Genres / Rock / Het Metal Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 15 maart 2010, 12:25 uur
Nile vind ik ook een stuk beter, eigenlijk kun je het niet met elkaar vergelijken.
Maar uniek en anders hoor ik niet in Melechesh, het is voor mij meer van hetzelfde.
Maar uniek en anders hoor ik niet in Melechesh, het is voor mij meer van hetzelfde.
0
geplaatst: 15 maart 2010, 12:28 uur
De oosterse vibe komt wel vaker in de metal voor. Melechesh zijn min of meer echte oosterlingen en misschien dat het daardoor wat authentieker klinkt. Het concept Mesopotamian metalg of Sumerian thrash geeft het ook wat lading, ofschoon de Sumerische mythologie ook al door duizend en 1 bands gebruikt en misbruikt is.
Nile focust zich louter op de Egyptische mythologie en geschiedenis en geeft haar allesverwoestende death metal daarmee een extra dimensie.
Melechesh weet de twee elementen niet echt te combineren en doet mij heel vaak aan Absu denken. Dat laatste lijkt niet zo gek omdat Proscriptor een dikke vinger in de Melechesh pap heeft. Ik vind het alleen lang niet zo geniaal als Absu.
Nile focust zich louter op de Egyptische mythologie en geschiedenis en geeft haar allesverwoestende death metal daarmee een extra dimensie.
Melechesh weet de twee elementen niet echt te combineren en doet mij heel vaak aan Absu denken. Dat laatste lijkt niet zo gek omdat Proscriptor een dikke vinger in de Melechesh pap heeft. Ik vind het alleen lang niet zo geniaal als Absu.
0
geplaatst: 15 maart 2010, 12:36 uur
Ben ik dan de enige dit het album van deze week tot nu toe wel kan waarderen?
0
geplaatst: 15 maart 2010, 12:47 uur
trebremmit schreef:
Nile vind ik ook een stuk beter, eigenlijk kun je het niet met elkaar vergelijken.
Dat je het helemaal niet met elkaar kunt vergelijken, dat is zowat het enige waar ik het mee eens ben

Meer van hetzelfde? Alleen de klank ligt al mijlenver van elkaar. Ook de laatste van Absu klinkt veel meer traditioneel "thrash", en ik vind de sfeer, buiten wat black metal invloeden, ook helemaal anders bij Melechesh.
Als ik iets zou noemen wat dichter in de buurt van Melechesh ligt, qua vibe en techniek, maar dan wel met totale afwezigheid van de oosterse invloed, is Rigor Mortis met hun gelijknamige debuut uit '88.
edit: klinkt meer trad. Thrash : Het laatste album van Absu
0
Kingsnake
geplaatst: 15 maart 2010, 12:53 uur
gave hoes, leuk thema (goed ik ben geschiedenisdocent in de leer, en archivaris van beroep, meet een zwak voor klassieke oudheid en proto-historie), maar ik pas.
Black metal ligt me niet zo, althans helemaal eigenlijk niet
Ouwe softie, dat ik ben.

Ouwe softie, dat ik ben.
0
geplaatst: 15 maart 2010, 12:57 uur
Moet er voor mezelf even bijzeggen dat ik nooit echt wild van black/thrash achtige dingen ben geweest. Als ik wat van Nifelheim of Destroyer 666 ofzo hoor, wil ik eigenlijk vrijwel direcht Kreator of Possessed opzetten. Dat heb ik met Melechesh eigenlijk ook. Ik vind de sfeer wel iets bijdragen maar over het algemeen heb ik hier ook een neiging tot oudere thrashplaten. Je opmerking over Rigor Mortis deed me dat inzien.
Absu daarentegen is ontzettend gelaagd en staat bol van de inventieve riffs, te gekke hooks en explosiviteit dat dat voor mij een echte uitzondering op dit gebied is. Dat openbaart zich pas na meerdere intensieve luisterbeurten. Geen oosterse invloeden bij Absu inderdaad maar op de oudere platen wel veel Sumerische toestanden en tegenwoordig is het allemaal Keltiche zaken wat de klok slaat. Het is anders, maar eigenlijk ook wel een beetje hetzelfde. Het geeft de muziek extra dimensie. Melechesh doet ook zoiets, maar het spreekt me allemaal wat minder aan.
Absu daarentegen is ontzettend gelaagd en staat bol van de inventieve riffs, te gekke hooks en explosiviteit dat dat voor mij een echte uitzondering op dit gebied is. Dat openbaart zich pas na meerdere intensieve luisterbeurten. Geen oosterse invloeden bij Absu inderdaad maar op de oudere platen wel veel Sumerische toestanden en tegenwoordig is het allemaal Keltiche zaken wat de klok slaat. Het is anders, maar eigenlijk ook wel een beetje hetzelfde. Het geeft de muziek extra dimensie. Melechesh doet ook zoiets, maar het spreekt me allemaal wat minder aan.
0
geplaatst: 15 maart 2010, 13:10 uur
Kingsnake schreef:
{...} maar ik pas.
{...}
{...} maar ik pas.

