MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Het interview van de week

zoeken in:
Was een tof interview om te lezen!

DjFrankie (moderator)
1. Hoe en wanneer kwam jij op MusicMeter terecht?
2. Wat is de eerste plaat die je ooit kocht en hoe waardeer je die plaat vandaag?
3. Graag je mening over: vinyl - cd - mp3 - single - album - verzamelaar.
4. Gun ons een top drie van de meest memorabele optredens of festivals.
5. In welke hoekjes van de site kunnen we jou het meeste vinden?
6. Vertel over drie albums die je dankzij deze site beter bent gaan waarderen.
7. We kunnen jouw top 10 online zien. Breid hem voor dit topic eens uit tot een top 20.

DjFrankie (moderator)

In 2009 zoals zovelen via moviemeter omdat ik een film zocht. Toen zag ik dat er nog meer meter links aan verbonden waren en zo kwam ik hier terecht. In tegenstelling tot moviemeter ben ik hier ook meteen het forum in gerold. Omdat ik erg benieuwd was of men hier ook Spacemen 3 kende, dat bleek inderdaad het geval.

GrafGantz schreef:
(quote)

Wat een sublieme timing, je post dit precies op de dag dat Soulseek 15 jaar bestaat. Nou ja, waarschijnlijk dan, meneer en mevrouw Soulseek wisten zelf van niets

Het zat misschien in de lucht. Toen ik enkele dagen terug dat stukje over Techno geschreven had, op mijn tablet je in de caravan, en ik rond 3 'nachts het hier op de huis-pc kwam posten, stonden hier nog een man of 5, met verdraaide oogjes, te dansen (of iets gelijkaardigs) op oude techno van Spiral Tribe .

DjFrankie schreef:
Omdat ik erg benieuwd was of men hier ook Spacemen 3 kende, dat bleek inderdaad het geval.

Spacemen 3, zo'n naam die ik al een eeuwigheid ken en vroeger wel ergens iets van gehoord heb. Moet ze eens uitchecken.

DjFrankie (moderator)
2. Wat is de eerste plaat die je ooit kocht en hoe waardeer je die plaat vandaag?

Ik kreeg in 1979 van die man op 5 december zo'n oranje plastieke pick-up met de box erop. Ik was hier als 11 jarige natuurlijk dol blij mee.
Ik vond toen Weekend Love van the Golden Earring een tof nummer, dus die kocht ik als eerste.
Enkele dagen later kocht ik nog 3 singles in de uitverkoop waarvan Boney M er 1 was, dubbele A kant Rivers of Babylon, en Brown Girl in the Ring er 1 was.

Mijn eerste elpee was No Promises no Debts.

Ik heb alles nog maar alleen Weekend Love vind ik nog tof, die elpee is gedateerd en Boney M tsa ik was 11 remember

Ik heb genoten van je interview, Cellulord

DjFrankie (moderator)

Zoals je aan mijn naam kunt aflezen bent ik DJ geweest. Dit begon al op de brugklas. Ik had inmiddels al een flinke collectie en tijdens de 1ste klasseavond wierp ik me meteen op als plaatjesdraaier.
Omdat ik een krantenwijk had kocht ik in 1981, 82, 83 en 84 wekelijks 4 singles á 6 gulden. De Simple Minds hebben hier trouwens nog een nummer over geschreven.
Als je wekelijks zoveel koopt dan heb je snel een heleboel singles. Dus ik ging draaien.

Ik was in die jaren sowieso meer een singles man dan lp. Omdat die duurder waren en ik de top 40 volgde (komt me bij het popkwissen nog steeds van pas). Nu bezit ik ongeveer 2500 singles en dat is ook mijn grootste collectie.
Ik was ook vrij laat met de CD (de eerste was My life in the Bush of Ghost - Eno/Byrne). Maar die collectie is wel flink uitgebreid in de jaren. Zeker nadat ik ben gestopt met roken 6 1/2 jaar geleden heb ik met mezelf afgesproken om dat geld voor cd's te gebruiken. Ik zit nu rond de 1500.
CD's draai ik ook by far het meeste, vooral ook in de auto.

Ook de LP's zijn wat meer geworden, maar dit vooral omdat in de jaren 90 mensen uit mijn omgeving de lp's wegdeden. Die zit rond de 500 en een 100 12 ".

MP3 (vanuit You -Tube) en digitale albums vind een grote meerwaarde om albums te leren kennen. vind ik ze goed, dan koop ik ze ook. Die staan trouwens ook openbaar op deze site bij kopje digitaal.

