menu

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
Ik speel al een tijdje met het idee om dit topic op te zetten en nu dacht ik: laat ik het maar gewoon doen. In dit topic ga (in eerste instantie) ik aan de hand van rond de 10 albums die echt belangrijk zijn geweest voor wat ik ik nu beluister als het ware mijn 'muzikale reis' uiteenzetten. Dus hoe bepaalde albums ervoor hebben gezorgd dat ik bepaalde muziek ging waarderen, ik nieuwe genres ontdekte, vooroordelen werden ontkracht, etc.

Dit is de bedoeling: ik plaats om de zoveel dagen, of misschien soms wel om de dag o.i.d., hangt ervan af of ik ineens heel veel zin heb om te typen, een album met een begeleidend stukje over waarom dit album mij zo heeft beïnvloed, wat die invloed is geweest en wat ik er nu van vind (want er gaan ook een aantal albums voorbij komen die ik helemaal niet zulke punten geef). Op deze manier krijgen jullie en ik een beetje het idee van mijn muzikale ontwikkeling. Jullie zullen het wel zien

Waarom doe ik dit, want waarom zou het jullie een fuck kunnen schelen? Ten eerste doe ik het omdat ik het zelf leuk vind om te doen, wie weet is het over een tijd ook weer leuk om terug te lezen. Daarnaast ben ik eigenlijk zelf wel benieuwd naar de ontwikkeling qua smaak van andere users. Het zou namelijk leuk zijn als er na mij iemand het stokje over wil nemen om hetzelfde te doen. Hoe dat gaat lopen moeten we maar zien, als de mensen massaal willen ( ) lijkt het me handig om een soort 'rij' op te stellen, omdat het nogal onoverzichtelijk wordt als iedereen albums door elkaar gaat gooien. Maar dat is waarschijnlijk veel te optimistisch: Als er op gegeven moment gewoon één iemand is die zegt 'ik wil het nu wel doen' is dat natuurlijk sowieso prima. Mocht niemand er zin in hebben dan bloedt dit topic stilletjes dood

Uiteraard mag je, als je dit zelf wil doen, zelf invulling geven aan hoe je dat precies wil doen. Je bent niet verplicht 10 of meer albums te kiezen, of het in meerdere posts te doen, of er enorme verhalen aan te wijden en er veel tijd in te steken. Kijk zelf maar. Maar we gaan het hoe dan ook om de beurt doen.

Nouja, wat denken jullie ervan? Iemand zin om dit te volgen of zelfs zelf mee te doen over een poosje?

Uiteraard zin om dit te volgen, dat gaf ik ook al aan in een ander topic. Of ik het zie zitten om het zelf een keertje te doen, dat valt nog af te wachten. Er is een groot keuzeaanbod, en er zijn zoveel platen die mij geholpen hebben in mijn reis door de wereld van de muziek. Ook klassieke muziek, natuurlijk. Maar ik denk dat het best interessant is voor jezelf om het eens te doen, dan weet je weer van hoever je komt.

Ik ga het zeker volgen en misschien zal ik ook wel eens meespelen.
Leuk idee Niels.

Leuk Idee, Maar Wat Doen Al Die Hoofdletters in de Topictitel?

Ik ben iig benieuwd en zelf ook wel in om mijn vingers eens blauw te tikken.

Zal deze zekers volgen en waarschijnlijk zal ik zelf ook wel 'ns zoiets doen hier. Als ik de tijd heb.

Lukas schreef:
Leuk Idee, Maar Wat Doen Al Die Hoofdletters in de Topictitel?
Dat hoort gewoon bij namen, alleen lidwoorden zou je eventueel klein kunnen schrijven. Is het je nooit opgevallen aan album/song-titels?

jasper1991 schreef:
(quote)
Dat hoort gewoon bij namen, alleen lidwoorden zou je eventueel klein kunnen schrijven. Is het je nooit opgevallen aan album/song-titels?

