Muziek / Toplijsten en favorieten / ArthurDZ beluistert Radio Nostalgie's New Wave top 100
zoeken in:
0
geplaatst: 29 december 2010, 19:25 uur
Vandaag is op de Belgische radiozender Nostalgie de New Wave top 100 uitgezonden. Daar er op de site een groot aantal fans van het genre rondlopen, leek het me een leuk idee om de lijst in stukjes te beluisteren, zoals Reijersen ooit heeft gedaan met een Funk/Soul/Hiphop toplijst. Ik stel voor om elke dag 5 nummers te beluisteren en er wat over te discussiëren. Hopelijk leverd dit enkele interessante gesprekken op, anders gaat dit topic een beetje saai worden 
De eerste 5:
100.Psychedelic Furs- Heaven (Link)
Ik ken deze band alleen van het fantastische Pretty In Pink. Al heel snel bleek dat deze Heaven hun prachtnummer niet evenaart. Integendeel, ik vind dit niet echt een goed nummer. Nogal 13-in-een-dozijn-achtig met veel herhaling. Op naar de volgende
99. Bow Wow Wow- I Want Candy (Link)
Deze kende ik al, ik vind het best een fijn liedje, vooral de refreintjes.
98. Landscape- Einstein A Go Go (Link)
Een soort van voorloper van Barbra Streissandt (Duck Sauce) met een beetje meer tekst. Fijn melodietje ook, lekker catchy.
97. Max Berlin-Elle Et Moi (Link)
Kijk nu, Franse New Wave, het kan! Vind het verder niet al te bijzonder, een beetje saai zelfs, maar misschien is dat omdat ik de tekst niet helemaal kan volgen. Meteen ook het nadeel van Franse Wave.
96. Susan Fassbender-Twilight Cafe (Link)
Aangekondigd in het clipje als 'A rock star who actually looks like a doctor's receptionist' is deze Twilight Cafe van Susan Fassbender een wel erg genietbaar nummer. Leuke melodie vooral. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die haar dagen aan een doktersbalie slijt s'avonds met dit soort melodietjes op de proppen komt.

De eerste 5:
100.Psychedelic Furs- Heaven (Link)
Ik ken deze band alleen van het fantastische Pretty In Pink. Al heel snel bleek dat deze Heaven hun prachtnummer niet evenaart. Integendeel, ik vind dit niet echt een goed nummer. Nogal 13-in-een-dozijn-achtig met veel herhaling. Op naar de volgende
99. Bow Wow Wow- I Want Candy (Link)
Deze kende ik al, ik vind het best een fijn liedje, vooral de refreintjes.
98. Landscape- Einstein A Go Go (Link)
Een soort van voorloper van Barbra Streissandt (Duck Sauce) met een beetje meer tekst. Fijn melodietje ook, lekker catchy.
Kijk nu, Franse New Wave, het kan! Vind het verder niet al te bijzonder, een beetje saai zelfs, maar misschien is dat omdat ik de tekst niet helemaal kan volgen. Meteen ook het nadeel van Franse Wave.
96. Susan Fassbender-Twilight Cafe (Link)
Aangekondigd in het clipje als 'A rock star who actually looks like a doctor's receptionist' is deze Twilight Cafe van Susan Fassbender een wel erg genietbaar nummer. Leuke melodie vooral. Ik kan me goed voorstellen dat iemand die haar dagen aan een doktersbalie slijt s'avonds met dit soort melodietjes op de proppen komt.
0
geplaatst: 29 december 2010, 21:33 uur
Staat The Cure op zowel nummer 6 als 7?
Die top 5 is overigens
Die top 5 is overigens

0
geplaatst: 29 december 2010, 21:35 uur
Je bedoelt dat het jouw smaak niet is?
En The Cure staat niet op 6, en niet op 7, volgens mij. Wel op 1.
En The Cure staat niet op 6, en niet op 7, volgens mij. Wel op 1.
0
geplaatst: 29 december 2010, 21:38 uur
Dit is hem, maar als ik naar jouw link kijk, begrijp ik je reactie een stuk beter. 

