MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
En wat heeft het volgens jou met kennis van zaken te maken dan? En waar baseer je op dat ik dat niet heb?

Ponty Mython
Harderwiek schreef:
En wat heeft het volgens jou met kennis van zaken te maken dan? En waar baseer je op dat ik dat niet heb?

Dat baseer ik op deze uitspraak van je:

Hiphop is in principe een stuk simpeler en sowieso is sample natuurlijk veel minder muzikaal dan het bespelen van een instrument.

Wat natuurlijk, als je je er een beetje in had verdiept, je reinste flauwekul is. Sommige vormen van de Hip Hop muziek zijn juist veel moeilijker dan het bespelen van een instrument, zoals bv turntablism. Uit jouw antwoord blijkt dat je er geen kaas van hebt gegeten, omdat je denkt dat de muziek alleen maar uit (het jatten van) samples bestaat. Hip hop is zoveel meer dan alleen beats, samples en een rapper.

Dat ik mij er niet in heb verdiend en er geen kaas van heb gegeten is iets wat jij niet kan beweren en is ook zeker grote nonsens. Want heb mij er wel degelijk in verdiept en ook zeker genoeg verstand van zaken, meer dan de meeste dat hebben. Maar dat maakt verder niet uit; ik hoef mijzelf niet te bewijzen tegenover jou.

Simpeler is inderdaad misschien een verkeerde woordkeuze, maar ik vind bijvoorbeeld het instrumentele gedeelte van hiphop inderdaad gewoon onder doen aan het maken van muziek met instrumenten; voor mij geeft dat een completer en natuurlijker geluid. Natuurlijk komt er bij hiphop ook regelmatig een instrument te pas, maar dat gaat vaak niet verder dan een eentonig blaasstukje. Kijk naar acts als The Roots, Opus Akoben, Justice System, ArtOffical of de nieuwe plaat van Atmosphere, de instrumentatie bij hun voegt zo ontzettend veel toe aan de muziek en geeft de muziek gelijk een andere dimensie.

Maar zorgt die instrumentatie van instrumenten ervoor dat het beter klinkt? Nee, dat zeg ik helemaal niet. Hiphop is mijn favorieten genre en ik luister het dag in dag uit en geniet er immens van. De vertellende verhalen, de soms keiharde of subtiele beats en de ruige of rustige raps brengen mij ontzettend veel vreugd, maar muzikaal doet hiphop "in mijn ogen" veelal onder aan genieën als een groep als bv The Beatles. Klinkt het slechter? Nee dat zeg ik dus niet, vaak vind ik hiphop zelfs beter klinken. Mijn mening, misschien is het onzin; dan is dat maar zo.

De beats zijn vaak ondersteunend om een verhaal duidelijk over te laten komen.
Public Enemy waren hier meesters in.

Ponty Mython
Harderwiek schreef:
Natuurlijk komt er bij hiphop ook regelmatig een instrument te pas, maar dat gaat vaak niet verder dan een eentonig blaasstukje.

Ook dit is niet waar. Mij bekruipt het gevoel, als ik je beargumentaties lees, dat je een zeer beperkte kijk hebt op hoe breed georienteerd Hip Hop wel niet is. Wellicht te wijten aan het beluisteren van slechts één bepaalde Hip Hop stijl. Luister voor de verandering eens naar een DJ Krush, Nujabes, Quannum, DJ Shadow, Saul Williams of X-Ecutioners, en bekijk de documentaire 'Scratch' eens op bv YouTube.

Ik noem toch ook een aantal artiesten waar dat niet het geval is; maar over de gehele linie is het zeker wel het geval dat er amper instrumentatie aan te pas komt, hoewel het wel meer lijkt op te komen dat het wel gedaan wordt. En de artiesten die jij noemt ken ik ook echt wel, over Nujabes heb ik afgelopen jaar zelfs nog een recensie geschreven. Ook begrijp ik niet waarom je bij mijn citaat DJ Shadow aanhaalt; hij staat er juist om bekend dat er in zijn muziek alleen maar samples worden gebruikt en dat er geen instrumentatie aan te pas komt.

