menu

Muziek / Muziekgames / MumeAfrekening 2015

zoeken in:
avatar van JoaMuse
Arrie schreef:
#20 Muse - Reapers (473 punten)
Trouwens ook eindelijk een Muse-single die op één heeft gestaan bij JoaMuse, dat gold voor de eerdere twee vreemd genoeg niet.
Zo'n fanboy ben ik nu ook weer niet he.

Wel leuk dat je overal neutraal/positief probeert te blijven, ook bij nummers die je zelf maar niks vindt.

avatar van Arrie
Ik moet mezelf trouwens corrigeren. Ik heb me totaal vergist bij Holy Holy, ze zijn helemaal niet de hoogste nieuwkomers! Er is nog een artiest/band die in 2015 daadwerkelijk de eerste release had, en nog ruim boven Holy Holy staat. Stom van me.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Mooi goed resultaat voor Vryll Society

Magick1
Arrie schreef:

Overigens is eind november de nieuwe single, Ocean of Night, uitgebracht. Die is nog niet heel erg opgepikt, dus ik wijs jullie er even op!


Hier staat hij al klaar voor mijn volgende lijstje

Arrie, je schrijft ongelooflijk vlot, het is een plezier om je stukjes te lezen.

avatar van herman
Arrie schreef:
#64 Faith No More - Superhero (275 punten)

Eerste notering: herman, 23 maart
Nummer 1 van: ranboy
Ook in de lijst van: Dance Lover, curufin

<knip>

Het is trouwens wel grappig. Ranboy is iemand met wie ik regelmatig popquizzen doe. En regelmatig als we lopen te 'roddelen' over andere users en het gesprek komt op Herman, zegt Ranboy dat hij en Herman vaak lijnrecht tegenover elkaar liggen. Bij Superhero zijn ze echter eens heel mooi op één lijn, ze hebben het nummer namelijk grotendeels met z'n tweeën de Eindafrekening in gekregen.

Grappig stukje. Als ik Ranboy spreek bij een popquiz dan gaat het hier ook wel eens over, maar blijkbaar zijn er toch wel wat overeenkomsten. Zie ook David Bowie - Blackstar en Best Coast - California Nights in deze lijst. En daarbuiten volgens mij Roxy Music. Maar dat is het dan wel zo ongeveer.

avatar van Poeha
Arrie schreef:
#20 Muse -

...al is Psycho niet zo rechttoe rechtaan als Psycho.
Dat zijn nog eens uitspraken


avatar van Arrie
#10 The Weeknd - Can't Feel My Face (552 punten)




Eerste notering: kemm, 21 juni
Nummer 1 van: kemm, curufin
Ook in de lijst van: Vince vega, Dance Lover, DenDimi, herman, Aroentje, Magick1, Gretz, jassn, Silent_shout, Sundance

En daar is de succesvolste top 40-hit van het jaar. En misschien wel de verrassendste doorbraak van 2015. Natuurlijk, zijn alternatieve R&B deed het bij een bepaald publiek al erg goed, maar dat hij ooit wereldhits zou scoren, had ik een paar jaar terug nooit voorspeld. Can't Feel My Face is ook een heel atypisch nummer voor hem, lekker vlot, aanstekelijk en funky. Hij wordt erdoor wel eens vergeleken met Michael Jackson, en op dit nummer is dat niet eens zo heel raar. Mooi ook hoe hij toch ook zijn tragere, donkere R&B-geluid heeft verwerkt, in de intro en de bridge. Maar uiteindelijk is dit gewoon dé feelgood-hit van 2015. Samen met Lean On en King, die hij in dit topic net verslagem heeft. Wij vinden Can't Feel My Face dus dé top 40-hit van het jaar.

