menu

Mijn Updates +
Muziek / Toplijsten en favorieten / 1988 - singles, eigen hitlijsten en besprekingen

zoeken in:
Even aarzelde ik of ik het zou doen. Maar waarom ook niet. De wekelijkse persoonlijk top 30 uit 1979. Wat heb ik daaraan, vraag je je misschien af. Ach, het is aardig. Leuk ook om op te reageren!

Oud en jong schrijven op musicmeter. Ik kan er wel eens jaloers op zijn, zo'n uitlaatklep als musicmeter voor die jonge honden. Dat kon niet, toen ik 16 was. Maar ik kan wel alsnog openbaren wat ik schreef toen ik die leeftijd had. Ik maakte eigen hitlijstjes. Van de singles uit de top 40 en de tipparade. Dat was een soort vereiste.

En de nummers pikte je op van de radio, de vele hitlijsten die er toen ook al bestonden en die nam je op, op een cassette. Op een radiocassetterecorder. Die bandjes draaide je dan weer veelvuldig af, zodat de hits in je hoofd zaten.

Af en toe kocht je zelf ook singletjes. Als ze heel goed waren nog als ze in de top 40 stonden en anders later in de uitverkoopbakken. Ik was minder geïnteresseerd in verkoopcijfers maar wel in de schoonheid van het lied. Dan kun je eigen hits maken en lekker je neus ophalen richting de vaak drakerige nummer 1-s uit die tijd.

Jammer dat je pas later geïnteresseerd raakte in nummers buiten de hitlijsten, maar dat heeft aan de andere kant ook z'n charme.

Omdat er al een maand voorbij is, alvast de eerste 4 top 30's van januari 1979. Daarna wekelijks een 'nieuwe' lijst.

6 januari 1979

01 Well all right - Santana
02 Sweet talkin' woman - ELO
03 Da ya think I'm sexy - Rod Stewart
04 Hammer horror - Kate Bush
05 Paradise by the dashboardlight - Meatloaf
06 Baby it's you - Promises
07 Please come home for Christmas - Eagles
08 Sunday girl - Blondie
09 Too much heaven - Bee gees
10 Hold the line - Toto
11 Hit me - Ian Dury
12 Giving up, giving in - Three degrees
13 Le freak - Chic
14 Hey girl - Gruppo sportivo
15 Riu riu - Chorale
16 Blue collar man - Styx
17 A little more love - Olivia Newton John
18 You don't bring me flowers - N Diamond/B Streisand
19 Accident prone - Status quo
20 September - Earth, wind & fire
21 Love don't live here anymore - Rose royce
22 Don't look back - Peter Tosh/ Mick Jagger
23 MacArthur park - Donna Summer
24 Blame it on the boogie - Jacksons
25 Still believe - Herman Brood
26 You needed me - Anne Murray
27 Bicycle race - Queen
28 YMCA - Village people
29 Stumblin in - Norman & Quatro
30 Song for guy - Elton John

13 januari 1979

01 (01) Well allright - Santana
02 (04) Hammer horror - Kate Bush
03 (06) Baby it's you - Promises
04 (03) Da ya think I'm sexy - Rod Stewart
05 (10) Hold the line - Toto
06 (16) Blue collar man - Styx
07 (02) Sweet talkin' woman - ELO
08 (11) Hit me - Ian Dury
09 (05) Paradise by the dashboardlight
10 (14) Hey girl - Gruppo sportivo
11 (07) Please come home for christmas - Eagles
12 (19) Accident prone - Status quo
13 (13) Le freak - Chic
14 (20) September - Earth, wind & fire
15 (08) Sunday girl - Blondie
16 (22) Don't look back - Tosh/Jagger
17 (15) Riu riu - Chorale
18 (30) Song for guy - Elton John
19 (09) Too much heaven - Bee gees
20 (---) How you gonna see me now - Alice Cooper
21 (---) I'll put you together - Hot chocolate
22 (25) Still believe - Herman Brood
23 (24) Blame it on the boogie - Jacksons
24 (---) I'm every woman - Chaka Kahn
25 (---) Don't throw it all away - Andy Gibb
26 (12) Giving up, giving in - Three degrees
27 (18) You don't bring me flowers - Streisand/Diamond
28 (29) Stumblin' in - Norman & Quatro
29 (17) A little more love - O.N. John
30 (---) Another band - Rainbow train