Interessante discussie, maar er worden nu wel een hoop dingen over één kam gescheerd. Als Harderwiek vindt dat hiphop niet bij The Beatles of Johnny Cash in de buurt kan komen omdat hij daar zo'n enorme fan van is, dan kan ik mij dat voorstellen. Dat heeft dan puur te maken met favorieten. Als we het hebben over het algemeen, dus dat rock of andere muziek knapper zou zijn dan hiphop, dan kan ik niets anders doen dan het daarmee oneens zijn. Simpelweg omdat er zat producers zijn die (en dan heb ik het niet over 'echte instrumenten') helemaal niet altijd samples gebruiken, of niet hun complete beats uit samples laten bestaan. Neem (nogmaals) El-P, maar ook een Dan the Automator, Nujabes wordt al genoemd. Maar ook mensen die wel met vooral/alleen samples werken, maar daar heel ingenieus mee omgaan, zoals Pete Rock of DJ Premier, zou ik niet minder kunstzinnig willen noemen dan mensen die zelf hun melodieën schrijven. Het is ontzettend knap om zoveel samples tot een geweldig klinkend, maar ook organisch geheel te maken. Waarschijnlijk is het knapper dan het achter elkaar zetten van akkoordenschema's, zoals zoveel van die singer songwriters of folkzangers doen, want ik kan je vertellen dat dat helemaal niet zo ontzettend moeilijk is. En dan hebben we het nog niet eens over scratchen gehad, inderdaad.

Wel kan ik je volgen als je zegt dat bijvoorbeeld een beat als die van Meat Grinder, waar Madlib een sample heeft genomen en niets anders heeft gedaan dan er een drumbeat onder zetten, niet al te creatief is. MF DOOM heeft zo ook een paar van die beats. Het resultaat is echter heerlijk, maar dat beaam je zelf natuurlijk ook al. Verder is het appels met peren vergelijken. Is een meester in het scratchen even virtuoos als een Jimi Hendrix met zijn gitaar is? Ik durf daar geen uitspraken over te doen, aangezien ik geen ervaring heb met scratchen (en nauwelijks ervaring met de gitaar). En is iemand die een gitaarmelodie schrijft creatiever dan iemand die meerdere samples tot een geheel weet te smeden? En dan hebben we het dus niet eens over producers die niet alleen samples gebruiken, maar hun beats compleet zelf maken, of voor een groot gedeelte. Ik zou daarom zeker niet zeggen dat hiphop muzikaal gezien per definitie onderdoet aan andere genres.

Net of een goede sample verzorgen zo veel makkelijker is dan na jaren blokfluitles prima blokfluit te kunnen spelen. Het is gewoon onzin om het een knapper dan het ander te noemen. Zowel de producer van hiphopper als de gitarist in een band hebben talent. En ze moeten er hard voor werken om een tof geluid te creëren.

Niet miepen, Ponty Mython, Harderwiek is hipperdehopper dan jij bent. Voorts vind ik overigens dat men met samples veel interessantere dingen kan doen dan met krampachtig vast blijven houden aan een standaardbandbezetting. DJ Shadow komt met heel wat interessantere dingen aanzetten dan gitaar-bas-drums en daar heb je ook goed inzicht voor nodig. Instrumentbeheersing is zo lastig nog niet, maar fatsoenlijke en creatieve nummers brouwen wel.

niels94 schreef:
. Als Harderwiek vindt dat hiphop niet bij The Beatles of Johnny Cash in de buurt kan komen omdat hij daar zo'n enorme fan van is, dan kan ik mij dat voorstellen.

Harderwiek schreef:
maar ik vind bijvoorbeeld het instrumentele gedeelte van hiphop inderdaad gewoon onder doen aan het maken van muziek met instrumenten; voor mij geeft dat een completer en natuurlijker geluid..

