menu

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
avatar van hoi123
De lijst is nu erg lang; laat ik lief zijn en hem nog even niet nóg langer maken. Als er een keer een stilte valt, vul ik die wel op, maar in de tussentijd ben ik vooral een bekijker. Ook leuk.

avatar van niels94
Eminem en Coldplay werden hier dus verreweg het meest gedraaid met daarnaast nog enkele zeer populaire artiesten die min of meer naar me toe gedragen werden door de populaire media. Ik was dus zelf eigenlijk nog niet op zoek naar muziek daarbuiten. Ook dit zou gaan veranderen en wel dankzij de top 100 van The Pirate Bay:

Dat laatste, downloaden, is voor sommigen natuurlijk een beetje een heikel punt. Het heeft er echter wel voor gezorgd dat ik me wat meer in muziek kon en ging verdiepen. Ik ontdekte op gegeven moment dat The Pirate Bay, die in die dagen alles had wat ik zocht gezien de populariteit van die artiesten, een top 100 had. Hier ging ik eens kijken waar mijn favorieten stonden. Er stonden echter ook wat albums in die ik niet kende, één daarvan was de volgende:

MGMT - Oracular Spectacular (2007)

(afbeelding)

Dit was denk ik het eerste album van een artiest waar ik nog nooit van had gehoord die hier werd binnengehaald en een zeer belangrijke mijlpaal voor hoe ik met muziek bezig was. Ik werd namelijk volledig weggeblazen door het nummer Kids (ik herinner me nog de dag dat ik dat nummer opzette, dolenthousiast was ik) en al gauw ook door de rest van het album. Tevens vond ik de muziek ook nogal vreemd, zoiets had ik nog nooit gehoord! Ik was dan ook in de veronderstelling een behoorlijk onbekende artiest te hebben ontdekt, wat natuurlijk onzin was, maar daar kwam ik uiteindelijk ook wel achter. Het geeft in elk geval aan in wat voor muzikale wereld ik voorheen leefde. Het was eigenlijk de eerste keer dat ik ook maar enigszins buiten de geijkte paden trad en muziek luisterde niet bij de absolute mainstream hoorde, al zat het er natuurlijk nog wel dichtbij. Ik zal net 16 zijn geweest toen ik dit ontdekte. Het inspireerde mij om zelf actief op zoek te gaan naar meer muziek. Zo kwam ik via diezelfde The Pirate Bay top 100, maar ook via de Billboard top 200 bijvoorbeeld, al gauw terecht bij bands als Vampire Weekend, Paramore, The XX, Florence + the Machine, Empire of the Sun, enzovoort, maar ook Plastic Beach van Gorillaz en zelfs Kid A van Radiohead. Die laatste vond ik doordat ik op Google dingen in ging typen als ‘best albums ever’ of iets dergelijks en zo kwam ik eens bij dat album uit. Ik heb het toen binnengehaald, het begin van het openingsnummer en stukjes van enkele andere nummers beluisterd en het toen per direct weer van mijn computer geflikkerd. Ik werd er doodsbang van! Kun je nagaan… Ook de rest van Radiohead vond ik in die dagen, je kon er eigenlijk niet om heen, maar het heeft nog maanden en maanden geduurd voordat ik daar daadwerkelijk aan begon, eigenlijk pas vlak voordat ik op MusicMeter kwam.

Ik begon dus ineens op veel grotere schaal albums te beluisteren en veel meer te ontdekken. Je zou kunnen zeggen dat mijn dagen als echte muziekliefhebber begonnen waren. Ook dat andere gebied waar ik nog altijd mee bezig was, hip-hop, kreeg hierdoor ineens een boost. Zo ging ik bijvoorbeeld albums ontdekken van Dr. Dre, Kanye West, the Game en Jay-Z. Door de manier waarop ik zocht kwam ik natuurlijk niet bij de obscuurdere artiesten uit, maar dit is toch een zeer belangrijke periode geweest voor mijn muziekontwikkeling. Overigens bleef Coldplay mijn favoriete band, maar ik luisterde nu veel afwisselender muziek. Daarnaast herstelde het contact met iemand dankzij wie ik ook zeer veel heb ontdekt.

Die persoon is Joep, iemand die ik al mijn hele leven ken omdat onze ouders bevriend zijn. Vroeger waren we vrienden, maar dat verwaterde op gegeven moment, we zaten op een andere school e.d. Ik zag hem enkel nog af en toe op verjaardagen. Al gauw ontdekten we in de tijd waarover ik het nu heb dat we een hobby gemeen hadden: muziek. Dit bracht ons weer meer bij elkaar, we lieten elkaar dingen horen die we hadden ontdekt en praatten veel over muziek. Op een dag, de verjaardag van mijn zusje, zondag 26 september stelde hij mij een handige site voor: MusicMeter. Dat dat belangrijk is geweest zal de komende dagen wel duidelijk worden. De persoon over wie ik het heb is Snoeperd op deze site.

