MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
Beginnen bij Metallica, dan naar Di-rect en uitkomen bij The Killers.

Vraagje: 3e klas, spreken we dan over 2007, zoiets?

O ja, mag wel iets duidelijker. Het schooljaar 2007/2008. Het verhaal over The Killers en QotS gaat over het begin van de 3e klas, maar de ontdekking van QotS was pas een jaar later denk ik. Maar is wel dankzij de 'hipsters'

Ja, ik zag al dat je net zo oud was als ik, maar je weet het nooit.

Ben je overigens nog wel een hipster als je nog steeds naar The Killers luisterde destijds?

tsjong schreef:
Een aantal, tsja, 'hipster' vrienden luisterden veel naar muziek (...) en luisterden natuurlijk veel naar Alternative Rock wat echt in de nieuwe eeuw ontstond. Bands als The White Stripes, The Raconteurs, Foo Fighters, RHCP of Muse.

tsjong schreef:
Misschien is hipster niet het goede woord

Nice save, bro'

shadowboxer
Lullen over muziek en ik mag het tegelijktijd over mijzelf hebben, wat een combinatie. Aan de updates toevoegen dus, want er komen behoorlijk wat interessante verhalen voorbij.

- niels94:
- Slowgaze:
- MDV

- tsjong
- Lukas
- Cygnus
- kobe bryant fan
- Sandokan-Veld
- Bennerd
- Herman
- Bakema NL
- Misterfool
- korenbloem
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- inquestos
- Deric Raven
- ArthurDZ
- panjoe
- dazzler
- Pim556
- tip_of.yourstar
- wizard
- shadowboxer

Even de stukjes van Tsjong doorgelezen. Interessant om te zien hoe andere muziek ontdekken

Songs For The Deaf was bij mij overigens ook wel een belangrijk album in de zelfde periode. Toen stond ik aan het begin van het vormen van de muzieksmaak die ik nu heb. Evenals een band als The Killers daar z'n bijdrage aan heeft geleverd.

Morgen 2 verhalen. Dat beloof ik

28 juli 2008, dat is de datum dat ik lid werd van MuMe. Ik gebruikte de site al wel veel voor het opzoeken van info over albums. Als je googelt met "artiest - albumtitel" staat MuMe bij bijna elke plaat bovenaan, daardoor kwam ik vrij snel op deze site. Na een tijdje besloot ik een account aan te maken en vooral te gebruiken voor het stemmen. Het album wat eerst op nummer 1 in mijn top 10 stond was natuurlijk Hot Fuss. Later werd dat Songs For the Deaf, die daar is blijven staan ergens in 2011. Ik begon na mijn lidmaatschap ook een beetje op de site rond te kijken en zag welke albums hier het meest gewaardeerd werden. Natuurlijk stond op nummer 1, Radiohead - OK Computer.

(afbeelding)

Dit album was het eerste album wat ik via MuMe ontdekte. Natuurlijk kon ik de band Radiohead wel, maar een album had ik nog niet van ze gehoord. Aangezien hij hier op nummer 1 stond moest het wel een heel goed album zijn. Ik begon vol hoge verwachtingen aan het album. Helaas voor mij was het een tegenvaller, waar ik een geweldig album had verwacht hoorde ik iets wat ik niet begreep. Veel beter beviel van de band nummers als Creep of Street Spirit. Karma Police kon ik wel waarderen, maar de rest lag gewoon niet lekker. Het album heb ik toen met 3.5* beoordeeld. Wat toen voor mij niet heel hoog was.

Het is een album wat ik zo af en toe weer een kans gaf. Het beviel wel steeds beter, maar geweldig vond ik het niet. Ik had het gevoel dat ik iets miste en daarom bleef ik het zo af en toe opnieuw proberen. Langzamerhand begon ik de nummers te kennen en iets meer te waarderen. Ik denk dat ik het album pas een jaar en veel luisterbeurten later echt begon te waarderen. Ik ontdekte de emotie en geweldige composities. Dit was mijn eerste "vreemde" album, muziek wat niet vaak op de radio gedraaid wordt, muziek wat niet makkelijk in het gehoor ligt. Vanaf dit moment werd het steeds minder door mijn familie gewaardeerd als ik muziek opzette. Wat ik nu van het album vindt heb ik denk ik een paar dagen terug duidelijk omschreven in een discussie over Radiohead wel of niet terecht op de eerste plek staat.

tsjong schreef:
Ik ben wel tevreden met dit album op de eerste plaats. Het is onmogelijk om een album als beste ooit aan te wijzen,maar als er dan toch een album op nummer 1 moet staan mag dat deze zijn. Het album bevat alles, commercieel succes, vernieuwing. Het leuke aan OK PC is dat het een echte groeier is. Voor een ongeoefende luisteraar is er niet veel aan. Nummers als Paranoid A en Karma Police zullen er dan uitspringen. Maar hoe vaker je het album hoort, des te meer ga je het waarderen. De nummers zijn van ongekend niveau, zitten perfect in elkaar en wat het belangrijkste is aan muziek, de emotie, zit hier volop in. De nummers zijn puur, rauw, lekker.

