Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
Harald
geplaatst: 4 februari 2008, 09:48 uur
Ik begrijp ook niet dat sommige mensen niet geloven in een beetje fatsoenlijke bekabeling. Een geheel is net zo goed als het zwakste deel.Wil zeggen, zijn versterker en cd speeler nog zo duur en goed, met goedkoope slechte kabels heb je hiervan bijna niets.
Ik heb voor de Van Den Hul M.C. MAGNUM HYBRID geluidspeaker kabel gekozen en het is de moete en het geld waardl
Ook de de kabels (interlinks) tussen CD, DVD speler en versterker zijn erj van Van Den Hul. Kan ik echt aanraden! Natuurlijk is zoiets niet goedkoop maar het is een upgrade die ook duidelijk te horen is en maakt zomeede ook zin..
Ik heb voor de Van Den Hul M.C. MAGNUM HYBRID geluidspeaker kabel gekozen en het is de moete en het geld waardl
Ook de de kabels (interlinks) tussen CD, DVD speler en versterker zijn erj van Van Den Hul. Kan ik echt aanraden! Natuurlijk is zoiets niet goedkoop maar het is een upgrade die ook duidelijk te horen is en maakt zomeede ook zin..
0
Ace
geplaatst: 4 februari 2008, 10:03 uur
Het is zelfs zo dat elke kabel ook nog anders klinkt. Kleuren doen sommigen dus wel en het onderstaande van Suez over de balans zoeken tussen versterker en speakers is dus niet helemaal uit de lucht gegegrepen. Een goede neutrale kabel kan dan zelfs nog iets extra's bieden. Zo had ik kabels van Siltech geprobeerd, echt een topmerk, maar het werkte totaal niet. Ook Crystal Cable bood niet wat ik ervan verwachtte.
Van Den Hul is prima, maar het is dan wel weer afhankelijk van je speakers en versterker. De match is niet altijd gelukkig en de enige manier om erachter te komen is luisteren en proberen.
Van Den Hul is prima, maar het is dan wel weer afhankelijk van je speakers en versterker. De match is niet altijd gelukkig en de enige manier om erachter te komen is luisteren en proberen.
0
Harald
geplaatst: 4 februari 2008, 16:27 uur
Het is hetzelfde problem als de juiste kombinatie versterker/geluidsspeakers te vinden. Niet iedere kombinatie van top-modelle is perfekt.
Siltech is inderdaad een topmerk, volgens mij heel goed geschikt voor versterker/geluidsspekers kombinaties met een wat warme klang
Siltech is inderdaad een topmerk, volgens mij heel goed geschikt voor versterker/geluidsspekers kombinaties met een wat warme klang
0
geplaatst: 4 februari 2008, 17:36 uur
Ace schreef:
Grappig dat sommige mensen niet geloven in een beetje fatsoenlijke bekabeling. Als je hoort wat voor verschil echt goede kabels van Taralabs bij mij maakten tov wat goedkoper spul van Monster Cable, dan valt je mond open. Laat staan wat een goede kabel doet tov standaard dropveters.!
Grappig dat sommige mensen niet geloven in een beetje fatsoenlijke bekabeling. Als je hoort wat voor verschil echt goede kabels van Taralabs bij mij maakten tov wat goedkoper spul van Monster Cable, dan valt je mond open. Laat staan wat een goede kabel doet tov standaard dropveters.!
Nou ja goedkoper spul. Ik vond die Monster Cable al een enorme verbetering geven en ik vrees dat ik die verbetering er niet uithaal met Taralabs kabels van 700 Euro. Dan moet ik meteen de gehele installatie even upgraden om dat er uit te halen. Wie weet over een paar jaar.
0
geplaatst: 4 februari 2008, 18:08 uur
Ace schreef:
Grappig dat sommige mensen niet geloven in een beetje fatsoenlijke bekabeling. Als je hoort wat voor verschil echt goede kabels van Taralabs bij mij maakten tov wat goedkoper spul van Monster Cable, dan valt je mond open. Laat staan wat een goede kabel doet tov standaard dropveters. Ik begrijp dat niet iedereen 700 euro betaalt voor een interlinkje tussen cd-speler en versterker, maar dat het weggegooid geld is, is grote onzin. Echt een upgrade!
Mijn laatste aanwinst zijn power chords en een netfilter van Isotek. Het kost wat, maar daardoor zit er veel meer detail in de set en de bas is strakker. Af en toe demonstreer ik het weleens aan mensen die denken dat zoiets onzin is. Ze komen er altijd van terug als ze de verschillen met eigen oren gehoord hebben!
Grappig dat sommige mensen niet geloven in een beetje fatsoenlijke bekabeling. Als je hoort wat voor verschil echt goede kabels van Taralabs bij mij maakten tov wat goedkoper spul van Monster Cable, dan valt je mond open. Laat staan wat een goede kabel doet tov standaard dropveters. Ik begrijp dat niet iedereen 700 euro betaalt voor een interlinkje tussen cd-speler en versterker, maar dat het weggegooid geld is, is grote onzin. Echt een upgrade!
Mijn laatste aanwinst zijn power chords en een netfilter van Isotek. Het kost wat, maar daardoor zit er veel meer detail in de set en de bas is strakker. Af en toe demonstreer ik het weleens aan mensen die denken dat zoiets onzin is. Ze komen er altijd van terug als ze de verschillen met eigen oren gehoord hebben!
Ik houd me aanbevolen voor een demonstratie want ik denk niet alleen dat het onzin is, ik ben ervan overtuigd. M'n zwager is ook zo'n kabeltjesfan en ik heb al eens een middag naar allerlei verschillende kabels geluisterd (daar zaten ook dropveters tussen), waarbij hij continu beweerdere dat het warmer klonk, dat de "essen" en "effen" veel minder scherp klonken enzovoorts en natuurlijk de standaard vage uitspraken als "een strakker laag" en "een sprankelend hoog". Ik hoor dus niets van die verschillen. Ja, die scherpe essen en effen hoor ik ook in sommige opnames, maar die verdwijnen echt niet met een dure kabel. En als ze die wel zouden doen verdwijnen/verminderen zijn het dus inderdaad eerder filters dan dat ze voor een natuurgetrouwer geluidsbeeld zouden zorgen.
Over netfilters heb ik een vrij korte en ongenuanceerde mening: echt je reinste kolder en pure geldklopperij. Doet me vooral aan die "bedorven stroom"-reclame denken en aan het sprookje De Nieuwe Kleren van de Keizer.
0
Ace
geplaatst: 5 februari 2008, 08:54 uur
Ik denk dat je in dit geval met een gehoorapparaat dan ook een stuk beter af bent dan met andere kabels
Ik weet niet en waar je iets gedemonstreerd is, want ik nodig je graag een keer uit om je voor eens en altijd uit de droom te helpen.
