Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 7 mei 2008, 16:46 uur
Bedankt voor de tips, de winkel waar ik geweest ben geeft geluidsgarantie, als het me niet bevalt kan ik ruilen. Dus ik kan rustig uitproberen.
0
geplaatst: 7 mei 2008, 16:58 uur
Juist. Vele jaren geleden had je voor de weerstand bij de luidsprekers de term Ohm. Dit wordt nog steeds vermeld, maar begint langzaam zijn functie te verliezen. Dit was vroeger een goed middel om tot een combinatie te komen.
Het Duitse tijdschrift Audio werkt daarom tegenwoordig met kerngetalen, die een indicatie geven of iets bij elkaar past. Met een beetje uitvogelen kan zo tot de juiste set worden gekozen op papier.
Bij een HIFi dealer luisteren is niet de beste plek. Speciaal ingerichte studio's die niets met de thuissituatie van doen hebben Boxen die verder of dichterbij van elkaar staan dan ze ooit doen bij je thuis.
Het Duitse tijdschrift Audio werkt daarom tegenwoordig met kerngetalen, die een indicatie geven of iets bij elkaar past. Met een beetje uitvogelen kan zo tot de juiste set worden gekozen op papier.
Bij een HIFi dealer luisteren is niet de beste plek. Speciaal ingerichte studio's die niets met de thuissituatie van doen hebben Boxen die verder of dichterbij van elkaar staan dan ze ooit doen bij je thuis.
0
geplaatst: 7 mei 2008, 17:24 uur
Jaja, wijze woorden weer hier in dit topic.
Dat setje met Rotel en B&W klinkt als een erg mooi setje Shangri-la.
En dan nu het enige juiste advies:
Getalletjes, kabeltjes, ohms etc. zeggen helemaal niets. Ga lekker thuis luisteren naar dat setje. Als jij het mooi vindt, dan is het mooi. Niemand kan voor jou beslissen of iets mooi klinkt of niet. Er is maar 1 persoon in de wereld die jouw kan vertellen wat het mooiste is. Jijzelf door te luisteren.
Tot zover mijn wijze woorden.
Getalletjes, kabeltjes, ohms etc. zeggen helemaal niets. Ga lekker thuis luisteren naar dat setje. Als jij het mooi vindt, dan is het mooi. Niemand kan voor jou beslissen of iets mooi klinkt of niet. Er is maar 1 persoon in de wereld die jouw kan vertellen wat het mooiste is. Jijzelf door te luisteren.

0
raffael77
geplaatst: 8 mei 2008, 08:49 uur
platedraaier schreef:

Dat zeg je nu wel maar veel vestand heb je niet.
Dat setje is prima maar wat ik zei over kabels enz. dat is geen onzin.
0
geplaatst: 8 mei 2008, 09:03 uur
raffael77 schreef:
(quote)
Het is met kabels zelfs zo dat de samenstelling erg belangrijk is. Alleen koper schijnt niet goed te zijn, wat zilver er doorheen gevlochten doet wonderen als je de pers mag geloven. Het gaat er dus om hoe een dergelijk snoer is samengesteld. Kabels van het Nederlandse merk Van den Hul hebben jaren lang een goede status gehad in de vakpers. Het heeft jaren lang de status van Rolls Royce onder de snoeren gehad.
0
raffael77
geplaatst: 8 mei 2008, 09:41 uur
Het is niet alleen een soort kabel maar ook afscherming.
Ik heb kabels die elektromagnetisch zijn afgeschermd.
waardoor er geen verlies is op rendement.
Ik heb kabels die elektromagnetisch zijn afgeschermd.
waardoor er geen verlies is op rendement.
0
geplaatst: 8 mei 2008, 10:19 uur
raffael77 schreef:
(quote)
Dank je, ik heb nergens gezegd dat dat van die kabels onzin is. Tuurlijk bepalen ook kabels je geluid. Het enige dat ik duidelijk wil maken is dat niemand voor een ander kan uitmaken wat mooi is. En dat ik niet veel verstand heb, dat is wel heel erg makkelijk gezegd. Er zit gewoon verschil tussen b.v. Van den Hull en Siltech, maar dan nog moet je er zelf naar luisteren om te bepalen of jij het mooi vindt. En als je zo`n kabeltje gaat meten, dan zegt dat niets over het geluid lijkt me zo.
En dan heb ik het nog niet over suggestie gehad, maar dat ga ik ook niet doen.