20 januari 1979

01 (02) Hammer horror - Kate Bush
02 (06) Blue collar man - Styx
03 (03) Baby it's you - Promises
04 (05) Hold the line - Toto
05 (01) Well all right - Santana
06 (08) Hit me - Ian Dury
07 (12) Accident prone - Status quo
08 (04) Da ya think I'm sexy - Rod Stewart
09 (10) Hey girl - Gruppo sportivo
10 (14) September - Earth, wind & fire
11 (20) How you gonna see me now - Alice Cooper
12 (07) Sweet talkin' woman - ELO
13 (16) Don't look back - Tosh/Jagger
14 (21) I'll put you together again - Hot chocolate
15 (13) Le freak - Chic
16 (18) Song for guy - Elton John
17 (---) Everytime I think of you - Babys
18 (09) Paradise by the dashboardlight - Meatloaf
19 (---) Some kind of wonderful - Grand funk railroad
20 (25) Don't throw it all away - Andy Gibb
21 (24) I'm every woman - Chaka Kahn
22 (---) Strange way - Firefall
23 (17) Riu riu - Chorale
24 (---) My life - Billy Joel
25 (22) Still believe - Herman Brood
26 (---) Stay with me baby - Kiki Dee
27 (23) Blame it on the boogie - Jacksons
28 (---) Let's start to dance - Hamilton Bohannon
29 (15) Sunday girl - Blondie
30 (11) Please come home for Christmas - Eagles

27 januari 1979

01 (02) Blue collar man - Styx
02 (04) Hold the line - Toto
03 (01) Hammer horror - Kate Bush
04 (07) Accident prone - Status quo
05 (17) Every time I think of you - Babys
06 (06) Hit me - Ian Dury
07 (03) Baby it's you - Promises
08 (11) How you gonna see me now - Alice Cooper
09 (19) Some kind of wonderful - Grand funk railroad
10 (10) September - Earth, wind & fire
11 (13) Don't look back - Tosh/Jagger
12 (09) Hey girl - Gruppo sportivo
13 (14) I'll put you together - Hot chocolate
14 (05) Well all right - Santana
15 (24) My life - Billy Joel
16 (22) Strange way - Firefall
17 (16) Song for guy - Elton John
18 (08) Da ya think I'm sexy - Rod Stewart
19 (15) Le freak - Chic
20 (26) Stay with me baby - Kiki Dee
21 (---) Now that we've found love - Third world
22 (12) Sweet talkin' woman - ELO
23 (28) Let's start to dance - Hamilton Bohannon
24 (---) You took the words...- Meatloaf
25 (---) Maakt van uw scheet een donderslag - Breedbekkikkers
26 (20) Don't throw it all away - Andy Gibb
27 (---) Linda Linda - Tee set
28 (21) I'm every woman - Chaka Kahn
29 (---) Chiquitita - Abba
30 (---) The Sphinx - Amanda Lear

Op naar de top 100 van het jaar 1979 (eind december! )

leuk topic, ik ga dit zeker volgen

hopelijk gaat My Life van Billy Joel nummer 1 halen, echt een zeer goed nummer!

hopelijk blijf je hiermee doorgaan in tegenstelling tot dat andere topic

sq
Ik heb Musicians top 100 allertijden nog niet opgegeven. Ik zie aan het eind van dit jaar in elk geval een top 100 over 1979 en die hebben we dan vast!

Als dit een succes wordt doe ik misschien wel mee.

** besluit zolder te gaan doorzoeken op oude eigengemaakte hitparades **

Father McKenzie
Leuk topic, musician, ik ga het volgen, heb het bij mijn updates geplaatst.
Jammer dat je pas in 1979 begint, maar ja, je bent iets jonger dan mij hé?
Mijn eerste singles dateren uit 1972, ik denk The Witch Queen of New Orleans van Redbone moet één van de eerste geweest zijn; Ook van Slade was ik behoorlijk fan..... Misschien kan ik die van mij van wat jaartjes vroeger er ook eens opzetten?

Father McKenzie schreef:
Misschien kan ik die van mij van wat jaartjes vroeger er ook eens opzetten?

Lijkt me leuk!

ArthurDZ schreef:
leuk topic, ik ga dit zeker volgen
hopelijk gaat My Life van Billy Joel nummer 1 halen, echt een zeer goed nummer!
hopelijk blijf je hiermee doorgaan in tegenstelling tot dat andere topic

Ik probeer zelf ook de neiging tot vooruitbladeren te onderdrukken......dus ik wacht zelf ook met spanning op het eindresultaat van Billy.

