MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015

zoeken in:
7. Slaves - Cheer Up London (22 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Simon77)

Punk is één van de weinige genres die hier niet vaak scoren. Deze maand wel dankzij dit duo uit Kent (Engeland). De catchy, maar heerlijk sarcastische tekst zal daar vast aan bijgedragen hebben. Ik vond het in ieder geval een frisse ontdekking deze maand.

6. Ducktails - Headbanging in the Mirror (23 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van wibro)

Lieve indiepop in hetzelfde hoekje als Ariel Pink. In de eerste ronde haalde het nog het hoogste stempercentage van alle finalisten, maar in de finaleladder werd al duidelijk dat een podiumplek lastig zou gaan worden. Uiteindelijk is het een hele mooie zesde plek geworden.

Teunnis schreef:
(quote)

Verbeterd (zie tekstje)

Ha, die zou ik zomaar genomineerd kunnen hebben!

Arrie schreef:
(quote)

Ha, die zou ik zomaar genomineerd kunnen hebben!

Nope, ook die was door Co Jackso genomineerd.

5. DJ Koze - XTC (24 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van Dance Lover en Teunnis)

We sluiten de middenmoot af met mijn persoonlijke #1. Het opvallendste in dit nummer zijn de vocalen halverwege, waar een vrouw zich verwonderd over XTC en dat breder trekt naar een vraagstuk over de leugen en de waarheid. Te zweverig? Misschien wel, maar de muziek is minstens zo zweverig. Licht opvallend dat dit nummer maar liefst negen keer (50%) is genoemd, niet weinig voor een microhouse-nummer. Slechts één nummer werd vaker genoemd (en nog twee nummers net zo vaak).

Teunnis schreef:
(quote)

Nope, ook die was door Co Jackso genomineerd.

Ook? Ben je nu niet in de war met Ought?

Arrie schreef:
(quote)

Ook? Ben je nu niet in de war met Ought?

Oeps... ja, ik was in de war

De-noir heeft het genomineerd nadat Dwejkk_ dat nummer al tipte.

4. Wolf Alice - Giant Peach (27 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van DjFrankie)

Na twee EP's kwam Wolf Alice dit jaar met hun debuut. Dit nummer is daarvan het eerste wat dit jaar meedoet. Twee jaar geleden deed Bros al mee, maar wel in een andere versie. Blush, van de gelijknamige EP, heeft twee jaar geleden ook al eens gestreden voor de maandwinst en werd toen tiende. Met Giant Peach halen ze bijna het podium - het scheelt één puntje met de nummers 2 en 3.

3. Beach House - Sparks (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van Arrie, Edgar18 en Gretz)

Op basis van hun naam was Beach House de grote favoriet in deze finale. Ze hebben het prima gedaan, maar het is niet genoeg voor de maandwinst. Met evenveel punten als de nummer 2 en drie #1-noteringen is het een mirakel dat ze geen tweede zijn geworden, maar maandwinst zat er niet in. Toch twee dikke duimen omhoog richting Beach House voor dit toffe nummer. Hopelijk is het album net zo goed.

2. Thundercat - Them Changes (28 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door kemm, nummer 1 van Don Cappuccino, inquestos en kemm)

Thundercat zullen de meesten wel al kennen - al dan niet bewust - vanwege zijn grote bijdrage aan Kendrick Lamar gelauwerde album To Pimp a Butterfly. De jazz-fusion sound op dat album is ook hier terug te horen. Aan dit nummer hebben ook de bekende electronica-producer Flying Lotus en saxofonist Kamashi Washington (die in de maand april tweede werd) meegeholpen.

1. LA Priest - Oino (33 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Ploppesteksel)

De winnaar van deze maand is ook mijn leukste ontdekking van de maand, dus wat dat betreft ben ik tevreden LA Priest werd met Oino maar liefst twaalf keer genoemd. Tsja, dat compenseerde niet alleen het minder aantal #1-noteringen, maar gaf LA Priest zelfs vijf punten voorsprong op de concurrentie. Jammer dat de laatste paar dagen het weer niet mee heeft geholpen, maar toen het zonnetje wat feller scheen heb ik heerlijk genoten van deze zomerse plaat. Gelukkig wordt het maandag als het goed is weer zomers weer en ga ik het album zeker even opzetten.

