Muziek / Muziekgames / MumeAfrekening 2015
zoeken in:
0
geplaatst: 3 januari 2016, 14:10 uur
gerre schreef:
hehee, herman bekijkt het negatief. beter laat dan nooit.
ik was hier geen actief deelnemer en ook volger eh, dus logisch dat ik niet mee ben tot nu.
maar het stond wel erg bovenaan mijn lijst toen ik nog ermee bezig was dus je zou het wel opgemerkt moeten hebbenhehee, herman bekijkt het negatief. beter laat dan nooit.
ik was hier geen actief deelnemer en ook volger eh, dus logisch dat ik niet mee ben tot nu.
0
geplaatst: 3 januari 2016, 14:11 uur
Ik doe nog geen embedded video's, anders kan ik zometeen zelf het topic niet meer laden op mijn iPad zonder dat mijn browser crasht. 
Dat komt wel bij de top 10.

Dat komt wel bij de top 10.
0
geplaatst: 3 januari 2016, 14:19 uur
Arrie schreef:
Wat betreft de Eindafrekening. Ik heb slecht nieuws voor Poeha. Ik heb ervoor gekozen om nummers die bij niet meer dan één persoon in de lijst hebben gestaan niet mee te rekenen voor de hitlijst. Er zijn daardoor drie nummers uitgevallen die er anders wel in hadden gestaan.
Ik snap uiteraard je beweegredenen wel, maar vind het toch jammer.Wat betreft de Eindafrekening. Ik heb slecht nieuws voor Poeha. Ik heb ervoor gekozen om nummers die bij niet meer dan één persoon in de lijst hebben gestaan niet mee te rekenen voor de hitlijst. Er zijn daardoor drie nummers uitgevallen die er anders wel in hadden gestaan.
Ik weet dat mijn lijsten over het algemeen niet corresponderen met die van de rest van dit topic. En dat ik een enkel nummer in jullie ogen veel te lang in m'n lijst laat staan. Maar ja, dat zijn dan ook nummers die gegarandeerd in mijn top 10 van de 00's en 10's gezamenlijk zouden komen te staan. De echte persoonlijke parels zeg maar. En waarvan ik eigenlijk geen genoeg kan krijgen, maar ja ook bij mij moeten ze na verloop van tijd verdwijnen. Duurt alleen soms wat langer

Het niet corresponderen met de andere lijsten is dan ook een reden dat ik definitief besloten heb te stoppen met dit topic. Uiteraard zal ik het wel blijven volgen om te zien of ik mooie nummers heb gemist. Ook de tijd en wat andere intensieve topics nopen me om hier niet door te gaan. Maar dit even ter zijde.
Wederom erg leuke stukjes die je bij de nummers weet neer te pennen
, blijf ze met plezier lezen. Nu weer snel verder anders verpest ik je hele presentatie nog

0
geplaatst: 3 januari 2016, 14:29 uur
Leuk, de jaarlijst! Met voor mij alvast 1 topper (Nicolas Jaar). Toch ook wel weer opvallend dat nummers die ik na 2/3 keer draaien echt niet interessant vond hier dan toch ineens opduiken (bv. die van Inspiral Carpets viel me echt tegen, vond Spitfire wel wat leuker).
Ben benieuwd naar wat we nog krijgen.
edit: jammer dat je hier stopt, Poeha, maar wel begrijpelijk. In eerste instantie maak je de lijst voor jezelf, maar het is wel leuk als anderen er wat uit oppikken.
Ben benieuwd naar wat we nog krijgen.
edit: jammer dat je hier stopt, Poeha, maar wel begrijpelijk. In eerste instantie maak je de lijst voor jezelf, maar het is wel leuk als anderen er wat uit oppikken.
0
geplaatst: 3 januari 2016, 14:29 uur
Dat is dus ook meteen het punt: het zijn echt persoonlijke parels. Het is wel een lastig punt, want ik denk dat er voor zowel het wel als niet meetellen wel wat valt te zeggen.
Ik vind het wel erg jammer dat je stopt maar ik kan het wel goed begrijpen. Gelukkig zal ik je nog tegen blijven komen in het '91-topic.
Ik vind het wel erg jammer dat je stopt maar ik kan het wel goed begrijpen. Gelukkig zal ik je nog tegen blijven komen in het '91-topic.

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 3 januari 2016, 14:31 uur
Welke 3 nummerszijn hierdoor afgevallen.
0
geplaatst: 3 januari 2016, 14:33 uur
Dat wil je niet weten, Frank 
Waarschijnlijk iets uit Zuid-Korea en iets met Soca

Waarschijnlijk iets uit Zuid-Korea en iets met Soca

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 3 januari 2016, 14:35 uur
Die clips zijn in ieder geval zeer amusant. The Tea Party zal trouwens nog zeker langskomen.
0
geplaatst: 3 januari 2016, 20:50 uur
DjFrankie schreef:
AOA - Like a Cat (zou op de 18e plaats zijn geëindigd!), Fadda Fox - Ducking en Farmer Nappy - My House, geloof ik.
Het lijkt nu wel alsof ik specifiek Poeha wil benadelen maar als er komend jaar een andere deelnemer is die nummers heel lang bovenin zijn lijst heeft staan waardoor ze alleen door hem in de eindlijst komen, dan zal ik hetzelfde doen. Maar ik heb er wel een tijd over getwijfeld, moet ik zeggen. Als men het er totaal niet mee eens is, hoor ik het graag.
Later vanavond de volgende tien, nu eerst even gezellig een serie kijken met m'n vriendin.

