MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (Lustrum): Eindspel

zoeken in:
My Perfect Participant

Ik had een paar dagen terug bedacht dat ik dit toch minder vind omdat er zoveel favorieten ontbreken. Eerder was ik het gewoon vergeten. Vandaar geen lijstje. Nu sowieso te laat, maar Rudi is die bokaal wel gegund

herman schreef:
Vandaar geen lijstje. Nu sowieso te laat, maar Rudi is die bokaal wel gegund

Nou herman deze editie was ook niet jouw ding
Ik had trouwens geen idee
Dit moet toch wel mijn trofee zijn waar ik het meest trots op ben.

Ik heb nog een lange weg te gaan.

Voor wat het nog waard is, en in de hoop dat 'ie alsnog mee mag tellen omdat ik vanwege vakantie wat uitstel had gekregen... Mijn top33:

1 Muse - Absolution (2003)
2 The Beatles - Abbey Road (1969)
3 Muse - Origin of Symmetry (2001)
4 Fleetwood Mac - Rumours (1977)
5 Genesis - Selling England by the Pound (1973)
6 The Beatles - The Beatles (1968)
7 Porcupine Tree - Deadwing (2005)
8 Queen - A Night at the Opera (1975)
9 Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)
10 Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)
11 Radiohead - OK Computer (1997)
12 Peter Gabriel - So (1986)
13 The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)
14 Queens of the Stone Age - …Like Clockwork (2013)
15 U2 - Achtung Baby (1991)
16 Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
17 Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) (2013)
18 Sufjan Stevens - Illinois (2005)
19 Arctic Monkeys - AM (2013)
20 Marillion - Misplaced Childhood (1985)
21 Marillion - Clutching at Straws (1987)
22 Metallica - Master of Puppets (1986)
23 Prince and the Revolution - Purple Rain (1984)
24 Kate Bush - The Kick Inside (1978)
25 Jeff Buckley - Grace (1994)
26 Porcupine Tree - In Absentia (2002)
27 Michael Jackson - Thriller (1982)
28 Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007)
29 Rage Against the Machine - Rage Against the Machine (1992)
30 Editors - An End Has a Start (2007)
31 Radiohead - The Bends (1995)
32 Marillion - Brave (1994)
33 The Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)

Bij deze is het lijstje van Grafmat de 103e, en laatste.

De uitslag is nu definitief met deze deelnemers:
adri1982; aERodynamIC; Alicia; andré; arcade monkeys; arjanh; ArthurDZ; Ataloona; BeatHoven; Bonk; BoyOnHeavenHill; Bravejester; Brunniepoo; Casartelli; catchup; Chevy; Chungking; Coys; Cured; davevr; Dim; DjFrankie; dumb_helicopter; Dwejkk_; Dynamite!; Echo01; E-Clect-Eddy; Edgar18; EttaJamesBrown; fatima; Fieke_28; Franck Maudit; FRIPI; Funky Bookie; Gebruiker43757; GrafGantz; Grafmat; Gretz; Gringo_m; hoi123; HugovdBos; inquestos; Jan Wessels; jasper1991; jetstreamer; johan de witt; Johnny Marr; Joostvdaa; KasperHermans; laxus11; legian; likeahurricane; LucM; luigifort; Lura; Marjet; Marty McFly; Masimo; Mastroianni; Mathough; Metalhead99; Metropolis; Misterfool; nclo; nelis; nico1616; Niek; Noordpool; oceanvolta; orbit; Ozric Spacefolk; panjoe; rkdev; Robbie34; Rogyros; Rudi S; Salvadore; sheep67; Shelter; Simon77; Snoeperd; sokra; Soledad; Sparks; spinout; Steve McQueen; stoepkrijt; Superbitch; Svendra; Teunnis; teus; thelion; thetinderstick; Tom Traubert; Tom.; vigil; vleertje; Ward; west; WoNa; Yak; zaaf; zalwelnikszijn!

Grafmat schreef:
Voor wat het nog waard is

Nou heel veel sterkere lijstjes heb ik in ieder geval niet gezien

vigil schreef:
(quote)

Nou heel veel sterkere lijstjes heb ik in ieder geval niet gezien

Zelfs deze niet? Was ook best sterk hoor.

Bonk schreef:
(quote)

Zelfs deze niet? Was ook best sterk hoor.