0
geplaatst: 8 mei 2008, 10:44 uur
En dan vergeten we zo wat het belangrijkste, waar komt het spul te staan? Een zolderkamer bijvoorbeeld is geen ideale ruimte door de schuine daken. Hoe groot is de woonkamer? Heeft deze rechte wanden of zit daar een schouw waar ooit een haard heeft gezeten? .... Kortom; er zijn zo veel zaken die er bij komen kijken, dat er algemeen kan worden gesteld neem de tijd voordat je tot aanschaf over gaat.
0
geplaatst: 8 mei 2008, 10:57 uur
Ja, Gerards Dream heeft hier zeker gelijk. Als je dan zelf gaat luisteren doe dat in ieder geval in je eigen omgeving. Nadat je in de winkel natuurlijk al een soort van keuze gemaakt hebt in de aparte luisterruimte.
En nu zat ik net nog even na te denken over die kabeltjes. Je kan er denk ik wel vanuit gaan dat als je zo`n set koopt als Rotel met B&W, dat de verkoper je niet weg laat gaan zonder het over de bekabeling te hebben.
En nu zat ik net nog even na te denken over die kabeltjes. Je kan er denk ik wel vanuit gaan dat als je zo`n set koopt als Rotel met B&W, dat de verkoper je niet weg laat gaan zonder het over de bekabeling te hebben.
0
raffael77
geplaatst: 8 mei 2008, 11:49 uur
Daar kun je je lelijk in vergissen.
Ook in speciaal zaken vertellen ze je vaak niet de voordelen van betere kabels.
Over waar de speakers komen te staan heb ik al een algemene tip gegeven. Aantal berichten terug.
Zo'n kabel zegt wel wat over de kwaliteit. Maar vraag het na in de winkel en je krijgt je antwoord.
Het meeste effect haal je uit de kabel maar dat willen veel niet geloven en zeker niet als ze een paar 100 euri moeten neerleggen voor kabels.
Tuurlijk zijn afstemming van apparatuur, Locatie in het huis en de inrichting van bijv. woonkamer ook van belang.
Maar dat is niet het enige en dat wild ik alleen als tip mee geven en niet discuseren.
sorry dat ik zei dat je niet zoveel wist ok. No Hard Feelings
Ook in speciaal zaken vertellen ze je vaak niet de voordelen van betere kabels.
Over waar de speakers komen te staan heb ik al een algemene tip gegeven. Aantal berichten terug.
Zo'n kabel zegt wel wat over de kwaliteit. Maar vraag het na in de winkel en je krijgt je antwoord.
Het meeste effect haal je uit de kabel maar dat willen veel niet geloven en zeker niet als ze een paar 100 euri moeten neerleggen voor kabels.
Tuurlijk zijn afstemming van apparatuur, Locatie in het huis en de inrichting van bijv. woonkamer ook van belang.
Maar dat is niet het enige en dat wild ik alleen als tip mee geven en niet discuseren.
sorry dat ik zei dat je niet zoveel wist ok. No Hard Feelings
0
pretfrit
geplaatst: 8 mei 2008, 12:16 uur
Ik heb sterk het idee dat het met audio hetzelfde is als met auto's. Het schijnt allemaal erg belangerijk te zijn om de grootste, duurste en vooral het juiste merk (het liefst europees) te hebben...
Ik heb de laatste tijd ook nieuwe apparatuur aangeschaft en heb met het nodige wantrouwen richting audio-media en commercie geprobeert op mijn eigen oortjes te vertrouwen Dit met een vastgesteld budget van E1500 Met audio is er altijd ruimte voor verbetering, het ultieme geluid bestaat niet...Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Daarom dat ik de grens op +/- E1500 voor een totale set heb gezet. Het resultaat is dat ik het merendeel van mijn apparatuur tweedehands heb aangeschaft.(wel via audiospeciaalzaak) Daarbij altijd bij mij thuis geluisterd (voor aanschaf of met inruil garantie) en ik zodoende nu een setje heb waar ik tevreden over kan zijn zonder dat ik bergen geld uitgegeven heb.
Als "hart" heb ik een buizenversterker van 2X 35 watt. Het ding slurpt stroom en als hij aanstaat kan de kachel een paar graden lager.(E 700) Het apparaat geeft letterlijk en figuurlijk warmte aan het geluid. Cd speler van NAD (E 100) Patenspeler Thorens met MM Stanton element (E 70 marktplaats) Speakerkabels van Chord (E 150) interlink van VDH (E 50) Dali boxen (nieuw +/- E500)
Ik heb nu een set met "strak laag, krachtig midden, en sprankelend hoog" (de toverwoorden in de audiobranche) die net zo goed of beter klinkt als menig door mij beluisterde nieuwe megaset ter waarde van een leuke niet eens zo oude tweedehands middenklasse auto
Is er nog ruimte voor verbetering?....ja natuurlijk, altijd!(die oude Thorens klinkt toch niet zo strak als dat ik dacht) Maar voorlopig is goed gewoon goed.