{...}
Interessant standpunt. Ik weet dat Melechesh meer in de Black Metal scene roteerd. Ik ben zelf geen black metal fanaat, en ben dus ook niet bekend met veel recentere black metal. Wat ik zoal van die anderen heb opgevangen heeft naar mijn gevoel weinig met Melechesh gemeen. Kan er iemand mij enkele voorbeelden geven van Black metal die qua song-structuren en opbouw in dezelfde lijn liggen? (zonder het oosterse erbij te nemen)
0
geplaatst: 15 maart 2010, 13:27 uur
Echte black metal is het gewoon niet. Het is gewoon opgevoerde thrash. Enkel de vocalen en wat riffjes en het doorgaans duistere imago herinneren aan black metal.
Absu, Nifelheim, Razor Of Occam, Destroyer 666, Aura Noir en Belphegor opereren enigszins in hetzelfde straatje. Ofschoon ik echt wel vind dat Melechesh een geheel eigen geluid heeft.
Absu, Nifelheim, Razor Of Occam, Destroyer 666, Aura Noir en Belphegor opereren enigszins in hetzelfde straatje. Ofschoon ik echt wel vind dat Melechesh een geheel eigen geluid heeft.
0
geplaatst: 15 maart 2010, 17:02 uur
Tnx Edwynn! Zal ik eens wat van opzoeken. Ik ken alleen Absu en Destroyer 666 ben ik ook al eens tegengekomen. Belphegor ken ik niet zo goed, ik dacht dat daar toch veel meer "blastbeats" in zaten. (meer death metal beinvloed?)
0
geplaatst: 15 maart 2010, 21:17 uur
Ik ben nu naar de opvolger Emissaries aan het luisteren. Die bevalt mij meteen al meer. Zang en drums zitten wat beter in de mix, de gitaren klinken voller en de nummers lijken mij heel wat strakker in elkaar te steken. Maar het blijft om een goede luisterervaring op te doen natuurlijk aanmodderen met mp3'tjes.
0
geplaatst: 16 maart 2010, 10:09 uur
Ahoy...net terug van een weekje wintersport!! Rage dus gemist en nu draait Melechesh op den ipod.
Ik weet het nog niet helemaal, het is voor mij een pataje zonder mayonaise. Lekker is het zeker maar de saus mist!!!
Toch nog maar een paar x luisteren want vaak komt het later!!
Ik weet het nog niet helemaal, het is voor mij een pataje zonder mayonaise. Lekker is het zeker maar de saus mist!!!
Toch nog maar een paar x luisteren want vaak komt het later!!
0
geplaatst: 17 maart 2010, 22:41 uur
Edwynn schreef:
Melechesh kende ik al wel. Kreeg destijds ook een erg goede recensie in Aardschok. Zelf vind ik de ideeën wel aardig en het concept (Mesopotamian metal) wel origineel, maar het verveelt mij al na het eerste nummer. Volgens mij klinkt dit echt niet onderscheidend van andere black/thrash acts. Geef mij het echte ding (en dat is in dit geval Absu) maar
Melechesh kende ik al wel. Kreeg destijds ook een erg goede recensie in Aardschok. Zelf vind ik de ideeën wel aardig en het concept (Mesopotamian metal) wel origineel, maar het verveelt mij al na het eerste nummer. Volgens mij klinkt dit echt niet onderscheidend van andere black/thrash acts. Geef mij het echte ding (en dat is in dit geval Absu) maar
Volgens mij maak je hier toch een de kip en het ei foutje Edwynn. Ik heb het voorlaatste album van Absu, Tara uit 2001, Sphynx (2003) en Emissaries (2006) van Melechesh en Absu van Absu (2009) eens in cronologische volgorde beluisterd, en dan is het toch wel heel erg duidelijk dat Proscriptor McGovern heel wat Melechesh invloeden mee naar Absu heeft gebracht, en in het gelijknamige album heeft verwerkt. Logisch waarschijnlijk, daar hij zes jaar meer dan volwaardig Melechesh bandlid was. Maar om dan te zeggen dat Absu het echte ding is... Ik vind ze ondanks de kruisbestuiving toch nog erg van elkaar verschillen. Absu (het album) moet het meer hebben van het uiterlijke vertoon, het afbluffen met veel muzikaal gefreak. Terwijl er bij Melechesh toch meer ziel inzit, althans dat is mijn beleving. Bij Melechesh kan ik niet stil blijven zitten, bij Absu MOET ik, wil ik weer die volgende onverwachte "geniale" draai niet missen. Ik vind trouwens Tara stukken beter dan Absu, al klinkt die laatste heel wat "professioneler ".
0
geplaatst: 19 maart 2010, 15:25 uur
Deze week zat ik af en toe met goeie muziek in mijn hoofd en dat bleek dan iets van Into the Mirror Black van Sanctuary te zijn. Ineens had ik er weer het gevoel bij dat ik vroeger had. En wanneer ik het album nu terug speel kan ik er ook opnieuw helemaal van genieten zoals toen. Misschien omdat ik Warrel Dane nu weer kan verdragen na hem bij Nevermore te horen, al zingt hij daar meestal lager.
Maar dit veroorzaakt dus een drastische wijzinging in mijn persoonlijke top tien van de eerste ronde. Het stond op 7 maar komt nu op 1. Mijn top drie ziet er dan zo uit:
1. Sanctuary - Into the Mirror Black
2. I - Between Two Worlds
3. Vicious Rumors - Digital Dictator