In tegenstelling tot dit topic vergt de zoektocht naar/een samenstelling van een top 100 aller tijden per jaar veel nieuw onderzoek en loop ik er tegen aan, met name na de jaren '80, dat ik niet alle ontwikkelingen goed heb bijgehouden en vrij conservatief kopersgedrag heb vertoond.

Dat is in principe niet erg, behalve als je een afgewogen top 100 allertijden wil maken en je laat per jaar bij wijze van spreken 500 essentiële nummers buiten beschouwing. Daar heb ik mij in die zin op verkeken, dat ik hooguit tot 1985 een aardige afspiegeling kan maken.

Die wetenschap plus de hoeveelheid werk die er in moet worden gestoken gaan dat andere topic vrij stroperig maken.

Father McKenzie schreef:
Leuk topic, musician, ik ga het volgen, heb het bij mijn updates geplaatst.
Jammer dat je pas in 1979 begint, maar ja, je bent iets jonger dan mij hé?
Mijn eerste singles dateren uit 1972, ik denk The Witch Queen of New Orleans van Redbone moet één van de eerste geweest zijn; Ook van Slade was ik behoorlijk fan..... Misschien kan ik die van mij van wat jaartjes vroeger er ook eens opzetten?

Leuk Patrick dat je het volgt. Ik heb ook wel lijstjes vanaf 1972 (inclusief Slade) maar om mijn keuzes in die jaren te gaan openbaren......

1979 vond ik een redelijk toonbaar jaar en had overigens leuke ontwikkelingen.

Maar ik sluit helemaal niet uit dat we met z'n allen met terugwerkende kracht nieuwe lijstjes te maken over dat soort periodes?

Ik heb nog wel een top 100 van 1995. Is wel lekker divers, met veel verantwoorde rock, maar ook een boel happy hardcore en aanverwanten.

sq
In mijn eerste hitparade stond op nummer 1 Catapult - Let Your Hair Hang Down..

In 1979 kan ik aanhaken vanaf week 6. Dat is de derde en laatste keer dat ik begon met een hitparade. Hij loopt tot 1984.

Leuke lijst musician! En hoewel de volgorde toch wel anders is, staan vrijwel al die 30 platen ook in mijn top 40 die het dichtst bij 27 januari 1979 gedateerd is.

TOP 40 VAN ROB nr 135, 24-1-1979
01 04 3w How you gonna see me now - Alice Cooper
02 02 5w Accident prone - Status Quo
03 01 11w Paradise by the dashboard light - Meat Loaf
04 12 6w Le freak - Chic
05 08 5w Strange way - Firefall
06 03 9w You don't bring me flowers - Neil Diamond & B. Streisand
07 11 6w Don't look back - Peter Tosh
08 10 3w Late night show - Tiffany
09 07 7w Hit me with your rhythm stick - Ian Dury
10 05 8w Da ya think I'm sexy - Rod Stewart
11 06 6w Hey girl - Gruppo Sportivo
12 18 2w You took the words right out of my mouth - Meat Loaf
13 09 7w YMCA - The Village People
14 22 2w New York New York - Gerard Kenny
15 17 3w Hey Joe - Pussycat
16 14 5w September - Earth, Wind & Fire
17 28 3w Hold the line - Toto
18 13 10w Baby it's you - Promises
19 -- 1w Blue collar man - Styx
20 35 2w My life - Billy Joel
21 25 5w Song for Guy - Elton John
22 21 6w Stumblin' in - Suzy Quatro & Chris Norman
23 31 2w Shooting star - Dollar
24 -- 1w Everytime I think of you - The Babys
25 37 2w Instant replay - Dan Hartman
26 36 2w I love the nightlife - Alicia Bridges
27 19 6w Blame it on the boogie - The Jacksons
28 16 7w Riu riu - Chorale
29 15 7w We're all crazy - Alice Cooper
30 -- 1w Sing to me - 1999
31 29 4w Best friend I know - Patricia Paay & Yvonne Keeley
32 24 5 w I'll put you together - Hot Chocolate
33 -- 1w Chiquitita - Abba
34 26 6w I'm every woman - Chaka Khan
35 20 9w Too much heaven - The BeeGees
36 23 9w A little more love - Olivia Newton-John
37 32 4w Jodelodelodelodelohiti - Twee Pinten
38 33 3w We got love - Yvonne Keeley & Steve Flanagan
39 30 4w Give me something - Deedee
40 27 4w Love is - Nirvana

Als je de twee lijsten vergelijkt, valt op dat musicians smaak wel wat serieuzer, volwassener is. Niet zo gek, ik was toen 12 jaar . Pas achterin mijn top 40 staan wat songs die achteraf wat kinderlijk of zwak zijn (2x Yvonne Keeley, en dieptepunt de Twee Pinten, terwijl ik nooit van carnaval gehouden heb). En meestal loopt musician ook wat voor op mij.