Ik heb de laatste tijd ook nieuwe apparatuur aangeschaft en heb met het nodige wantrouwen richting audio-media en commercie geprobeert op mijn eigen oortjes te vertrouwen Dit met een vastgesteld budget van E1500 Met audio is er altijd ruimte voor verbetering, het ultieme geluid bestaat niet...Je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Daarom dat ik de grens op +/- E1500 voor een totale set heb gezet. Het resultaat is dat ik het merendeel van mijn apparatuur tweedehands heb aangeschaft.(wel via audiospeciaalzaak) Daarbij altijd bij mij thuis geluisterd (voor aanschaf of met inruil garantie) en ik zodoende nu een setje heb waar ik tevreden over kan zijn zonder dat ik bergen geld uitgegeven heb.
Als "hart" heb ik een buizenversterker van 2X 35 watt. Het ding slurpt stroom en als hij aanstaat kan de kachel een paar graden lager.(E 700) Het apparaat geeft letterlijk en figuurlijk warmte aan het geluid. Cd speler van NAD (E 100) Patenspeler Thorens met MM Stanton element (E 70 marktplaats) Speakerkabels van Chord (E 150) interlink van VDH (E 50) Dali boxen (nieuw +/- E500)
Ik heb nu een set met "strak laag, krachtig midden, en sprankelend hoog" (de toverwoorden in de audiobranche) die net zo goed of beter klinkt als menig door mij beluisterde nieuwe megaset ter waarde van een leuke niet eens zo oude tweedehands middenklasse auto
Is er nog ruimte voor verbetering?....ja natuurlijk, altijd!(die oude Thorens klinkt toch niet zo strak als dat ik dacht) Maar voorlopig is goed gewoon goed.
0
geplaatst: 8 mei 2008, 13:38 uur
Hieronder staat trouwens een interessant stukje over bekabeling, het geeft iig. te denken:
http://www.breem.nl/ (in de linkerkolom bij bekabeling)
http://www.breem.nl/ (in de linkerkolom bij bekabeling)
0
geplaatst: 8 mei 2008, 15:26 uur
@Raffael77- geen hard feelings hoor. Je geeft zelf al aan dat je de discussie niet wilt aangaan, dus doe ik dat niet.
@Shangri-la Die site heb ik even bekeken en het stuk over kabels gelezen. Ik ben het er niet helemaal mee eens. Er staat zowizo veel op de site waar ik het niet mee eens ben. Wat ik nog 1 keer wil benadrukken is: Ga gewoon zelf luisteren en trek je eigen conclussie. Sommige dingen kun je niet meten. En vooral muziekbeleving is niet te meten en ook nog eens heel persoonlijk.
En als iemand zich afvraagt of ik weleens kabels vergeleken heb, dan is dat antwoord ja en op heel veel verschillende sets en heel veel prijsklassen en ik hoor zeker verschil. En ik zal nooit durven roepen welke kabelof set iemand zou moeten kopen. Er is geen beter, er is wel anders.
De vergelijking van pretfrit is aardig.
@Shangri-la Die site heb ik even bekeken en het stuk over kabels gelezen. Ik ben het er niet helemaal mee eens. Er staat zowizo veel op de site waar ik het niet mee eens ben. Wat ik nog 1 keer wil benadrukken is: Ga gewoon zelf luisteren en trek je eigen conclussie. Sommige dingen kun je niet meten. En vooral muziekbeleving is niet te meten en ook nog eens heel persoonlijk.
En als iemand zich afvraagt of ik weleens kabels vergeleken heb, dan is dat antwoord ja en op heel veel verschillende sets en heel veel prijsklassen en ik hoor zeker verschil. En ik zal nooit durven roepen welke kabelof set iemand zou moeten kopen. Er is geen beter, er is wel anders.
De vergelijking van pretfrit is aardig.
0
geplaatst: 8 mei 2008, 16:36 uur
raffael77 schreef:
....Zo'n kabel zegt wel wat over de kwaliteit. Maar vraag het na in de winkel en je krijgt je antwoord.....
....Zo'n kabel zegt wel wat over de kwaliteit. Maar vraag het na in de winkel en je krijgt je antwoord.....
Ja natuurlijk krijg je antwoord, hoe duurder hoe beter. Logisch uiteraard, maar een gedegen onafhankelijk advies zou ik het niet willen noemen.
