MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Kronos schreef:
@mastodonner,

Toen jij te kennen had gegeven dat je zeker wilde mee doen heb ik mijn bericht met het lijstje aangepast, waardoor jij inderdaad zoals Devoo al schrijft op plaats 6 komt.

(quote)

Ik zal het vraagteken ook nog weghalen. (edit: ik kan dát bericht niet meer editten )

Nog 6 weekjes geduld uitoefenen dus en dan weten we met welk onbekend-is-onbemind-album jij ons gaat verrassen.

ik zal extra mijn best doen

Ik blijf mijn best doen Devoo, maar de lol en de blijdschap in deze muziek blijven me voorlopig nog altijd wezensvreemd. Een beetje schoonheid hoor af en toe wel wanneer folk de boventoon voert. Nog drie dagen te gaan en dan grijpt het mij of laat ik het gaan.

lambf
Moet ik mijn mening geven ?

Nee, maar het mag volgens mij wel.
Als je er een hebt, graag wat mij betreft.

lambf
Dan moet het maar he. Ik vind het een vreselijk knullig plaatje.

lambf schreef:
Dan moet het maar he. Ik vind het een vreselijk knullig plaatje.

Wat bedoel je juist met knullig.

woede, angst. verdriet en zo zijn er nog wel een aantal emoties die mooie muziek kunnen opleveren. Maar dit blije gedoe, ik kan er echt niks mee Devoo. Ik vind het ronduit iritant. Ik stem meestal pas op een album nadat ik het minimaal zo een acht keer heb gehoord. Dat aantal ga ik denk ik nooit halen met dit album. Ik stem dus ook niet.
Wat niet weg neemt dat ik dit topic wel een leuk idee vind van je Devoo. Alleen had dit topic wat mij betreft een beter openingsalbum verdient.

Volgens mij is dit niet zo'n album voor melancholici. Een diep vreugdegevoel is voor mij zeker herkenbaar, maar echt lichte blijheid is in mij ver te zoeken en weinig te vinden. Deze muziek bevalt vooral mensen die erg licht en blij in het leven staan, denk ik.

Maar hoe irritant het voor sommigen ook mag zijn, muzikaal is dit dik in orde en de productie van hetzelfde.

Mede daarom, hoewel het niet mijn ding is, vind ik het juist wel een schitterend openingsalbum voor dit topic. Een gedurfde keuze en beter is bijna ondenkbaar. Juist omdat het de waarde van dit topic zo goed illustreert. Want als het voor ene deelnemer, MDV in dit geval, een leuke ontdekking is, dan moet dat niets meer zijn.

Fza
Gelukkig heeft iedereen een andere smaak. Anders wordt het zo'n saaie eenheidsworst.

Sommige nummers vind ik wel mooi, maar ik kan er niet lang naar luisteren. Ik luister dan liever Iced Earth of Blind Guardian.

Kronos schreef:
Volgens mij is dit niet zo'n album voor melancholici. Een diep vreugdegevoel is voor mij zeker herkenbaar, maar echt lichte blijheid is in mij ver te zoeken en weinig te vinden. Deze muziek bevalt vooral mensen die erg licht en blij in het leven staan, denk ik.

Maar hoe irritant het voor sommigen ook mag zijn, muzikaal is dit dik in orde en de productie van hetzelfde.

Mede daarom, hoewel het niet mijn ding is, vind ik het juist wel een schitterend openingsalbum voor dit topic. Een gedurfde keuze en beter is bijna ondenkbaar. Juist omdat het de waarde van dit topic zo goed illustreert. Want als het voor ene deelnemer, MDV in dit geval, een leuke ontdekking is, dan moet dat niets meer zijn.

daar heb je ook wel gelijk in. En dat elk album hier enkel positieve reacties zal krijgen is dan ook een utopie. Wilde enkel mijn mening geven. En een diep vreugdegevoel herken ik gelukkig ook wel, het levert alleen geen intressante muziek op (wat mij betreft). En het is natuurlijk echt niet zo dat elke gemoedstoestand in de muziek gelijk overslaat op de luisteraar. Door goede kwade agressieve muziek kan ik vaak heel vrolijk worden.

lambf
Devoo schreef:
Wat bedoel je juist met knullig.

Lastig uit te leggen, dat is vooral een gevoel. Het is zo overdone en klinkt geforceerd, hyperactieve heavy metal met flauwe folkriedeltjes (echt, dat ze er niet meer mee mee hebben gedaan snap ik niet, maar ik vind de folk soms net klinken alsof het uit een voor-geprogrammeerde keyboard komt). Ik generaliseer nu, ik weet het, maar ik heb geen zin om er aandachtig naar te luisteren, sorry.