Alles moet wel in balans zijn. Aan een cd-speler van 400 euro hoef je geen interlink van 500 euro te hangen en een luidspreker van 200 euro per stuk is nou ook niet echt gebaat bij luidsprekerkabel van 100 euro per meter...
Deze jongen hoort het verschil wel degelijk en met mij een ieder die ik het heb laten horen. Het is ook simpel te verklaren, want toch niet iedere kabel geleidt even goed of is even goed afgeschermd? Als je alleen het verschil al neemt tussen zilver en koper, dat geeft een heel ander klakbeeld.
Netfilters halen pieken en dalen uit de stroom in je huis, het gaat niet alleen om de stroom die binnenkomt. Het schakelen van koelkasten en al dat soort apparaten zijn wel degelijk van invloed op vooral je versterker. De vergelijking met die schone stroom reclame gaat helemaal scheef.
Als dit nou echt gebakken lucht zou zijn, zal een fabricant van dit soort materiaal dan echt enig bestaansrecht hebben denk je? Het is aan jou niet besteed blijkbaar en dat kan, maar ga nou niet zo doen alsof iedereen die wat geld aan goede bekabeling uitgeeft zijn geld over de balk smijt. Ik ken mensen die pretenderen het verschil tussen een set van 1000 en van 10.000 euro ook niet te horen. Tsja, dan moet je er vooral niet te veel geld aan uitgeven (al kan ik me niet voorstellen dat je geen verschil hoort, maar goed).
Ik weet niet en waar je iets gedemonstreerd is, want ik nodig je graag een keer uit om je voor eens en altijd uit de droom te helpen.Alles moet wel in balans zijn. Aan een cd-speler van 400 euro hoef je geen interlink van 500 euro te hangen en een luidspreker van 200 euro per stuk is nou ook niet echt gebaat bij luidsprekerkabel van 100 euro per meter...
Deze jongen hoort het verschil wel degelijk en met mij een ieder die ik het heb laten horen. Het is ook simpel te verklaren, want toch niet iedere kabel geleidt even goed of is even goed afgeschermd? Als je alleen het verschil al neemt tussen zilver en koper, dat geeft een heel ander klakbeeld.
Netfilters halen pieken en dalen uit de stroom in je huis, het gaat niet alleen om de stroom die binnenkomt. Het schakelen van koelkasten en al dat soort apparaten zijn wel degelijk van invloed op vooral je versterker. De vergelijking met die schone stroom reclame gaat helemaal scheef.
Als dit nou echt gebakken lucht zou zijn, zal een fabricant van dit soort materiaal dan echt enig bestaansrecht hebben denk je? Het is aan jou niet besteed blijkbaar en dat kan, maar ga nou niet zo doen alsof iedereen die wat geld aan goede bekabeling uitgeeft zijn geld over de balk smijt. Ik ken mensen die pretenderen het verschil tussen een set van 1000 en van 10.000 euro ook niet te horen. Tsja, dan moet je er vooral niet te veel geld aan uitgeven (al kan ik me niet voorstellen dat je geen verschil hoort, maar goed).
0
geplaatst: 5 februari 2008, 13:03 uur
Ace schreef:
Alles moet wel in balans zijn. Aan een cd-speler van 400 euro hoef je geen interlink van 500 euro te hangen en een luidspreker van 200 euro per stuk is nou ook niet echt gebaat bij luidsprekerkabel van 100 euro per meter...
Volledig mee eens. De kabels moeten in verhouding staan tot de apparatuur. Ik twijfelde over een nieuwe CD speler van NAD maar omdat de lades van NAD wel keukenlades lijken opperde de verkoper om eerst eens zo'n kabel te proberen. Een speler van rond de 400 Euro kan prima vooruit met een MonsterCable van 90 Euro. Zit je in een veel hogere klasse, dan moet je inderdaad waarschijnlijk nog betere kabels hebben. De toonregelaars konden meteen na het aansluiten van de MonsterCable netjes terug op half worden gezet in plaats van max. Het klinkt gewoon echt veel dynamischer.
De demonstratie met een netfilter heb ik gehad en het is niet te geloven wat het electriciteitsnet allemaal aan geluiden oppikt uit de atmosfeer (complete radiozenders !!). Ik overweeg een netfilter voor de gitaarversterker.
Dat je het er niet voor over hebt is één, maar het als onzin af te doen is goedkoop. Ga die demonstratie maar eens beluisteren.
0
geplaatst: 5 februari 2008, 13:03 uur
Sinds een paar maanden ook een nieuwe set gekocht.
Cd speler en versterker van Cambridge Adio en luidsprekers van Amphion serie Ion-L. Voordeel van deze boxen vind ik dat naast ze supergaaf klinken er ook nog mooi uitzien. Bekabeling kosten bij elkaar z'n 150 euro.
Cd speler en versterker van Cambridge Adio en luidsprekers van Amphion serie Ion-L. Voordeel van deze boxen vind ik dat naast ze supergaaf klinken er ook nog mooi uitzien. Bekabeling kosten bij elkaar z'n 150 euro.
0
Ace
geplaatst: 5 februari 2008, 13:14 uur
@mkrake: leuk man! Cambridge is een mooi merk! Met mijn eigen bedrijfje naast mijn gewone baan zijn we er dealer van en het is echt geweldig qua prijs- en kwaliteitverhouding. Ik heb ooit een 540R receiver gehad, een 640C cd-speler en een 540D dvd-speler en dat klonk prima op Infinity Kappa luidsprekers. Momenteel heb ik een DVD99 van CA als DVD-speler en het beeld van zo'n ding is gezien de prijs van 395 euro echt bijzonder goed, geupscaled naar 1080p over HDMI. De speakers ken ik niet? Eens even google-en 
@ROE: dat bedoel ik nou ja. Heb een tijdje een Advance Acoustic versterker van 700 euro met een Cambridge Audio cd-speler van 500 euro gebruikt. Om te demo-en had ik wat interlinks en een interlink van Taralabs a 700 euro icm een speakerkabel van 800 euro was natuurlijk een beetje over-the-top. Het bood wel resultaat, maar je haalt nooit het maximale eruit. De verbetering van dynamiek en de rust in het geluidsbeeld hebben dan hun bottle-neck bij de versterker en speler (of enventuele luidsprekers). Er wordt vaak aangeraden om 10 tot 15 procent van je budget voor de gehele set aan bekabeling te besteden. The sky is the limit, dat is met alles, dus gewoon in verhouding houden en wat proberen.
We zijn ook Isotek-dealer en ik heb laatst een demonstratie van Isotek zelf gehad. Een set begon met een gamma-stekkerblok, normale netsnoeren en werd langzaam opgebouwd met afschermde netsnoeren, netfilters, enz. Het geluid werd echt steeds en steeds beter, hoewel dat naarmate we in de duurdere klassen kwamen steeds marginaler werd. Logisch, het verschil tussen een versterk van 500 en 2000 euro is ook veel groter dan dat tussen eentje van 10.000 en 20.000 euro.

