menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1988 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Leuke lijstjes, musician! Van heel veel van desbetreffende nummers heb ik ook de singles uit de uitverkoopbakken gehaald. V&D, Capi, DiscoZ waren de belangrijkste winkels bij mij in de buurt waar ik elke donderdagmiddag (als de nieuwe hitlijst uitkwam en dus ook de singles afgeprijsd werden) te vinden was. Van de bands die ik echt goed vond kocht ik toch ook wel de LP, zoals bv. Styx.
Ik ben benieuwd naar de volgende lijsten!

Buitengewoon herkenbaar! Donderdag was inderdaad afprijsdag en ook (al?) koopavond.

De singles net uit de top 40 gingen naar fl3,95. Daarna werden ze fl1,25!

In die tijd had je overigens nog veel meer plaatselijke platenzaakjes, die óók schoorvoetend met de prijs omlaag gingen.
Naast de keten van V&D, Capilux. Er staat mij bij dat we te L. ook al een voorganger van de Free record schop hadden, maar dat die toen nog niet zo heette.

Die deed singles in de uitverkoop voor fl2,00 en drie voor vijf!

Haha, nu jullie daarover beginnen, komen de herinneringen bij mij ook weer boven. Donderdagmiddag was D-Day, inderdaad.

Ik hield de onderste regionen van de hitlijsten méér in de gaten dan de top 10, want daar stonden de singles die een week later in de uitverkoopbakken kwamen. V&D, Dixons en mijn plaatselijke favoriete platenzaak prijsden die singles dan af tot 3 gulden. Soms moest je daar wél snel bij zijn, want zeker de grootste hits waren snel verdwenen.

De Free Record Shop had je toen ook al in mijn toenmalige woonplaats Dordrecht. Die heette toen ook al zo; volgens mij was het in de zomer van '78 de tweede of derde vestiging van de FRS-keten die toen opende. Ze waren toen ook echt spotgoedkoop, met veel Amerikaanse import (cut-outs vaak, van 4,95 ofzo). Bij de Free Record Shop kostten afgeprijsde singles toen 1,95 gulden, en inderdaad 3 voor 5 gulden. Maar volgens mij gebeurde dat afprijzen daar onregelmatiger.

Ja, dat klopt. 1,95 en dan 3 voor 5 gulden. Volgens mij hadden we in Leiden ook vrij vroeg een Free record shop.

Die uitverkoop was inderdaad ook meer dan alleen maar wel of geen notering in de hitlijsten, ze hadden ook wel eens bijzondere dingen.

De FRS is rijk geworden van LP platenpersingen uit Zuid-Europese landen voor 4,95 (uitverkoop) of 9,95 (top LP's).

Jarenlang Italiaanse persing gehad van A night at the opera. Het kraakte af en toe vervaarlijk, maar dat mocht de pret niet drukken. Bovendien ging je talenkennis er mee omhoog. El Ano del Gato, heeft Year of the cat van Al Stewart jaren geheten......

musician schreef:
El Ano del Gato, heeft Year of the cat van Al Stewart jaren geheten......

Jahaa...die heb ik ook gehad. Het RCA-label was een stuk lichter van kleur dan het oranje label van de originele uitgave. De tijd van LP's met 'Lado 1' en 'Lado 2' (kant 1 en kant 2 dus) - en natuurlijk dat stempel van de SIAE, als ik me goed herinner. Zeg maar de Italiaanse Buma/Stemra.

Ik had ook Spaanse, Portugese en zelfs Mexicaanse persingen, van groepen als Genesis, Madness en The Pretenders. Ze klonken allemaal even beroerd. Amerikaanse persingen (o.a. van Queen) waren beter, hoewel je daar ook een beetje geluk mee moest hebben. Vaak waren ze niet helemaal plat, dan ging de naald een beetje op en neer als je de plaat draaide.

Toch op de vooravond maar alvast gepubliceerd. Anders moet ik het morgen op mijn werk doen en dat lijkt mij ook geen succes. De avond vantevoren moet kunnen!