Een topictitel is geen naam, maar een zin...

Het verschilt op deze site. Bij de ene topictitel is het niet het geval, bij de andere weer wel. Bovendien is dit inderdaad wel de 'naam' van het topic en geen zin. Bevat niet eens een werkwoord

Ik heb echter al begrepen dat hier animo voor is, ga dus zeer binnenkort (vandaag of morgen) mijn eerste bericht plaatsen.

MAS
Leuk topic. Ik heb het in mijn updates gezet.

Mja, het viel me gewoon op. Bij titels als deze en 'Maak Kennis Met... Nummers Die Je Muziek(beleving) Veranderden' vind ik het een beetje overdreven staan om hoofdletters te gebruiken. Vooral omdat het meer een algemeen kwalificatie is dan een echte naam ('MuMe Ladder' bijvoorbeeld). Maar goed, genoeg gezeurd, kom maar op met die Essentiële Albums Voor je Muzikale Ontwikkeling dan...

Leuk topic, ik wil ook wel aansluiten om mijn muzikale reis te beschrijven...

In den beginne was er niets. Dat is qua muziek natuurlijk bij iedereen zo, maar bij mij is het wel héél lang zo geweest. Ja goed, er was het nummer Que Si, Que Non van Jody Bernal waar ik helemaal fan van was toen ik 6 jaar o.i.d. was, maar verder heb ik me jaren lang nooit ook maar enigszins voor muziek geïnteresseerd. Toen ik een jaar of 12, 13 was kende ik nauwelijks een nummer bij naam. Zodanig zelfs dat ik me nog kan herinneren (vraag me niet waarom ik dat kan) dat mijn moeder me eens vroeg: houd jij je eigenlijk helemaal niet met muziek bezig, dat doen de meeste van jouw leeftijd toch wel zo’n beetje inmiddels? Ik heb toen, terecht, ontkennend geantwoord. Het boeide me gewoon lange tijd compleet niets. Maar goed, ik ben ook niet compleet vreemd, dus op gegeven moment had ook ik een mp3 spelertje met wat nummers erop. Deze nummers varieerden van wat dingen die ik van mijn vader had meegekregen, zoals Metallica – Nothing Else Matters, wat nog lange tijd mijn ‘favoriete nummer aller tijden’ is geweest, maar ook wat nummers van Eminem bijvoorbeeld (wat apart is, want mijn vader moet naast die paar nummers niets van hip-hop hebben). Daarnaast voornamelijk een flinke bak (wat ik nu vind) slechte R&B en hip-hop. Ook had ik van een klasgenoot nog wat losse nummers, waaronder grappig genoeg onder andere Iron Maiden. Verder was ik niet op een enkele artiest georiënteerd. Bovendien had ik nog geen idee wat een album was, wist niet eens dat dat bestond...

Dat laatste heeft nog een poosje geduurd. Dat ik niet speciaal op artiesten gericht was zou echter gaan veranderen. Ik keek in die tijd nog vrij veel naar TMF en op een dag kwam daar het volgende nummer voorbij: Lollipop, van Lil’ Wayne ft. Static Major. Dat vond ik direct een geweldig nummer. Het duurde niet lang of er volgde nog een nummer die een hit werd van Lil’ Wayne: Got Money ft. T-Pain. In de komende tijd zou ik enorme fan van Lil’ Wayne worden. Dit had vooral te maken met het feit dat een jongen van de judo waarmee ik veel optrok het ook erg goed vond en me veel nieuwe dingen van hem liet horen. We spreken nu van een ongeveer 14 jaar oude Niels (ja mensen, da’s dus pas zo’n 4 jaar geleden ).