0
geplaatst: 29 december 2010, 21:38 uur
Aha, dat was de zomereditie, dit is hem:
Nostalgie // New Wave
Edit: Je zag het al. Hoe kan Into The Groove er nou niet in staan? In de zomer nog op 1...
Nostalgie // New Wave
Edit: Je zag het al. Hoe kan Into The Groove er nou niet in staan? In de zomer nog op 1...
0
geplaatst: 29 december 2010, 21:39 uur
Heerlijk lijstje hoor! Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren

0
geplaatst: 29 december 2010, 21:39 uur
Ik snap niet waar die lijst van de zomer op slaat. Die top 5 heeft inderdaad sowieso helemaal niks met new wave te maken, en A Forest staat er twee keer in. Denk dat daar gewoon iets mis is gegaan.
0
geplaatst: 29 december 2010, 21:40 uur
Nog één keer op de zaken vooruitlopend en dan weer over de 5 nummers van Arthur: Is Big In Japan new-wave? 

0
geplaatst: 29 december 2010, 21:45 uur
Ik zie nog wel een paar nummers staan die twijfelachtig zijn wat betreft het genre, maar ach, het is gewoon een leuk lijstje.
Verder kende ik van I Want Candy alleen de covers van Good Charlotte en Aaron Carter (
), maar deze versie is echt duizend keer beter! En ik lees op Wikipedia dat deze van Bow Wow Wow ook een cover is, van The Strangeloves.
Verder kende ik van I Want Candy alleen de covers van Good Charlotte en Aaron Carter (
), maar deze versie is echt duizend keer beter! En ik lees op Wikipedia dat deze van Bow Wow Wow ook een cover is, van The Strangeloves.
0
geplaatst: 29 december 2010, 21:46 uur
Even voor de duidelijkheid, het is Deze lijst, die vandaag gedraaid is. Ik heb echt geen idee wat die andere lijst moet voorstellen.
Persoonlijk vind ik Big In Japan, naast een dijk van een song, een soort kruising tussen typische 80's hitparadepop en new wave. Maar dat maak ik ervan
chevy93 schreef:
Nog één keer op de zaken vooruitlopend en dan weer over de 5 nummers van Arthur: Is Big In Japan new-wave?
Persoonlijk vind ik Big In Japan, naast een dijk van een song, een soort kruising tussen typische 80's hitparadepop en new wave. Maar dat maak ik ervan

0
geplaatst: 29 december 2010, 22:46 uur
Mooi idee Arthur. 
Wel jammer dat er zoveel op de zaken vooruit wordt gelopen (en zelfs de nummer 1 al is verklapt
). Ik zie vanzelf wel wat er voorbij komt in de lijst.
Dit is werkelijk een subliem nummer (de subtiele Joakim-remix is ook een aanrader). Staat zeker hoog in mijn top zoveel allertijden. Ik weet alleen niet of ik het als new wave zou classificeren. Het zit meer in de discohoek.
Verder is er weinig over Max Berlin bekend. Geruchten gaan dat hij de broer van Cerrone (bekend van Supernature) is, maar ik heb ook wel eens gelezen dat hij uit Canada komt. Hij heeft in ieder geval lange tijd in Antwerpen gewoond (misschien nog steeds wel, ik heb geen idee of hij nog leeft en zo ja waar dan wel).
Bow Wow Wow is ook tof, maar ik hoop dat Do You Want to Hold Me nog wat hoger staat (want die is nog leuker).
Ik zal de nummers die ik nog niet ken later wel beluisteren, gaat me vast nog wat leuke ontdekkingen opleveren.

Wel jammer dat er zoveel op de zaken vooruit wordt gelopen (en zelfs de nummer 1 al is verklapt
). Ik zie vanzelf wel wat er voorbij komt in de lijst.ArthurDZ schreef:
Dit is werkelijk een subliem nummer (de subtiele Joakim-remix is ook een aanrader). Staat zeker hoog in mijn top zoveel allertijden. Ik weet alleen niet of ik het als new wave zou classificeren. Het zit meer in de discohoek.
Verder is er weinig over Max Berlin bekend. Geruchten gaan dat hij de broer van Cerrone (bekend van Supernature) is, maar ik heb ook wel eens gelezen dat hij uit Canada komt. Hij heeft in ieder geval lange tijd in Antwerpen gewoond (misschien nog steeds wel, ik heb geen idee of hij nog leeft en zo ja waar dan wel).
Bow Wow Wow is ook tof, maar ik hoop dat Do You Want to Hold Me nog wat hoger staat (want die is nog leuker).
Ik zal de nummers die ik nog niet ken later wel beluisteren, gaat me vast nog wat leuke ontdekkingen opleveren.

