MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Speakers inspelen klopt, minimaal 200 uur, de spoelen en de rubbers moeten "inslijten".
Echter, kabels inspelen is gelul, slaat natuurkundig gezien helemaal nergens op, de mensen die dit geloven en zeggen dat ze verschil horen hebben te veel fantasie.
Het is gewoon een metalen strip/draad waar een klein stroompje doorheen loopt en dat gaat echt niets veranderen aan de samenstelling of het gedrag van de gebruikte materialen voor de bedrading.

Zo'n kabel is zeker geen spier die door te oefenen sterker wordt. Helemaal gelijk blabla.

Aha, twee deskundologen die een één-tweetje opzetten; fijn spel jongens! En ik me maar wijs laten maken, dat het echt wel scheelt, zal het vast wel inbeelding zijn. Overigens - fyi - ik speel met MIT-kabels en daar zit een netwerkje in - maakt wat uit. Was trouwens advies van én Rhapsody én Wilbert.

Er was ook zo'n deskundoloog die vast bleef houden dat prijs/kwaliteit van de kabels ook geen %%$ uitmaakte; zie hierboven die discussie maar eens. En GD die kwam met het advies schuimrubber in zijn basreflex-poorten te stoppen kan ik echt niet serieus nemen.

@Ace: wat is jouw kijk hierop?

Prijs/kwaliteit maakt zeker veel uit, beiden afhankelijk van de gekozen materialen en manier waarop bijv. afscherming van kabels is gedaan.
Ik gebruik grotendeels zelfgemaakte kabels en weet dus redelijk waar ik over praat, heb behoorlijk wat geprobeerd en getest hiermee.
Richting waarin een afgeschermde kabel gebruikt wordt kan heel veel uitmaken, afhankelijk van hoe de bedrading is verbonden aan de connectoren.
Maar de eigenschappen van de gekozen materialen zullen nooit veranderen door de kleine stroompjes die door dit soort kabels horen te lopen, er zal pas iets veranderen als je echt hoge stroom door de kabels laat lopen, kabel wordt dan warm of zelfs heet en dan kan de kans bestaan dat je het metaal gaat gloeien waardoor de kristalstruktuur van het metaal kan veranderen, maar als dit gebeurd staat waarschijnlijk de mantel van de kabel al in de brand.

Ace
Waarom moet altijd alles natuurkundig of wetenschappelijk te onderbouwen zijn? Ik geloof niet alleen in het inspelen van kabels, maar weet het 100 procent zeker. Heb het thuis met mijn kabels aan den lijve ondervonden en heb laatst als test nog een ingespeelde kabel vervangen door eentje nieuw uit de doos en dat vergeleken. Als je het verschil niet hoort, luister je of niet goed naar je zet of je set geeft het verschil niet weer. Of er is iets met je oren, maar laten we daar even niet vanuit gaan. Het mooie is dat zelfs vrouwlief die verschillen hoort en me dus tegenwoordig niet meer uitlacht als ik weer eens een testje doe

Ace schreef:
Waarom moet altijd alles natuurkundig of wetenschappelijk te onderbouwen zijn?

Omdat magie en toveren niet bestaan.

Ace
blabla schreef:
(quote)

Mooie inhoudelijke reactie. Het feit dat jij het niet hoort kan met de door mij genoemde dingen te maken hebben, maar dat een ingespeelde kabel beter klinkt dan 1 uit de doos is een feit, net zo goed als cd-spelers, versterkers en luidsprekers. Ik hoef jou er niet met alle geweld van te overtuigen, maar op deze manier lijkt het net of ik hier onzin verkoop, terwijl ik dankzij de praktijk echt wel weet waar ik het over heb.

Ace schreef:
maar op deze manier lijkt het net of ik hier onzin verkoop,

Jouw reaktie probeert hetzelfde over mij te zeggen.

blabla schreef:
(quote)

Horen met je oren lijkt mij een zintuigelijk proces dat wel degelijk als empirische verificatie kan worden opgevat. De omschrijving ervan in taal blijft gebonden aan het gebruik van taal - en taal is gebaseerd op metaforen.

Niemand twijfelt bij een wijnproeverij aan de kracht van de eigen tong. Da's echt geen magie - het woordgebruik eromheen ("hangt mooi in het glas, prikkelt de tong, eindsmaak van chocola") brengt ons aan onszelf aan het twijfelen. Audio en gehoor: ik zou bijna willen zeggen: "wie niet horen wil, moet maar ...." en dan: voelen of kijken?

pretfrit
en nu in begrijpelijk nederlands graag.