Wat ik nu van het album vind:
Nog net zo geweldig als toen! Nou ja, toen ik op de site kwam had ik hem volgens mij op 5* staan, maar dat kwam puur omdat ik toen veel hogere cijfers gaf dan nu en nog veel minder kende. Het is en blijft een heerlijk electropop plaatje, van begin tot eind (al is de eerste helft wel duidelijk iets beter). Hij staat hier op 4*. Wel vind ik hun tweede album, Congratulations, waarmee ze ineens een heel andere wending namen en een compleet ander geluid aannamen, nog beter. Je kunt je dan ook voorstellen dat ik zeer benieuwd ben waar deze band de volgende keer mee op de proppen komt.

avatar van deric raven
Ik ben nu al aan het brainstormen, en wil ook graag meedoen.

avatar van Harderwiek
Mooi en vermakelijke verhaaltje weer. Tevens heb je mij benieuwd gemaakt naar MGMT, ik kan uiteraard al een aantal nummer, maar zal mij een gaan wagen aan een heel album.

avatar van tsjong
MGMT dacht ik niet te kennen, nu ik de muziek heb opgezocht blijkt dat ik de helft van het album al ken zonder ooit van de artiest te hebben gehoord. Het is weer een leuk verhaal Niels!

avatar van Teunnis
tsjong schreef:
MGMT dacht ik niet te kennen, nu ik de muziek heb opgezocht blijkt dat ik de helft van het album al ken zonder ooit van de artiest te hebben gehoord. Het is weer een leuk verhaal Niels!

Als je de TV af en toe aanzet kan je niet om Kids en - in mindere mate - Electric Feel en Time to Pretend heen, dus waarschijnlijk ken je het daar van

En weer een mooi verhaal Niels

avatar van niels94
Toch heb ik Kids, Electric Feel en Time to Pretend volgens mij tot de dag van vandaag niet op tv langs zien komen... Misschien later wel eens (al kan ik het me niet herinneren), maar toen ik dit album ontdekte was alles geheel nieuw voor mij.

En wederom bedankt allemaal

avatar van Teunnis
Volgens mij is het aantal keren dat ik Kids op TV heb gehoord niet meer op twee handen en voeten te tellen, zowel in tv-programma's en -series als TMF/MTV.

avatar van niels94
Het zal wel weer aan mij liggen dan

Maar goed, naast TMF heb ik ook nooit muziek op tv gekeken. Tegenwoordig doe ik dat al helemaal niet meer. Waar kan dat eigenlijk überhaupt nog?

avatar van kobe bryant fan
Mooi verhaal Niels.
Ik moet die plaat zelf ook nog eens beluisteren.

avatar van Sandokan-veld
Het is leuk om te lezen wat iemand van een hele andere generatie dan ik voor soort artiesten tegenkomt terwijl zijn smaak ontwikkelt, vind ik.

avatar van Arrie
Die singles van MGMT heb ik inderdaad ook behoorlijk vaak op TV langs zien komen. Inderdaad behoorlijk mainstream dus.

avatar van niels94
Inderdaad, maar toentertijd meende ik iets heel bijzonders ontdekt te hebben. Sowieso al dom, want het stond niet voor niets in de top 100 van The Pirate Bay Maar goed, zoals je kon lezen heeft het heel wat deuren voor me geopend.

avatar van Snoeperd
4 topverhalen tot nu toe Niels

Gelukkig heb ik jou toen Musicmeter aangeraden, want het leuke is inderdaad dat wij weer veel meer met elkaar omgaan. Muziek brengt mensen bij elkaar ja ja.

avatar van niels94
We zijn gebleven bij een Niels die inmiddels echt geïnteresseerd is in het ontdekken van nieuwe muziek. Het ontbreekt echter een beetje aan de middelen om echt diep de muziek in te duiken, waardoor ik toch bleef hangen bij de bekendere artiesten. Hier zou verandering in gaan komen toen ik deze prachtige site ontdekte. Ineens was er een gigantische bron om uit te putten! Tot de dag van vandaag ben ik ook nog lang niet uitontdekt op MusicMeter en ik vraag me af of dat ooit zal gebeuren. Toen ik net op deze site kwam was dit al helemaal het geval: het ‘waar moet ik beginnen’ gevoel, waar ik eigenlijk nog altijd last van heb, overviel me al gauw. In die begindagen veranderde er al direct een boel dingen en mijn kijk op muziek werd op een aantal fronten al direct over hoop gegooid. Dit werd onder andere veroorzaakt door het volgende album, die jullie allemaal kennen:

Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)

(afbeelding)