Maar dit veroorzaakt dus een drastische wijzinging in mijn persoonlijke top tien van de eerste ronde. Het stond op 7 maar komt nu op 1. Mijn top drie ziet er dan zo uit:
2. I - Between Two Worlds
3. Vicious Rumors - Digital Dictator

0
geplaatst: 19 maart 2010, 16:04 uur
Veel nieuwigheden ontdekt de laatste dagen, en me ook meer in de black metal gesmeten. Tot nu toe niet echt een voeling met Melechesh, een iemand vermelde Nile (vind ik wel iets beter dan dit) en het zal ook liggen aan de nieuwe Triptykon die me nu volledig bezighoud:) Desondanks mss vandaag of morgen nog een draaibeurt!
0
geplaatst: 19 maart 2010, 20:31 uur
Nile: Er staan 8 albums van deze artiest op MusicMeter. Er is in totaal 186 keer op deze albums gestemd
Duidelijk geen kandidaat voor dit forum topic.
Los hiervan ben ik niet zo'n grote fan van Nile.
Een redelijk uit het verband gerukte vergelijking, maar als Nile voor (het prille) Metallica staat, staat Melechesh voor (het vroege) Megadeth. Waar ik mee wil zeggen, bij Nile is wat je hoort wat je krijgt, en het is bovendien degelijk. Bij Melechesh moet je eerst wat barrières doorbreken om er ten volle in te komen. Eens erin blijkt het toch iets subtieler en subliemer. Net zoals niet iedereen dat van Megadeth vind, zal ook niet iedereen dat van Melechesh vinden. En net zoals niet iedereen door de barrières bij Megadeth (bv. de stem van Dave M.) komt, zal ook niet iedereen door de barrières bij Melechesh (bv. de stem van Ashmedi) geraken.
Maar het blijft in beide gevallen appelen met peren vergelijken natuurlijk.
Duidelijk geen kandidaat voor dit forum topic.

Los hiervan ben ik niet zo'n grote fan van Nile.
Een redelijk uit het verband gerukte vergelijking, maar als Nile voor (het prille) Metallica staat, staat Melechesh voor (het vroege) Megadeth. Waar ik mee wil zeggen, bij Nile is wat je hoort wat je krijgt, en het is bovendien degelijk. Bij Melechesh moet je eerst wat barrières doorbreken om er ten volle in te komen. Eens erin blijkt het toch iets subtieler en subliemer. Net zoals niet iedereen dat van Megadeth vind, zal ook niet iedereen dat van Melechesh vinden. En net zoals niet iedereen door de barrières bij Megadeth (bv. de stem van Dave M.) komt, zal ook niet iedereen door de barrières bij Melechesh (bv. de stem van Ashmedi) geraken.
Maar het blijft in beide gevallen appelen met peren vergelijken natuurlijk.
0
geplaatst: 19 maart 2010, 21:16 uur
Kronos schreef:
.Hoe staat het eigenlijk met de top-10en van de tweede ronde? Houdt iemand dat bij, en wanneer komt er een tussenstand?
0
geplaatst: 19 maart 2010, 21:24 uur
Het kan wel zijn als ik Between Two Worlds weer eens opzet dat die dan weer op I komt.