3 februari 1979

01 (01) Blue collar man - Styx
02 (05) Everytime I think of you - Babys
03 (02) Hold the line - Toto
04 (04) Accident prone - Status quo
05 (03) Hammer horror - Kate Bush
06 (09) Some kind of wonderful - Grand funk railroad
07 (08) How you gonna see me - Alice Cooper
08 (06) Hit me - Ian Dury
09 (10) September - Earth, wind & fire
10 (11) Don't look back - Peter Tosh/Mick Jagger
11 (15) My life - Billy Joel
12 (07) Baby it's you - Promises
13 (21) Now that we've found love - Third world
14 (16) Strange way - Firefall
15 (24) You took the words - Meatloaf
16 (12) Hey girl - Gruppo sportivo
17 (13) I'll put you together - Hot chocolate
18 (17) Song for Guy - Elton John
19 (25) Maakt van uw scheet een donderslag - Breedbekkikkers
20 (---) Adolescent sex - Japan
21 (20) Stay with me baby - Kiki Dee
22 (---) Pictures - Partner
23 (14) Well all right - Santana
24 (23) Let's start to dance - Hamilton Bohannon
25 (27) Linda Linda - Tee set
26 (29) Chiquitita - Abba
27 (---) New York New York - Gerard Kenny
28 (30) The Sphinx - Amanda Lear
29 (---) Take that to the bank - Shalamar
30 (---) Lay your love on me - Racey

Boeiend, die eerste kennismaking met Japan. Dat was niet alleen héél wat anders dan de 'oude' rock, het was ook nieuw ten opzichte van wat de wave eerder had laten zien en horen. Fris, maar het had nog weinig te maken met Quiet life of Tin drum.

Partner was een gerespecteerde Nederlandse band, bekend van Kayuta hill, dat een jaar eerder was verschenen. Pictures is wel wat minder, ook wat saaier. Een beetje braaf. Éen van de 7 platen uit deze top 30 die ten opzichte van de Top 40/tipparade officieel niet hoger zou komen dan de tiplijst.

Gerard Kenny bracht met New York New York dus een Billy Joel-achtige plaat, maar liet dat gelijk bij deze ene. Heeft nooit meer (solo) in de hitlijsten gestaan.

Take that to the bank was helemaal geen onaardige disco maar Shalamar zou er in Nederland geen potten mee breken. Op 30 komt Racey binnen, een nieuwe band voor het schrijversduo Chinn/Chapman, die eerder hits schreven voor o.a. The Sweet, Mud en Suzie Quatro.

Nieuwigheid en een goede hand van schrijven leidde bij zo'n band tot een bijna vast ritueel: de eerste paar nummers werden hits in de Top 40, daarna zakte het helemaal weg. Een onvermijdelijke breuk met Chinn/Chapman leidde slechts in een enkel geval (The Sweet) tot een langere voortzetting in populariteit..

Leuke lijst weer, musician. Het viel me direct op dat 3 van jouw binnenkomers ook bij mij binnenkwamen. Misschien ook niet zo gek als we allebei niet veel verder dan top 40 en tipparade keken (ik had die regel overigens niet zo streng, maar op dat moment hoorde ik niet veel verder).
Japan klinkt inderdaad als een vreemde eend in de bijt, maar er zullen dit jaar wel meer new wave-achtige plaatjes volgen...

De top 40 met de tipparade was toen nog een instituut. Daar keek je tegen op, zeker op jeugdige leeftijd. Vandaar dat je daar (ik in ieder geval) graag mee in de pas liep.

De tipparade leverde de nieuwe platen van die week aan. Dat stond nog los van de vraag of ze uiteindelijk de Top 40 zouden halen. Je idee van hoe het er vervolgens uit zou moeten zien, deed de rest!

sq
ik weet nog niet of ik dit wekelijks ga volhouden, dat zal ook zeker van de anderen afhangen. Maar vol goede moed hierbij de lijst van de toen net 17-jarige SQ:

De SQ top 15 van week 6 - 1979

1. Nina Hagen Band - Unbeschreiblich Weiblich
2. Chic - Le Freak
3. Third Word - Now That We Found Love
4. Earth, Wind & Fire - September
5. Grand Funk Railroad - Some Kind of Wonderful
6. Jacksons - Blame it on the Boogie
7. Blondie - Heart of Glass
8. Gruppo Sportivo - Hey Girl
9. Toto - Hold the Line
10. Herman Brood & his Wild Romance - Still Believe
11. Village People - YMCA
12. The Babys - Everytime I Think of You
13. Peter Tosh & Mick Jagger - Don't look Back
14. Elvis Costello & the Attractions - Radio, Radio
15. Breedbekkikkers - Maakt van uw scheet een donderslag

Ook hier een goede lijst toch? Elke persoonlijke lijst is altijd goed.