Eén van de eerste dingen waar ik me op ging richten toen ik net op MusicMeter kwam was de top 250, waarvan ik heel veel niet kende, waaronder alle ‘klassiekers’. Want misschien was het jullie al opgevallen in mijn eerdere verhalen, maar ik luisterde toch vooral naar recent uitgekomen muziek. Het was eigenlijk nog nooit in mij opgekomen om echt oude muziek te draaien, ik had er toch altijd een beetje een beeld bij dat het saai zou zijn. Aangezien deze op nummer twee stond (en staat) en ik Ok Computer al kende, was dit één van de allereerste albums die ik dankzij MusicMeter ging luisteren. Direct kreeg ik te maken met een geheel nieuwe soort muziek, die me benieuwd maakte naar andere klassiekers, en het rekende in één klap af met elk vooroordeel over ‘oude muziek’. Ik vond het zelfs wel grappig dat ik naar zulke oude muziek luisterde, de meeste leeftijdgenoten deden dat niet. Dit album schoot ook al vrij snel mijn top 10 in, zoals vrij veel albums die ik in die tijd dankzij MusicMeter ontdekte. Ik ging hierdoor meer oude muziek luisteren, aan het begin veelal albums die hoog in de top 250 stonden, zoals the Beatles, the Cure, the Velvet Underground, Bob Dylan e.d., evenals meer van Pink Floyd waardoor ik door Wish You Were Here, die ik al gauw boven The Dark Side of the Moon prefereerde, ook in aanraking kwam met langere nummers, iets dat ook geheel nieuw voor mij was. Gezien de datum dat ik mij geregistreerd heb speelt dit zich allemaal in november 2010 af. Het is toch allemaal behoorlijk snel gegaan...

Wat ik nu van het album vind:
Pink Floyd vind ik nog altijd een zeer sterke band, zo ook dit album. Wish You Were Here blijf ik de sterkere van de twee vinden maar het ontloopt elkaar eigenlijk nauwelijks. Hij staat op 4,5* en dat moet eigenlijk genoeg zeggen. Eigenlijk is mijn mening sinds de tijd dat ik hem ontdekt heb nauwelijks veranderd, behalve dan dat ik hem nu beter ken en waarschijnlijk zelfs iets beter waardeer dan toen. Dijk van een plaat en een terechte klassieker.

avatar van Cygnus
The Dark Side of the Moon! Ook voor mijn eigen muzikale reis een essentieel album.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Mooie verhalen weer Niels, blijft spannend om dit topic te volgen.


avatar van Teunnis
Mijn Pink Floyd-avontuur begon bij Ummagumma

Pink Floyd was ook voor mij een essentiële band voor mijn muzikale reis.

avatar van chevy93
MGMT, nooit van gehoord. Gezien het hoge aantal stemmen wat gemist. Daarvoor dus Coldplay, grappig, want dat is juist één van de weinige artiesten die ik al voor de hype leerde kennen (en waarderen). Nu was ik niet van het eerste uur, Parachutes was mij voorbij gegaan, maar Clocks leerde ik al vroeg kennen. Destijds was het uiteraard ook al een hit, maar nog niet de (moderne) klassieker die het nu is.

Ik herinner me nog wel de eindejaarslijstjes van Top of the Pops. Vooral dat intro was erg intrigerend, destijds. vrij snel daarna zou de rest van de wereld het oppikken en bleek het later één van de grootste bands te worden. Clocks werd destijds "slechts" 10e geloof ik. Achter nummers als Heb je Even Voor Mij.

Edit: 20e, zelfs. Achter nummers als, inderdaad, Heb Je Even Voor Mij, maar ook Jamai, Jim, Gareth Gates (kennen we hem nog? ), Tooske & Bastiaan, Ch!pz.
Zie: Beeld en Geluid - zoeken.beeldengeluid.nl

avatar van kobe bryant fan
The Dark Side heeft ook voor mij heel wat deurtjes geopend. Toch denk ik niet dat hij bij mijn 10 albums zal zitten. Mooi stuk weer.

avatar van Arrie
chevy93 schreef:

Ik herinner me nog wel de eindejaarslijstjes van Top of the Pops. Vooral dat intro was erg intrigerend, destijds. vrij snel daarna zou de rest van de wereld het oppikken en bleek het later één van de grootste bands te worden. Clocks werd destijds "slechts" 10e geloof ik. Achter nummers als Heb je Even Voor Mij.