@ROE: dat bedoel ik nou ja. Heb een tijdje een Advance Acoustic versterker van 700 euro met een Cambridge Audio cd-speler van 500 euro gebruikt. Om te demo-en had ik wat interlinks en een interlink van Taralabs a 700 euro icm een speakerkabel van 800 euro was natuurlijk een beetje over-the-top. Het bood wel resultaat, maar je haalt nooit het maximale eruit. De verbetering van dynamiek en de rust in het geluidsbeeld hebben dan hun bottle-neck bij de versterker en speler (of enventuele luidsprekers). Er wordt vaak aangeraden om 10 tot 15 procent van je budget voor de gehele set aan bekabeling te besteden. The sky is the limit, dat is met alles, dus gewoon in verhouding houden en wat proberen.
We zijn ook Isotek-dealer en ik heb laatst een demonstratie van Isotek zelf gehad. Een set begon met een gamma-stekkerblok, normale netsnoeren en werd langzaam opgebouwd met afschermde netsnoeren, netfilters, enz. Het geluid werd echt steeds en steeds beter, hoewel dat naarmate we in de duurdere klassen kwamen steeds marginaler werd. Logisch, het verschil tussen een versterk van 500 en 2000 euro is ook veel groter dan dat tussen eentje van 10.000 en 20.000 euro.
0
geplaatst: 5 februari 2008, 13:20 uur
Ace schreef:
Ik denk dat je in dit geval met een gehoorapparaat dan ook een stuk beter af bent dan met andere kabels
Ik weet niet en waar je iets gedemonstreerd is, want ik nodig je graag een keer uit om je voor eens en altijd uit de droom te helpen.
Ik weet niet en waar je iets gedemonstreerd is, want ik nodig je graag een keer uit om je voor eens en altijd uit de droom te helpen.Alles moet wel in balans zijn. Aan een cd-speler van 400 euro hoef je geen interlink van 500 euro te hangen en een luidspreker van 200 euro per stuk is nou ook niet echt gebaat bij luidsprekerkabel van 100 euro per meter...
Je moet natuurlijk zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, het is tenslotte je eigen hobby.
Wel frappant dat je het hier voornamelijk over bedragen hebt. Het "het is duurder dus beter" principe doet mij namelijk vooral denken aan betweterige verkopers in elecronica winkelketens met weinig (daadwerkelijk technische) kennis van zaken.
Het lijkt me ook totaal niet uitmaken of je luidsprekerkabel van 100 euro aan goedkope of dure luidsprekers hangt, want de verschillen zitten toch echt in de luidsprekers zelf.
Verder betwijfel ik ten zeerste of je het verschil tussen koper en zilver op basis van geleidende eigenschappen zou kunnen horen. Het menselijk oor is een vrij onnauwkeurig meetinstrument en we hebben het dan dus over cijfertjes ergens ver achter de komma.
Feit is dat bij signaal overdracht via analoge kabels inderdaad verliezen optreden. Dan heb je het dus 10den van promilles of minder. Bij een zilveren of gouden of weet ik veel wat voor blabla-kabel zijn die verliezen ongetwijfeld nog lager. Echter het menselijk oor is volgens mij niet of nauwelijks in staat deze te horen en als je ze al zou horen heeft dat iig geen invloed op de "ruimtelijkheid of sprankelendheid" van de plaat/CD-opname zoals je zo vaak hoort beweren. Dat zit immers ingebakken in de opname en is bijna enkel nog te veranderen/verbeteren door de kwaliteit en vooral plaatsing van je speakers.
Trouwens, bij mijn weten wordt er bij opnames in de muziekwereld bijna uitsluitend gebruik gemaakt van gewoon koper en dan ook nog eens over lengtes van vele tientallen meters.
Je maakt mij niet wijs dat de fabrikant van jouw ongetwijfeld erg dure apparatuur er niet zelf aan heeft gedacht een fatsoenlijk netfilter in z'n producten te plaatsen, mocht dit daadwerkelijk nodig zijn.
En volgens mij halen de condensatoren in je voeding de pieken uit de stroom en als ze dat niet (goed) doen moet je dus een apparaat met een betere voeding kopen.
Ik heb iig persoonlijk nog nooit last gehad van stoorsignalen van andere apparaten op m'n versterker (ik zet m'n versterker dan ook niet naast m'n koelkast).
Ik verbaas me inderdaad in hoge mate over de hele high-end industrie. Een groot deel van deze branche houdt zich m.i. bezig met het oplossen van niet bestaande of volstrekt verwaarloosbare problemen en er zijn kennelijk mensen die daar heilig in geloven. Het lijkt wel een beetje op een soort religie.
Verder kan het verschil tussen een set van 1000 en 10.000 euro (mits over dezelfde speakers in dezelfde opstelling getest) inderdaad best lastig te horen zijn.
Samengevat: ik ben eigenlijk vooral muziekliefhebber en niet zozeer geluidsliefhebber.
0
geplaatst: 5 februari 2008, 13:29 uur
Running On Empty schreef:
De demonstratie met een netfilter heb ik gehad en het is niet te geloven wat het electriciteitsnet allemaal aan geluiden oppikt uit de atmosfeer (complete radiozenders !!). Ik overweeg een netfilter voor de gitaarversterker.
Dat je het er niet voor over hebt is één, maar het als onzin af te doen is goedkoop. Ga die demonstratie maar eens beluisteren.
Haha, ik heb echt nog nooit last gehad van complete radiozenders als storing op het signaal van bijvoorbeeld mijn CD-speler. En als dat wel zo zou zijn zou ik direct m'n apparatuur terugbrengen, want dan is het gewoon ongelofelijke rommel. Nogmaals, als dit daadwerkelijk zo'n groot probleem zou zijn dan zouden zeker de duurdere apparaten toch standaard met dergelijke filters worden uitgerust?
Nog een vraagje: Heeft één van jullie wel eens een serieuze blinde luisterproef gedaan met verschillende kabels/netfilters? Dus niet: kabeltje 1 proberen, loskoppelen, en dan 30 seconden later hetzelfde muziekstuk met de duurdere (en dus betere!!!) kabel. Dat is m.i. namelijk één grote pot zelfsuggestie.
0
Ace
geplaatst: 5 februari 2008, 13:57 uur
HammerHead schreef:
Je moet natuurlijk zelf weten waar je je geld aan uitgeeft, het is tenslotte je eigen hobby.
Wel frappant dat je het hier voornamelijk over bedragen hebt. Het "het is duurder dus beter" principe doet mij namelijk vooral denken aan betweterige verkopers in elecronica winkelketens met weinig (daadwerkelijk technische) kennis van zaken.
Het lijkt me ook totaal niet uitmaken of je luidsprekerkabel van 100 euro aan goedkope of dure luidsprekers hangt, want de verschillen zitten toch echt in de luidsprekers zelf.
Ik heb het over bedragen om verhoudingen aan te geven. Duur is niet altijd beter, want er zijn versterkers van 1000 euro die beter klinken dan van 1500, al blijft het altijd smaakgebonden. Een versterker van 3000 euro klinkt echter altijd beter dan 1 van 700 euro, of het nu je smaak is of niet. Daarom is het altijd belangrijk eerst een budget te kiezen en in dat budget de mogelijkheden te bekijken. Je bent het hopelijk wel met me eens dat speakers van 1500 euro per stuk een beetje overkill zijn voor een versterker van 400 euro? Verhoudingen, daar gaat het om! Wat iedereen er echt aan uitgeeft moet ie lekker zelf weten. In grote winkelketens moet je geen hifi kopen, tenzij je weet wat je koopt en het er goedkoper kan krijgen
Verder betwijfel ik ten zeerste of je het verschil tussen koper en zilver op basis van geleidende eigenschappen zou kunnen horen. Het menselijk oor is een vrij onnauwkeurig meetinstrument en we hebben het dan dus over cijfertjes ergens ver achter de komma.
Feit is dat bij signaal overdracht via analoge kabels inderdaad verliezen optreden. Dan heb je het dus 10den van promilles of minder. Bij een zilveren of gouden of weet ik veel wat voor blabla-kabel zijn die verliezen ongetwijfeld nog lager. Echter het menselijk oor is volgens mij niet of nauwelijks in staat deze te horen en als je ze al zou horen heeft dat iig geen invloed op de "ruimtelijkheid of sprankelendheid" van de plaat/CD-opname zoals je zo vaak hoort beweren. Dat zit immers ingebakken in de opname en is bijna enkel nog te veranderen/verbeteren door de kwaliteit en vooral plaatsing van je speakers.
Trouwens, bij mijn weten wordt er bij opnames in de muziekwereld bijna uitsluitend gebruik gemaakt van gewoon koper en dan ook nog eens over lengtes van vele tientallen meters.
Allereerst zou ik ook altijd voor koper kiezen, dus ik ben het met de muziekwereld eens. Zilver maakt het allemaal wat killer, iets analytischer, maar dat gaat dan ten koste van het natuurlijke. Het menselijk oor is inderdaad een vrij beperkt meetinstrument, maar het klankbeeld is gewoon volledig anders. Ik besef me dat deze discussie voort kan duren totdat je het echt een keer zelf gehoord hebt. Daarom is het overigens nog steeds wel interessant om van gedachten te wisselen, daar niet van
Alles valt of staat bij de plaatsing van je speakers en helaas is dat in veel woonkamers nou niet echt optimaal te doen. Bij mij is het ook verre van ideaal, maar na wat schuiven heb ik het nu in ieder geval zo goed mogelijk voor elkaar. De kwaliteit van de opname is van minimaal net zo grote impact. Toch is ook de set van belang. Speakers en luidsprekers bepalen het stereobeeld en niet alleen de plaatsing. Breedte zit er als nel in, maar diepte is een ander verhaal. Het is pas echt goed als je de speakers niet meer hoort staan.Je maakt mij niet wijs dat de fabrikant van jouw ongetwijfeld erg dure apparatuur er niet zelf aan heeft gedacht een fatsoenlijk netfilter in z'n producten te plaatsen, mocht dit daadwerkelijk nodig zijn.
En volgens mij halen de condensatoren in je voeding de pieken uit de stroom en als ze dat niet (goed) doen moet je dus een apparaat met een betere voeding kopen.
Ik heb iig persoonlijk nog nooit last gehad van stoorsignalen van andere apparaten op m'n versterker (ik zet m'n versterker dan ook niet naast m'n koelkast).
Er zit een gewone ringkerntrafo en die filtert helemaal niets. Het gaat erom dat het gefilterd is voordat het je versterker in is om zo het circuit niet te beinvloeden. Gelukkig geef je ondertussen toe dat filtering wel degelijk van belang is. Het gaat er niet om of je apparaat op, onder of naast de koelkast staat. Het gaat er ook niet om of je stoom van Nuon of Eneco hebt, want dat is ook pure onzin. Veel groepen in huizen zijn niet goed afgescheiden, of soms zitten heel veel apparaten op dezelfde groep.
Ik verbaas me inderdaad in hoge mate over de hele high-end industrie. Een groot deel van deze branche houdt zich m.i. bezig met het oplossen van niet bestaande of volstrekt verwaarloosbare problemen en er zijn kennelijk mensen die daar heilig in geloven. Het lijkt wel een beetje op een soort religie.
Verder kan het verschil tussen een set van 1000 en 10.000 euro (mits over dezelfde speakers in dezelfde opstelling getest) inderdaad best lastig te horen zijn.
Samengevat: ik ben eigenlijk vooral muziekliefhebber en niet zozeer geluidsliefhebber.
De echte audiofielen, waar ik niet toe behoor overigens, overdrijven inderdaad weleens en doen net alsof het een religie is. Het punt is gewoon dat er in alles, dus ook in audio bizar veel te verkrijgen is in heel veel kwaliteiten. En vaak is die kwaliteit wat duurder, zoals het ook met heel veel andere dingen is. Uh, als ik het over een set heb, heb ik het wel over iets inclusief de speakers. Die set zoals jij de definitie plaatst zal overigens de dure altijd beter klinken dan de goedkope. Afhankelijk van de speakers wordt of het maximale niet uit de speakers gehaald met de goedkopere set, of het maximale niet uit de duurdere set gehaald vanwege de te goedkope speakers. De termen goedkoop en duur kunnen wat mij betreft wel gebruikt worden wanneer je het over sets hebt waarbij de een 10 keer zo duur is dan de ander. Geloof me, dat hoor je echt wel