Geweldig dat je Elvis Costello al in je top 15 had staan. Het aantal nummers van E.C. in top 40/tipparade was alles bij elkaar niet zo heel erg groot, helaas.

De hitparadevolgers moe(s)ten wachten tot april, als Oliver's army wordt uitgebracht!

Echt een leuke single om te hebben, bijzonder ook, Radio radio.

sq
Ja, dat gaan we vergelijken natuurlijk. Zelf vond ik wel indrukwekkend dat zowel jij als Ranboy snel waren met Japan. Japan gold wel als bijzonder stoer om te kennen; bij mij komt ie ook nog, maar pas in week 9.

Natuurlijk had ik ook niet alle singles zelf. Wat ik er van heb, is vaak ook later pas gekocht (je noemde zelf al de uitverkoopbakken). Firefall bijvoorbeeld, was aan mij wat voorbijgegaan, ben ik later pas gaan waarderen. En ook Styx heb ik uit de uitverkoop, niet in officiele hoes (en daarom wellicht in de uitverkoop) maar wel op blauw vinyl .

Leuke lijst sq, met een nummer 1 waar je erg snel mee was, althans bij mij is er nog geen spoor van Nina Hagen te vinden (maar komt wel).
Dat ik niet kinderachtige bands als Japan en Firefall als 12-jarige toch al vroeg en hoog waardeerde, komt ook wel (denk ik) door mijn oudere broer, die over een week 50 wordt en wiens smaak voor mij altijd toonaangevend was (ook als ik het er niet mee eens was).
En deze week komt in mijn top 40 voor het eerst een liedje van Bruce Springsteen binnen. Welke dat is? Ik plaats de lijst zo....

TOP 40 VAN ROB nr 137, 7-2-1979
dw vw aw
1 1 5 How you gonna see me now - Alice Cooper
2 3 8 Le freak - Chic
3 6 4 You took the words right out of my mouth - Meat Loaf
4 11 3 Chiquitita - Abba
5 7 4 New York New York - Gerard Kenny
6 2 7 Accident prone - Status Quo
7 4 8 Don't look back - Peter Tosh
8 12 3 Blue collar man - Styx
9 8 5 Late night show - Tiffany
10 5 7 Strange way - Firefall
11 13 3 Everytime I think of you - The Babys
12 20 3 Sing to me - 1994
13 16 4 My life - Billy Joel
14 26 2 Pictures - Partner
15 30 2 Some kind of wonderful - Grand Funk
16 9 13 Paradise by the dashboard light - Meat Loaf
17 18 9 YMCA - The Village People
18 14 5 Hey Joe - Pussycat
19 10 11 You don't bring me flowers - Neil Diamond & B. Streisand
20 15 5 Hold the line - Toto
21 19 7 Song for Guy - Elton John
22 21 4 I love the nightlife - Alicia Bridges
23 -- 1 Don't stop me now - Queen
24 32 2 Adolescent sex - Japan
25 22 4 Instant replay - Dan Hartman
26 -- 1 Fire - The Pointer Sisters
27 33 2 Anyway you do it - Liquid Gold
28 24 7 September - Earth, Wind & Fire
29 17 9 Hit me with your rhythm stick - Ian Dury
30 37 2 East river - Brecker Brothers
31 36 2 Lay your love on me - Racey
32 -- 1 Now that we found love - Third World
33 23 4 Shooting star - Dollar
34 25 10 Da ya think I'm sexy - Rod Stewart
35 31 8 Blame it on the boogie - The Jacksons
36 -- 1 You're all I need to get by - Johnny Mathis & Deniece Williams
37 -- 1 I was made for dancing - Leif Garrett
38 28 12 Baby it's you - Promises
39 29 8 Stumblin' in - Suzy Quatro & Chris Norman
40 27 8 Hey girl - Gruppo Sportivo

Ook hier herkenbare binnenkomers, Queen, Pointer sisters.

