Genres / Rock / Het Metal Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 4 november 2013, 20:59 uur
Het nummer Empyrean heb ik al beluisterd. Rekening houdend met dat black metal ook mijn ding niet zo is beviel dat aardig. Door de lengte neigt het wel wat saai te worden, maar als je je kan openstellen voor de bezwerende herhaling van rifs en je daarbij laat meedrijven op de avontuurlijke baspartij is er zeker doorheen te geraken. De rest ook maar eens opsnorren. 

0
geplaatst: 4 november 2013, 23:35 uur
Mooi stukje tekst over Serious Uncool, Kronos! Normaal is dit soort 'oude metal' echt mijn ding niet. Ik had dan ook echt niet verwacht dat ik hier zo van zou genieten. De zang vind ik fantastisch. Het tilt een nummer als Finger of Scorn echt naar een hoger niveau.
Onverwacht mooi begin van van deze MAVDW-ronde.
Binnenkort plaats ik nog mijn top5 van vorige ronde, trouwens.
Onverwacht mooi begin van van deze MAVDW-ronde.
Binnenkort plaats ik nog mijn top5 van vorige ronde, trouwens.
0
geplaatst: 10 november 2013, 00:07 uur
JSPR_G schreef:
Mooi stukje tekst over Serious Uncool, Kronos!
Mooi stukje tekst over Serious Uncool, Kronos!
Thanx.

----
Insects is een goeie inzending. Inderdaad een erg sfeervol album, AOVV. Door de redelijk lange speelduur en trage opbouw gaat het mij naar het einde toe wel wat vervelen, maar nooit gedacht dat ik nog eens zo zou genieten van een black metal album.

0
geplaatst: 10 november 2013, 00:12 uur
Ik vind Insects ook tof, het is echt de combinatie van power en sfeer. Het doet me wat denken aan Enslaved, maar dan minder melodieus. Op zijn tijd kan ik best genieten van blackmetal en deze inzending is perfect getimed tussen mijn prog-ontdekkingsreis door.
0
geplaatst: 10 november 2013, 19:31 uur
Blij dat jullie het wat vinden, ik heb er in ieder geval een dikke 4,5 sterren voor over. Nu is het wachten op de volgende tip..
0
geplaatst: 10 november 2013, 19:34 uur
laboomzaa of jasper1991 is aan de beurt. Guinness1980 heeft namelijk besloten om toch niet mee te doen.
0
geplaatst: 10 november 2013, 21:09 uur
Het nieuwe MAvdW is:
Behold! The Monolith

Veel kan ik niet over deze band vinden, alleen dat het stoner/sludge/thrash combineert.
Voor mij is dat spek voor mijn bekkie, hopelijk ook voor jullie.
SPEEL HET HARD!!
Behold! The Monolith

Veel kan ik niet over deze band vinden, alleen dat het stoner/sludge/thrash combineert.
Voor mij is dat spek voor mijn bekkie, hopelijk ook voor jullie.
SPEEL HET HARD!!

0
geplaatst: 10 november 2013, 23:03 uur
Leuk, ook voor mij zo'n 'op zijn tijd'-genre normaliter. Metal gaan we natuurlijk niet zacht draaien, we zijn geen 'whimps'. 

0
geplaatst: 11 november 2013, 10:09 uur
Klinkt wel redelijk, niet al te origineel. Wel een lekkere riff.
Bassist/zanger Kevin McDade is helaas 21 juni jl. omgekomen bij een auto ongeluk.
Bassist/zanger Kevin McDade is helaas 21 juni jl. omgekomen bij een auto ongeluk.
0
geplaatst: 11 november 2013, 12:22 uur
Zou ik alvast ook moeten lusten, ja!
Het clipje klinkt veelbelovend, wel spijtig van die karakterloze zanger. Zo word het moeilijk om de middenmoot te ontstijgen. Toch benieuwd naar de rest van het album!
0
geplaatst: 15 november 2013, 18:53 uur
Zeker geen slecht album, ik hoor zo af en toe moddervette stoner op me afkomen, en van een vleugje sludge ben ik ook niet vies. Wel gaat het op den duur wat te lang duren, waardoor ik m'n concentratie er niet meer bij kan houden.
Hoe dan ook; eerste indruk (na drie luisterbeurten): fijne plaat!
Hoe dan ook; eerste indruk (na drie luisterbeurten): fijne plaat!
0
geplaatst: 16 november 2013, 01:46 uur
Het enige album van Excruciate is getiteld "Passage of Life"(1993). Ze komen uit Sweden en uiteraard een oldschool Death Metal band. De eerste pressing is niet te vinden op ebay onder de € 500,--. Dikke aanrader wat mij betreft. Productie is in handen van Tomas Skogsberg.
http://www.metal-archives.com/images/2/0/8/4/20841.jpg?0750
http://www.metal-archives.com/images/2/0/8/4/20841.jpg?0750
0
geplaatst: 16 november 2013, 17:07 uur
U wilt meedoen? 
Wij werken zeer bureaucratisch met een lijst waar je je moet aansluiten, wil je iets nomineren.
27-10-2013......................Kronos
4-11-2013.........................laboomzaa
11-11-2013.......................AOVV
18-11-2013.......................Guinnes1980
25-11-2013.......................jasper1991
2-12-2013.........................Fake_World
9-12-2013.........................The_CrY
16-12-2013.......................[WZ]
23-12-2013.......................JSPR_G
30-12-2013.......................Don Cappuccino
6-1-2014............................Edwynn

