MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / ArthurDZ beluistert Radio Nostalgie's New Wave top 100

zoeken in:
Chameleon Day schreef:
Blue Monday?.....new wave?.....

Leuke lijst, maar over het wave-gehalte zwijg ik maar.

Jij vind het disco.. ? Tsja, ik luister het ook altijd het liefst naast Funky Town, Ring My Bell, I Feel Love of Boogie Wonderland

Chameleon Day schreef:
Blue Monday?.....new wave?.....

Leuke lijst, maar over het wave-gehalte zwijg ik maar.

Wie over de waveness van New Order blijft zeuren heeft nooit geluisterd
naar Ceremony / In a Lonely Place, Movement, de helft van Power Corruption & Lies,
één derde van Low Life, drie vierde van Brotherhood, de helft van Technique etc ...

Je kan op dezelfde spijker blijven slaan: new wave verengen tot postpunk.
Dan zoek ik wel andere en meer onderlegde gesprekspartners.

Want hier heb ik echt geen zin meer in.

Niet happen Dazz......en niet zo overtuigd zijn van je eigen gelijk.

Ik heb het niet over de waveness van NO in het algemeen, maar over Blue Monday en die andere helft van P,C&L, twee-derde van LL etc....

Maar goed, zoals Mjuman al eerder schreef gaan we het daar niet over hebben....

Chameleon Day schreef:
Niet happen Dazz......en niet zo overtuigd zijn van je eigen gelijk.

Ik heb het niet over de waveness van NO in het algemeen, maar over Blue Monday en die andere helft van P,C&L, twee-derde van LL etc....

Daar gaan we weer: chargeren mag, reageren niet.

Reageren is meteen happen, het eigen groot gelijk etaleren.

Chargeren is onschuldig, licht humoristisch, niet zo bedoeld als het er staat.

Ik ga niet akkoord met wat jij over New Order schrijft, Chameleon Day.

En dat zeg ik net zo vaak als jij het recht hebt om het tegendeel te beweren.
Het is ontgoochelend om dat telkens te moeten lezen van een kenner zoals jij.

Daarom mijn reactie. Over and out.

Zorin
Weer eens geneuzel/puritisme in het Wave kamp.. .

Zorin schreef:
Weer eens geneuzel/puritisme in het Wave kamp.. .

A-ha, Gandhi himself reïncarneert

Zorin
Master Mjuman is geïrriteerd.....

Waarom zou juist bij newwave de discussie over wat wel en wat niet newwave is zo ingewikkeld liggen, meer in ieder geval dan bij andere genres lijkt het wel?

Niet om die hele discussie te voeren, ik zou niet durven. Maar of iets disco is/was, hard- of symfonische rock, is eigenlijk vrijwel nooit Im Frage.

Misschien is het ook voor een deel stromingen gevoel. De uitstraling van de band/artiest, wellicht politieke stellingnames.... In ieder geval, noem een artiest die ogenschijnlijk newwave maakt en het staat gelijk ter discussie!

@Musician - het over de discussie hebben, is de discussie voeren. Een van de aspecten is de zgn "rekkelijkheid"- wat wil je er wél 'en wat wil je er niet onder rekenen. Daarnaast spelen zaken mee als wat is het toen-perspectief en wat het nu-perspectief.

Kan alleen vertellen dat wij op een gegeven moment stopten de term te gebruiken en dat was al voordat de 'grotere ketens' vakjes new wave gingen aanleggen; van invloed daarbij was ook het zgn penetreren van allerlei US fake-wave bandjes als The Knack, Romantics, Huey Lewis and the News, Pearl Harbor and The Explosions en zo (eigenlijk mainstream rock) .

Er is destijds veel als new wave vermarkt wat eigenlijk die naam niet waardig was. Het begin van die verwarring ligt al vroeg - kijk maar eens naar deze NL compilatie en de namen daarop; veelal punk - en zelfs een enkele hardrock-band.

75. Luc Van Acker and Anna domino - Zanna (Link)

Geweldig nummer! Het nummer heeft een soort koele begeleiding, terwijl de zang juist zeer warm aanvoelt en dat weet mij uitermate te smaken.

74. Icehouse - Hey Little Girl (Link)

Dit nummer is vrij bekend, maar ik vind hem middelmatig. Typisch zo'n nummer dat je niet warm of koud maakt: het is verre van slecht, maar goed is het ook niet.

