MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Stijn_Slayer
@ musician:

Dat is ook absoluut waar, maar dan mis je wel een groot betekenispotentieel (dat naar mijn mening de tekst verrijkt).

chevy93 schreef:
Elvis was de allereerste..

Ik bedoel MIJN Elvis

(afbeelding)

Dit wist ik hier eerder te melden, misschien helpt een beetje lezen hier ook .

Rudi S schreef:
Costello is een echte favoriet van mij, ik heb ook zeer hoge waarderingen (sterren) staan hier op MM en volg hem al vanaf het begin van zijn carriere.
Maar orgineel o.i.d.
Zijn naam komt van Elvis P, zijn uiterlijk van Buddy H.
Een beetje luisteren en je herkend de invloeden, waar hij overigens nooit een geheim van heeft gemaakt.
Oliver's Army is zelfs gepikt van Abba.
Get Happy van de soul jongens en het prachtige King of America van de country en roots jongens.
Midden jaren 70 was Costello naast computerprogrammeur ook folky die in Pubs optrad, daar heeft hij de Pubrock zien oprukken en toen de punk en newwave er aan kwam kon onze Elvis dit ook als de beste.
In de jaren 80 was er ook de perfecte pop alla Beatles / Beach boys.

musician schreef:

(geen idee wat Styx gitarist James Young hier op de set doet......)

Weet jij nog welke LP Styx dat jaar uitbracht?

Wat Rumours betreft, die verwacht ik niet anders was dat hotel album van die Eagles ook wel langs geweest.
Trouwens was Steely Dan al niet erg genoeg

Misterfool
ik hoop ook nog dat rush genoemd wordt. toch wel een band waar vele metal,symfonische en hardrockbands invloeden vandaan gehaald hebben.

Rudi S schreef:
Dit wist ik hier eerder te melden, misschien helpt een beetje lezen hier ook .
Sorry, dat ik niet alles op sla wat ik lees. Dat bericht is van 18 maart...

Verder denk ik aan Presley als ik Elvis hoor. Costello boeit me totaal niet.

Misterfool schreef:
ik hoop ook nog dat rush genoemd wordt. toch wel een band waar vele metal,symfonische en hardrockbands invloeden vandaan gehaald hebben.

En dan gaan we het over Mark Twain hebben?

Misterfool
Ben benieuwd; ik weet zelf weinig van literaire invloeden.

Nee hoor, Rush ( met name Neil Peart) draagt schrijfster Ayn Rand op handen.
Maar ok dit is dus weer geen boekenmeter en Rush zal wel niet voorbij komen denk ik zo.

Waarschijnlijk komt Stalin nog met een linkje voorbij.

Moet ik dat echt nog uitleggen met een link? YouTube - ‪Rush - Tom Sawyer‬‏

Misterfool
oh verdomme ja

Rudi S schreef:

Waarschijnlijk komt Stalin nog met een linkje voorbij.

of Slowgaze

Rudi S schreef:
Weet jij nog welke LP Styx dat jaar uitbracht?
Wat Rumours betreft, die verwacht ik niet anders was dat hotel album van die Eagles ook wel langs geweest.
Trouwens was Steely Dan al niet erg genoeg

The Grand illusion is het antwoord op de vraag.

Ik vind Elvis Costello en 1977 overigens óók geweldig en 100 x liever dan de Sex Pistols, akkoord.

Dat staat los van het feit dat Fleetwood mac met Rumours in dat jaar zelfs één van de meest essentiële rockalbums aller tijden heeft uitgebracht, maar ik neem maar voor lief dat dat zonder discussie een vaststaand feit is en dat iedereen natuurlijk alle ins en outs van het album wel eens voorbij heeft horen komen.

Steely dan heeft óók zijn plekje in de geschiedenis wel verdiend maar is inderdaad beduidend minder kleurrijk.

Niet zo de Pistols haten, dat is nergens voor nodig.
Voor het '77-album opteer ik overigens Ian Dury & The Blockheads - New Boots and Panties!!

Misterfool
bij punk moet ik toch altijd denken aan deze meesterlijke parodie van Mike Oldfield:

Mijn god, wat is dat kut, Luke. Echt.

Stijn_Slayer
Oldfield is gaaf. Prog in je face, Maarten!

Misterfool
Punk, nee nooit, dan nog liever disco moet Oldfield gedacht hebben bij het album platinum.

Stijn_Slayer schreef:
Oldfield is gaaf. Prog in je face, Maarten!

Prog in je aars, wat mij betreft. Oldfield is wel aardig, maar ik luister zoveel liever naar de Pistols.

Misterfool

(afbeelding)

Stijn_Slayer

Misterfool schreef:
(afbeelding)

Jij wint, Luke, jij wint.

Ik zie dat de door mij geintroduceerde boze Clint Eastwood weer eens van stal gehaald is ?

Ik vrees dat Chevy nu de komende nacht weer wakker ligt

Anders ik wel. Fijn hoor, daar gaat mijn nachtrust.

Bij Mike Oldfield moet je wel een echte Engelsman boos laten kijken:

(afbeelding)

Uit een hilarische scéne, Victor Meldrew (Richard Wilson) is vooral komiek!

Tijd om een ander onderwerp in de kroeg te gooien! Verscheidene belangrijke albums uit '77 zijn hier al weer gesuggereerd, maar blijkbaar is men even vergeten dat de geschiedenis van de popmuziek natuurlijk niet kan geschreven worden zonder de elektronische.

Deze week weer een prachtschijf:

Trans-Europe Express (1977), Kraftwerk

(afbeelding)

Lees het begeleidende stukje uit De Cultuurkenner hier.

Een overzicht van het topic vind je hier.

Uit het artikel:

een zeer vooruitstrevende muzieksien

Dat is een zeer vooruitstrevende spelwijze in ieder geval.

Cabeza Borradora schreef:
Werd in die tijd dikwijls zo geschreven in De Morgen, is ook al een keer in een ander stukje voorgekomen.

Had ik al gezien, maar in dit zinnetje vond ik het wel frappant. Ik heb van HUMO nog een boek liggen, de Rock 'n' rollgids. Een bundeling van albumrecensies en interviews. Daarin staan ook van die dingen, van nog wat vroegere tijden tot '95.

Stijn_Slayer
Die zag ik even niet aankomen, maar als ik er over nadenk is het geen vreemde keuze, en zeker geen onterechte. Een fantastisch album, dat ik onlangs heb leren kennen. Eindelijk eens een keer geen punk in 1977, maar aandacht voor de overige ontwikkelingen die zich destijds voordeden.

Prima instapper ook voor wie nog niet bekend is met Kraftwerk.

Ik ken alleen deze. Dus verdiep ik me deze week maar eens in hun andere albums. Zojuist Autobahn voor de eerste keer volledig beluisterd. De titeltrack (single) heb ik al nooit echt leuk gevonden, maar de rest vond ik ook niet echt boeiend, tot soms ronduit saai. Mijn eerste indruk: haalt bijlange het niveau van Trans-Europe niet. Het is ook wel zo dat ik niet van die ambient achtige stukken hou.
Momenteel heb ik Radio-Activity op. De schitterende titeltrack is me natuurlijk reeds bekend (single), maar het net gepasseerde Radioland valt me ook weer zwaar tegen...

Gast
geplaatst: vandaag om 10:34 uur

geplaatst: vandaag om 10:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.