MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Essentiële Albums Voor je Eigen Muzikale Reis

zoeken in:
deric raven schreef:
Die geheime zenders; zijn dat zenders die in de rest van het land bekend zijn als de piratenzenders?
Of denken ze in Twente nog steeds dat de 2e wereldoorlog nog niet voorbij is?

Tussen de nummers door hoor je af en toe "'Allo 'allo, this is Nighthawk speaking..."

Leuke intro.

We starten mijn muzikale reis in 1991, het jaar waarin ik de leeftijd van 10 jaar bereikte en het jaar waarin ik mijn eerste album kocht. Dat album is het startpunt van mijn muzikale reis.

(afbeelding)

Mannenkoor Karrespoor - Onbegriepuluk

Eén van de grootste hits van dat jaar was Mooi Man. De boerenmuziek van Mannenkoor Karrespoor werd zelfs een hit in de randstad en in een dorp als het mijne kon je dan natuurlijk helemaal niet om dat nummer heen. We zongen de simpele tekst dan ook maar al te graag mee:

Ja, dat is mooi, mooi mooi man!
Het leven dat is één groot feest
Mooi, mooi, mooi man
Zoepen als een grote en tekeergoan as een beest!

In die tijd had ik de beschikking over een Sony walkman en dat nummer zou ik maar wat graag via mijn walkman luisteren. Dus op een zaterdag ging ik op mijn fietsje naar het naastgelegen dorp waar ze wél een muziekwinkel hadden om Onbegriepuluk aan te schaffen. Uiteraard op cassette. De cd was inmiddels al lang uitgevonden, maar zo modern waren wij thuis nog niet. Waarom zou je cd's draaien als er altijd een geheime zender op de radio is, moeten mijn ouders geredeneerd hebben.

Naast Mooi Man was ook Lekker op de Trekker al een bescheiden hit, dus die kende ik ook al. De rest van de nummers kende ik nog niet, maar daar kwam heel snel verandering in. Mijn moeder waarschuwde mij dat ik niet te vaak naar het bandje moest luisteren. "Anders vind je er over een week niks meer aan", zei ze. Ze moet horendol van deze plaat geworden zijn, want via het cassettedeck op de platenspeler van mijn ouders draaide ik nog maar één bandje. Gelukkig voor mijn moeder had ik ooit een walkman cadeau gekregen. Ik sloeg het goedbedoelde advies van moederlief in de wind en draaide het cassettebandje nog een keer om in mijn walkman, want na Lekker op de Trekker was kant 1 afgelopen en kon ik op kant 2 verder luisteren naar de Stro-Race.

Is dit album van invloed geweest op de muziek die ik nu luister? Nee, absoluut niet. Het enige dat een beetje in hetzelfde straatje pas dat ik anno 2012 nog een beetje kan waarderen is Normaal, maar dat staat muzikaal toch wel een paar treetjes hoger dan dit mannenkoor. Maar aangezien het in het dialectmuziek is, wordt het al snel in hetzelfde hokje gstopt.

En nu? Het cassettebandje heb ik helaas niet meer, anders zou dit kleinood een ereplaats in mijn cd-kast hebben. De cd deed al spoedig hierna zijn intrede bij mij. De walkman werd vervangen door een discman en het cassettebandje raakte uit de gratie. Unbegriepuluk kwam terecht op zolder of in een schuurtje en vermoedelijk is het bij een opruimactie verdwenen. Of misschien ligt het nog ergens in mijn ouderlijk huis, ik weet het niet. De cassette is weg, maar de muziek die erop stond niet. Via soulseek is ook dit album terug te halen en toen ik dit album een paar jaar geleden nog eens herbeluisterde, bleek dat moederlief ongelijk had gekregen. Niet omdat de muziek zo goed is, maar omdat dit een ultieme cultplaat voor boeren en Limburgers is die 20 jaar na dato nog niks aan kracht heeft ingeboet!

Die dirigent bij Mannenkoor Karrespoor; daarbij dachten velen dat het Henk Westbroek was.
Bij een dorp bij ons in de buurt sloot jarenlang Boer Harms de carnaval af; ook rond de periode van dit album.

Hahaha, een onverwachte opener. Maar je moet ergens beginnen natuurlijk. Ik kan me deze ook nog goed herinneren. Ik zat toen in militaire dienst en het was een vaak gedraaide plaat in de door ons zelf gerunde bar, meezinger van jewelste.....waar de invloed van het rijkelijk vloeiende bier niet onderschat moet worden. Maar iedereen, van het boerenland of niet, zong het toch echt mee. Omgekeerd draaide ik dan eens Hazes, waarbij de opmerkingen van alles wat niet rond of uit Amsterdam weg kwam niet van de lucht waren. Tot de eerste tonen en het zoveelste biertje, bleek ineens dat iedereen het uit volle borst kon meezingen hoor.

