MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Mooi werk van gemaakt Cabeza.

Behalve Ahab en Emmure kan ik mij wel goed vinden in de uiteindelijke top tien.

Sir, het is al bijna twee uur en twintig minuten zondag.

Waar blijf jij nu met je inzending?

Sir Spamalot (crew)

(afbeelding)

Mijn tweede inzending voor de topic “Het Metal Album van de Week” is Cyclone Temple – I Hate Therefore I Am uit 1991. Cyclone Temple is een Amerikaanse Thrashgroep met grote T met thuisbasis Chicago. Tot mijn verbijstering staan hier veel te weinig stemmen en als een plaat het ooit heeft verdiend om meer aandacht te krijgen, dan is het deze wel. In 1991 werd deze op een totaal verraste metalgemeenschap losgelaten en deze plaat heeft vele langharige hoofden op hol gebracht, in zoverre dat vele mensen per abuis dachten dat dit de nieuwe Metallica was. In 1991 bracht Metallica hun zwarte uit, alles behalve thrash maar dat is een ander verhaal dat op een andere plaats moet worden verteld.

Op een dag gaf de cultgroep Znöwhite, later veranderd in Znowhite om spraakverwarring uit te sluiten, de geest na twee EP’s, een livealbum en een legendarisch album Act Of God. Zangeres Debbie Gunn verkaste terug naar Sentinental Beast, de overige drie leden Scott Schafer (bass), bandleider en songwriter Greg Fulton aka Ian Tafoya (gitaar) en John Slattery (drums) richtten deze Cyclone Temple op. Voor de zang werd Brian Troch aangetrokken.

Op deze I Hate Therefore I Am staan negen geweldige nummers, in het straatje van de oude (goede) Metallica. Het gitaarwerk staat supervet op de voorgrond en doet alle pogingen om je oren van je hoofd te blazen, een geluid waar ik zo zielsveel van hou. Vanaf opener Why? tot afsluiter Silence So Loud staan hier machtige riffs en flitsende solo’s van gitarist Greg op. Bassist Scott doet meer dan zijn werk, maar drummer John Slattery kan het soms wel eens moeilijk hebben en dat kan een beetje eentonigheid qua drumwerk veroorzaken, zoniet ging deze bij mij de maximale score gehaald hebben. Dit is een kant-en-klare schotel voor Metallica fans old school en toch is dit verre van zinloos in één tempo doorbeuken. Er staat afwisseling genoeg op: balladachtige stukken met akoestische gitaar en dan weer snelle riffs. Het mooiste voorbeeld hiervan is Words Are Just Words dat alsmaar lijkt te versnellen.

Doet de zang jullie aan iemand denken? Inderdaad, je zou soms zweren dat John Bush (Armored Saint, Anthrax) hier alles inzingt maar schijn bedriegt. Er was ooit sprake dat Metallica John Bush als zanger ging aantrekken maar dat is nooit doorgegaan. Wil je echter weten hoe Metallica ongeveer zou geklonken hebben met John Bush dan is dit toch een goede leidraad.

We zijn al ruim een jaar bezig met onze geliefde topic en deze stond al vanaf de eerste dag op mijn shortlist van kandidaten, het was toen een nek-aan-nek race met mijn eerste inzending Vicious Rumors – Digital Dictator (1988). Ik heb toen gezworen dat ik deze als volgende zou nomineren in de hoop dat dit tot die dag een verborgen pareltje bleef.

Een goed bewaard geheim is uitgekomen: trek deze oester open en houd deze parel tegen het licht. Hij zal blinken of hij zal …, dus sluit ik net als vorige keer af met de woorden: “Geniet ervan, erger je eraan, verslind het of schuif het naar een kant van je bord, maar proef er tenminste van.” Veel luisterplezier met een thrash juweeltje!

Goede keuze Sir. Ik ken Cyclone Temple al wel maar het is lang geleden dat ik een plaat van ze heb beluisterd. De vergelijking met John Bush is bij mij nooit opgekomen, maar zoals ik al zei het is een tijdje terug en het geheugen is niet mijn sterkste punt. Ga hem meteen opzetten, ik ben wel weer toe aan een portie ouderwetse thrash.

Van Sentinel Beast vond ik Depths of Deaths wel goed. Act of God van Znöwhite kon mij minder bekoren. Van Cyclone Temple heb ik nog niets gehoord.

Maar dat gaat zometeen veranderen.

