menu

Mijn Updates +
Muziek / Toplijsten en favorieten / 1988 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
sq
De SQ top 15 van week 7 - 1979

1 (1) Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
2 (-) Gruppo Sportivo - Disco Really Made It
3 (3) Third World - Now That We Found Love
4 (2) Chic - Le Freak
5 (-) Pointer Sisters - Fire
6 (4) Earth, Wind & Fire - September
7 (5) Grand Funk Railroad - Some Kind of Wonderful
8 (7) Blondie - Heart of Glass
9 (6) Jacksons - Blame it on the Boogie
10 (-) André van Duin - ´k Heb Hele Grote Bloemkole
11 (9) Toto - Hold the Line
12 (-) Alice Cooper - How you gonna see me now
13 (-) Peaches & Herb - Shake Your Groove Thing
14 (13) Peter Tosh & Mick Jagger - Don't look Back
15 (14) Elvis Costello & the Attractions - Radio, Radio

Ik was laat met Alice Cooper, maar vond en vind het nog altijd een beetje slapjes na de dingen die hij begin 70s maakte.
Gruppo Sportivo werd door mij op de voet gevolgd, ik had Back to 78 in 1978 gekocht, en ´10 mistakes´ net een maand in bezit. Deze single kwam helemaal uit het niets, en ik vond m geniaal, ook als discoliefhebber zijnde.
Ook van Nina Hagen Band had ik de lp net een maand en dat verklaart ook waarom ´Unbeschreiblich´ bij mijn zo snel op de 1e plaats stond.
Pointer Sisters vond iedereén mooi en de LP ´Energy´ kocht ik in deze maand (februari 1979), al meen ik dat dat 50/50 was met geld van mijn moeder, die het ook mooi vond.
In de carnavalsweek nog een eenmalige notering voor André van Duin, die ik met terugwerkende kracht nog wel hoger had willen zetten (volgende week is-ie weer verdwenen).
Peaches & Herb is een beetje een persoonlijke afwijking van me. Later dit jaar meer.

Overigens leuk dat nu ook Ranboy Shalamar in de lijst heeft. Bij mij wel bekend toen, maar niet genoeg voor de lijst (bij jullie trouwens ook niet bij de 1e 15). Latere Shalamar-singles zijn nog meer disco en komen dus ook nog.

sq schreef:
(...)Peaches & Herb is een beetje een persoonlijke afwijking van me. Later dit jaar meer.(...)

Ik ben benieuwd. 1979 wordt wel hun beste jaar.

Blondie gaat al weer snel naar beneden, als het niet tijdelijk is! Heart of glass was natuurlijk ook wel heel wat anders dan wat er staat op haar eerdere albums (Blondie, Plastic letters). Maar in commerciële zin was het één van haar grootste successen.

De top 30 van 17 februari 1979:

01 (01) Everytime I think of you - Babys
02 (02) Blue collar man - Styx
03 (04) Some kind of wonderful - Grand funk railroad
04 (08) Adolescent sex - Japan
05 (03) Accident prone - Status quo
06 (15) Don't stop me now - Queen
07 (---) Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen
08 (09) You took the words - Meatloaf
09 (06) How you gonna see me - Alice Cooper
10 (07) Don't look back - Tosh/Jagger
11 (12) Now that we've found love - Third world
12 (05) Hold the line - Toto
13 (11) My life - Billy Joel
14 (22) Fire - Pointer sisters
15 (---) Ruthless queen - Kayak
16 (14) Strange way - Firefall
17 (---) Heart of glass - Blondie
18 (17) Maakt van uw scheet..... - Breedbekkikkers
19 (---) Sharing the night together - Dr. Hook
20 (16) Pictures - Partner
21 (26) Save the last dance for me - Jerry Lee Lewis
22 (10) Hammer horror - Kate Bush
23 (24) Forever in blue jeans - Neil Diamond
24 (28) The runner - Three degrees
25 (21) New York New York - Gerard Kenny
26 (20) Let's start the dance - Hamilton Bohannon
27 (---) You're all I need to get by - Matthis/Wiliams
28 (13) September - Earth, Wind & fire
29 (23) Take that to the bank - Shalamar
30 (---) Born to be alive - Patrick Hernandez

Nina Hagen: wie kent haar niet van naam? Nog een flirt met Herman Brood gehad en..... Unbeschreiblich weiblich. Haar enige single die óóit de tiplijst heeft gehaald in Nederland. Haar enige albums die ze (en ook nog kort) in de LP-lijsten heeft gehad waren Unbehagen en de Nina Hagen band maar iedereen kent haar. Dat is ook een prestatie.

Ze heeft overigens in totaal zo'n 14 studio cd's gemaakt die mij allemaal niets zeggen maar Unbeschreiblich weiblich...... Wat een diepe indruk liet dat (toen) achter. De muziek, de tekst, het feit dat het duitstalig was. Dat dat nooit verder is uitgediept, dat het niet heeft geleid tot blijvende successen, blijft voor mij een raadsel.