Ik ken dit verder totaal niet, maar inderdaad een leuke opener. Ik ben hierna alleen nog maar nieuwsgieriger geworden hoe je van dit soort muziek bent gekomen tot de muziek die je vandaag de dag vooral luistert.

Wat betreft het soort muziek: ik vermoed als ik het zo lees dat het niets voor mij is, al heb ik zeker niets tegen in dialect gezongen muziek. Ken je Daniël Lohues of Het Zesde Metaal? Zeer de moeite waard in elk geval, voor iedereen.

deric raven schreef:
Die dirigent bij Mannenkoor Karrespoor; daarbij dachten velen dat het Henk Westbroek was.
Bij een dorp bij ons in de buurt sloot jarenlang Boer Harms de carnaval af; ook rond de periode van dit album.

Hoho, Boer Harms is van de Dutch Boys, niet te verwarren met dit gezelschap.

Inderdaad; zo heten die gasten.
Overal vergeten, maar in dat kleine boerendorp jarenlang wereldberoemd.

Mooi Man, dat was bij ons in het westen ook een meezinghit inderdaad. Heb die hits al zeker 10 jaar niet meer gehoord, maar ik die zal ik wel nooit meer vergeten.

Ben benieuwd naar de volgende plaat.

Anders ik wel, Herman, maar ik denk niet dat er na ruim tien jaar stilte weer een nieuwe Mannenkoor Karrespoor aan zal komen.

Sinds Boer Zoekt Vrouw zijn de muzikale interesses een stuk minder.

Slowgaze schreef:
Anders ik wel, Herman, maar ik denk niet dat er na ruim tien jaar stilte weer een nieuwe Mannenkoor Karrespoor aan zal komen.

Slowgaze schreef:

Het tweede hoofdstuk van mijn muzikale reisverhaal brengt ons naar het jaar 1993. Cygnus bereikte in dat jaar de leeftijd van 12 jaar. Je mag dat jaar wel een sleuteljaar noemen. In dit jaar ging ik van de basisschool af en ging in naar de middelbare school in de grote stad (als je het vanuit ons dorp bekijkt, tenminste). In ons dorp was het traditie dat je als je naar de middelbare school ging ook op dansles ging en daarmee zette ik ook mijn eerste voorzichtige schreden in het uitgaansleven. Het album dat dit jaar voor mij vooral markeert is:

(afbeelding)

2 Unlimited - No Limits

Anno 1993 had de cd-speler zijn intrede in huize Cygnus gedaan. Mijn ouders kunnen niet bepaald als 'early adopters' worden bestempeld. Toen bijna iedereen een cd-speler had en deze niet meer heel erg duur was, schaften mijn ouders er ook één aan. En niet zomaar een cd-speler, maar ook nog één met dubbel cassettedeck waarmee je een cd konden kopieren naar een cassettebandje. De techniek stond voor niets.

Een buurjongen had deze plaat op cd en aangezien het zakgeld en het geld van de krantenwijk in dit jaar werd opgespaard voor mijn allereerste seizoenskaart van FC Twente, ging ik voor de goedkope optie. De cd van de buurjongen werd op een cassettebandje gekopieerd en derhalve kostte de plaat me geen cent. In zekere zin zou je deze plaat kunnen bestempelen als de eerste plaat die ik illegaal gedownload heb.

Nee, cd's kopen deed ik in deze tijd niet. In de plaatselijke bibliotheek waren cd's te leen voor het bedrag van 50 cent (en dat in het gulden-tijperk) en de Mega Dance- en Het Allerbeste uit de Top 40-cd's vonden via de cd-speler van mijn ouders hun weg naar een cassettebandje, dat ik vooral tijdens de dagelijkse krantenwijk op mijn walkman afspeelde.

2 Unlimited staat voor mij op twee manieren symbool voor de muziek die ik in die tijd luisterde. Van het album No Limits bestormden maar liefst 5 nummers als singles de hitlijsten: No Limit, Tribal Dance, Faces, Maximum Overdrive en Let the Beat Control Your Body. In die tijd zoog ik de inhoud van de hitlijsten op als een spons. Iedere vrijdagmiddag na school haalde ik het foldertje van de Top 40 af bij de Rabobank in het dorp. 2 Unlimited was in die tijd niet uit de hitlijsten weg te denken.

En daarnaast was 2 Unlimited één van de voorlopers van de eurodance en happy hardcore die in die tijd mateloos populair was. Namen als Charly Lownoise & Mental Theo, DJ Paul Elstak, Snap!, 2 Brothers on the 4th Floor, Dune en Scooter moeten bij iedereen die eind jaren '70 of begin jaren '80 geboren is toch een aangenaam gevoel van jeugdsentiment oproepen, of je de muziek nou leuk vindt of niet.