0
geplaatst: 3 januari 2016, 22:21 uur
#90 PAUW - Shambala (235 punten)
Eerste notering: DjFrankie, 18 november 2014
Nummer 1 van: DjFrankie, ranboy
Ook in de lijst van: musician, Sundance, Dance Lover, JoaMuse
Ook PAUW had de pech om over twee jaren verspreid te zijn. Het is een psychedelische rockband uit Nederland, die met Shambhala hun debuut maakte, en ondertussen al een heel album heeft uitgebracht. Je zou ze ook best eens live gezien kunnen hebben, want ze hebben overal in Nederland wel gestaan, en ook de popronde gedaan. PAUW lijkt behoorlijk door de jaren '70 geïnspireerd, zonder echt ouderwets te klinken. Een pakkende gitaarriff, dromerige zang, en een psychedelische sfeer zorgen voor een topsingle van eigen bodem.
#89 Florence + the Machine - Queen of Peace (240 punten)
Eerste notering: JoaMuse, 1 september
Nummer 1 van: JoaMuse
Ook in de lijst van: Arrie, Sander14, curufin, Gretz, iamsander
Florence Welch en haar machine zijn al een aantal jaren bezig, en in Engeland razend populair. Toch was Queen of Peace de eerste keer dat ze de Mega Top 50 haalde, en de eerste keer dat ze de Eindafrekening haalde. De bekende ingrediënten zijn aanwezig; een groots geluid, krachtige zang, flink wat dramatiek. Dat kan wat overdreven aandoen, maar op Queen of Peace klinkt Florence alsof ze al haar demonen te lijf gaat, daarin versterkt door een legioen blazers. De clip maakt het nummer nog aangrijpender dan het al is.
#88 Joanna Newsom - Sapokanikan (240 punten)
Eerste notering: Dance Lover, 11 augustus
Nummer 1 van: Aroentje, Sundance
Ook in de lijst van: jassn, ranboy, Eigenwijze 30
We hebben al een paar comebacks gehad, maar er zijn maar weinig rentrees waar zo reikhalzend naar werd uitgekeken als die van Joanna Newsom. Met haar drie voorgaande albums heeft ze een flinke MuMe-fanclub op weten te bouwen, maar net zoveel users die helemaal niets van haar (stemgeluid) moeten hebben. Sapokanikan is voor haar doen opvallend poppy. Misschien wel het meest toegankelijke liedje dat ze heeft gemaakt. Dat resulteert erin dat de liefhebbers het wat minder bijzonder vinden, terwijl er ook veel mensen zijn die nu wél wat met haar muziek kunnen. Wat minder polariserend dus. Toch heeft ze nog in twee lijstjes op de eerste plaats gestaan. De opvolgende single, Divers, was weer wat 'moeilijker' en kwam zodoende nauwelijks aan bod in de Afrekening.
#87 The Decemberists - Why Would I Now? (241 punten)
Eerste notering: Magick1, 19 oktober
Nummer 1 van: niemand
Ook in de lijst van: ranboy, Dance Lover, stardust_be
The Decemberists brachten in 2014 nog een album uit, waarvan o.a. de singles Make You Better en The Wrong Year nog langs zijn gekomen in het Afrekening-topic. Een echt grote hit wisten ze echter pas te scoren toen in oktober een EP'tje verscheen, Florasongs. Het openingsnummer daarvan klinkt ontzettend vertrouwd als je bekend met de band. Een aangenaam, melodieus folkliedje, gedragen door het karakteristieke stemgeluid van Colin Meloy.
#86 Rationale - Fuel to the Fire (242 punten)
Eerste notering: kemm, 26 juli
Nummer 1 van: Dance Lover, Silent_shout
Ook in de lijst van: jassn, Sundance, iamsander
Een veelbelovende nieuwe artiest, deze zanger uit Londen. Eén EP'tje, meer heeft ie nog niet uitgebracht, maar allebei de singles ervan deden het goed in de Afrekening. Rationale heeft een sterk, soulvol stemgeluid, dat ook mooi naar voren komt over de elektronische muziek. En daarbij is Fuel to the Fire een spannend liedje met een spannende clip. Ik verwacht dat we in 2016 veel meer gaan horen vam Rationale.
#85 Samaris - Tibrá (243 punten)
Eerste notering: DjFrankie, 27 januari
Ook in de lijst van: Aroentje, Silent_shout, Arrie, Eigenwijze 30, Sundance
Er komt veel interessante muziek uit IJsland (terwijl het maar een klein landje is). Sigur Rós en Björk natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld Mammút en Samaris. Ik merk dat de IJslanders vaak veel sfeer in hun muziek verwerken, en dat geldt ook zeker voor Tibrá van Samaris. Een meeslepend nummer met een fascinerende clip, waardoor je langzaam maar zeker wordt meegenomen, hun wereld in. Ik geloof dat de broers Aroentje en Silent_shout[/user] afgelopen jaar nog naar IJsland zijn geweest, o.a. voor het festival Icelandic Airwaves. Hebben ze dit nummer daar nog veel gedraaid (of de band zelfs live gezien)?
#84 Typhoon - Liefste (246 punten)
Eerste notering: Arrie, 3 mei
Nummer 1 van: Arrie, Dance Lover
Ook in de lijst van: Poeha, Vince vega, Gretz, curufin, Sundance
Elf jaar geleden won hij de Grote Prijs van Nederland, in 2007 vestigde hij zijn naam in de nederhop met zijn debuutalbum (Tussen Licht en Licht), en in 2014 was er eindelijk zijn tweede album (Lobi Da Basi) waar hij het grote publiek mee wist te bereiken. Met zijn titanenband vormde hij de huisband van DWDD, en speelde hij de festivals in Nederland plat, waardoor vooral Zandloper een grote status kreeg. Afgelopen jaar bracht hij nog een late single uit van Lobi Da Basi, Liefste, waar een erg mooie clip bij zit. Een clip met livebeelden en mensen die over hun liefste praten. Door de clip komt de emotie van het nummer en het prachtige einde nog beter tot zijn recht. Het is het enige Nederlandstalige nummer in de Eindafrekening (wat eigenlijk veel te weinig is), en zou zomaar kunnen uitgroeien tot een Nederlandstalige klassieker.
Overigens heeft hij recentelijk alweer twee singles uit. Niet Weglopen is het thema van afgelopen Serious Request, en hij heeft daarna ook nog een clip uitgebracht bij Surfen, een nog latere single van Lobi Da Basi dus.
#83 Majical Cloudz - Downtown (249 punten)
Eerste notering: kemm, 12 oktober
Nummer 1 van: curufin, kemm, stardust_be
Ook in de lijst van: Silent_shout, Gretz, JoaMuse, Dance Lover
Het kan aan mij liggen maar ik vond het vrij verrassend dat kemm hiermee op de proppen kwam. Normaal zien we in zijn lijstjes vooral R&B, hiphop en funky, dansbare singles. Maar hij viel ook volledig voor de ingetogen indiepop van Majical Cloudz, en met hem nog wel meer deelnemers. Majical Cloudz is de band rondom Canadees Devon Welsh, die nog een relatie heeft gehad met landgenoot Grimes (een welbekende naam voor de vaste deelnemers). Maar zo opgewekt als haar muziek is, zo terneergeslagen is zijn muziek. En allebei wordt het gewaardeerd in de MuMeAfrekening.
#82 Courtney Barnett - Pedestrian at Best (250 punten)
Eerste notering: Sunderland, 2 februari
Nummer 1 van: Sunderland
Ook in de lijst van: jassn, curufin, Arrie, Dance Lover, JoaMuse, Gretz, herman, gerre
Courtney Barnett was al een tijdje een grote belofte, met singles als Avant Gardener en History Eraser, en dit jaar maakte ze dat helemaal waar met haar goed ontvangen debuutalbum. Door de jaren '90 geïnspireerde, Pavement-achtige rock met ontzettend gevatte maar ook ge-engageerde teksten. In Pedestrian at Best zingt ze dat ze eigenlijk niks voorstelt ('put me on a pedestal and I will only disappoint you'), het woord pedestrian betekent naast voetganger namelijk ook ordinair of doodgewoon. Maar wij vinden dat ze wél wat voorstelt. Pedestrian at Best is een lekker opzwepend, catchy en ietwat gruizig rockliedje. Hij bleef regelmatig in mijn hoofd hangen toen ik hem veel draaide.
#81 Tame Impala - 'Cause I'm a Man (251 punten)
Eerste notering: Dance Lover, 6 april
Nummer 1 van: curufin
Ook in de lijst van: ranboy, Vince vega, Silent_shout, Gretz, Sundance, kemm, Eigenwijze 30, Sfeermaker
De transformatie van het jaar was voor Tame Impala. Van psychedelische rockmuziek naar dromerige synthpop. In 2012 haalde de band rondom Kevin Parker tweemaal de Eindafrekening met Apocalypse Dreams en Feels Like We Only Go Backwards. Het derde album, van afgelopen jaar, is daar echter nauwelijks mee te vergelijken. De gitaren hebben plaats gemaakt voor synthesizers. De psychedelica heeft plaats gemaakt voor melancholiek. 'Cause I'm a Man is een emotioneel liedje over een relatie waarin de ik-persoon het verknalt, en niet kan uitleggen waarom; de enige reden die hij kan geven is dat hij ook maar een mens is. De emotie van het lied is wat mij betreft ook heel mooi verwerkt in de muziek, in de instrumentatie en de melodieën. Oh, en het zal geen verrassing zijn dat we deze band nog wel een keer gaan tegenkomen.
Eerste notering: DjFrankie, 18 november 2014
Nummer 1 van: DjFrankie, ranboy
Ook in de lijst van: musician, Sundance, Dance Lover, JoaMuse
Ook PAUW had de pech om over twee jaren verspreid te zijn. Het is een psychedelische rockband uit Nederland, die met Shambhala hun debuut maakte, en ondertussen al een heel album heeft uitgebracht. Je zou ze ook best eens live gezien kunnen hebben, want ze hebben overal in Nederland wel gestaan, en ook de popronde gedaan. PAUW lijkt behoorlijk door de jaren '70 geïnspireerd, zonder echt ouderwets te klinken. Een pakkende gitaarriff, dromerige zang, en een psychedelische sfeer zorgen voor een topsingle van eigen bodem.
#89 Florence + the Machine - Queen of Peace (240 punten)
Eerste notering: JoaMuse, 1 september
Nummer 1 van: JoaMuse
Ook in de lijst van: Arrie, Sander14, curufin, Gretz, iamsander
Florence Welch en haar machine zijn al een aantal jaren bezig, en in Engeland razend populair. Toch was Queen of Peace de eerste keer dat ze de Mega Top 50 haalde, en de eerste keer dat ze de Eindafrekening haalde. De bekende ingrediënten zijn aanwezig; een groots geluid, krachtige zang, flink wat dramatiek. Dat kan wat overdreven aandoen, maar op Queen of Peace klinkt Florence alsof ze al haar demonen te lijf gaat, daarin versterkt door een legioen blazers. De clip maakt het nummer nog aangrijpender dan het al is.
#88 Joanna Newsom - Sapokanikan (240 punten)
Eerste notering: Dance Lover, 11 augustus
Nummer 1 van: Aroentje, Sundance
Ook in de lijst van: jassn, ranboy, Eigenwijze 30
We hebben al een paar comebacks gehad, maar er zijn maar weinig rentrees waar zo reikhalzend naar werd uitgekeken als die van Joanna Newsom. Met haar drie voorgaande albums heeft ze een flinke MuMe-fanclub op weten te bouwen, maar net zoveel users die helemaal niets van haar (stemgeluid) moeten hebben. Sapokanikan is voor haar doen opvallend poppy. Misschien wel het meest toegankelijke liedje dat ze heeft gemaakt. Dat resulteert erin dat de liefhebbers het wat minder bijzonder vinden, terwijl er ook veel mensen zijn die nu wél wat met haar muziek kunnen. Wat minder polariserend dus. Toch heeft ze nog in twee lijstjes op de eerste plaats gestaan. De opvolgende single, Divers, was weer wat 'moeilijker' en kwam zodoende nauwelijks aan bod in de Afrekening.
#87 The Decemberists - Why Would I Now? (241 punten)
Eerste notering: Magick1, 19 oktober
Ook in de lijst van: ranboy, Dance Lover, stardust_be
The Decemberists brachten in 2014 nog een album uit, waarvan o.a. de singles Make You Better en The Wrong Year nog langs zijn gekomen in het Afrekening-topic. Een echt grote hit wisten ze echter pas te scoren toen in oktober een EP'tje verscheen, Florasongs. Het openingsnummer daarvan klinkt ontzettend vertrouwd als je bekend met de band. Een aangenaam, melodieus folkliedje, gedragen door het karakteristieke stemgeluid van Colin Meloy.
#86 Rationale - Fuel to the Fire (242 punten)
Eerste notering: kemm, 26 juli
Nummer 1 van: Dance Lover, Silent_shout
Ook in de lijst van: jassn, Sundance, iamsander
Een veelbelovende nieuwe artiest, deze zanger uit Londen. Eén EP'tje, meer heeft ie nog niet uitgebracht, maar allebei de singles ervan deden het goed in de Afrekening. Rationale heeft een sterk, soulvol stemgeluid, dat ook mooi naar voren komt over de elektronische muziek. En daarbij is Fuel to the Fire een spannend liedje met een spannende clip. Ik verwacht dat we in 2016 veel meer gaan horen vam Rationale.
#85 Samaris - Tibrá (243 punten)
Eerste notering: DjFrankie, 27 januari
Ook in de lijst van: Aroentje, Silent_shout, Arrie, Eigenwijze 30, Sundance
Er komt veel interessante muziek uit IJsland (terwijl het maar een klein landje is). Sigur Rós en Björk natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld Mammút en Samaris. Ik merk dat de IJslanders vaak veel sfeer in hun muziek verwerken, en dat geldt ook zeker voor Tibrá van Samaris. Een meeslepend nummer met een fascinerende clip, waardoor je langzaam maar zeker wordt meegenomen, hun wereld in. Ik geloof dat de broers Aroentje en Silent_shout[/user] afgelopen jaar nog naar IJsland zijn geweest, o.a. voor het festival Icelandic Airwaves. Hebben ze dit nummer daar nog veel gedraaid (of de band zelfs live gezien)?