Kayak, van een geheel andere orde, kwam volgens mij voor het eerst met de zanger Edward Reekers op de proppen bij het nummer Ruthless queen. De muziek van Kayak klinkt wel goed maar het is erg braaf geworden, zeker in vergelijking met het stevigere oude werk en de zang van Max Werner.

Kayak wilde internationaal successen behalen. Een terechte wens maar het is niet helemaal geworden wat er ooit voor ogen stond. Maar anno nu nog steeds een prima band, die ook nog steeds de stevige symfonica niet schuwt.

Heart of glass was Blondie met weer een iets ander gezicht dan ten tijde van de cd's Blondie en Plastic letters. Maar ook ten opzichte van Parallel lines, waar Heart of glass op staat, is het met alle electronica een opmerkelijk nummer. Maar de veranderingen gingen snel in die tijd. Ik heb Heart of glass altijd als voorloper van nummers als Atomic en Call me gezien.

Een band als Dr. Hook deed niet zo snel in veranderingen. De (Amerikaanse) romantische rock van Sharing the night together is een rechtstreeks neefje van een vergelijkbare hit van Dr. Hook in 1976: A little bit more. Maar beiden alleszins te verkiezen boven Baby makes her blue jeans talk (1982).

Soms hebben artiesten een wereldhit, bijvoorbeeld Deniece Williams en Johnny Matthis met Too much too little too late in 1978 maar worden interessante opvolgers vervolgens volledig genegeerd door het platenkopende publiek. Het geldt bijvoorbeeld voor You're all I need to get by. Een voorbeeld van hoe grillig een hitparade kan zijn, gelukkig gaf ik ze nog een bescheiden notering (net overigens als Ranboy).

Born to be alive zou uiteindelijk een hele grote hit worden voor Patrick Hernandez. Het is niet mijn favoriete disco maar ik kan niet ontkennen dat het nummer wereldwijd een millionseller is geworden. Maar de man kwam uit het niets en is in het niets ook weer verdwenen: heel kenmerkend voor goedkope muziek en deuntjes......

musician schreef:

Nina Hagen: wie kent haar niet van naam? Nog een flirt met Herman Brood gehad en..... Unbeschreiblich weiblich. Haar enige single die óóit de tiplijst heeft gehaald in Nederland. Haar enige albums die ze (en ook nog kort) in de LP-lijsten heeft gehad waren Unbehagen en de Nina Hagen band maar iedereen kent haar. Dat is ook een prestatie.

Ze heeft overigens in totaal zo'n 14 studio cd's gemaakt die mij allemaal niets zeggen maar Unbeschreiblich weiblich...... Wat een diepe indruk liet dat (toen) achter. De muziek, de tekst, het feit dat het duitstalig was. Dat dat nooit verder is uitgediept, dat het niet heeft geleid tot blijvende successen, blijft voor mij een raadsel.

Nina had iets gevaarlijks. Ze was Duits, tegendraads, een junkie, en had de associatie met Brood. Het grote publiek was daar waarschijnlijk wat voorzichtig mee. Herman Brood scoorde ook nauwelijks.

TV-Glotzer (Duitse White Punks On Dope-cover) en African Reggae vind ik ook geniaal.

musician schreef:
Born to be alive zou uiteindelijk een hele grote hit worden voor Patrick Hernandez. Het is niet mijn favoriete disco maar ik kan niet ontkennen dat het nummer wereldwijd een millionseller is geworden. Maar de man kwam uit het niets en is in het niets ook weer verdwenen: heel kenmerkend voor goedkope muziek en deuntjes......

Z'n achtergrondzangeresje kreeg het beter voor elkaar...

Er gaan niet gelijk bellen rinkelen, maar het was toch niet Madonna?

De cd Nina Hagen band is overigens uiteraard wel een klassieker, ik zou daar niet denigrerend over willen doen. Ik ben er nooit aan begonnen/ aan toegekomen (een hele LP in het Duits!) maar de LP behoort natuurlijk tot een van de meest kenmerkende newwave producties uit die tijd.

musician schreef:
Er gaan niet gelijk bellen rinkelen, maar het was toch niet Madonna?

Danseres bij zijn optredens, en zelfs een tijdje zijn vriendinnetje, als ik de geruchten moet geloven.

sq
Madonna danseres bij Patrick Hernandez: leuk weetje. Ik kon dat niet zelf oproepen, maar het kan best zijn dat ik dat eens eerder gelezen heb. Dat ze (oa) als danseres had gewerkt was ik in elk geval niet vergeten, maar dat is dan ook steeds weer duidelijk te zien bij de video´s.

