Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic
zoeken in:
0
geplaatst: 22 mei 2008, 21:50 uur
Mithras schreef:
Autosuggestie, maar goed iedereen moet lekker zelf weten wat hij/zij koopt. Ik koop liever wat meer platen zonder mezelf voor de gek te houden.

Autosuggestie, maar goed iedereen moet lekker zelf weten wat hij/zij koopt. Ik koop liever wat meer platen zonder mezelf voor de gek te houden.

Volgens mij zit je op de verkeerde site. Voor autosuggesties zit je hier verkeerd. Hier gaat het over audio. Maar als je liever platen koopt hou ik je niet tegen.
0
geplaatst: 22 mei 2008, 21:59 uur
Kan zijn, mischien is mijn setje te bagger om het verschil te horen, of ik ben gezegend met een paar budget oren. Maar ik heb verschillende kabels van vdhul, kimber, siltech, mit aan mijn set gehad. En ik hoorde of geen verschil of het werd slechter, dit was bij de MIT bekabeling met die kastjes in de signaal weg.
0
geplaatst: 22 mei 2008, 22:07 uur
Mithras schreef:
Kan zijn, mischien is mijn setje te bagger om het verschil te horen, of ik ben gezegend met een paar budget oren. Maar ik heb verschillende kabels van vdhul, kimber, siltech, mit aan mijn set gehad. En ik hoorde of geen verschil of het werd slechter, dit was bij de MIT bekabeling met die kastjes in de signaal weg.
Het kan zijn dat de min en plus polen verkeerd waren aangesloten, want daar zijn luidsprekers gevoelig voor. En verder de ene gebruiker van HIFI heeft turbo-oren en de ander niet. Zelf behoor ik tot de eerste groep.
0
geplaatst: 22 mei 2008, 22:16 uur
Ik heb mijn luidsprekers nooit uit fase staan, maar goed ik ben al lang blij dat ik geen ls kabel van 100e of meer per meter nodig heb om van mijn muziek te kunnen genieten.
Anyway, mijn nederige set bestaat uit:
een 2x 38W rega brio versterker
Transmissielijn luidsprekers van Hans Baan HB1
een Project draaitafel (debut III met ortofon super om40)
en een usb Dac voor het digitale gebeuren.
Kabels:
standaard project interlink - Draaitafel
vdhull thunderline - dac
cs122 hybrid - luidsprekers
En daarbij zijn mijn luidsprekers absoluut het meest waardevol erg aangenaam geluid en gaan erg laag en daar hou ik van. versterker vervang ik mischien nog voor een met iets meer pit en vermogen.
Anyway, mijn nederige set bestaat uit:
een 2x 38W rega brio versterker
Transmissielijn luidsprekers van Hans Baan HB1
een Project draaitafel (debut III met ortofon super om40)
en een usb Dac voor het digitale gebeuren.
Kabels:
standaard project interlink - Draaitafel
vdhull thunderline - dac
cs122 hybrid - luidsprekers
En daarbij zijn mijn luidsprekers absoluut het meest waardevol erg aangenaam geluid en gaan erg laag en daar hou ik van. versterker vervang ik mischien nog voor een met iets meer pit en vermogen.
0
geplaatst: 22 mei 2008, 23:52 uur
Kijk eens aan, een medestander. Zelfsuggestie inderdaad, daar zit een hoop waarheid in.
0
Ace
geplaatst: 23 mei 2008, 07:59 uur
Ik stop met discussieren over die kabels, denk ik. Iedereen die het levende bewijs wil dat het echt wel uit maakt wanneer je een beetje zorgvuldig matcht, moet maar een keer een bakkie komen doen 
@Mithras: Rega, dat vind ik mooi! Heb eens een voor- en eindversterker met cd-speler van Rega op een paar Totem Hawk speakers gehoord en dat klonk erg indrukwekkend, zeker wanneer je dat ook nog naast de best acceptabele prijs legde. Was op de VAD in Veldhoven meen ik me te herinneren... Overigens vind ik Totem op alles goed klinken, maar dat terzijde

@Mithras: Rega, dat vind ik mooi! Heb eens een voor- en eindversterker met cd-speler van Rega op een paar Totem Hawk speakers gehoord en dat klonk erg indrukwekkend, zeker wanneer je dat ook nog naast de best acceptabele prijs legde. Was op de VAD in Veldhoven meen ik me te herinneren... Overigens vind ik Totem op alles goed klinken, maar dat terzijde

0
geplaatst: 23 mei 2008, 20:46 uur
Ja rega is best betaalbaar, en zijn muzikale amps. Ook al is de brio een amp met net iets te weinig pit voor mijn speakers.