Jullie begrijpen mij allemaal verkeerd en jullie weten waarschijnlijk ook allemaal dat ik meer van hiphop kan genieten dan dat ik van The Beatles geniet. Ik heb het hier echter totaal niet over goede of slechte muziek of over het makkelijk of moeilijk composeren/produceren van muziek. Vaak kan makkelijk te maken muziek zelfs beter klinken. Ik heb het over de muzikaliteit ervan. Voor mij klinkt een beat vaak veel onnatuurlijker en minder puur dan, om bij het voorbeeld van Niels te blijven, een solo van Jimi Hendrix. Hierdoor vind ik de muzikaliteit van hiphop vaak onder doen aan het bespelen van instrumenten, wat dus niet betekend dat ik het slechter vind.

Slowgaze schreef:
Voorts vind ik overigens dat men met samples veel interessantere dingen kan doen dan met krampachtig vast blijven houden aan een standaardbandbezetting..

Volledig mee eens.

Nee hoor, ik begreep je goed Ik ben het daar dus niet onder alle omstandigheden mee eens.

Wat ik met de zin die je quote bedoelde te zeggen is dat als jij The Beatles en Johnny Cash als persoonlijke helden ziet en zo'n beetje het summum van muzikale creativiteit o.i.d., dat ik me dan kan voorstellen dat er misschien nog geen hiphopartiest is geweest die dat qua muzikaliteit kan evenaren. Maar dat als je bedoelde dat het type muziek dat zij maken per definitie muzikaler zou zijn dan hiphop, ik dat hele grote kul vind.

Je scheert ten eerste 'hiphop' over één kam. Je hebt mensen die nemen een sample en plakken er een beat onder, maar ook mensen die meerdere samples tot één geheel smeden, samples (onherkenbaar) veranderen, of in hun beats elementen toevoegen die ze helemaal zelf gemaakt hebben of beats produceren waarin geen enkele sample voorkomt. Dan kan het nog zijn dat er 'echte' instrumenten aan zijn toegevoegd, of scratches. Daarnaast zijn er ook heel ingewikkelde muziekstukken geschreven, en ook oersimpele liedjes die qua creativiteit nimmer nooit tegen menig hiphopnummer opkunnen. Ik weet zeker dat je voor heel veel Johnny Cash nummers totaal geen virtuoos hoeft te zijn. Een hiphopbeat per definitie minder muzikaal noemen dan een pop, rock, country, of weet ik het wat voor nummer is echt grote onzin.

En ja, ik begrijp dat je het over de 'muzikaliteit' hebt en niet over hoe jij het ervaart.

Joepie, iemand is het me mij eensch. Nu ga ik naar mijn mama toerennen en dit heugelijke nieuws aan haar vertellen.

Harderwiek heeft nog één dag, zal hij het gaan redden?

Jezus, Chev', je brengt het alsof de beste jongen voor z'n leven aan het vechten is.

Nee hoor, Jezus is al dood.

Slowgaze schreef:
Jezus, Chev', je brengt het alsof de beste jongen voor z'n leven aan het vechten is.
Gezien zijn inmiddels al 5 dagen afwezigheid in dit topic, zou het me niks verbazen. Maar misschien is het wel hiphoppereigen om tegen de stroming in te gaan.

SMS nu HARD1 of HARD2 naar 4109. €0,50 p.o.b.

Vandaag komt die, sorry.