Sir Spamalot (crew)
Voor mij wel een aangename verrassing, ook al omdat powermetal mijn ding niet is, maar het beviel me wel, hoewel ik twijfel of dit genre niet te beperkt / beperkend is.

Power Metal op zich is niet beperkt, Power Metal gecombineert met Folk inderdaad wel. Daar zijn Elvenking en Tuatha de Danann heer en meester in.

De meningen zijn verdeelt, jammer voor de mensen die er niets mee kunnen, maar het blijft natuurlijk een mening. Fijn voor de mensen die het wel tof vinden!

Ik vond dit leuk maar kijk toch al uit naar het volgende album. Is zondag niet de mooiste dag om telkens een nieuwe albumweek te beginnen Devoo?

MDV
De metal vieren op zondag, wat zijn we toch weer heerlijk rebels tegenover de kerk.

Ja, zondag is goed ja!

Nu al een erg leuk topic.

Het eerste album illustreerde meteen waar dit topic voor staat. Om nieuwe muziek te ontdekken, soms zelfs dingen waarvan je bij voorbaat zou denken dat het niks voor je is. Ik had nooit verwacht dat die plaat van Elvenking me iets zou doen, maar uiteindelijk heb ik toch van een aantal nummers genoten.

En jah zondag lijkt me prima.. dus binnenkort zal ik ook maar beginnen dan.

Tijd voor een nieuw Metal album van de week!

Het was erg lastig om te kiezen welk album ik jullie nou zou voorschotelen. Mijn nummer een is het niet geworden, want ik zag dat al een aantal van jullie daar hadden gestemd. Toch zal ik iemand moeten teleurstellen en wel te weten ThirdEyedCitizen.

Het is namelijk Aghora - Formless geworden. Een plaat met een gemiddelde van maarliefst 2,75 punten.

(afbeelding)

Twee vliegen in een klap zou ik zeggen, weet je ook meteen waar mijn forumnaam vandaan komt. Ook dit is niet echt een toegankelijk plaatje, het zou best kunnen dat een aantal van jullie dit echt niks vinden. Deze keer geen vrolijke, maar wel vrouwelijke vocalen. Voordat Bennerd krijsend wegrent: het is geen gothic plaat . De stijl is nogal lastig te omschrijven. Ik zou zeggen mix de band Cynic(of Death das wat bekender al gaat dat iets minder op) met vrouwelijke zang, thrashy riffs afgewisseld met rustige melodieuze stukken, een progressieve sound en oosterse invloeden. En dan kom je een beetje in de buurt...

Ik heb ook een review geplaatst. Hopelijk veel plezier ermee.

PM me maar voor een link als je het album niet kan vinden of geen zin hebt om te zoeken.

Ik ben benieuwd, Aghora. Trouwens, als je zelf stemt kun je het gemiddelde alvast wat opkrikken

Ik doe ook mee!!

Devoo (week 1)
Aghora (week 2)
MDV (week 3)
Silver (week 4)
lambf (week 5)
mastodonner (week 6)
bennerd (week 7)
Sir Spamalot (week 8 )
Kronos (week 9)
ThirdEyedCitizen (week 10)
Fza (week 11)
HammerHead (week 12)
Dime (week 13)
phantasia (week 14)
Dexter (week 15)
paulisdik (week 16)

MDV
Ah, daar komt je username dus vandaan. Ik zal 'm eens opzoeken .

Sir Spamalot (crew)
week 01 (08/02/2009): Devoo : Elvenking - Heathenreel (2001)
week 02 (15/02/2009): Aghora : Aghora - Formless (2006)
week 03 (22/02/2009): MDV :
week 04 (01/03/2009): Silver :
week 05 (08/03/2009): lambf :
week 06 (15/03/2009): mastodonner :
week 07 (22/03/2009): bennerd :
week 08 (29/03/2009): Sir Spamalot :
week 09 (05/04/2009): Kronos :
week 10 (12/04/2009): ThirdEyedCitizen :
week 11 (19/04/2009): Fza :
week 12 (26/04/2009): HammerHead :
week 13 (03/05/2009): Dime :
week 14 (10/05/2009): phantasia :
week 15 (17/05/2009): Dexter :
week 16 (24/05/2009): paulisdik :

Ik houd een lijstje bij in excel met week (startdatum) - wie - album.
Dus mochten er mensen twijfelen, kan ik het altijd voor jullie opzoeken.

Ik ben het album nu aan het beluisteren en het klinkt zeker erg goed allemaal. Het weet me wel niet meteen te raken, dat had ik eigenlijk ook met Cynic en dat blijft voorlopig nog een beetje zo.

Hoezeer ik ook geïnteresseerd ben in Oosterse filosofie, in dit soort muziek heb ik geen behoefte aan een expliciet religieuze context. Dat komt op mij altijd nogal snel oppervlakkig en belerend over.

