MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
lijstje van Aghora bij berekend:

1 Amesoeurs - Amesoeurs (2009) 41
2 Aghora : Aghora - Formless (2006) 37
3 Vicious Rumors - Digital Dictator (1988) 36
4 I - Between Two Worlds (2006) 34
5 Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007) 30
6 Withered - Folie Circulaire (2008) 25
7 Emmure - Goodbye to the Gallows (2007) 24
8 Godflesh - Pure (1992) 22
9 Elvenking - Heathenreel (2001) 18
10 From Ashes Rise - Nightmares (2003) 17
11 Disillusion - Back to Times of Splendor (2004) 15
12 Goatsblood - Goatsblood (2000) 10
13 Paradox - Product of Imagination (1987) 9
14 Dead Raven Choir – My Firstborn Will Surely... (2007) 8
15 MD. 45 - The Craving (1996) 4

Euh nee, ik dacht dat je het album van eigen inbreng er niet bij moest zetten.

Anders Aghora natuurlijk op 1 en Withered eruit. Heb mn vorige bericht gewijzigd.

bennerd schreef:

Nooit overdrijven. Ik zeg dat ik nog niets gezien heb waarvan ikzelf denk "WTF?!". De rest heeft daar niets mee te maken

Altijd overdrijven is 1 van mijn 666 gebreken

Aghora schreef:
Euh nee, ik dacht dat je het album van eigen inbreng er niet bij moest zetten.

Anders Aghora natuurlijk op 1 en Withered eruit.

Shit! Nu heb ik ineens wat teveel oefening!

Update

1 Aghora : Aghora - Formless (2006) 47
2 Amesoeurs - Amesoeurs (2009) 40
3 Vicious Rumors - Digital Dictator (1988) 35
4 I - Between Two Worlds (2006) 34
5 Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007) 29
6 Withered - Folie Circulaire (2008) 24
7 Emmure - Goodbye to the Gallows (2007) 23
8 Godflesh - Pure (1992) 22
9 Elvenking - Heathenreel (2001) 17
10 From Ashes Rise - Nightmares (2003) 16
11 Disillusion - Back to Times of Splendor (2004) 14
12 Goatsblood - Goatsblood (2000) 10
13 Paradox - Product of Imagination (1987) 8
14 Dead Raven Choir - My Firstborn Will Surely... (2007) 8
15 MD. 45 - The Craving (1996) 3

Toch voor de duidelijkheid nog eens vermelden hoe deze top 10 is samengesteld en hoe de punten toedeling tot stand is gekomen:

Dit is de voorlopige top 10 van alle laatste volledige top 10's hier gepost: 10 punten voor de nr.1; 9 voor de nr.2; 8 voor de nr3, etc... (top10 lijstjes van Kronos, MDV, Gallow, Dexter, Cabeza en Aghora). Bij elke nieuwe geposte top10, of wijzigingen in een top10 lijstje tracht ik de finale lijst zo snel mogelijk up te daten. Dit geeft natuurlijk soms een vertekend beeld, omdat bv. bij deze laatste update de lijstjes van Kronos, MDV, Gallow en Dexter dateren van enkele weken geleden, en zodus de laatste albums van de week bij hun beoordeling nog niet zijn opgenomen. Logisch dus ook dat ze (voorlopig) onderaan bengelen.
(dus ff updaten jongens!)

Gelukkig doet Excel de berekeningen, ik moet alleen maar ingeven op welke plaats een gebruiker een album in zijn top 10 heeft geplaatst.

Hier een update van mijn top 10:

1. Amesoeurs - Amesoeurs
2. Godflesh - Pure
3. MD.45 - The Craving
4. Aghora - Formless
5. Goatsblood - Goatsblood
6. From Ashes Rise - Nightmares
7. Paradox - Product of Imagination
8. Vicious Rumours - Digital Dictator
9. I - Between Two Worlds
10. Dead Raven Choir - My Firstborn will surely be blind

---

11. Withered - Folie Circulaire
12. Disillusion - Back to Times of Splendor
13. Emmure - Goodbye to the Gallows
14. Dir en Grey - The Marrow of a Bone
15. Elvenking - Heathenreel

Hier een update van mijn top 10:

1. I - Between Two Worlds
2. Vicious Rumors - Digital Dictator
3. Amesoeurs - Amesoeurs
4. Aghora - Formless
5. From Ashes Rise - Nightmares
6. Withered - Folie Circulaire
7. Paradox - Product of Imagination
8. Godflesh - Pure
9. Elvenking - Heathenreel
10. Disillusion - Back to Times of Splendor

Vicious Rumors is een plaatsje naar voor geschoven, From Ashes Rise is op de vijfde plaats binnengekomen, verder hebben nog Paradox en Disillusion een plaats gekregen.