Kabels inspelen lijkt mij ook onzin Heb zelf sinds kort ook MIT kabels en die zijn echt niet beter gaan klinken..mijn audioman heeft daar ook niets over losgelaten...lees het uberhaupt hier voor het eerst....klinkt / lijkt me ook niet logisch. (ben het zowaar met blabla eens)

hebben de heren mischien nog tips om op een goedkope manier het beste uit je apparatuur te halen b.v. schoonmaken connectoren , zekeringen , de boel weer een stevig vastschroeven, kast trillingsvrij maken etcetc....ik denk dat dat voor het merendeel van de bevolking van meer nut is dan het vermelden hoe geweldig een phonoversterker van 7000 euro wel niet klinkt...(dat zegt namelijk meer over die persoon ipv de eventuele kwaliteiten van zo'n totaal overbodig apparaat) Me dunkt dat je voor 7000 euro een topversterker inc. mm/mc phono-ingang kunt krijgen.

@PF - de versie in Nijntjestaal: horen met je oren is een vorm van meten (=vaststellen oftewel verififiëren) en meten = weten.

Ik heb zelf MIT-draadjes en ik ben na een paar weken verbetering gaan horen. Maar goed je zult me vast ook wel willen vertellen dat het "opleggen van wijn" ook bollocks is.

Ik heb Wilbert om toelichting gevraagd per mail - en daar wacht ik op; vervolgens kan ik het ook nog eens navragen bij More Music of de importeur. Zo gauw als ik wat hoor, plemp ik het hier, maar als ik mijn oren geloof heb ik genoeg verificatie gehad.

Enne, de phontrap van 7K euri da';s veel; maar er zijn ook cd-spelers van 15K euri en ik heb zelf wel eens een set horen spelen van 300 K en die klonk nie verkeerd nie (wel een boel geld).

@Kabels en inspelen:

De reactie van Hifistudio Wildert ontving ik net - lees hieronder, na *****:

Het feit dat iemand het “gelul”vindt zegt meer over de oplossendheid van zijn/haar hifi-installatie dan de werkelijkheid die in kabelland wordt gehanteerd.

Kabel break-in is al een jaren een bekend verschijnsel waar rekening mee wordt gehouden. Lees bijv eens de white-papers van MIT (krijgt eea wellicht wat meer diepgang).

MIT Cables - Technical / Whitepapers

Vr,gr,

Harald Warnier

Korte Jansstraat 11
3512 GM Utrecht
tel: 030 2319874
internet http://www.wilbert.nl
E mail: [email protected]

Ach, wat een drukte om niets. Of je een kabel nu wel of niet moet inspelen, of een speaker of een cd-speler of een versterker. Je hebt het natuurlijk over marginale verschillen. het is natuurlijk niet zo dat het setje eerst niet klinkt en later verschrikkelijk mooi gaat klinken.
En dan nog, wat de één mooi vindt, vindt de ander niet mooi. Bijvoorbeeld zilver kabels of koper. Of welk merk. Hier kom je nooit uit en het is ook niet belangrijk.

Ik krijg bij dit soort over en weer gediscusieer altijd het gevoel dat ik heel hard moet roepen: "Ga nou gewoon lekker van je muziek genieten, echt goeie muziek blijft op een transistorradiootje in de keuken ook overeind."
En als je maar genoeg muziek draait, dan speelt alles vanzelf in.

platedraaier schreef:
Ach, wat een drukte om niets. Of je een kabel nu wel of niet moet inspelen, of een speaker of een cd-speler of een versterker. Je hebt het natuurlijk over marginale verschillen. het is natuurlijk niet zo dat het setje eerst niet klinkt en later verschrikkelijk mooi gaat klinken.
En dan nog, wat de één mooi vindt, vindt de ander niet mooi. Bijvoorbeeld zilver kabels of koper. Of welk merk. Hier kom je nooit uit en het is ook niet belangrijk.

Ik krijg bij dit soort over en weer gediscusieer altijd het gevoel dat ik heel hard moet roepen: "Ga nou gewoon lekker van je muziek genieten, echt goeie muziek blijft op een transistorradiootje in de keuken ook overeind."
En als je maar genoeg muziek draait, dan speelt alles vanzelf in.

