Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 12 mei 2011, 12:55 uur
Arrie schreef:
Ik ben totaal niet bekend met klassieke muziek, maar ik heb nu een zo ongelofelijk mooi pareltje ontdekt, het weet me diep te raken:
(embed)
Ik ben totaal niet bekend met klassieke muziek, maar ik heb nu een zo ongelofelijk mooi pareltje ontdekt, het weet me diep te raken:
(embed)
Hier een mooie uitvoering van onze eigen Janine:
0
geplaatst: 13 juni 2011, 16:53 uur
Mijn vaders 20-cd collectie van Bach in de computer gegooid en het vioolconcert vind ik best genietbaar. 

0
geplaatst: 20 juli 2011, 01:09 uur
Ik ben momenteel behoorlijk verslaafd aan Brahms' "Ein Deutsches Requiem". Echt hemeltergend mooi.
Deel 1.1
Deel 1.2
Herbert Von Karajan, BPO, Wiener Singverein (DG, 1964)
Deel 1.1
Deel 1.2
Herbert Von Karajan, BPO, Wiener Singverein (DG, 1964)
0
geplaatst: 23 juli 2011, 01:29 uur
Al lang zoek ik naar een forum waar liefhebbers van zowel pop- als klassieke muziek te vinden zijn. De meeste fora rond klassieke muziek verzanden al snel in discussies over obscure componisten of opnames van minstens 60 jaat oud. Vreemd genoeg vind ik in deze thread ook veelal verwijzingen naar nichewerken- en componisten.
Zelf bezit ik zo'n 2000 klassieke cd's (veel opera), tegenover een 500 popcd's. De aantrekkingskracht van beide genres is echter wat mij betreft hetzelfde, emoties (de vervoering
) die ik voel bij Don Giovanni van Mozart is dezelfde als bij Purple Rain van Prince. Als je van popmuziek houdt, dan ben ik ervan overtuigd dat klassieke muziek ook iets voor jou is, als je maar de "toegangssleutel" vindt wat bij klassieke muziek veel moeilijker is. Met alle respect, maar die sleutel is meestal niet een werk van Scriabin of een vioolconcert van Martinu.
Begin met Mozart (pianoconcert nr 21 of 23, symfonie 40 of 41), Beethoven (symfonie 5, 1e deel of 9, 4e deel), Brahms (symfonie 1, 4e deel), Bach (vioolconcerten), de pianoconcerten van Griegg of Schumann of Chopin of - waarom niet - De 4 jaargetijden van Vivaldi.
Voor beginners zijn orkestwerken het toegankelijkst. Kamermuziek of vocale werken zoals opera vragen meer inspanning. Al zijn de grote aria's uit de opera (Nessun Dorma om maar één van Puccini's blockbusters te noemen) vaak onmiddellijk onweerstaanbaar.
My two cents
Zelf bezit ik zo'n 2000 klassieke cd's (veel opera), tegenover een 500 popcd's. De aantrekkingskracht van beide genres is echter wat mij betreft hetzelfde, emoties (de vervoering
) die ik voel bij Don Giovanni van Mozart is dezelfde als bij Purple Rain van Prince. Als je van popmuziek houdt, dan ben ik ervan overtuigd dat klassieke muziek ook iets voor jou is, als je maar de "toegangssleutel" vindt wat bij klassieke muziek veel moeilijker is. Met alle respect, maar die sleutel is meestal niet een werk van Scriabin of een vioolconcert van Martinu.Begin met Mozart (pianoconcert nr 21 of 23, symfonie 40 of 41), Beethoven (symfonie 5, 1e deel of 9, 4e deel), Brahms (symfonie 1, 4e deel), Bach (vioolconcerten), de pianoconcerten van Griegg of Schumann of Chopin of - waarom niet - De 4 jaargetijden van Vivaldi.
Voor beginners zijn orkestwerken het toegankelijkst. Kamermuziek of vocale werken zoals opera vragen meer inspanning. Al zijn de grote aria's uit de opera (Nessun Dorma om maar één van Puccini's blockbusters te noemen) vaak onmiddellijk onweerstaanbaar.
My two cents