#84 Typhoon - Liefste (246 punten)
Eerste notering: Arrie, 3 mei
Nummer 1 van: Arrie, Dance Lover
Ook in de lijst van: Poeha, Vince vega, Gretz, curufin, Sundance
Elf jaar geleden won hij de Grote Prijs van Nederland, in 2007 vestigde hij zijn naam in de nederhop met zijn debuutalbum (Tussen Licht en Licht), en in 2014 was er eindelijk zijn tweede album (Lobi Da Basi) waar hij het grote publiek mee wist te bereiken. Met zijn titanenband vormde hij de huisband van DWDD, en speelde hij de festivals in Nederland plat, waardoor vooral Zandloper een grote status kreeg. Afgelopen jaar bracht hij nog een late single uit van Lobi Da Basi, Liefste, waar een erg mooie clip bij zit. Een clip met livebeelden en mensen die over hun liefste praten. Door de clip komt de emotie van het nummer en het prachtige einde nog beter tot zijn recht. Het is het enige Nederlandstalige nummer in de Eindafrekening (wat eigenlijk veel te weinig is), en zou zomaar kunnen uitgroeien tot een Nederlandstalige klassieker.
Overigens heeft hij recentelijk alweer twee singles uit. Niet Weglopen is het thema van afgelopen Serious Request, en hij heeft daarna ook nog een clip uitgebracht bij Surfen, een nog latere single van Lobi Da Basi dus.
#83 Majical Cloudz - Downtown (249 punten)
Eerste notering: kemm, 12 oktober
Nummer 1 van: curufin, kemm, stardust_be
Ook in de lijst van: Silent_shout, Gretz, JoaMuse, Dance Lover
Het kan aan mij liggen maar ik vond het vrij verrassend dat kemm hiermee op de proppen kwam. Normaal zien we in zijn lijstjes vooral R&B, hiphop en funky, dansbare singles. Maar hij viel ook volledig voor de ingetogen indiepop van Majical Cloudz, en met hem nog wel meer deelnemers. Majical Cloudz is de band rondom Canadees Devon Welsh, die nog een relatie heeft gehad met landgenoot Grimes (een welbekende naam voor de vaste deelnemers). Maar zo opgewekt als haar muziek is, zo terneergeslagen is zijn muziek. En allebei wordt het gewaardeerd in de MuMeAfrekening.
#82 Courtney Barnett - Pedestrian at Best (250 punten)
Eerste notering: Sunderland, 2 februari
Nummer 1 van: Sunderland
Ook in de lijst van: jassn, curufin, Arrie, Dance Lover, JoaMuse, Gretz, herman, gerre
Courtney Barnett was al een tijdje een grote belofte, met singles als Avant Gardener en History Eraser, en dit jaar maakte ze dat helemaal waar met haar goed ontvangen debuutalbum. Door de jaren '90 geïnspireerde, Pavement-achtige rock met ontzettend gevatte maar ook ge-engageerde teksten. In Pedestrian at Best zingt ze dat ze eigenlijk niks voorstelt ('put me on a pedestal and I will only disappoint you'), het woord pedestrian betekent naast voetganger namelijk ook ordinair of doodgewoon. Maar wij vinden dat ze wél wat voorstelt. Pedestrian at Best is een lekker opzwepend, catchy en ietwat gruizig rockliedje. Hij bleef regelmatig in mijn hoofd hangen toen ik hem veel draaide.
#81 Tame Impala - 'Cause I'm a Man (251 punten)
Eerste notering: Dance Lover, 6 april
Ook in de lijst van: ranboy, Vince vega, Silent_shout, Gretz, Sundance, kemm, Eigenwijze 30, Sfeermaker
De transformatie van het jaar was voor Tame Impala. Van psychedelische rockmuziek naar dromerige synthpop. In 2012 haalde de band rondom Kevin Parker tweemaal de Eindafrekening met Apocalypse Dreams en Feels Like We Only Go Backwards. Het derde album, van afgelopen jaar, is daar echter nauwelijks mee te vergelijken. De gitaren hebben plaats gemaakt voor synthesizers. De psychedelica heeft plaats gemaakt voor melancholiek. 'Cause I'm a Man is een emotioneel liedje over een relatie waarin de ik-persoon het verknalt, en niet kan uitleggen waarom; de enige reden die hij kan geven is dat hij ook maar een mens is. De emotie van het lied is wat mij betreft ook heel mooi verwerkt in de muziek, in de instrumentatie en de melodieën. Oh, en het zal geen verrassing zijn dat we deze band nog wel een keer gaan tegenkomen.

