MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
De nieuwe cd van Paul McCartney - Ocean's Kingdom mag zeker niet op de site?

Editoor schreef:
De nieuwe cd van Paul McCartney - Ocean's Kingdom mag zeker niet op de site?

Waarom niet ?

Deze staat toch ook op MuMe ?

Stalin schreef:
(quote)

Waarom niet ?

Deze staat toch ook op MuMe ?

Omdat de meeste klassieke cd's niet op de site mogen. Al zijn er wel een paar uitzonderingen die wel op de site staan, zoals 2 cd's van Sting.

Is het geen neoclassicisme? Dan zou alles van Malmsteen ook van de site verwijderd moeten worden.

Zo mooi:

YouTube - TCHAIKOVSKY: Serenade for Strings in C major, Op. 48

Ik heb op youtube ergens een comment geplaats hoe ik over klassieke muziek denk:

"Do you realize how influential this music really is? A rock or metal band could pick a thousand riffs from this piece alone. A trance producer could remake this. A hip hop producer could take a million samples from this. A pop or soul singer could use a piece of this instrumentation. Let alone the beauty or complexity of the composition. What other music can make you cry and stir up so many emotions? Classical. I like to see Lady Gaga make this. Other music pales in comparision. It´s God´s music"

Wat een suffe reactie. Prima dat je klassieke muziek fantastisch vindt, maar waarom moet je nou weer tegen andere muziekstijlen aanschoppen? Laat men in zijn waarde als men pakweg Merzbow het einde vindt.

Eens met Jasper. Maar het is wel een erg mooi stuk, zeg!

Ik wil zelf graag wat meer klassiek luisteren, maar wat is nou de handigste manier om dat te doen? Ik zou het graag downloaden, maar je het zoveel verschillende uitvoeringen dat ik nooit weet waar ik moet beginnen en welke ik moet nemen... Gewoon albums van artiesten zijn toch makkelijker. Kan iemand me een beetje helpen?

Je kan gerust - om je smaak te bepalen - wat 'klassiekers' downloaden als de vier seizoenen van Vivaldi, Beethovens 9e of Vioolconcerten van Bach. Als er een grote stad en 'philharmonisch' staat zit je vaak wel goed wat betreft uitvoering.

Je kunt rateyourmusic raadplegen, daar staat wel klassieke muziek op. Ik denk zelfs dat je een toplijst kunt oproepen, door Classical' in te typen of zo. Zou normaal gezien wel moeten lukken.

AOVV schreef:
Je kunt rateyourmusic raadplegen, daar staat wel klassieke muziek op. Ik denk zelfs dat je een toplijst kunt oproepen, door Classical' in te typen of zo. Zou normaal gezien wel moeten lukken.

Rateyourmusic is toch een doolhof voor klassieke muziek. De ene keer wordt er op componist gesorteerd, de andere keer op dirigent of zanger. Bovendien worden klassieke cd's steeds opnieuw uitgebracht in andere packages.
Ikzelf ben ooit begonnen met een boekje van Leo Boudewijns 'klassieke muziek wijzer' waarin 100 sleutelwerken staan en telkens 5 links waarop je verder kunt gaan als je een sleutelwerk goed vindt.
Sleutelwerken zijn bv. Het vioolconcert bwv 1042 van Bach, het 5e pianoconcert van Beethoven, het pianoconcert van Grieg, symfonie nr 40 van Mozart, La bohème van Puccini, ...
Uitvoeringen van grote labels EMI, Decca, DG zijn meestal goed.

Dat lijkt me inderdaad een betere oplossing. Op rateyourmusic vind je wel erg veel, maar het is wat verwarrend, en daar had ik even niet aan gedacht. Ikzelf heb een paar jaar geleden eens een boxset van 7 CD's of zo gekocht, Klara Top 70 (voor wie het niet weet: Klara is een Belgische radiozender die zich vooral richt op klassiek). Daar staan talloze bekende werken in, allemaal uitgevoerd door artiesten/orkesten met een erg goeie reputatie.

Of de gramophone top 100 natuurlijk, daar staan de bekendste stukken klassieke muziek in.

Audiorosity - Gramophone Top 100 - audiorosity-gramophonetop100.blogspot.com

Leuk dat jonge mensen nog geïnteresseerd zijn in klassieke muziek. Keep it real, y'all.

Ataloona schreef:
Of de gramophone top 100 natuurlijk, daar staan de bekendste stukken klassieke muziek in.

Audiorosity - Gramophone Top 100 - audiorosity-gramophonetop100.blogspot.com

Fantastische lijst, die kende ik nog niet, bedankt
Daar staan klassieke uitvoeringen op om van te snoepen!

Van elke compositie wel zo'n beetje de beste uitvoeringen, vooral de 9e van Beethoven in de uitvoering van Von Karajan is om van te smullen. Of Bartok's Concerto for Orchestra en Music For Strings, Percussion and Celesta (Bernstein, Sony) die is ook geweldig.