En nu? De warme gevoelens die ik nog koester voor de eerste plaat van mijn muzikale reis zijn bij deze plaat bijna helemaal afwezig. Natuurlijk is er nog het gevoel van jeugdsentiment, maar dat gevoel is niet anders dan als ik andere bands en artiesten uit die tijd weer eens terughoor. 2 Unlimited heeft wat dat betreft de tand des tijds niet kunnen doorstaan.

Casartelli (moderator)
Veel herkenning hier, Frank, zeker over deze plaat. Ik geloof dat een jaar of zes, zeven geleden een collega deze cd nog eens meegenomen heeft naar het werk en we er for old times' sake nog eens naar geluisterd hebben. Maar dat hebben we toch niet langer dan twee en een half nummer volgehouden.

Bij ons in de grote provinciestad lag het top-40-blaadje (of in die tijd wellicht het Mega Top 50 blaadje) al op woensdag in de rekken geloof ik, maar goed, het zal de afstand tot het inmiddels gememoreerde Twentse dorpje wel zijn.

2MY
Cygnus schreef:
Van het album No Limits bestormden maar liefst 5 nummers als singles de hitlijsten: No Limit, Tribal Dance, Faces, Maximum Overdrive en Let the Beat Control Your Body.

En als je - zoals ik - toen het geluk had om de versie met bonustracks te scoren, dan stond daar ook nog Get Ready For This geremixed op!

Ik heb de naam weleens voorbij zien komen, maar ik ken het verder helemaal niet. Volgens mij echt van die muziek die je als je na die tijd geboren bent of als je jong was in die tijd nooit gehoord hebt.

2MY
niels94 schreef:
Ik heb de naam weleens voorbij zien komen, maar ik ken het verder helemaal niet. Volgens mij echt van die muziek die je als je na die tijd geboren bent of als je jong was in die tijd nooit gehoord hebt.

bizar

niels94 schreef:

Zelfs No Limit ken je niet? En ook de versie van Irene Moors en de Smurfen is aan je voorbij gegaan?

O, die ken ik wel ja Naam ken ik alleen niet Maar goed, ik heb voor mijn 14e ook onder een steen geleefd als het om muziek gaat.

niels94 schreef:
O, die ken ik wel ja Naam ken ik alleen niet Maar goed, ik heb voor mijn 14e ook onder een steen geleefd als het om muziek gaat.

Ik nog een paar jaar langer langer zelfs! Maar dat maakt dit topic alleen maar leuk...

Hoorde deze muziek teveel tijdens het stappen.

2 unlimited ! Die ga ik live zien in oktober......LOL. Onderdeel van die New kids afscheids-ongein.....waar ben ik aan begonnen. En die Ray kwam wel eens shoppen in de winkel waar ik werkte...jawel, ook hij moet zich af en toe wassen.

Ik haal mezelf van de lijst af, merk dat ik dit topic niet volg, en bovendien heb ik er even naar gekeken, maar heb ik hierover zelf weinig interessants te melden. (Stiekem wil ik gewoon geen link leggen tussen mezelf en Pater Moeskroen)

- niels94:
- Slowgaze:
- MDV
- tsjong
- Lukas
- Cygnus
- kobe bryant fan
- Sandokan-Veld
- Bennerd
- Herman
- Bakema NL
- Misterfool
- korenbloem
- Paap_Floyd
- Snoeperd
- Harderwiek
- Chevy93
- Teunnis
- Deric Raven
- ArthurDZ
- panjoe
- dazzler
- Pim556
- tip_of.yourstar
- wizard
- shadowboxer
- Ataloona

2MY
inquestos schreef:
(Stiekem wil ik gewoon geen link leggen tussen mezelf en Pater Moeskroen)

Roodkapje!

Haha, 2 Unlimited. Dat vond ik heel mooi toen ik een jaar of tien was. Later zette ik me daar uiteraard tegen af, maar nu wil ik het best wel toegeven. Vooral Tribal Dance wekt nostaligsiche gevoelens op

Dat album van 2 Unlimited heb ik ook. Heb hem denk ik al 15 jaar niet meer gehoord, maar ik denk dat ie bij herbeluisterd inderdaad niet meevalt (al vind ik sommige singles nog wel gaan). Er zijn eurohouse-acts die de tand destijds beter hebben doorstaan...

Herkenbare verhalen Frank, maar dat is geen wonder aangezien we bijna even oud zijn. Die 2 unlimited staat hier ook in de kast stof te happen. Ga zo door met de mooie verhalen, leuk topic!

Ik had al gedacht dat dit herkenbaar zou zijn voor mijn leeftijdsgenoten. Ik denk dat mijn bijdrage voor morgen een stuk minder een aha-erlebnis zal worden...

Gast
geplaatst: vandaag om 13:57 uur

geplaatst: vandaag om 13:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.