MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Het interview van de week

zoeken in:
Wat heerlijk geschreven Marcel

De afsluiter van Jónsi was misschien wel het mooiste wat ik live heb gezien. Ik stond daar echt perplex.

panjoe (moderator)
Ha, goeie nummer één. Ik weet nog dat ik vorig jaar op Dour zwaar onder de indruk was van het geluid dat ze live wisten te produceren; het ingetogen en kalmerende album werd live een tranceopwekkende, stampende en zuigende draaikolk van beats en gitaarklanken. Een vriend van me vertelde achteraf dat hij op een gegeven moment tijdens het concert dacht, 'verdomme, wat is dit episch,' toen omkeek, en mij zag staan: zonder shirt (het was vroeg op de avond en snikheet in de tjokvolle tent), vuist in de lucht, en met een gezichtsuitdrukking alsof ik een leger barbaren voorging in de strijd. Ik kon het me niet herinneren, maar wel voorstellen. Magistrale muziek om live mee te maken.

5. In welke hoekjes van de site kunnen we jou het meeste vinden?

Mijn standaard klik-gedrag op MusicMeter:
Updates > Forum
Updates > Albums
Toplijsten > Rotatielijst
Albums > Nieuw deze week

De persoonlijke top 100 van… volg ik sinds enkele jaren trouw. Mooie ontdekkingen mogen doen, waarvoor dank. Ik zet nagenoeg alles wat ik koop op Wat heb je als laatste gekocht? #2. Ik vind de 20 stemmen-mijlpaal een leuk topic en hou de Cd’s te koop-sectie in de gaten. Verder klik ik wat rond en loop ik tegen leuke discussies en mooi geschreven reviews aan.

Wat misschien leuker is om te benoemen welke users ik regelmatig check. Ik spiek zeker eens per week op je profiel aERodynamIC, tuktak, bas, Svendra, Mjuman, GrafGantz, Lukk0, Sietse, John Doe, KampF, WILDE_FRANS, Slowgaze, Goodfella, Rhythm & Poetry, Tha)Sven, YoG, glimlicht, hawkins, kobe bryant fan, Bardt1980, luc011190. En dan mis ik er vast nog een paar. Ik kan bijna per user benoemen welke ontdekking(en) ik aan jou te danken heb. Bij deze bedankt en ik hoop sommigen van jullie nog eens te ontmoeten!

Noem die ontdekkingen maar eens, -SprayIt-, nu ben ik nieuwsgierig geworden.

Haha, hier was ik al bang voor. Als ik het me goed herinner ben ik vorig jaar bij Cannonball Adderley terecht gekomen, via jou. Bij de één weet ik het beter (Aero bijvoorbeeld ), dan bij de ander.

Ja, ik wilde net hetzelfde vragen

Volgens mij heb ik via jou The Field uit je 4,5* lijstje geplukt. Mijn kennismaking met Biosphere had ook wel eens via jouw 5*-lijstje kunnen zijn gegaan.

Erg leuke stukjes om te lezen Marcel!
Jij bent dan weer een van de users die ik regelmatig check voor nieuwe ontdekkingen

-SprayIt- schreef:
Aero bijvoorbeeld )

Kom maar op dan

Kent ge Requiem for a Dream van Clint Mansell (featuring Kronos Quartet) dan niet via mij, -SprayIt-?

Ik wil ook gevolgd en genoemd worden!

Ik doe hetzelfde als -SprayIt- ook bij een groepje users hier. Gewoon maandelijks even bij een vast groepje checken waar ze laatst nog met 4,5 of 5 sterren hebben beoordeeld. Wordt misschien eens tijd dat ik ze allemaal vast ga leggen via bladwijzers, zou wel een hoop tijd schelen.

Ik volg vanaf vandaag ook jou Kronos.
Aero/Eric: Irrepressibles, Magic Theatre, Charlie Barnes, Joanna Newsom, Antony and the Johnsons, genoeg moois waar ik veel plezier aan heb beleefd en nog steeds beleef.
Tof dat je af en toe mijn profiel bezoekt Vince vega, ik schrijf ook jou op mijn lijstje bij. Morgen de laatste update, antwoorden op de vragen 6 en 7.