De Handel- en Scarlattisonates, en de Mozartpianoconcerten van Perahia, Don Giovanni van Giulini en Idomeneo van Gardiner, Beethovens vioolconcert door Perlman, wat een lijst

Dank allemaal, ga er eens mee aan de slag

AOVV schreef:
Keep it real, y'all.

Yes y'all, namsayin'

Voor de beginnende verzamelaar en voor de gene niet (net toevallig) die ene uitvoering nog moet hebben. Is er na de D&G 111 years BoX set deel I en II, nu de The Decca Sound

Op Amazone.co.uk te koop voor een mooi bedrag van 77 pond.

Ik weet persoonlijk nog niet of ik zelf de box haal, twijfel nog een beetje, aangezien ik ook de Der Ring des Nibelungen (14... voor ongeveer het zelfde bedrag wil aanschaffen, en ik bang ben dat van deze box de prijzen ook wel omhoog zullen gaan.

korenbloem schreef:
!.., en ik bang ben dat van deze box de prijzen ook wel omhoog zullen gaan.

Klassieke cd's worden steeds maar heruitgegeven in budgetseries, wees dus maar niet bang dat de prijs terug zal stijgen. Integendeel, 77 pond voor die Ring is nog veel geld. Met wat geduld stoppen ze de 14 cd's binnenkort in een andere verpakking, en krijg je ze voor de helft van die prijs

nico1616 schreef:
(quote)

Klassieke cd's worden steeds maar heruitgegeven in budgetseries, wees dus maar niet bang dat de prijs terug zal stijgen. Integendeel, 77 pond voor die Ring is nog veel geld. Met wat geduld stoppen ze de 14 cd's binnenkort in een andere verpakking, en krijg je ze voor de helft van die prijs

Ik twijfel of ze deze uitgave (Solti, Decca) zullen verlagen binnen kort. Want op Amazon.com was hij vorige maand nog 100 dollar, en is nu alweer richting de 130. Het klopt dat er goedkopere uitgaven zijn van Der Ring. Echter blijven de populaire uitgaven duur. Aan de andere kant betaal je 'maar' +/- gbp 6,25 per cd. Dat valt dus mee.

Ik zou graag willen beginnen met het luisteren van klassieke muziek. Ik heb al een beetje rond gezocht, maar ik heb eerlijk gezegd echt geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb gehoord dat de Cello Suites van Bach toegankelijk zijn, maar na me daar aan gewaagd te hebben weet ik niet of ik het daar mee eens ben..

Kan iemand me een beetje op weg helpen? Componisten, albums, ik stel alle hulp op prijs.

Nieekk schreef:
Ik zou graag willen beginnen met het luisteren van klassieke muziek. Ik heb al een beetje rond gezocht, maar ik heb eerlijk gezegd echt geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb gehoord dat de Cello Suites van Bach toegankelijk zijn, maar na me daar aan gewaagd te hebben weet ik niet of ik het daar mee eens ben..

Kan iemand me een beetje op weg helpen? Componisten, albums, ik stel alle hulp op prijs.

2e en 3e pianoconcert van Rachmaninoff. Je top-10 bezien kun je die Russische bombast makkelijk aan (GYBE!).

StijnHendriks
Rachmaninoff stukken zijn geweldig om naar te luisteren, of om zelf te spelen. Tchaikovsky is redelijk toegankelijk vind ik. Chopin is ook erg toegankelijk

Nieekk schreef:

Ik zie Godspeed You Black Emperor! in je top 10 staan, je hebt wel het uithoudingsvermogen voor lange nummers wat wel nodig is voor klassiek

Ik denk dat orkestwerken het meest toegankelijk zijn, daarna pas solowerken (zoals de cellosuites van Bach) en opera.
Enkele orkestwerken:
vioolconcerten: Beethoven, Tchaikovsky, Sibelius, Brahms, Bach
pianoconcerten: Mozart (nrs. 20-25), Brahms 1 en 2, Tchaikovsky 1, Rachmaninov 2 en 3, Beethoven 3-5, Schumann, Grieg
celloconcert: Dvorak, Elgar (Jacqueline du Pré en Barbirolli op EMI)
symfonieën: Mozart 38-41, Tchaikovsky 4 en 6, Beethoven 5, Brahms 3, Mahler 1 en 5, Dvorak 8 en 9, Mendelssohn 4, Sibelius 2, Haydn 97,104, ...
diverse orkestwerken: pictures of an exhibition van Mussorgsky, water music van haendel, brandenburgse concerten van Bach, Sinfonietta van Janacek

Als ik je 3 werken uit deze reeks zou aanbevelen, dan zou ik kiezen voor
Pianoconcert van Grieg, bv. Geza Anda als pianist op DG
Vioolconcert van Beethoven, bv. Itzak Perlman op EMI
Pictures of an Exhibition van Mussorsky, bv. Gergiev

Veel plezier ermee, eens je de toegangssleutel tot klassiek gevonden hebt, zal je voor altijd verslaafd zijn

StijnHendriks schreef:
Rachmaninoff stukken zijn geweldig om naar te luisteren, of om zelf te spelen. Tchaikovsky is redelijk toegankelijk vind ik. Chopin is ook erg toegankelijk

Rachmaninov zelf spelen? Oef, dat maakt me jaloers...