Muziek draaien - daar ben ik het geheel mee eens; bij de aanschaf van apparatuur doet zich nl (het bijna wetmatige, want het geldt voor meer duurzame consumptiegoederen) verschijnsel voor dat kwaliteit niet evenredig toe neemt met de benodigde investering. Eenieder kiest naar gelang zijn smaak/behoefte en bepaalt zijn budget, net zoals ook persoonlijke toptiens verschillen. Als je die verschillen accepteert, accepteer dan ook dat er mensen zijn die wel 7000 euri uitgeven voor een pre-amp.

Om die reden heb ik ook zelf ergens een grens getrokken omdat ik ook muziek (vinyl en cd's) in ruime mate wil kunnen aanschaffen.

Ace
@pretfrit: allereerst heb ik het nergens gehad over hoe goed die phono-amp van 7000 euri wel of niet klinkt. Het ging mij erom dat ik het een beetje te veel geld vind en het jammer vind dat hij zo duur is, aangezien mijn cd-speler, versterker en speakers van hetzelfde merk zijn en ik van homogeniteit houd. Overigens is het wel kort door de bocht te stellen dat het apparaat overbodig is. Dan zijn alle voor- en eindversterkcombinaties van 5000 euro ook overbodig, aangezien je voor 5000 euro een prachtige geintegreerde versterker kan krijgen.
De kabels: juist MIT-kabels staan er vanwege die kastjes die ze ertussen hangen bekend om te moeten inspelen.
Van de andere dingen die je noemt kan trillingsvrij maken enorm helpen. Van die vibrapods kunnen een signifante verbetering geven, wanneer je meubel gevoelig is voor resonanties of de behuizing van de apparatuur niet 'dood' is.

@blaba: de reactie van Wilbert onderstreept hetgeen ik verkondigde. De set laat waarschijnlijk de verschillen niet horen, doordat die details sowieso al niet weergegeven worden. Je verkoopt geen onzin gebaseerd op jouw ervaringen, maar het is gewoon een feit dat elk onderdeel van je installatie in moet spelen. Zelfs de spikes onder je speakers...

@platedraaier: hier heb je wel een punt. Het gaat in eerste instantie natuurlijk om de beleving van de muziek, het luisteren ervan! Ik ken mensen die niet meer van muziek kunnen genieten omdat ze voortdurend analytisch naar de weergave ervan zitten te luisteren. Als het eenmaal zo met je gesteld is wordt het een obsessie en is de lol er aardig vanaf.
De verschillen tussen voor het inspelen en erna waren bij mij niet marginaal, maar vrij groot.
Zoals je zegt, welk merk en wat dan ook: het is allemaal smaak gebonden. Overigens vind ik zilver helemaal niets.

Ace schreef:
maar het is gewoon een feit dat elk onderdeel van je installatie in moet spelen. Zelfs de spikes onder je speakers...

Spikes inspelen, ja hoor.
Zinloze discussie dit, als jij wil geloven in zwarte kunst, prima, maar ik ga hier niet verder mee door.
Ik ben audioliefhebber en techneut maar geen audiofiel die alles maar gelooft als een 'expert' het zegt.

Ace
blabla schreef:
(quote)

Spikes inspelen, ja hoor.
Zinloze discussie dit, als jij wil geloven in zwarte kunst, prima, maar ik ga hier niet verder mee door.
Ik ben audioliefhebber en techneut maar geen audiofiel die alles maar gelooft als een 'expert' het zegt.

Het kwam niet in je op dat ik weleens niet helemaal serieus zou kunnen zijn?

pretfrit
Mjuman schreef:

Muziek draaien - daar ben ik het geheel mee eens; bij de aanschaf van apparatuur doet zich nl (het bijna wetmatige, want het geldt voor meer duurzame consumptiegoederen) verschijnsel voor dat kwaliteit niet evenredig toe neemt met de benodigde investering. Eenieder kiest naar gelang zijn smaak/behoefte en bepaalt zijn budget, net zoals ook persoonlijke toptiens verschillen. Als je die verschillen accepteert, accepteer dan ook dat er mensen zijn die wel 7000 euri uitgeven voor een pre-amp.