0
geplaatst: 29 december 2010, 22:51 uur
Psychedelic Furs: best een aardig plaatje. Heb zelf geen last van te veel herhaling ofzo. Gewoon mooi, verder niet heel bijzonder. Doet me wel intereseren naar meer van de Furs.
Bow Wow Wow: best leuk, maar niet heel bijzonder. Vooral gewoon een nummer om lekker hard te zetten en lekker mee te zingen.
Landscape: nooit van gehoord, maar dit vind ik echt tof! Ontzettend catchy! Echt een leuke ontdekking.
Max Berlin: er zit wel een zekere spanning in, maar ik vind het toch wat aan de saaie kant
Susan Fassbender: ook een leuke ontdekking! Fijn popliedje! Leuk met die handclaps, en verder gewoon een sterke compositie, met sterke muzikale begeleiding. Leuk dus!
Bow Wow Wow: best leuk, maar niet heel bijzonder. Vooral gewoon een nummer om lekker hard te zetten en lekker mee te zingen.
Landscape: nooit van gehoord, maar dit vind ik echt tof! Ontzettend catchy! Echt een leuke ontdekking.

Max Berlin: er zit wel een zekere spanning in, maar ik vind het toch wat aan de saaie kant
Susan Fassbender: ook een leuke ontdekking! Fijn popliedje! Leuk met die handclaps, en verder gewoon een sterke compositie, met sterke muzikale begeleiding. Leuk dus!
0
geplaatst: 30 december 2010, 09:30 uur
Inderdaad een goed idee om deze top 100 te plaatsen, al eerder heb ik geroepen dat er op mume een soortgelijke lijst moet komen. Voor punk, maar eigenlijk is New Wave natuurlijk veel breder.
De New Wave Top 100 roept natuurlijk gelijk de vragen op: wie heeft het samengesteld en wat is eigenlijk precies (nog wel) new wave en wat niet.
Waarom wel Kraftwerk en de Buggles en nergens Patti Smith?
Daarom Arthur, hier ligt een schone taak.........
De New Wave Top 100 roept natuurlijk gelijk de vragen op: wie heeft het samengesteld en wat is eigenlijk precies (nog wel) new wave en wat niet.
Waarom wel Kraftwerk en de Buggles en nergens Patti Smith?
Daarom Arthur, hier ligt een schone taak.........

0
geplaatst: 30 december 2010, 11:10 uur
De lijst is samengesteld door de luisteraars van Nostalgie, het is dus niet meteen een accurate, maar wel een enhousiaste lijst 

0
geplaatst: 30 december 2010, 11:14 uur
herman schreef:
Geweldig nummer inderdaad