Wel wat merkwaardig dat het m.i. veel mooiere The Hills het zoveel minder deed. Maar daar hebben we toch te weinig R&B-liefhebbers voor, Can't Feel My Face is wat dat betreft genre-overschrijdend.

avatar van Arrie
#9 Foals - What Went Down (559 punten)




Eerste notering: curufin, 20 juni
Nummer 1 van: curufin, Vince vega
Ook in de lijst van: musician, ranboy, herman, Gretz, Dance Lover, Aroentje, Sunderland, Sundance, jassn, DjFrankie

De tweede keer dat de Foals de top 10 van de eindafrekening halen, nadat Inhaler in 2012 vijfde werd. En eigenlijk zijn het wel vergelijkbare nummers (al kan ik het me verkeerd herinneren, ik heb Inhaler al een tijd niet meer gehoord): flink stevige rockers. Waar Mountain At My Gates, dat eerder langskwam, nog een pakkende radiohit was, hoef je hier bij 3FM niet mee aan te komen. Toch is het meer dan een platte stamper, het is een stamper waar nog best veel in te ontdekken valt. Heel mooi ook hoe het na een climax stilvalt, en dan weer heel sterk opbouwt naar een tweede climax. Behoorlijk intens ook. A Knife in the Ocean en Give It All kwamen ook in lijstjes voorbij, maar lang niet genoeg voor de Eindafrekening.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)

avatar van Arrie
#8 Tame Impala - Let It Happen (563 punten)




Eerste notering: Gretz, 11 maart
Nummer 1 van: Dance Lover, Gretz, gerre, curufin, Vince vega
Ook in de lijst van: Silent_shout, Sundance, kemm, herman, Eigenwijze 30, Magick1

Welgeteld vijf nummer 1-noteringen, en dat is een record voor deze derde Tame Impala-notering. Er komt nog één nummer langs dat er ook vijf heeft. Let It Happen is in veel eindejaarslijstjes te vinden, zo is het de 3voor12 Song van het Jaar geworden. Er zit ook heel veel in; melancholisch, maar toch ook hoopvol. Heel melodieus, prachtige dromerige synths. En nog een leuke gimmick die je aandacht trekt; halverwege lijkt het nummer ineens vast te lopen. Best slim, je veert meteen op. Waarna het weer verder gaat met een mooie melodie. Vervormde zang, vingerknips, ergens zorgt er ook een vervormde elektrische gitaar (?) voor een groove, er gebeurt werkelijk van alles in het nummer. En toch, het wordt nergens overdadig en het blijft enorm pakkend. Knap. Je ziet hierboven trouwens de videoclip, dat is een ingekorte versie zonder het 'vastlopen'. Wil je dat horen, dan moet je even een langere versie zoeken.

Tame Impala had al twee succesvolle albums vol psychedelische rock, maar een switch naar een dergelijk nummer had waarschijnlijk niemand zien aankomen. Gewaagd, maar het is helemaal goed gekomen. De band (of eigenlijk, eenmansproject van Kevin Parker) is groter dan ooit.

avatar van Arrie
#7 Benjamin Clementine - Condolence (567 punten)




Eerste notering: Co Jackso, 2 januari
Nummer 1 van: Sundance, Reijersen, ranboy
Ook in de lijst van: Vince vega, Dance Lover, Eigenwijze 30, Silent_shout

Benjamin Clementine schaart zich in het elitegroepje van artiesten dat (minimaal) drie keer genoteerd staat in de Eindafrekening. Bij het groepje Muse, Editors en Tame Impala. Maar waar dat alledrie al gevestigde namen waren, had tot eind 2014 nog bijna niemand van deze man gehoord. Ondertussen heeft de man ook al een Mercury Music Prize in ontvangst mogen nemen, en is met heel veel lof overladen voor zijn bijzondere zang, liedjes en optreden. En dan te bedenken dat de man jarenlang dakloos, als straatmuzikant, onopgemerkt, in Parijs heeft geleefd. Je zou zeggen dat als je zo'n man op straat hoort zingen, je meteen je hoofd omdraait. Of je er nou van houdt of niet. En dan blijkt zo'n goede zanger ook nog eens ijzersterke composities te schrijven, met goede teksten en fraai pianospel. Een grootheid in wording?

avatar van kaj_666
Begin het nu wel spannend te vinden wat er dan nog allemaal nóg hoger staat

avatar van Arrie
#6 Ariel Pink - Dayzed Inn Daydreams (585 punten)




Eerste notering: ranboy, 14 februari
Nummer 1 van: iamsander, ranboy, gerre
Ook in de lijst van: Dance Lover, curufin, Sundance, Gretz