0
geplaatst: 3 januari 2016, 22:44 uur
Zangeres van Samaris stond met een andere groep op Iceland Airwaves dit jaar, namelijk Gangly. (ik heb de naam even moeten opzoeken want was het vergeten.) Ik was daar met Silent Shout. Zijn broer was er niet bij maar is wel al eerder in Ijsland geweest.
En Joanna Newsom met Divers geen succes? Ik zal dan alvast een stem geven voor de 1ste week van2016.
En Joanna Newsom met Divers geen succes? Ik zal dan alvast een stem geven voor de 1ste week van2016.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 03:04 uur
WEEK 01 / 4 JANUARI 2016 - 10 JANUARI 2016
Sander's TOP 20
1 -- 1 NERVO ft. Kylie Minogue, Jake Shears & Nile Rodgers - The Other Boys #1
2 1 8 Cee Lo Green - Music To My Soul #1
3 -- 1 Walrus - Terug Naar Het Begin
4 5 2 Justin Bieber - Love Yourself CB
5 -- 1 Justin Bieber - What Do You Mean?
6 3 6 Enya - So I Could Find My Way #2 CB
7 2 5 Kylie Minogue & James Corden - Only You #1 CB
8 -- 1 Blossoms - Charlemagne
9 4 16 Duke Dumont - Ocean Drive #4 CB
10 -- 1 Safety First - Stand Back CB
11 -- 1 Justin Bieber - Sorry
12 -- 1 Dua Lipa - Be The One
13 10 2 Jaakko Eino Kalevi - Double Talk
14 8 7 Jan Leyers - Helder
15 -- 1 Lea Rue - Sleep, For The Weak! [Lost Frequencies Remix]
16 -- 1 MØ - Kamikaze
17 7 20 Johann Sebastian Bach - Air #7 CB
18 9 9 Enya - Echoes In Rain #1 CB
19 6 3 Kylie Minogue - Every Day's Like Christmas #1 CB
20 -- 1 Dez Mona - Bohemian Rebel
Sander's TIPPARADE
1 43 2 Daniel Norgren - My Rock Is Crumbling CB Sander's CHART BREAKER
2 50 2 Jett Rebel - Dance Underneath The Sheets
3 27 2 Billie - Caught By The Tide
4 20 2 Madonna - Devil Pray
5 24 2 Grimes - Flesh Without Blood
6 17 2 Drake - Hotline Bling
7 40 2 Years & Years - Foundation
8 31 2 Shameboy - Be With You
9 16 2 Eefje de Visser - Scheef
10 18 2 Oscar And The Wolf ft. Tsar B - Back To Black
De gehele lijst kan je hier vinden .... http://iamsander.com/wp-content/uploads/2016/01/W01-2016.pdf
Sander's Top 20 & Tipparade on Spotify: Sander's Top 20 & Tipparade on Spotify - open.spotify.com
Chart Breaker / Week 1 - 2016
Daniel Norgren - My Rock Is Crumbling
Daniel Norgren - My rock is crumbling - YouTube
Sander's TOP 20
16 -- 1 MØ - Kamikaze
Sander's TIPPARADE
De gehele lijst kan je hier vinden .... http://iamsander.com/wp-content/uploads/2016/01/W01-2016.pdf
Sander's Top 20 & Tipparade on Spotify: Sander's Top 20 & Tipparade on Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 4 januari 2016, 05:04 uur
Eigenwijze Eindejaarslijst van 2015
Notering Artiest Titel
1. Haya band + Daiqing Tana Crazy horse
Wat weten we eigenlijk weinig van China en zeker over de muziek die daar vandaan komt. In het midden van China trekken Mongoolse stammen over de steppen vlakten. De Tajnar-stam waar Daiqing Tana geboren is. Zij is de zangeres van de Haya band. De single Crazy horse gaat over de verlangende liefde die onbeantwoord lijkt. Mongoolse volksmuziek met een pure echtheid.
2. Niyaz Tam e eshq (The taste of love)
Zangeres Azam Ali en haar man Loga Ramin Torkian samen in een band, beide zijn geboren in Iraan. Hun 4e CD heet The Fourth light. Tam e Eshq is gezongen in het Perzisch en een ode aan de spirituele leider en dichteres uit de 8e eeuw Rabia al Basri, zij vertolkte een vrouwelijke seksuele revolutie. Verleidelijk betoverend en smaakt naar meer.
3. Damien Rice It takes a lot to know a man
Singer-songwriter Damien Rice uit Ierland heeft er 8 jaar over gedaan om zijn CD te maken. Zijn vorige 2 waren zeer succesvol en hij is er rijk van geworden, tegen zijn wil in achteraf. Raakte diep in de put vooral omdat hij zijn muze, zijn liefde voor zijn leven, zijn 2e stem Lisa Hannigan kwijtraakte.
Bijna 10 minuten voel je intens met hem mee, halverwege is het eigenlijk al afgelopen, maar het nummer gaat oneindig door alsof hij haar niet kan loslaten.
4. Muse Dead inside
De zanger, tekst schrijver en componist van deze single Matthew Bellamy verwerkt het einde van zijn relatie op een meer ruige manier. Dead inside gaat over een personage wat hoop verliest en van binnen dood gaat, hierdoor wordt je beïnvloedbaar en kwetsbaar voor duistere krachten zoals vrienden, familie, overheid, bedrijven. Over niet meer bij je kern blijven, jezelf verliezen dus en uiteindelijk wordt je een van hen.
5. Ibrahim Maalouf Red & black light
Vorig jaar nog op nummer 1, deze componist en trompettist geboren in Libanon. Hij liet zich inspireren door een van de grootste zangeressen ooit geleefd: Oum Khaltoum en vermengde zijn Arabische roots met westerse muziek. Hij heeft een speciale trompet met een 4e ventiel, deze is uitgevonden door zijn vader, om zo de Arabische toonladders te kunnen spelen.
6. Joanna Newsom Sapokanikan
7. Faun Walpurgisnacht
8. Villagers Courage
9. Mahsa Vahdat Vanishing lines
10. Sofia Jannok Snölejoninna
11. Muse Psycho
12. Adele Hello
13. Benjamin Clementine London
14. The Chemical brothers Sometimes I feel so deserted
15. Tenor fly Born again
16. Jon Henrik Fjallgren Daniels jojk (+ remix)
17. The Prodigy The day is my enemy
18. Sólstafir Lagnætti
19. Muse Mercy
20. Benjamin Clementine Nemesis
21. Stromae Quand c'est ?
22. Marina and the diamonds Immortal
23. FKA Twigs Figure 8
24. Haya band + Daiqing Tana Samsara
25. Sutari Kupalnocka
26. Agnes Obel Fuel to fire
27. Tame impala Let it happen (+ remix)
28. Editors Life is a fear
29. Lamb What makes us human
30. Dina el Wedidi Tedawar w’tergaa (Turning back)
31. Fat Freddy's drop Razor
32. Benjamin Clementine Condolence
33. Queen Wei Infection
34. Niyaz Sabza ba naz (The triumph of love)
35. Theodor Bastard Vetvi
36. Kepa Junkera + Sorginak Sorginak infernuko hauspotik irtetzen
37. Ali Khattab + Ramadan Mansour Sin país
38. Ibeyi Ghosts
39. Bassekou Kouyaté + Ngoni ba Siran fen
40. Muse Reapers
41. Run the jewels Lie, cheat, steal
42. Róisín Murphy Exploitation
43. Irfan The eternal return
44. Sufjan Stevens Should have known better
45. Gaudi Ayahuasca deep dub
46. Björk Lionsong
47. The Orb God's mirrorball
48. Ibeyi River (+ remix)
49. Kamasi Washington Re run home
50. Gaudi Dub it dub
51. The Maccabees Spit it out
52. Amanda Martinez Va y viene
53. Björk Stonemilker
54. Tania Saleh Beirut windows: As janelas de Beirute
55. Pokey LaFarge Something in the water
56. Mahsa Vahdat Zolf bar baad (Wind in tresses)
57. Anouar Brahem January
58. Julia Holter Feel you
59. Gevolt Khokhotshet
60. Mariza Paixao
61. Snarky puppy + Metropole orkest The curtain
62. Leftfield + Sleaford Mods Head and shoulders
63. Samaris Tíbra
64. Midival punditz + Kutle Khan Baanwarey
65. Truth Chimera / Midnight
66. Marilyn Manson Third day of a seven day binge
67. Slaves The hunter
68. Röyksopp + Robyn Monument (+ version)
69. D'Angelo + The Vanguard Sugah daddy
70. Holly Herndon Home
71. Editors No harm
72. Dj Sticky + General Levy Pull up
73. Mbongwana star + Konono no.1 Malukayi
74. FKA twigs Glass & patron
75. Efrén López + Raúl Micó Como al pie del suplicio estuve
76. The Unthanks Mount the air
77. Jamie xx + Romy Loud places
78. Stream of passion Monster
79. Leftfield Universal everything (+ remix)
80. Carminho Saia rodada
81. Foals What went down
82. Enya Echoes in the rain
83. Huoratron DDoS
84. Carminho + Marisa Monte Chuva no mar
85. Anis Benhallak S'ayda
86. The Staves Blood I bled
87. Lamb In binary
88. 8:58 + Cillian Murphy The clock
89. Chlopcy kontra Basia Wieczerza
90. Kendrick Lamar + Assassin The blacker the berry
91. My Brightest diamond Pressure
92. Jaga jazzist Starfire
93. A-WA Habib galbi (+ remix)
94. Typhoon Liefste
95. 7/8 Band (Nadishana, Misirli Ahmet + …) Urhat
96. 9Bach + Côr Penrhyn Ffarwél
97. St Germain Real blues
98. Oratnitza + Iliyana Naydenova Zhelkya
99. Omar Souleyman Bahdeni nami
100. Marcus Miller Hylife
Radioprogramma deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Met de beste wensen
Notering Artiest Titel
1. Haya band + Daiqing Tana Crazy horse
Wat weten we eigenlijk weinig van China en zeker over de muziek die daar vandaan komt. In het midden van China trekken Mongoolse stammen over de steppen vlakten. De Tajnar-stam waar Daiqing Tana geboren is. Zij is de zangeres van de Haya band. De single Crazy horse gaat over de verlangende liefde die onbeantwoord lijkt. Mongoolse volksmuziek met een pure echtheid.
2. Niyaz Tam e eshq (The taste of love)
Zangeres Azam Ali en haar man Loga Ramin Torkian samen in een band, beide zijn geboren in Iraan. Hun 4e CD heet The Fourth light. Tam e Eshq is gezongen in het Perzisch en een ode aan de spirituele leider en dichteres uit de 8e eeuw Rabia al Basri, zij vertolkte een vrouwelijke seksuele revolutie. Verleidelijk betoverend en smaakt naar meer.
3. Damien Rice It takes a lot to know a man
Singer-songwriter Damien Rice uit Ierland heeft er 8 jaar over gedaan om zijn CD te maken. Zijn vorige 2 waren zeer succesvol en hij is er rijk van geworden, tegen zijn wil in achteraf. Raakte diep in de put vooral omdat hij zijn muze, zijn liefde voor zijn leven, zijn 2e stem Lisa Hannigan kwijtraakte.
Bijna 10 minuten voel je intens met hem mee, halverwege is het eigenlijk al afgelopen, maar het nummer gaat oneindig door alsof hij haar niet kan loslaten.
4. Muse Dead inside
De zanger, tekst schrijver en componist van deze single Matthew Bellamy verwerkt het einde van zijn relatie op een meer ruige manier. Dead inside gaat over een personage wat hoop verliest en van binnen dood gaat, hierdoor wordt je beïnvloedbaar en kwetsbaar voor duistere krachten zoals vrienden, familie, overheid, bedrijven. Over niet meer bij je kern blijven, jezelf verliezen dus en uiteindelijk wordt je een van hen.
5. Ibrahim Maalouf Red & black light
Vorig jaar nog op nummer 1, deze componist en trompettist geboren in Libanon. Hij liet zich inspireren door een van de grootste zangeressen ooit geleefd: Oum Khaltoum en vermengde zijn Arabische roots met westerse muziek. Hij heeft een speciale trompet met een 4e ventiel, deze is uitgevonden door zijn vader, om zo de Arabische toonladders te kunnen spelen.
6. Joanna Newsom Sapokanikan
7. Faun Walpurgisnacht
8. Villagers Courage
9. Mahsa Vahdat Vanishing lines
10. Sofia Jannok Snölejoninna
11. Muse Psycho
12. Adele Hello
13. Benjamin Clementine London
14. The Chemical brothers Sometimes I feel so deserted
15. Tenor fly Born again
16. Jon Henrik Fjallgren Daniels jojk (+ remix)
17. The Prodigy The day is my enemy
18. Sólstafir Lagnætti
19. Muse Mercy
20. Benjamin Clementine Nemesis
21. Stromae Quand c'est ?
22. Marina and the diamonds Immortal
23. FKA Twigs Figure 8
24. Haya band + Daiqing Tana Samsara
25. Sutari Kupalnocka
26. Agnes Obel Fuel to fire
27. Tame impala Let it happen (+ remix)
28. Editors Life is a fear
29. Lamb What makes us human
30. Dina el Wedidi Tedawar w’tergaa (Turning back)
31. Fat Freddy's drop Razor
32. Benjamin Clementine Condolence
33. Queen Wei Infection
34. Niyaz Sabza ba naz (The triumph of love)
35. Theodor Bastard Vetvi
36. Kepa Junkera + Sorginak Sorginak infernuko hauspotik irtetzen
37. Ali Khattab + Ramadan Mansour Sin país
38. Ibeyi Ghosts
39. Bassekou Kouyaté + Ngoni ba Siran fen
40. Muse Reapers
41. Run the jewels Lie, cheat, steal
42. Róisín Murphy Exploitation
43. Irfan The eternal return
44. Sufjan Stevens Should have known better
45. Gaudi Ayahuasca deep dub
46. Björk Lionsong
47. The Orb God's mirrorball
48. Ibeyi River (+ remix)
49. Kamasi Washington Re run home
50. Gaudi Dub it dub
51. The Maccabees Spit it out
52. Amanda Martinez Va y viene
53. Björk Stonemilker
54. Tania Saleh Beirut windows: As janelas de Beirute
55. Pokey LaFarge Something in the water
56. Mahsa Vahdat Zolf bar baad (Wind in tresses)
57. Anouar Brahem January
58. Julia Holter Feel you
59. Gevolt Khokhotshet
60. Mariza Paixao
61. Snarky puppy + Metropole orkest The curtain
62. Leftfield + Sleaford Mods Head and shoulders
63. Samaris Tíbra
64. Midival punditz + Kutle Khan Baanwarey
65. Truth Chimera / Midnight
66. Marilyn Manson Third day of a seven day binge
67. Slaves The hunter
68. Röyksopp + Robyn Monument (+ version)
69. D'Angelo + The Vanguard Sugah daddy
70. Holly Herndon Home
71. Editors No harm
72. Dj Sticky + General Levy Pull up
73. Mbongwana star + Konono no.1 Malukayi
74. FKA twigs Glass & patron
75. Efrén López + Raúl Micó Como al pie del suplicio estuve
76. The Unthanks Mount the air
77. Jamie xx + Romy Loud places
78. Stream of passion Monster
79. Leftfield Universal everything (+ remix)
80. Carminho Saia rodada
81. Foals What went down
82. Enya Echoes in the rain
83. Huoratron DDoS
84. Carminho + Marisa Monte Chuva no mar
85. Anis Benhallak S'ayda
86. The Staves Blood I bled
87. Lamb In binary
88. 8:58 + Cillian Murphy The clock
89. Chlopcy kontra Basia Wieczerza
90. Kendrick Lamar + Assassin The blacker the berry
91. My Brightest diamond Pressure
92. Jaga jazzist Starfire
93. A-WA Habib galbi (+ remix)
94. Typhoon Liefste
95. 7/8 Band (Nadishana, Misirli Ahmet + …) Urhat
96. 9Bach + Côr Penrhyn Ffarwél
97. St Germain Real blues
98. Oratnitza + Iliyana Naydenova Zhelkya
99. Omar Souleyman Bahdeni nami
100. Marcus Miller Hylife
Radioprogramma deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
Met de beste wensen
0
geplaatst: 4 januari 2016, 11:06 uur
Behalve eeuwige dissident Joanna Newsom staan alle 20 tot nu toe genoemde nummers uit de Eindafrekening op Spotify
Heb ze maar even in een playlistje gegooid
spotify:user:kajtje:playlist:6qYJ16SFaOD4WiCR7O8Bsl
MuMe Eindafrekening 2015 on Spotify - open.spotify.com
Heb ze maar even in een playlistje gegooidspotify:user:kajtje:playlist:6qYJ16SFaOD4WiCR7O8Bsl
MuMe Eindafrekening 2015 on Spotify - open.spotify.com
0
geplaatst: 4 januari 2016, 12:53 uur
iamsander schreef:
Sander's TOP 20
16 -- 1 MØ - Kamikaze
Sander's TIPPARADE
Sander's TOP 20
16 -- 1 MØ - Kamikaze
Sander's TIPPARADE
Zou je je lijst in het nieuwe topic willen plaatsen?