Kwaliteit meet je overigens niet door het aantal keer 'Marillion' te tellen, mannen!

Franck Maudit
EttaJamesBrown schreef:
(quote)

Kwaliteit meet je overigens niet door het aantal keer 'Marillion' te tellen, mannen!

Tuurlijk wel; hoe minder hoe beter.

EttaJamesBrown schreef:

Franck Maudit schreef:
Tuurlijk wel; hoe minder hoe beter.

Beiden niet waar! Maar de kwaliteit meet je niet alléén maar door het tellen van 'Marillion'

Overigens zou ik mezelf niet betitelen als Marillion-fan, wel als liefhebber (wat ook moeilijk te ontkennen valt als er drie albums in je top 50 staan, waarvan de hoogste op 13). Ik denk trouwens dat dat voor vigil wel wat anders ligt

Van mijn eigen favoriete band (Queen), kom ik helaas maar één album in de 'shortlist' tegen (die bij mij op 7 staat), Dat verbaast me toch wel, gezien de grootte en vooral kwaliteit van deze band. Zeker uit de lijsten voor de jaren '70 (Queen II, Sheer Heart Attack, A Day at the Races) en de jaren '90 (Innuendo!), hadden wel wat meer Queen-albums voort mogen komen, wat mij betreft. Maar wellicht wordt Queen toch als te commercieel/doorsnee ervaren door de gemiddelde MM-gebruiker.

Tja... Als ik volledig vrije keuze zou hebben zou Marillion niet 3 keer in mijn top33 voorkomen (van Muse zou er trouwens minimaal 1 bij komen... ).
Maar nou vind ik Misplaced Childhood en Clutching wel 2 topalbums die qua kwaliteit geen centimeter voor mekaar onder doen, dus die zouden altijd ongeveer naast mekaar staan in mijn favorietenlijst.

Franck Maudit
Bonk schreef:
Maar wellicht wordt Queen toch als te commercieel/doorsnee ervaren door de gemiddelde MM-gebruiker.

Ik kan uiteraard enkel voor mijn eigen winkel spreken maar of iets commercieel is (vind het ook al moeilijk om dat te gaan bepalen) kan me bitter weinig schelen. Ik hoor Queen gewoon niet zo heel graag, zo simpel kan het soms zijn

Bonk schreef:
Van mijn eigen favoriete band (Queen), kom ik helaas maar één album in de 'shortlist' tegen (die bij mij op 7 staat), Dat verbaast me toch wel, gezien de grootte en vooral kwaliteit van deze band. Zeker uit de lijsten voor de jaren '70 (Queen II, Sheer Heart Attack, A Day at the Races) en de jaren '90 (Innuendo!), hadden wel wat meer Queen-albums voort mogen komen, wat mij betreft. Maar wellicht wordt Queen toch als te commercieel/doorsnee ervaren door de gemiddelde MM-gebruiker.
Vorig jaar haalde Queen II ook de top 50, net zoals in 2013. Bij de tweede editie (2012) had Queen maar liefst 4 ijzers in het vuur, waarbij Innuendo en A Day at the Races er ook bij waren. In de eerste editie was het Sheer Heart Attack die naast Queen II en A Night at the Opera pronkte.

Dit jaar eindige Innuendo op een voor het eindspel kansloze 91e positie. Queen II was erg ongelukkig met een 52e positie. Sheer Heart Attack eindigde niet eens bij de beste 200 en A Day at the Races werd zelfs slechts één keer genoemd. En nog niet eens door jou.

Ja, dat kopt . Dat was omdat ik het nodig vond om niet meer dan twee albums van één artiest te noemen in mijn jaren '70-lijst, om er genoeg variatie in te houden. Anders had die er wel in gestaan, vind ik zelf nog een tikje beter dan A Night at the Opera (maar Queen II en Sheer Heart Attack zijn nog beter).