Dit is de voorlopige top 10 van alle laatste volledige top 10's hier gepost: 10 punten voor de nr.1; 9 voor de nr.2; 8 voor de nr3, etc... (top10 lijstjes up to date van Kronos, Dexter, Cabeza en Aghora plus lijstjes van MDV en Gallow tot week 13 ).

1 Aghora : Aghora - Formless (2006) 46
2 Amesoeurs - Amesoeurs (2009) 39
3 Vicious Rumors - Digital Dictator (1988) 34
4 I - Between Two Worlds (2006) 30
5 Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007) 25
6 Withered - Folie Circulaire (2008) 21
7 From Ashes Rise - Nightmares (2003) 20
8 Emmure - Goodbye to the Gallows (2007) 19
9 Godflesh - Pure (1992) 19
10 Goatsblood - Goatsblood (2000) 16
11 Paradox - Product of Imagination (1987) 16
12 Elvenking - Heathenreel (2001) 15
13 Disillusion - Back to Times of Splendor (2004) 15
14 MD. 45 - The Craving (1996) 11
15 Dead Raven Choir – My Firstborn Will Surely... (2007) 4

Wel, een beetje erg ruw een top vijfje (heb nog niet alles even degelijk beluisterd):

1. Emmure - Goodbye to the Gallows
2. Elvenking - Heathenreel
3. From Ashes Rise - Nightmares
4. Amesoeurs - Amesoeurs
5. Goatsblood - Goatsblood

Minste album blijft voorlopig I - Between Both Worlds.

Ik doe ook wel een top 5'je

dan geef je gewoon de nummer 1 5 punten, de nummer 2 4 punten, enz.

1. Disillusion - Back to Times of Splendor
2. Amesoeurs - Amesoeurs
3. I - Between Two Worlds
4. From Ashes Rise - Nightmares
5. Withered - Folie Circulaire

gedeelde plaats op 5 met Vicious Rumors eigenlijk, maar ik vind Withered toch net die kleine milimeter beter.

andnino schreef:
Ik doe ook wel een top 5'je

dan geef je gewoon de nummer 1 5 punten, de nummer 2 4 punten, enz.

Ik denk dat het toch correcter is de puntentelling te behouden zoals het was. Punten voor de eerste tien dus.
Wat ik voorstel is dat om deel te nemen je minimum een top 5 moet posten (6, 7 of 8 mag ook, zelfs een top 20), maar de punten gaan naar de responderende posities. (de eerste 10)
De plaatsen die niet opgevuld worden tot positie tien worden gezien als een DNF (Did not finish) en krijgen dus geen punten.

Dus voor andnino heb ik Vicious Rumors op pos.6 geplaatst, en krijgt hiervoor 5 punten.

Ik stel ook voor om alleen toplijstjes te posten na elke 5 nieuwe albums. Dus de volgende afsluitdatum is na de voorstelling van het album van trebemmit.
(zo vervuilen we het forum niet met teveel lijstjes)
Deze week zijn dus nog top vijfen of hoger welkom om op te nemen in onze forum top 15.

Dit is de voorlopige top 10 van alle laatste toplijstjes hier gepost: 10 punten voor de nr.1; 9 voor de nr.2; 8 voor de nr3, etc... (top lijstjes up to date van Kronos, Dexter, Cabeza, Aghora, Bennerd en Andnino plus lijstjes van MDV en Gallow tot week 13)

1 Amesoeurs - Amesoeurs (2009) 55
2 Aghora : Aghora - Formless (2006) 46
3 I - Between Two Worlds (2006) 44
4 Vicious Rumors - Digital Dictator (1988) 39
5 From Ashes Rise - Nightmares (2003) 35
6 Emmure - Goodbye to the Gallows (2007) 29
7 Withered - Folie Circulaire (2008) 27
8 Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007) 25
9 Disillusion - Back to Times of Splendor (2004) 25
10 Elvenking - Heathenreel (2001) 24
11 Godflesh - Pure (1992) 19
12 Goatsblood - Goatsblood (2000) 16
13 Paradox - Product of Imagination (1987) 16
15 Dead Raven Choir - My Firstborn Will Surely... (2007) 4

Goed voorstel vind ik!