Die Bieber-fever schijnt trouwens besmettelijk te zijn.
(niks mis mee hoor, Sorry vind ik een heel fijne single)
0
geplaatst: 4 januari 2016, 14:17 uur
#80 De Lux - Oh Man the Future (252 punten)
Eerste notering: herman, 26 juli
Ook in de lijst van: Arrie, Vince vega
Had het vorige nummer (van Tame Impala) in wel tien lijstjes gestaan, De Lux weet hoger te eindigen met maar drie lijstjes. Herman, Vince en ik hebben hem met z'n drieën in de Eindafrekening gekregen. De Lux is een duo uit Los Angeles dat op Oh Man the Future klinkt alsof de Talking Heads een comeback hebben gemaakt. Een heerlijke groove en een erg grappige tekst over hoe verschrikkelijk de toekomst eruit zal zien.
"Social networking replaced by social interaction, virtual reality becomes sub reality, people make money off of being good in their life in a virtual game
(Oh man, the future!)
Humans have evolved into humans with way less hair, more brain power, and weaker bodies
We become what we thought to be aliens and we realize that we are the aliens
(Oh the future!)"
#79 Muse - Dead Inside (255 punten)
Eerste notering: DjFrankie, 31 maart
Nummer 1 van: Eigenwijze 30
Ook in de lijst van: JoaMuse, curufin, Sfeermaker, iamsander
Na het nog totaal onbekende De Lux komen we bij een heel grote naam uit. Het laatste album dateerde van 2012, en toen wisten ze de Eindafrekening te halen met Survival. Afgelopen jaar deden ze het met het album Drones nog een stuk beter in dit topic, maar daarover later meer. Dead Inside is een emotionele single waar Eigenwijze 30 een mooi stukje over heeft geschreven:
#78 We Have Band - Out the Woods (256 punten)
Eerste notering: herman, 11 mei
Nummer 1 van: Silent_shout
Ook in de lijst van: Poeha
Weer een hit die maar in drie lijstjes heeft gestaan en het zal niet de laatste zijn. Dat dit in het topic geïntroduceerd is door Herman verbaast me niks. Ik vind het een typische Herman-single. We Have Band is een trio uit Manchester, waarvan twee van de drie samen een echtpaar vormen. Out the Woods is een gloedvolle dance-plaat, die ik zelf eigenlijk een beetje heb gemist. Catchy en dansbaar, maar ook sfeervol. En wat zullen die drie meisjes in de clip moe zijn na afloop, dat ziet er intensief uit...
#77 The Frames - None But I (257 punten)
Eerste notering: stardust_be, 9 juli
Nummer 1 van: stardust_be, Silent_shout, Sundance
Ook in de lijst van: -
Het laatste studio-album van The Frames dateert alweer van 2006, bijna tien jaar geleden. Maar om hun 25-jarig bestaan te vieren heeft de band een verzamelaar uitgebracht, met daar op één nieuwe nummer: None But I. Het vond in de MuMeAfrekening niet heel veel liefhebbers, maar de drie liefhebbers die er waren, vonden het ook meteen prachtig. Het is een typisch The Frames-nummer, melancholisch, en het midden houdend tussen rock en folk, met fraaie zang van Glen Hansard en een sterke opbouw naar een flink dramatisch einde.
#76 Nightjacket - The Right Way to Fall (259 punten)
Eerste notering: stardust_be, 1 juli
Nummer 1 van: stardust_be
Ook in de lijst van: Gretz, Vince vega, herman, Ozric Spacefolk, JoaMuse, Poeha
Na de intensiteit van The Frames nu juist een heel luchtig klinkend popliedje. The Right Way to Fall heeft een heel mooi helder geluid, dat valt meteen op. Bovendien is het een fraai gitaarliedje, opgeleukt met dromerige instrumentatie. Ik moet ineens denken aan wat The Sundays 25 jaar geleden deden. Het was voor velen de kennismaking met het Amerikaanse Nightjacket, ik ben benieuwd of we ze in 2016 weer tegen gaan komen.
#75 Editors - Marching Orders (261 punten)
Eerste notering: musician, 24 juni
Ook in de lijst van: Sundance, Vince vega, DjFrankie, ranboy, herman, curufin, Dance Lover, Eigenwijze 30
Editors is zo'n band die het bij de gemiddelde MuMe'er altijd wel goed doet. Toch wist geen enkele single van het vorige album (uit 2013) de Eindafrekening te halen. De plaat werd sowieso nogal wisselend ontvangen. Dat geldt ook voor In Dream, het nieuwe album, maar in de MuMeAfrekening was men in ieder geval wel enthouasist. De singles scoorden allemaal goed. De eerste twee singles waren allebei verrassend; No Harm in z'n ingetogenheid, Marching Orders in z'n experiment. Ruim zeven minuten lang en niet echt een makkelijk liedje. Het is een nummer met veel pathos en bombast. Haast potsierlijk, maar het viel bij aardig wat deelnemers in goede aarde.
#74 New Order - Plastic (261 punten)
Eerste notering: Vince vega, 26 september
Ook in de lijst van: musician, Sundance, herman, curufin, Silent_shout, Dance Lover, DjFrankie, Sfeermaker
Weer een single in het comebackthema. New Order is natuurlijk een band met een flinke status (denk aan Blue Monday) maar had al tien jaar geen album meer uitgebracht. Eindelijk hoorden we in 2015 weer wat van ze, weliswaar zonder Peter Hook maar is dat erg? De eerste single, Restless, was niet iedereen even enthousiast over, maar Plastic werd heel goed ontvangen. De band bewandelt hier geen nieuwe wegen, maar dat verwacht je ook niet van een band die al 35 jaar bezig is. De single doet heel erg denken aan de jaren '80 maar klinkt toch opmerkelijk fris, en lekker dansbaar.
#73 Everything Everything - Distant Past (263 punten)
Eerste notering: Arrie, 8 maart
Ook in de lijst van: herman, Aroentje, Dance Lover, Vince vega, curufin, JoaMuse, Sundance, gerre
Een lekker gek popliedje, dat is Distant Past. Maar ook bijzonder aanstekelijk. Ik kan me voorstellen dat dit nogal een love/hate-nummer is, maar bij negen users bleef ie aan de goede kant van de lijn. De coupletten zijn half gerapt, er komt een hoog stemmetje in en in het refrein lijk je ineens in de 90s te zitten. Maar het is allemaal bijzonder opzwepend en dansbaar. Ook de latere singles vonden overigens navolging in het topic (Regret, Spring / Sun / Winter / Dread en No Reptiles), al haalden ze niet de Eindafrekening.
#72 The Vaccines - Dream Lover (264 punten)
Eerste notering: Vince vega, 27 april
Ook in de lijst van: Poeha, JoaMuse, Aroentje, herman, Dance Lover
The Vaccines braken zo'n vijf jaar geleden door met korte, puntige garage-rockliedjes. Hoe korter en puntiger, hoe beter. In 2012 haalden ze trouwens de Eindafrekening met Teenage Icon. De band heeft zich in de loop der jaren echter wel ontwikkeld. Dit is een mid-tempo popliedje met nog wel wat scheurende gitaren en een vleugje dramatiek. Volgens hunzelf 'the best popsong they've ever written'. Em dat zou best kunnen.
Is jullie trouwens opgevallen dat dit het vierde nummer op rij is dat bij niemand op 1 heeft gestaan?
#71 EL VY - Return to the Moon (Political Song for Didi Bloome to Sing, With Crescendo) (264 punten)
Eerste notering: Vince vega, 10 augustus
Ook in de lijst van: stardust_be, jassn, Gretz, DenDimi, Sander14, iamsander, Magick1
The National is een grote band bij het gemiddelde MuMeAfrekening-publiek, toen in 2013 hun laatste album verscheen stonden ze zelfs vier keer in de Eindafrekening (een prestatie dit dit jaar door een andere band herhaald wordt). Als de zanger van die band dus iets anders doet, heeft dat al meteen de interesse in dit topic. Hij vormde een duo met Brent Knopf van Ramona Falls en Menomena, en het resultaat is veel luchtiger dan we van Matt Berningrn gewend zijn. Bij The National krijg ik nog weleens het beeld van een depressieve man, maar in dit project laat hij horen dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Return to the Moon was de leadsingle, en is ook een lekker luchtig popliedje. Leuk om zijn stem eens in een andere context te horen. Een aanstekelijk gitaarriffje, een pakkend refrein, eigenlijk best een lekkere meezinger. Dit is iets wat hij met The National nooit had kunnen doen.
En bedankt voor de Spotify-lijst, Kaj!
Eerste notering: herman, 26 juli
Ook in de lijst van: Arrie, Vince vega
Had het vorige nummer (van Tame Impala) in wel tien lijstjes gestaan, De Lux weet hoger te eindigen met maar drie lijstjes. Herman, Vince en ik hebben hem met z'n drieën in de Eindafrekening gekregen. De Lux is een duo uit Los Angeles dat op Oh Man the Future klinkt alsof de Talking Heads een comeback hebben gemaakt. Een heerlijke groove en een erg grappige tekst over hoe verschrikkelijk de toekomst eruit zal zien.
"Social networking replaced by social interaction, virtual reality becomes sub reality, people make money off of being good in their life in a virtual game
(Oh man, the future!)
Humans have evolved into humans with way less hair, more brain power, and weaker bodies
We become what we thought to be aliens and we realize that we are the aliens
(Oh the future!)"