Muziek werd een belangrijk onderdeel van mijn leven. In mijn vrije tijd was ik er eigenlijk constant mee bezig. Leerde veel nieuwe muziek kennen en was inmiddels toch wel begonnen met downloaden omdat het eigenlijk niet te doen was alles te blijven kopen en als muziekliefhebber die zoveel geld uitgeeft aan muziek vond ik het ook wel kunnen om te downloaden; uiteindelijk ga je er alleen maar meer muziek die je goed vind door kopen. Inmiddels had de liefde mij ook gevonden en had ik een vriendin die in Amsterdam woonde. Hierdoor werden Fame en Concerto wekelijke bezoekplaatsen waar ik altijd immens van kon genieten en mij altijd ontzettend moest inhouden om niet teveel te kopen; vaak waren de cd’s daar toch wel erg prijzig, helemaal die van wat minder bekende artiesten.

Zoals ik zei had ik toen een vriendin, zei is dan ook de reden voor mijn volgende essentiële album. Hiphop hielt ze totaal niet van, dus discussies over wie z’n muziek op mocht staan was geen vreemde gebeurtenis. Maar goed, zei luisterde voornamelijk naar indie rock, of hoe je het ook noemt? Iets wat mij vaak net iets te soft over kwam en mij nooit echt wist te grijpen, maar ik schonk er ook weinig aandacht aan. In die tijd luisterde ik ontzettend veel naar Gorillaz en DANGERDOOM, waardoor ik natuurlijk niet meer om de naam Danger Mouse heen kon. Hij is dan ook degene die mij uiteindelijk wist te interesseren voor de muziek van mijn vriendin. En dat was het volgende album:

(afbeelding)
Broken Bells - Broken Bells

Vooral het openingsnummers wist mij gelijk te pakken; wat een schitterend nummer is dat toch. Hoe dan ook, mijn vriendin kwam toen met dit album thuis en op de achterkant stond dat Danger Mouse de producties had verzorgt, waardoor het in mijn ogen gelijk interessanter werd. Doordat dit album mij wel wist te pakken is het natuurlijk geen verrassingen dat ik daarna al snel wat albums van The Shins uit de kast trok. Ook dit wist mij eigenlijk naar een beetje inkomen wel te bekoren en zo rolde ik van de ene naar de andere bands waar mij vriendin albums van had. Het heeft lange tijd geduurd voordat de bands mij echt konden overtuigen, maar inmiddels kan ik ontzettend genieten van bands als The Shins (geweldig optreden op LL dit jaar), Fleet Foxes, Bon Iver, White Lies, The Dodos, Placebo, The National (top 10 album), The Temper Trap, Vampire Weekend, Death Cap for Cuties, Noah and the Whale, Mumford & Sonds, Nada Surf en nog vele andere.

Allemaal artiesten waar ik nog dagelijks van kan genieten en mij wat rust geven tussen al die hiphop. Net als bij veel hiphop artiesten vind ik het ook geweldig om naar optredens van deze artiesten te gaan, waar je natuurlijk een totaal andere beleving hebt dan je dat hebt bij hiphop optredens; er is een veel grotere en sterkere intimiteit tijdens de concerten. Hoewel de liefde tussen ons inmiddels voorbij is, heb ik er wel een nieuwe muzikale liefde aan overgehouden.

Dat eerste nummer, The high road, is inderdaad geweldig.....ben niet verder gaan luisteren naar dit Broken bells, moet ik toch maar eens doen.

Mag ik Harderwiek vragen een beetje op te schieten? Dit topic heeft last van doodbloedingen, al een behoorlijk tijdje Beetje gek natuurlijk, als de eerste users alles achter elkaar konden doen zou het raar zijn als dat nu anders is. Ik hoop dat dit topic binnenkort weer loopt zoals het begon. Je hebt dus twee weken de tijd, in principe.

ClassicProgRock1
Aangezien ClassicRocker niet meer is en ClassicProgRocker1 geen zin heeft om hier nog aan mee te doen, onderstaand de geactualiseerde deelnemerslijst:

- niels94 X
- Slowgaze X
- MDV X
- tsjong X
- Lukas X
- Cygnus X
- kobe bryant fan X
- Sandokan-Veld X
- Bennerd X
- Bakema NL X
- Misterfool X
- Herman X
- korenbloem X
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- Deric Raven X
- panjoe
- dazzler
- Pim556
- tip_of.yourstar
- wizard
- shadowboxer
- Ataloona
- muziek-fan
- Gloeilamp
- R&P
- Ponty Mython
- UmindC
- Arcade Monkeys
- jasper1991
- sxesven
- Edwynn
- iemand74
- Scientist
- Coys

Het lukt mij helaas de laatste dagen echt niet om een update te plaatsen.