Joanna Newson -SprayIt-?! Je meent het. Dat kan dan nooit haar debuut geweest zijn. Wat een draak vind ik dat

Charlie Barnes wist ik helemaal niet (of is me ontgaan). Die zie ik eind mei weer maar dan helaas niet live. De andere namen zijn me bekend ja.

Nu nog eens dat concertje

Ik weet niet wat normaal de gewoonte is, maar na het lezen van verschillende interviews hier, wil ik me er binnenkort ook eens aan wagen. Ik ben meestal juist een stille gluurder, maar heb voldoende te vertellen. Lijkt me erg leuk om eens te doen.

panjoe (moderator)
- Linus Van Pelt
- Fathead
- thelion
- SirNoodle
- Casartelli
- Glenn
- 00.0
- jassn
- Misterfool
- deric raven
- Tha)Sven

- Linus Van Pelt
- Fathead
- thelion
- SirNoodle
- Casartelli
- Glenn
- 00.0
- jassn
- Misterfool
- deric raven
- Tha)Sven
- Johnny Marr

-SprayIt- schreef:
Ik volg vanaf vandaag ook jou Kronos.

Haha, niet doen! 't Was maar een grapje hoor. En geen goed idee, tenzij je je in oubollige metal wil verdiepen. Maar wat meer van het Kronos Quartet opzoeken is misschien wel een goed idee.

-SprayIt- Dat is dan wederzijds, ik doe namelijk net hetzelfde op oa. jouw profiel!
Hier dus ook een bedankje!

tuktak
Jeuhj, ik ben ook genoemd vanwege mijn uitmuntende muzieksmaak

Vanderveen in Assen had toch wel de grootste liefhebbers achter de balie. Geen idee of dat nog bestaat. Verder free record shop en music store, die hadden toen nog gewoon een continu aangevuld vak met drum n bass cdtjes. Groningen mag alleen maar De jongens van Hemmes zijn natuurlijk

Ik voeg mezelf ook toe aan de lijst.

- Linus Van Pelt
- Fathead
- thelion
- SirNoodle
- Casartelli
- Glenn
- 00.0
- jassn
- Misterfool
- deric raven
- Tha)Sven
- Johnny Marr
- VladTheImpaler

Linus Van Pelt
1. Hoe en wanneer kwam jij op MusicMeter terecht?
Tjah dat is even geleden. Rond 2006 met mijn vorige account(D-ark) die wat oud gebruikers misschien nog wel bekend voorkomt. Met een regelrechte haat tegen spelling(vooral uit luiheid) en een irritant puberaal toontje dat veel door SLSK chat klonk. Met regelmaat kom ik nog mijn oude berichten tegen en schaam ik me er diep voor maar ach wie schaamt zich niet voor dingen die hij op zijn 14de deed. Voor de rest ik denk vooral omdat ik nadat vooral Engelsetalige forums, muziekbladen en toen nog trouw Oor lezer was zo op deze website bent beland.

2. Wat is de eerste plaat die je ooit kocht en hoe waardeer je die plaat vandaag?
We doen vinyl en cd maar:

Cd:

Ach het standaard gitaar bandje nog in 2004. Bij verre niet de moeilijkste plaat ook maar dat was ook de reden dat ik hem kocht op 12 jarige leeftijd(Zie hier)

Strokes's This Is It is en was nooit een geweldig grote favoriet maar wel nog een plaat die ik graag om de 2 jaar eens opzet en dan weer in de kast leg. De hitjes draai ik soms nog wat vaker maar nummers als New York City Cops kan ik niet echt behalve de nogstalische factor meer uitstaan.

Vinyl:

Toen ik 16 was en het beging van mijn nog steeds groeiende vinyl collectie. Nog steeds een grote favoriet hier. Songs Ohia op zijn kaalst, zo kaal dat het niet onder die naam is verschenen met schelle lo-fi gitaren en Neil Young aanbiddend geluid.