Franck Maudit schreef:
Ik kan uiteraard enkel voor mijn eigen winkel spreken maar of iets commercieel is (vind het ook al moeilijk om dat te gaan bepalen) kan me bitter weinig schelen. Ik hoor Queen gewoon niet zo heel graag, zo simpel kan het soms zijn

Je bedoelt dat het ook nog een kwestie van smaak kan zijn? Het is maar wat je simpel noemt, maar daar kan ik me nou niets bij voorstellen

Beste deelnemers,

Dit is de laatste keer (dit jaar) dat je gespamd... uhh, getagd, zal worden voor dit albumspel. Het is, buiten de eerste notificatie, wel de leukste wat mij betreft. Aanstaande zondag (dat is 2 augustus) is er namelijk voor het derde jaar op rij een heuse radio-uitzending te horen van de lijst die wij hier in de afgelopen maanden met z'n allen samengesteld hebben.

De eerdere uitzendingen waren een groot succes en wij hopen dit jaar dat het niet anders is. Ik zeg wij, want ik zal het niet alleen doen, maar zal bijgestaan worden door Studio Nijmegen (sokra/vleertje) en Studio Harkstede (Grafmat). Zelf zal ik de aftrap en het slot voor mijn rekening nemen. Het schema is als volgt:
12.30-14.00: Chevy
14.00-16.00: Grafmat
16.00-19.30: vleertje/sokra
19.30-21.30: Grafmat
21.30-slot: Chevy (de top 10)

De top 50 zal om 13.30 beginnen. Tussen 12.30 en 13.30 is een 'inloopuurtje' waarbij enkele platen aan bod zullen komen die de top 50 niet gehaald hebben. Hierbij zal extra aandacht besteed worden aan ondergeschoven kindjes, zoals hiphop, elektronische muziek en Radiohead.

Volgens het huidige schema zal de top 10 om 21.30 aanvangen en de nummer 1 zal rond half 12 bekend gemaakt worden.

Voor zij die nog niet bekend zijn met het samenwerkingsverband tussen MusicMeter en Orinoco Radio zal ik voor volledigheid nog even melden dat de uitzending te horen zal zijn via: http://orinocoradio.nl/. Luisteren kan ook via Orinoco Radio - Listen Online - tunein.com en op Android/iOS kan je de bijbehorende TuneIn-app downloaden.

Om het feest helemaal compleet te maken, kun je gezellig met je medegebruikers chatten gedurende de uitzending. Dit doen wij altijd via: Chat4all.net Free Flash IRC Client - chat.chat4all.net

Kortom,
Zondag 2 augustus vanaf 12.30 de gehele dag de beste albums aller tijden, te horen op Orinoco Radio, samengesteld door de gebruikers van het forum van MusicMeter.

Luister allen!

adri1982; aERodynamIC; Alicia; andré; arcade monkeys; arjanh; ArthurDZ; Ataloona; BeatHoven; Bonk; BoyOnHeavenHill; Bravejester; Brunniepoo; Casartelli; catchup; Chevy; Chungking; Coys; Cured; davevr; Dim; DjFrankie; dumb_helicopter; Dwejkk_; Dynamite!; Echo01; E-Clect-Eddy; Edgar18; EttaJamesBrown; fatima; Fieke_28; Franck Maudit; FRIPI; Funky Bookie; Gebruiker43757; GrafGantz; Grafmat; Gretz; Gringo_m; hoi123; HugovdBos; inquestos; Jan Wessels; jasper1991; jetstreamer; johan de witt; Johnny Marr; Joostvdaa; KasperHermans; laxus11; legian; likeahurricane; LucM; luigifort; Lura; Marjet; Marty McFly; Masimo; Mastroianni; Mathough; Metalhead99; Metropolis; Misterfool; nclo; nelis; nico1616; Niek; Noordpool; oceanvolta; orbit; Ozric Spacefolk; panjoe; rkdev; Robbie34; Rogyros; Rudi S; Salvadore; sheep67; Shelter; Simon77; Snoeperd; sokra; Soledad; Sparks; spinout; Steve McQueen; stoepkrijt; Superbitch; Svendra; Teunnis; teus; thelion; thetinderstick; Tom Traubert; Tom.; vigil; vleertje; Ward; west; WoNa; Yak; zaaf; zalwelnikszijn!

Dat gaat hem niet worden, vanaf m'n vakantieadres.

Statistieken editie #5 - artiesten

Ik ben benieuwd welke artiesten door de vijf jaren heen het meest genoemd zijn, maar aangezien ik de eerste jaren volgens een ander format gewerkt heb, is dat niet één-twee-drie uit te draaien, dus of ik daar nog aan toe kom weet ik niet. Vooralsnog zijn er nog genoeg leuke statistieken van deze lustrumeditie te bedenken.