Het eerste essentiële album voor mij was dus:
Lil' Wayne - Tha Carter III (2008)

(afbeelding)

Hier moet ik wel eerlijk bij bekennen dat ik ook lange tijd dit album niet in zijn geheel heb gedraaid. Zoals ik al zei wist ik lange tijd niet dat er zoiets als albums bestond. Wel draaide ik dus veel losse nummers van dit album, later gevolgd door nieuwer werk van en met Lil’ Wayne (Let It Rock van Kevin Rudolf bijvoorbeeld) en ouder werk. Dit album is dus wel degelijk bijzonder belangrijk geweest: het was de eerste keer dat ik echt in een artiest geïnteresseerd was. Heb ook ongeveer een jaar lang vreselijk veel Lil’ Wayne gedraaid. Vond hem ook echt de beste rapper. Maarja, hoeveel rappers kende ik nou eenmaal... Daarnaast heeft hij ook de poort geopend voor meer hip-hop. Dat was nog lang geen Atmosphere hoor, maar ging om artiesten als Kanye West, Brisco, the Black Eyed Peas, T-Pain, Rick Ross, je kent het wel. En, uiteindelijk, al kende ik die dus eigenlijk al langer dan Lil’ Wayne: Eminem. Maar daar kom ik nog op terug in dit topic

Wat ik nu van het album vind:
Je kunt je misschien voorstellen dat er toch een soort van jeugdsentiment om Lil’ Wayne hangt voor mij (nu al). Om deze reden blijf ik ook nieuw werk van deze man checken. Je zult me echter nooit een voldoende zien geven tot nu toe. Dit heeft te maken met een enorme wisselvalligheid. Elk album bevat weer die paar leuke nummers, maar ook een enorme lading nummers die ik vreselijk vind. Om deze reden blijft het cijfer altijd onder de 3* steken (daarnaast heeft hij met Rebirth het slechtste album dat ik ken afgeleverd, maar dat is weer een ander verhaal). Wat betreft Tha Carter III, al heb ik het een poosje geweldig gevonden, het duurde niet lang of ik vond Tha Carter II en I eigenlijk beter. Die blijf ik ook nu beter vinden. Tha Carter III krijgt 2* van mij, omdat er een paar leuke nummers op staan (Mr. Carter, A Milli, Let the Beat Build en Lollipop), maar met name weinig bijzondere of zelfs vreselijke nummers. Desondanks blijft dit album op een bepaalde manier dus toch bijzonder voor me.

Meteen een interessant verhaal. Lil' Wayne vind ik persoonlijk helemaal niets, wat niet wil zeggen dat ik hip-hop niet weet te waarderen, want er zijn toch wel enkele artiesten die me heel wat doen. Dat is helemaal nog niet zo lang geleden dat je Lil' Wayne nog ongelooflijk vet vond, Niels. Maar zo gaat dat natuurlijk, als je nog in het begin van je leven bent aanbeland. Dat geldt voor mij ook nog altijd, zij het in iets mindere mate.

A Milli en Mr. Carter zijn inderdaad prima te verteren. Misschien dat ik deze plat ooit nog eens in een gekke bui helemaal ga proberen. Ook op zijn nieuwe album weet hij er toch nog aardige nummers op te zetten (President Carter en John). Dus zo erg is Lil' Wayne nog niet.

Cygnus schreef:
Leuk topic, ik wil ook wel aansluiten om mijn muzikale reis te beschrijven...

Mee eens, ik wil ook mijn trip door het muzieklandschap ook wel beschrijven.

Over Lil' Wayne: mijn favoriete guilty pleasure. Tha Carter II is gewoon erg goed, vanaf Tha Carter III (al zijn mixtapes meegerekend) wordt het vooral erg lollig. Weezy's muziek weet me altijd wel te vermaken. Ik zou hem sowieso in mijn top 20 favoriete artiesten plaatsen.

Mooi verhaal. Wie gaat er trouwens als volgende zijn verhaal postten?

