menu

Muziek / Muziekgames / MumeAfrekening 2015

zoeken in:
avatar van JoaMuse
Arrie schreef:
De woordkeuze 'met iemand anders ervandoorgaan' was ook wat ongelukkig. Ik bedoelde eigenlijk dat die ex-vriendin nu iemand anders heeft en dat de ik-persoon dat niet kan uitstaan. Niet dat ze per se vreemd is gegaan.
Ik dacht dan weer niet aan een ex-vriendin. Het leek me gewoon over iemand te gaan in wie hij zijn toekomstige zag, maar die dan voor iemand anders kiest.

"Oh my love, can't you see yourself by my side?" lijkt me ook niet iets dat je zou zeggen tegen je ex, maar tegen iemand waar je samen mee wil zijn. Of misschien wil hij gewoon met zijn ex opnieuw samen zijn, dat kan ook.

Maar goed, iedereen moet het maar op zijn manier interpreteren.

PS: de link naar de (inderdaad geweldige) clip staat niet helemaal goed geloof ik.

avatar van Gretz
Ook de clip van Let It Happen vind ik erg genietbaar en heel mooi bij het nummer passen. Toch wel zeer terecht dat Tame Impala afgelopen jaar keihard is doorgebroken.

avatar van Gretz
iamsander schreef:

94 Glasperlenspiel - Geiles Leben CB 8 4 42

Helemaal gemist dat jij deze geweldige Duitse hit in je lijst had staan. Heb een zwak voor die taal en het valt me normaal wel op als iemand een Duitstalig nummer in z'n lijst heeft staan. Heb dit nummer een week geleden ontdekt en gaat voorlopig hoog scoren in m'n 2016 charts.

avatar van Arrie
#1 Grimes - REALiTi (Demo) (1071 punten)




Eerste notering: Dance Lover, 10 maart
Nummer 1 van: Gretz, Silent_shout, herman, JoaMuse
Ook in de lijst van: Aroentje, gerre, Arrie, kemm, curufin, iamsander, Sundance, Sfeermaker

Eén artiest liet dit jaar alle concurrentie ver, maar dan ook ver achter zich. Zo ver dat ik ben gaan twijfelen of er geen rekenfout is gemaakt. Maar toen ik op zoek ging naar statistieken, ben ik er ook achtergekomen dat het best zou kunnen kloppen. Het heeft namelijk in 13 lijstjes gestaan, en in bijna elk van die lijstjes is het een enorme hit geworden. Bij Gretz heeft ie zo'n zes weken op 1 gestaan, bij Herman idem dito, bin ij is het ook één van de tien grootste hits van het jaar geworden, etc. etc. Hetzelfde idee dus als bij de nummer twee, maar dan met meer dan twee keer zoveel lijstjes waarin het genoteerd stond.

Het is ook wel een bijzonder verhaal, rondom dit nummer. Claire Boucher, die zichzelf Grimes noemt, is ook wel een aparte vrouw. In 2014 bracht ze Go uit, een nummer dat ze oorspronkelijk voor Rihanna had geschreven. De meningen waren zeer verdeeld, veel fans waren zwaar teleurgesteld. Een commerciële knieval, etc. Hoe dan ook, later dat jaar kwam naar buiten dat ze het hele album waar ze aan werkte, zo de prullenbak in had gegooid. Een reactie op de negatieve respons? Volgens haarzelf niet. Ze gaf aan dat Go überhaupt niet voor dat album bedoeld was, en dat ze het album gewoonweg te deprimerend vond, en er niet mee wilde touren. Dus wat doe je dan? Rechtermuisknop, delete. Weg ermee.

Maart dit jaar gooide ze echter een videoclip online. Het ging om iets dat oorspronkelijk op dat album zou staan. Dat had ze toch weggegooid? Inderdaad, maar toevallig had ze nog wel een demootje liggen. Ze had het originele bestand niet meer, dus ze kon het niet fatsoenlijk mixen, daarom verontschuldigde ze zich meteen dat het eigenlijk nergens naar klonk. Het was een mp3'tje van begin 2013 dat ze nog enigszins had proberen te herstellen (wat zonder het originele Ableton-bestand eigenlijk niet ging), en nu vond ze het zelf maar net aan beluisterbaar. Maar hé, misschien wel aardig voor de fans.

