MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen sporttopic #2

zoeken in:

Edwynn schreef:
Over grote schoonmaak gesproken: hoe kan het toch dat die clubs half failliet zijn en toch dure spelers kunnen aantrekken?
Met ''die clubs'' bedoel je PSG, Man City etc.? Die zijn niet half failliet. Niet eens voor 0,01%.

Kan wel snel fout gaan als de biljardairs hun speeltje ineens niet meer leuk vinden, omdat ze er geen geld aan verdienen. Zie ook bij Vitesse waar de eigenaar vanaf mogelijk vanaf wil. Als er geen nieuwe koper komt, speelt die club binnen twee jaar ergens bij de amateurs.

Er is ook een directe link naar de pool zie ik:

WK Voetbal 2014 Brazilie | Overzicht pool MusicMeter

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Met ''die clubs'' bedoel je PSG, Man City etc.? Die zijn niet half failliet. Niet eens voor 0,01%.

Ik heb het over de schulden. Die zijn bij vele grote clubs best fors. Je bent niet failliet natuurlijk zolang de schuldeisers niet bij je aan de deur komen zeuren.

Failliet is een binair gegeven - dwz wel of niet; je kunt niet percentueel failliet zijn - da's kullekoek.

Er zijn twee gegevens: liquide zijn - het kunnen nakomen van je kortetermijnverplichtingen (salarissen, fiscus, rekeningen); en solvabel zijn - het kunnen nakomen van je langetermijnverplichtingen (schulden, hypotheken etc). In het eerste moet de 'kas' voorzien (vandaar ook de term liquide middelen); in het tweede voorzien de assets (bezittingen) en dus ook de waarde van het team in het veld. Daarnaast hebben die topclubs een dermate hoge jaaromzet (o.m. uit merchandising) dat een gestage inkomstenstroom gegarandeerd is.

Illiquide zijn betekent dat je bedrijfsvoering onmogelijk kan worden gemaakt door fiscus of schuldeisers (door beslaglegging e.d.). Wat wel een doorn in het oog is van menig voetballiefhebber is dat o.m. Real een aantal bijzondere fiscale voorzieningen geniet, waardoor er een soort van financiële ongelijkheid ontstaat.

Je kunt virtueel failliet zijn - de schuldeisers staan aan je deur te rammelen - en dan nog eruit kunnen komen, doordat bepaalde partijen (soms idd de schuldeisers) inspringen en garant staan voor de vordering in ruil voor afspraken (macht), belangen in spelers, toekomstige aflossingen - zeg maar het Twente-model.

Michael van Praag: doet aan Cruijff denken, geweldige timing voor het doen van zo'n uitspraak met een uiterst glad gestreken gelaat - en net als Cruijff lekker konkelen in de achtergrond. Diezelfde Cruijff zei ooit over Jaap van Praag (vader van en eveneens oud-voorzitter van Ajax) dat ie 'em nooit op een waarheid had kunnen betrappen. Pikant is het wel en het bevestigt weer eens het idee dat er niet alleen in Hilversum maar ook in Mokum soaps worden gecreëerd.

Edwynn schreef:
(quote)
Ik heb het over de schulden. Die zijn bij vele grote clubs best fors. Je bent niet failliet natuurlijk zolang de schuldeisers niet bij je aan de deur komen zeuren.
Wat Mjuman doet zeggen.

Het is ook niet zo dat een grote voetbalclub een of ander superieur en onschendbaar bedrijf is dat ondanks alle omstandigheden niet failliet kan gaan (wat sommigen wel denken). Als het echt slecht met een club gaat en het de rekeningen niet meer kan betalen, wat bij bijv. PSG en City niet het geval is, gaat de club vroeger of later echt wel failliet.