Dat je het meeste effect uit je kabels zou halen is écht pertinent onjuist. Het effect van de juiste speakers en hun plaatsing is echt verreweg het belangrijkst (echt vele ordes groter dan het effect van kabeltjes). Ik weet niet of je een beetje thuis bent in de akoestische wetenschap, maar reflecties op en absorptie door wanden en meubelstukken, heeft echt een véél grotere invloed dan die 10de promille verbetering in signaaloverdracht.
Maar goed, ik heb in dit topic al genoeg hierover gezegd. Mensen die hun geld graag aan gebakken lucht uitgeven moeten dat vooral zelf weten.
Wat Fredpit en Platedraaier al zeiden: ik zou vooral m'n eigen oren vertrouwen boven commerciële blabla van zakenmannetjes.
0
raffael77
geplaatst: 10 mei 2008, 11:29 uur
Leuk die site alleen er staat behoorlijk wat crap op.
Er staan dingen op die waar zijn maar ook dingen die niet waar zijn.
Het heeft een beetje weg van zo'n standaard consumenten site die een consument erop wil wijzen niet zomaar alles moet geloven.
Wel is zo dat dat is beweerd door iemand waarvan je niet hoefd aan te nemen dat het zo is.
Jullie nemen immers ook niet aan wat ik zeg.
Wat ik een beetje nep vind van die site is dat hij beweerd dat digitaal beter is dan analoog. Het heeft zeker voordelen, maar ik haak er ff op in.
Waarom bevelen veel verkopers dan wel aan dat je beter analoge digitale kabel kan nemen inplaats van de optische? Beetje krom ofniet.
De beweringen over kabel diktes zitten juistheden in maar ook onjuistheden. Hij zegt in het ene gedeelte is onzin want standaard bekabeling is goed die wordt bijgeleverd wat vaak niet het geval is.
In het andere verhaal zegt hij dat je bij ohms moet na gaan wat voor soort dikte kabel je nodig hebt LOL.
Het verhaal over interlink kabels is klink klare onzin wat hij zegt.
Ik heb het zelf ondervonden dat het wel degelijk uitmaakt wat voor soort kabels je gebruikt, maar natuurlijk is de ruimtelijkheid ook van belang en de opstelling. Waar hij wel gelijk in heeft is dat sommige kabels gewoon te duur zijn omdat ik vind dat je niet altijd weet of achter kan komen wat wel goed is en wat niet.
Maar vergeet niet dat versterkers ook een drietal keren over de kop gaan en dat is bij speakers net zo.
Dus ga er niet vanuit dat jou dure versterker ook goed is omdat het duur is of een goede naam heeft.
Wat kabels betreft over dat het door zuurstof aangetast kan worden.
Dat kan wel maar het is niet te zien in korte tijd.
Kopers is een goede geleider maar als het bloot ligt geeft het toch storingen en op lange termijn verliest het zijn rendement.
Ikzelf gebruik vergulde connectoren zodat mijn kabel volledig is afgeschermd.
Kortom een site met goede en slechte tips zoals vaak bij dit soort cunsumenten gerichte sites.
Er staan dingen op die waar zijn maar ook dingen die niet waar zijn.
Het heeft een beetje weg van zo'n standaard consumenten site die een consument erop wil wijzen niet zomaar alles moet geloven.
Wel is zo dat dat is beweerd door iemand waarvan je niet hoefd aan te nemen dat het zo is.
Jullie nemen immers ook niet aan wat ik zeg.
Wat ik een beetje nep vind van die site is dat hij beweerd dat digitaal beter is dan analoog. Het heeft zeker voordelen, maar ik haak er ff op in.
Waarom bevelen veel verkopers dan wel aan dat je beter analoge digitale kabel kan nemen inplaats van de optische? Beetje krom ofniet.
De beweringen over kabel diktes zitten juistheden in maar ook onjuistheden. Hij zegt in het ene gedeelte is onzin want standaard bekabeling is goed die wordt bijgeleverd wat vaak niet het geval is.
In het andere verhaal zegt hij dat je bij ohms moet na gaan wat voor soort dikte kabel je nodig hebt LOL.
Het verhaal over interlink kabels is klink klare onzin wat hij zegt.
Ik heb het zelf ondervonden dat het wel degelijk uitmaakt wat voor soort kabels je gebruikt, maar natuurlijk is de ruimtelijkheid ook van belang en de opstelling. Waar hij wel gelijk in heeft is dat sommige kabels gewoon te duur zijn omdat ik vind dat je niet altijd weet of achter kan komen wat wel goed is en wat niet.