Verzamelaars kocht ik vooral in de 90's veel maar vanwege het gemak van MP3 zijn verzamelaars van diverse artiesten voor mij overbodig geworden, je kunt die zelf ontdekken. Vroeger vond ik het spannend als je bv een indie verzamelaar kocht en de nummers niet kende. Zo ontdek je dan Spacemen 3, Pale Saints, Field Mice en andere indie uit de early 90's.
Die charme is nu verdwenen, tenzij iemand voor mij zo'n schijfje maakt.

Deze en deze bijvoorbeeld.

DjFrankie schreef:
Verzamelaars kocht ik vooral in de 90's veel maar vanwege het gemak van MP3 zijn verzamelaars van diverse artiesten voor mij overbodig geworden, je kunt die zelf ontdekken. Vroeger vond ik het spannend als je bv een indie verzamelaar kocht en de nummers niet kende. Zo ontdek je dan Spacemen 3, Pale Saints, Field Mice en andere indie uit de early 90's.
Die charme is nu verdwenen, tenzij iemand voor mij zo'n schijfje maakt.

Ik kocht ook in de jaren '90 veel verzamelaars: b.v. de What's Up serie. Hoefde ik niet de gehele albums te kopen maar had ik wel de indie hits in bezit. Met de komst van de mp3's is dat allemaal niet meer nodig.

Ook kocht ik de populaire dance verzamelaars. Ik ging in die jaren veel uit en wilde mijn favoriete nummers op cd hebben en in de auto kunnen draaien. Ook dat is al lang verleden tijd.

Ik wou ook al iets over verzamelaars zeggen, maar misschien kan ik beter alle vragen eens beantwoorden.

Planning:

- DjFrankie
- Kronos

(Als ik niemand over het hoofd heb gezien.)

DjFrankie (moderator)

Op 1 mijn eerste festival in 1984 Werchter op 16 jarige leeftijd.
Aanwezig toen waren The Alarm, Chris Rea, Nona Hendryx, David Johansen, John Hiatt, Joe Jackson, Simple Minds, Lou Reed. vooral die laatste 2 maakte indruk. Na Joe Jackson begon een intro van Waterfront door de boxen te knallen. Dit bleef maar voortduren , en inmiddels kwamen Kerr & Co op lopen. Toen ze klaar stonden mepte de drummer op zijn drumkit waarmee het veld op en neer ging springen en we los waren. Geweldig om dit toen zo mee te maken.
Later bij Ome Lou, rook ik allerlei vreemde luchtjes en was het veld bezaait met brandjes waar de hippies omheen stonden. En ze rookte hash, ik kende dit toen nog helemaal niet, maar verklaarde wel de luchtjes . Wij hadden die dag op een zeil gezetten en ik mocht dit houden. Thuis gekomen maakte ik dit vast met punaises aan het plafond. En zo heb ik nog weken de sfeer geroken van mijn eerste festival.
http://i.ytimg.com/vi/G0A207C4Gog/maxresdefault.jpg

Op 2 The Sisters of Mercy op Pukkelpop 1992.
Ik was al jaren fan, maar nog nooit live mee mogen maken. Toen die dag hoorde ik al mijn favorieten langskomen in het rood, blauw en paars. Ik was ook in een soort trance, want het klonk ook goed. The Sisters stonden namelijk bekend dat niet alle optredens even goed zijn.
Vooral de cover van Pink Floyd's Comfortably Numb kan ik me nog herinneren, omdat dit het enige nummer was dat ik niet kende.
Ook nog nooit zo lang uitgekeken naar een concert als die dag.
http://2.bp.blogspot.com/-lUm48xN5YJ0/UPm_kF2Yl5I/AAAAAAAANPo/Uap0aU3Pi80/s1600/The+Sisters+of+Mercy+-+Paradiso+Amsterdam+The+Netherlands+14.04.1985++006+crop.jpg

Op 3 The Cult 1986 Pinkpop.
Ook al omdat ik alles van die band in huis had en een grote fan was. Ik stond op rij 1 en moet me goed vasthouden niet in het pogo geweld terecht te komen. Want daar was ik niet voor gekomen.
The Cult speelde toen ook 2 nieuwe nummers Electric Ocean en Love Removal Machine, alleen waren die versies heel anders dan op het album Electric wat ik ontzettend jammer vond. Dat was een te hoog Led Zeppelin gehalte en weinig post-punk. Galmen moesten die gitaren niet rocken.
Ook herinner ik me dat Ian fuckte op de hippies en op U2, kon mij niet boeien, ik had een geweldige tijd, en stond front row.
http://www.pinkpop.org/pics/1986_5a.jpg

buizen
DjFrankie schreef:

Op 1 mijn eerste festival in 1984 Werchter op 16 jarige leeftijd....
... Toen ze klaar stonden mepte de drummer op zijn drumkit waarmee het veld op en neer ging springen en we los waren. Geweldig om dit toen zo mee te maken.....
... En ze rookte hash, ik kende dit toen nog helemaal niet, maar ...