En dat nummer wordt vervolgens waanzinnig goed onthaald. Iedereen is laaiend enthousiast. De mensen die afgehaakt waren bij Go haken weer terug aan. De reacties zijn overweldigend. Dat had ze zelf ook niet verwacht, hierdoor heeft ze toch maar overwogen om het op haar nieuwe album te zetten, al vindt ze zelf dat ze wel betere nummers heef. Dat nieuwe album is recentelijk uitgekomen en heet Art Angels. Daar staat REALiTI inderdaad op, maar wel in een nieuw opgenomen versie (ik ben daar zelf niet zo enthousiast over).

En dat demootje van begin 2013, dat eigenlijk maar krakkemikkig klinkt (volgens haarzelf dan), dat wordt met enorme afstand de song van het jaar. Wie had dat ooit gedacht? Zijzelf in ieder geval zeker niet. Maar het is dan ook een onweerstaanbaar popliedje. Ik kan hem zo op repeat zetten zonder dat ie gaat vervelen. Maandenlang heb ik hem gedraaid, waarbij ie ook continu in mijn hoofd bleef rondspoken. Geert (Gretz) vertelt me op dit moment dat het nummer 25 weken lang in de weeklijst heeft gestaan, dat is indrukwekkend. Iedereen die voor het nummer viel, viel er ook als een blok voor, en bleef het maar draaien. Wat een zegetocht, ongelofelijk. Een dikke plak goud voor een nummer dat bijna eindigde als een afgedankt demootje.

avatar van Arrie
JoaMuse schreef:
(quote)

PS: de link naar de (inderdaad geweldige) clip staat niet helemaal goed geloof ik.

Hersteld. Zoveel getagd dat ik de tags door elkaar ging halen.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Mooie presentatie Arrie, bedankt

avatar van mauricedegier
Mooi werk Arrie. Leuk om deze dwarsdoorsnee van het muziekjaar 2015 te lezen.

avatar van ranboy
Arnout, bedankt voor een fantastische presentatie!

Met de nummer 1 heb ik niet zo veel, maar gezien de overmacht moet ik mij wel vergissen .

avatar van Gretz
Arrie schreef:
Geert (Gretz) vertelt me op dit moment dat het nummer 25 weken lang in de weeklijst heeft gestaan, dat is indrukwekkend. Iedereen die voor het nummer viel, viel er ook als een blok voor, en bleef het maar draaien. Wat een zegetocht, ongelofelijk. Een dikke plak goud voor een nummer dat bijna eindigde als een afgedankt demootje.

Kleine misinterpretatie, ik bedoelde dat het nummer 25 weken lang van ten minste 1 persoon punten heeft gekregen. REALiTI stond 14 weken genoteerd in de gezamenlijke charts en is het enige nummer dat 100 of meer punten wist te scoren in 1 week (zelfs 3 maal).
http://puu.sh/mnlDP/6c28b9e090.png

avatar van JoaMuse
En dan zeggen dat REALiTi moet herkansen in de MuMeLadder. Wedden dat dat niet het geval was geweest als de demoversie in de spotifyplaylist gestaan had?

avatar van Arrie
De jaarwinnaars

2012: DIIV - Doused
2013: Arcade Fire - Reflektor
2014: The Horrors - I See You
2015: Grimes - REALiTi (Demo)

De succesvolste top 40-hits

2012: Major Lazer - Get Free (#8)
2013: The Boxer Rebellion - Diamonds (#3)
2014: First Aid Kit - My Silver Lining (#13) (haalde wel pas in 2015 de top 40)
2015: The Weeknd - Can't Feel My Face (#10)

De succesvolste Nederlanders

2012: -
2013: Jacco Gardner - Clear the Air (#30)
2014: Birth of Joy - Three Day Road (#41)
2015: Sue the Night - The Whale (#27)

De succesvolste Belgen:

2012: dEUS - Quatre Mains (#7)
2013: Girls in Hawaii - Misses (#77)
2014: Magnus - The Singing Man (#39)
2015: Balthazar - Bunker (#24)

avatar van Gretz
JoaMuse schreef:
En dan zeggen dat REALiTi moet herkansen in de MuMeLadder. Wedden dat dat niet het geval was geweest als de demoversie in de spotifyplaylist gestaan had?