Maar vergeet niet dat versterkers ook een drietal keren over de kop gaan en dat is bij speakers net zo.
Dus ga er niet vanuit dat jou dure versterker ook goed is omdat het duur is of een goede naam heeft.
Wat kabels betreft over dat het door zuurstof aangetast kan worden.
Dat kan wel maar het is niet te zien in korte tijd.
Kopers is een goede geleider maar als het bloot ligt geeft het toch storingen en op lange termijn verliest het zijn rendement.
Ikzelf gebruik vergulde connectoren zodat mijn kabel volledig is afgeschermd.
Kortom een site met goede en slechte tips zoals vaak bij dit soort cunsumenten gerichte sites.
0
geplaatst: 12 mei 2008, 23:35 uur
Wat een lijst van punten raffael77. In mijn ogen staat er teveel informatie ineens. Het doet mij denken aan een samenvatting van een jaargang van een audio-tijdschrift. Daar hoeft opzich niets mis mee te zijn. Toch zou het hierdoor jammer zijn als bepaalde informatie niet zou aankomen.
In mijn ogen cq. oren bestaat er zo iets als eigen verantwoordelijkheid bij de aanschaf van audio. Dit wil dus zeggen van te voren informatie vergaren over wat er te koop is en wat daar de kwaliteit van is. Een site als MusicMeter is voor mijn gevoel een tijdschrift wat juist door consumenten wordt gevuld met informatie. Hier kan je dus direct lezen wat de gebruikers goede merken vinden en waar zij opletten. Zo ontstaat er een redelijk tot goed beeld wat een ieder goed vindt en wat hij of zij heeft staan. Daar kan je dus je voordeel mee doen.
Om bij te blijven is het daarom niet gek om regelmatig een tijdschrift op dit gebied te kopen en te gaan luisteren bij een winkel die dergelijke spullen verkoopt. Dit komt wellicht over als een artikel uit de consumentengids, maar dat was geenzins mijn bedoeling, want er is zo veel te beleven op dit gebied, dat tips van gebruikers beslist geen kwaad kan.
In mijn ogen cq. oren bestaat er zo iets als eigen verantwoordelijkheid bij de aanschaf van audio. Dit wil dus zeggen van te voren informatie vergaren over wat er te koop is en wat daar de kwaliteit van is. Een site als MusicMeter is voor mijn gevoel een tijdschrift wat juist door consumenten wordt gevuld met informatie. Hier kan je dus direct lezen wat de gebruikers goede merken vinden en waar zij opletten. Zo ontstaat er een redelijk tot goed beeld wat een ieder goed vindt en wat hij of zij heeft staan. Daar kan je dus je voordeel mee doen.
Om bij te blijven is het daarom niet gek om regelmatig een tijdschrift op dit gebied te kopen en te gaan luisteren bij een winkel die dergelijke spullen verkoopt. Dit komt wellicht over als een artikel uit de consumentengids, maar dat was geenzins mijn bedoeling, want er is zo veel te beleven op dit gebied, dat tips van gebruikers beslist geen kwaad kan.
0
geplaatst: 15 mei 2008, 22:08 uur
Ik heb nooit enig verschil kunnen vaststellen tussen drop veter speaker kabels en interlinks en heel erg dure MIT interlinks/ ls kabel. En alles ertussen in.
Volgens mij is het echt heel veel gebakken lucht. En inderdaad een soort religie, ik gebruik momenteel zelf een dropveter tussen mijn computer en voor mijn platenspeler de standaard meegeleverde interlink van project.
Als LS kabel gebruik ik vd hul cs-122 omdat ik die gratis kon krijgen en het ziet er wel leuk uit. Maar als ik deze verwissel voor standaard ofc kabeltjes dan hoor ik absoluut geen verschil.
Mijn advies mbt nieuwe apparatuur, koop tweedehands en laat je gehoor en niet de praatjes bepalen wat je het beste vind klinken.
Volgens mij is het echt heel veel gebakken lucht. En inderdaad een soort religie, ik gebruik momenteel zelf een dropveter tussen mijn computer en voor mijn platenspeler de standaard meegeleverde interlink van project.
Als LS kabel gebruik ik vd hul cs-122 omdat ik die gratis kon krijgen en het ziet er wel leuk uit. Maar als ik deze verwissel voor standaard ofc kabeltjes dan hoor ik absoluut geen verschil.
Mijn advies mbt nieuwe apparatuur, koop tweedehands en laat je gehoor en niet de praatjes bepalen wat je het beste vind klinken.