Hoeveel stukjes had nog willen plaatsen?

Als er morgen nog niet gereageerd wordt of duidelijkheid is, plaats ik mijn eerste stukje maar. Inmiddels zijn we al ver over de 3 weken heen.

Gewoon doen chevy.

Ook geen zin meer in.

- niels94 X
- Slowgaze X
- MDV X
- tsjong X
- Lukas X
- Cygnus X
- kobe bryant fan X
- Sandokan-Veld X
- Bennerd X
- Bakema NL X
- Misterfool X
- Herman X
- korenbloem X
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- Deric Raven X
- panjoe
- dazzler
- Pim556
- tip_of.yourstar
- wizard
- shadowboxer
- muziek-fan
- Gloeilamp
- R&P
- Ponty Mython
- UmindC
- Arcade Monkeys
- jasper1991
- sxesven
- Edwynn
- iemand74
- Scientist
- Coys

Misterfool
Jammer, ik was eerlijk gezegd juist erg benieuwd naar jou verhaal, aangezien jij ook jazz bent gaan waarderen de afgelopen jaren.

Ik heb er, helaas, momenteel even geen tijd voor. Had nog twee muzikale stations willen afwerken.

Ik stel voor dat Harderwiek zijn reis afmaakt op een moment dat dat voor hem beter uitkomt.

angezien er te weinig woorden beginnen met een c, geen allitererende (sub)titel voor mijn reis. Dat is dan nadeel 1. Een tweede nadeel is dat ik geen smeuïge, uit-het-leven-gegrepen verhalen heb. Ok, schrap het zielige psychologische spelletje maar. Ik zal maar gewoon starten.

Walk of Life #1: Er Zit Meer In Een Liedje

De echte muziekliefhebber had het aan de titel al begrepen, de eerste stop is in Vlaanderen. Het befaamde duo S&G is het eerste muzikale genot dat ik me kan herinneren. Het is de eerste (van vele) cd’s die ik zelf brandde, of beter gezegd: mocht laten branden. Chevy’s Favorieten! staat er nog altijd op het schijfje. En ieder jaar draaien we hem meermaals op vakantie. Deels vanwege mijn zusje (ZML, zoek dat maar op, of niet..), deels omdat het nog altijd leuk is om te luisteren. Veel nummers kan ik nog woordelijk meezingen en dat doe ik dan ook. Mijn 4,5* voor Samson & Gert - Samson & Gert 5 (1995) is geen ster van gelogen.

In de live-shows stond de band altijd bovenaan op een ballustrade. Hoewel ik destijds niet echt met de instrumenten bezig was, meer met de tekst, was ik altijd al gefascineerd door die band. En vandaag de dag kan ik wel zeggen dat dat niet meer dan terecht was, want vergis je zeker niet in het niveau van de muziek van Studio 100. Luister maar eens naar Druk!

(afbeelding)

Hoe ik er ooit op gekomen ben, hoe ik vanaf hier verder ben gegaan of wat muziek destijds precies voor me betekende, weet ik niet. Wel weet ik dat er tussen deze CD en mijn volgende station best wat tijd gezeten heeft. Zelf heb ik de reguliere albums al heel lang niet meer geluisterd, maar Samson & Gert - Samson & Gert 5 (1995) zou ik hier nog wel weten te vinden. Van een aantal albums (zoals 4) heb ik alleen nog maar het huisje en is de CD jammer genoeg kwijt.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:37 uur

geplaatst: vandaag om 05:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.