Ik zal mijn top tien van deze ronde nog eens vernieuwen:
1. Infernäl Mäjesty - None Shall Defy
2. Melechesh - Sphynx
3. Cormorant - Metazoa
4. Cephalic Carnage - Anomalies
5. X Japan - Blue Blood
6. Solace - Further
7. Vektor- Black Future
8. Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am
9. In Chains - Demolition Business
10. The Acacia Strain - 3750
0
geplaatst: 19 maart 2010, 21:42 uur
Voila...top 10.
1.Vektor 4,5
2.Infernäl Mäjesty 4,0
3.Cormorant 4,0
4.Thorns 3,5
5.Melechesh 3,5
6.Solance 3,5
7.Cyclone Temple 3,5
8.Cephalic Carnage 3,5
9.Grizzly Twister 3,0
10.In Chains 3,0
11.X japan 2,0
1.Vektor 4,5
2.Infernäl Mäjesty 4,0
3.Cormorant 4,0
4.Thorns 3,5
5.Melechesh 3,5
6.Solance 3,5
7.Cyclone Temple 3,5
8.Cephalic Carnage 3,5
9.Grizzly Twister 3,0
10.In Chains 3,0
11.X japan 2,0
0
geplaatst: 20 maart 2010, 09:28 uur
Ik hou het nog even bij een Top5.
2. Melechesh - Sphynx
3. Cyclone Temple - I Hate Therefore I AM
4. Vektor - Black Future
5. X-Japan - Blue Blood
Infernäl Mäjesty kende ik al, de rest in de Top 5 niet.
Maar vooral Melechesh heeft mij enorm verrast.
2. Melechesh - Sphynx
3. Cyclone Temple - I Hate Therefore I AM
4. Vektor - Black Future
5. X-Japan - Blue Blood
Infernäl Mäjesty kende ik al, de rest in de Top 5 niet.
Maar vooral Melechesh heeft mij enorm verrast.
0
geplaatst: 20 maart 2010, 11:29 uur
'k zal eens zien dat ik volgende week een paar minuutje vrijmaak om de topjes van de tweede ronde in het rekenblaadje te kopieren.
Dat ik er nog niet toe gekomen ben heeft ook te maken met het feit dat ik zelf nog geen top klaar heb... Zonder mijn eigen lijstje aan de algemene toplijst werken is ook niet echt motiverend
Toch nog even deze stok in het hoenderhok: Zouden we onze eigen albums er nu niet beter uitlaten? Lijkt me toch iets correcter omdat niet alle deelnemers aan de toplijstjes meewerken, en dus deze albums benadeeld zijn t.o. de anderen.
Dat ik er nog niet toe gekomen ben heeft ook te maken met het feit dat ik zelf nog geen top klaar heb... Zonder mijn eigen lijstje aan de algemene toplijst werken is ook niet echt motiverend

Toch nog even deze stok in het hoenderhok: Zouden we onze eigen albums er nu niet beter uitlaten? Lijkt me toch iets correcter omdat niet alle deelnemers aan de toplijstjes meewerken, en dus deze albums benadeeld zijn t.o. de anderen.
0
geplaatst: 20 maart 2010, 13:31 uur
Cabeza Borradora schreef:
Zouden we onze eigen albums er nu niet beter uitlaten? Lijkt me toch iets correcter omdat niet alle deelnemers aan de toplijstjes meewerken, en dus deze albums benadeeld zijn t.o. de anderen.
Zouden we onze eigen albums er nu niet beter uitlaten? Lijkt me toch iets correcter omdat niet alle deelnemers aan de toplijstjes meewerken, en dus deze albums benadeeld zijn t.o. de anderen.
Lijkt me goed, in ieder geval consequenter dan dat sommige mensen hun eigen bijdrage erin doen, en anderen niet.
0
geplaatst: 20 maart 2010, 14:16 uur
@ wizard: Ook waar, dit feit had ik over het hoofd gezien.
Toch lijkt het me zo ook niet perfect, want zo kan het voor een goed album van iemand die meestemt weer nadelig uitdraaien. Die moet het dan met 1 stem minder doen, en kan zo 10 punten verliezen t.o.v. een album dat niet in de "lijstjes jury" zit.
Het is allemaal niet zo belangrijk natuurlijk, maar als ik iets doe, wil ik het ook goed doen, de aard van het beestje..
Toch lijkt het me zo ook niet perfect, want zo kan het voor een goed album van iemand die meestemt weer nadelig uitdraaien. Die moet het dan met 1 stem minder doen, en kan zo 10 punten verliezen t.o.v. een album dat niet in de "lijstjes jury" zit.
Het is allemaal niet zo belangrijk natuurlijk, maar als ik iets doe, wil ik het ook goed doen, de aard van het beestje..