De top-20 van juni:

1. LA Priest - Oino
2. Thundercat - Them Changes
3. Beach House - Sparks
4. Wolf Alice - Giant Peach
5. DJ Koze - XTC
6. Ducktails - Headbanging in the Mirror
7. Slaves - Cheer Up London
8. Ought - Beautiful Blue Sky
9. The Radio Dept. - Occupied
10. Marina and the Diamonds - Froot
11. Foals - What Went Down
12. Florence + the Machine - What Kind of Man
13. Young Fathers - Shame
14. Algiers - Irony. Utility. Pretext.
15. Makthaverskan - Witness
16. mewithoutYou - Rainbow Signs
17. Beck - Dreams
18. For Esmé - Just Yet
19. FIDLAR - 40oz. on Repeat
20. Jessy Lanza, DJ Spinn & Taso - You Never Show Your Love

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni

2 bij de Top 20
Ben voor de nieuwe maand nog druk op zoek

Teunnis schreef:
6. Ducktails - Headbanging in the Mirror (23 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van wibro)
(embed)

Lieve indiepop in hetzelfde hoekje als Ariel Pink. In de eerste ronde haalde het nog het hoogste stempercentage van alle finalisten, maar in de finaleladder werd al duidelijk dat een podiumplek lastig zou gaan worden. Uiteindelijk is het een hele mooie zesde plek geworden.
En daar ben ik dik tevreden mee .
In de finale ladder kon ik namelijk niet stemmen omdat mijn internet er uit lag én omdat ik o.a. de Nijmeegse 4-Daagse meeliep. Dat Ducktails alsnog de finale zou halen had ik daarom ook niet verwacht.

#1 en #13. Dat is lang geleden Ik voelde dat het een topmaand ging worden. Juli wordt hopelijk even mooi. Ought en Slaves waren zeer aangename ontdekkingen.

Fijne uitkomst inderdaad. Het is dat Can't Feel My Face al genomineerd was, anders had ik Thundercat wellicht niet genoemd. Raar en jammer trouwens dat The Weeknd niks gedaan heeft, terwijl die nu toch dik bovenaan in de MuMeAfrekening staat...

Can't Feel My Face had bij mij even wat tijd nodig. Als ie komende maand genomineerd zou zijn had ik waarschijnlijk wel punten kwijt gekund.

Maar goed ook, want het is verre van het beste van The Weeknd (wel aardig hoor). #fanvoorhetmainstreamwas #hipster

Euh.... doe ik iets verkeerd of zijn er in juli echt maar vijf albums uitgekomen met meer dan 30 stemmen? En dertien met 10 stemmen of meer?

Ik tel er maar 4 met meer dan 30?

Als er zo weinig gestemd is op de albums zou je voor deze maand ook kunnen overwegen om een paar albumtracks te schrappen. Afgelopen maand deden er gemiddeld relatief veel users mee, dus ik denk dat die extra nominatieplekken ook wel snel vol komen.

Er gaan maar tien albumtracks meedoen. Ik zoek nog even drie essentials die dit jaar nog ontbreken en dan hebben we voor 19 users twee nominatieplekken.

Teunnis schreef:
Er gaan maar tien albumtracks meedoen. Ik zoek nog even drie essentials die dit jaar nog ontbreken en dan hebben we voor 19 users twee nominatieplekken.

Gretz schreef:
Ik tel er maar 4 met meer dan 30?

Tame Impala, Wilco, Jason Isbell, Four Tet en The Chemical Brothers. Waarvan Tame Impala en Jason Isbell al met hun populairste nummer hebben meegedaan.