Edit: 20e, zelfs. Achter nummers als, inderdaad, Heb Je Even Voor Mij, maar ook Jamai, Jim, Gareth Gates (kennen we hem nog? ), Tooske & Bastiaan, Ch!pz.
Zie: Beeld en Geluid - zoeken.beeldengeluid.nl

Ik ken ze allemaal nog. Nu Flow

avatar van GrafGantz
Taking over the show...

avatar van Paap_Floyd
Niet meegekregen dat ik op 28 januari 2012, 17:07 uur had aangegeven ook wel mee te willen doen. Nou ja. Maakt niet uit. Ik ken m'n plek

avatar van GrafGantz
niels94 schreef:
Protestmails kunnen naar Masimo.


avatar van Jordyp
Paap_Floyd schreef:
Niet meegekregen dat ik op 28 januari 2012, 17:07 uur had aangegeven ook wel mee te willen doen. Nou ja. Maakt niet uit. Ik ken m'n plek


Wat is dit nou weer voor een "zure" opmerking? Zal heus niet expres gedaan zijn en zo duidelijk is je bericht van 28-01 ook weer niet...

Erg leuk topic overigens Niels! Ik zal "stiekem" blijven meelezen

avatar van tsjong
En hij doet nog zo zijn best om het niet zuur te brengen, zie:

avatar van niels94
Sorry, Paap, heb je bericht inderdaad niet gezien of in elk geval niet goed opgepikt. Ik heb je boven degene gezet die hebben aangegeven 'achteraan te willen', zodat je toch nog een beetje in het midden staat. Tevens heb ik Deric Raven toegevoegd, vanaf nu mogen mensen die mee willen doen dat zelf doen, hoor

- niels94
- Slowgaze
- MDV
- tsjong
- Lukas
- Cygnus
- kobe bryant fan
- Sandokan-Veld
- Bennerd
- Herman
- Bakema NL
- Misterfool
- korenbloem
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- inquestos
- Deric Raven

En leuk om te lezen dat jullie het kunnen waarderen

avatar van niels94
We zitten in mijn eerste week op MusicMeter, het moge duidelijk zijn dat dat een belangrijke is geweest. Er ging letterlijk een wereld voor me open die week (later zouden er nog veel meer opengaan, maar daar zullen jullie de komende dagen over kunnen lezen ). Je kan zwart-wit gezien zeggen dat ik in drie hoofdrichtingen op ontdekkingstocht was: de alternative-, pop- en indierock bands van het type die ik voorheen al beluisterde maar waar ik dankzij MusicMeter veel meer van ging ontdekken (Arcade Fire, the National en Interpol bijvoorbeeld), de echte oudere klassiekers, waar ik het in het vorige verhaal over heb gehad, en hip-hop. Over dat laatste genre gaat het deze keer.

Ik luisterde namelijk vooral naar de grote namen van de afgelopen jaren, zoals Jay-Z, Kanye West, Dr. Dre en Eminem. Dat ik toen helemaal niets meer van Lil’ Wayne moest hebben is ook wel het vermelden waard, inmiddels ben ik wat hem betreft een beetje bijgedraaid en kan ik een aantal nummers dus wel waarderen. Toen ik net op deze site kwam ontdekte ik, ik weet niet meer hoe of via wie, al heel gauw het volgende album:

Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell (2006)

(afbeelding)

Ik ben niet vaak zo weggeblazen na één luisterbeurt. Zelden had ik zulke goede hip-hop gehoord, alleen the Marshall Mathers LP van Eminem vond ik nog altijd beter. Ook Servants in Heaven, Kings in Hell kwam in mijn top 10 en heeft daar nog vrij lang, terecht, gestaan. Het maakte dat ik mij ging interesseren in de underground tak van hip-hop, waardoor ik artiesten als Atmosphere, MF Doom, CYNE en CunninLynguists ging ontdekken. Ik merkte al snel dat ik deze muziek doorgaans veel beter vond dan de hip-hop die ik voorheen voornamelijk luisterde, waardoor mijn aandacht zich bijna compleet naar dit soort namen verplaatste. Tot de dag van vandaag is dit nog steeds een beetje het geval: als het om hip-hop gaat luister ik nog steeds vooral naar de grotere namen binnen de underground en oudere artiesten en beluister ik maar mondjesmaat écht onbekende hip-hop (op een dag zal dat ook wel komen). In die eerste week op MusicMeter begon dus de interesse hiervoor, dankzij dit album.

Wat ik nu van het album vind:
Ik blijf het nogal altijd één van de beste hip-hop albums vinden die ik ken. Ongelooflijk sterke producties van Stoupe en de geweldige flow van Vinnie Paz, voor wiens rauwe stem ik nog altijd een zwak heb maken dat dit album heerlijk is om te beluisteren. Naast het gebruikelijke geweldadige brag and boastwerk van Vinnie en gastartiesten vinden we op dit album ook enkele inhoudelijk zeer sterke tracks, waarvan Uncommon Valor (A Vietnam Story) de bekendste is en nog altijd één van de beste hip-hop nummers die ik ken. De 4,5* voor dit meesterlijke album blijft gewoon staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:44 uur

geplaatst: vandaag om 00:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.