Enniewee, samengevat mijnerzijds: ik ben ook muziekliefhebber en ervaar dat het liefs zo mooi mogelijk. Dan hoor ik details in muziek op mijn stereo die ik echt niet hoor op mijn autoradio. Daarbij ben ik geen audiofiel en wil hier mijn mening ook niet aan jou opleggen. Het is mijn hobby en voor een gedeelte een stukje business en de vele luisterervaringen die ik heb bij allerlei merken en producten hebben me bewezen dat bepaalde investeringen dus echt wel zinnig zijn, als je er tenminste waarde aan hecht of het ervoor over hebt.
Nog een vraagje: Heeft één van jullie wel eens een serieuze blinde luisterproef gedaan met verschillende kabels/netfilters? Dus niet: kabeltje 1 proberen, loskoppelen, en dan 30 seconden later hetzelfde muziekstuk met de duurdere (en dus betere!!!) kabel. Dat is m.i. namelijk één grote pot zelfsuggestie.
Jazeker! Mijn bevindingen waren dat duur niet altijd beter was (tot op zekere hoogte, binnen bepaalde marges) en dat iets gewoon erg smaakgebonden is. De een houdt van een 'warm' Engels geluid, de ander van een killer en transparanter 'Duits' geluid. Ik ben het wel met je eens dat je wanneer je niet helemaal blind luistert jezelf al snel voor wilt houden dat iets wat duurder is (vooral bekabeling) ook gelijk veel beter klinkt. Je moet natuurlijk ten opzicht van jezelf wel moreel je aankoop kunnen verantwoorden

