menu

Genres / Soul, Funk en R&B / Soul album van de Maand

zoeken in:
avatar van Reijersen
Wie maakt er een schema voor vanaf september?

avatar van principal2000
Ik stel onderstaande voor:

principal2000 (september)
Reijersen (oktober)
Edgar18 (november)
thelion (december)
jeroentjuhhh (januari)
Mb. (februari)
West (april)

Poeha (vooralsnog passieve deelnemer)

avatar van Reijersen
Bedankt principal, goed bezig.

avatar van west
Alleen: in maart draaien we geen soul of funk?

avatar van principal2000
Oeps, foutje. Jij mag maart soul geven.

avatar van principal2000
Laat ik mijn album voor komende maand maar alvast bekend maken. Dan kan iedereen alvast beginnen met luisteren .
Deze voldoet nét aan de eis van maximaal 20 stemmen. Ik zag dat geen van deelnemers tot nu toe heeft gestemd of een berichtje heeft achter gelaten. Desondanks verwacht ik dat een aantal deelnemers het album al wel (goed) kennen. Ik trap af met een flinke dosis funk met een vleugje talkbox. Voeg dit samen en je krijgt de elektrofunk van

(afbeelding)

Een feest van herkenning voor de hip-hop kenners onder ons en voor iedereen die George Clinton gerelateerde muziek kan waarderen, zal dit een geslaagd Soul Album van de Maand zijn. Wat kan je verwachten? Naast het bekendste nummer en tevens de lange opener van het album, veel aanstekelijke funky, dansbare nummers. Qua zang is het niet hoogstaand, maar ook niet slecht. Zapp had de talkbox niet nodig om slechte zangkunsten te verbloemen, maar verwacht ook geen extreem goede zangstem zoals bij Marvin, Sam, Al of Otis. De groove zit er in ieder geval flink in en je hebt het album in zijn geheel beluisterd voordat je het weet (nu duurt het album ook slechts ruim 40 minuten). Welke sample is het bekendst? Die van 2Pac of die van EPMD?
Je kunt het album in zijn geheel luisteren op youtube, maar bijvoorbeeld ook op Spotify

avatar van Reijersen
Het is aan!

Ik zal de titel aan laten passen.

avatar van Reijersen
Titel is aangepast. Goed begin, al ben ik niet de grootste 80's liefhebber. Zal het gaan merken.

FRIPI
Dat album is zeker heel vet. EPMD's You Got's To Chill is een classic (Er wordt beweerd dat zij de eerste G-Funk song maakte) is velen malen bekender dan 2Pac en is wel door meerdere groepen gesampled zoals MC Breed, Volume 10 & Rodney O & Joe Cooley of Low Profile.

Dit album is een ware funk classic

avatar van principal2000
Reijersen schreef:
Goed begin, al ben ik niet de grootste 80's liefhebber. Zal het gaan merken.

Ik denk eerlijk gezegd niet echt dat dit ooit jou favoriet album gaat worden.

avatar van principal2000
Leuk om je enthousiasme te lezen FRIPI.
FRIPI schreef:
EPMD's You Got's To Chill is een classic (Er wordt beweerd dat zij de eerste G-Funk song maakte) is velen malen bekender dan 2Pac en is wel door meerdere groepen gesampled

Ik vind zelf You Got's The Chill ook beter, maar 2Pac is toch wel bij een veel breder publiek bekend vanaf het album Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z..

FRIPI
principal2000 schreef:
Leuk om je enthousiasme te lezen FRIPI.
(quote)

Ik vind zelf You Got's The Chill ook beter, maar 2Pac is toch wel bij een veel breder publiek bekend vanaf het album Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z..


2Pac is zeker bekender bij het grote publiek maar dat nummer kennen veel niet eens.

avatar van Reijersen
Eerste luisterbeurt zit erop. Muzikaal dik in orde.

avatar van Reijersen
En mijn impressie staat bij het album. Wie volgt?


avatar van principal2000
Ik zie dat Jeroentjuhhh inmiddels ook al een berichtje heeft geplaatst bij het album.
We zitten net over de helft van de maand, dus de rest zal nog non-stop Zapp aan het luisteren zijn.