73. Peter Schilling- Major Tom Link)

Ook dit nummer is bekend en krijgt veel acclaim, maar zelf vind ik het buiten het refrein niet erg bijzonder. Het herhalende riffje is ook leuk. Nu ik eraan denk, zo zou ik het nummer beschrijven: gewoon leuk, zeker niets meer, maar ook niets minder.

72. Scooter- You (Link)

Na Telex en Luc van Ancker/ Anna Domino alweer het 3de Belgische Wavenummer uit de lijst. Dit is alweer zo'n klassenummer als de vorige 2. Een nummer met veel power en drive, en een schitterend refrein.

71. The Buggles - Video Killed The Radio Star (Link)

Overbekend, en terecht natuurlijk. Een geweldig nummer waar je meteen weer vrolijk van word. En opnieuw gezegend van een uiterst fout clipje, de eerste die MTV speelde.

Mijn top 5 tot nu toe:

1. Luc van Acker & Anna Domino - Zanna
2. Max Berlin - Elle et Moi
3. P.I.L. - This Is Not a Love Song
4. Scooter - You
5. The Shirts - Laugh and Walk Away

Het heeft even geduurd, maar hier ben ik weer!

70. Tears for Fears - Change (Link)

Erg tof nummer van Tears For Fears. Het eerste album, waar deze opstaat, is voor mij nog steeds hun enige echt goede plaat. Songs From The Big Chair en The Seeds Of Love zijn iets te wisselvallig, de rest heb ik (nog) niet beluisterd. Maar dan deze Change, wat een geweldige flow heeft dat nummer!

69. Yazoo - Don't Go (Link)

Vince Clark bewees na zijn Depeche Mode periode dat hij nog lang niet uitgespeeld was, en maakt samen met Alison Moyet nog het geweldige Don't Go. Mij lijkt het dat Vince Clark toch de man is van de fijne keyboarddeuntjes, zowel bij deze Don't Go als bij bijvoorbeeld Just Can't Get Enough.

68. Depeche Mode - Master & Servant (Link)

1 plaats hoger vinden we Clark's oude bandje Depeche Mode, met opnieuw een clip die zo pijnlijk fout is dat ik er niet naar kan kijken. Het nummer zelf is erg sterk, hoewel het begin me altijd heeft tegengestaan. Na die vervelende 'It's long, it's long's(of zoiets) begint een geweldig nummer dat ik graag mag horen. Todat dat vervelend zinnetje weer word herhaald ergens in het midden, natuurlijk. Daarna is het weer genieten geblazen.

67. Fischer Z- So Long (Link)

Opnieuw een fijn nummer met een prachtige begeleiding. Zoals een zekere momoluke67 op youtube laatst opmerkte: "bring back fischer z they rocked"

66. Kraftwerk - The Robots (Link)

Net als bij Master & Servant heb ik wat moeite met het begin. Daarna begint een fijn melodietje te spelen, die helaas compleet verziekt word door die vervelende robotzang. Hoewel ik Kraftwerk graag mag horen, vind ik dit toch echt een slecht nummer van de electronicapioniers.

Kraftwerk - Die Roboter

De instrumentale versie, ja

ArthurDZ schreef:

70. Tears for Fears - Change

Erg tof nummer van Tears For Fears. Het eerste album, waar deze opstaat, is voor mij nog steeds hun enige echt goede plaat. Songs From The Big Chair en The Seeds Of Love zijn iets te wisselvallig, de rest heb ik (nog) niet beluisterd. Maar dan deze Change, wat een geweldige flow heeft dat nummer!

Die eerste nummers zijn ook vaak de beste! Bij problemen inzake wisselvalligheid van (veel) albums van Tears for fears:

(afbeelding)

(Tears roll down - The best of Tears for fears 1982-1992)

Inclusief Change. Ik heb het singletje maar toen het uitgebracht werd kwam het nummer niet voorbij de Tipparade (Engeland 4e plek). Maar een opvallend nummer is het zeker.

Bedankt voor de tip, musician

echt mooi om van deze lijst even wat dingen te beluisteren. het meeste ken of herken ik wel.
het meeste met de zoekfunctie ook wel ergens van mn harde schijf te halen. lekker ouwe new wave (her)ontdekken!.