En voor wie erover heen gelezen heeft, Nirvana staat op 40!

Maar dit is toch een prima lijst, Ranboy? Ik dacht dat ik de enige was die dit soort dingen in die tijd verzon.

Overigens, mijn keuze voor 30 platen had alles te maken met het kunnen weglaten van veel troep, onder andere inderdaad de carnavalskrakers en de vreselijkste nummers in disco-land.

Maar als jij toen 12 was, is het geen lijst om je voor te schamen. Met die leeftijd had ik begin 1975 wél ruimte in mijn top 10 voor de carnavalshits Marietje van Hydra en De liefde van de man gaat door de maag van Ria Valk........

sq
UIt mijn hoofd: Het was pas kwart voor acht

musician schreef:
Maar dit is toch een prima lijst, Ranboy? Ik dacht dat ik de enige was die dit soort dingen in die tijd verzon.

Overigens, mijn keuze voor 30 platen had alles te maken met het kunnen weglaten van veel troep, onder andere inderdaad de carnavalskrakers en de vreselijkste nummers in disco-land.

Maar als jij toen 12 was, is het geen lijst om je voor te schamen. Met die leeftijd had ik begin 1975 wél ruimte in mijn top 10 voor de carnavalshits Marietje van Hydra en De liefde van de man gaat door de maag van Ria Valk........

Dank je voor het compliment. Ja, ik denk dat ik al vroeg een redelijk ontwikkelde smaak had . Veel veranderd is hij niet, maar in die tijd kon makkelijk de helft uit de nederlandse top 40 zo in mijn eigen top 40. Nu zijn dat misschien twee plaatjes van de 40... (ja, ik maak nog steeds elke week een top 40, nu al ruim 34 jaar non-stop).
Zelfs de dansmuziek van toen was toch veel genietbaarder dan tegenwoordig... (Jacksons, EWF, Dan Hartman)

Ik heb mijn lijsten (1996-2001) weggegooid

Leuk topic dit! Ik zal het volgen!

Ik heb ook wekelijkse lijstjes bijgehouden, van 1992 t/m 1995, daarna verloor ik de interesse omdat ik met alternatieve muziek in aanraking kwam die niet in de hitlijsten stond.

Wellicht dat ik de lijstjes ook nog wel eens post.

sq schreef:
In mijn eerste hitparade stond op nummer 1 Catapult - Let Your Hair Hang Down..

Het had nog veel erger gekund, voor deze van Catapult hoef je je niet te schamen.

In 1979 kan ik aanhaken vanaf week 6. Dat is de derde en laatste keer dat ik begon met een hitparade. Hij loopt tot 1984.

Mooie periode! Ik zou je lijst(en) ook zeker graag eens zien, en dat kan dus al heel snel?

ranboy schreef:
(...)Veel veranderd is hij niet, maar in die tijd kon makkelijk de helft uit de nederlandse top 40 zo in mijn eigen top 40. Nu zijn dat misschien twee plaatjes van de 40... (ja, ik maak nog steeds elke week een top 40, nu al ruim 34 jaar non-stop). (...)

Maar dan moet je haast wel wereldkampioen zijn, na zo'n lange periode!! Waar baseer je nu je lijst op, als er nog maar 2 platen uit de top 40 geschikt zijn?

Ja, ik vraag me soms af of er mensen zijn die langer een hitlijst bijhouden... (denk het toch wel).

Het is inderdaad erg lastig om nog steeds zo'n top 40 bij te houden. Ik hanteer nog steeds de regel dat het een actuele single moet zijn. Naar Radio 3 luister ik bijna niet meer. Wel naar Radio 2, maar eigenlijk alleen om de oude songs; de nieuwe liedjes vind ik voor 90% niks. Een flink deel komt van Kink FM; ruim de helft van hun top 40 komt ook in mijn top 40. Verder vul ik het aan met songs uit de Free 40 en de Free Advice List die wekelijks meer dan 100 songs bevat. Tenslotte heb ik al een tijdje MTV Brand New op mijn tv, en daar komt ook nog wel eens wat vandaan (maar niet veel). Als het hoog tijd is mijn top 40 af te maken en de binnenkomers in te vullen, zit ik soms lang via internet rond te kijken tot ik tevreden ben. De standaard verlagen doe ik nog steeds niet .

