MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:

Ik heb overigens net een complete LP met Beethoven op youtube gezet.

YouTube - Cor de Groot Beethoven Piano Concerto No. 3 Willem van Otterloo 1952

Zet voor een beter geluid de kwaliteit even op "HD" (720p)

Op youtube mag je nu ook langere stukken uploaden.
Dat maakt het ideaal voor dit soort stukken...

Rolf

RQA
Voor klassiek vind ik Die prinzen goed.

Hier 2 stukken van de Nederlandse componist Jeppe Moulijn (1972). kamermuziek met hobo/Engelse hobo, altviool, cello, harp en sopraan. Grappig om te zien hoe de harp na 5.09 minuten een motief overneemt van de altviool en cello. En een stuk voor koor Ishmael en Isaac;

Ik ben totaal niet bekend met klassieke muziek, maar ik heb nu een zo ongelofelijk mooi pareltje ontdekt, het weet me diep te raken:

Zozo, dat klinkt inderdaad erg mooi, Arrieman.

Sven Bersee
De Notenkraker van Pjotr Iljitsj Tschaikovsky is natuurlijk fantastisch. Ik heb m in de uitvoering van het Kirov Orkest/Valery Gergiev).

Johann Sebastian Bach (1685 † 1750)

Work: Mass in B minor, for 5 voices, 6 part chorus, violin, orchestra & continuo, BWV232 (1749)

01. Coro: Kyrie eleison
02. Aria (Duetto): Christe eleison

Performer:
Johannette Zomer, soprano
Véronique Gens, soprano
Andreas Scholl, alto
Christoph Prégardien, tenor
Peter Kooy, bass
Hanno Müller-Brachmann, bass

Philippe Herreweghe
Chapelle Royale & Collegium Vocale Gent
Choir and Orchestra of Collegium Vocale Gent

Mijn favoriete versie van misschien wel mijn favoriete muziekstuk aller tijden. Bach is iemand die door pure schoonheid zoveel emotie weet op te wekken dat het er niet anders dan door je ogen uit kan, terwijl zich een grote gelukzalige glimlach op je gezicht aftekent.

Hij staat compleet op youtube, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet de geluidskwaliteit die je wilt hebben voor zoiets.

Mijn hotlist van dit moment:
1 Steve Reich: music for 18 musicians
2 Morton Feldman: triadic memories
3 Eric Satie: Socrate (meesterlijke uitvoering op de enige klassieke cd die Factory records ooit uitbracht)
4 Shostakowitsch: symfonie 4 (Gennady Rodhezvensky dirigent Melodiya records)
5 Janacek: sonate 1 (viktoria mullova: viool)
6 Bach: partita voor luit favoriet: BWV 1006 (Jacob Lindberg, Luit)
7 Bach: goldberg variaties (Glen Wilson: Clavecimbel)
8 Grieg: Haugtussa (Anne-Sophie von Otter, sopraan)
9 Puccini: Il trittico (drie korte schitterende opera's) met Renate Scotto en Placido Domingo
10: Poulenc pianowerken met name de suite in c en mouvements perpetuels (Eric Parkin, piano)

Hier staat een prachtige uitvoering van Bachs Matthäuspassion integraal op youtube.

Sven Bersee
Ben begonnen aan Het Zwanenmeer van Tchaikovsky. Vond tweeënhalf uur wel een vrij lange zit, maar ik zal m nog een aantal keer beluisteren.

poehee
zware kost maar subliem

Heb wat voor pasen gemaakt ,Easter Bunny Story Chaber Classic Music
Easter Bunny Story

De video is snel gemaakt want het is zo pasen.

MindRuler
Mijn favorieten zijn waarschijnlijk de meer bekendere klassiekers:
Mozart - Eine Kleine Nachtmusik
Bach - Badinerie
Grieg - In The Hall Of The Mountain King
Händel
Haydn
Beethoven
Schubert - Unfinished Symphony
Bach - Air
Tchaikovsky
Dvorak
Brahms - Hungarian Dance
etc.

Rizz
Ik luister alles van Bach, Vivaldi, Chopin, Beethoven. Ben niet een kenner van klassieke muziek maar van deze vier ken ik bijna alles, en luister het erg vaak. Als iemand een suggestie heeft wat hier mooi op aansluit is dat welkom

Omdat je per naam lijkt te werken, zal ik het ook bij namen houden. Aan Bach en Vivaldi te zien hou je wel van late barok, aanraders zijn dan Händel, Telemann, Scarlatti, Couperin. Beethoven ligt dan weer op de grens tussen klassiek en vroege romantiek. Schubert, Berlioz en Liszt zijn dan de moeite waard om eens te beluisteren. Maar probeer ook gerust eens wat uit de klassieke periode (Mozart, Haydn), late romantiek (Brahms, Tchaikovsky, Dvorak, Mahler, Bruckner) of modernisme (Debussy, Stravinsky).