0
Empyrium
geplaatst: 8 juni 2008, 03:16 uur
Ik heb een NAD versterker en cd-player met KEF boxen, en een paar dikke kabels. Ben geen audiofiel maar vind een goed geluid wel belangrijk.
0
geplaatst: 9 juni 2008, 08:03 uur
Even iets anders, als ik een goede doch compacte koptelefoon zou willen aanschaffen (die ik ook voor men ipod zou kunnen gebruiken), welk merk raden jullie dan aan?
0
Ace
geplaatst: 9 juni 2008, 11:07 uur
Er is een apart hoofdtelefoon-topic hier:
http://www.musicmeter.nl/forum/20/549/
Daarbij is dit wel een aardige test:
http://www.hifi.nl/recensies/3295/Multitest_In-Ears.html
http://www.musicmeter.nl/forum/20/549/
Daarbij is dit wel een aardige test:
http://www.hifi.nl/recensies/3295/Multitest_In-Ears.html
0
FatBottomedGirl
geplaatst: 19 juli 2008, 14:10 uur
Ik heb mijn luidsprekers op de houten vloer staan en dat levert niet het mooiste geluid op.
Waar kan ik het beste mijn luidsprekers opzetten om wel het meest optimale geluid eruit te halen?
NB. Hangen gaat niet, daar zijn ze te groot voor.
BVD!
Waar kan ik het beste mijn luidsprekers opzetten om wel het meest optimale geluid eruit te halen?
BVD!
0
geplaatst: 19 juli 2008, 15:10 uur
FatBottomedGirl schreef:
Ik heb mijn luidsprekers op de houten vloer staan en dat levert niet het mooiste geluid op.
BVD!
BVD!
Je kan het met spikes proberen, die vangen veel van de trillingen op. Zie link hieronder:
http://www.audioforum.be/co...
0
geplaatst: 19 juli 2008, 16:21 uur
FatBottomedGirl schreef:
Waar heb je last van dan?
0
geplaatst: 19 juli 2008, 16:37 uur
FatBottomedGirl schreef:
BVD!
BVD!
Het klinkt wellicht heel stom, maar probeer eens de luidsprekers op stoeptegels te plaatsen. Door het beton van de tegels wordt de nodige resonantie verminderd. Resultaat: mooie strakke weergave van de lage tonen.
0
FatBottomedGirl
geplaatst: 19 juli 2008, 18:55 uur
bubbachups schreef:
Waar heb je last van dan?
In principe klinkt het geluid niet slecht. Ik heb alleen het idee dat de lage klanken wat dof klinken en ik voel me beperkt in het opschroeven van het volume vanwege de buren.Waar heb je last van dan?
Al met al denk ik dat het beter kan.
Gerards Dream schreef:
Het klinkt wellicht heel stom, maar probeer eens de luidsprekers op stoeptegels te plaatsen. Door het beton van de tegels wordt de nodige resonantie verminderd. Resultaat: mooie strakke weergave van de lage tonen.
Dat klinkt niet stom, dat was nl ook mijn eerste gedachte. Maar voordat ik met tegels of van die sierbetonblokken ga sjouwen wil ik weten of er andere mogelijkheden zijn. Ik heb ook altijd begrepen dat marmer hét materiaal is om je speakers in te bouwen.Het klinkt wellicht heel stom, maar probeer eens de luidsprekers op stoeptegels te plaatsen. Door het beton van de tegels wordt de nodige resonantie verminderd. Resultaat: mooie strakke weergave van de lage tonen.
Ik was vroeger geen ster in natuurkunde maar denk ook dat tegels trillingen meer tegengaan dan...
Shangri-la schreef:
... spikes ...
Echter, het artikel van Shangri-la is duidelijk en omdat het een goedkope oplossing is en het iets mooier staat ben ik vanmiddag op zoek gegaan naar spikes.... spikes ...
Massief koperen spikes worden door de audiozaken inderdaad geadviseerd (dit wellicht omdat audiozaken geen stoeptegels verkopen). Helaas, de spikes waren uitverkocht!