0
geplaatst: 30 december 2010, 11:46 uur
We gaan verder:
95. Orange Juice- Rip It Up (Link)
Een aardig liedje met de geweldig mooie zin: Rip it up and start again. Het nummer vind ik zoals gezegd gewoon leuk, maar er is ook een geweldig boek over Engelse muziek uit die periode met dezelfde naam, heb ik gehoord. Ik wil 'm graag lezen maar kan hem echt nergens vinden. Fijne videoclip ook, een soort kruising tussen een siencefictionfilm en een verborgen camera-programma.
94. The Shirts - Laugh And Walk Away (Link)
Ook niet meteen New Wave, eerder Cheap Trick-achtige powerpop, maar toch een sterk nummer van de band met de kauwende zangeres. Uiterst meezingbaar, en met leuke keyboards.
93. Secret Service - Flash In The Night (Link)
Deze vind ik eigenlijk niet zo mooi. Het raakt of verrast nergens. Het sfeertje dat het nummer oproept is ook al honderden keren gedaan in het genre. Nee, deze vind ik niks.
92. Thomas Dolby - I Scare Myself (Link)
Deze kende ik al. Een nummer dat een een sterk jaren '40 sfeertje oproept. Daar hou ik wel van. De tekst word op een mysterieuse wijze gezongen, vind ik ook wel mooi hier.
91. XTC - Senses Working Overtime (Link)
En ook dit nummer was mij al bekend. Fantastisch nummer met een heerlijke melodie. Dat het gezongen wordt met zo'n leuk brits accent maakt het nog mooier. Hier kan een mens meteen vrolijk van worden.
95. Orange Juice- Rip It Up (Link)
Een aardig liedje met de geweldig mooie zin: Rip it up and start again. Het nummer vind ik zoals gezegd gewoon leuk, maar er is ook een geweldig boek over Engelse muziek uit die periode met dezelfde naam, heb ik gehoord. Ik wil 'm graag lezen maar kan hem echt nergens vinden. Fijne videoclip ook, een soort kruising tussen een siencefictionfilm en een verborgen camera-programma.
94. The Shirts - Laugh And Walk Away (Link)
Ook niet meteen New Wave, eerder Cheap Trick-achtige powerpop, maar toch een sterk nummer van de band met de kauwende zangeres. Uiterst meezingbaar, en met leuke keyboards.
93. Secret Service - Flash In The Night (Link)
Deze vind ik eigenlijk niet zo mooi. Het raakt of verrast nergens. Het sfeertje dat het nummer oproept is ook al honderden keren gedaan in het genre. Nee, deze vind ik niks.
92. Thomas Dolby - I Scare Myself (Link)
Deze kende ik al. Een nummer dat een een sterk jaren '40 sfeertje oproept. Daar hou ik wel van. De tekst word op een mysterieuse wijze gezongen, vind ik ook wel mooi hier.
91. XTC - Senses Working Overtime (Link)
En ook dit nummer was mij al bekend. Fantastisch nummer met een heerlijke melodie. Dat het gezongen wordt met zo'n leuk brits accent maakt het nog mooier. Hier kan een mens meteen vrolijk van worden.
0
geplaatst: 30 december 2010, 13:03 uur
XTC staat wat aan de lage kant, er is hier echt sprake van een XTC klassieker, zo'n beetje van hetzelfde niveau als het een paar jaar eerder van hun hand verschenen Making plans for Nigel.
The Shirts hebben anders wel opgetreden in CBGB in New York, samen met Talking heads, Blondie en al die andere beroemde bands. Tja, wordt het dan wel of niet vanzelf newwave?
Thomas Dolby is ook prachtig; zijn bijbehorende cd The Flat earth vind ik (inmiddels) wat minder. I scare myself blijft staan als een huis.
The Shirts hebben anders wel opgetreden in CBGB in New York, samen met Talking heads, Blondie en al die andere beroemde bands. Tja, wordt het dan wel of niet vanzelf newwave?
Thomas Dolby is ook prachtig; zijn bijbehorende cd The Flat earth vind ik (inmiddels) wat minder. I scare myself blijft staan als een huis.
0
geplaatst: 30 december 2010, 13:06 uur
musician schreef:
Het is niet omdat The Shirts in het New Yorkse Wavewalhalla hebben opgetreden, dat ze daardoor automatisch New Wave muziek maken, vind ik
Ik vind ze toch echt meer weg hebben van acts als Cheap Trick.
0
geplaatst: 30 december 2010, 14:08 uur
Veel new wavier dan dat nummer wordt het toch niet. Is ook goed vergelijkbaar met Blondie of Martha & The Muffins (van Echo Beach).
Hoe dan ook: een subliem liedje
Orange Juice is trouwens de band van Edwyn Collins die in de jaren '90 nog een dikke hit scoorde met A Girl Like You, ontdekte ik laatst.
Het boek Rip it Up and Start Again heb ik trouwens voor 5 euro bij Fame gekocht. Het zal vast wel te vinden zijn bij Mediamarkt of Fnac in Belgie?
Hoe dan ook: een subliem liedje