Ik heb zelf nooit eigen hitparadelijstjes bijgehouden, maar 1979 is wel het jaar waarin mijn interesse voor muziek al obsessieve vormen begon aan te nemen. Voor mij was dit mijn middelbare schooltijd en alleen al in de hitparade stond veel meer mooie muziek dan ik ooit van mijn zakgeld kon kopen.

De oplossing: een krantenwijk en een bijbaantje op zaterdag. Veel van het verdiende geld werd omgezet in muziek. Ik struinde vooral vaak de bakken met singles af die net uit de hitparade waren verdwenen, dat scheelde minstens de helft van de aankoopprijs.

Deze lijst biedt dus veel herkenning, ook het wat obscuurdere materiaal, zoals die fantastische single Baby it's you van eendagsvlieg The Promises. Andere toppers uit deze lijst die je bijna nooit meer hoort zijn Accident prone, Strange way (opvallend hoge notering bij Ranboy!), Giving up giving in en Riu Riu. Ik kan een hele hoop van deze nummers nog steeds woordelijk meezingen.

Je mag rustig achteraf alsnog je top (?) maken en ons inzage geven! 1979 wordt een mooi jaar!

Naast de singletjes (en de uitverkoopbakken inderdaad) was de radiocassetterecorder een geweldige uitvinding. Ik nam de hitlijsten volledig op, met gepraat, nieuws en al. Helaas gebruikte ik de week erna datzelfde bandje, ik had ze nu graag wel weer eens willen terugluisteren.....

34 jaar! ranboy, ik vind het geweldig knap en toch ook wel enigszins geruststellend dat er mensen zijn die dit soort hobby's nog veel verder hebben doorgevoerd dan ik.

Heb je ook alles inmiddels in een database staan of alleen op papier?

Ik had eigenlijk niet moeten stoppen met het maken van mijn wekelijkse lijst maar op een gegeven moment was het gewoon niet reëel meer. Mijn regel was altijd dat alleen platen uit de Top 40/Mega Top 50 in de lijst mochten en staan en toen mijn smaak veranderde werd dat steeds minder interessant. Zo gebeurde het dat Zombie van The Cranberries, maandenlang op nummer 1 kwam te staan en uiteindelijk 1,5 jaar lang genoteerd stond, puur omdat ik dat nummer veruit superieur vond aan de rest van de nummers in De Top 40.

Ik vind het concept 'je eigen wekelijkse hitlijst' echter nog steeds fascinerend en dat blijkt maar weer aangaande mijn huidige 'project': ik heb de afgelopen maanden gesleuteld aan een excel rekenfile die het 'natuurlijke' verloop van een hitlijst simuleert. Waar het op neer komt is dat ik de platen selecteer voor een poule van 150 nummers (met elke week 5 nieuwe) en uit die poule berekent excel voor mij wekelijks met slechts een paar drukken op de knop een nieuwe Top 30. De lijst is in principe volledig willekeurig (elk nummer uit de poule krijgt wekelijks een random getal toegewezen tussen 1 en 100) maar omdat wekelijks rekening wordt gehouden met de positie van elke plaat in de afgelopen weken, alsmede het stijgings/zakkingspercentage in de afgelopen weken, de fase waarin de plaat zich bevindt (top 3/top10/top 30/buiten top 30) etc. etc. etc. is het resultaat gelijkend op het uiterlijk van een normale wekelijkse hitlijst. Zo zal bijvoorbeeld een plaat die in week x op 14 binnenkomt, de week erop de top 10 in stijgen en de week daarna top 5, uiteindelijk zal de plaat wellicht minimaal een week in de top 3 staan en mogelijk een tijdje op nummer 1, waarna hij langzaam (een paar plekken per week) weer naar beneden zal zakken en vervolgens de lijst verlaten. Een plaat die echter op 29 nieuw binnenkomt maak een veel kleinere kans om heel erg hoog te komen en zal doorgaans niet de top 15 bereiken en wellicht zelfs na 2 of 3 weken alweer de lijst verlaten.