0
geplaatst: 5 februari 2008, 15:15 uur
Ace schreef:
Ik heb het over bedragen om verhoudingen aan te geven. Duur is niet altijd beter, want er zijn versterkers van 1000 euro die beter klinken dan van 1500, al blijft het altijd smaakgebonden. Een versterker van 3000 euro klinkt echter altijd beter dan 1 van 700 euro, of het nu je smaak is of niet. Daarom is het altijd belangrijk eerst een budget te kiezen en in dat budget de mogelijkheden te bekijken. Je bent het hopelijk wel met me eens dat speakers van 1500 euro per stuk een beetje overkill zijn voor een versterker van 400 euro? Verhoudingen, daar gaat het om! Wat iedereen er echt aan uitgeeft moet ie lekker zelf weten. In grote winkelketens moet je geen hifi kopen, tenzij je weet wat je koopt en het er goedkoper kan krijgen

Of speakers van 1500 euro overkill zijn voor een versterker van 400 euro kan ik niet zo uit de losse pols beoordelen natuurlijk. Wel klinken (vaak duurdere) betere speakers zowel op een dure versterker als op een goedkopere beter dan kwalitatief mindere speakers. Het moet wel een heel erg brakke okki-wokki versterker zijn wil die het geluid wat uit die speakers komt volkomen verpesten (in die mate dat het over simple bijgeleverde fabrieksspeakertjes nog beter klinkt). Los daarvan zou ik als ik 2000 euro te besteden had dat inderdaad in een andere verhouding doen dan 1500 voor speakers en 400 voor de versterker.
Overigens lijkt de omgedraaide situatie (1500 voor de versterker en 400 voor de speakers) me een stuk funester voor het geluid.
Anders gezegd: stel je koopt 2 speakersets van respectievelijk 400 en 1500 euro en 2 versterkers van hetzelfde bedrag, dan zal de combinatie speaker 1500 - versterker 400 over het algemeen beter klinken dan de combinatie versterker 1500 - speaker 400.
Alle bedragen om verhoudingen aan te geven uiteraard

