MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
musician schreef:
Maar die is er! wilde ik roepen, ik heb jaren gewacht op de cd en pas behoorlijk recent gekocht. Ik dacht: ik geef je enkele tips qua aanschaffen maar helaas! Tenzij je bereid bent over de 100 euro te betalen, niet meer te vinden! En dat voor een release uit 2007, 2008?

Ik weet dat-ie op CD is uitgebracht (in 2007 meen ik - hij was toen al limited), maar de recensies daarvan gaven aan dat het album zó dramatisch slecht op CD was overgezet was dat ik er nooit achteraan gegaan ben. Lees de recensies op Amazon.com er maar eens op na, of de verhitte discussies op het Yesfans-forum. Al is er kennelijk ook veel verwarring over die uitgave; het schijnt dat een latere editie beter klinkt. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de jouwe klinkt...

Maar inmiddels is-ie dus niet meer te krijgen, althans niet voor een normale prijs. Ik hoop nog steeds dat er nog eens een acceptabele en betaalbare CD-versie van verschijnt. Tot die tijd doe ik het maar met de LP die ik zelf heb gedigitaliseerd; die klinkt lang niet onaardig, al zeg ik het zelf. Al is er ruimte voor verbetering.

Ik zal hem nog eens draaien, maar ik heb er helemaal geen moeite mee, dacht ik mij te herinneren.

Mijn Animation is overigens van het label Opio. De oorspronkelijke LP komt van Polydor, uit mijn hoofd gezegd en gekocht in november 2008, lees ik terug op musicmeter bij het betreffende album!
Hoe kun je weten welke versie je hebt?

Hoewel het in de praktijk niet zal uitmaken welke, het gaat er om hoe je hem zelf vind klinken. Ik kan je uiteraard een ingebrand kopietje sturen.

Ik stuur je later vandaag wel een PM hierover. Want met een album uit 1982 gaan we hier natuurlijk wel héél erg off-topic...

Week 41 - 1980
Top 40
Tipparade

We hebben er weer een speciale week bij, namelijk een dubbele #30-notering, dit in verband met ene Dennie Christiaan die waarschijnlijk voorheen aan z'n togus is getrokken door de Stichting Nederlandse Top 40 en zinde op wraak.

Binnenkomers in de Tipparade:

Alarmschijf: The Jacksons - Lovely One

(afbeelding)
Het moment waarbij Michael (linksonder, al zou je hier eerder denken dat hij Randy is ) de kar moet gaan trekken...

#15: The Dolly Dots - The Dreammachine
#16: Manfred Mann's Earth Band - Lies (Through The 80's)

(afbeelding)
Een wat lullige 60's-outfit laat zich in positieve vorm melden.

#25: Matchbox - When You Ask About Love
#26: Bloem - Vooral Jong Blijven
#27: Gary Fane - Aquarius
#28: Conny Vandenbos & Janis Ian - Don't Leave Tonight
#29: Stephanie Mills - Never Knew Love Like This Before
#30: Benny Neyman - Je Hoeft Me Niet Te Zeggen Hoe Ik Leven Moet
#30: Dennie Christian I.S.M. Leden Van Scouting Nederland En De Deutsche Pfadfinderschaft St. Georg - Vrijheid En Vrede (Freundschaft Und Liebe) (zo staat het er echt bij die positienoteringen!)

We trappen af met de gebroeders Jackson. Lovely One vind ik een sterke plaat. Ze lenen opzichtelijk uit eigen werk (Shake Your Body anyone?) maar hier komen ze er goed mee weg. Het nummer blijft goed hangen, het swingt en voelt lekker aan. Geen reden tot klagen hier [9].

Manfred Mann's Earth Band leveren ook hier weer kwaliteit. Stevig klinkende progrock met in dit nummer zelfs wat Who-invloeden dat uitblinkt in een goede structuur en een verantwoorde hitgevoeligheid. Met hun sound konden ze dan ook goed met de tijd mee, al heeft dit zich niet echt uitbetaald (of je moet 4 weekjes in de onderste regionen van de Top 40 een uitznonderlijke prestatie noemen...) [9].

Gary Fane's liedje is Nederlands, maar mij klinkt dit soort schmaltz te Duits met die trillende bratwurstenstem . Helaas herken ik het ook nog. Misschien was het beter deze beerput dicht te laten? [3].

Heb ik het liedje van Stephanie Mills al bij de Amerikaanse lijsten gehad? Volgens mij niet, dus komt het hier aan bod. Dit klinkt als vrolijke disco dat nergens echt kazig klinkt en waaraan ik me in ieder geval niet aan kan storen [7,5].

Ik Weet Niet Hoe vond ik nog wel een leuke single, maar al snel daarna koos Benny Neyman al voor een soort van BZN-kitscherigheid die mij totaal niet aanstaat. Helaas zou hij zich hierop gaan toeleggen met als dieptepunten Vrijgezel en Waarom Fluister Ik Jouw Naam Nog. Aanbevolen voor senioren en apres-skihutten, dit soort sentimenten [3].

Vervolgens de tweede #30 van Dennie Christian & waslijst. Niet op YouTube te vinden, geen zin om te downen. 'Deze plaat werd in de tipparade geplaatst op verzoek van de president van de arr.rechlbank van A'dam hangende het kort geding dat tegen de St. Ned. Top 40 werd aangespannen door Harry Thomas ên Dennie Christian' staat er netjes op het originele exemplaar van de Tipparade-lijst. Het zal wel.