Bedankt voor het meedenken en wellicht komen er meer tips!
0
geplaatst: 19 juli 2008, 19:05 uur
Als je boxen met een basreflex hebt kun je filterschuim in de gaten doen, dat scheelt ook in het aantal decibellen die je bas produceren.
0
FatBottomedGirl
geplaatst: 19 juli 2008, 19:24 uur
Ik heb geen gaten aangetroffen dus vermoedelijk heb ik ook geen basreflex
.
.
0
geplaatst: 19 juli 2008, 20:53 uur
Shangri-la schreef:
Als je boxen met een basreflex hebt kun je filterschuim in de gaten doen, dat scheelt ook in het aantal decibellen die je bas produceren.
De gaten in basreflex luidsprekers hebben een functie, en dat is om de geluidskast niet te doen laten mee trillen. Als je deze dus dicht stopt met het één of ander bestaat de kans dat je de geluidskast wel gaat horen, iets wat de fabrikant wilde voorkomen door die vreemde gaten er in te maken. De druk moet immers ergens van de ketel.
0
geplaatst: 19 juli 2008, 21:01 uur
Vandaar dat sommige luidsprekerfabrikanten ze bij hun boxen leveren. Nee, het kan wel degelijk. Het schuim wat ik bedoel is zó open dat de druk evengoed wel van de ketel kan, het zorgt er alleen voor dat het aantal decibellen van je bas vermindert wordt.
0
geplaatst: 19 juli 2008, 21:21 uur
Het lijkt me daarom alleen al voer voor een wetenschappelijk onderzoek, door TNO bijvoorbeeld. Om daarna te kijken c.q. te luisteren na wat de gevolgen zijn...
Hetgeen ik zeker weet. Is dat het zonde is een box met het basreflex gat aan de achterzijde in een kast vol boeken te zetten, want dat tast het karakter van de luidspreker aan. Het geluid wordt wel gedempt, maar niet op de juiste manier. In een artikel wat ik daar over heb gelezen schreef de journalist dat dergelijke systemen vrij moeten kunnen ademen om zo tot de beste prestaties te kunnen komen.
Hetgeen ik zeker weet. Is dat het zonde is een box met het basreflex gat aan de achterzijde in een kast vol boeken te zetten, want dat tast het karakter van de luidspreker aan. Het geluid wordt wel gedempt, maar niet op de juiste manier. In een artikel wat ik daar over heb gelezen schreef de journalist dat dergelijke systemen vrij moeten kunnen ademen om zo tot de beste prestaties te kunnen komen.
0
geplaatst: 19 juli 2008, 21:51 uur
Ik ben het wel met je eens wat betreft de boekenkast, hoe dichter de basreflex bij een wand zit, hoe meer basgeluid je zult ervaren. Maar dat filterschuim oftewel een bass plug wordt zelfs door bepaalde luidsprekerfabrikanten geadviseerd in bepaalde ruimtes waar de bas te zwaar klinkt.
0
geplaatst: 20 juli 2008, 02:08 uur
De plaats waar de luidspreker komt te staan is van invloed op de bas die er uitkomt. Een box die op de grond staat in de hoek geeft meer laag dan een luidspreker die midden in de kamer staat op een kastje bijvoorbeeld. In een kleine ruimte kan bas dus een nadelige invloed hebben. Toch blijf ik het een vreemde optie vinden om iets dicht te maken wat door wijze mensen is bedacht om een box goed te laten klinken. In dat geval lijkt het mij verstandiger om de toonregeling op de versterker anders in te stellen, dan aan de box te gaan rommelen. Of nog beter het geheel aan te passen aan de ruimte waar het komt te staan. Na een verhuizing kan het dus gebeuren dat het spul niet meer voldoet. Een vloer van hout versterkt bas en beton zorgt voor een meer neutrale klank. Volgens mij is daar meer winst uit te halen, dan met noodoplossingen te gaan werken. Heel cru gezegd: de woofers eruit schroeven, omdat de boxen in het kleinste kamertje komen te staan lijkt mij geen optie.
0
geplaatst: 20 juli 2008, 14:54 uur
Ik neem aan dat ze wel weten wat ze doen, anders adviseren ze zoiets niet. 

