinking, het is goed dat door lijstjes als deze de aandacht er weer af en toe op wordt gevestigd, 't kan niet genoeg gebeuren.
0
geplaatst: 2 januari 2011, 21:17 uur
@ Orbit: Listen To The Radio van Tom Robinson ken je waarschijnlijk wel.
0
geplaatst: 2 januari 2011, 21:27 uur
Ah! Inderdaad
Bekend nummer inderdaad.. maar dit is al helemaal geen wave vind ik. Wel een lekker nummer eigenlijk.
Bekend nummer inderdaad.. maar dit is al helemaal geen wave vind ik. Wel een lekker nummer eigenlijk.
0
geplaatst: 2 januari 2011, 22:22 uur
Tom Robinson oogste destijds ook veel bijval vanwege zijn openheid omtrent zijn sexuele geaardheid en de manier waarop hij omging met de standaard-Britse mentaliteit. Hij was ge-engageerd. Een van zijn andere hits was: Glad to Be Gay. Fijn concert in het NV-huis
0
geplaatst: 2 januari 2011, 22:25 uur
Ik heb dit topic net pas ontdekt. Leuke lijst, maar Blue Monday van New Order en Big in Japan van Alphaville new wave? Ik dacht het toch niet, gewoon disco. En niets anders.
Destijds helaas geflopt. Had toch alles in zich om een hit te worden. Ik ben blij dat ik deze op CD heb.
ArthurDZ schreef:
96. Susan Fassbender-Twilight Cafe (Link)
Aangekondigd in het clipje als 'A rock star who actually looks like a doctor's receptionist' is deze Twilight Cafe van Susan Fassbender een wel erg genietbaar nummer. Leuke melodie vooral. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die haar dagen aan een doktersbalie slijt s'avonds met dit soort melodietjes op de proppen komt.
96. Susan Fassbender-Twilight Cafe (Link)
Aangekondigd in het clipje als 'A rock star who actually looks like a doctor's receptionist' is deze Twilight Cafe van Susan Fassbender een wel erg genietbaar nummer. Leuke melodie vooral. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die haar dagen aan een doktersbalie slijt s'avonds met dit soort melodietjes op de proppen komt.
Destijds helaas geflopt. Had toch alles in zich om een hit te worden. Ik ben blij dat ik deze op CD heb.
0
geplaatst: 2 januari 2011, 22:27 uur
ArthurDZ schreef:
Het is niet omdat The Shirts in het New Yorkse Wavewalhalla hebben opgetreden, dat ze daardoor automatisch New Wave muziek maken, vind ik
Ik vind ze toch echt meer weg hebben van acts als Cheap Trick.
(quote)
Het is niet omdat The Shirts in het New Yorkse Wavewalhalla hebben opgetreden, dat ze daardoor automatisch New Wave muziek maken, vind ik
Ik vind ze toch echt meer weg hebben van acts als Cheap Trick. Waarschijnlijk heb je hun albums nooit beluisterd. Duidelijk new wave en geen Cheap Trick-achtige rock.
0
geplaatst: 2 januari 2011, 22:30 uur
Beste nummer van Soft Cello imho. Inderdaad die sax en zang. Maar ook de mooie synth-partijen.
0
geplaatst: 2 januari 2011, 23:22 uur
Weer over the wave-ness van sommige bands 
Doe ik niet aan mee - alleen dat fijne nummer van China Crisis staat op Working with Fire and Steel ondertitel: Possible Pop Songs Volume 2
US wave en UK wave: altijd a different piece of cake geweest. Gelukkig staan die puke wave songs van The Knack (My Sharona) en Romantics (Talking in My Sleep) en Huey Lewis and the Olds (div.) niet in de lijst.

Doe ik niet aan mee - alleen dat fijne nummer van China Crisis staat op Working with Fire and Steel ondertitel: Possible Pop Songs Volume 2
US wave en UK wave: altijd a different piece of cake geweest. Gelukkig staan die puke wave songs van The Knack (My Sharona) en Romantics (Talking in My Sleep) en Huey Lewis and the Olds (div.) niet in de lijst.
0
geplaatst: 3 januari 2011, 01:02 uur
Ceasar schreef:
Ik heb dit topic net pas ontdekt. Leuke lijst, maar Blue Monday van New Order en Big in Japan van Alphaville new wave? Ik dacht het toch niet, gewoon disco. En niets anders.
Blue Monday is wel wat meer dan disco hoor.. daar werd het wellicht veel gedraaid, maar met zijn typische gitaarsound, synths en zang veel meer wave dan disco
Big In Japan inderdaad geen typische wave.
0
geplaatst: 3 januari 2011, 10:30 uur
Blue Monday?.....new wave?.....

Leuke lijst, maar over het wave-gehalte zwijg ik maar.

Leuke lijst, maar over het wave-gehalte zwijg ik maar.
0
geplaatst: 3 januari 2011, 10:56 uur
Ceasar schreef:
Waarschijnlijk heb je hun albums nooit beluisterd. Duidelijk new wave en geen Cheap Trick-achtige rock.
(quote)
Waarschijnlijk heb je hun albums nooit beluisterd. Duidelijk new wave en geen Cheap Trick-achtige rock.
Nee, het album heb ik inderdaad nooit gehoord.
0
Zorin
geplaatst: 3 januari 2011, 11:27 uur
Of het nu wel of wave is boeit me niet, maar bij de laatste 5 toevoegingen van King Arthur(DZ)
bevallen me China Crisis en Soft Cell duidelijk het meest.
bevallen me China Crisis en Soft Cell duidelijk het meest.* denotes required fields.