Gallow
Cabeza Borradora schreef:
Deze week zijn dus nog top vijfen of hoger welkom om op te nemen in onze forum top 15.

In dat geval even een update

1-Disillusion - Back to the Times of Splendor
2 -Goatsblood - Goatsblood
3 -Emmure - Goodbye to the Gallows
4 -Dir En Grey - The Marrow of a Bone
5 -Aghora - Formless
6 -Amesoeurs - Amesoeurs
7 -From Ashes Rise - Nightmares
8 -Withered - Folie Culture
9-Godflesh - Pure
10 -I - Between two Worlds

Tnx,

Dit is de voorlopige top 10 van alle laatste toplijstjes hier gepost: 10 punten voor de nr.1; 9 voor de nr.2; 8 voor de nr3, etc... (top lijstjes up to date van Kronos, Dexter, Cabeza, Aghora, Bennerd, Gallow en Andnino plus lijstje van MDV tot week 13)

1 Amesoeurs - Amesoeurs (2009) 54
2 Aghora : Aghora - Formless (2006) 45
3 I - Between Two Worlds (2006) 43
4 Vicious Rumors - Digital Dictator (1988) 39
5 Disillusion - Back to Times of Splendor (2004) 35
6 From Ashes Rise - Nightmares (2003) 34
7 Emmure - Goodbye to the Gallows (2007) 28
8 Withered - Folie Circulaire (2008) 26
9 Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007) 24
10 Elvenking - Heathenreel (2001) 23
11 Godflesh - Pure (1992) 18
12 Paradox - Product of Imagination (1987) 16
13 Goatsblood - Goatsblood (2000) 15
15 Dead Raven Choir – My Firstborn Will Surely... (2007) 4

Ik heb alle albums die een week onze bijzondere belangstelling hebben gekregen even grafisch op een rijtje gezet; een metalmozaïek.

(afbeelding)

hahaha! Nice! Waar kan ik deze poster bestellen?

Wacht nog even met bestellen, tot jouw album erbij op komt te staan.

Ik ben benieuwd welke dat gaat zijn!

ik ook, al is mijn lijstje al ingekort tot 2 kanidaten:
of, een '85 hate or love it old school trash album,
of, iets volledig anders uit 2004, nog meer hate or love it album.

Kronos, geweldig

Inderdaad, erg mooie afbeelding!

Fza
Mooi gedaan Kronos.

Na al het brute thrash geweld van de laatste weken nu een chill-out plaat!
Ik heb besloten een album voor te stellen dat tegen bijna al mijn persoonlijke vooroordelen aangaande slechte Metal indruist. Het betreft hier namelijk een concept-album, melodieus, met een cleane productie (De combinatie van deze drie maakt me normaal al erg argwaanend). Het gitaarwerk is niet bijzonder virtuoos en gitaarsolo’s zijn schaars. De gitaren, samen met de bas en de drums zorgen meestal slechts voor de drive en de sfeer. Bovendien is de lead zanger een duitse (van italiaanse afkomst) death metal grunter...
De schoonheid van dit album word echter gedicteerd door klassieke instrumenten (o.a. viool, piano, cello, fluit, klarinet enz. Geen elektronica of programmatie hier!), een fabelachtige sopraan en hemelse (maar nooit melige) melodiën.