0
geplaatst: 20 maart 2010, 14:20 uur
@Cabeza: duimen omhoog voor mensen die iets goed willen doen!
Dus als ik het goed begrijp, moeten we allemaal een top-11 insturen, zodat jij 2 toplijsten kan maken: eentje met de eigen bijdrage erin, en eentje zonder.
En dan vergelijken of er een verschil is, en of dat belangrijk is.
Nee, geintje. Veel teveel werk.
Dus als ik het goed begrijp, moeten we allemaal een top-11 insturen, zodat jij 2 toplijsten kan maken: eentje met de eigen bijdrage erin, en eentje zonder.
En dan vergelijken of er een verschil is, en of dat belangrijk is.
Nee, geintje. Veel teveel werk.
0
geplaatst: 20 maart 2010, 19:21 uur
wizard schreef:
Lijkt me goed, in ieder geval consequenter dan dat sommige mensen hun eigen bijdrage erin doen, en anderen niet.
(quote)
M'n eigen bijdrage zou ik sowieso niet in de top zoveel zetten omdat die dan vrijwel altijd op 1 terecht zou komen

0
geplaatst: 20 maart 2010, 19:23 uur
Belangrijk is het dan misschien niet, maar ik vind het wel leuk om te kijken wat de mede MM users hier de beste albums vinden.
0
geplaatst: 20 maart 2010, 21:41 uur
Guinness1980 schreef:
M'n eigen bijdrage zou ik sowieso niet in de top zoveel zetten omdat die dan vrijwel altijd op 1 terecht zou komen
(quote)
Okee, lijkt me opgelost dan! Iedereen zijn eigen album verplicht op 1 zetten, zodat deze toch op zijn minst 10 punten krijgt. Dus wil je gegarandeerd niet met 0 of minder dan 10 punten in de eindstand terecht komen, meedoen met die lijstjes!

0
geplaatst: 21 maart 2010, 01:33 uur
Tja, als de ene het zus doet en de andere zo dan levert dat inderdaad een minder correct eindresultaat op. Wat mij overigens niet stoort.
Maar voor mij zit het hem in die 'vrijwel altijd' waarmee Guinness nuanceert. Vrijwel altijd is niet altijd. Je eigen album hoeft gewoon niet per definitie op 1 te staan in je persoonlijke top 10. Daarom zie ik geen enkele reden om het niet mee op te nemen in je beoordeling. Want als iedereen zijn eigen album de plaats geeft die hij vindt dat het werkelijk verdient, ook al zal dat ongetwijfeld vaak een eerste plaats zijn, dan alleen krijg je een juist eindresultaat. Tenminste, als het klopt wat ik denk, dat niemand hier zo kinderachtig is het eigen album op 1 te zetten terwijl andere inzendingen eigenlijk stiekem beter gevonden worden.
Als we hier dus echt alle neuzen in dezelfde richting willen hebben, dan is dit een betere optie dan het eigen album hoedanook geen plaats toe te kennen.
Maar voor mij zit het hem in die 'vrijwel altijd' waarmee Guinness nuanceert. Vrijwel altijd is niet altijd. Je eigen album hoeft gewoon niet per definitie op 1 te staan in je persoonlijke top 10. Daarom zie ik geen enkele reden om het niet mee op te nemen in je beoordeling. Want als iedereen zijn eigen album de plaats geeft die hij vindt dat het werkelijk verdient, ook al zal dat ongetwijfeld vaak een eerste plaats zijn, dan alleen krijg je een juist eindresultaat. Tenminste, als het klopt wat ik denk, dat niemand hier zo kinderachtig is het eigen album op 1 te zetten terwijl andere inzendingen eigenlijk stiekem beter gevonden worden.
Als we hier dus echt alle neuzen in dezelfde richting willen hebben, dan is dit een betere optie dan het eigen album hoedanook geen plaats toe te kennen.
* denotes required fields.