0
geplaatst: 19 mei 2008, 23:12 uur
Zelf heb ik het idee dat je het verschil van dure kabels of interlinks pas gaat horen bij hele dure systemen. En dus niet bij normaal spul van gemiddelde kwaliteitt. Gewoon een goede standaard kabel is over het algemeen voldoende. Wel verdient de aansluiting van de luidsprekers op de versterker wel enige aandacht, wat met een wat dikker en iets duurder snoer al een aardige winst oplevert.
0
raffael77
geplaatst: 21 mei 2008, 09:04 uur
Ik wil niemand wat opdringen. Maar jullie reageren als alle andere typische mensen die niet geloven in een goede speakerkabel of interlink. Wat is de grootste oorzaak daar van. De prijs en het vele onzin van consumenten programma's.
De meeste mensen kopen een dure speaker maar kunnen het verschil niet horen. Speakers die boven de 23.000 hz komen zijn voor menselijk gehoor niet waar te nemen. Dat geld voor de meeste mensen. Het zijn geluids golven die boven het menselijk gehoor zitten. Waarom wel een zuil speaker kopen in plaats van een kleine speakers.
Het wordt de mensen voor gespiegeld dat kleine speakers niet goed zijn. Mensen willen geluid maar niet die grote speakers.
Toch kopen ze de zuil speaker. Waarom? Heel simpel. De meeste zuilen hebben een 3-way system en kleine surround maar 1 of soms 2 way system. Door de grotere diameter van de speaker in de zuil klinkt het beter. (Er zijn ook zuilen met 5 way of 6 way) Ook doordat een zuil de midden en lage toon erin heeft zitten klinkt het voller. Waardoor een kleine speaker nooit meer kan opboksen tegen de grote. Nu komt de truc. Je mag nooit een kleine speaker vergelijken met een grote zonder zijn woofer. 1 weg + woofer maakt 2 way. 2 weg + woofer maakt 3 way.
Dit is de truc van bijv. Bose die vaak in speciaal zaken niet wordt aangeprezen. Bose gebruikt speciale onderdelen die ook in de NASA worden gebruikt. Er zitten speciaal ontworpen speakers in met kleine diameter in die toch hoog kunnen presteren. Met behulp van een Bass Module die een natuurlijke klankweergave heeft komt alles precies op zijn plaats. Waarom zeggen verkopers dan toch een grote. Heel simpel.
Ze willen geld verdienen en zullen er alles aan doen om jou het duurste te verkopen. Waarom een goede complete set verkopen wanneer ze je ook alles los kunnen verkopen dat veel duurder is.
Vergeet nooit wat de verkoper wil en dat is verkopen.
Geld verdienen en jou veel wijs maken dat iets goed is.
Ik was een verkoper maar ben ermee gestopt omdat ik het niet kon verkroppen mensen geld afhandig te maken.
Sommige zaken hebben eerlijke verkopers maar zullen altijd een poging trachten jou meer te verkopen.
Verkopen is een psychologisch spelletje dat op stiekeme wijze je doet verwarren, versteld doet staan en je tot slot laat kopen.
De meeste mensen kopen een dure speaker maar kunnen het verschil niet horen. Speakers die boven de 23.000 hz komen zijn voor menselijk gehoor niet waar te nemen. Dat geld voor de meeste mensen. Het zijn geluids golven die boven het menselijk gehoor zitten. Waarom wel een zuil speaker kopen in plaats van een kleine speakers.
Het wordt de mensen voor gespiegeld dat kleine speakers niet goed zijn. Mensen willen geluid maar niet die grote speakers.
Toch kopen ze de zuil speaker. Waarom? Heel simpel. De meeste zuilen hebben een 3-way system en kleine surround maar 1 of soms 2 way system. Door de grotere diameter van de speaker in de zuil klinkt het beter. (Er zijn ook zuilen met 5 way of 6 way) Ook doordat een zuil de midden en lage toon erin heeft zitten klinkt het voller. Waardoor een kleine speaker nooit meer kan opboksen tegen de grote. Nu komt de truc. Je mag nooit een kleine speaker vergelijken met een grote zonder zijn woofer. 1 weg + woofer maakt 2 way. 2 weg + woofer maakt 3 way.
Dit is de truc van bijv. Bose die vaak in speciaal zaken niet wordt aangeprezen. Bose gebruikt speciale onderdelen die ook in de NASA worden gebruikt. Er zitten speciaal ontworpen speakers in met kleine diameter in die toch hoog kunnen presteren. Met behulp van een Bass Module die een natuurlijke klankweergave heeft komt alles precies op zijn plaats. Waarom zeggen verkopers dan toch een grote. Heel simpel.