Wij werken zeer bureaucratisch met een lijst waar je je moet aansluiten, wil je iets nomineren.
4-11-2013.........................laboomzaa
11-11-2013.......................AOVV
18-11-2013.......................Guinnes1980
25-11-2013.......................jasper1991
2-12-2013.........................Fake_World
9-12-2013.........................The_CrY
16-12-2013.......................[WZ]
23-12-2013.......................JSPR_G
30-12-2013.......................Don Cappuccino
6-1-2014............................Edwynn
0
geplaatst: 16 november 2013, 18:48 uur
Reserveer mijn plaats dan maar voor 8-01-2014. En over 2 dagen is het aan Guinnes1980 dus om iets aan te dragen.
0
geplaatst: 16 november 2013, 19:23 uur
Hmm... volgens mij heb ik dertig dagen voor oktober gerekend, want zondag is gebruikelijk. Zo klopt de lijst weer;
3-11-2013.........................AOVV
10-11-2013.......................Laboomzaa
17-11-2013.......................Guinnes1980
24-11-2013.......................jasper1991
1-12-2013.........................Fake_World
8-12-2013.........................The_CrY
15-12-2013.......................[WZ]
22-12-2013.......................JSPR_G
29-12-2013.......................Don Cappuccino
5-1-2014............................Edwynn
12-01-2014.......................Von Helsing
3-11-2013.........................AOVV
10-11-2013.......................Laboomzaa
17-11-2013.......................Guinnes1980
24-11-2013.......................jasper1991
1-12-2013.........................Fake_World
8-12-2013.........................The_CrY
15-12-2013.......................[WZ]
22-12-2013.......................JSPR_G
29-12-2013.......................Don Cappuccino
5-1-2014............................Edwynn
12-01-2014.......................Von Helsing
0
geplaatst: 17 november 2013, 16:58 uur
Het metalalbum van deze week: Theocracy – As the World Bleeds (2011)

De stijl van Theocracy begeeft zich het meest in de powermetal, maar dan met prog en heavy omlijsting. Reken op zoete melodieën op een stevig bedje met zang die van bariton tot stratosfeerhoogte gaat. De nummers zijn afgewisseld episch (I Am, The Gift of Music, As the World Bleeds) en to the point (The Master Storyteller, Hide in the Fairytale, Light of the World). Daarnaast is, zoals de bandnaam al subtiel doet doorklinken, het christelijke onderwerp zeer dominant.
Ik vind dat het album tien knappe songs bevat met veel dynamiek, emotie en fraaie melodieën. De zang is vrij archetypisch voor dit soort metal en heeft precies waar de krachtige muziek om vraagt. Door de zoetsappige teksten en melodieën in combinatie met thrashy passages, zoals duidelijk in The Gift of Music, alsmede progressieve opbouw in nummers als I Am, weet de band de middenmoot wat mij betreft duidelijk te ontstijgen. Acts in hetzelfde straatje als Angra en Avantasia hebben het ook goed voor met de Heer, maar ik heb het weinig keren zo expliciet naar voren gebracht gezien als bij Theocracy. Ik vind het een mooi element, maar misschien is het wat too much voor een enkeling. Ikzelf vind in ieder geval dat bepaalde nummmers zeer meeslepend worden door de teksten. Desalniettemin denk ik dat door genoemde omschrijving van de stijl en kwaliteit, de band alsnog een interessante indruk achter zal laten.
Theocracy begon in 2003 met een self-titled album en destijds bestond de band slechts uit zanger Matt Smith, die toen alle instrumenten zelf heeft ingespeeld. In 2008 kwam Mirror of Souls uit en toen was Theocracy een volledige band geworden. Deze As the World Bleeds is de daaropvolgende en beste worp naar mijn mening. Recent is er een remaster van het debuut overigens uitgebracht.
Ik hoop dat deze powermetal het goed zal doen, het liefst ook bij meer mensen dan user The_CrY. Brand het album ook zeker liever af dan dat je het laat voor wat het is.
Veel plezier!