Nieekk schreef:

Dit is een erg open vraag . Ik zal je proberen wat opgang te helpen, de werken waar mijn verslaving door is begonnen zal ik een beetje voor je uiteen zetten.

Ten Eerste: Het is handig om per tijdsperiode verschillende albums te beluisteren en je er in te verdiepen. Zo kan de Klassieke-periode je niet liggen, maar de Barok en Romantiek weer wel etc.
Verder wil ik je aanraden om je in eerste instantie te focussen op 1 muziek stuk, luister er een aantal uitvoeringen van. Zodat je gewent raakt aan een andere manier van luisteren naar muziek. Stel je zelf vragen als: Wat hoor ik nu, Wat wil de componist hiermee zeggen, welke emotie hoor ik in de muziek terug etc. Verder lees je in over de Componist en de tijd waarin hij leefde. Dit kan prima op een wiki-pagina. Lees je verder wat in over het betreffende werk wat je op dat moment luistert.

Als eerst wil ik je dit (zeer voorspelbare) meesterwerk ten hardste aanraden, omdat hier eigenlijk bijna alle ingrediënten van 'klassieke' muziek in terug komen.

1) Ludwig Van Beethoven - Symphony 9 (1824). Uitvoeringen: Karajan, DG. (Het beste is om voor de '60 uitvoeringen te gaan. Het slot stuk is daarvan gewoon net iets mooier). Bernstein, DG (deze uitvoering, is wat minder gedisciplineerd, maar dat geeft in het slot een zeer positieve uitvoering.)

2) Johann Sebastian Bach - Mass in B Minor (1749). Eigenlijk maakt het mijn inziens niet veel uit welk vocaal werk je pakt van Bach, maar deze is toch een beetje van favoriet omdat ik hem nog steeds niet helemaal doorgrond heb. Uitvoeringen: Gardiner . en Herreweghe. Verder is deze box een echt koopje en heb je direct alle kerkelijke werken van Bach.
Als je voor instrumentale muziek van bach wilt gaan raad ik je de: Brandenburg Concertos aan.

3) Hector Berlioz - Symphonie Fantastique. Ik zelf heb alleen deze uitvoering.

4) Pyotr Ilyich Tchaikovsky - Violin Concerto in D (1878). Hier van ken ik eigenlijk alleen een goede mono uitgave, dus zoek nog een geschikte stereo uitvoering.

5) Amadeus Mozart - Piano Concerto 21. Ook bij dit werk zou ik gaan voor de bekendere pianisten/ uitvoerders. te denken valt aan: Maurizio Pollini of Vladimir Ashkenazy.

6) Gustav Mahler - Symphony 9. De meest geprezen is denk ik Karajan's (DG). Maar met Barbirolli's voor EMI doe je ook zeker geen miskoop

7) Antonio Vivaldi - The four seasons (1783). Vilvaldi's meest bekende werk, en misschien wel een van de bekenste muziekstukken . voor de uitvoering, kun je prima gaan voor Janine Janssen. Ik zelf heb deze.

Igor Stravinsky - Le Sacre du Printemps (1913). Het begin van het moderne klassiek. Ik zelf heb deze in verschillene uitvoeringen. maar deze is toch wel een beetje favoriet aan het worden.

en laatst wil ik je nog een Opera aanraden

Richard Wagner - Tristan und Isolde (1859). De meest bekende uitvoering is: Bohm, DG.

Verder zijn er een aantal zeer interessante box sets te koop waar je mee kunt beginnen:

1) 111 years of Deutsche Gramm... (is helaas OOP). Maar soms via Amazone of ebay voor een 100 euro te kopen en dat is echt een koopje!!!!

2) Leonard Bernstein Conducts Haydn

3) Works of Stravinsky (sony)

4) Bach's Cantatas & Sacred Ma...
Dit is en blijft een gestoord goede koop!

Hier zijn nog wat websites waar je zeker verder mee kunt

1) Classical.net Basic reportaire Deze site geeft mooi een hoop aanbevelingen per tijds periode

2) Classical Archives Veel informatie over componisten en over verschillende werken.

Als laatst. mocht je forensen dan is Professor Greenberg - How to listen and understand great music. een zeer geschikte introductie in de klassieke muziek (deze cursus is prima te vinden op verschillende pindakaasvakken .

Kijk, hier kan ik ook nog wat mee

Gast
geplaatst: vandaag om 14:38 uur

geplaatst: vandaag om 14:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.