Ze willen geld verdienen en zullen er alles aan doen om jou het duurste te verkopen. Waarom een goede complete set verkopen wanneer ze je ook alles los kunnen verkopen dat veel duurder is.
Vergeet nooit wat de verkoper wil en dat is verkopen.
Geld verdienen en jou veel wijs maken dat iets goed is.
Ik was een verkoper maar ben ermee gestopt omdat ik het niet kon verkroppen mensen geld afhandig te maken.
Sommige zaken hebben eerlijke verkopers maar zullen altijd een poging trachten jou meer te verkopen.
Verkopen is een psychologisch spelletje dat op stiekeme wijze je doet verwarren, versteld doet staan en je tot slot laat kopen.
0
geplaatst: 21 mei 2008, 10:11 uur
Ik begrijp echt niets van je verhaal.Eerst heb je het over kabel, dan begin je plotseling over de grootte van speakers en zuilen enz.
En dan over slechte verkopers...........
Volgens mij heeft het allemaal niet zoveel met elkaar te maken.
Sorry hoor, maar ik begrijp echt niet wat je probeerd te zeggen.
0
Ace
geplaatst: 21 mei 2008, 10:29 uur
Ook ik begrijp niet heel veel van je verhaal, behalve dat ik het wel met je eens ben dat goede bekabeling belangrijk is en wel degelijk een essentieel verschil kan maken in je set. Daarbij ben ik ook van zuilluidsprekers naar 'boekenplank'-modellen overgestapt. Bose vind ik trouwens waardeloos, maar goed, ieder zijn ding...
0
pretfrit
geplaatst: 21 mei 2008, 13:03 uur
Goede bekabeling heeft natuurlijk alleen zin als je een versterker hebt die detail en ruimte weet weer te geven..
Dure bekabeling op een Sony midisetje (b.v.) is nuteloos en dus zonde van het geld. Anderzijds is het dan ook weer zo dat een "dropveter" op een kwalitatief betere versterker er voor zorgt dat die versterker klinkt als de eerder genoemde Sony. Een ieder die zegt geen verschil tussen een "dropveter" en een iets duurdere gespecialiseerde kabel te horen heeft een frut versterker en/of prut speakers en/of trut cd speler....of gehoorsproblemen.
M.a.w. je audiosysteem is net zo sterk/goed als de zwakste schakel...en soms is die zwakste schakel de luisteraar zelf.
Dure bekabeling op een Sony midisetje (b.v.) is nuteloos en dus zonde van het geld. Anderzijds is het dan ook weer zo dat een "dropveter" op een kwalitatief betere versterker er voor zorgt dat die versterker klinkt als de eerder genoemde Sony. Een ieder die zegt geen verschil tussen een "dropveter" en een iets duurdere gespecialiseerde kabel te horen heeft een frut versterker en/of prut speakers en/of trut cd speler....of gehoorsproblemen.
M.a.w. je audiosysteem is net zo sterk/goed als de zwakste schakel...en soms is die zwakste schakel de luisteraar zelf.
0
Ace
geplaatst: 21 mei 2008, 14:01 uur
pretfrit schreef:
Goede bekabeling heeft natuurlijk alleen zin als je een versterker hebt die detail en ruimte weet weer te geven..
Je verwoordt het precies zoals het is. Het is natuurlijk een eindeloze discussie, die ik hieronder al eens breed uitgemeten gevoerd heb, maar ik heb het al vele mensen bij mij thuis laten horen. Nu heb ik inderdaad high-end apparatuur om het zo maar even te noemen, maar juist daarin merk je dat de set inderdaad zo sterk is als de zwakste schakel. Die zwakste schakel is momenteel (en blijft) de akoestiek... Aangezien het een woonkamer is en er meubels staan en de ruimte vrij hard is, moet ik daar helaas toch concessies in doen.
0
geplaatst: 21 mei 2008, 20:45 uur
Bam, de spijker op z'n kop Ace. Als er iets voor verbetering vatbaar is in de huiskamer setting is het toch echt de akoestiek van de kamer. Een kamer is nu eenmaal geen concertzaal. Je sluit altijd een compromis tussen optimale geluidsomstandigheden en bewoonbaarheid. En de akoestische kenmerken (reflecties en absorptie van geluidsgolven, nagalm e.d.) van een ruimte verander je nu éénmaal niet door een ander touwtje tussen je componenten te hangen, dat zit in de ruimte zelf.