Le Freak blijft een hit (ook bij SQ). Veel mensen blijven het nummer nog steeds hoog waarderen, waardoor het wat mij betreft eigenlijk tot monumentale disco mag worden gerekend.

Grappig dat Gerard Kenny het zo goed doet in je lijst, beter eigenlijk dan Billy Joel zelf.

Dat komt vast door die koortjes .

Het is een leuke uitdaging, we houden het met gemak het hele jaar vol.

Hier is mijn top 30 van 10 februari 1979:

01 (02) Everytime I think of you - Babys
02 (01) Blue collar man - Styx
03 (04) Accident prone - Status quo
04 (06) Some kind of wonderful - Grand funk railroad
05 (03) Hold the line - Toto
06 (07) How you gonna see me now - Alice Cooper
07 (10) Don't look back - Peter Tosh/Mick Jagger
08 (20) Adolescent sex - Japan
09 (15) You took the words right out of my mouth - Meatloaf
10 (05) Hammer horror - Kate Bush
11 (11) My life - Billy Joel
12 (13) Now that we've found love - Third world
13 (09) September - Earth, wind & fire
14 (14) Strange way - Firefall
15 (---) Don't stop me now - Queen
16 (22) Pictures - Partner
17 (19) Maakt van uw scheet een donderslag - Breedbekkikkers
18 (08) Hit me - Ian Dury
19 (12) Baby it's you - Promises
20 (24) Let's start the dance - Hamilton Bohannon
21 (27) New York New York - Gerard Kenny
22 (---) Fire - Pointer sisters
23 (29) Take that to the bank - Shalamar
24 (---) Forever in blue jeans - Neil Diamond
25 (30) Lay your love on me - Racey
26 (---) Save the last dance for me - Jerry Lee Lewis
27 (26) Chiquitita - Abba
28 (---) The runner - Three degrees
29 (25) Linda Linda - Tee set
30 (17) I'll put you together again - Hot chocolate

Niet zo heel spectaculair dus. Wel in 6 weken tijd inmiddels de vierde nummer één.

Een aantal dingen die opvallen. Abba redt het al niet meer na een week of drie. Om de waarheid te zeggen heb ik Chiquitita altijd al een beetje een zeiknummer gevonden. Abba heeft naar mijn smaak beduidend betere melodieën gemaakt.

Zou Bruce Springsteen een hit hebben gehad met Fire, had hij het zelf uitgebracht? Ik heb altijd begrepen, dat hij het nooit eerder had opgenomen tot de live cd 1975-1985. Darkness on the edge of town was zijn meest recente cd, begin 1979, maar hits ho maar. Voor de goede orde: Because the night was ook al afgevallen (!!) als track voor Darkness..... en dat werd weer een hit voor Patti Smith.

Elke single van Queen werd vanaf Killer Queen een hit in mijn lijst. Ook Don't stop me now komt nu redelijk hoog binnen. In voorgaande jaren had Queen niet zo gek veel concurrentie. Maar in 1979, daarom is dit jaar ook zo boeiend, ontluiken er ook nieuwe liefdes, zoals ook blijkt uit de enthousiaste stijging van Adolescent sex van Japan.

En aangezien Queen zelf ook niet meer het allerbeste van zichzelf liet zien (zie bij cd Jazz) ontstond automatisch ruimte voor andere interessante artiesten en stromingen.

De Three degrees hadden eind 1978 en begin 1979 met Giving up, giving in en The Runner een geweldige opleving in het disco-genre, na eerder een korstondige succesvolle periode in 1974-1975. Eigenlijk hoort daar nog de ballad Woman in love bij (Engelse top 3), maar die is in Nederland nooit uitgebracht.

Niet zo gek, het was hier de officiële B-kant van Giving up giving in. Later kreeg ik een Duitse persing van dat nummer en die had als b-kant Falling in love again.

Neil Diamond bracht met Forever in blue jeans niet z'n beste nummer ooit uit (kwam eigenlijk niet verder dan de tipparade) maar komt nu toch in de lijst binnen. Verrassender is de entree van een alleraardigste versie van Save the last dance for me, dit keer maar weer eens gezongen door Jerry Lee Lewis.