Wel kan ik genieten van anti-godsdienstige teksten in metalmuziek, waarin allerlei dogma's en die hele hypocrisie grondig en met gepast venijn aan de kaak gesteld wordt.

Maar goed, het gaat hier over dit album van Aghora en er valt muzikaal genoeg te beleven om verder over de rest te zwijgen.

Het is in ieder geval weer eens wat anders. Tenminste als je nog nooit van Cynic hebt gehoord, want daar doet het mij toch wel heel sterk aan denken.

ah, dat album ken ik inderdaad al. Toch wel een leuke inderdaad. Zal m weer eens herladen. Meen dat ik meer weg was van hun selftitled. Ohja, dat zeg ik daar ook, zie ik nu.

Gelukkig is het niet Cynic geworden, want die zou ik persoonlijk toch niet goedkeuren als Metal album van de week. Het gaat er om dat het onbekende albums zijn, en die Cynic albums hebben rond de 40 stemmen, dus in mijn ogen niet onbekend genoeg.

Aghora zal ik vandaag nog even binnehalen, en vanavond aandachtig naar luisteren!

Devoo schreef:
Gelukkig is het niet Cynic geworden, want die zou ik persoonlijk toch niet goedkeuren als Metal album van de week. Het gaat er om dat het onbekende albums zijn, en die Cynic albums hebben rond de 40 stemmen, dus in mijn ogen niet onbekend genoeg.

Natuurlijk, ik heb ook niet serieus overwogen om Cynic in dit topic te plaatsen. Het was meer een woordspeling op het feit dat jij je nummer 1 had geplaatst als Metal album van de week en ik niet mijn alltime favoriet heb geplaatst. En daarnaast is Cynic natuurlijk nauw verbonden met Aghora, zoals ik in mijn review heb vermeld.

Ik heb ook heel erg zitten twijfelen of ik de selftitled of Formless zou plaatsen. Beide vind ik namelijk heel erg geslaagd en ik zou niet kunnen kiezen welke ik beter vind. Uiteindelijk heb om meerdere redenen voor Formless gekozen: Ten eerste kan ik over de zang duidelijk zijn, die vind ik stukken beter. Daarnaast heeft het album meer een eigen sound, het debuut leunt nog meer tegen Cynic aan. En tot slot omdat het beter in de categorie metal past en wat toegankelijker is(hoewel ik Formless ook niet meteen na de eerste luisterbeurt waardeerde ). Wat dat betreft ben ik het ook met ThirdEyedCitizen eens, de composities op het debuut zijn wat complexer, meer jazzy en Formless heeft een veel helderdere productie. Niks ten nadele van het debuut dus, wat ook weer zijn eigen charme heeft.

Wat betreft de religieuze insteek, je moet het niet allemaal serieus nemen. Dobles is gewoon iemand die het interessant vind om zich in dergelijke onderwerpen te verdiepen en dat tot uiting te laten komen in de muziek. Niet dat hij een aanhanger of iets dergelijks is van een van de religies die hij er in verwerkt. De term Aghora heb ik trouwens niet duidelijk verwoord in mijn review. Dit is wat de bandleider zelf zegt over betekenis: Its from India. Aghora is another name for a wrathful version of SHIVA. It means "Within Light" or "Non Terrifying". In other words the most wrathful aspect of the universe or creator is to be embraced and realized as beauty. There is more but It would be a 1000 page essay..
Daarnaast vind ik de Aghori ook erg interessant, met name omdat het behoorlijk anders tegen dingen aankijkt dan het meer traditionele hindoeisme. Dat door geen onderscheid te maken niks op aarde heilig te noemen(of alles, het is maar hoe je het bekijkt) en taboes te doorbreken. Iets wat ik juist best wel vind passen bij metalmuziek.

Maargoed ik heb alweer teveel geluld en de thema's/teksten zijn ondergeschikt aan de muziek waar het toch om draait.

Oostakker zit veel te erg achter. Ben nu naar Heathenreel aan het luisteren . Zal nog eens wat moeten streamen van Aghora.

Leuk plaatje van Aghora, Aghora! Vooral muzikaal zit 't erg snor in elkaar. Van vrouwelijke vocalen in metal ben ik iets minder gecharmeerd, maar hier word ik gelukkig net niet onpasselijk van Nog maar enkele keren beluisteren (dat gaat me deze week wel lukken).

Vandaag het album van vorige week, Elvenking - Heathenreel, geluisterd, althans voor een deel. Helemaal niet mijn ding, het is wel een heel erg vrolijk gebeuren, bij het irritante af. Voor deze pas ik dus.
Nieuwe album van de week maar eens gaan proberen, Aghora zegt me niets, dus ben benieuwd.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:03 uur

geplaatst: vandaag om 12:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.