Dat vraag ik me af. Ik denk dat de meeste Grimes-fans het nummer sowieso wel punten hebben gegeven en dat de mensen die minder hebben met (moderne) popmuziek ook aan de demoversie niet snel punten zouden geven. Maar ik denk dat ie het wel gaat redden in de herkansing en dan alsnog laag binnenkomt in de lijst van 2016.

Het is sowieso een goede zet geweest van Grimes om deze versie van REALiTi al flink wat eerder uit te brengen dan het album. Dat hield ons lang hongerig denk ik. Als REALiTi bijvoorbeeld in de uiteindelijke versie als single na Flesh Without Blood was uitgebracht denk ik dat het nummer het lang niet zo goed had gedaan.

avatar van kaj_666
Ik heb nu wel 'een demoversie' in de Spotifyplaylist van de Eindafrekening gezet, maar kan iemand ff luisteren of dat de goede is? Nou ja, een playlist waar van de 100 nummers maar 3 nummers ontbreken, maar waaronder dan wél de nummer 1, zou ook wel erg sneu zijn

avatar van Gretz
kaj_666 schreef:
Ik heb nu wel 'een demoversie' in de Spotifyplaylist van de Eindafrekening gezet, maar kan iemand ff luisteren of dat de goede is? Nou ja, een playlist waar van de 100 nummers maar 3 nummers ontbreken, maar waaronder dan wél de nummer 1, zou ook wel erg sneu zijn

Ja, dat is de goede. We hadden zelf ook spotify uri's bij gehouden, dus op zich was het daarmee niet zoveel moeite om de lijst ook op spotify te gooien. Beetje dubbel werk dus, maar bedankt voor de moeite.

avatar van kaj_666
Gretz schreef:
(quote)

Ja, dat is de goede. We hadden zelf ook spotify uri's bij gehouden, dus op zich was het daarmee niet zoveel moeite om de lijst ook op spotify te gooien. Beetje dubbel werk dus, maar bedankt voor de moeite.

Haha, ach, ik kende een hoop liedjes nog niet, dus het was ook een beetje voor m'n eigen bestwil

Top presentatie van de finale, Arrie Dit jaar eens zien of mijn smaak de lijst wat kan beïnvloeden

avatar van Gretz
Arrie bedankt voor de mooie presentatie en het fijne leesvoer dat je ons kon voorschotelen! Je hebt een geweldig talent voor het schrijven van dit soort stukjes. Ook dank voor het overnemen van een deel van de puntentelling gedurende het jaar. En ook nog een shout-out naar Silent_shout voor het bijhouden van de eerste 18 weken, top.

avatar van Arrie
Nog een laatste statistiekje trouwens, iets dat ik zelf wel aardig vond om eens uit te rekenen. Er staat bij ieder nummer een eerste notering. Ik was wel benieuwd wie daar het vaakst vermeld staat, oftewel: wie heeft de meeste nummers van de Eindafrekening in het topic geïntroduceerd?

Anders gezegd,
de talentenscout van 2015!

Dat is geworden: Vince vega! Zeventien nummers uit de Eindafrekening kwamen we voor het eerst tegen in zijn lijstje. Dat je ons maar weer veel mooie tips mag geven in 2016, Vince!

avatar van Sundance
Leuke lijst geworden, met Grimes op 1, een nummer dat me heel lang erg weinig deed, maar uiteindelijk toch ook bij mij opbloeide en m'n Top20 uiteindelijk toch nog haalde. Met haar nieuwste single is het al net zo, staat nog maar drie weken in mijn eigen lijst.

avatar van herman
Prachtig werk, Arnout Voor mij is dit een van de paar topics op de site waar ik veel tijd in steek en het meeste plezier aan beleef en dan is het heel leuk dat er dan zo'n apotheose volgt. Op naar 2016!