#79 Muse - Dead Inside (255 punten)
Eerste notering: DjFrankie, 31 maart
Nummer 1 van: Eigenwijze 30
Ook in de lijst van: JoaMuse, curufin, Sfeermaker, iamsander
Na het nog totaal onbekende De Lux komen we bij een heel grote naam uit. Het laatste album dateerde van 2012, en toen wisten ze de Eindafrekening te halen met Survival. Afgelopen jaar deden ze het met het album Drones nog een stuk beter in dit topic, maar daarover later meer. Dead Inside is een emotionele single waar Eigenwijze 30 een mooi stukje over heeft geschreven:
Eigenwijze 30 schreef:
#78 We Have Band - Out the Woods (256 punten)
Eerste notering: herman, 11 mei
Ook in de lijst van: Poeha
Weer een hit die maar in drie lijstjes heeft gestaan en het zal niet de laatste zijn. Dat dit in het topic geïntroduceerd is door Herman verbaast me niks. Ik vind het een typische Herman-single. We Have Band is een trio uit Manchester, waarvan twee van de drie samen een echtpaar vormen. Out the Woods is een gloedvolle dance-plaat, die ik zelf eigenlijk een beetje heb gemist. Catchy en dansbaar, maar ook sfeervol. En wat zullen die drie meisjes in de clip moe zijn na afloop, dat ziet er intensief uit...
#77 The Frames - None But I (257 punten)
Eerste notering: stardust_be, 9 juli
Nummer 1 van: stardust_be, Silent_shout, Sundance
Het laatste studio-album van The Frames dateert alweer van 2006, bijna tien jaar geleden. Maar om hun 25-jarig bestaan te vieren heeft de band een verzamelaar uitgebracht, met daar op één nieuwe nummer: None But I. Het vond in de MuMeAfrekening niet heel veel liefhebbers, maar de drie liefhebbers die er waren, vonden het ook meteen prachtig. Het is een typisch The Frames-nummer, melancholisch, en het midden houdend tussen rock en folk, met fraaie zang van Glen Hansard en een sterke opbouw naar een flink dramatisch einde.
#76 Nightjacket - The Right Way to Fall (259 punten)
Eerste notering: stardust_be, 1 juli
Nummer 1 van: stardust_be
Ook in de lijst van: Gretz, Vince vega, herman, Ozric Spacefolk, JoaMuse, Poeha
Na de intensiteit van The Frames nu juist een heel luchtig klinkend popliedje. The Right Way to Fall heeft een heel mooi helder geluid, dat valt meteen op. Bovendien is het een fraai gitaarliedje, opgeleukt met dromerige instrumentatie. Ik moet ineens denken aan wat The Sundays 25 jaar geleden deden. Het was voor velen de kennismaking met het Amerikaanse Nightjacket, ik ben benieuwd of we ze in 2016 weer tegen gaan komen.
#75 Editors - Marching Orders (261 punten)
Eerste notering: musician, 24 juni
Ook in de lijst van: Sundance, Vince vega, DjFrankie, ranboy, herman, curufin, Dance Lover, Eigenwijze 30
Editors is zo'n band die het bij de gemiddelde MuMe'er altijd wel goed doet. Toch wist geen enkele single van het vorige album (uit 2013) de Eindafrekening te halen. De plaat werd sowieso nogal wisselend ontvangen. Dat geldt ook voor In Dream, het nieuwe album, maar in de MuMeAfrekening was men in ieder geval wel enthouasist. De singles scoorden allemaal goed. De eerste twee singles waren allebei verrassend; No Harm in z'n ingetogenheid, Marching Orders in z'n experiment. Ruim zeven minuten lang en niet echt een makkelijk liedje. Het is een nummer met veel pathos en bombast. Haast potsierlijk, maar het viel bij aardig wat deelnemers in goede aarde.
#74 New Order - Plastic (261 punten)
Eerste notering: Vince vega, 26 september
Ook in de lijst van: musician, Sundance, herman, curufin, Silent_shout, Dance Lover, DjFrankie, Sfeermaker
Weer een single in het comebackthema. New Order is natuurlijk een band met een flinke status (denk aan Blue Monday) maar had al tien jaar geen album meer uitgebracht. Eindelijk hoorden we in 2015 weer wat van ze, weliswaar zonder Peter Hook maar is dat erg? De eerste single, Restless, was niet iedereen even enthousiast over, maar Plastic werd heel goed ontvangen. De band bewandelt hier geen nieuwe wegen, maar dat verwacht je ook niet van een band die al 35 jaar bezig is. De single doet heel erg denken aan de jaren '80 maar klinkt toch opmerkelijk fris, en lekker dansbaar.
#73 Everything Everything - Distant Past (263 punten)
Eerste notering: Arrie, 8 maart
Ook in de lijst van: herman, Aroentje, Dance Lover, Vince vega, curufin, JoaMuse, Sundance, gerre
Een lekker gek popliedje, dat is Distant Past. Maar ook bijzonder aanstekelijk. Ik kan me voorstellen dat dit nogal een love/hate-nummer is, maar bij negen users bleef ie aan de goede kant van de lijn. De coupletten zijn half gerapt, er komt een hoog stemmetje in en in het refrein lijk je ineens in de 90s te zitten. Maar het is allemaal bijzonder opzwepend en dansbaar. Ook de latere singles vonden overigens navolging in het topic (Regret, Spring / Sun / Winter / Dread en No Reptiles), al haalden ze niet de Eindafrekening.
#72 The Vaccines - Dream Lover (264 punten)
Eerste notering: Vince vega, 27 april
Ook in de lijst van: Poeha, JoaMuse, Aroentje, herman, Dance Lover
The Vaccines braken zo'n vijf jaar geleden door met korte, puntige garage-rockliedjes. Hoe korter en puntiger, hoe beter. In 2012 haalden ze trouwens de Eindafrekening met Teenage Icon. De band heeft zich in de loop der jaren echter wel ontwikkeld. Dit is een mid-tempo popliedje met nog wel wat scheurende gitaren en een vleugje dramatiek. Volgens hunzelf 'the best popsong they've ever written'. Em dat zou best kunnen.
Is jullie trouwens opgevallen dat dit het vierde nummer op rij is dat bij niemand op 1 heeft gestaan?
#71 EL VY - Return to the Moon (Political Song for Didi Bloome to Sing, With Crescendo) (264 punten)
Eerste notering: Vince vega, 10 augustus
Ook in de lijst van: stardust_be, jassn, Gretz, DenDimi, Sander14, iamsander, Magick1
The National is een grote band bij het gemiddelde MuMeAfrekening-publiek, toen in 2013 hun laatste album verscheen stonden ze zelfs vier keer in de Eindafrekening (een prestatie dit dit jaar door een andere band herhaald wordt). Als de zanger van die band dus iets anders doet, heeft dat al meteen de interesse in dit topic. Hij vormde een duo met Brent Knopf van Ramona Falls en Menomena, en het resultaat is veel luchtiger dan we van Matt Berningrn gewend zijn. Bij The National krijg ik nog weleens het beeld van een depressieve man, maar in dit project laat hij horen dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Return to the Moon was de leadsingle, en is ook een lekker luchtig popliedje. Leuk om zijn stem eens in een andere context te horen. Een aanstekelijk gitaarriffje, een pakkend refrein, eigenlijk best een lekkere meezinger. Dit is iets wat hij met The National nooit had kunnen doen.
En bedankt voor de Spotify-lijst, Kaj!
0
geplaatst: 4 januari 2016, 15:23 uur
Hoe kan het dat The Frames bij drie mensen tegelijk een eerste notering had? Kijk je dan naar de week waarin het binnenkwam?
0
geplaatst: 4 januari 2016, 15:30 uur
herman schreef:
Hoe kan het dat The Frames bij drie mensen tegelijk een eerste notering had? Kijk je dan naar de week waarin het binnenkwam?

Daar ging wat mis, hij stond bij drie mensen op 1. Maar die regel is er tussenuit gevallen. Even aanpassen.
Edit: hij klopt weer.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 15:42 uur
Ah, ik dacht al. 
Leuk om De Lux en We Have Band terug te zien in de lijst! Van die eerste had ik wel verwacht dat meer mensen hem zouden oppikken. De singles van Courtney Barnett en Tame Impala die ietsje lager staan zijn door veel meer mensen opgenomen in hun top 20, die zouden dit toch ook wel een leuk nummer moeten vinden.