Dit album is echte kunst. Als er toch één de eerste moet zijn laat het dan vooral deze zijn.

Sinds een dik halfjaar staat het album in mijn top 10. Je kan dus wel spreken van een echte groeier, 3 jaar na de eerste luisterbeurt het album pas in je top 10 zetten. Nu staat OK Computer op de hoogste notering tot nu toe de 6e plek. Wat het album essentieel maakt is nu vast wel duidelijk. Het is de eerste ontdekking op MuMe, het is de eerste kennismaking met andere muziek, het is een essentieel album dat als een rode draad door mijn leven loopt.

tsjong schreef:
Natuurlijk kon ik de band Radiohead wel

Gaan we weer

Leuk verhaaltje Vreselijk sterk album, maar bij mij heeft hij nooit veel betekenis gehad voor mijn muzikale 'reis'. Ik denk dat dat voor veel anderen wel zo is, inderdaad.

Mooi verhaal, OK Computer zal ook in mijn lijst niet te vinden zijn maar wel een andere Radiohead plaat.

tsjong schreef:
Dit was mijn eerste "vreemde" album, muziek wat niet vaak op de radio gedraaid wordt, muziek wat niet makkelijk in het gehoor ligt
Vroeger luisterde ik niet actief naar muziek (alleen wat op de radio kwam en dan wist ik meestal de naam niet eens), maar werd QotSA vroeger dan op de radio gedraaid?

Op Kink FM wel.

Overigens heeft No One Knows nog twee weekjes top 40 gehaald.

Een mooi en voor mij erg herkenbaar verhaal. Ook het eerste album wat ik via MuMe leerde kennen, en waardoor ik me in andere muziek ben gaan verdiepen.

Ben dit album daarom erg dankbaar

chevy93 schreef:
Vroeger luisterde ik niet actief naar muziek (alleen wat op de radio kwam en dan wist ik meestal de naam niet eens), maar werd QotSA vroeger dan op de radio gedraaid?

Nee, maar het past wel in het straatje van een rock liefhebber. Terwijl OK Computer iets is wat voor veel mensen als, tsja, vreemde muziek wordt omschreven. Het gaat er bij mij vooral om dat ik geel erg moest wennen aan de sound en dat had ik nog niet eerder gehad.

Wanneer komt het volgende verhaal? Want je ging er vandaag twee posten.

Ja, te laat.

Oke belofte verbroken Ik ga nu een verhaal schrijven om het goed te maken. Moet wel zeggen dat ik het moeilijk heb met het kiezen van albums.

Het hoeven er niet per se 10 te zijn hoor, als dat niet lukt

Mijn eerste HipHop album beluisterde ik halverwege 2008. Al mijn vrienden luisterden vooral Rock en ik dus ook. Andere genres kregen geen kans en HipHop vonden we niks. We zagen het, zoals veel doen, als muziek wat alleen maar gaat over Niggers die zichzelf geweldig vinden. Niet heel positief. Maar door OOR ging ik toch een HipHop album beluisteren, wat werd omschreven als een meesterwerk. Het dubbelalbum van Outkast, Speakerboxx / The Love Below.

(afbeelding)

Zoals ik al zei kwam ik dit album op het spoor door OOR. Er stond geloof ik een artikel in over Outkast en een uitgebreid verhaal over dit album. Ik besloot het een kans te geven. Twee nummers waren bij mij al bekend Hey Ya! en Roses, ik vond ze leuk. Daarom was het een verassing om Big Boi te horen met toch wel "Gangsta-Rap". Last Call is daar het perfecte voorbeeld van, niet echt mijn ding. Ik kon de bijdrage van Andre veel meer waarderen. Leuke nummers met grappige sketches tussendoor. Ik heb het album heel vaak gedraaid. De bijdrage van Big Boi ging ik ook steeds meer waarderen.

Nu heb ik het album op 3* te staan. Het is niet een geweldig album en ik heb het iets te vaak gedraaid. Toch kan ik het wel waarderen als er een nummer van voorbij komt als ik mijn Ipod op shuffle heb. Het doet me toch weer aan die tijd denken. Ik ken de nummers ook vrijwel allemaal uit mijn kop, Where Are My Panties? kan ik ook zo opzeggen. Het was mijn eerste volledige HipHop album en het heeft voor een verbreding van mijn smaak gezorgd. Ik luister niet heel veel HipHop, maar heb wel een aantal goede platen ontdekt die ik nog regelmatig draai.