Dan gaan we verder met juli. Ik heb het vanaf 31 augustus heel druk, dus ik hoop een beetje tempo achter deze maand te kunnen zetten, zodat ik nog de maand augustus op kan zetten. Of ik een maand later de tijd heb om de finale te doen is nog even een vraagteken. Anyway, er zijn 26 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 juli zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand juli uit het "Maak kennis met... 2015"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste tien* albums op MuMe die in juli zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 31 juli:

Carly Rae Jepsen - Run Away with Me
Chelsea Wolfe - Carrion Flowers
Blur - My Terracotta Heart
Ghost - Cirice
Hot Chip - Need You Now

De acht best beoordeelde nummers van de maand juli uit het topic Maak kennis met... 2015:

Mark Lanegan & Beth Orton - Your Kisses Burn
Until the Ribbon Breaks - So Lonely [UTRB Re-imagination]
Etiquette - Attention Seeker
Hero Fisher - Break My Heart and Mend It
Low - No Comprende
The Libertines - Gunga Din
New Order - Restless
Girls Names - A Hunger Artist

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de tien* populairste albums uit juli op MusicMeter. Waarbij albums met 30 stemmen of meer én een gemiddelde van 3,00 of hoger automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt. Dit is aangevuld met twee 2015-essentials (Miguel en Shamir) die nog ontbraken plus het populairste nummer van een album met meer dan 50 stemmen dat nog niet heeft meegedaan (AlascA):

Wilco - You Satellite
Four Tet - Morning Side
The Chemical Brothers - EML Ritual
Future - Blow a Bag
Adrian Younge & Ghostface Killah feat. Raekwon & RZA - Return of the Savage
Rachel Sermanni - Ferryman
Elbow - Lost Worker Bee
The Maccabees - Spit It Out
Cradle of Filth - Yours Immortally…
Samantha Crain - Outside the Pale
Miguel feat. Wale - Coffee (Fucking)
Shamir - Call It Off
AlascA - In Medias Res

Alfabetische lijst:

Adrian Younge & Ghostface Killah feat. Raekwon & RZA - Return of the Savage
AlascA - In Medias Res
Blur - My Terracotta Heart
Carly Rae Jepsen - Run Away with Me
Chelsea Wolfe - Carrion Flowers
Cradle of Filth - Yours Immortally…
Elbow - Lost Worker Bee
Etiquette - Attention Seeker
Four Tet - Morning Side
Future - Blow a Bag
Ghost - Cirice
Girls Names - A Hunger Artist
Hero Fisher - Break My Heart and Mend It
Hot Chip - Need You Now
Low - No Comprende
Mark Lanegan & Beth Orton - Your Kisses Burn
Miguel feat. Wale - Coffee (Fucking)
New Order - Restless
Rachel Sermanni - Ferryman
Samantha Crain - Outside the Pale
Shamir - Call It Off
The Chemical Brothers - EML Ritual
The Libertines - Gunga Din
The Maccabees - Spit It Out
Until the Ribbon Breaks - So Lonely [UTRB Re-imagination]
Wilco - You Satellite

Nu mogen er nog 38 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2015 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst met alle nummers die al in 2015 hebben meegedaan:
Overzicht 2015

* De altijd rustige zomermaand juli is dit jaar wel heel erg rustig. Er waren maar tien albums met tien stemmen of meer, waarvan het populairste nummer nog niet mee heeft gedaan. Om dit een beetje aan te vullen heb ik twee 2015-essentials (Miguel en Shamir) die nog ontbraken toegevoegd. Daarnaast ook nog het populairste nummer van een album met meer dan 50 stemmen dat nog niet heeft meegedaan (AlascA).

27. LA Priest - Party Zute / Learning to Love spotify:track:4gCrVzUIw3mbMOzFblyYlz
28. Selena Gomez feat. A$AP Rocky - Good for You spotify:track:2LcB304HDrCx8WVDEQn7CK

29. Miguel (ft. Kurupt) - NWA
30. Janet Jackson - No Sleeep (de versie zonder J. Cole dus)

Bij Selena heb ik eigenlijk ook liever de clip-versie zonder A$AP Rocky (klinkt verder ook net iets anders).

Tijd om mijn favoriete Franstalige artieste eens in de strijd te werpen.
Fijn trouwens dat Run Away with Me automatisch genomineerd is.

31. Cœur de Pirate - Oublie-Moi spotify:track:3EsM7XIPkIVRPCXGrGyMk6
32. Shura - White Light spotify:track:7cV9xhfQfRsczlo3AUB2U2

Gast
geplaatst: vandaag om 11:57 uur

geplaatst: vandaag om 11:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.