ArthurDZ schreef:
Bedankt voor de tip, musician

Laid So Low (tears roll down) is trouwens een onvervalst meesterwerkje van een nummer.. maar het debuut blijft hoog boven de rest uittorenen hoor.

....wacht op de volgende 5 nummers

El Ninjo schreef:
....wacht op de volgende 5 nummers

Vanavond of ten laatste morgenavond.

ArthurDZ schreef:

74. Icehouse - Hey Little Girl (Link)

Dit nummer is vrij bekend, maar ik vind hem middelmatig. Typisch zo'n nummer dat je niet warm of koud maakt: het is verre van slecht, maar goed is het ook niet.

Prachtig nummer!

Ik zie dit topic nu pas voor het eerst, maar ik kom hier toch wel een hoop leuke nummers tegen, dus ik blijf het ook maar volgen.

Ik wel de discussie over de inhoud van de term new wave niet nog eens dunnetjes overdoen, maar het is absoluut een etiket dat zijn waarde verloren heeft. Mjuman heeft gelijk: er is heel veel in de markt gezet onder de noemer 'new wave'. En die verzamel-LP die hij aanhaalt ('Geef voor new wave') was voor mij de allereerste kennismaking met de term.
We hebben het dan over '78/'79, en toen vielen bijv. ook Gruppo Sportivo, Mink DeVille, The Cars, Tom Petty & the Heartbreakers en The Pretenders onder 'new wave' - frisse gitaarbandjes dus, die een melodieuzere variant van punk brachten. Gek genoeg was de link met Amerikaanse powerpop (denk Cheap Trick, Greg Kihn, Dwight Twilley) nooit ver weg in die dagen.
Een paar jaar later later kreeg je een tweede golf van 'new wave', die veel meer gebruik maakte van synthesizers en andere electronica - een heel ander geluid dus.

Zelf zou ik een band als Tears for Fears - hoe goed ook - absoluut niet onder new wave scharen, ook hun eerste album niet. Maar goed, dat blijft muggeziften. Neem de term maar lekker ruim, dat is goed voor de variatie in dit topic.

65. Bow Wow Wow - The Man Mountain (Link)

Fijn nummer met een mooie, mystieke sfeer. Het interview dat aan het nummer vooraf gaat is ook wel grappig.

64. Spandau Ballet- Chant No 1 (I Don't Need This Pressure On) (Link)

Een onverwacht lekker nummer, je zou niet verwachten dat 5 heren die zo strak in het pak zitten zo'n losse muziek kunnen maken. Het klinkt heel wat spannender dan hun bekendere hits als True en Gold. De blazers en het achtergrondkoor zijn ook top.

63. 1000 Ohm- A.g.n.e.s. (Link)

De Gloria van de New Wave(G-L-O-R-I-I-I-I-I-A). Geweldig nummer dat vooral zo goed is omdat het op zo'n prachtige manier word gezongen. Ingetogen, vol verlangen en tegelijkertijd ook een beetje nonchalant.

62. Trio - Da, Da, Da (Link)

Fijn, catchy nummer. Geweldige instrumentatie die steeds subtiel lagen legt om dan weer terug naar de basis te gaan. Geweldig!

61. XTC- Making Plans for Nigel (Link)

De 2de notering voor XTC. Deze vind ik toch een stuk minder dan hun vorige notering. Natuurlijk is dit geen slecht nummer, maar over de gehele lijn vind ik deze een stuk saaier dan Senses Working Overtime.

gaucho schreef:
Maar goed, dat blijft muggeziften.

Pas maar op met dat muggenziften, want voor je het weet slaat de vlam in de pan.

1000 Ohm is geweldig natuurlijk, stukje electro van de bovenste plank

ArthurDZ schreef:
65. Bow Wow Wow - The Man Mountain

Fijn nummer met een mooie, mystieke sfeer. Het interview dat aan het nummer vooraf gaat is ook wel grappig

Het aardigste van Bow wow wow, naar mijn mening. Die mystieke sfeer is inderdaad misschien net even dat wat de plaat bijzonder maakt. Voor mij één van de mooiste (na-)zomerhits van 1983.

(afbeelding)

.......verder een geinige, onschuldige band met aardige muziek.