Queen, Neil Diamond en The Pointer Sisters in de lijst

Ik hoop eigenlijk dat My Life nog de top 10 binnenkomt, echt een goed nummer.

musician schreef:
De Three degrees hadden eind 1978 en begin 1979 met Giving up, giving in en The Runner een geweldige opleving in het disco-genre, na eerder een korstondige succesvolle periode in 1974-1975. Eigenlijk hoort daar nog de ballad Woman in love bij (Engelse top 3), maar die is in Nederland nooit uitgebracht.

Niet zo gek, het was hier de officiële B-kant van Giving up giving in. Later kreeg ik een Duitse persing van dat nummer en die had als b-kant Falling in love again.

Ik heb een Amerikaanse persing van Giving up giving in. Het nummer is daar nooit een hit geweest (klonk teveel als Euro-disco waarschijnlijk), maar Woman in love was ook daar de B-kant.

Iets dergelijks deden ze daar ook met Meat Loaf. Via de importkanalen kon je destijds een Amerikaanse single bemachtigen van Paradise by the dashboard light met op de B-kant You took the words right out of my mouth. Dat laatste nummer is daar ook nooit een aparte single geweest. De andere single van Bat out of hell was daar Two out of three ain't bad. Die kwam zelfs vóór Paradise in de hitparade, als ik me goed herinner.

Verder blijft dit een ontzettend leuke lijst met uitstekende singles. Leuke #1 ook -ik heb die single van Styx ook nog op blauw vinyl. Leuk is ook die hoge notering van Partner. Uitstekende band was dat voor Nederlandse begrippen. Onbegrijpelijk dat daar nooit iets van op cd is verschenen.

Ik wil niet als een oude vent klinken (maar doe het ondertussen toch natuurlijk), maar ik geloof dat ik in die tijd toch zeker 75 procent van alle hitparadesingles wel te pruimen vond. Kom daar nu maar eens om.
Aan de andere kant: de hitparade van nu interesseert me ook gewoon niet meer zo. Als ik een goed nummer op de radio hoor, koop ik al snel het album.

Die Amerikaanse singles werden anders geperst of hadden een andere samenstelling van vinyl. Ze waren harder en konden ook makkelijker breken.

Blauw vinyl was ook een leuke vinding, een blauwe Blue collar man heeft zelfs nog wel enige verzamelaarswaarde. Ik heb er ook nog een paar van, een oranje Robert Palmer en een blauwe Blondie, maar de mode heeft niet lang aangehouden. De kleurtoevoeging leidde volgens mij tot een mindere kwaliteit, uit mijn hoofd gezegd. Hoewel het wel leuk stond op je draaitafel.

Het instrumentele gedeelte van het nummer Bat out of hell was de b-kant van Paradise by the dashboardlight ("Bat overture"). En was Two out of three ain't bad niet weer de B-kant van You took the words... ?

Blijkbaar wordt/werd daar (toen) strategisch over nagedacht. Wel nummer slaat er ter plaatse aan en wat niet?

Ik/wij hadden in die tijd vrijwel geen singles, maar toevallig wel Paradise by the dashboard light. Op de B-kant stond All revved up and no place to go (en niet het begin van Bat out of hell)...

sq
musician schreef:
Hoewel het wel leuk stond op je draaitafel.

Mooie tijden van het gekleurde vinyl, ook dat was 1979. Later in dit jaar verschijnt dit pronkstuk nog in mijn lijst:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img19.imageshack.us/img19/3599/amiistewartburning.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Mooi! Die singletjes (7") waren nooit zo bont, die hadden maar één kleur. Bij mijn weten.

Boeiende plaat, een cover van The Doors door Amii Stewart overigens. Ik kan hem helemaal niet zo voor de geest halen. Het zal waarschijnlijk niet het succes hebben gehad van die andere beroemde cover, Knock on wood.

Ik kijk thuis even (ik zit nu nog op mijn werk), uit welk land mijn persing komt, van Paradise by the dashboardlight. Als jij wilt kijken naar jouw land, Ranboy. Dat wil wel eens de oplossing zijn.