Orange Juice is trouwens de band van Edwyn Collins die in de jaren '90 nog een dikke hit scoorde met A Girl Like You, ontdekte ik laatst.
Het boek Rip it Up and Start Again heb ik trouwens voor 5 euro bij Fame gekocht. Het zal vast wel te vinden zijn bij Mediamarkt of Fnac in Belgie?
0
geplaatst: 30 december 2010, 14:49 uur
herman schreef:
Ik ben hem nog niet tegengekomen. Ik moet wel toegeven dat ik de laatste maanden wat minder heb gezocht, dus misschien moet ik maar weer eens verdergaan.
0
geplaatst: 30 december 2010, 23:21 uur
Ik kwam hem ook maar bij toeval tegen. Maar hij is op zich te vinden dus. 
Top vijfje van de tien platen tot nu toe:
Max Berlin - Elle et Moi [5*]
The Shirts - Laugh and Walk Away [5*]
Bow Wow Wow - I Want Candy [4,5*]
Orange Juice - Rip It Up (die laatste minuut doet het hem) [4*]
Thomas Dolby - I Scary Myself [3,75*]
Senses Working Overtime is een prachtig liedje, maar het definitieve eureka-moment heb ik nooit echt gevoeld (sowieso niet bij XTC vreemdgenoeg). Verder niet echt omver geblazen door iets.

Top vijfje van de tien platen tot nu toe:
Max Berlin - Elle et Moi [5*]
The Shirts - Laugh and Walk Away [5*]
Bow Wow Wow - I Want Candy [4,5*]
Orange Juice - Rip It Up (die laatste minuut doet het hem) [4*]
Thomas Dolby - I Scary Myself [3,75*]
Senses Working Overtime is een prachtig liedje, maar het definitieve eureka-moment heb ik nooit echt gevoeld (sowieso niet bij XTC vreemdgenoeg). Verder niet echt omver geblazen door iets.
0
geplaatst: 31 december 2010, 01:55 uur
Laugh And Walk Away vind ik ook wel archetypische new wave inderdaad! Zeker in combinatie met die zangeres 
Senses Working Overtime is
Als XTC de snaar raakt raken ze hem meestal ook met hoge precisie, zoals met dit nummer!