Er komen er nog meer van mij Dat is de bedoeling van dit topic. Als ik daarmee klaar ben is de volgende. Die mag dan zelf invullen hoe hij zijn 'reis' wil presenteren. Als iemand nu al aangeef als volgende te willen (dat zal dus over een paar weken zijn) mag diegene dat gerust al aangeven. We kunnen ook gewoon tegen die tijd kijken.

En bedankt allemaal

Ik merk dat er een aantal gelijkaardige topics lopen of in de pijplijn zitten.
Daarom dacht ik of het niet goed was om de krachten wat te bundelen.

Een voorstel tot topic wijziging.

Titel van het topic: De week van (niels94).

Tussen haakjes kan wekelijks een andere user geplaatst worden.
Aan de hand van 7 albums (7dagen in de week) stelt de user zijn muzikale reis voor.
Het gaat om 7 platen die bepalend zijn geweest voor zijn ontwikkeling als muziekliefhebber.

We starten bijvoorbeeld op maandagavond om 21.00u.

Ondertussen bouwen we een lijstje op van mensen die graag aan de beurt komen.

Wat denken jullie: goed idee of eerder een idee voor een nieuw (ander) topic?

Ik zou het liever laten zoals het nu draait dat Niels iedere dag een verhaal post. In totaal dan van 10 platen en dat het dan de beurt is aan een andere user, die Niels kiest.

2MY
Lukas schreef:
Mja, het viel me gewoon op. Bij titels als deze en 'Maak Kennis Met... Nummers Die Je Muziek(beleving) Veranderden' vind ik het een beetje overdreven staan om hoofdletters te gebruiken.

Die hoofdletters benadrukken de Belangrijkheid Van Het Topic

Iedereen kan toch een spin-off van dit topic onder zijn eigen naam maken, als jullie echt zin hebben om te schrijven? Niels z'n avonturen kunnen toch volledig naast die van Bennerd (ofzo) staan? Nu het blijkbaar een heet onderwerp is waar enthousiasme voor bestaat, lijkt het me jammer om dat te laten afkoelen. En zo kan iedereen gewoon op z'n eigen tempo schrijven.

dazzler schreef:
Ik merk dat er een aantal gelijkaardige topics lopen of in de pijplijn zitten.
Daarom dacht ik of het niet goed was om de krachten wat te bundelen.

Een voorstel tot topic wijziging.

Titel van het topic: De week van (niels94).

Tussen haakjes kan wekelijks een andere user geplaatst worden.
Aan de hand van 7 albums (7dagen in de week) stelt de user zijn muzikale reis voor.
Het gaat om 7 platen die bepalend zijn geweest voor zijn ontwikkeling als muziekliefhebber.

We starten bijvoorbeeld op maandagavond om 21.00u.

Ondertussen bouwen we een lijstje op van mensen die graag aan de beurt komen.

Wat denken jullie: goed idee of eerder een idee voor een nieuw (ander) topic?

Op zich geen slecht idee. Het zou wat strakker en misschien overzichtelijker worden. Nadelen: mocht iemand dit heel uitgebreid willen doen (ik zou ook iets moeten inkorten) dan zou dit niet mogelijk zijn. Het omgekeerde is ook zo: het is dan dus eigenlijk niet meer mogelijk ervoor te kiezen om éénmalig kort je beschrijving te doen.

Wat dat betreft is het dus de keuze tussen een wat lossere opzet, variërend van 2 weken (denk niet dat mensen er langer over gaan doen?) tot 1 dag, of een hele strakke, waarin je dus een week de tijd hebt. Voor beide is wat te zeggen. Ik zou toch echter de wat lossere preferen. Ik plaats liever de 10 albums die ik in gedachten heb over een tijd van 2 weken dan 7 over een tijd van 1 week, dan heb je ook iets meer tijd en flexibiliteit: zo ben ik morgen jarig, heb ik ook nog een SE maandag en een Engels mondeling + een presentatie volgende week. Volgens mijn opzet heb ik iets meer vrijheid, volgens de jouwe moet ik me aan een strak reglement houden (hoogstwaarschijnlijk schrijf ik toch wel elke dag een verhaal, mezelf kennende, maar je begrijpt wat ik bedoel, ook voor andere users ). Zoals ik al zei is voor beiden iets te zeggen, want bij de jouwe is het meer in spelvorm gegoten, maar ik prefereer persoonlijk toch de opzet die ik in eerste instantie had bedacht. Maar goed denkwerk hoor