Jullie proberen me met definities om de oren te slaan, maar volgens mij werden clubs als Real Madrid en Valencia niet zo lang geleden nog op de vingers getikt wegens het leven op een veel te grote voet. Kan je inkomstenstroom nog zo hoog zijn, als je schulden nog hoger zijn en amper worden ingelost, onstaat er op termijn toch een probleem lijkt me. In het verleden verkocht Real Madrid dan gewoon wat uit de vastgoedportefeuille, maar met de huidige waardedalingen bieden die opties heden ten dage ook niet altijd soelaas. Er is een kentering waarneembaar dat wel. Spelers gaan iets minder waard zijn en er zal minder activiteit op de transfermarkt zijn. Ik geloof niet dat er snel stekkers uit de Barcelona's van deze wereld getrokken worden. Veendam wel, maar Barcelona?

Ik zei trouwens ook 'half failliet' bedoeld als beeldspraak en niet 'failliet' in de strikt juridische zin van het woord.

herman schreef:
Is er naast de pool van El Ninjo ook nog een MuMe-WKpool eigenlijk?

Op http://wkmanager.sporza.be/ is er ook een MuMe-groep. Naam groep: MusicMeter, paswoord: metermusic (als ik me niet vergis).

Edwynn schreef:
Jullie proberen me met definities om de oren te slaan, maar volgens mij werden clubs als Real Madrid en Valencia niet zo lang geleden nog op de vingers getikt wegens het leven op een veel te grote voet.
Nou ligt dat bij Real volgens mij iets anders en zit Valencia in serieuze financiële problemen, maar bij een Real, PGS of City heb je honderden, waarschijnlijk duizenden mensen werken plus talloze advocaten, financiële adviseurs enz. enz. die alles tot in de puntjes hebben geregeld zodat ze er voorlopig met waarschuwingen mee weg kunnen komen. Wanneer zo'n club bijv. de salarissen niet meer (op tijd) kan betalen wordt het een stuk serieuzer en dat zie ik niet gebeuren bij de drie clubs die ik al vaker heb genoemd. Met een Veendam is dit natuurlijk niet te vergelijken kijkende naar de grootte van de clubs op alle gebieden. Dat zijn/waren clubs zonder toekomst.

Edwynn dat was precies wat ik bedoelde - ik meen dat er schulden zijn kwijtgescholden; ik dacht ook door de banken - idd precies de banken die door de verschillende nationale banken (dus ook NL) uit de poep zijn getrokken.

Ik meen dat Edwin Swinkels daar eea over heeft verteld, maar de precieze inhoud ben ik even kwijt. De handel in spelers is idd knap speculatief geworden.

Edwynn schreef:
Jullie proberen me met definities om de oren te slaan, maar volgens mij werden clubs als Real Madrid en Valencia niet zo lang geleden nog op de vingers getikt wegens het leven op een veel te grote voet. Kan je inkomstenstroom nog zo hoog zijn, als je schulden nog hoger zijn en amper worden ingelost, onstaat er op termijn toch een probleem lijkt me.

Niet zo lang geleden een goed artikel in De Morgen gelezen waarin de cijfers van Real (en Atletico) werden besproken. Als ik me niet vergis heeft Real een schuldenberg van 600 miljoen euro, maar draaien ze élk jaar ook een omzet van datzelfde bedrag.
Meer dan genoeg omzet om die schuldenberg op termijn helemaal af te bouwen dus (zie ook post van Mjuman met de meer technische uitleg)... Alleen willen ze dat liever helemaal niet, want dat betekent dat ze minder geld kunnen besteden bv. aan nieuwe spelers.
Bovendien is het zo dat de Spaanse staat losser is dan andere landen wanneer het gaat om het opbouwen van schulden door bedrijven én bovendien idd al vaak schulden die voetbalclubs aan de staat zelf had heeft kwijtgescholden. Dit zorgt natuurlijk voor een concurrentievoordeel van de Spaanse clubs.