Eindig ik met het volgende blokje onnozelheid:
Sommige muziek komt misschien het beste tot z'n recht bij op leeftijd zijnde huisvrouwen [CvdB & JI: 1,5] of in een 'gewone Hollandse' hoempapa-tent of toendertijd over de middengolf [Bloem: 4,5], een fletse mix tussen surfmuziek en doo wop klinkt waarschijnlijk vanuit de bijbehorende tijdspanne het beste (Matchbox: 2,5] en ABBA-muziek moet vooral door ABBA zelf gemaakt worden [DD: 2].

Tipparade: week 41 van 1980.

Alarmschijf: The Jacksons - Lovely One
In die clip zag Michael Jackson nog jong en enthousiast uit, niet te vergelijken met het wrak van de laatste levensjaren. Het nummer zelf is funky en swingend maar vind ik te sterk lijken op Shake Your Body.
Cijfer: 7,5

#15: The Dolly Dots - The Dreammachine
Het lonkt naar Gimme Gimme Gimme van Abba maar het jatten gebeurt zo subtiel dat er van plagiaat geen sprake is. Mwah, ik vind het niet hoogstaand maar ook niet onaardig.
Cijfer: 5,5

Degelijke, gestructureerde progrock die vrij gemakkelijk in het oor ligt, vreemd dat het hier geen grote hit werd.
Cijfer: 8

#25: Matchbox - When You Ask About Love
Toen ik het nummer voor het eerst hoorde dat ik eerst dat dit een cover was van Buddy Holly, ook de arrangementen (die gitaar bv. ) zijn typisch Holly. Uiteindelijk vind ik het een erg leuk en gezellig retro-nummer net als hun vorige hits.

#26: Bloem - Vooral Jong Blijven
Deze band heb ik als Nederpopband nooit serieus genomen, dit is mij te knullig en teveel hoempapa.
Cijfer: 4

#27: Gary Fane - Aquarius
Lange tijd niet meer gehoord, ik vond het destijds een mooi sfeervol nummer (moet ik ergens op een compilatie onder het stof hebben). Nu misschien minder de tand des tijds goed doorstaan maar uiteindelijk toch blij het terug te horen.
Cijfer: 7,5

#28: Conny Vandenbos & Janis Ian - Don't Leave Tonight
Dit heeft de tand des tijds nog minder doorstaan, te klef en te melig gewoon.
Cijfer: 3

#29: Stephanie Mills - Never Knew Love Like This Before
Typisch een nummer dat ik wel aardig vind maar mij niet zoveel doet. Laat ik het houden op een gemiddeld cijfer.
Cijfer: 6

#30: Benny Neyman - Je Hoeft Me Niet Te Zeggen Hoe Ik Leven Moet
Tekstueel is het sterk maar het neigt teveel naar een hoempapa-schlager om het geloofwaardig te brengen.
Cijfer: 5

#30: Dennie Christian I.S.M. Leden Van Scouting Nederland En De Deutsche Pfadfinderschaft St. Georg - Vrijheid En Vrede (Freundschaft Und Liebe) (zo staat het er echt bij die positienoteringen!)
Geen clip gevonden, hoera!

LucM schreef:

Degelijke, gestructureerde progrock die vrij gemakkelijk in het oor ligt, vreemd dat het hier geen grote hit werd.

Ik denk dat het toen al wat te gelaagd was voor de argeloze radioluisteraar. Toch klopt het allemaal als een bus in dat nummer. Typisch een popliedje dat iets meer tijd vergt.

Ik vond Aquarius van Gary Fane eigenlijk een prachtig nummer, sfeervol, echt iets voor de komende winterperiode... (8). Zelfs nu vind ik het niet eens onaardig om weer eens naar te luisteren.

Naast Manfred Mann's earth band (9) de enige positieve uitschieter. Matchbox weet ook nog net een voldoende te scoren (6). De rest is weer brrrrrr....

Aquarius is nog steeds een mooi liedje, rijk georkestreerd en een sterk refrein. Afkomstig van een (jawel) conceptalbum waarin alle sterrenbeelden van de horoscoop een eigen lied hebben, een ambitieus project destijds, dat nu op MuMe slechts drie stemmen heeft getrokken. (Misschien is het album onder zijn pretenties bezweken, dat weet ik niet.)
De single wordt bij mij net geen top 10-hit, maar in de top 40 haalt hij net wel de nummer 10-positie. Het album Horoscope bereikte nummer 23. Gary Fane is een voor de handliggende artiestennaam van Gerry Veen.

Aquarius heb ik op een compilatie teruggevonden, vind ik tenslotte een mooi nummer (ik heb naar 7,5 verhoogd). Typisch een ééndagsvlieg, nadien niets meer van Gary Fane gehoord.

Dat Aquarius-refrein blijft maar in m'n hoofd geramd zitten, maar dan hoor ik in gedachten weer die bibberstem...

Sorry, ik weet niet wat ik er van moet maken...