0
geplaatst: 21 juli 2008, 16:50 uur
Dat neem ik ook aan, dat ze weten waar ze mee bezig zijn, toch blijf ik het vreemd vinden een gat ergens in boren om het vervolgens dicht te maken met een speciale plug. Het doet mij denken aan water naar de zee brengen. Had in dat geval gekozen voor een andere bouwwijze lijkt mij. Een gesloten systeem in plaats van basreflex. Nu doet het mij althans denken aan een fabrikant die niet voor 100 procent achter zijn product staat, en dat roept vragen op....
0
geplaatst: 21 juli 2008, 17:17 uur
Aan de andere kant kan ik het ook wel begrijpen. Als je zware boxen hebt die meestal in grote ruimtes gebruikt worden, en daar ook voor bedoeld zijn, kunnen ze in een kleine ruimte te bassig klinken, in dat geval kun je de pluggen gebruiken. Helemaal niet vreemd lijkt mij.
0
geplaatst: 22 juli 2008, 01:18 uur
Toch blijf ik het vreemd vinden. Als ik bijvoorbeeld kleiner zou gaan wonen, zou ik eerder kiezen on de installatie te herzien. De grote boxen vervangen door kleinere die beter zijn toegespitst op de dan ontstane situatie. Volgens mij is daarmee meer winst te halen dan met tussen oplossingen te werken.
Dat de industrie pluggen aanbied om het basreflex gat te dichten is mooi te noemen, maar theoretisch wil dit er bij mij niet in. Wellicht tijd om naar een dealer te gaan om het verschil te horen en me te overtuigen. Tot die tijd blijf ik sceptisch.
Dat de industrie pluggen aanbied om het basreflex gat te dichten is mooi te noemen, maar theoretisch wil dit er bij mij niet in. Wellicht tijd om naar een dealer te gaan om het verschil te horen en me te overtuigen. Tot die tijd blijf ik sceptisch.
0
geplaatst: 22 juli 2008, 18:48 uur
Ik zou eventuele extra demping eerder ergens onderin de speaker aanbrengen (die basreflexpoorten zitten over het algemeen niet helemaal op de bodem. Ik heb het bij mijn eigen speakers ook gedaan. Gedeelte waar de aansluiting voor de snoeren zit losgeschroeft en een redelijke hoeveelheid BAF-wadding naar binnen gepropt. Meer demping in de speaker en het beinvloed de basreflexpoort niet want die zit zo'n 40 cm hoger.
Pluggen direct op de basreflexpoort hebben volgens mij vrij weinig effect op de directe demping van de bastonen vanwege de te geringe lengte van zo'n plug in verhouding met de golflengte van de lage tonen. Enige effect zou wat extra drukopbouw binnenin je speaker kunnen zijn en dat lijkt me inderdaad niet direct wenselijk.
Pluggen direct op de basreflexpoort hebben volgens mij vrij weinig effect op de directe demping van de bastonen vanwege de te geringe lengte van zo'n plug in verhouding met de golflengte van de lage tonen. Enige effect zou wat extra drukopbouw binnenin je speaker kunnen zijn en dat lijkt me inderdaad niet direct wenselijk.
0
geplaatst: 22 juli 2008, 23:09 uur
Hoe doe je zoiets als de basreflex-openingen in het midden zitten aan de achterzijde van de luidsprekers? Volgens mij hinder je daar door de woofer in zijn bewegingsvrijheid wat niet de bedoeling kan zijn, of ik moet het mis hebben?
0
geplaatst: 29 juli 2008, 22:41 uur
In De Site > Gebruikers > CD-rot:
ander vraagje:
hebben jullie ook wel eens problemen gehad door de aanschaf van een nieuwe (betere) speler?
mij lijkt het dat sommige enigszins bekraste vintage exemplaren in mijn pasverworven Densen toch wat makkelijker skippen dan ze eerst deden. Maar het kan verbeelding zijn.
ander vraagje:
hebben jullie ook wel eens problemen gehad door de aanschaf van een nieuwe (betere) speler?
mij lijkt het dat sommige enigszins bekraste vintage exemplaren in mijn pasverworven Densen toch wat makkelijker skippen dan ze eerst deden. Maar het kan verbeelding zijn.
0
Sheplays
geplaatst: 29 juli 2008, 22:45 uur
Nee, heb onlangs een Cambridge aangeschaft maar geen problemen ondervonden.
* denotes required fields.