Dit soort zaken wil de UEFA nog aanpakken, al dacht ik dat daarvoor nog een verstrenging van de financiele fair-play regels voor nodig zijn. Van een maximumlimiet op de schulden is ook sprake dacht ik, maar is nog te bezien of zoiets er komt.

Stijn_Slayer
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Wie?

Balotelli natuurlijk. Als je zijn grovere acties op straat uitvoert, word je vastgezet. Op een voetbalveld mag het ineens allemaal.

Chungking schreef:

Niet zo lang geleden een goed artikel in De Morgen gelezen waarin de cijfers van Real (en Atletico) werden besproken. Als ik me niet vergis heeft Real een schuldenberg van 600 miljoen euro, maar draaien ze élk jaar ook een omzet van datzelfde bedrag.

Ik ben geen economisch expert natuurlijk maar in mijn huishoudboekje heb je dan geen schulden meer.

Ik lees hier AC Milan 2012: omzet 196,5, schuld 300 mln. Dat is 103,5 mln in de min. Meer dan de helft van de jaaromzet. Pats! Weg. Daar gaat momenteel de bezem weliswaar enigszins doorheen maar toch hebben ze Balotelli aangetrokken voor ik dacht 20 mln en geven ze een weggestuurde trainer wegens ondermaats presteren nog eens een gratificatie mee ook. Ik vind dat apart. Nogmaals, er staan geen meerjarenperspectieven bij dus het is een ietwat vertroebeld beeld.

Hendrik68
Ik geloof niet dat er snel stekkers uit de Barcelona's van deze wereld getrokken worden. Veendam wel, maar Barcelona?

Spijker op zijn kop. In Spanje heeft Calimero wel enig recht van spreken, zie onderstaande. Stoer hoor die Spaanse voetbalbond:

Het vreemde is dat je totaal tegenstrijdige berichten over de schulden van Real en Barcelona tegenkomt.

Enerzijds vind je:
Real Madrid financieel gezonder dan Barcelona | Nederlandse Fanclub Real Madrid C.F. - realmadridcf.nl

Een site van Real-fans - en de grafieken lijken duidelijk, maar dit is gewoon promo-praat.

en anderzijds:
Het Hollandsch Effectenkantoor | Spaanse voetbalclubs in diepe financiele zorgen

Dat laatste lijkt mij meer in overeenstemming met de realiteit - in die tekst wordt oa VI als bron genoemd en er circuleren ook namen die Edwin Swinkels noemde (o.m. Bankia). Frappant voorbeeld: de transfer van Ronaldo (94 miljoen) is gefinancierd met geleend geld tegen een rente van 1,5% - bedrijven betalen minimaal het dubbele en eigenhuisbezitters onder de users weten zelf al te goed wat hun rente is (ik schat tussen de 3,5 en de 5,5% - afhankelijk van de looptijd). Dat betekent dat alleen al op de transfer van Ronaldo Real een jaarlijks rentevoordeel boekt van ca 2 miljoen (zijnde 2% van 94 miljoen).
Met name de alinea over de ECB (Europese Centrale Bank) en de betalingen aan Spaanse banken is behoorlijk onthullend als je dus beseft waar die banken (oa Bankia en Santander) allemaal aan meewerken.

The Swiss Ramble: The Truth About Debt At Barcelona And Real Madrid - swissramble.blogspot.nl

Het beste artikel dat ik tot nu toe ben tegengekomen omtrent de financiële situatie bij clubs in Spanje. Alleen de belastingschuld is schandalig, de rest is niet anders dan andere Europese topcompetities op de financieel überdegelijke Bundesliga na.

Das verdorie echt een grondig artikel! Niemand zich meer in de discussie mengen zonder dat ie dat gelezen heeft!

Het is op zich een relatief grondig artikel, maar als je goed kijkt zijn er wel wat kanttekeningen bij te plaatsen; internationaal zijn er nl wel degelijk verschillen in beoordeling van div fin. gegevens (denk aan goodwill etc).