Allereerst zou ik ook altijd voor koper kiezen, dus ik ben het met de muziekwereld eens. Zilver maakt het allemaal wat killer, iets analytischer, maar dat gaat dan ten koste van het natuurlijke. Het menselijk oor is inderdaad een vrij beperkt meetinstrument, maar het klankbeeld is gewoon volledig anders. Ik besef me dat deze discussie voort kan duren totdat je het echt een keer zelf gehoord hebt. Daarom is het overigens nog steeds wel interessant om van gedachten te wisselen, daar niet van
Alles valt of staat bij de plaatsing van je speakers en helaas is dat in veel woonkamers nou niet echt optimaal te doen. Bij mij is het ook verre van ideaal, maar na wat schuiven heb ik het nu in ieder geval zo goed mogelijk voor elkaar. De kwaliteit van de opname is van minimaal net zo grote impact. Toch is ook de set van belang. Speakers en luidsprekers bepalen het stereobeeld en niet alleen de plaatsing. Breedte zit er als nel in, maar diepte is een ander verhaal. Het is pas echt goed als je de speakers niet meer hoort staan.
Alles valt of staat bij de plaatsing van je speakers en helaas is dat in veel woonkamers nou niet echt optimaal te doen. Bij mij is het ook verre van ideaal, maar na wat schuiven heb ik het nu in ieder geval zo goed mogelijk voor elkaar. De kwaliteit van de opname is van minimaal net zo grote impact. Toch is ook de set van belang. Speakers en luidsprekers bepalen het stereobeeld en niet alleen de plaatsing. Breedte zit er als nel in, maar diepte is een ander verhaal. Het is pas echt goed als je de speakers niet meer hoort staan.Oh ik geloof ook best dat je met andere (niet persé duurdere) apparatuur een verandering/verbetering aan je klankbeeld kunt aanbrengen. Ik denk alleen wel dat speakers (in combinatie met een degelijke versterker uiteraard) verreweg het belangrijkste zijn. Laten we zeggen: speakers+plaatsing 75%, versterker 20%, speler 4,9% en de overige 0,1% haal je misschien nog uit kabeltjes oid, al hoor ik dat dus niet echt.
Er zit een gewone ringkerntrafo en die filtert helemaal niets. Het gaat erom dat het gefilterd is voordat het je versterker in is om zo het circuit niet te beinvloeden. Gelukkig geef je ondertussen toe dat filtering wel degelijk van belang is. Het gaat er niet om of je apparaat op, onder of naast de koelkast staat. Het gaat er ook niet om of je stoom van Nuon of Eneco hebt, want dat is ook pure onzin. Veel groepen in huizen zijn niet goed afgescheiden, of soms zitten heel veel apparaten op dezelfde groep.
Een trafo filtert inderdaad helemaal niets, die scheid enkel je apparaat van het lichtnet en transformeert de stroom naar een lager voltage. Ik had het over het hele voedingsgedeelte: trafo, gelijkrichter, condensator(en). En waarom zou het gefiltert moeten worden voordat het de trafo in gaat, daar is natuurkundig gezien geen enkele reden toe. De condensator in een voeding zorgt voor filtering (spanningsafvlakking) voordat het de circuits van je versterker in gaat.
Uh, als ik het over een set heb, heb ik het wel over iets inclusief de speakers. Die set zoals jij de definitie plaatst zal overigens de dure altijd beter klinken dan de goedkope. Afhankelijk van de speakers wordt of het maximale niet uit de speakers gehaald met de goedkopere set, of het maximale niet uit de duurdere set gehaald vanwege de te goedkope speakers. De termen goedkoop en duur kunnen wat mij betreft wel gebruikt worden wanneer je het over sets hebt waarbij de een 10 keer zo duur is dan de ander. Geloof me, dat hoor je echt wel 

Ja, dan ligt het naar mijn mening dus voornamelijk aan de speakers. Simpel gezegd: elke goede versterker zou in principe met elke goede speakerset overweg moeten kunnen (binnen bepaalde vermogensgrenzen uiteraard).
Enniewee, samengevat mijnerzijds: ik ben ook muziekliefhebber en ervaar dat het liefs zo mooi mogelijk. Dan hoor ik details in muziek op mijn stereo die ik echt niet hoor op mijn autoradio.
Een beter voorbeeld voor het belang van goede speakers, opstelling en akoestiek kan ik zo snel niet bedenken.
Daarbij ben ik geen audiofiel en wil hier mijn mening ook niet aan jou opleggen. Het is mijn hobby en voor een gedeelte een stukje business en de vele luisterervaringen die ik heb bij allerlei merken en producten hebben me bewezen dat bepaalde investeringen dus echt wel zinnig zijn, als je er tenminste waarde aan hecht of het ervoor over hebt.
Zoals ik al zei. Als je plezier schept in je hobby moet je daar vooral mee doorgaan. Ik hecht er inderdaad veel minder waarde aan.
Jazeker! Mijn bevindingen waren dat duur niet altijd beter was (tot op zekere hoogte, binnen bepaalde marges) en dat iets gewoon erg smaakgebonden is. De een houdt van een 'warm' Engels geluid, de ander van een killer en transparanter 'Duits' geluid. Ik ben het wel met je eens dat je wanneer je niet helemaal blind luistert jezelf al snel voor wilt houden dat iets wat duurder is (vooral bekabeling) ook gelijk veel beter klinkt. Je moet natuurlijk ten opzicht van jezelf wel moreel je aankoop kunnen verantwoorden 