Born to be Alive vond ik aanvankelijk een nogal zeurderig deuntje en het hele image van PH met zijn pedante stokje was ook niet echt jedat. Pas later ben ik de track meer gaan waarderen; weliswaar ´wegwerp´muziek, maar wel met een dynamiek die zeker niet ´dertien in een dozijn´ is. Blijft wel staan dat ik liefst de break uit de maxi of de instrumentale versie hoor. Het is een van de discomaxi´s uit 1979 die ik nog wil hebben.

TOP 40 VAN ROB nr 139, 21-2-1979
dw vw aw
1 4 5 Chiquitita - Abba
2 2 10 Le freak - Chic
3 1 7 How you gonna see me now - Alice Cooper
4 3 6 You took the words right out of my mouth - Meat Loaf
5 9 3 Fire - The Pointer Sisters
6 6 4 Some kind of wonderful - Grand Funk
7 7 6 My life - Billy Joel
8 15 3 Don't stop me now - Queen
9 5 6 New York New York - Gerard Kenny
10 10 5 Everytime I think of you - The Babys
11 19 2 Ruthless queen - Kayak
12 12 4 Pictures - Partner
13 11 5 Sing to me - 1994
14 23 2 Heart of glass - Blondie
15 21 2 Nee, daar trappen wij niet in - Vader Abraham
16 8 5 Blue collar man - Styx
17 17 3 Now that we found love - Third World
18 20 4 Adolescent sex - Japan
19 13 10 Don't look back - Peter Tosh
20 38 2 Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen Band
21 27 4 Lay your love on me - Racey
22 16 7 Late night show - Tiffany
23 28 3 You're all I need to get by - Johnny Mathis & Deniece Williams
24 14 9 Accident prone - Status Quo
25 -- 1 Forever in blue jeans - Neil Diamond
26 29 3 I was made for dancing - Leif Garrett
27 -- 1 The runner - The Three Degrees
28 18 9 Strange way - Firefall
29 34 2 Take that to the bank - Shalamar
30 26 4 Anyway you do it - Liquid Gold
31 -- 1 Tragedy - The BeeGees
32 -- 1 Shake your body - The Jacksons
33 24 6 I love the nightlife - Alicia Bridges
34 25 9 Song for Guy - Elton John
35 22 15 Paradise by the dashboard light - Meat Loaf
36 -- 1 I will survive - Gloria Gaynor
37 30 4 East river - Brecker Brothers
38 37 9 September - Earth, Wind & Fire
39 33 7 Hey Joe - Pussycat
40 31 13 You don't bring me flowers - Neil Diamond & B. Streisand

Na even op 4 te zijn blijven staan, pakt Abba nu toch nog overtuigend de eerste plek!
Van de vijf binnenkomers zijn er vier disco/soulnummers (genre was dit jaar op zijn hoogtepunt) en eentje van Neil Diamond, die ik nog steeds erg hoog had vanwege het geweldige If you know what I mean.
Paradise by the dashboard light heeft zijn laatste week, 15 weken, en ik dacht na Wuthering Heights de grootste hit tot dan toe ooit in mijn top 40.

zeer leuke lijstjes allemaal. Ik vind het leuk om te lezen dat jullie de muziek waarmee jullie zijn opgegroeid(de muziek op de radio bedoel ik hiermee) zo waarderen. Dat kon ik helaas niet...

(eind jaren '90, begin jaren '00 was de radiomuziek op haar grootste dieptepunt )

Erg interessant dat je dat zegt. Ben het helemaal met je eens dat in jaren 70 en begin 80 er veel goeie platen in de top 40 kwamen, en idd rond de millenniumwisseling was het heel erg slecht. Maar ik dacht ook vaak: dat is subjectief, ik vind de muziek uit mijn jeugd gewoon goed, en als iemand opgroeit rond de millenniumwisseling, zal hij die muziek ook goed vinden. Maar dat is dus niet (altijd) zo...

als ik in de jaren '70 of '80 had geleefd had ik zeker zelf ook lijstjes gemaakt, eind jaren '90/ begin jaren '00 was dat de moeite niet

Toch maakte ik ook toen nog lijstjes. Alleen was er bijna geen overeenkomst meer met de top 40 van toen...

Goeie lijst Ranboy, het was me gisteren ontsnapt!

Ja, het waren toen opmerkelijke tijden, ook in de hitlijsten. Terwijl aan de ene kant de disco héél erg welig tierde was er aan de andere kant juist de opkomst van new wave en veel nieuwe bands.