Van een nieuwkomer naar een oude bekende. Ariel Pink haalde in 2012 al de Eindafrekening met Only In My Dreams, toen nog samen met zijn band Haunted Graffiti. Voor zijn meest recente album deed hij het echter helemaal alleen. Het is een eigenzinnige artiest, die van alles en nog wat uitbrengt, met allerlei artiesten heeft samengewerkt (tot Miley Cyrus aan toe), alle kanten opschiet met zijn muziek, en soms ineens weer wat briljante popliedjes uit zijn mouw schudt. Dayzed Inn Daydreams is er daar één van. Net als Tame Impala met een psychedelisch randje en heel melodieus, maar dan toch weer op een heel andere manier. Ook een aparte clip trouwens, maar dat kan je wel aan Ariel Pink overlaten.

avatar van Arrie
#5 Torres - Sprinter (601 punten)




Eerste notering: Vince vega, 19 april
Nummer 1 van: herman, Sunderland, musician
Ook in de lijst van: Sunderland, Gretz, DjFrankie, musician, Sundance, Dance Lover, DenDimi, stardust_be, Aroentje, curufin, Eigenwijze 30

Het is wellicht wat makkelijk om de zangeres Torres met PJ Harvey te vergelijken, dacht ik, maar toen las ik dat ze zelf heeft aangeven geïnspireerd te zijn door het jaren '90-werk van PJ Harvey. Door alternatieve rock uit de jaren '90 in het algemeen, ook bijvoorbeeld door Nirvana. Haar recente album is een heel persoonlijk album, waarop ze vertelt over hoe ze opgroeide in de staat Georgia, en haar ervaringen met de baptistenkerk aldaar. Die waren niet al te positief, wat heeft geleid tot een album met heftige emoties. Zo gaat Sprinter letterlijk over het sprinten op haar middelbare school, met gym enzo, maar ook figuurlijk over hoe ze weg wil rennen van haar verleden. Muzikaal is het weliswaar eerder gedaan, maar de emotionele diepgang zorgt voor een enorme meerwaarde.

avatar van Arrie
#4 Ought - Beautiful Blue Sky (633 punten)




Eerste notering: Silent_shout, 15 juli
Nummer 1 van: Sunderland, Silent_shout, curufin, gerre, Sundance
Ook in de lijst van: herman, Dance Lover, jassn, Aroentje, ranboy

En daar is het andere nummer met een recordaantal van vijf nummer 1-noteringen. De helft van de mensen die het in zijn lijst had staan, heeft het ook bovenaan gehad. Ook Ought lijkt veel inspiratie te zoeken in jaren '90-rock, ik zie bijvoorbeeld regelmatig vergelijkingen met Sonic Youth, maar geeft daar toch een eigen draai aan. Beautiful Blue Sky lijkt de hak te nemen met het ordinaire bestaan, waarin mensen iedere keer weer oninteressante gesprekjes beginnen over het weer en familiekwesties. Het lijkt de zanger gek te maken, maar gelukkig heeft ie dan nog die prachtige blauwe lucht. Een spannend, uitgesponnen en dynamisch rocknummer dat zich mooi op- en afbouwt. Uit Canada, waar in allerlei genres ontzettend veel gebeurt. Justin Bieber scoort wereldhits, The Weeknd tegenwoordig ook, met o.a. Ought is er een spannende rockscene en er komt nog een Canadese artiest aan.

avatar van herman
Mooie top 10 tot dusverre.

Ought vind ik ook wel heel erg post-punk. Bij mij stond dit nummer niet eens zo hoog, maar heb hem wel veel en langdurig gedraaid.

avatar van Gretz
De beste top 10 en top 100 van het web denk ik. Alleen onze eigen Song van het Jaar 2015 zou daar nog over heen kunnen.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Nee Geert zeker niet, deze lijst is stukken beter, en vooral gevarieerder dan de song van het jaar 2015.
Komt ook de de deelnemers die hieraan meedoen.