Aqua-a-a-a-a-a-a-a-a-arius, Aqua-a-a-a-a-a-a-a-a-a-rius

TOP 40 VAN ROB nr 224, 8-10-1980
dw vw aw
1 1 8 Ashes to ashes - David Bowie
2 2 6 Johnny and Mary - Robert Palmer
3 4 4 Woman in love - Barbra Streisand
4 7 3 Sanctuary - New Musik
5 9 3 Take the long way home - Supertramp
6 3 9 Anak - Freddie Aguilar
7 10 5 Master blaster - Stevie Wonder
8 8 7 Magic - Olivia Newton-John
9 12 5 Limbo - Fischer Z
10 5 11 One day I'll fly away - Randy Crawford
11 6 13 Peter Gunn - Emerson, Lake & Palmer
12 20 3 Total loss - Kayak
13 -- 1 Lies - Manfred Mann's Earth Band
14 11 12 Don't ask me why - Billy Joel
15 21 4 Don't stand so close to me - The Police
16 15 6 If it's alright with you baby - The Korgis
17 26 3 Blind date - Ginger
18 13 7 Another one bites the dust - Queen
19 18 5 Get 'im outta town - The Laughing Dogs
20 14 10 Late in the evening - Paul Simon
21 24 5 Long blond animal - Golden Earring
22 -- 1 My old piano - Diana Ross
23 34 2 Release - Patti Labelle
24 31 2 Cogli la prima vela - Angelo Branduardi
25 16 9 Oh yeah - Roxy Music
26 25 4 Some broken hearts never mend - Telly Savalas
27 28 3 Oops upside your head - The Gap Band
28 -- 1 Now you tell me that we're through - The Photos
29 32 2 The king's call - Phil Lynott
30 17 9 A forest - The Cure
31 33 2 The wanderer - Donna Summer
32 -- 1 What you're proposing - Status Quo
33 22 6 Fame - Irene Cara
34 19 13 Babooshka - Kate Bush
35 -- 1 Give me the night - George Benson
36 39 2 My prayer - Ray, Goodman & Brown
37 23 8 All over the world - ELO
38 27 10 I'm all right - Kenny Loggins
39 30 12 Upside down - Diana Ross
40 29 5 I never had a love like this before - Massada

Ashes to ashes al 4 weken op 1, maar lijkt het nog langer te willen volhouden. In deze jaren haalde een goeie nummer 1 hit bij mij wel 5 weken, maar 6 of meer was uitzonderlijk.

Eindelijk weer eens een echt hoge binnenkomer, op 13. Lies van Manfred Mann's Earth Band. Van het vorige album Angel station kwamen drie singles, maar geen hits, maar de eerste song van Chance is wel direct raak (nou ja, zoals gezegd, hij haalde maar net de top 40). Overigens ook de laatste hit van de band; hierna zouden ze opmerkelijk snel uit zicht drijven. Lies is een gedreven symfopoprock-song, met niet alleen het vertrouwde stemgeluid van Chris Thompson en de geweldige Moog-synthesizer, maar ook een tegenstem in de vorm van vrouwenvocalen en een heel opmerkelijke verwijzing naar My generation van The Who (niet alleen tekstueel, maar ook melodisch wordt een moment naar de oude song omgeschakeld). De tekst is nogal pessimistisch maar de drive is positief (of zoiets). Klassesingle!

Op 22 Diana Ross, met een crossover tussen de Niles/Rodgers-disco en ouderwetse pianoklanken, wat toch weer wonderbaarlijk goed uitpakt. Kwaliteitsdisco.

Op 28 een plaat die ik destijds van de radio oppikte (de VARA waarschijnlijk), die nooit in de tipparade gestaan heeft en die ik ook 30 jaar onder een verkeerde titel kende (The world we're going through, staat in mijn schrift). Gisteren kwam ik erachter dat het moet zijn: Now you tell me that we're through. The Photos staan met slechts 1 album op MusicMeter, en 4 stemmen. Toch klinkt de song fris, new wave, en (opvallend genoeg) voorzien van smaakvolle violen. Merkwaardig hoe dit totaal vergeten is geraakt. YouTube - The Photos - Now You Tell Me That We're Through

Op 32 de band die zijn naam al bijna 50 jaar eer aan doet . Dit is niet hun laatste hit, maar helaas wel hun laatste prima rocksingle; hierna is de creativiteit op.

Op 35 soulzanger/fusiongitarist George Benson met zijn doorbraaksingle in NL. Lichte disco-invloeden, maar rijk geproduceerd en mooi gezongen. Het refrein maakt er een hit van.

ranboy schreef:
Aqua-a-a-a-a-a-a-a-a-arius, Aqua-a-a-a-a-a-a-a-a-a-rius

Nou, in mijn herinnering vond ik Aquarius ook altijd wel een aardig nummer. Beetje Alan Parsons-achtig. Maar nu ik het weer terughoor, krijg ik toch een beetje hetzelfde weeïge gevoel dat kaztor er ook aan overhoudt.
Slecht is het niet; zeker voor Nederlandse begrippen is het liedje van een behoorlijke kwaliteit. Maar die stem staat me, zeker in het refrein, toch ietwat tegen. Maar het is wel aan te horen, een mager zesje kan er voor mij nog wel vanaf.

Enthousiaster ben ik over de de singles van Manfred Mann's Earth Band en vooral George Benson. Wat de eerste betreft val ik jullie bij: een popsong van grote klasse. Gestroomlijnder en compacter dan we van de Earth Band gewend zijn (hoewel...hier was hij eigenlijk via eerdere hitsingles op een heel natuurlijke manier naartoe gegroeid), maar dit nummer zit gewoon heel goed in elkaar (8).