Ik vond het vroeger altijd vreselijk spannend om te zien hoe de Top 40 weer veranderd was tov de week ervoor. Ik haalde bij de lokale platenzaak altijd wekelijks het top 40 blaadje op. Deze lag op de toonbank en ik heb hem jarenlang meegenomen zonder er naar te kijken(!) Hij ging rechtstreeks in mijn tas en pas gedurende de uitzending op de radio ging ik de lijst bekijken, dit door een a4tje dat over het blaadje lag langzaam naar boven te schuiven als er op de radio weer een ander nummer startte. Zo bouwde ik de spanning altijd op en dat was voor mij eigenlijk de grootste meerwaarde van het geheel.

Nu kan ik dat dus weer doen (mijn excel file maakt automatisch een mp3 playlist aan en een mooie visuele print versie van de lijst die ik kan printen zonder dat ik hem van te voren hoef te zien) met het verschil dat ik zelf bepaal welke platen in de lijst komen maar dus niet op welke positie.

Tsja, ik dacht: ik zal dit eens even met jullie delen, liefde voor muziek doet soms rare dingen met je [/nerd]

Onweerwolf (grappige nick trouwens!), ik maakte vroeger (middelbare school en daarna) nog meer soorten hitlijsten, maar hou het nu al jaren simpel bij één top 40 per week. Ik schrijf ze in schriften die ik gelukkig allemaal nog heb. Inmiddels een halve plank! Ik ben ooit begonnen ze ook in excel bij te houden, maar dat vond ik dubbel werk, en stoppen met de schriffies was geen optie . Wel maak ik elk jaar in excel een overzicht van het jaar, samengesteld met de bekende puntentelling (nr 1 = 40 p enz).

Jouw methode is ook fascinerend. Ik begrijp dat een song niet alleen de eerste keer, maar elke week opnieuw een willekeurig getal tussen 1 en 100 krijgt? Je zou dan verwachten dat de chartrun toch behoorlijk willekeurig is. Maar kennelijk zijn er zware remmen in de formules aangebracht. De vraag is natuurlijk hoe zwaar. Als een plaat van 20 naar 30 zakt en de volgende week toevallig een 1 krijgt, kan hij dan toch nog stijgen?

Verder moeten we dit misschien beter via pm afhandelen, het moet wel leuk blijven voor de gemiddelde MuMer

ranboy schreef:
Jouw methode is ook fascinerend. Ik begrijp dat een song niet alleen de eerste keer, maar elke week opnieuw een willekeurig getal tussen 1 en 100 krijgt?

Yep!

Je zou dan verwachten dat de chartrun toch behoorlijk willekeurig is. Maar kennelijk zijn er zware remmen in de formules aangebracht. De vraag is natuurlijk hoe zwaar.

Die remmen zijn inderdaad zwaar. Zo krijgt elke plaat in week x+1 ook weer een percentage van het random getal van week x erbij opgeteld alsmede een (kleiner) percentage van het random getal van week x-1, enz. enz.

Een plaat kan dus slechts relatief stijgen of zakken tov van zijn eigen positie.

En zo heb ik nog veel meer remmingen aangebracht.

Als een plaat van 20 naar 30 zakt en de volgende week toevallig een 1 krijgt, kan hij dan toch nog stijgen?

(het zou dan 100 zijn ipv 1 aangezien ik precies andersom werk, hoe meer punten hoe hoger)

Het is inderdaad mogelijk om dan nog te stijgen maar die kans is uitermate klein. 10 plaatsen zakken houdt op basis van andere formules al zoveel aftrek in dat zelfs een super hoog random getal die week al moeite zal hebben om te baten. In de meeste gevallen mag je dan eerder verwachten dan het verdere zakken wordt afgeremd. (ipv een logische zakking van 30 naar 55 volgende op een zakking van 20 naar 30 zou je dan wellicht een zakking van 30 naar 35-40 krijgen.) Slechts als alle factoren goed zijn (lees: platen die in de omgeving staan hebben allemaal een laag random getal) die week zou de plaat weer kunnen stijgen. Ook in de Top 40 komt dit heel af en toe voor. De bekende 'jojo' waar Another Day van Jon Secada een goed voorbeeld van is als ik het mij goed herinner.

Het natuurlijke verloop heb ik overigens bereikt door gewoon trial & error toe te passen. Telkens de formules licht aanpassen en dan maar wekelijkse lijstjes simuleren totdat het gewenste resultaat langdurig is bereikt.