..Wij hadden die dag op een zeil gezetten en ik mocht dit houden. Thuis gekomen maakte ik dit vast met punaises aan het plafond. En zo heb ik nog weken de sfeer geroken van mijn eerste festival...

WoW, The Sisters of Mercy live kunnen meemaken

DjFrankie (moderator)
deric raven schreef:
WoW, The Sisters of Mercy live kunnen meemaken

Later nog een keer in 2013, maar dat was een totaal fiasco. In Pukkelpop was nog de Vision Thing tour, maar veel oude nummers, Pink Floyd ging toen over in Some kind of Stranger, mijn favoriet

Ik heb ook Ramones (4) en Nirvana nog live mee kunnen maken.

DjFrankie schreef:
Ik was ook vrij laat met de CD (de eerste was My life in the Bush of Ghost - Eno/Byrne)..

Goed begin. Echt (nog steeds) een sterke plaat.

DjFrankie (moderator)

Dat zijn er verschillende. Op de eerste plaats de Alt 152. Dit spel beheer ik zelf ook, en is voor mij en anderen de manier om nieuwe muziek die vrij onbekend is te ontdekken. Er is ook een vaste schare van deelnemers, die je niet bij andere spellen ziet.
Jaarlijks zijn hier 2 edities en voor de liefhebbers, volgende week begint weer de winter editie.

Verder voeg ik bijna dagelijks albums toe, dit is lekker relaxed onder het luisteren van muziek.

Ook doe ik dagelijks de ladder en witte trui. En song van het jaar 2015 en song van het jaar.
De afrekening maak ik ook wekelijks. Zo ontdek ik weer leuke nummers waar vooral Vince vega vaak muziek plaatst die precies in mijn straatje past.

Tot slot houdt ik ook de popkwissen bij. Jaarlijks organiseer ik er 1 in Venray waar we o.a al deric raven thetinderstick pjh1967 L_T_B Oldfart en rkdev al te gast hebben gehad.
De volgende datum is 13 december, er is nog zeer beperkt plaats.
Zelf zit ik ook in een niet onverdienstelijk team.

De K.o's doe ik af en toe, en als ik tijd heb wil ik ook graag meedoen met de anderstalige ladder.
Hierdoor heb ik ook weer een aantal artiesten ontdek die bij de volgende vraag aan de orde komen.

DjFrankie schreef:
De afrekening maak ik ook wekelijks. Zo ontdek ik weer leuke nummers waar vooral Vince vega vaak muziek plaatst die precies in mijn straatje past.

Gaaf om te lezen! Bij jou haal ik ook altijd mooie dingen, dit jaar bijv. The New Division en langer terug Exit Calm (wat is het toch zonde dat die jongens gestopt zijn).

Leuke interviews hier, ik lees ze graag

DjFrankie (moderator)
6. Vertel over drie albums die je dankzij deze site beter bent gaan waarderen.

3 Albums en 3 Bands dan maar:

3 Herontdekte bands

Ik houd van galmende post-punk, en gitaren. En daar heb ik veel onbekend spul van ontdekt, maar hieronder 3 bands die ik heb ontdekt hier of die bij mij terug in de belangstelling geraakte.

Een van de bands die ik hier ontdek heb is Exit Calm. Helaas ter ziele maar een band die me meteen pakte. Gelukkig heb ik die samen met starsailor nog live kunnen zien.
Het rare is dat iedereen die het prijsnummer hoort laaiend enthousiast wordt. Maar doorbreken was er niet bij. Misschien postuum??
Prijsnummer The Rapture

Nu we het toch over Starsailor hebben, Killing Joke is een band die ik hier heb herontdekt en dan vooral hun laatste 3 albums. Geweldige sound maken ze, heel anders als hun jaren 80 en 90 werk, waar ook een groot verschil tussen zit. Laatste album ligt weer in de industrial lijn van de jaren 90. Ook nog niet zo lang geleden live gezien, en Jaz rockt nog steeds als een jonge god.
Prijsnummer The Raven King

De derde band die ik heb (her)ontdekt is Swans. Ik kende ze vooral van de logge harde platen uit de jaren 80, maar heb de jaren 90 periode gemist. En dat sprak me veel meer aan dan het oude werk. Evenals hun jongste 2 telgen die bijna composities uit een rock opera zouden kunnen zijn. Ook reden om mijn oren een live concert te laten meemaken, uiteraard met bescherming.
Prijsnummer: Better than You

3 Albums die ik heb ( her)ontdekt zijn van een totaal andere orde.

Marvin Gaye's meesterwerk What's Going On ik vond het titelnummer niet zo spannend maar Inner City Blues (Make Me Wanna Holler) en Mercy Mercy Me maken veel goed . Zo had ik zowaar een soul album in mijn collectie.