Dat, plus nog een aantal andere ontwikkelingen maakt 1979 een boeiend jaar.

sq
Liefst 4 disco new-entry´s bij Ranboy. Dat viel me zomaar op The Runner staat bij mij ook:

De SQ top 15 van week 8 - 1979

1 (2) Gruppo Sportivo - Disco Really Made It (2 wk)
2 (-) Chalawa - Hop, Skip and Jump
3 (1) Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
4 (13) Peaches & Herb - Shake Your Groove Thing (2 wk)
5 (- ) Duncan Browne - The Wild Places
6 (5) Pointer Sisters - Fire (2 wk)
7 (3) Third World - Now That We Found Love
8 (-) Gibson Brothers - Cuba
9 (-) Dolly Parton - Baby I´m Burning
10 (4) Chic - Le Freak
11 (7) Grand Funk Railroad - Some Kind of Wonderful
12 (-) Three Degrees - The Runner
13 (-) Al Stewart - The Palace of Versailles
14 (6) Earth, Wind & Fire - September
15 (-) Rod Stewart - Ain´t Love a Bitch

Zo, weer een boel nieuwe. Met mooie eendagsvlieg Duncan Browne, een nummer waaraan je goed kan toetsen of iemand deze tijd heeft meegemaakt.

Een beetje mijn eigen klassieker is de reggae van Chalawa, dat in de top 40 niet veel gedaan heeft en als artiest ook geen status heeft (komt uit Canada volgens hitdossier ). Niettemin een nummer dat verrassend veel mensen nog steeds blijken te kennen. Als ik het ergens draai wordt vaak gevraagd wat het is.

Maar daarnaast toch weer veel disco (3). De Three Degrees dus ook bij mij, de vreselijke Gibson Brothers met hun enige acceptabele plaat (mooie break) en de Dolly Parton notering - voor wie dat niet al dacht - is ook disco.

Ja, Duncan Browne, die zal bij mij ook de lijst inknallen!

Je hebt wat meer songs die het niet echt gemaakt hebben (Dolly Parton, Al Stewart), maar een duidelijke lijn (qua smaak) zit daar nog niet in, als ik dat zo mag zeggen...
Maar aan de andere kant, toen was de muziekliefhebber nog niet zo makkelijk in hokjes in te delen

sq
ranboy schreef:
maar een duidelijke lijn (qua smaak) zit daar nog niet in, als ik dat zo mag zeggen...

dat mag. Hoewel 1979 niet een goed jaar is om dat te laten zien, vanwege de overmaat aan disco, was ik wel (en ben nog) een min of meer alle-genres liefhebber.

Je moet alles op z'n waarde oordelen, dus dat is wel terecht.

Ik vind ook Dolly Parton en Al Stewart er uitspringen als opvallend. Daarnaast de hoge binnenkomst van de Gibson brothers. Zij en Dolly Parton zouden in principe mijn top30 kunnen binnenkomen, zijn platen uit de tipparade per slot van rekening.

Ook Dolly hield al rekening met enig disco-invloeden in haar nummer. Misschien in het kader baadt het niet dan schaadt het niet.

Al Stewart zal zeker niet in mijn top 30 komen, want is in het geheel niet in de top 40 of tipparade terecht gekomen met The Palace of Versailles.

Mooi is dat, zo'n onbekende single, ook om te hebben. Ik zou in 1980 voor het eerst singles toelaten in mijn lijst die buiten de hitparades vielen. Not that funny, de derde single van het Fleetwood mac album Tusk bijvoorbeeld, herinner ik me uit mijn hoofd.

De top 30 van 24 februari 1979

01 (01) Everytime I think of you - Babys
02 (04) Adolescent sex - Japan
03 (07) Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen
04 (03) Some kind of wonderful - Grand funk railroad
05 (06) Don't stop me now - Queen
06 (02) Blue collar man - Styx
07 (08) You took the words.... - Meatloaf
08 (17) Heart of glass - Blondie
09 (05) Accident prone - Status quo
10 (15) Ruthless queen - Kayak
11 (11) Now that we've found love - Third world
12 (14) Fire - Pointer sisters
13 (19) Sharing the night together - Dr. Hook
14 (09) How you gonna see me now - Alice Cooper
15 (13) My life - Billy Joel
16 (10) Don't look back - Tosh & Jagger
17 (21) Save the last dance for me - Jerry Lee Lewis
18 (---) Disco really made it - Gruppo sportivo
19 (24) The runner - Three degrees
20 (---) Tragedy - Bee gees
21 (16) Strange way - Firefall
22 (12) Hold the line - Toto
23 (---) Hold on - Ian Gomm
24 (---) Hop, skip and jump - Chalawa
25 (27) You're all I need to get by - Matthis & Williams
26 (20) Pictures - Partner
27 (---) Mama Leone - Bino
28 (23) Forever in blue jeans - Neil Diamond
29 (30) Born to be alive - Patrick Hernandez
30 (---) Knock on wood - Amii Stewart

Ik was even bang niet met iets nieuws te komen, SQ en Ranboy halen heel wat gras voor mijn voeten weg , maar ik zie toch een paar andere nummers dit keer.

Om onderaan te beginnen: in een zelfde soort van disco als het nummer er boven, vergrijpt Amii Stewart zich aan het aloude Knock on wood. Er zijn mensen die zich omdraaien in hun graf bij deze versie, het gaat nog nét, vind ik.