De 2de notering voor XTC. Deze vind ik toch een stuk minder dan hun vorige notering. Natuurlijk is dit geen slecht nummer, maar over de gehele lijn vind ik deze een stuk saaier dan Senses Working Overtime.

Jammer dat je niet kunt genieten van dit nummer. Ik vind het echt prachtig, ook als uitsluitend single bekeken. Er gaat iets stuwends van uit, het heeft een positieve kracht. Eén van de allerbeste tracks tot nu toe uit de lijst.

ArthurDZ schreef:
65. Bow Wow Wow - The Man Mountain (Link)

Fijn nummer met een mooie, mystieke sfeer. Het interview dat aan het nummer vooraf gaat is ook wel grappig.

64. Spandau Ballet- Chant No 1 (I Don't Need This Pressure On) (Link)

Een onverwacht lekker nummer, je zou niet verwachten dat 5 heren die zo strak in het pak zitten zo'n losse muziek kunnen maken. Het klinkt heel wat spannender dan hun bekendere hits als True en Gold. De blazers en het achtergrondkoor zijn ook top.

63. 1000 Ohm- A.g.n.e.s. (Link)

De Gloria van de New Wave(G-L-O-R-I-I-I-I-I-A). Geweldig nummer dat vooral zo goed is omdat het op zo'n prachtige manier word gezongen. Ingetogen, vol verlangen en tegelijkertijd ook een beetje nonchalant.

62. Trio - Da, Da, Da (Link)

Fijn, catchy nummer. Geweldige instrumentatie die steeds subtiel lagen legt om dan weer terug naar de basis te gaan. Geweldig!

Bovenstaand rapport zou op school aanleiding geweest zijn om je te melden bij de conrector voor nablijven. Gezien het feit dat in dit land sinds midden vorig jaar slechte smaak een legitiem karakter heeft gekregen (iig qua regering) strijk ik over mijn hart.

Het leukste van BowWowWow is imo nl de debuut-cassette, op de voet gevolgd door See Jungle etc.

Trio - daar maak ik geen woorden aan vuil.

XTC- Nigel is toch echt de betere wave-single; Senses is eigenlijk gewoon pop.

Spandau Chant no 1: Toen waren de boys al van de schotse kilt overgestapt op de kostuums; verder wel ok!

Deez' lijst is sowieso meer pop die als wave is verkleed dan echte wave, maar ik snap zelf al - gezien mijn eerdere opmerking(en) - dat wave als begrip bijna loos is geworden.

Het is volstrekt onduidelijk wanneer wave als stroming binnen de muziek is begonnen, wanneer het is geëindigd, wie er wel of niet toe behoren. En dat heb je ook nog de categorie musici die oorspronkelijk wel als wave (lijken te) beginnen maar eindigen als rock of zelfs pop, ervan uitgaande dat de kwalificatie van Senses working overtime door Mjuman juist is.

Er zijn ook geen definities voor vastgesteld, bij mijn weten. En dat betekent dat iedereen die maar in ieder geval jonger is dan de oude rock dino's en later zijn begonnen met het uitbrengen van muziek dan 1977, zouden kunnen vallen onder wave. Daarom is het ook "new" wave. Daarna kan nog een keuring van de geboden muziek plaatsvinden maar het wordt hier al gauw schemerig: wat de één wave noemt wordt door de ander met de grond gelijk gemaakt.

Ik doe er zelf ook aan mee: ik hoor muziek en als het nu zou worden uitgebracht zou het geheel andere kwalificaties krijgen. Maar omdat het 'toen' werd uitgebracht wordt het onder wave geschaard. Dan haal ik daar mijn schouders over op, over die oude tijd, soms dreigt alles er onder te kunnen vallen als het maar niet de rockdino's zijn.

Een moeilijke en eigenlijk niet te voeren discussie.

Dat maakt het lijstje van Arthur overigens extra interessant. Het geeft een inzage in wat blijkbaar een grote groep mensen als newwave wil klassificeren, ongeacht of je het er nu mee eens bent of niet. Ik weet niet of ze met eigen nummers mochten komen of moesten kiezen uit een vooraf opgestelde lijst.

Ik zou er ook heel wat van niet onder newwave willen laten vallen, maar daar had ik al eerder last van.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:55 uur

geplaatst: vandaag om 18:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.