Slayer - Show no Mercy kende ik nog van de hardste 5 op de Vara radio begin jaren 80. In de tijd dat ik samen met R-bek6 op het boschveldcollege rondhing. Ditalbum is me later ontschoten, maar tijdens een MuMeeting in Nijmegen zag ik deze staan en sprak hierover met iemand en kwamen de herinneringen terug. Meteen gekocht en lekker in de auto opgezet. Ik was idd zo thuis. Nog steeds mijn favoriet van deze jongens.

Derde album wat ik heb ontdekt is via Paap_Floyd het debuut van The Black Angels - Passover. Een van mijn favoriete bands is dit geworden. Heerlijke sound en heerlijke zang. Enkele malen samen met Cygnus live gezien in Hilvarenbeek en Maastricht. Dit zouden ook meer mensen moeten luisteren. The Doors van de jaren 10

Maandag volgt vraag 7

DjFrankie schreef:
Een van de bands die ik hier ontdek heb is Exit Calm. Helaas ter ziele maar een band die me meteen pakte. Gelukkig heb ik die samen met starsailor nog live kunnen zien.
Nu we het toch over Starsailor hebben, Killing Joke is een band die ik hier heb herontdekt en dan vooral hun laatste 3 albums. Geweldige sound maken ze, ook nog niet zo lang geleden live gezien, en Jaz rockt nog steeds als een jonge god.
Prijsnummer The Raven King

Dank voor je eervolle vermelding Frank! Ook bedankt voor het nog eens onder de aandacht brengen van Killing Joke die vandaag een fantastisch nieuw album uitgebracht heeft!
Leuk topic dit trouwens, kende ik nog niet.

DjFrankie (moderator)
Pylon is in de bestelling

DjFrankie (moderator)
7. We kunnen jouw top 10 online zien. Breid hem voor dit topic eens uit tot een top 20.

Eerst hieronder mijn top 10, hier valt gelijk op dat er 7 albums uit de jaren 8o staan, waar ben ik opgegroeid, gevormd en daar ligt heel veel muziek-sentiment.

Ook tussen nummers 11 - 20 weer 5 albums uit de jaren 80. Maar ook de al eerder geneomde Exit Calm. Maar ook Coldplay's 2de vind ik geweldig.
Fischer Z was mijn eerste jeugdliefde, ik zat ook bij de fanclub en heb tussen de 25 en 30 7 "van die band. 2de liefde waren de Sisters en Fields. Galmende gothic die ik nog steeds graag hoor. Waar anderen dit depri-muziek vonden, wordt ik juist blij van de sfeer op deze platen.

1. The Cure - Faith (1981)
2. The Jesus and Mary Chain - Psychocandy (1985)
3. Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) (1982)
4. Editors - An End Has a Start (2007)
5. U2 - October (1981)
6. R.E.M. - Green (1988)
7. The Boxer Rebellion - Union (2009)
8. The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967)
9. Spacemen 3 - The Perfect Prescription (1987)
10. Clan of Xymox - Medusa (1986)

11 Exit Calm - The Future Isn't What It Used to Be (2013)
12 Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002)
13 Fischer-Z - Red Skies over Paradise (1981)
14 The Horrors - Primary Colours (2009)
15 Placebo - Black Market Music (2000)
16 The Black Angels - Passover (2006)
17 The Sisters of Mercy - First and Last and Always (1985)
18 Echo & The Bunnymen - Ocean Rain (1984)
19 Fields of the Nephilim - The Nephilim (1988)
20 Marillion - Fugazi (1984)

Nu mag Kronos zijn vragen beantwoorden.

Geen Dragons in de Top 20?

DjFrankie (moderator)
deric raven schreef:
Geen Dragons in de Top 20?

Nee die staat op 4,5

DE 7 VRAGEN

Van het antwoord op de eerste vraag valt een kort verhaal te maken maar ook een lang. De paradox wil dat uitgebreide verhalen sneller geschreven zijn dan beknopte dus kies ik daar maar voor.