Hetzelfde geldt voor Give me the night van George Benson: zoals van de meeste jazzfunk en 'goede' disco-achtige nummers word ik hier om te beginnen erg vrolijk van. Maar op dit nummer hebben Benson en producer Quincy Jones de perfecte balans gevonden tussen een goede song, perfecte instrumentatie en een goed gevoel voor commercialiteit. Helaas was het ook het begin van het einde, want hoewel ik George Benson lang ben blijven volgen, vervielen zijn volgende albums steeds meer in risicoloze romantiek à la Nothing's gonna change my love for you. Maar hier had-ie het nog prima voor elkaar (9).

Die van Status Quo vind ik ook nog wel heel lekker klinken eigenlijk, ook al is het in aanzet natuurlijk een oersimpel nummer (7). Dat nummer van Stephanie Mills (wel een goede zangeres trouwens) gaat wel (6) en die van Diana Ross is natuurlijk gwoon goed, vooral dankzij de Chic-connectie, maar ik heb het gwoon teveel gehoord (7). Over de rest van de binnenkomers in de tipparade ben ik gauw uitgepraat. Het is niet voor niets dat je de meeste nummers nooit meer hoort. Terecht vergeten.

Mijn oordeel over die single van The Photos (nooit van gehoord verder) schort ik even op. Ik ben momenteel niet in de gelegenheid om het nummer op een dusdanig volume te draaien dat ik het goed op me kan laten inwerken. Dat oordeel houden jullie dus nog even tegoed.

Jeetje Gaucho, dit is gewoon niet eerlijk, nou moet ik het ook gewoon weer horen met je Alan Parsons-referentie!!

Bij nader inzien geven m'n lieve vrouwtje en ik het maar een [4,5]...

Hoe denk je trouwens over het Jacksons-nummer?

kaztor schreef:
Jeetje Gaucho, dit is gewoon niet eerlijk, nou moet ik het ook gewoon weer horen met je Alan Parsons-referentie!!

Bij nader inzien geven m'n lieve vrouwtje en ik het maar een [4,5]...

Als het maar vaak genoeg terughoort, wordt het rapportcijfer vanzelf steeds hoger...

Of niet natuurlijk - zoals ik al schreef: mij viel het nummer bij herbeluistering dus juist iets tegen. Misschien zou ik het beter gevonden hebben als het door Colin Blunstone was gezongen. Daar lijkt het nummer me wel geknipt voor.

O ja , de Jacksons, die was ik vergeten. Prima nummer. Een graadje minder dan Shake your body en Can you feel it, maar nog altijd heel behoorlijk. Dit is R&B/soul zoals ik het graag hoor: onweerstaanbaar ritme, goeie instrumentatie (die stuwende blazers ) en Michael J. die hier nog in volle glorie te beluisteren is met zijn 'jonge' stem. Al een beetje met die hikjes, maar niet zo irritant als in sommige latere nummers. Hooguit vind ik het refrein onvoldoende uitgewerkt. Juist daardoor komt het niet iets tekort om als een klassieker in hun oeuvre te worden bijgeschreven. Maar toch: 7,5.

Persoonlijk vind ik Lovely one een stuk minder dan Shake your body en eerdere Jackson-songs: een oversimpel al te vaak herhaald refrein en onopvallende coupletten. Het zal mijn top 40 helemaal niet halen.

Nee, die van mij inderdaad ook niet.
Het heeft natuurlijk ook te maken met de vraag hoeveel goede platen er nog meer zijn. Is dat een beetje teveel, dan is er al snel geen ruimte voor zo'n track van de Jacksons. Op eigen kracht is de single niet op zijn sterkst.

gaucho schreef:

Of niet natuurlijk - zoals ik al schreef: mij viel het nummer bij herbeluistering dus juist iets tegen. Misschien zou ik het beter gevonden hebben als het door Colin Blunstone was gezongen. Daar lijkt het nummer me wel geknipt voor.

Jij ziet het helemaal goed. Nu snap ik het ook gelijk: Het nummer zelf is echt zo slecht nog niet, maar het heeft de juiste zanger nodig. En dit is inderdaad prima geschikt voor Colin Blunstone.

Het Jacksons-nummer moet het hebben van pit en herkenbaarheid. Op die fronten vult het voor mij het enigszins ontbreken van een overdonderende hook aan, al blijft bij mij dat refrein wel goed hangen. ik denk dat dat dan ook de doorslag gaf om het een Alarmschijf te maken. Hitgevoelig is het nl. zeker.

Morgenmiddag eens die Hot 100-lijst doornemen...

Net nog even The Photos beluisterd (ik ben als eerste aanbeland op mijn thuiswerkplek ). Ik kende het niet, doet ook geen bel rinkelen, maar het is een leuk nummer. Beetje van die typische new wave-muziek van eind jaren zeventig, met strakke gitaarakkoorden en een rammelend basje.

Toen zij begon te zingen, dacht ik heel even dat het John Watts van Fischer Z was. Ik vind Wendy Wu (zo heet ze dus) eigenlijk net iets te lievig klinken voor dit nummer, maar zij geeft dit bandje toch wel een eigen geluid. Ook door die violen, ja. Al stijgt het toch ook weer niet boven de middelmaat uit (6,5).
Laat ik het zo zeggen: in het puur hypothetische geval dat ik dit singletje in de uitverkoopbakken zou tegenkomen, zou ik niet aarzelen...