En nog geen Beautiful Faces gezien

avatar van Gretz
Qua variatie denk ik dat de Afrekening ook beter scoort, maar als ik kijk naar m'n persoonlijke smaak zou Song van het Jaar misschien nog iets beter kunnen scoren. Het leuke van het Afrekeningformat is wel dat nummers die slechts door een paar users enorm gewaardeerd worden ook een mooie positie kunnen halen in de eindlijst. In (ladder)spellen vallen die nummers meestal al vroeg af.

avatar van Arrie
#3 Tame Impala - The Less I Know the Better (652 punten)




Eerste notering: Sfeermaker, 27 juli
Nummer 1 van: DenDimi
Ook in de lijst van: Gretz, Silent_shout, ranboy, herman, curufin, gerre, Dance Lover, Sundance, Arrie, kemm, Eigenwijze 30, Sander14, stardust_be, iamsander, Magick1, JoaMuse, Poeha

Terwijl het ene Tame Impala-nummer (Let It Happen) de meeste nummer 1-noteringen heeft, gaat de ander er vandoor met de prijs voor in het hoogste aantal lijstjes voorkomen. Welgeteld negentien mensen hebben hem in hun hitlijst gehad, geen enkel ander nummer komt daarbij in de huurt. Oftewel: haast alle vaste deelnemers, er zijn maar een paar uitzonderingen die hem minder interessant vonden. En met het feit dat het ook in de Mega Top 50 heeft gestaan, is dit dus een enorm breed gedragen nummer. Bijna iedereen vindt dit wel een leuk nummer. Tegelijkertijd dan wel maar één user die hem op 1 heeft gezet.

Met The Less I Know the Better, Let It Happen, Eventually en 'Cause I'm a Man is Tame Impala ook de enige artiest met vier noteringen in de Eindafrekening, waarmee ze een oud record van The National evenaren. En dan te bedenken dat het album eigenlijk volledig is geschreven, ingespeeld em gemixt door één man, Kevin Parker, doe de Eindafrekening óók nog heeft gehaald als featuring op Dafffodils van Mark Ronson. Eigenlijk dus vijf noteringen voor Kevin Parker en daarmee toch wel de artiest van het jaar.

The Less I Know the Better gaat over zijn ex-vriendin, die er met een ander vandoor is gegaan, en daar wil hij eigenlijk zo min mogelijk van weten. Hij kan het niet uitstaan om na te denken over hoe zij met hem samen is. En dat voor iemand die ooit nog eens een liedje als Solitude Is Bliss schreef. Zou hij daar nog achter staan? De wat negatieve tekst resulteert deze keer niet in een melancholisch geluid, maar eigenlijk gewoon in een simpel maar doeltreffend popliedje. Maar niet het meest doeltreffende popliedje van het jaar...

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Arrie schreef:
#3 Tame Impala - The Less I Know the Better (652 punten)
Oftewel: haast alle vaste deelnemers, er zijn maar een paar uitzonderingen die hem minder interessant vonden. .

Ik heb idd niks met dit album

avatar van Gretz
Arrie schreef:
#3 Tame Impala - The Less I Know the Better (652 punten)

The Less I Know the Better gaat over zijn ex-vriendin, die er met een ander vandoor is gegaan, en daar wil hij eigenlijk zo min mogelijk van weten. Hij kan het niet uitstaan om na te denken over hoe zij met hem samen is. En dat voor iemand die ooit nog eens een liedje als Solitude Is Bliss schreef. Zou hij daar nog achter staan? De wat negatieve tekst resulteert deze keer niet in een melancholisch geluid, maar eigenlijk gewoon in een simpel maar doeltreffend popliedje. Maar niet het meest doeltreffende popliedje van het jaar...

Ah leuke feiten. Dan gaat het nummer dus eigenlijk over Melody Prochet dus, ook wel bekend als Melody's Echo Chamber.

avatar van herman
Grappig feitje inderdaad.

De clip is ook waanzinnig. Met recht één van de meest gedenkwaardige nummers van 2015.

avatar van Gretz
Ik las ook een interessante recensie van iemand die in de titel van The Less I Know the Better een extra referentie ziet naar de wereld waar we op dit moment in leven. Het leuke aan popmuziek is toch wel dat veel nummers op een eigen manier te interpreteren zijn.

herman schreef:

De clip is ook waanzinnig.