0
geplaatst: 21 mei 2008, 23:01 uur
Inderdaad, de ruimte waar het komt te staan is heel belangrijk. Jaren lang heb ik gewoond op een zolderkamer, wat nou niet echt een goede plek is voor hifi of stereo. Schuine daken, een dakkapel en veel te veel spullen in die ruimte. Om toch goed stereo te krijgen had ik naast twee grote luidsprekers voor me ook twee kleine achter me. Hierdoor had ik nog een redelijk stereo-beeld in die ruimte. Pas toen ik groter ging wonen ontdekte ik pas echt weer wat stereo was. De twee luidsprekers achter me waren niet meer nodig.
0
geplaatst: 22 mei 2008, 16:24 uur
Makkelijk plaatsbare luidsprekers kunnen al veel helpen in moeilijke ruimtes. Luister zelf naar Transmissielijn luidsprekers (IMF achtig). En die kan je ondanks de grote van de speaker makkelijk plaatsen in vrijwel elke kamer.
0
raffael77
geplaatst: 22 mei 2008, 18:51 uur
Altijd weer dat welles nietes spelletje.
Blijkbaar hebben jullie toch niet zoveel verstand.
Laat me raden. Het merendeel van jullie heeft zeker nog nooit een goede kabel geprobeerd. En heeft direct zijn oordeel klaar staan.
Wat een boer niet kent dat vreet hij niet.
Het maakt helemaal geen zak uit of je bijv. Denon of Sony hebt.
Alle versterkers, receivers of dvd/cd setjes kunnen goede kabels gebruiken.
Je hoeft geen audiofiel te zijn om het verschil te kunnen horen.
Ik doelde ook op dat kabels en dat soort dingen belangrijk waren.
NIet dat het het belangrijkste is maar gewoon voor de mensen die echt het maximale uit het geheel willen halen. Dat doe je dus niet alleen met acoustic van de ruimte.
Laat me raden. Het merendeel van jullie heeft zeker nog nooit een goede kabel geprobeerd. En heeft direct zijn oordeel klaar staan.
NIet dat het het belangrijkste is maar gewoon voor de mensen die echt het maximale uit het geheel willen halen. Dat doe je dus niet alleen met acoustic van de ruimte.
0
geplaatst: 22 mei 2008, 19:38 uur
raffael77 schreef:
Hoe kun je zo van achter de pc zien of wij geen speciale kabel gebruiken bij de stereo. Zelf heb ik deze wel naar de luidsprekers toe en ben er erg mee in mijn sas. Een beetje kort door de bocht een dergelijke opmerking.
Zelf ben ik erg nieuwsgierig van aard en wil daarom merken horen die ik nog niet ken of waar ik nooit van gehoord heb. Dat doe ik dan ook als ik bij de HIFI-boer ben.
Het maakt terdege uit welk merk je hebt. Bepaalde versterkers hebben een warm geluid andere klinken kouder. Dit is van belang welke muziek je in hoofdzaak draait.
Binnen dit topic ben ik er steeds van uit gegaan dat men een eigen verantwoordelijkheid heeft wat men aanschaft. Ik heb zelfs de mensen de tip gegeven een set thuis uit te proberen om er echt achter te komen hoe het in de praktijk situatie gaat klinken.
De ruimte waar het komt te staan is terdege van belang. Grote boxen op een toilet is een beetje onzin in mijn gedachte en verre van ideaal. Wat uitproberen in de huiskamer heeft zeker zin en is zeer zeker aan te raden. Noodoplossingen zijn slechts nodig in moeilijk ruimtes, zoals een zolderkamer bijvoorbeeld.
0
geplaatst: 22 mei 2008, 20:23 uur
raffael77 schreef:
Wat pretfrit even terug zegt, daar sta ik volledig achter. Ik heb dan ook zeker niet het idee dat hij er geen verstand van zou hebben. Ace reageerd zoals ik er ook over denk. En wat Gerards Dream verteld, komt mij toch ook over als behoorlijk zinnig.
Verder denk ik nog steeds dat ik er wel degelijk verstand van heb. Ik heb ook al heel wat versterkers, kabels, luidsprekers en cd spelers gehoord en vergeleken.
Maar het verhaal waar ik vanochtend op reageerde, daar heb ik nog geen reactie op gehad en echt, ik snap daar niet wat je bedoelt.
Verder heb ik niemand (op 1 na geloof ik) zien vertellen dat kabels niet uit zouden maken.
0
geplaatst: 22 mei 2008, 21:38 uur
Autosuggestie, maar goed iedereen moet lekker zelf weten wat hij/zij koopt. Ik koop liever wat meer platen zonder mezelf voor de gek te houden.

* denotes required fields.