Senses Working Overtime is
Als XTC de snaar raakt raken ze hem meestal ook met hoge precisie, zoals met dit nummer!
0
geplaatst: 31 december 2010, 02:03 uur
Heerlijk nummer van the Shirts inderdaad (beide singles van the Shirts vind ik top), ik vind dit ook wel onder new wave vallen
Ook Bow Wow Wow blijft trouwens altijd leuk om te horen.
XTC heb ik vreemd genoeg ook niet zoveel mee, maar wat orbit al zegt...als ze de snaar raken is het meestal ook goed en dat is met Senses Working Overtime duidelijk het geval.
Desalniettemin blijft Max Berlin mijn favoriet tot nu toe.
Ook Bow Wow Wow blijft trouwens altijd leuk om te horen.
XTC heb ik vreemd genoeg ook niet zoveel mee, maar wat orbit al zegt...als ze de snaar raken is het meestal ook goed en dat is met Senses Working Overtime duidelijk het geval.
Desalniettemin blijft Max Berlin mijn favoriet tot nu toe.
0
geplaatst: 31 december 2010, 11:11 uur
Hier ben ik weer:
90. Thompson Twins- In The Name Of Love (Link)
Een sterk nummer met een fijne groove. Ik heb niet zo veel met de Thompson Twins, maar deze vind ik altijd leuk om te horen, mede omdat ik fijne jeugdherrineringen heb aan de film Ghostbusters(
), waar dit nummer in te horen is.
89. Die Doraus Und Die Marinas-Fred Vom Jupiter (Link)
Wat een fout nummer! Maar goed is ie wel, lekker catchy en meezingbaar. Ook het clipje is heerlijk fout, maar dat kan je van vele (New Wave) acts uit die periode zeggen, de videoclip stond dan ook nog in zijn kinderschoenen eind jaren '70, begin jaren '80. Nu vinden we bijvoorbeeld stomme films ook lachwekkend. Hoe dan ook, lekker nummer.
88. Telex- Moskow Discow (Link)
Alweer een foute videoclip, hoewel het nummer een slag beter is. Vooral de muziek, die me een beetje aan Kraftwerk doet denken. Dit nummer is natuurlijk niet echt Wave, eerder Disco met veel elektronica. En bovenal, het zijn Belgen, dus ze hebben mijn steun.
87. PIL - This Is Not A Love Song (This is not a link)
Johnny Rotten's tweede band, die ik een stuk minder kan smaken dan The Sex Pistols. Hoewel dit nummer wel mijn favoriete PIL song is. Toch vind ik het de hele tijd herhalen van de titel op den duur wel een beetje irriteren. Gelukkig zijn er nog de fijne strofes.
86. The Specials- Ghost Town (Link)
Deze ken ik ondertussen al vanbuiten, de barman in mijn vroegere stamcafé draaide dit nummer echt plat in de 12 inch versie. Dat het nooit is gaan vervelen zegt veel over dit nummer. Namelijk: het is geweldig. Dit is het eerste nummer in de lijst waarvan ik vond dat hij hoger moet.
90. Thompson Twins- In The Name Of Love (Link)
Een sterk nummer met een fijne groove. Ik heb niet zo veel met de Thompson Twins, maar deze vind ik altijd leuk om te horen, mede omdat ik fijne jeugdherrineringen heb aan de film Ghostbusters(
), waar dit nummer in te horen is. 89. Die Doraus Und Die Marinas-Fred Vom Jupiter (Link)
Wat een fout nummer! Maar goed is ie wel, lekker catchy en meezingbaar. Ook het clipje is heerlijk fout, maar dat kan je van vele (New Wave) acts uit die periode zeggen, de videoclip stond dan ook nog in zijn kinderschoenen eind jaren '70, begin jaren '80. Nu vinden we bijvoorbeeld stomme films ook lachwekkend. Hoe dan ook, lekker nummer.
88. Telex- Moskow Discow (Link)
Alweer een foute videoclip, hoewel het nummer een slag beter is. Vooral de muziek, die me een beetje aan Kraftwerk doet denken. Dit nummer is natuurlijk niet echt Wave, eerder Disco met veel elektronica. En bovenal, het zijn Belgen, dus ze hebben mijn steun.

87. PIL - This Is Not A Love Song (This is not a link)
Johnny Rotten's tweede band, die ik een stuk minder kan smaken dan The Sex Pistols. Hoewel dit nummer wel mijn favoriete PIL song is. Toch vind ik het de hele tijd herhalen van de titel op den duur wel een beetje irriteren. Gelukkig zijn er nog de fijne strofes.
86. The Specials- Ghost Town (Link)
Deze ken ik ondertussen al vanbuiten, de barman in mijn vroegere stamcafé draaide dit nummer echt plat in de 12 inch versie. Dat het nooit is gaan vervelen zegt veel over dit nummer. Namelijk: het is geweldig. Dit is het eerste nummer in de lijst waarvan ik vond dat hij hoger moet.
0
Zorin
geplaatst: 31 december 2010, 12:14 uur
Tot zover vink die van The Shirts de beste, by far; die van XTC vind ik dan weer niet zo bijzonder....
0
geplaatst: 31 december 2010, 13:17 uur
Susan Fassbender 
Heerlijk nummer, en ik herken het direct weer na een jaartje of 29!

Heerlijk nummer, en ik herken het direct weer na een jaartje of 29!
0
geplaatst: 31 december 2010, 14:16 uur
Wat ik dan weer echt afschuwelijk vind is die single van PIL, This is not a lovesong. Nee, hier wordt de fraaiheid in muziek bepaalt niet benaderd... (wat was er eigenlijk mis met God save the queen??)
0
geplaatst: 31 december 2010, 14:18 uur
Ik vind This Is Not A Love Song nog één van hun betere. Ze hebben erger gemaakt. Ik geef toch de voorkeur aan The Sex Pistols 

* denotes required fields.