Verder moeten we dit misschien beter via pm afhandelen, het moet wel leuk blijven voor de gemiddelde MuMer

Je hebt een punt, hehe. Ik heb het nu nog even hier gepost, want wellicht zijn er nog andere mensen die het interessant vinden. Maar ik zal verder Musician's mooie topic over zijn lijstjes uit mijn geboortejaar niet verder vervuilen.

Vervuilen? Ik vind het juist alleraardigst!

Toen er in Nederland 3 hitlijsten per week verschenen heb ik jarenlang wekelijks de 'echte' hitlijst gemaakt, namelijk 'het gemiddelde' van die drie lijsten.

Dat waren tussen 1971 en 1974 bijvoorbeeld de Top 50 van Noordzee, de Veronica Top 40 en de Daverende 30. Hier (nu we toch bezig zijn) de beste 20 van week 4 (27 januari) van het lijstje uit 1973:

01 (01) Crazy horses - Osmonds
02 (04) Donna - 10cc
03 (12) Blockbuster - The Sweet
04 (03) Clap your hands and stamp your feet - Bonnie St. Clair
05 (02) Ben - Michael Jackson
06 (05) Pappa was a Rolling stone - Temptations
07 (06) Hi hi hi - Paul McCartney/Wings
08 (13) Long haired lover from Liverpool - Jimmy Osmond
09 (13) Me and mrs. Jones - Billy Paul
10 (09) Magic woman touch - Hollies
11 (08) Elected - Alice Cooper
12 (11) Rock me baby - David Cassidy
13 (07) Gudbuy 't Jane - Slade
14 (15) Uberall auf der Welt - Freddie Breck
15 (---) Love story - April/Stevens
16 (14) Aloha, m'n kleine... - Piraten
17 (18) Mosquito - Doors
18 (---) You're so vain - Carly Simon
19 (---) Jambalaya - Oak ridge boys
20 (---) Song for everybody - Mac and Katie Kissoon

Het topic kan voor allerhande (oude) hitlijsten informatie worden gebruikt, als ik hier maar nakom één keer per week de geactualiseerde persoonlijke weeklijst uit 1979 te publiceren.....

sq
Wel we maken hier wat mee... De een heeft al een pensioengerechtigd arbeidsverleden achter de rug met het maken van eigen lijsten, de ander heeft de volautomatische hitparade geïntroduceerd.

Ik zal proberen hier (als gezegd vanaf week 6) mijn lijstjes af en toe neer te zetten. Criterium voor het opnemen in de SQ top 15 was dat het een single moest zijn. Hitparadestatus niet vereist, maar het moesten wel wel actuele platen zijn (geen oldies, tenzij evident heruitgebracht). Uiteraard betekent dat dat ook 12" maxisingles meetellen die vaak eerder werden uitgebracht dan de 7" hitvarianten. Dat gaat spelen vanaf halverwege het jaar. Begin 1979 waren 12" singles nog een bijzonderheid.

Ik heb al wel leuke platen zien staan, en natuurlijk is er ook veel overlap. Meer dan de helft van mijn eerste lijst heb ik al langs zien komen. Le Freak was natuurlijk voor mij de plaat van deze tijd en Chic zou tevens de groep van het jaar worden met het album dat nog immer nummer 3 staat in mijn top 10

Het lijkt mij aardig (zolang het duurt) om musicians lijsten af te wisselen met de mijne (en wie zich verder maar aandient natuurlijk). Met een datum van exact 31 jaar geleden:

TOP 40 VAN ROB nr 136, 31-1-1979
dw vw aw
1 1 4 How you gonna see me now - Alice Cooper
2 2 6 Accident prone - Status Quo
3 4 7 Le freak - Chic
4 7 7 Don't look back - Peter Tosh
5 5 6 Strange way - Firefall
6 12 3 You took the words right out of my mouth - Meat Loaf
7 14 3 New York New York - Gerard Kenny
8 8 4 Late night show - Tiffany
9 3 12 Paradise by the dashboard light - Meat Loaf
10 6 10 You don't bring me flowers - Neil Diamond & B. Streisand
11 33 2 Chiquitita - Abba
12 19 2 Blue collar man - Styx
13 24 2 Everytime I think of you - The Babys
14 15 4 Hey Joe - Pussycat
15 17 4 Hold the line - Toto
16 20 3 My life - Billy Joel
17 9 8 Hit me with your rhythm stick - Ian Dury
18 13 8 YMCA - The Village People
19 21 6 Song for Guy - Elton John
20 30 2 Sing to me - 1994
21 26 3 I love the nightlife - Alicia Bridges
22 25 3 Instant replay - Dan Hartman
23 23 3 Shooting star - Dollar
24 16 6 September - Earth, Wind & Fire
25 10 9 Da ya think I'm sexy - Rod Stewart
26 - 1 Pictures - Partner
27 11 7 Hey girl - Gruppo Sportivo
28 18 11 Baby it's you - Promises
29 22 7 Stumblin' in - Suzy Quatro & Chris Norman
30 - 1 Some kind of wonderful - Grand Funk
31 27 7 Blame it on the boogie - The Jacksons
32 - 1 Adolescent sex - Japan
33 - 1 Anyway you do it - Liquid Gold
34 31 5 Best friend I know - Patricia Paay & Yvonne Keeley
35 34 7 I'm every woman - Chaka Khan
36 - 1 Lay your love on me - Racey
37 - 1 East river - Brecker Brothers
38 28 8 Riu riu - Chorale
39 36 10 A little more love - Olivia Newton-John
40 29 8 We're all crazy - Alice Cooper