Er zijn veel disco-hits waarbij een oude klassieker werd omgedoopt in een vaak tenenkrommende discostamper. Er zijn ook wel uitzonderingen. Zo heb ik verder nooit echt een hekel gehad aan MacArthur park van Donna Summer maar wat te denken van If you could read my mind van Viola Wills?

Ik zie dat ik ook als enige begonnen ben aan het rustige Italiaanse nummer Mama Leone van Bino. Ik heb het nog eens afgeluisterd maar ook hier is sprake van een gevalletje met de hakken over de sloot.

Waar ik wel nog graag een uitzondering voor wil maken is de zeker niet onaardige middle of the road rock van Ian Gomm. Wie? Een onvervalste one hit wonder van een man die later ook niet echt is doorgebroken, ondanks goede bedoelingen waarschijnlijk. Wikipedia weet te melden dat dit nummer (uiteindelijk nr. 18 in de VS) leidde tot een gig met de Dire straits bij hun Sultans of swing tour. Waarvan acte.

Verder heeft SQ Chalawa laten binnenkomen op nummer 2, bij mij is dat geworden nummer 24. 1979 wordt gezien als een goed jaar voor disco en new wave, maar ook de reggae en de ska boerden buitengewoon goed. Deze instrumentale reggae is zeker goed maar ik was niet zo dol op reggae en ska. Toen werd deze muzieksoort misschien gezien als een aanval op de rock bastions in die tijd maar eigenlijk is dit toch een heerlijk en héél onschuldig nummer? Geen buil aan te vallen. Jammer dat ze niet gewacht hebben tot de zomer.

Ook de Bee gees hadden weer een nieuwe hit, Tragedy. Ik zag recent dat ik mij niet meer hoef te schamen voor dit nummer: het werd zelfs gewoon genomineerd in de voorrondes voor de top 2000 van musicmeter voor 2010. Dus blijkbaar bevinden de liefhebbers van dit genre zich in goed gezelschap. Ik zal mezelf niet direct (meer) een liefhebber noemen maar hemeltergend slecht is het ook zeker niet. Absolute wereldtop in verkopen zo in begin 1979, de Bee gees.

Disco really made it is de nieuwe plaat van Gruppo sportivo. Het werd de grootste hit van de Nederlandse band maar tevens ook hun zwanenzang (opvolger Sleeping bag kwam niet verder dan de tipparade). Ondanks geweldige kwaliteiten en vooruitzichten rond Disco really made it stond de band ook op punt van opheffen. Vraag mij niet waarom, het is één van de grootste raadsels die voor mij zijn blijven liggen. Wie het weet mag het zeggen. Het is in ieder geval ook niet meer goed gekomen, met Gruppo Sportivo.

Hold on komt dacht ik bij mij ook nog binnen, maar typisch zo'n liedje dat helemaal in de vergetelheid is geraakt. Ik zocht hem op en herkende het nog wel: aardig liedje.

Ook Chalawa nog eens gedraaid; die viel me nu toch wat tegen.

Ik ben ook niet zo'n reggaefan, maar de popreggae uit deze jaren haalde toch vaak mijn top 40, bv Third World vond ik best goed.

Tenslotte Bino: dat vond ik als 12-jarige toch echt te sloom en te zeurderig. Misschien zou ik hem er nu wel in zetten .

opnieuw een leuk lijstje, musician! Tragedy is één van mijn meest favoriete Bee Gee nummers. Hopelijk haalt het nummer de top 10. Hetzelfde kan gezegd worden over Fire van The Pointer Sisters, die moet ook de top 10 in

sq
Ian Gomm zegt me zo even niets. Mama Leone weet ik nog juist heel goed. Maar geen favoriet voor mij, terwijl ik de Italiaanse en Franse songs toch ook vaak wel juist met speciale aandacht oppikte.

En wat het ´gras voor de voeten´ betreft: ik had niet een vaste dag van de week waarop ik de lijst maakte en hij kan dus ook wel na die van musician zijn gemaakt. Ik acht het daarbij goed denkbaar dat musician en ik Chalawa in de lijst hebben gezet op basis van precies hetzelfde luistermoment. Deze gedachte speelt overigens voortdurend door mijn hoofd bij dit topic.

sq schreef:
(...) En wat het ´gras voor de voeten´ betreft: ik had niet een vaste dag van de week waarop ik de lijst maakte en hij kan dus ook wel na die van musician zijn gemaakt. Ik acht het daarbij goed denkbaar dat musician en ik Chalawa in de lijst hebben gezet op basis van precies hetzelfde luistermoment. Deze gedachte speelt overigens voortdurend door mijn hoofd bij dit topic.

Op een tijdsbestek van 31 jaar maakt een lijstje wél of niet op precies dezelfde dag natuurlijk niet meer uit .