Het succes van Realiti is hier wel wat overdreven geweest, al vond ik het ook een erg fijn nummer. Ik hoop toch op wat meer spanning volgend jaar voor de nummer 1. Meer bijdragen aan de lijst is alvast de bedoeling.

avatar van kemm
Erg leuk gedaan, Arrie, deze presentatie!
Fijne winnaar, en mooi om The Weeknd in de top 10 te zien. In 2016 ben ik weer van de partij (na de vakantie).

avatar van musician
Mooi gedaan Arrie, prachtig overzicht!

avatar van Vince vega
Arrie schreef:

Anders gezegd,
de talentenscout van 2015!

Dat is geworden: Vince vega! Zeventien nummers uit de Eindafrekening kwamen we voor het eerst tegen in zijn lijstje. Dat je ons maar weer veel mooie tips mag geven in 2016, Vince!


Haha ja ik vond dat ik al zo vaak werd getagd laatste week!
Nee serieus, ik vind dit een erg tof topic en zoek daarom ook wel naar actief naar nieuwe nummers en dan is het prachtig als die navolging krijgen (blijkbaar heb ik ook gemiddelde smaak op hitgebied).
Nogmaals hulde voor de presentatie!

avatar van curufin
Mooie lijst en knap werk van jou, Arrie!

avatar van Co Jackso
Dank voor de presentatie Arrie. Ik heb genoten! Knap gedaan en motiveert mij weer om lijstjes te plaatsen de komende periode.

avatar van Sunderland
Mooie notering voor Torres en Ought! Wellicht had Ought nog nr 2 kunnen worden als ik niet was afgehaakt. Toen stond hij nog in mijn lijst, al was ie zakkende... Wat mij betreft was BBS van Ought het nummer, ofwel de ontdekking, van 2015.

avatar van Arrie
Co Jackso schreef:
Dank voor de presentatie Arrie. Ik heb genoten! Knap gedaan en motiveert mij weer om lijstjes te plaatsen de komende periode.

Goed om te horen! Je bent in ieder geval welkom in het nieuwe topic.

avatar van stoepkrijt
Een leuke presentatie van een leuke top 10. Dankewel Arrie!

Ik blijk het afgelopen jaar toch weer een hoop leuke muziek te hebben misgelopen. What Went Down en Condolence zijn eigenlijk de enige nummers die ik al goed kende. Let It Happen, Sprinter en Beautiful Blue Sky een beetje. Vooral die laatste twee ben ik na het lezen van je interessante stukjes wat meer gaan waarderen.

Van de andere vijf vind ik The Vryll Society een fijne ontdekking, maar ben ik nog meer onder de indruk van REALiTi. Ik wist dat dit nummer ontzettend populair was op deze site en nu snap ik ook waarom. Wat een heerlijke popsong!

Tot slot wil ik even benadrukken dat ik mijn vooroordelen over Tame Impala - die ik rond de release van Currents nog volop had - definitief aan de kant heb geschoven en binnenkort eens meer muziek van hem ga opzoeken. Het laatste album dan, voor die eerste twee houdt ik mijn vooroordelen in stand.