Ik lees trouwens in het bijschrift van een ander nummer (I'm so attractive) dat het album de vierde plaats gehaald heeft in de Engelse LP-lijsten. Dit bandje moet aan de overkant van het Kanaal dus toch tamelijk succesvol geweest zijn.

Hot 100 - Week Of October 04, 1980

Top 10:

#1 - #3 Queen - Another One Bites The Dust
#2 - #2 Air Supply - All Out Of Love
#3 - #1 Diana Ross - Upside Down
#4 - #4 George Benson - Give Me The Night
#5 - #7 Eddie Rabbitt - Drivin' My Life Away
#6 - #6 Paul Simon - Late In The Evening
#7 - ? Barbra Streisand - Woman In Love
#8 - #10 Kenny Loggins - I'm Alright
#9 - #5 Johnny Lee - Lookin' For Love
#10 - ? Olivia Newton-John & E.L.O. - Xanadu

Een diva maakt plaats voor een Queen: Diana Ross gaat down naar #3 terwijl Queen zoals verwacht de toppositie overneemt. Verder minimale verschuivingen en nieuw 'oud nieuws': de terreurdaad van Streisand en de titeltrack van de film Xanadu, waarvan de soundtrack in Amerika op een omgekeerd evenredige wijze dezelfde singles oplevert als in Europa.

-----------

Binnenkomers bij de onderste 10:

#97: Zapp & Roger - More Bounce To The Ounce (Part 1)

(afbeelding)
Hopelijk keek hij niet te diep in die bol...

#91: Robert John - Hey There, Lonely Girl

Roger (Troutman) kennen we natuurlijk van zijn gebruik van de talkbox, o.a. op I Wanna Be Your Man en California Love, maar in hiphopkringen had hij natuurlijk een undergroundstatus. Zapp was dus de band van Roger en z'n broer Larry. Het succesverhaal eindigt droevig: In 1999 slaat Larry de hand aan z'n broer en zichzelf vanwege een ruzie. More Bounce To The Ounce is een kruidentuintje voor vele rap -en hiphopartiesten. Samples uit het nummer hoor je overal. Negen minuten is me echter te gortig (de lengte van het YouTube-clipje), dus dat ze dan zo'n Part 1 op single zetten begrijp ik volkomen. Dit is leuk voor een paar minuten. Vanuit die optiek geef ik het een [7].

Kregen we vorige week al van Deliverance zo'n slappe Bee Gees rip-off, geeft Robert John ons nog even een trap na. Donder toch op met deze flauwe, afgevlakte Blue Eyed Soul-rotzooi! [1].

Musician’s Top 30, 11 oktober 1980, week 41

01 (01) Angel * Fleetwood mac
02 (07) Driver’s seat * Sniff ’n the tears
03 (02) Johnny and Mary * Robert Palmer
04 (03) Ashes to ashes * David Bowie
05 (04) Start! * The Jam
06 (06) Don’t stand so close to me * The Police
07 (10) King’s call * Phil Lynott
08 (05) Master blaster * Stevie Wonder
09 (08) Room service * Fischer Z
10 (14) Take the long way home (live) * Supertramp
11 (18) What you’re proposin’ * Status quo
12 (11) Dirty white boy * Foreigner
13 (15) I die: you die * Gary Numan
14 (09) I never had a love like this before * Massada
15 (16) And the cradle will rock * Van Halen
16 (23) Some are born * Jon Anderson
17 (---) Stereotype * Specials
18 (17) I got you * Split enz
19 (22) Total loss * Kayak
20 (26) It’s still rock and roll to me * Billy Joel
21 (13) Blew my cool * Herman Brood
22 (12) Mondo sinistro * Al Stewart
23 (---) Real love * Doobie brothers
24 (25) Woman in love * Barbra Streisand
25 (---) Touch and go - The Cars

(afbeelding)

26 (---) My turn to love you * Eddie Grant
27 (20) Politiek * Bram Vermeulen
28 (---) Sanctuary * New musik
29 (---) My old piano * Diana Ross
30 (21) Thunder and lightning * Chicago

Geen grote verrassingen met betrekking tot mijn lijst van 11 oktober 1980.

Dat de Doobie brothers het zouden redden, lijkt mij geen surprise. Het lijkt wat traag maar is verder een sterk nummer met zanger McDonald, het nummer op zich zou bij mij nog wel eens kunnen leidn tot aanschaf van het album dat hier bij hoort.

Toch ruimte ook voor Eddie Grant, ondanks alle beschimpingen van de laatste week. My old piano van Diana Ross, eigenlijk ook een prima nummer.
Stereotype van The Specials, echt bijzonder sfeertje.

De verrassing die er nog is, is waarschijnlijk het singletjes Touch and go van The Cars. Had niets gedaan in de Top 40 of Tipparade, is toch uitgebracht in Nederland en leidde in mijn eigen lijst dan nog een klein succesje!

De Engelse Top 40 van 11 oktober 1980:

(afbeelding)

............stand down, Margaret!

01 01 Don't stand so close to me - The Police
02 03 D.I.S.C.O. - Ottawan
03 04 Baggy trousers - Madness
04 02 Master blaster - Stevie Wonder
05 06 My old piano - Diana Ross
06 25 Stereotype/ international jetset - Specials
07 20 If you're lookin' for a way out - Odyssey
08 05 One day I'll fly away - Randy Crawford
09 10 Amigo - Black slate
10 18 Killer on the loose - Thin Lizzy
11 --- And the birds were singing - Sweet people

(afbeelding)

....terug van weggeweest...