Maar het is inderdaad wel een boeiende gedachte, dat we allemaal tegelijkertijd met dezelfde instroom van (nieuwe) muziek te maken kregen en eventueel ook op hetzelfde moment werden 'geïnfecteerd'.

TOP 40 VAN ROB nr 140, 28-2-1979
dw vw aw
1 1 6 Chiquitita - Abba
2 14 3 Heart of glass - Blondie
3 8 4 Don't stop me now - Queen
4 5 4 Fire - The Pointer Sisters
5 2 11 Le freak - Chic
6 11 3 Ruthless queen - Kayak
7 3 8 How you gonna see me now - Alice Cooper
8 6 5 Some kind of wonderful - Grand Funk
9 4 7 You took the words right out of my mouth - Meat Loaf
10 7 7 My life - Billy Joel
11 10 6 Everytime I think of you - The Babys
12 -- 1 Wild places - Duncan Browne
13 18 5 Adolescent sex - Japan
14 20 3 Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen Band
15 27 2 The runner - The Three Degrees
16 15 3 Nee, daar trappen wij niet in - Vader Abraham
17 17 4 Now that we found love - Third World
18 21 5 Lay your love on me - Racey
19 32 2 Shake your body - The Jacksons
20 9 7 New York New York - Gerard Kenny
21 25 2 Forever in blue jeans - Neil Diamond
22 29 3 Take that to the bank - Shalamar
23 13 6 Sing to me - 1994
24 12 5 Pictures - Partner
25 31 2 Tragedy - The BeeGees
26 36 2 I will survive - Gloria Gaynor
27 -- 1 Return to paradise - Elton John
28 -- 1 Let's start the dance - Hamilton Bohannon
29 16 6 Blue collar man - Styx
30 23 4 You're all I need to get by - Johnny Mathis & Deniece Williams
31 26 4 I was made for dancing - Leif Garrett
32 -- 1 Disco really made it - Gruppo Sportivo
33 19 11 Don't look back - Peter Tosh
34 -- 1 Tower - Angel
35 -- 1 You need a woman tonight - Captain & Tenille
36 22 8 Late night show - Tiffany
37 24 10 Accident prone - Status Quo
38 30 5 Anyway you do it - Liquid Gold
39 -- 1 Pops we love you - Marvin Gaye, Smokey Robinson, Diana Ross & Stevie Wonder
40 28 10 Strange way - Firefall

Een spectaculaire lijst deze week, mag ik wel zeggen. Blondie lijkt onstuitbaar omhoog te knallen, maar hierbij moet ik relativeren: het is meer ''omhoogvallen''. Mensen die zelf wel eens een lijstje gemaakt hebben, kennen het verschijnsel: er moeten platen echt eens zakken, maar wat moet je dan laten stijgen? Als de stijging niet zelf verdiend is, maar door omstandigheden geforceerd, noem ik dat omhoogvallen, en dat was hier zeker het geval. Blijft natuurlijk een lekkere song van Blondie, met afstand hun grootste succes in mijn hitlijsten. In het kielzog gaat ook Queen fors omhoog.

Zeer hoog dendert Wild places binnen, wat ik eerder al voorspelde. Echt een klassieker zoals ze niet meer gemaakt worden...

Japan en Nina Hagen komen ook steeds verder, ondanks een wat aarzelende start. The runner is (nog steeds) een prima single met veel vaart. Het melodietje van DJ Jean's The launch lijkt wel gejat van The runner...

Elton John's Return to paradise is volslagen vergeten, ik wist niet meer hoe die ging, na 30 jaar niet gehoord... Maar nu draai ik hem weer eens (klinkt erg sympathiek en prettig).

Heel opmerkelijk vind ik Tower van Angel. Een jaartje eerder had deze band, die de positieve tegenhanger van Kiss moest zijn, hun meesterwerk Wintersong uitgebracht, die ook de top 40 haalde, en bij mij nog steeds in mijn top 200 Aller Tijden staat. Tower deed bijna niets, maar is ook erg sterk. Dat ik zoiets oppikte, komt door invloed van oudere broers.

Tenslotte op 39 een onbeduidend hitje van zo'n beetje de vier grootsten uit de soulhoek. Ook vergeten...

sq
Ow wat een leuke binnekomers weer! Angel komt bij mij pas later, en was voor mij ook een nieuwe naam. Tower was zo´n nummer dat regelmatig terugkwam in de ´Beton top 3´, in het hardrock- programma van Alfred Lagarde.

Pops We love You was inderdaad zeer onbeduidend. Ik was in die tijd echt een liefhebber van alle 4. Het singletje heb ik ook (later nog) gekocht, maar eigenlijk deed het me niet zo veel. Leuk is vooral om te weten dát ze ooit dit maakten.

Mijn lijst zal ik later deze week pas posten, geheel in overeenstemming met het afgeraffelde karakter ervan. Weinig verschuivingen en bescheiden binnenkomers.