Thanks, was er nog niet aan toegekomen om die eens volledig te bekijken.

avatar van Arrie
Gretz schreef:
(quote)

Ah leuke feiten. Dan gaat het nummer dus eigenlijk over Melody Prochet dus, ook wel bekend als Melody's Echo Chamber.

Oh, wacht! Ik heb het nu over de tekst, maar ik weet niet of die op een ware gebeurtenis is berust hoor! Zijn teksten hoeven natuurlijk niet autobiografisch te zijn. Al heb ik wel op meerdere plekken gelezen dat het album over een relatiebreuk zou gaan, en dan zou dat inderdaad over Melody gaan.

De woordkeuze 'met iemand anders ervandoorgaan' was ook wat ongelukkig. Ik bedoelde eigenlijk dat die ex-vriendin nu iemand anders heeft en dat de ik-persoon dat niet kan uitstaan. Niet dat ze per se vreemd is gegaan.

Inderdaad een geweldige clip trouwens!

avatar van Arrie
#2 The Vryll Society - Beautiful Faces (658 punten)




Eerste notering: Vince vega, 10 augustus
Nummer 1 van: Vince vega, DjFrankie, musician
Ook in de lijst van: Sundance, jassn, curufin

Ik had per ongeluk Holy Holy al als de beste nieuwkomers uitgeroepen, maar stom genoeg had ik deze rockers over het hoofd gezien. Want, zoals wel vaker in de muziekgeschiedenis kwam het meest opwindende nieuwe geluid dit jaar uit Liverpool. The Beatles in de jaren '60, Frankie Goes to Hollywood in de jaren '80, en The Vryll Society in 2015. Vince Vega ontdekte de band, maar het succes kwam pas echt toen DjFrankie helemaal idolaat werd van de band.

De rockers combineren hun rockmuziek met krautrock-invloeden, en gebruiken heldere, stuwende gitaarriffs om het hele nummer te dragen. Beautiful Faces wisselt de rockende stukken mooi af met stukken waarin het tempo even terugzakt, de luisteraar tot rust komt, en de Liverpudlians mijmeren over die mooie gezichten. Om vervolgens weer in de versnelling te gaan. Het houdt het nummer spannend. The Vryll Society heeft net iets meer punten dan Tame Impala, maar op een heel andere manier behaald. Waar The Less I Know the Better het moet hebben van de brede waardering, de negentien (!) lijstjes, moet The Vryll Society het juist hebben van een klein groepje (slechts zes!) idolate liefhebbers, die het nummer langdurig hoog in hun lijstje hadden staan. Een mooie strijd tussen de tweede en derde plek dus. Om de eerste plaats werd niet gestreden, er was namelijk één nummer dat boven alles en iedereen uitsteeg...

avatar van herman
Wauw, 6 deelnemers maar.
Heb het nummer destijds wel eens beluisterd, maar hoorde er weinig in. Zal hem nog eens opzetten.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Verrassend hoge notering

avatar van Gretz
Arrie schreef:
(quote)

Oh, wacht! Ik heb het nu over de tekst, maar ik weet niet of die op een ware gebeurtenis is berust hoor! Zijn teksten hoeven natuurlijk niet autobiografisch te zijn. Al heb ik wel op meerdere plekken gelezen dat het album over een relatiebreuk zou gaan, en dan zou dat inderdaad over Melody gaan.

De woordkeuze 'met iemand anders ervandoorgaan' was ook wat ongelukkig. Ik bedoelde eigenlijk dat die ex-vriendin nu iemand anders heeft en dat de ik-persoon dat niet kan uitstaan. Niet dat ze per se vreemd is gegaan.

Inderdaad een geweldige clip trouwens!

Het zal misschien niet volledig autobiografisch zijn, maar ik vermoed wel dat de tekst van dit nummer en ook die van Eventually en Cause I'm a Man op die relatie gebaseerd zijn. Ben benieuwd naar het nieuwe album van Melody's Echo Chamber en of daar ook nog verwijzingen in zitten naar Kevin Parker.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:58 uur

geplaatst: vandaag om 00:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.