De stijl van Theocracy begeeft zich het meest in de powermetal, maar dan met prog en heavy omlijsting. Reken op zoete melodieën op een stevig bedje met zang die van bariton tot stratosfeerhoogte gaat. De nummers zijn afgewisseld episch (I Am, The Gift of Music, As the World Bleeds) en to the point (The Master Storyteller, Hide in the Fairytale, Light of the World). Daarnaast is, zoals de bandnaam al subtiel doet doorklinken, het christelijke onderwerp zeer dominant.
Ik vind dat het album tien knappe songs bevat met veel dynamiek, emotie en fraaie melodieën. De zang is vrij archetypisch voor dit soort metal en heeft precies waar de krachtige muziek om vraagt. Door de zoetsappige teksten en melodieën in combinatie met thrashy passages, zoals duidelijk in The Gift of Music, alsmede progressieve opbouw in nummers als I Am, weet de band de middenmoot wat mij betreft duidelijk te ontstijgen. Acts in hetzelfde straatje als Angra en Avantasia hebben het ook goed voor met de Heer, maar ik heb het weinig keren zo expliciet naar voren gebracht gezien als bij Theocracy. Ik vind het een mooi element, maar misschien is het wat too much voor een enkeling. Ikzelf vind in ieder geval dat bepaalde nummmers zeer meeslepend worden door de teksten. Desalniettemin denk ik dat door genoemde omschrijving van de stijl en kwaliteit, de band alsnog een interessante indruk achter zal laten.
Theocracy begon in 2003 met een self-titled album en destijds bestond de band slechts uit zanger Matt Smith, die toen alle instrumenten zelf heeft ingespeeld. In 2008 kwam Mirror of Souls uit en toen was Theocracy een volledige band geworden. Deze As the World Bleeds is de daaropvolgende en beste worp naar mijn mening. Recent is er een remaster van het debuut overigens uitgebracht.
Ik hoop dat deze powermetal het goed zal doen, het liefst ook bij meer mensen dan user The_CrY. Brand het album ook zeker liever af dan dat je het laat voor wat het is.
Veel plezier!
0
geplaatst: 17 november 2013, 17:07 uur
Deze stond al op mijn lijstje!
Een goed excuus dus om m eens serieus aan te horen. Maar je gaat er dus al vanuit dat ik m goed ga vinden 
Een goed excuus dus om m eens serieus aan te horen. Maar je gaat er dus al vanuit dat ik m goed ga vinden 
0
geplaatst: 17 november 2013, 17:24 uur
Powermetal vind ik vaak afschuwelijk, maar sommige bands zijn dan net iets anders, specialer, en vind ik fantastisch (vooral Sonata Arctica, maar ook Avantasia). Benieuwd of deze tot het selecte tweede groepje zal behoren. Ik ben benieuwd naar de lyrics. Zolang het niet te overdreven is, zal ik me er wel niet aan storen, denk ik.
Maar eerst moet ik nog Behold! The Monolith proberen. Ik zit net in een periode waarin ik erg kan genieten van bands als Kylesa, Black Tusk, etc. dus deze komt mogelijks op een ideaal moment.
Maar eerst moet ik nog Behold! The Monolith proberen. Ik zit net in een periode waarin ik erg kan genieten van bands als Kylesa, Black Tusk, etc. dus deze komt mogelijks op een ideaal moment.

0
geplaatst: 17 november 2013, 17:45 uur
Ik ben eigenlijk best wel een liefhebber van power metal, maar tegelijk heb ik aan sommige power metal een echte hekel. Dat heeft dan te maken met bepaalde clichés die te nadrukkelijk aanwezig zijn. Uiteraard gaat mijn voorkeur vooral uit naar oud spul. Maar Theocracy zou mij ook wel kunnen bevallen. Christelijke teksten vind ik zeker geen pluspunt, maar het hoeft geen probleem te zijn. Zo ben ik zelfs een redelijk enthousiaste fan van Stryper. Benieuwd dus wat As the World Bleeds mij gaat doen. 