Zoals:

Meeste aantal albums genoemd:
25 Neil Young (& Crazy Horse), Bob Dylan (& The Grateful Dead/The Band)
22 Elvis Presley
20 Bruce Springsteen (& the E-Street Band), Pink Floyd, The Rolling Stones
19 Miles Davis, Prince, Various Artists
16 David Bowie, Rush, R.E.M., Tom Waits
15 John Coltrane, Marillion
14 Black Sabbath, Porcupine Tree
13 Johnny Cash, Prince, The Beatles, U2
12 Genesis, Iron Maiden, Nick Cave & The Bad Seeds, Motorpsycho, Queen, The Cure
11 Depeche Mode, Camel, Led Zeppelin, Sonic Youth
10 Dream Theater, Frank Zappa, Pearl Jam, Motörhead, Peter Gabriel, Yes, The Beach Boys, Van Morrison
En misschien nog een paar die er door samenwerkingen/aliassen/pseudoniemen niet uitgepikt worden door Excel.

Het meest genoemd zijn echter:
198 Radiohead
182 Pink Floyd
173 The Beatles
138 Bruce Springsteen
133 U2
130 The Doors
129 Marillion
127 Neil Young (& Crazy Horse)
125 The Rolling Stones
116 Bob Dylan
115 Arcade Fire, The Cure
111 R.E.M.
108 David Bowie
105 Sigur Rós
100 Prince, The Smiths

Mötorhead had dan wel tien genoemde albums. Tezamen waren zij goed voor slechts 65 punten, waarmee Mötorhead buiten de top 250 valt qua aantal punten.

chevy93 schreef:
Statistieken editie #5 - artiesten

Wordt The Velvet Underground met en zonder Nico apart geteld?
Ik weet dat dit met de statistiek bij muziekkrant Oor "fout" ging.

Ja, maar dat maakt niet uit, want bij elkaar zijn de vier albums van VU(&Nico) 'slechts' 80 keer genoemd.

Ook qua totaal aantal punten staan ze niet bij de top 20.

chevy93 schreef:
... Hierbij zal extra aandacht besteed worden aan ondergeschoven kindjes, zoals hiphop, elektronische muziek en Radiohead.

Zeker een heel grote fan?

Prince, zowel bij 19 als 13 albums.
Wordt ie koploper met 32?

Cured
Die Sigur Ros...populaire post-2000 gast hier op MM (daarnaast alleen maar Arcade Fire van na 2000) die meer als 100 keer voorbij is gekomen.

Verbaast me wel dat The National niet aan de 100 zit. Of zit Alligator niet bij de top 50 dit jaar?

Casartelli (moderator)
Dat laatste zou niet ter zake moeten doen, Chevy noemt naar ik begrijp alle vermeldingen op, niet enkel wat de top-50 per decennium gehaald heeft.

Gretz schreef:
Verbaast me wel dat The National niet aan de 100 zit. Of zit Alligator niet bij de top 50 dit jaar?
The National is 91 keer genoemd. Net binnen de top 20 dus.

Alligator is overigens slechts 7 keer genoemd. 81 van de 91 keer gaat het om Boxer (24), Trouble Will Find Me (25) of High Violet (32).

chevy93 schreef:
(quote)
The National is 91 keer genoemd. Net binnen de top 20 dus.

Alligator is overigens slechts 7 keer genoemd. 81 van de 91 keer gaat het om Boxer (24), Trouble Will Find Me (25) of High Violet (32).

Verrassend dat High Violet in dit spel zoveel populairder is dan Boxet.

Het is natuurlijk relatief. Bij de 00s heb je de keuze uit tien jaar albums, bij de 10s uit slechts 5,5 jaar.
Niettemin eindigde High Violet vorig jaar boven Boxer bij het eindspel (36 om 24). In 2013 was het echter Boxer dat beter scoorde dan High Violet (27 om 34).

Ik ga natuurlijk niet verklappen waar ze dit jaar staan.

Funky Bookie schreef:
Prince, zowel bij 19 als 13 albums.
Wordt ie koploper met 32?

Bij Prince is het altijd dubbel. Ze noemen het ook wel eens ChocoPrince.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:55 uur

geplaatst: vandaag om 07:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.