avatar van Gretz
01. (53) (aw) | Spotify | Soundcloud |YouTube
---------------------------------------------------------------------
01. (01) (06w) Eefje de Visser - Scheef #3
02. (==) (01w) Glasperlenspiel - Geiles Leben
03. (02) (04w) Stars - A Simple Song
04. (04) (12w) Grimes - Flesh Without Blood #6
05. (11) (06w) Daughter - Numbers
06. (08) (06w) Julien Baker - Sprained Ankle
07. (==) (01w) Eefje de Visser - Mee
08. (09) (05w) Die Heuwels Fantasties - Ballade Vir 'n Enkeling
09. (03) (08w) SOPHIE - JUST LIKE WE NEVER SAID GOODBYE #2
10. (10) (06w) Bazart - Goud
---------------------------------------------------------------------
11. (==) (01w) Glasperlenspiel - Paris
12. (13) (03w) Animal Collective - FloriDada
13. (05) (05w) Purity Ring - Heartsigh
14. (07) (06w) CHVRCHES - Empty Threat
15. (21) (03w) Everything Everything - Regret
16. (06) (11w) Pumarosa - Priestess
17. (14) (06w) Wet - Weak
18. (16) (03w) Alice on the Roof - Mystery Light
19. (18) (05w) Neon Indian - Slumford
20. (19) (03w) Aafke Romeijn - Park Transwijk

avatar van Arrie
Gretz schreef:
01. (53) (aw) | Spotify | Soundcloud |YouTube
---------------------------------------------------------------------
01. (01) (06w) Eefje de Visser - Scheef #3
02. (==) (01w) Glasperlenspiel - Geiles Leben
03. (02) (04w) Stars - A Simple Song
04. (04) (12w) Grimes - Flesh Without Blood #6
05. (11) (06w) Daughter - Numbers
06. (08) (06w) Julien Baker - Sprained Ankle
07. (==) (01w) Eefje de Visser - Mee
08. (09) (05w) Die Heuwels Fantasties - Ballade Vir 'n Enkeling
09. (03) (08w) SOPHIE - JUST LIKE WE NEVER SAID GOODBYE #2
10. (10) (06w) Bazart - Goud
---------------------------------------------------------------------
11. (==) (01w) Glasperlenspiel - Paris
12. (13) (03w) Animal Collective - FloriDada
13. (05) (05w) Purity Ring - Heartsigh
14. (07) (06w) CHVRCHES - Empty Threat
15. (21) (03w) Everything Everything - Regret
16. (06) (11w) Pumarosa - Priestess
17. (14) (06w) Wet - Weak
18. (16) (03w) Alice on the Roof - Mystery Light
19. (18) (05w) Neon Indian - Slumford
20. (19) (03w) Aafke Romeijn - Park Transwijk

Verkeerde topic

avatar van Silent_shout
Schitterende presentatie en toch ook weer een prachtige, veelzijdige lijst, met een oververdiende nummer 1

Nummer van het jaar is voor mij Beautiful blue Sky denk ik, qua band van het jaar kan ik het niet oneens zijn met de afrekening, en zou ik toch ook voor de metamorfose van Tame impala gaan

avatar van jassn
#16 Florence + the Man - What Kind of Man [Nicolas Jaar Remix] (505 punten)

Eerste notering: Arrie, 17 mei
Nummer 1 van: Dance Lover, herman
Ook in de lijst van: Gretz, kemm, Vince vega

Voor zowel Florence + the Machine als Nicolas Jaar de tweede notering in de eindejaarslijst. Los van elkaar deden ze het prima, maar gooi ze samen en je hebt een megahit! In ons topic dus, want dit is zeker geen makkelijke radiosingle, met zijn twaalf minuten. Wat betreft pure dance is dit de grootste winnaar, dit jaar. Althans, dance, net zoals bij Fight van Nicolas Jaar draait het naast dansbaarheid minstens zo om sfeer. Van het origineel is trouwens weinig herkenbaars meer over, alleen de vocalen komen zo nu en dan langs, en een gitaarstukje wordt gebruikt voor een lekkere groove. Nicolas heeft er een totaal ander nummer van gebouwd. En een prachtig nummer, als je het mij vraagt. Het kleine groepje dance-liefhebbers was hier dan ook razend enthousiast over, zes deelnemers is bijzonder weinig voor zo'n hoge notering.
ik wil niet ambetant doen maar dit nummer stond zeker ook in mijn lijst

avatar van Arrie
jassn schreef:
(quote)
ik wil niet ambetant doen maar dit nummer stond zeker ook in mijn lijst

Inderdaad, op 1 zelfs! Stomweg over het hoofd gezien.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:53 uur

geplaatst: vandaag om 13:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.