0
geplaatst: 17 november 2013, 19:10 uur
Farsot krijgt van mij vier sterren (kan zeker nog hoger worden), een ontzettend gelaagd blackmetalalbum. Vooral op de koptelefoon vallen de mooie baslijnen op. Behold! The Monolith krijgt er 3,5. Op sommige momenten doet het me ontzettend aan Cathedral denken maar de riffs zitten meer in de stonerhoek met een proggy randje. Sommige nummers duren net iets te lang.
Van Theocracy ga ik eerst even een aantal stukjes op YouTube beluisteren voordat ik me aan het complete album waag.
Van Theocracy ga ik eerst even een aantal stukjes op YouTube beluisteren voordat ik me aan het complete album waag.

0
geplaatst: 18 november 2013, 00:55 uur
Ik heb het album van Theocracy twee keer beluisterd vandaag en niet helemaal overtuigd. De muzikanten zijn behoorlijk en ook de zanger weet de juiste noten te kraken maar als geheel is het Power Metal volgens het boekje en heb ik het gevoel het allemaal al veel vaker (en spannender) te hebben gehoord.
Desalniettemin geef ik het ***1/2 uit 5.
Desalniettemin geef ik het ***1/2 uit 5.
0
geplaatst: 18 november 2013, 09:23 uur
Na de mooie introductie door Jasper en de enthousiaste berichtjes bij het album gelezen te hebben is het wel moeilijk niét benieuwd te worden naar het album van deze week!
Zonet alvast de wijwaterkwast en wat wierook uit het plaatselijke kerkje geleend...
...een gepast sfeertje creëren om me in dit album te dopen
Amen.
Zonet alvast de wijwaterkwast en wat wierook uit het plaatselijke kerkje geleend...
...een gepast sfeertje creëren om me in dit album te dopen

Amen.
0
geplaatst: 18 november 2013, 10:30 uur
Power metal is sowieso niet m'n favoriete subgenre; het klikt gewoon bijna nooit. Er zijn altijd wel uitzonderingen, al kan ik niet meteen een band noemen - nou ja, is Amorphis power metal? Daar kan ik nog wel één en ander van waarderen.
Zoals sommige mensen niet begrijpen wat er zo fantastisch is aan black metal, zo ben ik helemaal niet mee met het enthousiasme omtrent power metal. Maar ik sta er wel voor open, en als hier een album in dat straatje op mijn bord wordt gepresenteerd (en met Jasper en The_CrY is de kans vrij groot), dan wil ik er gerust van proeven.
Zoals sommige mensen niet begrijpen wat er zo fantastisch is aan black metal, zo ben ik helemaal niet mee met het enthousiasme omtrent power metal. Maar ik sta er wel voor open, en als hier een album in dat straatje op mijn bord wordt gepresenteerd (en met Jasper en The_CrY is de kans vrij groot), dan wil ik er gerust van proeven.
0
geplaatst: 19 november 2013, 19:41 uur
Cirith Ungol - King of the Dead: 3,5*. Aangenaam verrast door deze plaat. De zang vind ik super. Deze ga ik zeker en vast nog vaker beluisteren en een 4* zit er zeker in.
Farsot - Insects: 4*. Deze ken ik al een tijdje, leuke plaat en een terechte nominatie voor dit topic.
Behold! The Monolith - Defender, Redeemist: 3,5*. Deze plaat rockt lekker en bevalt me zeker wel, maar toch betwijfel ik of ik deze nog vaak zal beluisteren. Het ontbreekt wat aan memorabele momenten en variatie. Als ik naar dergelijke muziek wil luisteren zijn er andere bands waar ik meer plezier aan beleef. Een verhoging van de score zit er dan ook hoogstwaarschijnlijk niet meer in. De plaat duurt ook wat te lang, vind ik.
Ik heb ook net voor het eerst As the World Bleeds van Theocracy beluisterd en dit is echt een leuke powermetalplaat! Vooral I Am en As the World Bleeds vind ik fantastisch.
Farsot - Insects: 4*. Deze ken ik al een tijdje, leuke plaat en een terechte nominatie voor dit topic.
Behold! The Monolith - Defender, Redeemist: 3,5*. Deze plaat rockt lekker en bevalt me zeker wel, maar toch betwijfel ik of ik deze nog vaak zal beluisteren. Het ontbreekt wat aan memorabele momenten en variatie. Als ik naar dergelijke muziek wil luisteren zijn er andere bands waar ik meer plezier aan beleef. Een verhoging van de score zit er dan ook hoogstwaarschijnlijk niet meer in. De plaat duurt ook wat te lang, vind ik.
Ik heb ook net voor het eerst As the World Bleeds van Theocracy beluisterd en dit is echt een leuke powermetalplaat! Vooral I Am en As the World Bleeds vind ik fantastisch.

* denotes required fields.