12 07 Feels like I'm in love - Kelly Marie
13 11 Searching - Change
14 22 Trouble - Gillan
15 38 When you ask about love - Matchbox
16 08 Another one bites the dust - Queen
17 17 Three little birds - Bob Marley
18 12 I got you - Split enz
19 29 Casanova - Coffee
20 09 It's only love - Elvis Presley
21 13 I owe you one - Shalamar
22 --- Woman in love - Barbra Streisand

(afbeelding)
....géén Gibb op mijn hoes....

23 23 You're lying - Lynx
24 14 Eight day - Hazel o' Connor
25 28 Gotta pull myself together - The Nolans
26 --- Love x love - George Benson

(afbeelding)

27 --- What you're proposin' - Status quo

(afbeelding)

28 16 It's still rock and roll to me - Billy Joel
29 15 Modern girl - Sheena Easton
30 19 Paranoid - Black sabbath
31 --- All out of love - Air supply

(afbeelding)
.....de Nederlandse hoes

32 21 Dreamin' - Cliff Richard
33 --- Army dreamers - Kate Bush

(afbeelding)

34 --- Party lights - Gap band

(afbeelding)

35 --- Enola gay - O.M.D.

(afbeelding)

36 40 What's in a kiss - Gilbert o' Sullivan
37 24 A walk in the sky - Nick Straker band
38 --- Special brew - Bad manners

(afbeelding)

39 27 Two little boys - Splodgenessabounds
40 31 9 to 5 - Sheena Easton

Een paar aardige nieuwe binnenkomers, ik kan niet anders zeggen.

Veel kritiek van mij geweest op Bad Manners, maar vooruit, de ska met een plotseling versnelling die ze nu brengen met Special brew is alleraardigst en het luisteren even waard (7,5)

Het komt natuurlijk nog niet aan de topplaten Enola gay van OMD (9,5) en Army dreamers van Kate Bush (10) maar die hebben dan wel weer héél erg goede singles uitgebracht. OMD had zijn derde hit in de Engelse hitlijsten en uiteindelijk zelfs z'n eerste top 10 hit.

Et les oiseau chantaient komt nu voor het eerst in de Britse Top 40 binnen. Ja, als het instrumentaal is kan de titel natuurlijk net zo goed omgezet worden van het Frans naar het Engels. Het gaat natuurlijk om het verkopen van zingende vogeltjes geluiden. En die weten toch ook niet of ze in het Frans of Engels aan het tjilpen zijn (6).

Verder zijn What you're proposing van Status quo (8) en Woman in love van Barbra Streisand (6,5) bekende verschijningen. In de categorie bekend krijgt Air supply met All out of love de slechtste waardering van mij (2,5). Waardeloos.

Ook de Gap band en Party lights is vreselijk (2), hoe is het mogelijk dat er toch nog mensen zijn die er van houden. Liefhebbers van George Benson, daar kan ik mij dan nog iets bij voorstellen bij een typische Benson-plaat, Love x love (5,5).

Morgen eventjes een paar van die liedjes opzoeken, nu is het wat laat en m'n vrouw wil naar bed.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar dat Gap Band-liedje .

OMD zou van mij den vollen poet gehad hebben. Briljante plaat en ze zijn er daar al erg vroeg bij!

TOP 40 VAN ROB nr 225, 15-10-1980
dw vw aw
1 1 9 Ashes to ashes - David Bowie
2 2 7 Johnny and Mary - Robert Palmer
3 4 4 Sanctuary - New Musik
4 5 4 Take the long way home - Supertramp
5 3 5 Woman in love - Barbra Streisand
6 7 6 Master blaster - Stevie Wonder
7 13 2 Lies - Manfred Mann's Earth Band
8 9 6 Limbo - Fischer Z
9 6 10 Anak - Freddie Aguilar
10 8 8 Magic - Olivia Newton-John
11 12 4 Total loss - Kayak
12 22 2 My old piano - Diana Ross
13 23 3 Release - Patti Labelle
14 15 5 Don't stand so close to me - The Police
15 17 4 Blind date - Ginger
16 32 2 What you're proposing - Status Quo
17 10 12 One day I'll fly away - Randy Crawford
18 21 6 Long blond animal - Golden Earring
19 11 14 Peter Gunn - Emerson, Lake & Palmer
20 19 6 Get 'im outta town - The Laughing Dogs
21 14 13 Don't ask me why - Billy Joel
22 24 3 Cogli la prima vela - Angelo Branduardi
23 28 2 Now you tell me that we're through - The Photos
24 -- 1 Stereotype - The Specials
25 16 7 If it's alright with you baby - The Korgis
26 -- 1 Together too long - The Meteors
27 18 8 Another one bites the dust - Queen
28 29 3 The king's call - Phil Lynott
29 27 4 Oops upside your head - The Gap Band
30 31 3 The wanderer - Donna Summer
31 35 2 Give me the night - George Benson
32 -- 1 Real love - The Doobie Brothers
33 -- 1 Aquarius - Gary Fane
34 -- 1 Il jouait du piano debout - France Gall
35 20 11 Late in the evening - Paul Simon
36 36 3 My prayer - Ray, Goodman & Brown
37 25 10 Oh yeah - Roxy Music
38 26 5 Some broken hearts never mend - Telly Savalas
39 30 10 A forest - The Cure
40 34 14 Babooshka - Kate Bush

5 weken staat David Bowie nu op 1, en nog steeds geen serieuze bedreiging, of het moet Lies zijn dat van 13 naar 7 stijgt...