3. Graag je mening over: vinyl - cd - mp3 - single - album - verzamelaar.
Makkelijk vinyl, ik heb ongeveer +-700 platen in mijn kast staan waarvan het grootste gedeelte tweedehands. Het grootste gedeelte van mijn collectie is te vinden op mijn RYM pagina(RYM.LP). Dit omdat ik veel van mijn muziek digitaal draai omdat het moeilijk te vinden is of ik het vinyl gewoon te prijzig vindt voor sommige uitgaven. Ook speelt het heel erg mee dat de afgelopen jaren de verzendkosten uit Amerika gigantisch zijn omhoog geschoten en dat verschillende dingen die ik graag wil hebben alleen daar verkrijgbaar zijn.

Ik heb niks tegen cd's ook al luister ik er zelf niet maar. Het mist de charme van vinyl en als ik voor audio kwaliteit ga kan ik even goed een FLAC file draaien. Voor de rest echt een album man, ik luister ook veel losse nummers maar doe dit vaker op youtube dan met mijn eigen vinyl of op mijn mp3.

4. Gun ons een top drie van de meest memorabele optredens of festivals.
Oef.

1. Joanna Newsom@2010 Naked Song Eindhoven
Tjah. Het enigste concert waar ik op het einde zat te huilen van mooiheid, prachtig geluid en vooral de prachtige versies van al de nummers die ik toen al had kapot gedraaid.

2. Xiu Xiu @ Eureka Zwolle
Voor 10 man in totaal in de zolder kamer van Eureka. Bevreemdend zoals altijd maar deze keer was vooral het gebrek aan toeschouwers die het zo speciaal maakte. Knus was het ook bepaald niet daar is de muziek die Jimmy Stewart maakt veels te menshatend voor. Neubauten met een flinke jaren 80 pop filter.

3. The Ex/Shellac-2010 Doornroosje
Ik heb toch van mijn eind tiener jaar in de oude doornroosje doorgebracht. Dit was wel echt het hoogtepunt, de beste Nederlandse band met een van favoriete Amerikaanse bands in bloedvorm in een zee van 40+ers. Shellac zoals shellac hoort te klinken: hard, kaal en vooral doel gericht als de gemiddelde haardos van een Shellac liefhebber zullen we maar zeggen.

Hoewel ik niet vies ben van een fijne impromptu, wachtte ik, eerlijk gezegd, nog op het antwoord op vraag 6 en 7 van -SprayIt-

Linus Van Pelt
Ik zag me getagd worden en bovenaan het lijstje verschijnen. Mea culpa

Linus Van Pelt schreef:
Ik zag me getagd worden en bovenaan het lijstje verschijnen. Mea culpa

Is er eens iemand bij de tijd en enthousiast is het weer niet goed. Meestal moeten we een week op een antwoord wachten of komt er zelfs iemand helemaal niet meer opdraven

vigil schreef:
(quote)

Is er eens iemand bij de tijd en enthousiast is het weer niet goed. Meestal moeten we een week op een antwoord wachten of komt er zelfs iemand helemaal niet meer opdraven

We waren, bestek in de aanslag, vol spanning op het toetje aan het wachten

Volgt heren en dames, excuses. Relatieperikelen ditmaal. Er is ook altijd wat in het leven en de liefde. Toetje volgt, Linus bijt overigens fraai het spits af.

Zet mijzelf naar achter op de lijst, komende weken heb ik het te druk......

- Linus Van Pelt
- Fathead
- SirNoodle
- Casartelli
- Glenn
- 00.0
- jassn
- Misterfool
- deric raven
- Tha)Sven
- Johnny Marr
- VladTheImpaler
- thelion

6. Vertel over drie albums die je dankzij deze site beter bent gaan waarderen.

Door het rondstruinen in alle hoeken van deze site heb ik ontzettend veel bijzondere muziek ontdekt. De vraag welke albums ik door de site meer ben gaan waarderen is een andere. Dit gaat over albums die ik voorheen al kende of had beoordeeld, maar door jullie verhalen en/of reviews voor mij meer betekenis hebben gekregen. Een rijtje met mooie ontdekkingen op MusicMeter:
Roberta Flack - First Take (1969)
John Frusciante - The Empyrean (2009)
Antony and the Johnsons - Antony and the Johnsons (2000)
The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde (1992)
Rhythm & Sound - See Mi Yah (2005)
Gridlock - Formless (2003)
The Irrepressibles - Mirror Mirror (2010)