Van een jaar eerder, maar toch:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.musicmeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://farm3.static.flickr.com/2357/1582990907_cef1f187dc.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Gewone gekleurde singles waren meestal maar in 1 kleur uitgevoerd, net als de meeste maxi-singles trouwens. De jaren '78/79 waren wél de jaren van de picture discs, die werden toen in behoorlijk grote aantallen geperst en kon je voor een habbekrats kopen. Ik had er een paar van The Brothers Johnson (die prachtige hoes van Blam!), Steve Miller Band, Bob Seger en Peter Frampton. Van Pieces of eight van Styx was er ook een, als ik me goed herinner.

Inderdaad, het was vooral voor de heb. Je kón ze draaien, maar de kwaliteit werd er niet beter op.

ranboy schreef:
Ik/wij hadden in die tijd vrijwel geen singles, maar toevallig wel Paradise by the dashboard light. Op de B-kant stond All revved up and no place to go (en niet het begin van Bat out of hell)...

Die variant ken ik ook niet. Het zou de Engelse persing wel eens kunnen zijn. De Nederlandse single had inderdaad 'Bat Overture' als B-kant.

Ik heb geen idee waar die single gebleven is, en kan het dus ook niet meer opzoeken...

Het internet is je vriend!
(de Engelse persing dus).

Vreemd genoeg is hier All revved up... weer de A-kant.

Bat out of hell werd al uitgebracht in januari 1978.

In mijn Great Rock Discography (die o.a. alle uitgebrachte singles in de VS en Engeland optekent van rockbands) wordt in januari 1978 ook al het uitbrengen van You took the words... vermeld, voor de VS. Dat werd geen hit. De b-kant was For crying out loud. Diezelfde single werd in maart 1978 in de UK uitgebracht (hoogste notering 33).

In maart/juli (VS/UK) volgt dan de opvolger, Two out of three ain't bad met als b-kant wederom For crying out loud. In Engeland wordt de plaat 32e maar in de VS haalt de plaat bijna de top 10 (11).

Paradise by the dashboardlight wordt dan uitgebracht in augustus 1978 met 'Bat overture' als b-kant maar het wordt geen hit in Engeland en nauwelijks in de VS (39).

Maar omdat het in eerste instantie niet lukte met Paradise in Engeland, wordt de plaat nog een keer uitgebracht in september met inderdaad aan de andere kant het nummer All revved up with no place to go. Ook dit duo weet de Engelse hitlijsten niet te bestormen. Wel een bijzonder nummer overigens.

In november 1978 proberen ze het in de VS nog een keer met You took the words.... met als b-kant Paradise..., wat een magere 39e plaats oplevert.

In januari 1979 wordt in beide landen het nummer Bat out of hell uitgebracht met als achterzijde Heaven can wait. In Engeland haalt het nog de 15e plaats, de VS wil van niets meer weten.

Als ik dat zo zie, is het toch opmerkelijk dat Paradise by the dashboardlight niet alleen weken op 1 heeft gestaan in Nederland (echt kansloos in VS én UK) en ook nog eens al jaren een megahit is in alle top honderden aller tijden en variaties daarop.

Ik was naar verhouding zelf ook vrij snel klaar met Paradise... maar bevond me, geheel onbekend, blijkbaar in goed gezelschap.

Ha, eindelijk klaarheid in de Bat out of hell singles-discografie. Ik wist dat het een beetje een zooitje was met allerlei uitgebrachte en heruitgebrachte singles en allerlei verschillende koppelingen van A- en B-kanten. Maar ik had altijd het idee dat 'Paradise' wel een wereldwijde klapper was. Niet dus. Per saldo is het nummer elders eigenlijk helemaal niet aangeslagen.

Wel heel opmerkelijk dus dat wij er in NL en België helemaal idolaat van waren. Bij ons was de toevallige vertoning van het videfilmpje de reden dat het nummer opeens zo aansloeg, ook al was het pas een jaar na de release van het album.

Het gebeurt overigens vaker dat nummers in Nederland een grote hit worden en elders niet, maar van dit nummer had ik daar eigenlijk geen weet van. Dank voor het speurwerk, musician.

Als ik alles naast elkaar leg, kom ik tot de conclusie dat je de hele elpee op single zou kunnen verzamelen als je de B-kantjes meerekent. Maar dat waren dan wel ingekorte single-versies.