Persoonlijk vind ik de nieuwe opzet (SAvdMaand ipv SAvdW) al een verademing. Je kan het album echt goed beluisteren zonder teveel tijdsdruk. Hopelijk blijft iedereen (inclusief ikzelf) zo enthousiast.

avatar van Reijersen
Ben ik het mee eens.

avatar van Reijersen
Morgen is het oktober en gaan we verder met een nieuwe keuze van mijn kant. Van de totaal 7 deelnemers hebben er 4 een mening achter gelaten. Had toch gehoopt op meer.

avatar van principal2000
Even een reminder:
west
Edgar18
thelion
Hebben jullie het album ook geluisterd? Een berichtje bij het album wordt gewaardeerd.
Bedankt.

avatar van Reijersen
Ook ik ben zo vrij iets eerder mijn keuze bekend te maken. Daarvoor neem ik jullie graag wat jaartjes mee terug. We gaan van de 80's sound van Dazz namelijk naar de 60's sound van Carla Thomas. Met het album Gee Whiz beleefde deze vocale prachtdame namelijk haar doorbraak.


(afbeelding)


Misschien dat het soms wat oubollig zal klinken voor sommigen, maar de stem van deze dame staat als een huis. Ook muzikaal is het duidelijk de beginjaren van de bekendere soul.
Op Spotify is dit album sowieso te vinden. Ook via andere diensten als Deezer, YouTube, Grooveshark is dit een makkelijke vondst.

avatar van Edgar18
principal2000 schreef:
Hebben jullie het album ook geluisterd? Een berichtje bij het album wordt gewaardeerd.
Oei! Na mijn berichtje half augustus heb ik niet meer aan dit topic gedacht en dus ook het album niet geluisterd. Je mag me de volgende keer bij het plaatsen van het album best taggen hoor .

Vanavond heb ik geen gelegenheid maar Zapp staat genoteerd. Ik probeer hier de komende week naar te luisteren en het album een stem en eventuele recensie te geven.

Carla Thomas staat overigens bij deze ook genoteerd!

avatar van west
Ook helemaal gemist. Ik zal beide albums beluisteren!

avatar van Mb.
Mb.
Waar is jouw berichtje bij het album, Reijersen? Ik neem aan dat je 'm al uitgebreid beluisterd hebt?

avatar van Reijersen
Mb. schreef:
Waar is jouw berichtje bij het album, Reijersen? Ik neem aan dat je 'm al uitgebreid beluisterd hebt?


Zeker, die komt eraan. er van uit gaande dat je bij Carla Thomas bedoeld.

avatar van principal2000
Ah, ook een berichtje van Edgar18 bij Zapp. Goed bezig!

avatar van principal2000
Inmiddels heeft ook thelion een berichtje bij Zapp achtergelaten. Nu alleen west nog.

avatar van west
Nou he, he: ook ik heb een berichtje bij Zapp achtergelaten. Excuus voor de vertraging!!!!

Carla Thomas volgt voor het einde van de maand.

avatar van Edgar18
Heren thelion, jeroentjuhhh, Mb. en west, mevrouw Thomas wacht nog op een recensie van jullie hand!

Het is inmiddels november en dus ben ik aan de beurt jullie iets voor te schotelen. Getwijfeld heb ik over onder andere Lewis Taylor en Yvonne Fair maar deze beide artiesten zijn bij sommige van jullie (gelukkig) al bekend. Waar ik wel ben uitgekomen:

(afbeelding)

Mustafa Özkent - Gençlikle Ile Elele (1973). Een (bijna) vergeten funk plaat die een brug slaat tussen de traditionele Turkse (orient) muziek en het voor ons bekende westerse werk. Ik kwam ergens de omschrijving urban funk, acid jazz, psychedelische rock en inheemse Turkse muziek tegen. Ik ben heel benieuwd wat dat ons gaat brengen...

Veel plezier ermee!

PS. een roep naar Reijersen en principal2000, jullie mogen weer.

avatar van thelion
Edgar18 schreef:
Heren thelion, mevrouw Thomas wacht nog op een recensie van jullie hand!


Haha heb de verkeerde mevrouw Thomas gerecenceerd Irma Thomas - Wish Someone Would Care (1964) in de loop van de week of volgend weekend de correcte dan maar

avatar van west
In ieder geval een gave cover Edgar18.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:49 uur

geplaatst: vandaag om 19:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.