MindRuler
Mensen vinden het trouwens altijd raar dat je én klassiek én metal kunt waarderen.
Ik vind het niet zo gek vermits er toch wel wat raakpunten zijn. Een band als Savatage biedt het mooiste van beide.

Mijn favorieten:
* De Traviatta op EMI uit 1955 met Callas.
* Liedjes van Grieg door Von Otter op DG.
* Shostakovich viool concert no. 1 en Prokofiev viool concert no.2 door Mullova en A Previn op Philips.

Heb ooit eens een artikel gelezen, dat metalfans (van alle andere gerne liefhebbers) de grootste kans hebben om klassiek ook te waarderen. Weet alleen niet meer de ins and outs.

Nicci
@Rizz
Als je je verder wilt verdiepen in klassieke muziek, kan je niet om Mozart heen. Eerste luistertips:

- Opera: Don Giovanni of Zauberflote
- Requiem
- Laatste symphonien (39, 40 en 41 zijn erg goed)
- Divertimenti K136, K137, K138 en K251 vind ik goed.

Nicci
Van Don Giovanni en Die Zauberflote raad ik de uitvoeringen van John Eliot Gardiner aan. Mocht men ze al 'zwaar' vinden (wat dat ook moge betekenen), dan weet hij daar wel raad mee.

Rizz schreef:
Ik luister alles van Bach, Vivaldi, Chopin, Beethoven. Ben niet een kenner van klassieke muziek maar van deze vier ken ik bijna alles, en luister het erg vaak. Als iemand een suggestie heeft wat hier mooi op aansluit is dat welkom

Als je net als mij telkens tranen in je ogen krijgt bij het beluisteren van Chopin's Piano Concerto's (op dit eigenste moment nog; die climaxen in het eerste deel van Concerto I... hemeltergend!), waag je dan zeer zeker ook eens aan Grieg's Piano Concerto! Mijn persoonlijke favoriete klassieke stuk.

Het Piano Concerto van Grieg vind ik ook erg mooi.

Hoewel ik geen kenner ben, heb ik veel van het bekende spul wel in huis.

Naast alle symfonieën van Mahler nog enkele favorieten:

Pictures At An Exhibition van Mussorgsky.
Cello Concerto van Elgar
The Planets van Holst
Stabat Mater van Pergolesi

En nog veel meer.

Het vroegste wat ik heb zijn dingen van Bach, maar eigenlijk had ik me voorgenomen om ook eens wat dingen van daarvoor aan te schaffen. Enkele polyfonische stukken die ik links en rechs hoorde, bezorgden me instant kippenvel.

Iemand tips?

Nicci
Palestrina heeft mooie dingen gedaan. Je moet wel van kerkelijke zang houden.
Twee mooie stukken:

Stabat mater of Missa Papae Marcelli.
Tu Es Petrus past daar ook wel goed bij.

Palestrina is een naam die wel een belletje doet rinkelen.

En ja ik houd van kerkelijke zang.

Dank voor de tip, ik ga het eens tot me nemen.

Ik vind dit mooi:

Simpele vraag: Welke 'echte' klassieke muziek sluit hier op aan?

Rhapsody maakt veel gebruik van invloeden uit de barokperiode. Monteverdi is een beetje de meest bekende van die club.

Maar Ik zou als ik jou was gewoon eens (hoewel niet helemaal barok) beginnen met de Vier Jaargetijden van Vivaldi. Het presto uit dat stuk ken je vast wel van At Vance. Staat op de Only Human cd.

Als je dat gaaf vindt, kun je je misschien ook eens wagen aan de Orchestrale en Concerto Suites van Bach.

Bedankt. Ik ga wat meer in de Barokperiode koekeloeren dan. Vier jaargetijden kende ik al goed, maar dat spreekt me niet zo aan.

Het enige stuk wat ik echt van begin tot eind mooi vind is de 9de symphonie van Beethoven. Dat heeft weinig met Barok te maken, maar dat doet me vermoeden dat ik wel een smaak kan ontwikkelen binnen de klassieke muziek. Mijn vader is immers ook liefhebber.

Momenteel in de ban van

Scriabin - Prometheus, The Poem of Fire

Gast
geplaatst: vandaag om 08:48 uur

geplaatst: vandaag om 08:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.