Eigenlijk is het straf dat ik pas in 2008 hier terechtkwam, want ik gebruikte internet al langer om van alles op te zoeken over muziek. Het was eerder toevallig dat ik MusicMeter ontdekte. Ik wilde al langer albumlijsten aanmaken zoals ik dat vroeger samen met mijn broers deed. Dat gebeurde toen met een typemachine. Heel veel werk dus. Om tijd en Tipp-Ex te besparen bij het toevoegen van nieuwe albums namen we voor elke letter van het alfabet een apart blad in een map zodat niet telkens de hele lijst vernieuwd moest worden.
Later als jonge twintiger had ik wel een pc. Internet bestond nog niet. Maar met het programma WordPerfect, een printer en het uitwisselen van zachte floppy's dacht ik helemaal klaar te zijn voor het komende millennium. Veel nieuwe cd's, een defecte computer en een gebrek aan discipline maakte echter al snel dat de lijsten verouderd raakten en alleen nog maar eens bovengehaald werden ter cultivering van het nostalgische gevoel.

Toch bleef de nood aan overzichtelijke albumlijsten voelbaar. In de zoektocht naar een site daarvoor vond ik op 13 april 2008 MusicMeter. Dat zag er best interessant uit. Hoewel ik meteen ook op moeilijkheden stuitte. Zo zag ik al snel dat Tom Waits niet bij de W maar de bij de T zou komen te staan. En in mijn verzameling staat Tom Waits bij de W, want zo hoort dat. En ik ga toch echt mijn verzameling niet schikken naar de lijst in plaats van de lijst naar de verzameling. Nog een probleem was dat er heel wat albums gewoon niet op de site te vinden waren. Maar die kon je dus zelf toevoegen. Grrrmmpphhh, toch weer een hoop werk dus. En dan wist ik nog niet eens hoe moeizaam dat werk zou verlopen.

Nu volgt een stukje klaagverhaal. Van mijn eerste toevoeging was geen goede afbeelding te vinden. 'Je toevoeging is afgekeurd'. Nog verschillende pogingen gedaan maar het mocht niet baten. Uiteindelijk maar zo gelaten. Enige tijd later bleek het album toch op de site te staan. Met een hoes die niks beter was dan wat ik had ingestuurd. Nee, ik vond het niet meteen leuk hier. Omdat ikzelf kwaliteit ook het belangrijkst vind heb ik uiteindelijk zelf een foto van de hoes genomen en met die betere foto een correctie doorgestuurd. Nu staat het album dus op de site, geheel toegevoegd door mijzelf, maar mijn naam staat er niet bij! Einde klaagverhaal.

Intussen heb ik 576 albums toegevoegd en bij de meeste verliep dat zonder problemen.

Lijsten van hier exporteren en print-klaar maken was nog altijd een hele klus. Van 'Tom Waits' moest ik 'Waits, Tom' maken en dan automatisch alfabetiseren. En nadien is het een kwestie van bijhouden. Telkens nieuwe aankopen meteen ingeven en om de zoveel tijd alles eens opnieuw uitprinten.
Ook stuur ik privéberichtjes met de hoesafbeeldingen van nieuwe aankopen naar mezelf. Zo kan ik achteraf nog zien wanneer ik wat gekocht heb.

Actief gaan deelnemen op het forum en bij albums ben ik pas een half jaar later gaan doen. Pas toen had ik mijn aanvankelijke teleurstelling een beetje verwerkt wellicht. En al snel bleek het hier een aangename plek om te vertoeven. Waar ik het meeste rondhang is voor vraag 5.

6. Vertel over drie albums die je dankzij deze site beter bent gaan waarderen..

Casartelli (moderator)
Mooi interview DjFrankie. Nu benieuwd naar wat Kronos te vertellen heeft en als het een beetje meezit raken in de komende week nog wat andere users geïnspireerd hun verhaal te vertellen.

DjFrankie (moderator)
Kronos schreef:

Intussen heb ik 576 albums toegevoegd en bij de meeste verliep dat zonder problemen.

Deze ook 伍国忠 - The Magic of Bamboo (2004)

Inderdaad.

Mooi begin Kronos, ik herken de irritatie.
Tom Waits hoort bij de W en niet bij de T.
The Cure hoort gewoon bij de C en uiteraard niet bij de T.

Ik ben het intussen gewend, deric. En 'Tom Waits' en 'The Cure' staat wel mooier bij de albums dan 'Waits, Tom' en 'Cure, The'.

Lou Reed, maar Kim Wilde.
Of reed Lou, maar wilde Kim.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:30 uur

geplaatst: vandaag om 09:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.