Je kan veel beter de oudere albums van Outkast checken, Tsjong. Dit is niet zo'n heel interessante (en The Love Below, het gedeelte van Andre 3000, is grotendeels niet eens hip-hop te noemen).

Aquemini daarentegen is waanzinnig goed!

niels94 schreef:
Het hoeven er niet per se 10 te zijn hoor, als dat niet lukt
Ach, na 2 weken is zijn tijd gewoon om. Zo simpel is het dan weer wel.

tsjong schreef:
Moet wel zeggen dat ik het moeilijk heb met het kiezen van albums.
Eerlijk is eerlijk, je weet al een aantal weken dat je aan de beurt bent zou komen nu.

Speakerboxxx/The Love Below is een mooie dubbelaar; beide delen zijn absoluut in orde. Wat betreft OutKast is ATLiens ook een aanrader.

Ik ga nog twee verhalen doen. Vandaag nog eentje en morgen de laatste. Ik kan wel een random album uitzoeken om te bespreken, maar laat ik het toch essentieel houden.

tsjong schreef:
Ik kan wel een random album uitzoeken om te bespreken, maar laat ik het toch essentieel houden.

Dat is wel de bedoeling ja...

Oke morgen 2

Hebben we je nog al eens horen zeggen.

chevy93 schreef:
Eerlijk is eerlijk, je weet al een aantal weken dat je aan de beurt bent zou komen nu.

Inderdaad, het is misschien niet echt handig pas als je aan de beurt bent te beginnen met schrijven of ueberhaupt over je keuzes na te denken.

Maar misschien was OK Computer ook wel de laatste ècht essentiële voor Tsjong? Je hoeft de 10 albums ook niet per se vol te maken, natuurlijk. En je hoeft het ook niet per se bij genres te houden... zo zie ik Tsjong's top 10 een paar hele mooie 60s platen, maar daar heb ik hem nog niet over gehoord.

Ik had al een tijdje een lijst van 8 albums. Het 7e en 8e kon ik maar niet op komen. Dus laat ik het bij 8 houden. We nemen een enorme sprong in de tijd. We gaan van halverwege 2008 naar de zomervakantie van 2011. In de periode die ik oversla is ook veel gebeurd, maar ik kon geen album kiezen uit die periode om te bespreken. Ik heb in die tijd heel veel albums beluisterd en was redelijk actief op MuMe. Genres ontdekt, er is toen veel gebeurd. Maar laat ik dat lekker negeren en het volgende album bespreken.

Mijn zomervakantie was heerlijk lang. Ik was namelijk geslaagd voor mijn vwo. Ik heb in die vakantie veel muziek beluisterd en heb veel leuke dingen gedaan. In die vakantie ontdekte ik het meest essentiële album van deze hele bespreking. Jullie kunnen vast wel raden welke

(afbeelding)

Het was op 30 juli dat er op ned3 een film werd uitgezonden over The Doors/Jim Morisson. Die film was ik van plan om te bekijken ook al wist vrijwel niets van The Doors. Moet je nagaan dat ik een paar weken daarvoor in Parijs was en niet eens naar het graf van Jim ben geweest... De film maakte erg veel op me. Het was mijn eerste kennismaking met Jim Morisson, de geniale gestoorde zanger/dichter. Ik heb na de film om 2 uur 's nachts gelijk het debuutalbum en het laatste album van The Doors gepindakaast. Terwijl ik bezig was met luisteren las ik op wikipedia alles over Jim en The Doors. Ik ben die zaterdagnacht tot 5 uur wakker gebleven.

Quote uit de discussie pagina van The Doors, geschreven op 31 juli 2011 om 1:31
tsjong schreef:
Nu op nederland 3

Nog nooit heeft muziek mij zo kunnen pakken. Ik was gelijk verkocht en kon niet stoppen met luisteren. Ik heb een maand lang vrijwel niks anders geluisterd dan The Doors. Elk album, elk nummer was geweldig. Het verhaal achter deze band en Jim was ook erg interessant. Jim Morisson ontdekte ik op het perfecte moment. Ik heb het debuutalbum gelijk op 5* gezet en L.A. Woman volgde ook gauw. Een tijd later heb ik een biografie van Jim Morisson gekocht en snel gelezen. Tegenwoordig heb ik vrijwel elk nummer van The Doors (digitaal) alternate opnames, live opnames etc.

Zoals eerder gezegd is dit het beste album wat ik ooit beluisterd heb van de beste band die ik ooit gehoord heb. Ik raad het ook iedereen aan om zich te verdiepen in The Doors.

Geweldig album inderdaad (4,5*), al ben ik zo te zien ook weer niet zo'n gigantische fan als jij

Schitterende plaat inderdaad. Nadat ik heb vorige week heb gekocht, heb ik hem verhoogd naar een 5*.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:13 uur

geplaatst: vandaag om 04:13 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.