Leuk om De Lux en We Have Band terug te zien in de lijst! Van die eerste had ik wel verwacht dat meer mensen hem zouden oppikken. De singles van Courtney Barnett en Tame Impala die ietsje lager staan zijn door veel meer mensen opgenomen in hun top 20, die zouden dit toch ook wel een leuk nummer moeten vinden.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 18:08 uur
Ik probeer de Spotify-playlist zo veel mogelijk bij te houden, maar ik leef niet achter de computer, dus soms duurt het even
Hij is nu weer up-to-date iig 
Hij is nu weer up-to-date iig 
0
geplaatst: 4 januari 2016, 19:24 uur
Erg toffe presentatie Arrie, ben er dit jaar zeker weer bij.
Want dit topic is voor mij de ultieme stok achter de deur om een beetje op de hoogte te blijven van actuele singles, heb al veel moois ontdekt door dit topic.
Want dit topic is voor mij de ultieme stok achter de deur om een beetje op de hoogte te blijven van actuele singles, heb al veel moois ontdekt door dit topic.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 19:52 uur
#70 Makthaverskan - Witness (266 punten)
Eerste notering: Silent_shout, 16 februari
Ook in de lijst van: curufin, Aroentje, Gretz, DjFrankie, Vince vega, herman
Een Zweeds postpunk-bandje dat het op MuMe in bepaalde topics erg goed doet; o.a. Song van het Jaar, en de Alternatie Top 152. Ook in de Afrekening scoorden ze dit jaar lekker. Bij de intro moet ik denken aan The Hanging Garden van The Cure, maar door de krachtige vrouwenzang in combinatie met donkere post-punk zit het ook wel in de hoek van Siouxsie and the Banshees. Een onheilspellend en opzwepend nummer dat voorbij is geraasd voor je het weet.
#69 Tei Shi - Bassically (266 punten)
Eerste notering: Sunderland, 20 april
Nummer 1 van: Dance Lover, Gretz
Ook in de lijst van: Sundance, Silent_shout, kemm, Sfeermaker
Van het noordelijke Zweden naar het zonnige Argentinië. Toch klinkt Bassically aanvankelijk juist een stuk onderkoelder. Ingetogen zang en een voorzichtige, elektronische groove. Het breekt in de tekstloze refrein vervolgens heel mooi open. Deze zangeres, in het echt Valerie Teicher geheten, zit wel een beetje in het hoekje van Grimes ten tijde van haar vorige album (Oblivion, Genesis). Niet gek dus dat ze het goed doet in de Afrekening.
#68 Public Service Broadcasting - Go! (267 punten)
Eerste notering: Vince vega, 9 maart
Nummer 1 van: Magick1, ranboy
Ook in de lijst van: Co Jackso, JoaMuse
Public Service Broadcasting is een vrij unieke band. Ze combineren hun rockmuziek met oude bandopnames. Zo hebben ze al radio-commentaar (denk ik) van de Elfstedentocht gebruikt (en het is niet eens een Nederlandse band!). En hier gebruiken ze het radioverkeer tijdens het opstijgen van één van de Apollo-vluchten. Door die opnames in een nieuwe context te plaatsen, creëren ze een aparte sfeer. En het knappe is: het resulteert nog in een aanstekelijk en swingend nummer ook. Zo heb je geen zanger nodig.
#67 Mew - Satellites (270 punten)
Eerste notering: Silent_shout, 1 februari
Nummer 1 van: Sundance
Ook in de lijst van: DjFrankie, ranboy, Vince vega, Dance Lover, gerre, iamsander, Gretz, DenDimi
Mew is al twintig jaar bezig, en afgelopen jaar kwam na zes jaar stilte hun nieuwste album uit, +- genaamd. Satellites was daar in de Afrekening de succesvolste single van. De band maakt ook hier weer pop/rock die weet op te vallen door de wat hoge zang, de dwarse drumritmes, en het eigen Mew-sausje dat ze eroverheen gieten.
#66 Braids - Miniskirt (272 punten)
Eerste notering: gerre, 17 maart
Nummer 1 van: Aroentje, JoaMuse
Ook in de lijst van: curufin, Silent_shout, Sundance
De Canadese band Braids brengt op Miniskirt synthpop met een boodschap. De zangeres zingt over het feit dat in Amerika/Canada vrouwen verkracht worden, en de dader ermee wegkomt, omdat vrouwen er zelf om zouden vragen als ze een minirokje dragen. Dat zorgt bij mannen voor een soms onbedwingbare lust. En die vrouwen worden weggezet als slet, omdat ze een klein rokje dragen. Totale onzin natuurlijk. Dat vindt de zangeres van Braids ook, en die uit dat in dit nummer. Muzikaal gezien is het ook sterk, met fraai aanzwellende electronica.
#65 Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love (272 punten)
Eerste notering: herman, 23 maart
Ook in de lijst van: Sundance, DenDimi, stardust_be, Gretz, curufin, Sander14, Silent_shout
Tame Impala was afgelopen jaar waanzinnig populair maar deze band is eigenlijk best vergelijkbaar. Ook hun muziek doet psychedelisch aan, met dromerige zang en poppy melodieën. En ook bij Unknown Mortal Orchestra draait het om een frontman, Ruban Nielson, die in de studio bijna alles zelf doet. En ook hij komt van down under. Het nummer heeft trouwens ook een bijzondere clip. Ook heel psychedelischen en trippy, en als je een bestand downloadt, krijg je zelfs een interactieve video, naar het schijnt. Heb het zelf nog niet geprobeerd.
#64 Faith No More - Superhero (275 punten)
Nummer 1 van: ranboy
Ook in de lijst van: Dance Lover, curufin
En de zoveelste comeback. De band van Epic en Easy kwam na 18 jaar weer met een album! En dat klinkt vertrouwd. De rauwe, aggressieve, soms haast maniakale vocalen van Mike Patton, in combinatie met het krachtige gitaarspel. Superhero is echter niet zo pakkend als een Epic of een Falling to Pieces (die ik draai ik zelf de laatste tijd vaak). Er is echter wel een mooie afwisseling tussen de vlotte coupletten, en het dramatische refrein, waarin een tandje terug wordt gedaan.
Het is trouwens wel grappig. Ranboy is iemand met wie ik regelmatig popquizzen doe. En regelmatig als we lopen te 'roddelen' over andere users en het gesprek komt op Herman, zegt Ranboy dat hij en Herman vaak lijnrecht tegenover elkaar liggen. Bij Superhero zijn ze echter eens heel mooi op één lijn, ze hebben het nummer namelijk grotendeels met z'n tweeën de Eindafrekening in gekregen.
#63 Tame Impala - Eventually (267 punten)
Eerste notering: Gretz, 13 mei
Nummer 1 van: Gretz
Ook in de lijst van: Dance Lover, Silent_shout, curufin, DenDimi, stardust_be, Eigenwijze 30
De tweede keer Tame Impala. Ik las net dat Kevin Parker op het laatste Tame Impala-album (Currents) niet alleen alles zelf heeft ingespeeld (zonder enige samenwerking met andere artiesten), maar deze ook voor het eerst alles zelf heeft gemixt. Het is vrijwel volledig een éénmansproduct dus, en Kevin Parker is dan ook wel een einzelgänger ('Solitude Is Bliss'). Al lijken de teksten wel vaak over relaties (een specifieke, verbroken relatie?) te gaan. Op Eventually horen we weer de dromerige synthpop, maar het liedje zelf heeft wat meer luisterbeurten nodig dan bijvoorbeeld het eerder voorbijgekomen 'Cause I'm a Man. Het blijft niet meteen hangen. Volgens mij is het eigenlijk ook niet als single bedoeld geweest, maar ach, er glipt er weleens doorheen.
#62 Techniques - Don't You Want to Love (288 punten)
Eerste notering: Arrie, 23 augustus
Nummer 1 van: Vince vega, curufin
Twee jaar terug kwam Vince vega in de Afrekening met het nummer Switch van ene Techniques, een dance-producer. Dat viel bij een aantal mensen, waaronder ik, in goede aarde. Het behaalde de top 10 van mijn lijst, maar daarna vergat ik het al snel weer. Afgelopen zomer besloot ik eens een soort eigen, digitale hitdossier te maken en ging daarvoor al mijn oude lijsten af. Zodoende kwam ik weer wat oude namen tegen die nogal weggezakt tegen. Ik besloot te kijken of die Techniques nog wat uit had gebracht en ja hoor, er was een half jaar eerder een nieuwe single verschenen. Een sfeervolle danceplaat, met mooie, donkere vocalen. Ik had toen echt niet verwacht dat het zelfs de Eindafrekening zou behalen, dat voelt vooral bijzonder omdat die mysterieuze Techniques totaal obscuur is gebleven. 330 YouTube-views is echt weinig. Niet echt een productief persoon trouwens, veel meer dan die twee nummers heeft ie niet uitgebracht. Ik zie nog een remix van Michael Jackson, maar dan houdt het snel op.
#61 The War on Drugs - An Ocean In Between the Waves (288 punten)
Eerste notering: Sundance, 3 januari
Ook in de lijst van: Vince vega, ranboy, musician, iamsander
The War on Drugs is één van de grootste alternatieve rockbands van de laatste jaren, dus als zij een single uitbrengen, kan je er wel vanuit gaan dat dat goed scoort in de Afrekening. Vorig jaar haalden ze drie keer de Eindafrekening, waarvan twee keer de top 10 (Red Eyes en Under the Pressure). Waar het op gebaseerd is dat dit een single is, is me trouwens niet geheel duidelijk. An Ocean In Between the Waves komt ook van het succesalbum Lost in the Dream, een album dat heel eenzijdig is qua sound. Vind je de andere singles niks, dan zal je deze ook wel niks vinden, en vice versa. Alleen Red Eyes is wat vlotter en puntiger dan de rest. An Ocean In Between the Waves is juist totaal niet puntig, maar het is voor mij de perfecte soundtrack om in de zomer ergens op het gras te liggen en weg te doezelen. En dat bedoel ik niet negatief.
Eerste notering: Silent_shout, 16 februari
Ook in de lijst van: curufin, Aroentje, Gretz, DjFrankie, Vince vega, herman
Een Zweeds postpunk-bandje dat het op MuMe in bepaalde topics erg goed doet; o.a. Song van het Jaar, en de Alternatie Top 152. Ook in de Afrekening scoorden ze dit jaar lekker. Bij de intro moet ik denken aan The Hanging Garden van The Cure, maar door de krachtige vrouwenzang in combinatie met donkere post-punk zit het ook wel in de hoek van Siouxsie and the Banshees. Een onheilspellend en opzwepend nummer dat voorbij is geraasd voor je het weet.
#69 Tei Shi - Bassically (266 punten)
Eerste notering: Sunderland, 20 april
Nummer 1 van: Dance Lover, Gretz
Ook in de lijst van: Sundance, Silent_shout, kemm, Sfeermaker
Van het noordelijke Zweden naar het zonnige Argentinië. Toch klinkt Bassically aanvankelijk juist een stuk onderkoelder. Ingetogen zang en een voorzichtige, elektronische groove. Het breekt in de tekstloze refrein vervolgens heel mooi open. Deze zangeres, in het echt Valerie Teicher geheten, zit wel een beetje in het hoekje van Grimes ten tijde van haar vorige album (Oblivion, Genesis). Niet gek dus dat ze het goed doet in de Afrekening.
#68 Public Service Broadcasting - Go! (267 punten)
Eerste notering: Vince vega, 9 maart
Nummer 1 van: Magick1, ranboy
Ook in de lijst van: Co Jackso, JoaMuse
Public Service Broadcasting is een vrij unieke band. Ze combineren hun rockmuziek met oude bandopnames. Zo hebben ze al radio-commentaar (denk ik) van de Elfstedentocht gebruikt (en het is niet eens een Nederlandse band!). En hier gebruiken ze het radioverkeer tijdens het opstijgen van één van de Apollo-vluchten. Door die opnames in een nieuwe context te plaatsen, creëren ze een aparte sfeer. En het knappe is: het resulteert nog in een aanstekelijk en swingend nummer ook. Zo heb je geen zanger nodig.