Ik was even een lang weekend weg, maar ben blij je lijst weer te mogen aanschouwen Ranboy!

Ik draai ook heel veel weer van die nummers uit 1979 om weer te weten wat het ook weer precies was en er een oordeel over te vellen: veel is er blijven hangen maar heel veel ook niet.

Begrijpelijke binnenkomers. Begrip ook wel over het standpunt inzake Blondie. Tenzij mijn geheugen mij erg in de steek laat, werd Heart of glass destijds wel erg bejubeld (was wel weer wat anders), nu zou de plaat bij mij ook niet meer zo hoog scoren in een Blondie top 10.

Zou er een reden zijn geweest, waarom die vier soul artiesten (Gaye, Ross, Robinson, Wonder) met elkaar een dergelijke plaat hebben opgenomen? Ik kan mij daar niets van herinneren. Wat ik wel weet, is dat hun carriére behoorlijk in het slop zat, begin 1979.

Stevie Wonder was bezig met de (uiteindelijk zwaar bekritiseerde)The Secret live of plants, de anderen zouden jaren niet meer in beeld zijn. De gewezen soulartiesten konden m.i. niet mee komen met de jeugdige disco-acts en waren naarstig op zoek naar een concurrerend repertoire......

Of het melige Pops we love you (het nummer zou mijn lijst ook niet halen) daarin een goede zet was, waag ik te betwijfelen.

Binnenkort zit musician in zijn eigen huis ondergedoken te Almere, de straten bevolkt met straatcommando's die met scherp schieten op alles wat zich beweegt. Ze zijn klaar om met hun grote leren laarzen huis na huis binnen te vallen en iedereen af te tuigen die naar Links neigt en verkeerde platencollecties getuigen natuurlijk al snel waar de politieke overtuiging zit.

Maar gelukkig hou ik contact met de buitenwereld via musicmeter! Mijn cd's zal ik voortaan illegaal moeten bestellen en laten afleveren in het donker: de centrale postverdeling in Almere stad komt natuurlijk stevig in handen van de PVV en cd's worden er natuurlijk als eerste uitgehaald: te gezagsondermijnend.

Ik durf nog steeds te schrijven: NINA HAGEN BAND op 1 !!! Mij zullen ze niet krijgen.

De top 30 van 3 maart 1979:

01 (03) Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen band
02 (02) Adolescent sex - Japan
03 (01) Everytime I think of you - Babys
04 (05) Don't stop me now - Queen
05 (08) Heart of glass - Blondie
06 (04) Some kind of wonderful - Grand funk railroad
07 (07) You took the words... - Meatloaf
08 (10) Ruthless queen - Kayak
09 (06) Blue collar man - Styx
10 (13) Sharing the night together - Dr. Hook
11 (12) Fire - Pointer sisters
12 (11) Now that we've found love - Third world
13 (18) Disco really made it - Gruppo sportivo
14 (09) Accident prone - Status quo
15 (20) Tragedy - Bee gees
16 (19) The runner - Three degrees
17 (23) Hold on - Ian Gomm
18 (---) The wild places - Duncan Browne
19 (24) Hop, skip and jump - Chalawa
20 (---) Ain't love a bitch - Rod Stewart
21 (17) Save the last dance for me - Jerry Lee Lewis
22 (---) Stir it up - Bob Marley
23 (15) My life - Billy Joel
24 (25) You're all I need to get by - Matthis/Williams
25 (---) I will survive - Gloria Gaynor
26 (14) How you gonna see me now - Alice Cooper
27 (16) Don't look back - Peter Tosh/ Mick Jagger
28 (---) Return to paradise - Elton John
29 (27) Mama Leone - Bino
30 (29) Born to be alive - Patrick Hernandez

Om met de deur in huis te vallen: het nummer Tower van Angel zou helaas mijn lijst niet bevolken, want geen notering in tipparade of top 40 in 1979. Jammer, maar helaas niets aan te doen.

Met een schuin oog nog even een blik geworpen op de afgelopen maand februari 1979 en een aantal intressante nummers tegengekomen die wel waren uitgebracht maar ook niet de hitlijsten zouden halen:

- What a fool believes - Doobie brothers
- Stop your sobbing - Pretenders
- For you and I - 10cc
- Just what I needed - Cars
- No tell lover - Chicago
- Tulsa time - Eric Clapton
- Killing an arab - The Cure
- Stormy - Santana
- Song on the radio - Al Stewart

Maar goed, je kunt ook niet alles hebben.

Ik heb The Wild places van Duncan Browne weer eens een aantal malen afgeluisterd, als hoogste nieuwe binnenkomer. Om te horen wat er ook weer precies zo bijzonder was aan dit nummer. Het heeft zeker zijn aantrekkelijkheid om de een of andere manier wel weten te bewaren: de plaat was ook bijzonder. Het is niet zulke stevige rock, wel avontuurlijk en het heeft een aantal interessante tempo-wisselingen, de leukste na een minuut of 4.