TOP 40 VAN ROB nr 138, 14-2-1979
dw vw aw
1 1 6 How you gonna see me now - Alice Cooper
2 2 9 Le freak - Chic
3 3 5 You took the words right out of my mouth - Meat Loaf
4 4 4 Chiquitita - Abba
5 5 5 New York New York - Gerard Kenny
6 15 3 Some kind of wonderful - Grand Funk
7 13 5 My life - Billy Joel
8 8 4 Blue collar man - Styx
9 26 2 Fire - The Pointer Sisters
10 11 4 Everytime I think of you - The Babys
11 12 4 Sing to me - 1994
12 14 3 Pictures - Partner
13 7 9 Don't look back - Peter Tosh
14 6 8 Accident prone - Status Quo
15 23 2 Don't stop me now - Queen
16 9 6 Late night show - Tiffany
17 32 2 Now that we found love - Third World
18 10 8 Strange way - Firefall
19 -- 1 Ruthless queen - Kayak
20 24 3 Adolescent sex - Japan
21 -- 1 Nee, daar trappen wij niet in - Vader Abraham
22 16 14 Paradise by the dashboard light - Meat Loaf
23 -- 1 Heart of glass - Blondie
24 22 5 I love the nightlife - Alicia Bridges
25 21 8 Song for Guy - Elton John
26 27 3 Anyway you do it - Liquid Gold
27 31 3 Lay your love on me - Racey
28 36 2 You're all I need to get by - Johnny Mathis & Deniece Williams
29 37 2 I was made for dancing - Leif Garrett
30 30 3 East river - Brecker Brothers
31 19 12 You don't bring me flowers - Neil Diamond & B. Streisand
32 20 6 Hold the line - Toto
33 18 6 Hey Joe - Pussycat
34 -- 1 Take that to the bank - Shalamar
35 25 5 Instant replay - Dan Hartman
36 17 10 YMCA - The Village People
37 28 8 September - Earth, Wind & Fire
38 -- 1 Unbeschreiblich weiblich - Nina Hagen Band
39 29 10 Hit me with your rhythm stick - Ian Dury
40 35 9 Blame it on the boogie - The Jacksons

De hele top 5 zat op uitzonderlijke wijze vast, daaronder wordt de boel des te harder opgeschud. Wel opmerkelijk dat Chiquitita vorige week van 11 naar 4 steeg en nu blijft staan. De top 3 was dus erg sterk.
Grote stijgers daaronder. My life dendert toch nog ruim mijn top 10 binnen.
Bij de binnenkomers valt Vader Abraham, met een Smurfencarnavalsbewerking van You're the one that I want, op. Tsja, misschien niet van de meest goede smaak getuigend, maar ik vond hem toen wel lollig. Overigens daarna noooooiiit meer gehoord...
Tenslotte valt de entry van Nina Hagen op. In Nederland heeft ze nooit een hit gescoord, en maar één tipnotering (deze dus). Het album deed het daarentegen erg goed en haalde nummer 8 in het jaaroverzicht!

Mooi weer!

En maar volhouden, die plaat van Chic!

Een top 5 die gelijk blijft is inderdaad bijzonder. Ik ben blij voor Arthur, dat My life van Billy Joel bij jou in ieder geval de top 10 heeft gehaald.

En wat ik al eerder schreef, toen ik 12 was stonden er bij mij ook carnavalshits in de lijst. Hoog ook nog. In een tijd overigens (1975), dat carnaval naar mijn gevoel er meer toe deed dan nu, zeker in de hitlijsten.

Maar ik ben geen kenner van het feest, mijn hele leven blijf ik rond deze dagen al angstvallig boven de grote rivieren.

Het is ook aardig dat jij destijds ook al koos voor een hitnotering voor de groep 1994 (Sing to me). De plaat is mij destijds niet zo opgevallen, kwam niet door de voorrondes. Opmerkelijk. Ik heb het nummer nog eens afgeluisterd en het is een alleszins acceptabele rocksong.

Niet wereldschokkend, maar wel had de plaat een plaatsje in de top 30 verdiend.

Dinsdag meer over Blondie, Nina Hagen en Kayak!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:27 uur

geplaatst: vandaag om 14:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.