Daarnaast is het misschien wel zo handig het bij één topic te houden (reagerend op 2MY), waar gewoon steeds een nieuwe aan de beurt is, dus niet 20x ditzelfde topic voor een andere user (heb het hier dus niet over het idee van Dazzler). Maar dat is verder niet aan mij natuurlijk.

De interessante topics schieten weer als paddestoelen uit de grond! Leuk eerste verhaal ook!
Ben zelf nooit verder geraakt dan A Milli en Lollipop (wel erg leuke nummers).

Het idee van dazzler kan ook een goeie inval zijn. Zelfde idee, gewoon met een erg strak schema.

"De dagen van (niels 94)"?

De mijne zijn maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag.

Ik begrijp ook Niels' opzet om een losser schema aan te houden.

PM ontvangen. Hoewel het soms inderdaad vast "wat kan mij dat nou schelen?" zal worden, vind ik het een grappig album om mee te beginnen. Indertijd (ik ben nl. net iets ouder ) was hip-hop voor mij ook niet veel meer dan de nummers die ik op school mee kreeg. Snoop Dogg, Lil' Wayne en uiteraard 50 Cent. Bij "wel leuk om te horen" bleef het echter altijd.

Ik ga eens hard nadenken wat mijn essentiële albums waren. Daar heb ik ook al over nagedacht voor het song-topic van 2MY, maar helaas kwam ik daar niet echt tot een nummer.

2MY schreef:
Niels z'n avonturen kunnen toch volledig naast die van Bennerd (ofzo) staan?
En dan 10 verschillende topics?

Ik prefereer ook de vrije opzet, maar men moet het dan niet te gek maken. Als iemand er 3 weken over doet, zouden er in de tussentijd zeker 3 mensen kunnen, lijkt me. Maar zolang het topic niet doodbloed en men niet voor Jan met de korte achternaam stukjes schrijft, maakt het mij eerlijk gezegd niet zoveel uit.

Eens met dat het niet te lang mag duren. Zoals ik al zei lijkt mij het absolute maximum iets van 2 weken, het liefst korter.

Het enige dat we moeten bekijken is hoe we gaan bepalen wie er mag. Zal ik de volgende aanwijzen, die dan weer de volgende mag aanwijzen (wel handig misschien als je iemand kiest die al aangegeven heeft dit te willen doen), of zullen we een 'wie het eerst komt wie het eerst maalt' strategie gebruiken? Ikzelf zou liever het eerste zien, eigenlijk, maar wat vinden jullie?

Ik ga dan liever voor een "Wie het eerst komt, wie het eerst maalt". Anders wordt het een populariteitswedstrijd. Degene die het meest enthousiast zijn, staan meestal ook het eerste in de rij.

Of eventueel een volgorde obv een site als random.org.

Leuk topic voor in de updates. Zelf kan ik ook wel een interessant reisverslag maken

2MY
chevy93 schreef:
(quote)
En dan 10 verschillende topics?

Waarom niet? Hier in het 'gebruikers'-deel van het forum zijn maar een stuk of 3 topics drukbezocht, de rest ligt maar wat te creperen. Dus als er hierdoor wat meer leven zou komen en het uitgroeit tot een boeiend deel, denk ik dat dit enkel het forum ten goede komt.

In de 'spelletjes'-sectie zou ik het niet aanraden.