Sir Spamalot (crew)
Yes, eentje dat Kronos niet kende. Nu nog Cabeza en mijn zondag is goed .

Sentinel Beast (Dephts of deaths) ken ik wel, de keuze van Sir niet.

Maar aan de beschrijving te zien gaat dit het eerste album sinds weken worden wat echt goed gaat bevallen!

Zo maar eens gaan opsnorren op het net

Sir Spamalot schreef:
Yes, eentje dat Kronos niet kende. Nu nog Cabeza en mijn zondag is goed .

Cabeza komt hier wellicht pas morgen weer. Maar ik wil jou natuurlijk geen goede zondag onthouden. Bij deze dus zeg ik je; hij kent het ook niet.

Sir Spamalot (crew)
Weet je nog, 27 maart 2009:
Kronos schreef:
Als het dan iets is dat Cabeza en ik niet kennen, dan is de Sir nen hele straffen.

Mission accomplished!

Ja, deze kende ik wel. En het is een geweldige thrasgeweldenaar uit de goeie ouwe tijd.

Zelfs ik had nog niet op deze gestemd. Gauw doen en weet nu al dat hij dan gelijk opgaat met Digital Dictator in mijn lijstje

Sir Spamalot schreef:
Mission accomplished!

Inderdaad. Dan zijt gij vanaf vandaag, den straffen Sir.

Mijn eerste indruk van Cyclone Temple is positief. Doet inderdaad aan Metallica uit de goeie tijd denken, maar wel wat melodieuzer.

Klinkt fijn, maar het blaast me nog niet omver!! Maarrr er zijn altijd wat luister beurten nodig voor je het echt zeggen kan...hè!!

Een beetje hetzelfde gevoel bij mij: klinkt aardig maar ontluistert zich nog niet als de trashbom die ik uit de beschrijving hoopte te horen. Allemaal vrij aardig maar na 2 luisterbeurten stijgt hij imo nog niet boven de middelmaat uit. Misschien komt het nog ...

@Sir,

Hopelijk heb je van je zondag genoten Sir, van Znöwhite heb ik ook nog iets gehad, maar vanaf de jaren '90 was ik al wat minder fanatiek met muziek bezig, en heb ik wel meer "gaten" in mijn "cultuur" Deze behoort dus ook tot die gaten!

Ben benieuwd naar deze. Als het wat lekker klinkt gaat een potje stevige trash er nog altijd in als zoete koek! Voor mij is deze nieuwe ronde dan ook als een bom van start gegaan met "In Chains - Demolition Business (2008)", wat nu al voor mij het te kloppen album van deze rond word. Ik sta wel nog drie albums achter, maar met twee als metalcore omschreven inbegrepen, zal het dus Cormorant of deze Cyclone Temple moeten zijn die "In Chains van de troon moet stoten.
X-Japan had ik ook nog nooit van gehoord, (en deze stamde uit de '80!), leuke keuze ook, maar toch een te wisselvallig album om echt indruk te maken, is mijn eerste indruk, al staan er ook erg sterke dingen op. Net als Kronos verbaas ik me erover dat we in die tijd deze band niet opgemerkt hebben, al veronderstel ik dat het in die tijd bij de release wat te outbollig klonk of overkwam, gezien met wat Loudness begin jaren 80 reeds op de proppen kwam...

@Sir Spamalot,

Ik zal me ook weer eens wagen aan het metal album van de week, een beetje Thrash kan zeer zeker nooit kwaad, maar heeft voor mij altijd wel een hele persoonlijke voorkeur.
Maar ik heb alle vertrouwen in Sir! wiens smaak ik over het algemeen zeer goed kan verwerken

Mijn oordeel komt één dezer dagen!

Ik blijf deze volgen, ondanks dat ik er nog teveel heb die ik moet beluisteren:p

Het Metal Album van de Week - De tweede ronde:

week 01 (06/12/2009): Devoo : In Chains - Demolition Business (2008)
week 02 (13/12/2009): Aghora : Cephalic Carnage - Anomalies (2005)
week 03 (20/12/2009): MDV : X Japan - Blue Blood (1989)
week 04 (27/12/2009): lambf : Grizzly Twister - Ont Blod (2007)
week 05 (03/01/2010): mastodonner : Cormorant - Metazoa (2009)
week 06 (10/01/2010): bennerd : The Acacia Strain - 3750 (2004)
week 07 (17/01/2010): Sir Spamalot : Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am (1991)
week 08 (24/01/2010): Kronos :
week 09 (31/01/2010): ThirdEyedCitizen :
week 10 (07/02/2010): Fza :
week 11 (14/02/2010): HammerHead :
week 12 (21/02/2010): phantasia :
week 13 (28/02/2010): Dexter :
week 14 (07/03/2010): paulisdik :
week 15 (14/03/2010): Cabeza Borradora :
week 16 (21/03/2010): aslan :
week 17 (28/03/2010): trebemmit :
week 18 (04/04/2010): Joy4ever :
week 19 (11/04/2010): andnino :
week 20 (18/04/2010): Laboomzaa :
week 21 (25/04/2010): progressive :
week 22 (02/05/2010): lykathea :
week 23 (09/05/2010): horned_reaper :
week 24 (16/05/2010): Gajarigon :
week 25 (23/05/2010): Sammael :
week 26 (30/05/2010): Lau1986 :
week 27 (06/06/2010): Edwynn :
week 28 (13/06/2010): Scython :
week 29 (20/06/2010): Them :
week 30 (27/06/2010): MichelDumoulin :
week 31 (04/07/2010): wizard :
week 32 (11/07/2010): Guinness1980 :
week 33 (18/07/2010): essence :
week 34 (25/07/2010): Nicholas123 :
week 35 (01/08/2010): master-rens:
week 36 (08/08/2010): leander? :
week 37 (15/08/2010): D-ark :
week 38 (22/08/2010): Ferre Clabau :

Heu? Ik had bovenaan de lijst nog een klein berichtje staan met mijn bevindingen over de tweede ronde
Nog maar eens, en nog eens korter: Cephalic Carnage blijft voor mij de absolute uitschieter deze ronde, op de voet gevolgd door the Grizzly Twister. De inzendingen van Bennerd en Sir Spamalot moet ik nog beluisteren (inmiddels gedaan), de omschrijving beloven in ieder geval al veel moois.

Update'je: The Acacia Strain heeft een machtig album voortgebracht wat zich zeker kan meten met de twee eerder genoemde favorieten. De klik met Cyclone Temple kan ik nog niet snel vinden: ik heb de hele tijd het idee dat ik het al eerder gehoord heb en dan beter. Zeker elementen uit het titelnummer komt mij bekend voor, erg typisch voor thrashalbums uit die tijd. Slecht is het niet, dus ik ga hem nog zeker enkele malen beluisteren om 'm op waarde te schatten.

Shit, ik loop nogal achter, ben nog bezig met wat dingen uit de eerste ronde. Hopelijk kan ik even een goede inhaal slag maken, maar druk druk druk op het moment.

Album van de week bevalt met de luisterbeurt steeds beter!!

Met afstand het beste album van de nieuwe ronde.

Ik vind hem niet echt geweldig, vooral de matige zanger irriteert mij, Cephalic Carnage is mij tot nu toe het beste bevallen.

Ik ben die zanger nu wel gewend. Stoort me niet meer. Soms vind ik 'm zelfs echt goed.

trebremmit schreef:
Ik vind hem niet echt geweldig, vooral de matige zanger irriteert mij

Wat voor mij goed werkte daartegen vanavond was het volume wat verder opschroeven.

De zanger doet me overigens, in de lagere stukken, qua geluid denken aan Niels Duffues, die het tweede album van The Gathering volzong.

Ik hoor er na een drietal beluisteringen nog niet meer in dan één uit de vele gemiddelde trash bandjes eerste helft jaren '80, en dat voor een album uit '91.... (het jaar van Metallica's Black Album, midden in de grunge-boom, met Nirvana's Nevermind release), geen wonder dat ze niet echt zijn opgevallen.

psst mensen, het is nog altijd thrash of je moet van afval houden

Tja Cabeza, dat zou je toch moeten weten dat het thrash en geen trash is.

Lau1986 schreef:
psst mensen, het is nog altijd thrash of je moet van afval houden

tsja, soms is het verschil niet altijd heel duidelijk...

alhoewel het in dit geval wel een foutje betreft...

@ Kronos:

Benieuwd met wat jij zondag op de proppen gaat komen...
Trash, spiet, ded of misschien wel een hart-koor plaat??

LOL

P.S. Gelukkig ben ik de enige niet, ik lees in voorgaande posten ook nog "thrasgeweldenaar" en "trashbom" [...]

Ik zal alvast verklappen dat het metal wordt.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:55 uur

geplaatst: vandaag om 07:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.