Ook weer vijf binnenkomers (het gemiddelde aantal), de hoogste van The Specials met Stereotype. Na het betere spring- en stuiterwerk (Gangsters, Too much too young) gooien ze het nu over een wat serieuzere boeg, minder ska, meer inhoud, en wat mij betreft pakt dat goed uit. Het gaat ook al wat meer de richting op van de knaller die ze volgend jaar zullen maken (Ghost town).

Op 26 de Nederlandse band The Meteors; Together too long is misschien wel hun bekendste single, maar ook deze haalt de top 40 niet (4x tipparade, geen top 40; ik vraag me ineens af wat het record is van de meeste tipnoteringen zonder ooit de top 40 te halen?). Een band die net iets verder gaat waar landgenoten afhaken, new wave met prominente synthesizers en indringende zang.

Op 32 de Doobie Brothers met een minder opvallende song (was hem eerlijk gezegd al vergeten), en veel potten zullen ze hiermee niet breken.

Op 33 de veelbesproken Gary Fane, zie verder de discussie hierboven.

En op 34 onze Franse nachtegall (sorry voor dit grapje). Sinds de jaren 60 (Poupée de cire, poupée de son) al een bekende zangeres; voor NL is dit een soort comeback, een vlotte eigentijdse popsong die iedereen nog wel kent.

Week 42 - 1980
Top 40
Tipparade

Binnenkomers in de Tippparade:

#13: Leo Sayer - Time Ran Out On You
#23: Boney M. - Children Of Paradise
#24: The Rolling Stones - She's So Cold

(afbeelding)
IJskoud de beste!

#25: France Gall - Il Jouait Du Piano Debout
#26: Eye To Eye - Am I Normal?
#27: Sommerset - Mi Amor
#28: Lipps, Inc. - How Long
#30: The Employees - Pick It Up

Leo Sayer heb ik niet op YouTube kunnen vinden, maar wel kunnen downen. Er valt gelijk een lijn te trekken naar Billy Joel's koers op de albums 52nd Street en Glass Houses. En die invloeden pakken hier goed uit. Het liedje klinkt vlot, bijtijds en laat horen waarom ik Leo Sayer wat ondergewaardeerd vind, al ken ik geen hele albums van de man. Leuke gitaarsolo ook [8].

Je zult het niet geloven, maar Boney M. komt hier zowaar redelijk goed voor de dag! Hun (of liever: Frank Farian's) sound wordt hier wat ge-update naar 1980-maatstaven en misschien is het niet echt memorabel te noemen; Het is in ieder geval voldoende-waardig [6,5].

En dan komt wat voor mij eigenlijk gewoon dé single (en wellicht hét nummer) van het album Emotional Rescue is: She's So Cold. Het nummer wordt gekenmerkt door een jachtige sound en dito thema en het klinkt lekker vuig en no-nonsense. Dit is gewoon 'vintage' Stones-muziek van de beste snit, daar verandert vier schamele weekjes Tipparade niks aan. Let ook eens op die heerlijk decadente videoclip . Ik blijf erbij: Had gewoon de eerste single van het album Emotional Rescue moeten zijn [9,5].

En daar is na een paar lichtjaren ook ineens France Gall die eens in drie, vier generaties de Top 40 weet te bereiken (haar volgende solo-hit zou ook weer acht jaar hierna scoren). Zeer comfortabele popmuziek met een sterke jazzy inslag dat klinkt als een ietwat koude, zonnige dag met herfstbladeren op de grond (kijk eens naar buiten). M'n lieve schat hoorde het net voor het eerst en hoorde het meteen al; dit kan van ons altijd. Heerlijke popmuziek [9].

Eye To Eye klinkt voor mij als een act die net voor het eerst toegang heeft gekregen tot een vernieuwde studio met allerhande snufjes. Dit Am I Normal klinkt me te onwennig en te mat, al klinkt die synth-riff in het refrein wel geinig [5].

Sommerset heb ik moeten downen. Guys 'N' Dolls-achtige melodrama dat teveel op ABBA leunt. En dan die vocalen... Geen aandacht aan besteden verder [2].

Het volgende bericht ga ik menen: Lipps, Inc. vergrijpen zich hier aan Ace's klassieker, een liedje dat haaks staat op alles dat ook maar even knipoogt naar het disco-genre. Zin met 'schoenmaker' en 'leest' [1].

The Employees waren Belgisch, begrijp ik? Hoe dan ook, Pick It Up is een lekker aanstekelijk liedje dat weliswaar een beetje laat aan het ska-firmament verschijnt, maar dan nog lekker pretentieloos klinkt. Mag ten alle tijden, zoiets en ze gaan er dan ook met een dikke voldoende vandoor: [8].

Vind de "nieuwe" van Leo Sayer ook echt prima. Beter dan de vorige. Ik ken Time ran out on you (8,5) dan ook nog wel uit 1980 (wordt vervolgd!).