En het valt trouwens nog maar te bezien of er meer dan 3-4 mensen tegelijk zin hebben om zo'n lappen tekst te schrijven. Volgens mij zal dat eerder mooi verspreid in de tijd zijn

(ik ken het principe van 'retorische vraag' om een idee af te schrijven, maar ik heb er nu even voor gekozen om dat compleet te negeren )

Tijd voor deel 2, op mijn verjaardag

Laat ik nu eens twee tijdperken afbakenen: het voor-albumse tijdperk en het albumse tijdperk. Het vorige verhaal, die van Lil’ Wayne, liep eigenlijk voor de helft in dat eerste tijdperk, toen ik nog geen idee had dat er albums bestonden en ze logischerwijs dus ook niet beluisterde, en voor de helft in het tweede, toen ik dat dus wel deed en ook Tha Carter II en I ging ontdekken (en dus ook de nummers van Tha Carter III die ik nog niet kende). Het volgende essentiële album markeerde eigenlijk een beetje het begin van dat albumse tijdperk:

Eminem - Relapse (2009)

(afbeelding)

Ik weet niet meer precies wat de reden was, maar dit is, als ik het me goed herinner, het eerste album dat ik in zijn geheel beluisterde, een aantal maanden nadat het was uitgekomen. Ik was in die tijd dus 15. Ik vond het album werkelijk geweldig. Maar de belangrijkste reden dat ik dit album hier voordraag is niet dat dit zo’n beetje het eerste album is dat ik beluisterde, maar dat het me kennis liet maken met Eminem. Ik vond het album geweldig en ging logischerwijs op zoek naar verder werk. Al snel ontdekte ik zo zijn eerdere albums, die ik al gauw eigenlijk veel beter vond dan Relapse. Ik herinner me nog dat ik enkele nummers van the Marshall Mathers LP hoorde en compleet weggeblazen werd. In de maanden daarop zou ik een gigantische Eminem fan worden, ik was volledig idolaat van hem, nog meer dan ik ooit van Lil’ Wayne was, wiens plaats als favoriete rapper hij uiteindelijk innam, al vond ik Lil’ Wayne nog lange tijd geweldig. Ook deze periode heeft lang geduurd. Het is de reden dat ik tot de dag van vandaag nog gigantisch veel teksten van deze man uit mijn hoofd ken. Het was ook een tijd dat ik steeds meer begon te ontdekken en dus ook albums ging beluisteren. Het ging doorgaans natuurlijk om de bekende artiesten die ik min of meer via tv en radio aangedragen kreeg, met name erg veel hip-hop en ook nog veel artiesten als Rihanna, the Black Eyed Peas (ik heb the E.N.D. geweldig gevonden, nu vind ik het vreselijk), Dido e.d. Daarnaast ontdekte ik ook al gauw een andere band die lange tijd naast Eminem heeft geregeerd als het ging om mijn favoriete artiesten. Maar daar gaat het de volgende keer over

Wat ik nu van het album vind:
Ik ben lange tijd dus compleet idolaat van Eminem geweest, niet voor niets stond the Marshall Mathers LP op 2 toen ik lid werd van MusicMeter en was hij nog enkele maanden in die top 10 te vinden. Nog altijd vind ik Eminem erg goed, twee van zijn albums staan op 4*. Dit album vond ik dus al gauw lang niet één van zijn sterkste en dat blijft zo. Ik vind het ook niet meer zo goed als ik het ooit vond. Wel blijf ik het een aardig album vinden waar een boel leuke nummers op te vinden zijn en eigenlijk geen nummers die ik echt vreselijk slecht vind (zoals bij The Carter III het geval is). Derhalve staat dit album op 3*, het is een album met enkele minpunten, het rare accent dat hij soms opzet bijvoorbeeld, en komt op geen enkel punt in de buurt van the Slim Shady LP of the Marshall Mathers LP, maar blijft vermakelijk en is een voldoende waard.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:55 uur

geplaatst: vandaag om 03:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.