* het vergelijken van een beursgenoteerde club met een niet-beursgenoteerde club
* transferinkomsten van Arsenal en Man U - waar vind ik die
* waarderingsgrondslag spelers - afschrijvingsratio
* outlook van de markt in UK en Spanje
* analyse van de mediagelden, toekomstige ontwikkelingen daarin

Chungking schreef:
Das verdorie echt een grondig artikel! Niemand zich meer in de discussie mengen zonder dat ie dat gelezen heeft!

Is al vaker gepost hier volgens mij. Artikel is ook niet feilloos.

Zo. Vanavond gereserveerd om 79 pooltjes in te vullen... Waaronder die van MoMe, uiteraard.

Ik zal vooral veel tijd kwijt zijn voor de pool van El Ninjo.

Nicolage Rico schreef:
Zo. Vanavond gereserveerd om 79 pooltjes in te vullen... Waaronder die van MoMe, uiteraard.

Ik zal vooral veel tijd kwijt zijn voor de pool van El Ninjo.

Ga je voor al je (geestes)kinderen een pool invullen

Stijn_Slayer schreef:
(quote)
Balotelli natuurlijk. Als je zijn grovere acties op straat uitvoert, word je vastgezet. Op een voetbalveld mag het ineens allemaal.
Nou volg ik de Serie A niet echt, maar volgens mij valt dat allemaal wel mee. Bij hem wordt sowieso alles vergroot. Geloof verder best dat ie zich wel eens heeft misdragen heeft vorig seizoen, maar van echt grote misdraging is mij niks van bijgebleven. Sowieso kun je Balotelli geen crimineel noemen met al het goeds dat hij buiten het veld doet (waar natuurlijk ook rare fratsen tegenover staan).

Stijn_Slayer
De echt grote mishandelingen waren een jaar of drie geleden in Engeland. Nog voordat hij ineens een mondiale troetelbeer werd. Bij zulke schandalige overtredingen waarbij je de intentie hebt om iemand iets aan te doen, moeten ze gewoon het wetboek hanteren i.p.v. een kaartje en een fluitje. Als ik hem geen crimineel mag noemen, dan noem ik hem een misdadiger.

Ik mag toch hopen dat het met meerdere maten metende scheidsrechterscorps geen wetboeken ter hand neemt. Slachtoffers doen maar gewoon aangifte. Dat kan gewoon. Balotelli is wat excentriek maar geen eenling qua opvliegendheid.

Zeker niet Stijn_Slayer, hij is toch zeker geen Pepe

Rudi S schreef:
Zeker niet Stijn_Slayer, hij is toch zeker geen Pepe
Oh ja, dat is waar ook. In dat geval: Pepe Ramos Marcelo Mourinho.

Stijn_Slayer
Pepe heeft wel een misdadige aanslag op zijn naam staan, ja. Zoiets als hij een paar jaar geleden deed, hoef je buiten het veld niet te proberen. Even terzijde, ik vind dat Varane hem ook al wel voorbij is gestreefd.

Ramos en Marcelo vallen wel mee, toch? Ramos kan er onbesuisd ingaan, maar volgens mij heeft hij in zijn carrière niet veel spelers uit de wedstrijd getrapt?

Mjuman schreef:
(quote)

Ga je voor al je (geestes)kinderen een pool invullen

Dat zou niet te doen zijn.

Stijn ziet voetbal dingen wel eens door een iets te witte Real bril.
Toegegeven dat Ballotelli wel eens zwaar over de schreef is gegaan. Bij hem en aanvallers over het algemeen ziet dat er regelmatig erg dom uit. Je ziet het vaak van mijlenver aankomen dat ze een overtreding gaan maken. Maar Pepe, Ramos en Marcelo enz enz hebben heel wat meer bot splinters aan hun kicksen hangen dan een Ballotelli.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:06 uur

geplaatst: vandaag om 07:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.