Ik ben één van de weinigen zonder noemenswaardige problemen met het album Emotional rescue van de Rolling stones. She's so cold vind ik ook prima (8). Van de vrijblijvendheid van France Gall ben ik minder overtuigd (6)

Tipparade: week 42 van 1980.

#13: Leo Sayer - Time Ran Out On You
Een nummer dat in de vergetelheid is geraakt, het staat op geen enkele compilatie van Leo Sayer. Waarom? Ik vind het uiteindelijk beter dan zijn vorige hitsingle al werd het geen grote hit.

#23: Boney M. - Children Of Paradise
Dit nummer van Boney M is natuurlijk niet geweldig maar is nog best te pruimen, laat ik hier een gemiddeld cijfer geven.
Cijfer: 6

#24: The Rolling Stones - She's So Cold
Werd vreemd genoeg geen hit maar vind ik één van de beste Stones-singles van de jaren '80. Klinkt jachtig maar erg swingend en nog lekker ruig met meezingtekst.
Cijfer: 9

#25: France Gall - Il Jouait Du Piano Debout
France Gall is hier duidelijk volwassen geworden. Degelijke pop met jazzy inslag en tijdloos.

#26: Eye To Eye - Am I Normal?
Heeft minder de tand des tijds doorstaan, Eye To Eye probeert met de tijd mee te gaan maar het nummer zelf is wat flets en mist een pakkend refrein.
Cijfer: 5

#27: Sommerset - Mi Amor
Geen clip gevonden.

#28: Lipps, Inc. - How Long
Deze matte cover hadden ze inderdaad achterwege moeten laten en dit swingt bovendien voor geen meter.
Cijfer: 2,5

#30: The Employees - Pick It Up
Snelle ska van Belgische band, erg aanstekelijk en grappig.
Cijfer: 8,5

Musician’s Top 30, 18 oktober 1980

01 (01) Angel * Fleetwood mac
02 (02) Driver’s seat * Sniff ’n the tears
03 (07) King’s call * Phil Lynott
04 (03) Johnny and Mary * Robert Palmer
05 (06) Don’t stand so close to me * The Police
06 (17) Stereotype * Specials
07 (---) Lies * Manfred Mann’s earth band

(afbeelding)

08 (04) Ashes to ashes * David Bowie
09 (11) What you’re proposin’ * Status quo
10 (05) Start! * The Jam
11 (10) Take the long way home (live) * Supertramp
12 (09) Room service * Fischer Z
13 (---) Into the lens - Yes

(afbeelding)

14 (08) Master blaster * Stevie Wonder
15 (16) Some are born * Jon Anderson
16 (23) Real love * Doobie brothers
17 (13) I die: you die * Gary Numan
18 (15) And the cradle will rock * Van Halen
19 (28) Sanctuary * New musik
20 (---) Misunderstanding - Genesis

(afbeelding)

21 (---) Aquarius * Gary Fane

(afbeelding)

22 (19) Total loss * Kayak
23 (25) Touch and go * The Cars
24 (20) It’s still rock and roll to me * Billy Joel
25 (29) My old piano * Diana Ross
26 (12) Dirty white boy * Foreigner
27 (27) My turn to love you * Eddy Grant
28 (---) When you ask about love * Matchbox

(afbeelding)

29 (18) I got you * Split enz
30 (24) Woman in love * Barbra Streisand

Toch een leuke hitlijst, al was het alleen al voor het binnenkomen van Into the Lens, de Yes single van het album Drama. Vaak wordt het complete nummer van meer dan acht minuten aangeboden maar nu heb ik via youtube het originele singletje qua lengte gevonden.

Na herbeluisteren vind ik het beter dan Misunderstanding, de derde single van Genesis van het album Duke. Misunderstanding klonk vroeger als single al niet al te best. Ook op LP was het niet echt genieten. Alleen met de laatste SACD versie van Duke hoor ik eindelijk hoe het waarschijnlijk vanaf het begin al had moeten klinken.

Daarmee hebben we drie singles van Duke gehad (Turn it on again, Duchess en Misunderstanding). Niet de mooiste nummers van Duke wel de meest voor de hand liggende.

De andere nieuwe binnenkomers konden we natuurlijk verwachten, Lies van Manfred Mann's earth band, Aquarius van Gary Fane en When you ask about love van Matchbox. Toch grappig dat in die tijd de mensen bereid waren om het singletje van Manfred Mann's earth band te kopen. De LP-band vond nog voldoende kopers om Lies in de Top 40 te krijgen.

De overige ontwikkelingen blijven ook leuk. Toch sterk omhoog die single van Phil Lynott en ook, maar dat ligt meer in de lijn der verwachting, de Specials demonstratief in de Top 10 aanwezig.

Frappant, musician, hoe jouw lijst de pols houdt aan de ontwikkelingen in de symfowereld, met Jon Anderson op 15 en een Yes zonder Jon Anderson die op 13 binnenkomt. Beide singles zijn destijds geheel langs me heen gegaan. Later in het jaar komt I am a camera wel in mijn top 40 (uiteraard).
Ook Genesis hield je goed bij; Duchess kende ik niet als single; Misunderstanding wel, geloof ik, maar ik heb er nooit wat aan gevonden, een typisch Phil Collins-product met nauwelijks een Genesis-stempel. Wat mij betreft een misverstand (sorry) om dat op een Genesis-album te zetten...

Gast
geplaatst: vandaag om 08:21 uur

geplaatst: vandaag om 08:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.