Ik heb dus nog nooit een serieuze blinde luisterproef gedaan (ja met je ogen dicht luisteren terwijl iemand anders de kabeltjes steeds verwisselt) en het lijkt mij best interessant om een keer te doen. Liefst met een paar blind overtuigde audiofielen en met duidelijke randvoorwaarden aan opstelling, geluidsfragmenten, gebruikte apparatuur e.d...
0
Mordor
geplaatst: 24 april 2008, 19:50 uur
Leuk een audiotopic. Hoewel ik geen adept ben, is het altijd wel leuk om te zien wat anderen zoal in huis hebben. Op het moment ben ik in het bezit van een geintegreerde vintage versterker/tuner van het merk Marantz (2216 uit '77). Mooi spul om te zien en nog aardig krachtig in zijn soort. Verder een Technics platenspeler een oude cd speler van Sony en nog niet zo lang geleden nieuwe zuil- speakers gekocht.
Ik ben tevreden met mijn huidige set, maar spaar al enige tijd om een nieuwe versterker/cd speler te kunnen aanschaffen. Maar ik stel dat continue uit.
Ik ben tevreden met mijn huidige set, maar spaar al enige tijd om een nieuwe versterker/cd speler te kunnen aanschaffen. Maar ik stel dat continue uit.
0
Sietse
geplaatst: 24 april 2008, 20:04 uur
ik wil een nieuwe versterker met boxen hebben, maar aangezien ik nog niet het geld heb hou ik me hier ff buiten.
Ga denk ik binnen kort wel op zoek naar een "nieuwe" platenspeler. Een die 78 toeren aan kan. Misschien dat ik met Koninginnedag nog iets tegen kom.
Ga denk ik binnen kort wel op zoek naar een "nieuwe" platenspeler. Een die 78 toeren aan kan. Misschien dat ik met Koninginnedag nog iets tegen kom.
0
geplaatst: 24 april 2008, 21:49 uur
Mordor schreef:
Leuk een audiotopic. Hoewel ik geen adept ben, is het altijd wel leuk om te zien wat anderen zoal in huis hebben. Op het moment ben ik in het bezit van een geintegreerde vintage versterker/tuner van het merk Marantz (2216 uit '77). Mooi spul om te zien en nog aardig krachtig in zijn soort. Verder een Technics platenspeler een oude cd speler van Sony en nog niet zo lang geleden nieuwe zuil- speakers gekocht.
Misschien is dat uitstellen niet zo verkeerd te noemen omdat je nog tevreden bent met je huidige set. Zo heb ik een pick-up uit 1974 die het nog prima doet zonder al te veel bij geluiden. Met mijn huidige set ben ik nog steeds in mijn sas, wel heb ik al geld opzij gelegd om iets te vervangen als een reparatie te duur gaat worden. Daarnaast koop ik met een zekere regelmaat het Duitse tijdschrift Audio om me op de hoogte te stellen van de ontwikkelingen op dit gebied. Op die manier heb ik al een lijstje in mijn achterhoofd wat goede merken zijn. Daarnaast loop ik uit nieuwsgierigheid eens per jaar een audio winkel binnen om te luisteren hoe nieuwe sets daadwerklijk klinken. Als je je aan het bovenstaande houdt kan je nog een tijd vooruit met je huidige set en wil je iets anders, dan ben je daar al op voorbereid.
0
geplaatst: 25 april 2008, 00:12 uur
Ik ben me momenteel wat aan het orienteren. Prijzen zijn hoog als je echt wat moois wilt heb ik al gezien. Ik heb nu 5.1 maar ben tot mijn eigen verbazing overtuigd dat ik nu over wil gaan naar audio. Veel mooier voor muziek en indien je een goeie installatie hebt klinken films in audio ook fantastisch. Of zijn hier ander mogelijk heden voor? of andere gedachtes?
Ik heb deze als versterker in mijn hoofd:
http://www.fransvaneeckhout.be/denon/pma-1500ae.htm
Ik heb deze als versterker in mijn hoofd:
http://www.fransvaneeckhout.be/denon/pma-1500ae.htm
0
geplaatst: 25 april 2008, 00:23 uur
Denon is geen slecht merk. Zelf heb ik een tuner/versterker van dit merk en luister hier al jaren met plezier na. Een algemene tip in deze: ga bij Japanse merken wel op zoek na luidsprekers van Europese merken, omdat deze over het algemeen een warmer geluid hebben dan die uit het verre Oosten. Hierdoor krijg je een mooie uitgewogen combinatie.
0
geplaatst: 25 april 2008, 00:25 uur
goeie tip! Thanks
heb je een suggestie voor europese luidsprekers?
heb je een suggestie voor europese luidsprekers?
0
geplaatst: 25 april 2008, 00:39 uur
Zelf heb ik luidsprekers van het Duitse merk Magnat waar ik tevreden mee ben. Andere boxen die goed scoren zijn Elac en B&W. Belangrijk hierbij is wat je er voor over heb. Bezuinig nooit op luidsprekers of de versterker. Zodra het hart van je set goed is, dan volgt de rest vanzelf. Belangrijk is dat een luidspreker lekker is om naar te luisteren zonder dat er vermoeidheid verschijnselen optreden. Neem zelf een cd mee bij een luistersessie.
0
geplaatst: 25 april 2008, 21:49 uur
Focal JMLab, Martin Logan, Quad of wanneer je ze toevallig tegenkomt Reference 3A. Allemaal top luidsprekers!
0
Ace
geplaatst: 28 april 2008, 10:11 uur
Het is makkelijk een rijtje merken op te noemen, maar ga eens luisteren. De een vindt dit mooi, de ander dat. Bepaal een budget en ga op grond daarvan verschillende sets luisteren. Cambridge Audio moet je eens proberen, fantastische kwaliteit voor het geld!
Zonder dat ik wil spammen, ik heb een bedrijfje in audio-apparatuur. Mocht je advies willen dan kan je altijd pm-en. Daarbij kan ik voor mume-ers vast wel iets interessants doen op prijstechnisch gebied.
Overigens heb ikzelf ook weer een kleine verandering aangebracht in het geheel. De Focal's uit een eerdere post zijn verkocht en vandaag of morgen komen de vervangers binnen: Focal Electra 1007 BE