#67 Mew - Satellites (270 punten)
Eerste notering: Silent_shout, 1 februari
Ook in de lijst van: DjFrankie, ranboy, Vince vega, Dance Lover, gerre, iamsander, Gretz, DenDimi
Mew is al twintig jaar bezig, en afgelopen jaar kwam na zes jaar stilte hun nieuwste album uit, +- genaamd. Satellites was daar in de Afrekening de succesvolste single van. De band maakt ook hier weer pop/rock die weet op te vallen door de wat hoge zang, de dwarse drumritmes, en het eigen Mew-sausje dat ze eroverheen gieten.
#66 Braids - Miniskirt (272 punten)
Eerste notering: gerre, 17 maart
Nummer 1 van: Aroentje, JoaMuse
Ook in de lijst van: curufin, Silent_shout, Sundance
De Canadese band Braids brengt op Miniskirt synthpop met een boodschap. De zangeres zingt over het feit dat in Amerika/Canada vrouwen verkracht worden, en de dader ermee wegkomt, omdat vrouwen er zelf om zouden vragen als ze een minirokje dragen. Dat zorgt bij mannen voor een soms onbedwingbare lust. En die vrouwen worden weggezet als slet, omdat ze een klein rokje dragen. Totale onzin natuurlijk. Dat vindt de zangeres van Braids ook, en die uit dat in dit nummer. Muzikaal gezien is het ook sterk, met fraai aanzwellende electronica.
#65 Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love (272 punten)
Ook in de lijst van: Sundance, DenDimi, stardust_be, Gretz, curufin, Sander14, Silent_shout
Tame Impala was afgelopen jaar waanzinnig populair maar deze band is eigenlijk best vergelijkbaar. Ook hun muziek doet psychedelisch aan, met dromerige zang en poppy melodieën. En ook bij Unknown Mortal Orchestra draait het om een frontman, Ruban Nielson, die in de studio bijna alles zelf doet. En ook hij komt van down under. Het nummer heeft trouwens ook een bijzondere clip. Ook heel psychedelischen en trippy, en als je een bestand downloadt, krijg je zelfs een interactieve video, naar het schijnt. Heb het zelf nog niet geprobeerd.
#64 Faith No More - Superhero (275 punten)
Nummer 1 van: ranboy
Ook in de lijst van: Dance Lover, curufin
En de zoveelste comeback. De band van Epic en Easy kwam na 18 jaar weer met een album! En dat klinkt vertrouwd. De rauwe, aggressieve, soms haast maniakale vocalen van Mike Patton, in combinatie met het krachtige gitaarspel. Superhero is echter niet zo pakkend als een Epic of een Falling to Pieces (die ik draai ik zelf de laatste tijd vaak). Er is echter wel een mooie afwisseling tussen de vlotte coupletten, en het dramatische refrein, waarin een tandje terug wordt gedaan.
Het is trouwens wel grappig. Ranboy is iemand met wie ik regelmatig popquizzen doe. En regelmatig als we lopen te 'roddelen' over andere users en het gesprek komt op Herman, zegt Ranboy dat hij en Herman vaak lijnrecht tegenover elkaar liggen. Bij Superhero zijn ze echter eens heel mooi op één lijn, ze hebben het nummer namelijk grotendeels met z'n tweeën de Eindafrekening in gekregen.
Ook in de lijst van: Dance Lover, Silent_shout, curufin, DenDimi, stardust_be, Eigenwijze 30
De tweede keer Tame Impala. Ik las net dat Kevin Parker op het laatste Tame Impala-album (Currents) niet alleen alles zelf heeft ingespeeld (zonder enige samenwerking met andere artiesten), maar deze ook voor het eerst alles zelf heeft gemixt. Het is vrijwel volledig een éénmansproduct dus, en Kevin Parker is dan ook wel een einzelgänger ('Solitude Is Bliss'). Al lijken de teksten wel vaak over relaties (een specifieke, verbroken relatie?) te gaan. Op Eventually horen we weer de dromerige synthpop, maar het liedje zelf heeft wat meer luisterbeurten nodig dan bijvoorbeeld het eerder voorbijgekomen 'Cause I'm a Man. Het blijft niet meteen hangen. Volgens mij is het eigenlijk ook niet als single bedoeld geweest, maar ach, er glipt er weleens doorheen.
#62 Techniques - Don't You Want to Love (288 punten)
Eerste notering: Arrie, 23 augustus
Nummer 1 van: Vince vega, curufin
Twee jaar terug kwam Vince vega in de Afrekening met het nummer Switch van ene Techniques, een dance-producer. Dat viel bij een aantal mensen, waaronder ik, in goede aarde. Het behaalde de top 10 van mijn lijst, maar daarna vergat ik het al snel weer. Afgelopen zomer besloot ik eens een soort eigen, digitale hitdossier te maken en ging daarvoor al mijn oude lijsten af. Zodoende kwam ik weer wat oude namen tegen die nogal weggezakt tegen. Ik besloot te kijken of die Techniques nog wat uit had gebracht en ja hoor, er was een half jaar eerder een nieuwe single verschenen. Een sfeervolle danceplaat, met mooie, donkere vocalen. Ik had toen echt niet verwacht dat het zelfs de Eindafrekening zou behalen, dat voelt vooral bijzonder omdat die mysterieuze Techniques totaal obscuur is gebleven. 330 YouTube-views is echt weinig. Niet echt een productief persoon trouwens, veel meer dan die twee nummers heeft ie niet uitgebracht. Ik zie nog een remix van Michael Jackson, maar dan houdt het snel op.
The War on Drugs is één van de grootste alternatieve rockbands van de laatste jaren, dus als zij een single uitbrengen, kan je er wel vanuit gaan dat dat goed scoort in de Afrekening. Vorig jaar haalden ze drie keer de Eindafrekening, waarvan twee keer de top 10 (Red Eyes en Under the Pressure). Waar het op gebaseerd is dat dit een single is, is me trouwens niet geheel duidelijk. An Ocean In Between the Waves komt ook van het succesalbum Lost in the Dream, een album dat heel eenzijdig is qua sound. Vind je de andere singles niks, dan zal je deze ook wel niks vinden, en vice versa. Alleen Red Eyes is wat vlotter en puntiger dan de rest. An Ocean In Between the Waves is juist totaal niet puntig, maar het is voor mij de perfecte soundtrack om in de zomer ergens op het gras te liggen en weg te doezelen. En dat bedoel ik niet negatief.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 20:01 uur
Goed bezig Arrie, je hebt heel wat opzoekwerk gedaan zo te zien. 
Grappig trouwens dat er een aantal nummers zijn die ik al weer vergeten was. Bijvoorbeeld bij Distant Past van Everything Everything dacht ik eerst dat het een foutje was dat ik getagd stond bij 'ook in lijst van'. Ik had geen idee hoe dat nummer klonk toen ik de titel zag. Pas toen ik het nummer terug opzette, herkende ik het weer.

Grappig trouwens dat er een aantal nummers zijn die ik al weer vergeten was. Bijvoorbeeld bij Distant Past van Everything Everything dacht ik eerst dat het een foutje was dat ik getagd stond bij 'ook in lijst van'. Ik had geen idee hoe dat nummer klonk toen ik de titel zag. Pas toen ik het nummer terug opzette, herkende ik het weer.

0
geplaatst: 4 januari 2016, 20:03 uur
Bedankt Arrie voor jouw verhaaltjes en jaaroverzicht. Het motiveert mij om weer te posten.
Sommige hadden een stuk hoger gestaan als ik de laatste 15 weken had meegedaan.
Sommige hadden een stuk hoger gestaan als ik de laatste 15 weken had meegedaan.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 20:28 uur
Arrie schreef:
Ik begrijp de twijfel over dit een single (vanwege het ontbreken van een videoclip op YouTube), maar volgens mij is het wel een officiële promo geweest. Staat op RYM ook als single vermeld en hetzelfde geldt voor Spotify .
0
geplaatst: 4 januari 2016, 20:35 uur
Arrie schreef:
NPO geeft aan dat de 3e single zou zijn, maar dat is toch echt Burning als je afgaat op RYM en de Engelstalige wiki. Dus in dit geval denk dat het nummer eigenlijk niet had mogen mee doen.
0
geplaatst: 4 januari 2016, 20:47 uur
Gretz schreef:
NPO geeft aan dat de 3e single zou zijn, maar dat is toch echt Burning als je afgaat op RYM en de Engelstalige wiki. Dus in dit geval denk dat het nummer eigenlijk niet had mogen mee doen.
(quote)
Anderzijds heeft 3FM Burning de afgelopen 3 maanden maar 1x gedraaid, en is An Ocean... heel wat vaker gedraaid. En in het nieuwe MuMeAfrekening-topic noemt Arrie radio-airplay ook als een van de criteria om iets als 'single' te mogen catalogeren... Beetje een grensgevalletje dit, eigenlijk
* denotes required fields.