Top 3 albums die ik (meer) ben gaan waarderen door deze website:
3. Exuma – Exuma (1970)

(afbeelding)
Binnen de muziek kende ik tot ergens in mijn tienerjaren nagenoeg alleen de genres rock en pop. De radio stond wel eens aan, maar reggae, metal, punk, folk, electronic, soul, jazz, vrijwel onbekend terrein. Op een hitje van Bob Marley, een gitaarsolo van Hendrix en een nummertje van Miles Davis na was deze wereld voor mij verborgen. Begrijpen deed ik het dan ook niet. Ik werd er zenuwachtig van, ik vond het geschreeuw of hersenloos geram op instrumenten. Niets blijkt minder waar in de muziek. Want wat legt Exuma op deze plaat een oergevoel bloot. Ik weet nog dat ik bij de eerste luisterbeurt, enkele jaren geleden weinig tot niet onder de indruk was. Leuk als muziekje onder een documentaire over Afrika misschien, maar een heel album luisteren om het luisteren, nee bedankt. Doordat ik dit album in verschillende topics tegenkwam en ik eens de toplijst van Wereldmuziek doorging (nummer 9 overigens), viel het kwartje. Alsof ik in mijn halfblote kont rond een kampvuur stond te dansen, hand in hand met mijn voorouders. Vervoering, emotie, puurheid, het ritme van je hart, één met de aarde. Nu ik tijdens het schrijven dit album weer draai, kan ik niet anders dan de volle score toewijzen.
Favoriete track: You Don’t Know What’s Going On

2. John Coltrane – A Love Supreme (1965)

(afbeelding)
Dit album heeft de hoogste stijging in waardering gekend. Van een 2* naar 4* met kans op verhoging. Dat in een periode van anderhalf tot twee jaar. God, wat werd ik door dit album geïrriteerd in het begin. De chaotische sax, het onnavolgbare drumwerk, pianoriedeltjes dwars door alles heen, wat wil je nou John? Het doet een beroep op je geduld, je moet je overgeven, het hele leven is pracht in chaos. Nee, geen gesneden koek, geen hapklare brokken. Blijven zitten, luisteren en over je heen laten komen. Een goed glas whiskey erbij, uitzitten die hap. Op een gegeven moment raak je in vervoering, je hart gaat op een ander ritme kloppen, zweetplekken onder de armen. Wat muziek met je kan doen. Dit heeft mijn deurtje geopend naar Jazz. Ik ben er nog niet, maar er moet in de toekomst genoeg te ontdekken vallen natuurlijk.
Favoriete track: Part II: Resolution

1. Kashiwa Daisuke - Program Music I (2007)

(afbeelding)
Vraag 1000 mensen of ze dit kennen, ik gok op weinig tot geen bekendheid. De ontdekking waar ik misschien wel het meest blij mee ben. Alleen de naam al, Kashiwa Daisuke. Slechts twee tracks, één van 35 minuten en één van 25 minuten. Ken je dit niet? Ik raad je aan het te beluisteren. Vooral Stella klapt er elke keer weer genadeloos in bij mij. Een prachtig en rustig deuntje aan het begin van de track, je wordt als luisteraar op je gemak gesteld. Wie vindt dit nou niet mooi? Na zo’n 3 a 4 minuten een zucht, een hapering in de drums, geluidjes, links, rechts, links, links, rechts, links. Een orkest valt in, de drums haperen, het wordt nergens ongemakkelijk, maar het klopt niet. Het klopt wel. Oh God, wat klopt dit. Het is alles wat electronische hedendaagse muziek spannend maakt, de grenzeloze mogelijkheden. Alle genres op een hoop, alle ritmes, instrumenten, geluiden samengesmolten tot een tot tranen roerend luisterspel. Dit liever op mijn begrafenis dan Marco Borsato of Eric Clapton. Eén keer doodgaan is voor mij voldoende trouwens. Dit album ontvouwt zich tot één van de meest spannende muziekstukken die ik ken, een hedendaags meesterwerk als je het mij vraagt. Mensen, mensen, gaat dat luisteren.
Favoriete track: Stella

Gast
geplaatst: vandaag om 01:52 uur

geplaatst: vandaag om 01:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.