Hier kan ik het ergens wel mee eens zijn. Ik sprak dan ook vanuit MIJN visie ten aanzien van het hi-end gebeuren...een markt die toch vooral gedomineerd lijkt te worden door "mannetjes"die andere "mannetjes" doen geloven dat ze al die geweldig dure apparatuur nodig hebben om een echt "mannetje" te zijn

M.a.w. commercie die weinig met werkelijkheid van doen heeft maar meer met geld verdienen. En dat mag..ben er zelf ook niet vies van,

en ja als er mensen zijn die denken niet zonder apparatuur van...(vul hier een buitenproportioneel bedrag in)...te kunnen leven en dat zonder problemen uitgeven dan vind ik dat ook best. Maar presenteer het niet als werkelijkheid...er wordt al genoeg commerciele onzin over de mensheid uitgestort (en nee ik stem niet links )

Tip: lees het sprookje "De Kleren van de Keizer" nog eens...

pretfrit schreef:
en nu in begrijpelijk nederlands graag.

hebben de heren mischien nog tips om op een goedkope manier het beste uit je apparatuur te halen.

AKOESTIEK!!!!!!!!!!

De luidsprekers goed plaatsen. Dit wil zeggen dat de tweeters het best tot hun recht komen als deze dusdanig zijn opgesteld dat ze op oor-hoogte zijn.

pretfrit
Woefdram schreef:
(quote)

AKOESTIEK!!!!!!!!!!

HOE!!!!!!

(wel zo nuttig)

pretfrit
Gerards Dream schreef:
De luidsprekers goed plaatsen. Dit wil zeggen dat de tweeters het best tot hun recht komen als deze dusdanig zijn opgesteld dat ze op oor-hoogte zijn.

oorhoogte? zittend of staand? daarnaast is mijn vriendin zo'n 20cm kleiner dan ik en die wil toch ook van optimaal geliud kunnen genieten.

@PF: sinds wanneer heeft een woonkamer staanplaatsen?
Het duidelijkste voorbeeld dat ik je kan geven is dit: ik heb gedraaid met Magnepans (magnetostaten: fantastisch hoog en midden; laag, maar zozo) en als je ging zitten in de bank, hoorde je - als je rustig ging zitten - het hoog er gewoon inkomen.

De ideale luisterplaats is de plaats precies midden tussen de speakers: denk aan een gelijkzijdige driehoek, waarbij de basislijn wordt gevormd door de (denkbeeldige lijn tussen de twee speakers) en de top door de plaats van de ideale luisterplek; een zijde (dus ook de basis) is dan 2 - 2,5 meter; hoe rekening met evt. obstakels als radiatoren e.d. (daar niet te dichtbij plaatsen). En dan gewoon testen en schuiven.

pretfrit schreef:
(quote)

oorhoogte? zittend of staand? daarnaast is mijn vriendin zo'n 20cm kleiner dan ik en die wil toch ook van optimaal geliud kunnen genieten.

Zittend natuurlijk, en qua lengte verschil moet je daar toch uit kunnen komen. Ga eens op bank zitten en meet de oorhoogte, deel dat door twee, en je heb een hoorbaar compromis waar mee te leven is.

pretfrit schreef:
(quote)

HOE!!!!!!

(wel zo nuttig)

Kijk hier maar eens...staan wel nuttige dingen.

http://www.soundscapes.nu/thuis.html

Wel snel kijken want dit bericht (dat een verwijzing naar een andere site bevat, o schande) zal wel snel verwijderd worden...de censuur is nogal streng hier...maar zo lang het duurt kun je op die site dus wat goede info opdoen over akoestiek thuis.

pretfrit
Gerards Dream schreef:
(quote)

Zittend natuurlijk, en qua lengte verschil moet je daar toch uit kunnen komen. Ga eens op bank zitten en meet de oorhoogte, deel dat door twee, en je heb een hoorbaar compromis waar mee te leven is.

Moet ik dan de oorhoogte vanaf de zitting of de vloer meten? ( )

pretfrit
Woefdram schreef:
(quote)

Kijk hier maar eens...staan wel nuttige dingen.

http://www.soundscapes.nu/thuis.html

,

(afbeelding)

Mijn Sinterklaascadeautje.

Harman Kardon HD 950 CD Player
Harman Kardon HK 3380 Stereo Reciever
JBL Northridge E80 Speakers

En dat geheel nu aansluiten op de rest van mijn rommel.

Philips DVDR3570H HDD & DVD Player/Recorder
Sony PS-LX250H Stereo Turntable System
Crosley CR711 Autorama Turntable

Gast
geplaatst: vandaag om 06:18 uur

geplaatst: vandaag om 06:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.