Zonder dat ik wil spammen, ik heb een bedrijfje in audio-apparatuur. Mocht je advies willen dan kan je altijd pm-en. Daarbij kan ik voor mume-ers vast wel iets interessants doen op prijstechnisch gebied.
Overigens heb ikzelf ook weer een kleine verandering aangebracht in het geheel. De Focal's uit een eerdere post zijn verkocht en vandaag of morgen komen de vervangers binnen: Focal Electra 1007 BE

0
geplaatst: 28 april 2008, 13:11 uur

Ik heb alweer een tijdje deze Philips B7X14A (1961) staan. Neemt niet veel ruimte in (in mijn geval tamelijk handig) en brengt prima geluid voort. Hiervoor had ik een B7X63A (1956) staan. Die zag er een stuk beter uit en klonk ook erg goed, maar stond wel wat in de weg:

0
geplaatst: 28 april 2008, 15:03 uur
De foto's zijn niet van mij hoor, komen gewoon van het internet. Maar het zijn inderdaad hele mooie apparaten, dank je!
0
geplaatst: 3 mei 2008, 23:53 uur
Momenteel heb ik een surround versterker van Pioneer en een surround boxset van harman kardon de hkts 11. Ik ben daar niet tevreden over en nu wil ik weer overstappen op hifi stereo omdat ik toch meer een muziekliefhebber ben dan filmliefhebber. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een rotel versterker ra 1062 en Rotel cd speler rcd1072 met daarbij B&W 683 luidsprekers. Hieronder een paar plaatjes:
Versterker:

Cd speler:

Luidsprekers:

Is er iemand die ervaring heeft met een of meerdere van deze componenten? En hoe bevalt het?
Versterker:

Cd speler:

Luidsprekers:

Is er iemand die ervaring heeft met een of meerdere van deze componenten? En hoe bevalt het?
0
geplaatst: 4 mei 2008, 01:02 uur
B & W luidsprekers komen over het algemeen goed uit testen bij het Duitse tijdschrift Audio. Rotel is een merk waar mijn HIFI-boer erg mee in zijn nopjes is. Waar het nu op aankomt is, past het één bij het ander. Boxen A kunnen nog zo goed zijn, maar in combinatie met versterker B komen ze niet uit de verf. Dat is de enige tip die ik je nu kan geven. Zelf ben ik geen fan van surround, te veel gedoe en een echte concertzaal wordt de woonkamer er niet van.
0
geplaatst: 4 mei 2008, 13:04 uur
Ik heb de combinatie gehoord en het klonk indrukwekkend, ik was daarom benieuwd of er hier iemand was die ervaring had met deze componenten en of het na een tijdje nog steeds bevalt.
0
geplaatst: 4 mei 2008, 15:12 uur
Shangri-la schreef:
Ik heb de combinatie gehoord en het klonk indrukwekkend, ik was daarom benieuwd of er hier iemand was die ervaring had met deze componenten en of het na een tijdje nog steeds bevalt.
Dat is een lastige vraag, of de combinatie over een tijdje nog bevalt. Het beste wat je in dat geval kan doen is aan de HIFI-dealer te vragen of je de set een weekend of zo thuis wil horen. Als er binnen die twee dagen wat groeit wat goed aanvoelt, dan is er sprake van een goed besluit. Want hoe goed het ook bij de dealer klinkt, de thuissituatie is toch de beste graadmeter.
0
raffael77
geplaatst: 7 mei 2008, 16:22 uur
Idd. Bij de dealer hebben ze het afgestemd in hun audiotorium.
Thuis kan je te maken krijgen met warme inrichting(Veel spullen in de kamer) of een moderne inrichting. (Strak met weinig poespas)
Afstemmen is dus van groot belang. Ook de combinatie van versterker of surround receivers met een bepaalde speaker kan ook verschillen. Ook verschillen in speaker merken.
Sommige merken passen gewoon niet bij elkaar om het beste rendement te krijgen.
Wat ook zwaar telt is goede bekabeling. Mensen denken er vaak niet aan maar is net zo belangrijk.
Goede kabels zorgen voor betere klank weergave zowel op hoge, midden en lage tonen.
Speaker kabels van bepaalde diktes kunnen van belang zijn.
Cd Matje is ook fijn om te hebben. Door de spiegeling van cd oppervlakte gaat de laser langs de cd en krijg je minder goede uitlezing van een cd.
Het kan je geluid wel een keer zo goed laten klinken en dat alleen met een rubber matje. (Dit geld ook voor dvd spelers).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt succes.
Thuis kan je te maken krijgen met warme inrichting(Veel spullen in de kamer) of een moderne inrichting. (Strak met weinig poespas)
Afstemmen is dus van groot belang. Ook de combinatie van versterker of surround receivers met een bepaalde speaker kan ook verschillen. Ook verschillen in speaker merken.
Sommige merken passen gewoon niet bij elkaar om het beste rendement te krijgen.
Wat ook zwaar telt is goede bekabeling. Mensen denken er vaak niet aan maar is net zo belangrijk.
Goede kabels zorgen voor betere klank weergave zowel op hoge, midden en lage tonen.
Speaker kabels van bepaalde diktes kunnen van belang zijn.
Cd Matje is ook fijn om te hebben. Door de spiegeling van cd oppervlakte gaat de laser langs de cd en krijg je minder goede uitlezing van een cd.
Het kan je geluid wel een keer zo goed laten klinken en dat alleen met een rubber matje. (Dit geld ook voor dvd spelers).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt succes.
* denotes required fields.