0
geplaatst: 23 juli 2011, 09:15 uur
nico1616 schreef:
Vreemd genoeg vind ik in deze thread ook veelal verwijzingen naar nichewerken- en componisten.
Vreemd genoeg vind ik in deze thread ook veelal verwijzingen naar nichewerken- en componisten.
Grappig dat je dat zegt. Kennelijk is het niet "cool" om componisten of werken te noemen die iedereen al kent. Zo zijn er een paar die hebben gevraagd "waar luister je het liefst naar?", waarna ik "Beethoven" antwoordde. In beide gevallen kreeg ik de reactie "maar dat is zo standaard!".
0
geplaatst: 23 juli 2011, 11:37 uur
nico1616 schreef:
Als je van popmuziek houdt, dan ben ik ervan overtuigd dat klassieke muziek ook iets voor jou is, als je maar de "toegangssleutel" vindt wat bij klassieke muziek veel moeilijker is.
Waarom moet toch iedere klassiek-liefhebber, alle muziek buiten dit genre wegzetten als 'pop'. Je komt een beetje over alsof je ons uit ons beklemmende wereldje wilt helpen, alhoewel je het natuurlijk goed bedoelt. Klassieke muziek is één van de zoveel genres, niet alles.Als je van popmuziek houdt, dan ben ik ervan overtuigd dat klassieke muziek ook iets voor jou is, als je maar de "toegangssleutel" vindt wat bij klassieke muziek veel moeilijker is.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 11:45 uur
Komt vooral omdat je klassiek had, en toen de popmuziek op kwam. (dacht ik) Dus zo vreemd is het niet dat hij en anderen het zo zeggen.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 12:02 uur
frankmulder schreef:
Grappig dat je dat zegt. Kennelijk is het niet "cool" om componisten of werken te noemen die iedereen al kent. Zo zijn er een paar die hebben gevraagd "waar luister je het liefst naar?", waarna ik "Beethoven" antwoordde. In beide gevallen kreeg ik de reactie "maar dat is zo standaard!".
(quote)
Dergelijke snobistische houdingen kom je in elk genre wel tegen. Het is de drang om je te onderscheiden van de meute.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 12:09 uur
Ataloona schreef:
Komt vooral omdat je klassiek had, en toen de popmuziek op kwam. (dacht ik) Dus zo vreemd is het niet dat hij en anderen het zo zeggen.
Klassiek was er wel vroeg bij, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld folk. Ik ga voor kwaliteit, niet voor wat er het eerst was. Je komt anders toch uit bij holbewoners die ritmisch bomen pogen om te kappen bij wijze van spreken.Komt vooral omdat je klassiek had, en toen de popmuziek op kwam. (dacht ik) Dus zo vreemd is het niet dat hij en anderen het zo zeggen.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 12:11 uur
Tja, er zal vast een reden voor zijn hoor. Anders noemen ze het geen deling van Klassiek en Pop, maar daar zou ik me voor in moeten lezen.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 12:16 uur
Ik denk zelf dat de reden van die spitsing is dat Klassieke Muziek de eerste muziek was die geschreven werd, terwijl Folk werd doorgegeven van generatie tot generatie totdat zij het ook gingen opschrijven.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 12:27 uur
Honderd jaar geleden had de indeling misschien gekund. Tegenwoordig globaliseert muziek ontzettend en vindt er zoveel ontwikkeling en innovatie plaats, dat een dusdanige indeling achterhaald is.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 12:28 uur
Tja, mensen houden zich nogal graag vast aan oeroude principes, maar ik ben het met je eens.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 12:47 uur
De termen klassieke muziek en lichte muziek zijn gewoon aanduidingstermen. Niks meer en niks minder.
Met lichte muziek bedoelen we dan ook alles wat geen klassieke muziek is.
Ik heb nooit het idee gehad dat de term gebruikt wordt om op pop of volksmuziek neer te kijken.
Met lichte muziek bedoelen we dan ook alles wat geen klassieke muziek is.
Ik heb nooit het idee gehad dat de term gebruikt wordt om op pop of volksmuziek neer te kijken.
0
geplaatst: 23 juli 2011, 12:50 uur
Momenteel klassieke muziek aan het ontdekken aan de hand van de mensen op SLSK en een grammofoon top 100. De 9e van Beethoven is nog mijn favoriet van de dingen die ik gehoord heb. Vandaag deze gehoord die ook zeer de moeite waard was:

0
geplaatst: 23 juli 2011, 17:27 uur
jasper1991 schreef:
Waarom moet toch iedere klassiek-liefhebber, alle muziek buiten dit genre wegzetten als 'pop'. Je komt een beetje over alsof je ons uit ons beklemmende wereldje wilt helpen, alhoewel je het natuurlijk goed bedoelt. Klassieke muziek is één van de zoveel genres, niet alles.
Waarom moet toch iedere klassiek-liefhebber, alle muziek buiten dit genre wegzetten als 'pop'. Je komt een beetje over alsof je ons uit ons beklemmende wereldje wilt helpen, alhoewel je het natuurlijk goed bedoelt. Klassieke muziek is één van de zoveel genres, niet alles.
Klassieke muziek is evenzeer een verzamelnaam (je hebt barok, romantiek ...). De termen zijn gewoon praktisch bedoeld: zo zijn mijn cd-collecties gescheiden in twee: Mozart, Bach, Beethoven, ... (klassiek
) in één kamer, Radiohead, Metallica, Abba, ... (pop
) in een andere. Ik ken niet zoveel mensen die hun muziek in subgenres verdelen, vandaar. Ook zijn op MuMe geen "klassieke" albums te vinden, dus het lijkt me toch wat meer specifieker dan één van de zoveel genres. Van hoeveel rock/popalbums zijn meer dan 100 versies te vinden bvb?
0
geplaatst: 23 juli 2011, 17:35 uur
Ataloona schreef:
Momenteel klassieke muziek aan het ontdekken aan de hand van de mensen op SLSK en een grammofoon top 100. De 9e van Beethoven is nog mijn favoriet van de dingen die ik gehoord heb. Vandaag deze gehoord die ook zeer de moeite waard was:
(afbeelding)
(afbeelding)
De oude Lipatti-opnames zijn fantastisch, ondanks de minder goede opnamekwaliteit. Naast zijn Chopin is ook de Mozartsonate kv 310 adembenemend (muziek te horen in la meglio gioventù, de sonate, niet Lipatti).
0
geplaatst: 17 augustus 2011, 05:58 uur
Orlande de Lassus - Psalmi Davidis Poenitentiales (1584)
(De eerste 6 minuten van een set van zeven psalmen van gemiddeld 20 minuten.)

Herreweghe, Collegium vocale (Harmonia mundi, 2006)
0
geplaatst: 17 augustus 2011, 13:05 uur
Ataloona schreef:
(afbeelding)
Kennelijk mogen we ook wat klassiek betreft elkaar de hand schudden, want Beethoven Negende is vooralsnog ook mijn favoriet. Uitvoering: Momenteel klassieke muziek aan het ontdekken aan de hand van de mensen op SLSK en een grammofoon top 100. De 9e van Beethoven is nog mijn favoriet van de dingen die ik gehoord heb. Vandaag deze gehoord die ook zeer de moeite waard was:
(afbeelding)

0
geplaatst: 17 augustus 2011, 16:45 uur
Voor muziek van Erik Satie mogen ze mij altijd wakker maken.
Erik Satie - Gnossienne No.1 - YouTube
En voor Chopin uiteraard ook,
The Pianist Soundtrack - YouTube
Erik Satie - Gnossienne No.1 - YouTube
En voor Chopin uiteraard ook,
The Pianist Soundtrack - YouTube
0
geplaatst: 17 augustus 2011, 17:46 uur
Paap_Floyd schreef:
Ik vind Beethovens 9de wel catchy stukken hebben, toch grijpt hij me niet helemaal. De strijkers zijn me iets te dominant.(quote)
Kennelijk mogen we ook wat klassiek betreft elkaar de hand schudden, want Beethoven Negende is vooralsnog ook mijn favoriet. Uitvoering: (afbeelding)
0
geplaatst: 17 augustus 2011, 18:44 uur
Qua requiemen is de Requiem van Schnittke tot nu toe het mooiste wat ik gehoord heb. Enorm mooi en hij duurt in de uitvoering die ik heb (namen heb ik even niet voor handen) ook nog eens vrij kort wat ook wel fijn is. Echt prachtig.
0
geplaatst: 27 augustus 2011, 02:21 uur
Woorden schieten tekort. Dit blijft zó overdonderend intens en angstaanjagend. Al een halve eeuw oud, maar dat is nergens aan te merken.
Krzysztof Penderecki - Threnody to the victims of Hiroshima (1960)
Krzysztof Penderecki - Threnody to the victims of Hiroshima (1960)
0
geplaatst: 4 september 2011, 10:29 uur
Kleine meisjes worden groter maar de viool groeit niet mee. Ook apart is het strijken met links ipv rechts :
Sibelius vioolconcert
Tchaikovsky vioolconcert
Sibelius vioolconcert
Tchaikovsky vioolconcert
0
geplaatst: 2 oktober 2011, 20:40 uur
nico1616 schreef:
De oude Lipatti-opnames zijn fantastisch, ondanks de minder goede opnamekwaliteit. Naast zijn Chopin is ook de Mozartsonate kv 310 adembenemend (muziek te horen in la meglio gioventù, de sonate, niet Lipatti).
(quote)
Onder het mom beter laat dan nooit, maar ik zal die Chopin sonate ook eens proberen van Lipatti.
0
geplaatst: 2 oktober 2011, 21:57 uur
Heb een tijd geleden voor 100 euro deze 60cd box van Leonard Bernstein via de Volkskrant besteld:

Qua klassieke muziek ben ik dus voorlopig wel weer even onder de pannen
Toch kon ik het afgelopen week niet laten om bij de lokale V&D de volgende cd te kopen:

Een fantastisch optreden van deze 2 giganten, waarover hier meer achtergrondinformatie.
Daarnaast (via de Bernstein box) behoorlijk in de ban van Antonín DvoĆák's 9e Symfonie
Eerstvolgende klassieke artiest waarin ik mij eens wil gaan verdiepen, gaat denk ik Debussy worden...

Qua klassieke muziek ben ik dus voorlopig wel weer even onder de pannen

Toch kon ik het afgelopen week niet laten om bij de lokale V&D de volgende cd te kopen:

Een fantastisch optreden van deze 2 giganten, waarover hier meer achtergrondinformatie.
Daarnaast (via de Bernstein box) behoorlijk in de ban van Antonín DvoĆák's 9e Symfonie

Eerstvolgende klassieke artiest waarin ik mij eens wil gaan verdiepen, gaat denk ik Debussy worden...
0
geplaatst: 3 oktober 2011, 09:00 uur
HenriVieuxtemps schreef:
Kleine meisjes worden groter maar de viool groeit niet mee. Ook apart is het strijken met links ipv rechts :
Sibelius vioolconcert
(embed)
Tchaikovsky vioolconcert
(embed)
Sibelius vioolconcert
(embed)
Tchaikovsky vioolconcert
(embed)
Viool groeit wel mee hoor, kleine meisjes beginnen op een 1/8 viool en gaan via 1/4 , 1/2 naar de 1/1 eindmaat, onze dochter is ook links (zoon speelt rechts) overigens

0
geplaatst: 4 oktober 2011, 21:14 uur
Normaal gaan kleine meisjes als ze groter worden ook op een grotere viool spelen, zoals jouw dochter, maar dat doet dit meisje dus niet en dan krijg je dit.
Het lijkt alsof ze links is, maar dat ligt aan de camera, heeft ze uitgelegd op haar YT-kanaal:
Kanaal van kroospeh - YouTube
I make videos of well known pieces for violin and record them on a tiny 32nd violin for the enjoyment of others, despite my own embarrassment. Enjoy!
p.s. i am NOT left handed
my webcam only records inverted videos, which makes it seem like I am.
....i have since figured out how to change this....next video will not be inverted
Het lijkt alsof ze links is, maar dat ligt aan de camera, heeft ze uitgelegd op haar YT-kanaal:
Kanaal van kroospeh - YouTube
I make videos of well known pieces for violin and record them on a tiny 32nd violin for the enjoyment of others, despite my own embarrassment. Enjoy!

p.s. i am NOT left handed
my webcam only records inverted videos, which makes it seem like I am.....i have since figured out how to change this....next video will not be inverted
0
geplaatst: 5 oktober 2011, 21:31 uur
A ja ik heb dus niet goed gekeken en gelezen, ai op een 1/32 bizar.
Dat zie ik een Viktoria Mullova nog niet doen, maar dit is natuurlijk kermis, wel apart.
Blijft natuurlijk wat toch iedere maat onder 1/1 heeft een mindere mooie klank wegens de niet vergroeide klankkast.
Dat zie ik een Viktoria Mullova nog niet doen, maar dit is natuurlijk kermis, wel apart.
Blijft natuurlijk wat toch iedere maat onder 1/1 heeft een mindere mooie klank wegens de niet vergroeide klankkast.
* denotes required fields.