Chiquitita stormt met sneltreinvaart van 33 naar 11. Ja, ik was al een Abba-fan toen dat nog helemaal niet muzikaal correct was. Sterker nog, dat wist ik toen niet eens .
Verder is de binnenkomst van Japan opvallend. Een van de weinige aanwijzingen dat we hier dus wel in de hoogtijdagen van de new wave zitten!

Wat een leuke verhalen allemaal hier en hoe herkenbaar ook! Ik dacht lange tijd ook dat ik de enige was die een eigen hitlijst maakte. Maar niet zo uitgebreid als de meeste van jullie (ik begon in januari 1988 met een top 20 en breidde uit naar een top 30 in 1994 wat ik volhield tot half 2002, toen was voor mij de koek een beetje op en hield me wat meer met andere dingen bezig). Als ik de lijstjes zo zie begint het toch wel weer een beetje te jeuken, maar vind toch net geen motivatie genoeg om het weer op te pakken.

Heb de lijsten jarenlang gedeeld met 2 vrienden van mij die beiden nog veel fanatieker waren dan mij. Standaard elke week hingen we aan de telefoon om elkaars lijstjes te 'presenteren' en vond dat altijd weer razend spannend Leuke tijden en vooral leuke muziek!

Zal dit topic zeker met belangstelling blijven volgen

En die 2 vrienden van mij doen nu wekelijks mee aan een lijst genaamd Top40Gold. Dat is een lijst die wordt samengesteld door ongeveer 25 mensen van allerlei pluimage, maar vooral commercieel gericht. Mijn beste vriend is nu al met zijn 8e jaargang bezig en ik lever elke week nog braaf mijn top 20 in

En ranboy is helaas pas geleden gestopt met zijn bijdrage wat ik nog steeds jammer vind..

PS: Momenteel staat een keuze van mij op de 1e plaats: The Killers - Human.

musicfriek schreef:

En ranboy is helaas pas geleden gestopt met zijn bijdrage wat ik nog steeds jammer vind..

Nou musicfriek, dat komt eigenlijk door jou... Sinds jij me op MusicMeter wees, kwam de top40 gold op een tweede plaats. En sinds ik de MuMe-ladders heb ontdekt, moest top40 gold helemaal afvallen... Het is een wrede wereld.

Lekker dan

Het aardigst is natuurlijk te constateren dat nummers in de gangbare hitlijsten, die eigenlijk niet verder kwamen dan een tip-notering, nu wel ruimte krijgen in bijvoorbeeld ook de lijst van Ranboy.

Zoals het Billy Joel achtige New York New York van Gerard Kenny (de plaat komt bij mij ook binnen op 3 februari 1979). Ik zou werkelijk niet meer weten over wie het ging.

Ook Firefall had met Strangeway een blijkbaar populaire plaat maar bezat te weinig commerciele gaven om mensen massaal naar de platenzaken te lokken. Een bijbehorende LP van Firefall (genre middle of the road westcoastrock) heeft volgens mij ook geen potten gebroken.

Blue collar man van Styx was de opvolger van Sing for the day; daar kan nog worden geredeneerd dat de meeste Styx liefhebbers de LP Pieces of eight in huis zullen hebben gehaald.

Ik moet zelf wachten met mijn nieuwe lijst tot 3 februari, uiteraard werd dezelfde datum aangehouden als het verschijnen van de Top 40.....

Gast
geplaatst: vandaag om 22:53 uur

geplaatst: vandaag om 22:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.