Maar ik heb hierna (helaas) nooit meer gehoord van Duncan Browne, blijkbaar was dit zijn enige hoogstandje.

Eigenlijk vond/vind ik Ain't love a bitch een beetje een verademing, Rod Stewarts opvolger van Da ya think I'm sexy. De 2e single van Blondes have more fun is ontdaan van alle disco en neigt zowaar een rustige opvolger te zijn van zijn werk met de Faces.

Heel iets anders dus, door de wat tamme melodie lijkt het een beetje een anoniem gebleven vervolg maar het heeft toch ook wel enige muzikale diepgang (de teksten van Rod Stewart heb ik altijd gelaten voor wat het was).

Stir it up van Bob Marley is een logische als ook terechte binnenkomer. Ik hield dan wel niet zo van reggae, dit is natuurlijk ontegenzeggelijk van zeldzame klasse.

Gloria Gaynor zal ongetwijfeld het bekendst blijven door haar nummer I will survive. Gloria kwam na een aantal magere jaren (77, 78) weer sterk terug, niet in de laatste plaats natuurlijk door de enorme hausse die de disco meemaakte in 1979.

Aan de ene kant begrijp ik dat wel. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik toch liever nummers als Never can say goodbye en Reach out I'll be there, onovertroffen disco. En van een andere generatie disco dan die van 1979.

Elton John komt een beetje plichtmatig binnen met Return to paradise. Het is verre van schokkend en al helemaal niet baanbrekend. Zijn tijdelijke breuk met Bernie Taupin vertoont in dit nummer precies alle bloedarmoede die valt te verwachten als het succesvolle duo niet samen achter de schrijftafel zit.......

He Musician, dit begint al de vorm (en lengte) van kroniekenbeschrijving te krijgen . Erg leuk om te lezen.

Gelukkig hoor ik hier in Amsterdam erg weinig over de PVV. Misschien moeten we hier maar een bastion en toevluchtsoord maken voor al het 'linkse tuig'.

Interessant rijtje singles die het niet gehaald hebben. Waar haal je zoiets vandaan? De meeste ken ik niet, of achteraf pas, maar The Doobie Brothers gaan bij mij nog wel een flinke hit scoren, dacht ik.

Over Duncan Browne valt toch wel meer te vertellen, bij het erg leuke spel Rock ID (zie elders op het forum) kwam hij wel eens aan bod met zijn voormalige band Metro, dat hij met Peter Godwin (die een dezer jaren ook nog wel hier aan de beurt zal komen) vormde. Ook zal hij nog een song voor Bowie's album Let's dance schrijven. Hij overlijdt voortijdig aan kanker, 46 jaar oud.

Wat betreft Gloria Gaynor ben ik het helemaal met je eens: haar singles van 1975-1976 zijn heerlijk. I will survive is natuurlijk een klassieker die al vele levens heeft gehad.

Duncan Browne, nooit van gehoord ik zal het een opzoeken. Verder weer een leuk lijstje musician mooie nummer 1 ook.

Hopelijk krijgt de PVV je niet te pakken, want anders moet ik dit leuke topic missen

Arthur, ik ben erg benieuwd wat een 'jongere' die Wild places niet kent, ervan vindt bij eerste beluistering...

Hier de link van het (in NL) wereldberoemde Toppop-optreden: YouTube - Duncan Browne - Wild Places

ranboy schreef:
He Musician, dit begint al de vorm (en lengte) van kroniekenbeschrijving te krijgen . Erg leuk om te lezen.

Dank u!

Interessant rijtje singles die het niet gehaald hebben. Waar haal je zoiets vandaan? De meeste ken ik niet, of achteraf pas, maar The Doobie Brothers gaan bij mij nog wel een flinke hit scoren, dacht ik.

Maar was dat niet toen het nummer opnieuw werd uitgebracht in 1986? Met Michael McDonald aan het roer kregen de Doobie brothers geen poot aan de grond in Nederland (tot de genoemde herhaling dus)
Singles die het niet gehaald hebben haal ik voor een deel uit mijn eigen collectie maar voor een veel groter deel haal ik de informatie uit The Great Rock discography van Martin Strong.

Over Duncan Browne valt toch wel meer te vertellen, bij het erg leuke spel Rock ID (zie elders op het forum) kwam hij wel eens aan bod met zijn voormalige band Metro, dat hij met Peter Godwin (die een dezer jaren ook nog wel hier aan de beurt zal komen) vormde. Ook zal hij nog een song voor Bowie's album Let's dance schrijven. Hij overlijdt voortijdig aan kanker, 46 jaar oud.

Dat laatste feit wist ik niet, treurig! En veel te jong uiteraard. Welk nummer heeft hij eigenlijk geschreven voor Let's dance?

Gast
geplaatst: vandaag om 05:53 uur

geplaatst: vandaag om 05:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.