(afbeelding)

Dit is dan ook geen gewoon album van een gewone metal band met een traditionele bezetting, maar een kunstwerkje gemaakt door een 16-koppig gezelschap, dat al sinds 1997 bezig is een fusie te maken van klassiek en metal. Sinds Deep Purple’s "Concerto for Group and Orc... in 1969 zijn er meerderen geweest die getracht hebben iets degelijks te doen met deze gewaagde combinatie, maar bijna evenveel hebben er hun pijlen op verschoten zonder er een gedenkwaardig resultaat aan over te houden.
Ook deze band, Haggard, is er voor mij althans, niet altijd in geslaagd het juiste evenwicht te vinden. Het album “And Thou Shalt Trust... The Seer” (1997) is verloren gegaan aan de mengtafel, de opvolger “Awaking The Centuries” (2000) klinkt beter, maar mist toch continuïteit en de grunts brengen hier niet echt een meerwaarde. Hun laatste, “Tales of Ithiria” (2008) bevat andermaal interessante stukken, maar men heeft hier niet vermeden in een paar traditionele valstrikken te trappen (o.a. een afgezaagd concept, vervelende gesproken intro’s...) en het evenwicht tussen klassiek en rock is niet altijd even goed afgewogen.

(afbeelding)

Op dit album van de week, "Haggard - Eppur si muove" (2004) is mijn inziens de mix zo goed geslaagd, dat het geen mix meer lijkt, maar dat het een gerne op zijn eigen is geworden. Alles valt hier op zijn plaats, op het juiste moment, met de juiste dosering.

Voor mij begint het al met de prachtige hoes, met de even prachtige titel “Eppur si muove”. Het concept gaat dus over Galileo Galilei (samen met Einstein en Darwin mijn favoriete historische wetenschapper), en zijn strijd met de gevestigde (katholieke) orde. Dit ter verdediging van de theorie van Nicolaas Copernicus, dat de aarde rond de zon draait, en niet andersom, wat toen nog als heiligschennis werd veroordeeld. Verder past de keuze van de gebruikte klassieke stijl, sterk barok beïnvloed, perfect in de tijdsfeer van het verhaal. Ook de mengeling van de gebruikte talen, Duits, Latijn, Italiaans (en Engels) draagt bij tot de juiste sfeerschepping, met als finishing touch de grauwe grunts van Asis Nasseri. Deze laatste kunnen misschien bij de eerste beluisteringen wat misplaatst en vreemd klinkend overkomen, maar na enkele beluisteringen ben je er al aan gewend, en later blijkt alles gewoon perfect in elkaar te passen. Nog later betrap je jezelf al eens, op een onbewaakt moment, een melodie uit dit album te neurien.
Het contrast met de diep rochelende grunts van Asis Nasseri en de fantastische sopraan op dit album kan haast niet groter zijn, de beste “Beauty and the Beast” combinatie sinds Theatre of Tragedy met Raymond I. Rohonyi en Liv Kristine.
En alstublief, al vernoem ik hier Theatre of Tragedy, en word er in verschillende reviews verwezen naar Therion, Haggard speelt GEEN gotic-metal! Zoals Galilei indertijd de mensheid op weg heeft geholpen ons universum te verkennen, laat Haggard op dit album de verlichtten van onze tijd toe een nieuw, muzikaal universum ontdekken. Blijf niet achter in het donker!

Nederlandstalige reviews:

Haggard - Eppur Si Muove | Review | Lords Of Metal metal E-zine - issue 38 - lordsofmetal.nl

Metalfan.nl Review: Haggard - Eppur Si Muove

Sorry voor het drie uur te vroeg plaatsen, maar tot dinsdagmorgen kan ik niet online zijn.
Als er iemand dit album niet kan vinden (onwaarschijnlijk) kun je Kronos een PM sturen. Hij heeft mijn linkje.

Haggard, al van gehoord, maar de muziek nog niet gehoord.

De interessante introductie belooft in ieder geval een iets aparts.

lambf
Ziet er erg pretentieus uit haha.

Ik heb Paradox even gemist. Deze week ga ik het proberen in te halen

Haggard! Ook ik ken ze al, maar nooit een volledig album van gehoord. Weet wel dat het een erg bijzonder gezelschap is, of je de muziek nu goed vind of niet.
Erg gave keuze dus!

lambf
Paradox beluisterd, maar die is niet aan mij besteed. Haggard ook een stukje van geluisterd. Ik moet zeggen dat het een intressante keuze is doordat het erg afwijkt van doorgaanse metal, maar ik vrees dat ik er niet doorheen ga komen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:55 uur

geplaatst: vandaag om 09:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.